فَكُلُّ الْبَـرِيَّةِ مُعْتَـرِفَةٌ بِأَنَّكَ غَيْـرُ ظَالِمٍ لِمَنْ عَاقَبْتَ، وَشَاهِدَةٌ بِأَنَّكَ مُتَفَضِّلٌ عَلیٰ مَنْ عَافَيْتَ، وَكُلٌّ مُقِرٌّ عَلیٰ نَفْسِهِ بِالتَّقْصِیرِ عَمَّا اسْتَوْجَبْتَ، فَلَوْلاٰ أَنَّ الشَّيْطَانَ يَخْتَدِعُهُمْ عَنْ طَاعَتِكَ مٰا عَصَاكَ عَاصٍ، وَلَوْلاٰ أَنَّهُ صَوَّرَ لَهُمُ الْبَاطِلَ فیٖ مِثَالِ الْحَقِّ مٰا ضَلَّ عَنْ طَرِيقِكَ ضَالٌّ.
همۀ آفریدههایت اقرار دارند که تو دربارۀ هر که عقوبتش کنی ستمکار نیستی، و شاهدند که هر که را از بلا سلامت و تندرستی دهی، در حقّش احسان کردهای، و همه درباره خویشتـن به تقصیر و کوتاهی کردن نسبت به آنچه سزاوار آنی معتـرفاند، بنابراین چنانچه شیطان ایشان را برای منصـرف کردن از طاعتت نفریبد، هیچ عصیانگری تو را معصیت نکند، و اگر باطل را در نظرشان مانند حق جلوه ندهد، هیچ گمراهی از راه تو گمراه نشود.
فَسُبْحَانَكَ مٰا أَبْیَنَ كَرَمَكَ فیٖ مُعَامَلَةِ مَنْ أَطَاعَكَ أَوْ عَصَاكَ، تَشْكُرُ لِلْمُطِيعِ مٰا أَنْتَ تَوَلَّيْتَهُ لَهُ، وَتُـمْلِیِ لِلْعَاصِی فِيمٰا تَـمْلِكُ مُعَاجَلَتَهُ فِيهِ، أَعْطَيْتَ كُلًّا مِنْهُمَا مٰا لَمْ يَجِبْ لَهُ، وَتَفَضَّلْتَ عَلیٰ كُلٍّ مِنْهُمَا بِـمٰا يَقْصُـرُ عَمَلُهُ عَنْهُ، وَلَوْ كَافَأْتَ الْمُطِيعَ عَلیٰ مٰا أَنْتَ تَوَلَّيْتَهُ لَأَوْشَكَ أَنْ يَفْقِدَ ثَوَابَكَ، وَأَنْ تَزُولَ عَنْهُ نِعْمَتُكَ، وَلٰكِنَّكَ بِكَرَمِكَ جَازَيْتَهُ عَلَی الْمُدَّةِ الْقَصِیرَةِ الْفَانِيَةِ بِالْمُدَّةِ الطَّوِيلَةِ الْخَالِدَةِ، وَعَلَی الْغَايَةِ الْقَرِيبَةِ الزَّائِلَةِ بِالْغَايَةِ الْمَدِيدَةِ الْبَاقِيَةِ،
منزّہ و پاکی، چه آشکار و روشن است بزرگواریات در معامله با کسی که تو را اطاعت کرده، یا از تو سـرپیچی نـموده، مطیع را در برابر آنچه، خود برایش فراهم آوردهای پاداش میدهی، و معصیتکار را که شتاب در کیفرش در اختیار توست، به امید تو و بازگشت مهلت میدهی، به هر یک از مطیع و عاصی عطایی کردهای که سزاوار آن نیستند، و به هر یک احسانی فرمودهای که عملش از آن کوتاه است، اگر مطیع را نسبت به نعمتی که به او دادی مقابله به مثل میکردی، یعنی برابر هر نعمتی عملی از او میخواستی، نزدیک بود که پاداشت را نیابد و نعمتت از او نابود شود، ولی حضـرتت به بزرگواریات در برابر مدت کوتاه از دست رفتنی که در آن به بندگیات برخاسته به مدّتی طولانی و همیشگی و در برابر مدّت نزدیک گذرا به مدّت دامنهدار جاوید پاداشش دادی،
ثُمَّ لَمْ تَسُمْهُ الْقِصَاصَ فِيمٰا أَكَلَ مِنْ رِزْقِكَ الَّذِی يَقْوىٰ بِهِ عَلیٰ طَاعَتِكَ، وَلَمْ تَحْمِلْهُ عَلَی الْمُنَاقَشَاتِ فِی الْاٰلاٰتِ، الَّتِی تَسَبَّبَ بِاسْتِعْمَالِهَا إِلیٰ مَغْفِرَتِكَ، وَلَوْ فَعَلْتَ ذَلِكَ بِهِ لَذَهَبَ بِجَمِيعِ مٰا كَدَحَ لَهُ وَ جُمْلَةِ مٰا سَعىٰ فِيهِ، جَزَاءً لِلصُّغْرىٰ مِنْ أَيَادِيكَ وَمِنَنِكَ، وَ لَبَقِیَ رَهِيناً بَیْنَ يَدَيْكَ بِسَائِرِ نِعَمِكَ، فَمَتىٰ كَانَ يَسْتَحِقُّ شَيْئاً مِنْ ثَوَابِكَ، لاٰ، مَتیٰ؟
