✏️ رهبر انقلاب: ایجاد تحول در جامعه و جهان وظیفه دانشجوی آیندهنگر است. ۱۴۰۲/۱/۲۹
🖼 #سخن_نگاشت
💻 Farsi.Khamenei.ir
40.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فیلم کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار رمضانی دانشجویان. ۱۴۰۲/۱/۲۹
💻 Farsi.Khamenei.ir
-1629151487_851194198.mp3
20.01M
🎧 صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار رمضانی دانشجویان. ۱۴۰۲/۱/۲۹
💻 Farsi.Khamenei.ir
🔰 #سرخط_دیدار | مروری بر بیانات رهبرانقلاب در دیدار رمضانی دانشجویان ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
💠درباره ماه رمضان
🌟ماه رمضان بهار معنویّت و