سپس در برابر رزقی که از سفرۀ نعمتت خورده تا به سبب آن بر بندگیات نیرو گیرد قیمت و عوض نخواستی، و از او نسبت به ابزاری که به کار بردن آنها را سبب رسیدن به مغفرتت قرار داده بازرسی و حسابرسی دقیق نکردی، و اگر با بندۀ مطیعت چنین رفتار میکردی، رنجی را که در راه عبادت کشیده بود و تـمام کوششی که در مسیر طاعت به دوش جان برداشته بود، در برابر کوچکترین نعمتها و عطاهایت از دست میرفت، و در پیشگاهت به خاطر دیگر نعمتهایت تا ابد بدهکار تو میماند و در گرو طلب کاری تو قرار میگرفت، روی این حساب چه زمانی شایستگی چیزی از ثواب تو را پیدا میکرد؟ نه هیچگاه.
هٰذَا يٰا إِلٰهیٖ حَالُ مَنْ أَطَاعَكَ، وَسَبِيلُ مَنْ تَعَبَّدَ لَكَ، فَأَمَّا الْعَاصِی أَمْرَكَ وَالْمُوَاقِعُ نَهْيَكَ، فَلَمْ تُعَاجِلْهُ بِنِقْمَتِكَ لِكَیْ يَسْتَبْدِلَ بِحَالِهِ فیٖ مَعْصِيَتِكَ حَالَ الْإِنَابَةِ إِلیٰ طَاعَتِكَ، وَلَقَدْ كَانَ يَسْتَحِقُّ فیٖ أَوَّلِ مٰا هَمَّ بِعِصْيَانِكَ كُلَّ مٰا أَعْدَدْتَ لِجَمِيعِ خَلْقِكَ مِنْ عُقُوبَتِكَ، فَجَمِيعُ مٰا أَخَّرْتَ عَنْهُ مِنَ الْعَذَابِ، وَأَبْطَأْتَ بِهِ عَلَيْهِ مِنْ سَطَوَاتِ النَّقِمَةِ وَالْعِقَابِ، تَرْكٌ مِنْ حَقِّكَ، وَرِضیً بِدُونِ وَاجِبِكَ، فَمَنْ أَكْرَمُ مِنْكَ يٰا إِلٰهیٖ، وَمَنْ أَشْقىٰ مِمَّنْ هَلَكَ عَلَيْكَ، لاٰ، مَنْ؟
ای خدای من این حال و روز کسی است که از تو فرمان برده و راه کسی است که تو را عبادت کرده، امّا کسی که از فرمانت رویگردانده و مرتکب گناه شده، در رساندن عذاب و کیفرت به او شتاب نکردی، به خاطر اینکه وضعش را در نافرمانیات، به حال برگشتنش به بندگیات تغییر دهد، و محقّقاً در اول کاری که آهنگ نافرمانی تو کرد، همۀ عذابهایت را که برای همۀ بندگانت آماده ساختهای مستحق میشد، پس هر عذابی را که از او به عقب انداختی و هر مجازات سخت و کیفری که از او بازداشتی، حقّ مسلّم و قطعی خود و خشنودی به کمتـر چیزی است که برای تو واجب و ثابت است، پس ای خدای من کریمتر از تو کیست؟ و بدبختتر از کسی که به سبب مخالفت با تو هلاک شد چه کسی است؟ نه، چه کسی؟
فَتَبَارَكْتَ أَنْ تُوصَفَ إِلّٰا بِالْإِحْسَانِ، وَكَرُمْتَ أَنْ يُخَافَ مِنْكَ إِلَّاالْعَدْلُ، لاٰيُخْشیٰ جَوْرُكَ عَلیٰ مَنْ عَصَاكَ، وَلاٰ يُخَافُ إِغْفَالُكَ ثَوَابَ مَنْ أَرْضَاكَ، فَصَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَهَبْ لیٖ أَمَلِی، وَزِدْنِی مِنْ هُدَاكَ مٰا أَصِلُ بِهِ إِلَی التَّوْفِيقِ فیٖ عَمَلِی، إِنَّكَ مَنّٰانٌ كَرِيمٌ.
پس تو والاتر از آنی که جز به احسان وصف شوی، و گرامیتری که ترسی باشد از تو مگر از عدل تو، بیم ستمکاریات بر گناهکار نـمیرود و ترس واگذاشتـن پاداش کسی که تو را خشنود کرده، در میان نیست، پس بر محمّد و آلش درود فرست و آنچه را آرزو دارم، به من ببخش و هدایتت را بر من افزون کن، به گونهای که به سبب آن به توفیق در عملم برسم، همانا تو بسیار نعمت دهندۀ بزرگواری.
┅───────────
🤲 اللّٰهم عجّل لولیّک الفرج
╭═══════๛- - - ┅┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
#داستانهای_شگفت
۱۱۴ - اهمیت زیارت عاشورا
ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ
فقیه زاهد عادل مرحوم شیخ جواد بن شیخ مشکور عرب که از أجلّه علما و فقهای نجف اشرف و مرجع تقلید جمعی از شیعیان عراق بوده و نیز از ائمه جماعت صحن مطهر بوده است در سال ۱۳۳۷ در حدود نودسالگی وفات نموده در جوار پدرش و در یکی از حجره های صحن مطهر مدفون گردید.
آن مرحوم در شب ۲۶ ماه صفر ۱۳۳۶ در نجف اشرف در خواب حضرت عزرائیل (علیهالسلام) ملک الموت را می بیند.
پس از سلام از او می پرسد از کجا می آیی؟
می فرماید از شیراز و روح میرزا ابراهیم محلاتی را قبض کردم.
شیخ می پرسد روح او در برزخ در چه حالی است؟
می فرماید: در بهترین حالات و در بهترین باغهای عالم برزخ و خداوند هزار ملک، موکّل او کرده است که فرمان او را می برند.
گفتم برای چه عمل از اعمال به چنین مقامی رسیده است؟
آیا برای مقام علمی و تدریس و تربیت شاگرد؟
فرمود: نه،
گفتم آیا برای نماز جماعت و رساندن احکام به مردم؟
فرمود : نه ،
گفتم پس برای چه ؟
فرمود برای خواندن #زیارت_عاشورا (مرحوم میرزای محلاتی سی سال آخر عمرش زیارت عاشورا را ترک نکرد و هر روز که به سبب بیماری یا امر دیگر نمی توانست بخواند نایب می گرفته است)
و چون شیخ مرحوم از خواب بیدار می شود فردا به منزل آیت اللّه میرزا محمد تقی شیرازی می رود و خواب خود را برای ایشان نقل می کند.
مرحوم میرزا محمد تقی گریه می کند،
از ایشان سبب گریه را می پرسند؟
می فرماید میرزای محلاتی از دنیا رفت و استوانه فقه بود،
به ایشان گفتند شیخ خوابی دیده و معلوم نیست واقعیت آن.
میرزا می فرماید بلی خواب است؛ اما خواب شیخ مشکور است نه افراد عادی.
فردای آن روز تلگراف فوت میرزای محلاتی از شیراز به نجف اشرف می رسد و صدق رؤیای شیخ مرحوم آشکار می گردد.
این داستان را جمعی از فضلای نجف اشرف که از مرحوم آیت اللّه سید عبدالهادی شیرازی شنیده بودند که ایشان در منزل مرحوم میرزا محمد تقی هنگام ورود شیخ مرحوم و نقل رؤیای خود حاضر بودند نقل کردند و نیز دانشمند گرامی جناب حاج صدرالدین محلاتی فرزندزاده آن مرحوم از شیخ مرحوم، این داستان را شنیده اند .
فهرست کتاب
🇯 🇴 🇮 🇳
https://eitaa.com/mabaheeth/53671
— ⃟ ———
🤲 اللّٰهم عجّل لولیّک الفرج
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - -
انسان شناسی 127.mp3
11.41M
#انسان_شناسی ۱۲۷
#استاد_شجاعی
#استاد_پناهیان
📌 این فرمول اساسی انسانشناسی است:
✦ نفوس انسانها، به یکدیگر متصل است !
۱ـ نفسِ دیگران، نفسِ خود توست، و تو در دیگران تجلّی یافتهای!
۲ـ نفس دیگران، نفس اهل بیت علیهم السلام است که در یکدیگر جا دارند !
۳ـ نفس دیگران، نفس خداست که کاملاً حقیقتی یکپارچهاند.
🤔 چگونه این مفاهیم را میشود ادراک کرد؟
@Ostad_Shojae
┅─────────
🤲 اللّٰهم عجّل لولیّک الفرج
╭═══════๛- - - ┅┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
هدایت شده از مباحث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 رهبر انقلاب: نباید گذاشت دشمن شکست خورده، در داخل کشور با انحاء حیلهها و ترفندها، کار خودش را دنبال کند/ پرچم نفوذ فرهنگی و سبک زندگی دشمن نباید در داخل کشور برافراشته شود/ باید مراقبت کرد و همه موظفند، در وزارت آموزش و پرورش، صدا و سیما، مطبوعات، وزارت علوم و وزارت بهداشت...
✏️ رهبر انقلاب ساعتی پیش در دیدار پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت:
✏️ آخرین صحبت امروز من این است: من میگویم رزمندگان ما، مجاهدان ما برای اینکه پرچم دشمن در مرزهای ما برافراشته نشود، جان خودشان را قربانی کردند، فداکاری کردند.
جوانان مبارز و مجاهد خانوادههای خودشان را داغدار کردند برای اینکه پرچم دشمن در مرزهای این کشور بالا نرود. نمیشود ملت ایران قبول کند که همان پرچمها به وسیله افراد #نفوذی، به وسیله انسانهای فریبخورده در داخل کشور برافراشته بشود.
✏️ این پرچم، پرچم #نفوذ فرهنگی و #سبک_زندگی دشمن و وسوسههای خصمانه دشمن نباید در داخل کشور در دستگاههای مختلف ما برافراشته شود.
باید مراقبت کرد، همه موظفند. در وزارت آموزش و پرورش باید مراقبت کرد، در صدا و سیما باید مراقبت کرد، در مطبوعات باید مراقبت کرد، در وزارت علوم و وزارت بهداشت که محل تربیت جوانهاست باید مراقبت کرد. آنجا دشمن به وسیله رزمندگان ما شکست خورد نباید گذاشت آن دشمن شکست خورده در داخل کشور با انحاء حیلهها و ترفندها کار خودش را دنبال کند و انجام دهد. امیدواریم خدای متعال همه مسئولین ما، همه مردان و زنان ما، همه فعالان بخشهای مختلف ما را با هوشیاری کامل در مقابل توطئه دشمن نگه دارد. ۱۴۰۳/۷/۴
#صحیفه_سجادیه_جامعه | ۹۹
『 #دعای نود و نه – در سپاسگزاری 』
࿐ྀུ༅࿇༅════════
یٰا مَنْ فَضُلَ إِنْعَامُهُ إِنْعَامَ الْمُنْعِمِینَ، وَ عَجَزَ عَنْ شُکْرِہِ شُکْرُ الشّٰاکِرِینَ، وَ قَدْ جَرَّبْتُ غَیْرَكَ مِنَ الْمَأْمُولِینَ لِغَیْرِی مِنَ السّٰائِلِینَ، فَإِذَا کُلُّ قَاصِدٍ لِغَیْرِكَ مَرْدُودٌ، کُلُّ طَرِیقٍ إِلیٰ سِوَاكَ مَسْدُودٌ، وَ کُلُّ خَیْرٍ عِنْدَكَ مَوْجُودٌ، وَ کُلُّ خَیْرٍ عِنْدَ سِوَاكَ مَفْقُودٌ.
ای آنکه برتری دارد نعمت دادنش، نعمت دادن منعمان را،
و ناتوان گشته از شکرش سپاس سپاسگزاران،
و من آزمودهام غیر تو را از افراد مورد امید، برای غیر من از سائلان، و دیدم که هر کَس غیر تو را قصد کند، مردود است،
و هر راهی به سوی غیر تو بسته،
و هر خیری، نزد تو موجود و هر خیری نزد غیر تو نایافته میباشد.
یٰا مَنْ إِلَیْهِ بِهِ تَوَسَّلْتُ، وَ إِلَیْهِ بِهِ تَسَبَّبْتُ وَ تَوَصَّلْتُ، وَ عَلَیْهِ فِی السَّـرّٰاءِ وَ الضَّـرّٰاءِ عَوَّلْتُ وَ تَوَکَّلْتُ، مٰا کُنْتُ عَبْداً لِغَیْرِكَ فَیَکُونَ غَیْرُكَ لیٖ مَوْلیٰ، وَ لاٰ کُنْتُ مَرْزُوقاً مِنْ سِوَاكَ فَأَسْتَدِیمَهُ عَادَةَ الْحُسْنىٰ، وَ مٰا قَصَدْتُ بٰابًا إِلّٰا بٰابَكَ فَلاٰ تَطْرُدْنِی مِنْ بٰابِكَ الْاَدْنیٰ، یٰا قَدِیراً لاٰ تَؤُدُہُ الْمَطَالِبُ، وَ یٰا مَوْلیً یَبْغِیهِ کُلُّ رَاغِبٍ، حَاجَاتِی مَصْـرُوفَةٌ إِلَیْكَ، وَ آمَالِی مَوْقُوفَةٌ لَدَیْكَ، کُلَّمَا وَفَّقْتَنِی لَهُ مِنْ خَیْرٍ أَحْمِلُهُ وَ أَطِیقُهُ فَأَنْتَ دَلِیلِی عَلَیْهِ وَ طَرِیقُهُ.
ای آنکه به وسیلۀ او به سویش متوسل شدم و به وسیلۀ او به سویش سبب جستم و راه یافتم و بر او در آسایش و سختی اعتماد کردم و توکل نـمودم،
من بندهای برای غیر تو نبودهام، که غیر از تو برای من سـرور باشد،
و از غیر تو روزیخور نبودهام که ادامه این عادت نیک را از او بخواهم،
و قصد نکردم دری جز درِ تو را، پس مرا از درِ نزدیکت مران،
ای توانایی که او را گران نیاید خواستهها،
و ای سـروری که هر مشتاقی او را میجوید، نیازهایم به سوی تو بازگشت داده شده، و آرزوهایم متوقف گشتهاند در پیشگاه تو، و هر چه مرا توفیق دهی از خیر، که تحمل کنم و بر آن توانا باشم، پس تو راهنمای من بر آن و راه من به سوی آن هستی.
یٰا مَنْ جَعَلَ الصَّبْـرَ عَوْناً عَلیٰ بَلاٰئِهِ، وَ جَعَلَ الشُّکْرَ مٰادَّةً لِنَعْمَائِهِ، قَدْ جَلَّتْ نِعْمَتُكَ عَنْ شُکْرِی، فَتَفَضَّلْ عَلیٰ إِقْرَارِی بِعَجْزِی بَعَفْوٍ أَنْتَ أَقْدَرُ عَلَیْهِ وَ أَوْسَعُ لَهُ مِنِّی، وَ إِنْ لَمْ یَکُنْ لِذَنْبِی عِنْدَكَ عُذْرٌ تَقْبَلُهُ فَاجْعَلْهُ ذَنْباً تَغْفِرُہُ، وَ صَلِّ اللّٰهُمَّ عَلیٰ جَدِّی مُحَمَّدٍ رَسُولِكَ وَ آلِهِ الطَّیِّبِینَ.
ای آنکه شکیبایی را کمکی بر بلا قرار دادهای، و شکر را وسیله ادامه نعمتها، همانا که نعمتت از شُکرم بزرگتـر است، پس تفضّل کن بر اعتـراف من به ناتوانیام، با عفوی که تو بر آن تواناتر هستی، و گستـرانیدهتر برای آن از من هستی، و اگر گناهم را نزد تو عذری نباشد که آن را بپذیری، پس آن را قرار ده گناهی که آن را میبخشی، و درود فرست خداوندا، بر جدّم محمد فرستادۀ تو و خاندان پاکش.
┅───────────
🤲 اللّٰهم عجّل لولیّک الفرج
╭═══════๛- - - ┅┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
#داستانهای_شگفت
۱۱۵ - شفای چشم از حضرت رضا (علیه السلام)
ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ
عبد صالح و متقی وارسته جناب حاج مجدالدین شیرازی که از اخیار زمان هستند چنین تعریف می کنند که :
بنده در کودکی، چشم درد گرفتم. نزد میرزا علی اکبر جراح رفتم. شیاف، دور چشم حقیر کشید؛ غافل از اینکه قبلاً دست به چشم سودائی گذاشته بود، چشم بنده هم سودا شد. اطراف چشم له شد! ناچار پدرم به تمام دکترها مراجعه کرد علاج نشد.
گفت: از حضرت رضا علیه السّلام شفا خواهم گرفت.
به زیارت حضرت مشرف شدیم.
به خاطر دارم که پدرم پای سقاخانه اسماعیل طلا ایستاد.
با گریه 😭 عرض کرد یا علی بن موسی الرضا علیه السّلام داخل حرم نمی شوم تا چشم پسرم را شفا ندهید!
فردا صبح گویا چشم حقیر اصلاً درد نداشت و تا کنون بحمداللّه درد چشم نگرفته ام.
وقتی از مشهدمقدس مراجعت کردیم خواهرم مرا نشناخت و از روی تعجب گفت تو چشمت له بود چطور خوب شدی؟ من تو را نشناختم.
و همچنین حاجی مزبور نقل می نماید که : در سنه چهل شمسی خودم با خانواده به مشهدمقدس مشرّف شدم و عجایبی چند دیدم، از جمله در مسافرخانه دو مرتبه بچه ام از بام افتاد بحمداللّه و از نظر حضرت رضا علیه السّلام هیچ ملالی ندید.
هنگام برگشتن در ماشین این موضوع را تعریف کردم، زنی گفت تعجب مکن! من اول خیابان طبرسی در مسافرخانه سه طبقه بودم، بچه ام از طبقه سوم، کف خیابان افتاد و از لطف #حضرت_رضا علیه السّلام هیچ ناراحتی ندید.
#کرامت
فهرست کتاب
🇯 🇴 🇮 🇳
https://eitaa.com/mabaheeth/53687
— ⃟ ———
🤲 اللّٰهم عجّل لولیّک الفرج
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - -
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلسله جلسات سخنرانی استاد محمد شجاعی
با موضوع : معارف فاطمی مرجع تخصصی سعادت انسان
@ostad_shojae
#سبک_زندگی
#انفاق
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
📚📖 مطالعه
#صحیفه_سجادیه_جامعه | ۶۴ 『 #دعای شصت و چهار – دعای آن حضـرت برای فرزندانش (علیهمالسلام) 』 ࿐ྀུ༅࿇
※ دعای ۶۴ صحیفه سجادیه جامعه
※ دعا برای فرزندان
دسترسی به تمامی دعاهای صحیفه سجادیه جامعه :
blog.montazer.ir/sahife/
—— ⃟ ————————
🤲 اللّٰهم عجّل لولیّک الفرج
╭═══════๛- - - ┅┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
4_6030785402489541347.mp3
10.17M
🎧 #قرائت_استدیویی دعای ۶۴
※ دعا برای فرزندان
• با صدای محمود معماری
هم متن دعا و هم صوت دعا در لینک زیر:
https://blog.montazer.ir/?p=2257
@ostad_shojae | montazer.ir
—— ⃟ ————————
🤲 اللّٰهم عجّل لولیّک الفرج
╭═══════๛- - - ┅┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
: خطبه ۳ - شقشقیه
توضیحات
این خطبه از مهمترین خطبه های نهج البلاغه است و چون مسائل مربوط به خلافت بعد از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را بی پرده شرح می دهد برای گروهی جنجال برانگیز شد. است. نکته هایی در این خطبه وجود دارد که در هیچ یک از خطبه های نهج البلاغه نیست و در عین کوتاهی یک دوره تاریخ اسلام مربوط به عصر خلفای نخستین در آن خلاصه شده است. تحلیلهای دقیق و جالبی دارد که برای صاحب نظران بسیار قابل مطالعه است و نکاتی در آن دیده می شود که در هیچ جای
دیگر دیده نخواهد شد.
قبل از ورود در شرح و تفسیر این خطبه اشاره
به چند نکته لازم به نظر می رسد. ۱ نام خطبه نام این خطبه از جمله آخر آن گرفته شده است که امام (علیه السلام) در پاسخ تقاضای ابن عباس برای ادامه خطبه
به او فرمود: «تلک شِقْشِفَهُ هَدُرَتْ ثُمَّ قَرَتْ که
معادل آن در فارسی چنین است: «این شعله
آتشی بود که از دل زبانه کشید و فرو نشست
و به این ترتیب درخواست «ابن عباس را
برای ادامه سخن رد کرد. چون حال و هوایی
که امام (علیه السلام را برای بیان آن سخنان
آتشین و حساس آماده کرده بود تغییر یافت
زیرا کسی از میان جمعیت برخاست و نامه ای
به دست حضرت داد و فکر امام (علیه السلام) را
به مسائل دیگری متوجه ساخت.
زمان صدور در مورد زمان صدور این خطبه
در میان شارحان نهج البلاغه گفتگوست. بعضی
مانند محقق خوبی معتقدند: از محتوای
خطبه و همچنین اسناد و طرق آن استفاده
می شود که این سخنان را در اواخر عمر
شریفش بعد از ماجرای جنگ جمل و صفین
و نهروان و پیکار با «ناکثین و قاسطین و
مارقین» ایراد فرموده (۱) و انصافاً محتوای خطبه
نیز این نظر را تأیید می کند.
مکان ایراد خطبه جمعی از شارحان
نهج البلاغه از ذکر مکان صدور خطبه خاموشند.
ولی بعضی معتقدند که امام (علیه السلام) آن
را بر فراز منبر مسجد کوفه ایراد فرموده و
ابن عباس» می گوید: «امام (علیه السلام)
آن را در «رحبه» ایراد فرمود (۲) و این در
موقعی بود که سخن از مسأله خلافت به
میان آمد طوفانی در قلب مبارک امام (علیه
السلام) برخاست و این سخنان را ایراد فرمود
۴ سند خطبه در مورد سند خطبه نیز
گفتگوست. بعضی گفته اند: این خطبه از
خطبه های متواتر است و بعضی به عکس
گفته اند این خطبه از علی (علیه السلام) نیست
و او هرگز از مسأله خلافت شکایت نکرده، بلکه
ساخته و پرداخته «سید رضی می باشد.
شارح معروف ابن میثم بحرانی می گوید:
این دو ادعا هر دو باطل و در طریق افراط و
تفریط است. سند خطبه به حد تواتر نرسیده
و از طرفی این ادعا که از سخنان «سیدرضی»
است نیز بی پایه است و حق این است که از
على (عليه السلام) صادر شده است). (۳)
اشکال تراشی در سند این خطبه به خاطر این
نیست که ضعف و فتوری در آن راه دارد و یا
با سایر خطبه های نهج البلاغه از نظر ارزش
متفاوت می باشد بلکه به عکس چنان که
خواهد آمد این خطبه دارای اسناد متعددی
است که در بعضی از خطبه های بعضی
نهج البلاغه این همه اسناد وجود ندارد.
تنها چیزی که سبب اشکال تراشی درباره
خطبه شده است این است که با پیشداوریها
و ذهنیت گروهی از افراد سازگار نیست. آنها
به جای این که پیشداوری و ذهنیت خود را
با آن اصلاح کنند به فکر مخدوش کردن
استاد خطبه افتاده اند تا مبادا به ذهنیت آنها
لطمه ای وارد شود.
به هر حال از جمله اسنادی که غیر از
نهج البلاغه برای این خطبه ذکر شده، اسناد
زیر است:
الف - ابن جوزی در کتاب «تذكرة الخواص»
می گوید: این خطبه را امام (علیه السلام) در
پاسخ کسی ایراد فرمود که هنگامی که
امام (علیه السلام) به منبر رفته بود از آن
حضرت پرسید: «مَا الَّذِي أَبْطَا بِكَ إِلَى الآن: چه
چیز سبب شد که تا این زمان زمام خلاف را به
دست نگیری»؟ (۴)
این سخن نشان میدهد که «ابن جوزی طریق
دیگری برای این خطبه در اختیار داشته است.
زیرا سؤال این جوان در نهج البلاغه مطرح
نیست حتماً «ابن جوزی» از طریق دیگری
گرفته است.
ب - شارخ معروف ابن میثم بحرانی می گوید:
این خطبه را در دو کتاب یافتم که تاریخ تألیف
آنها، قبل از تولد سید رضی» - ره - بوده است.
نخست در کتاب «الانصاف» نوشته «ابوجعفر
ابن قبه شاگرد «کعبی»، که یکی از بزرگان
«معتزله» است که وفات او قبل از تولد سید
رضی» است.
دیگر این که نسخه ای از آن را یافتم که بر
آن خط «ابوالحسن علی بن محمد بن فرات
وزیر المقتدر بالله بود و این شصت و چند
سال قبل از تولد سید رضی بوده است. سپس
می افزاید: «بیشترین گمان من این است که آن
تسخه مدتی قبل از تولد این فرات نوشته شده
بوده است». (۵)
ابن ابی الحدید نیز می گوید: استادم
واسطی در سال ۶۰۳ از استادش ابن
خشاب چنین نقل کرد که او در جواب این
سؤال که آیا این خطبه مجعول است؟ گفت: نه
به خدا سوگند! من میدانم که کلام امام (علیه
السلام است همان گونه که می دانم اسم تو
المصدق بن شبيب واسطی» است. من ادامه
دادم و گفتم: بسیاری از مردم می گویند این از
سخنان سید رضی است. او در پاسخ گفت.
اسید رضی و غیر سید رضی کجا و این بیان و
این اسلوب ویژه کجا؟! ما رساله های سید رضی
را دیده ایم و روش و طریقه و فن او را در نثر
شناخته ایم هیچ شباهتی با این خطبه ندارد
سیس افزود:
به خدا سوگند من این خطبه را در کتابهایی
یافته ام که دویست سال قبل از تولد سید
رضی تصنیف شده است. من این خطبه را
با خطوطی دیده ام که آنها را می شناسم و
می دانم خط کدام یک از علما و اهل ادب است.
پیش از آن که پدر رضی متولد شود.
سپس «ابن ابی الحدید» می گوید: من نیز
خودم قسمت مهم این خطبه را در نوشته های
استاد «ابوالقاسم بلخی که از علمای بزرگ
معتزله» بود یافته ام و او معاصر «المقتدر
بالله» بود که مدت زیادی قبل از تولد سید
رضی می زیسته است و نیز بسیاری از آن
را در کتاب «این فبه» که از متکلمان امامیه
است به نام «الانصاف یافتم و او از شاگردان
ابوالقاسم بلخی است و قبل از «سید رضی»
می زیسته است. (۶)
مرحوم علامه امینی در الغدیر، جلد ۷ صفحه
۸۲ به بعد این خطبه را از ۲۸ کتاب آدرس
داده است.
محتوای خطبه
همان گونه که قبلا نیز اشاره شد این خطیه در
تمام فرازهایش از مسأله خلافت بعد از پیامبر
اسلام (صلى الله عليه وآله) سخن می گوید و
مشکلاتی را که در دوران خلفا به وجود آمد در
عبارات کوتاه و پرمعنا و بسیار داغ و مؤثر شرح
می دهد و با صراحت این حقیقت را بیان
می کند که بعد از رسول خدا (صلى الله عليه
وآله) او از همه شایسته تر برای این مقام بود و
شدیداً تأسف می خورد که چرا خلافت از محور
اصلی تغییر داده شد.
در پایان خطبه داستان بیعت مردم را با
خودش شرح میدهد و اهداف پذیرش بیعت
را در جمله های بسیار زیبا و الهام بخش بیان می فرماید.
#خطبه_سوم | ۱
اَما وَاللهِ لَقَدْ تَقَمَّصها فُلان وَ اِنَّهُ لَیَعْلَمُ اَنَّ مَحَلّى مِنْها مَحَلُّ الْقُطْبِ مِنَ الرَّحا.
یَنْحَدِرُ عَنِّى السَّیْلُ، وَ لا یَرْقى اِلَىَّ الطَّیْرُ فَسَدَلْتُ دُونَها ثَوْباً، وَ طَوْیتُ عَنْها کَشْحاً.
وَ طَفِقْتُ اَرْتَئى بَیْنَ اَنْ اَصُولَ بِیَد جَذّاءَ، اَوْ اَصْبِرَ عَلى طَخْیَة عَمْیاءَ، یَهْرَمُ فیهَا الْکَبیرُ، وَ یَشیبُ فیهَا الصَّغیرُ، وَ یَکْدَحُ فیها مُؤمِن حَتّى یَلْقى رَبَّهُ! فَرَاَیْتُ اَنَّ الصَّبْرَ عَلى هاتا اَحْجى، فَصَبَرْتُ وَ فِى الْعَیْنِ قَذىً، وَفِى الْحَلْقِ شَجاً، اَرى تُراثى نَهْباً.
#نهج_البلاغه_بخوانیم
#کلام_امیر علیه السلام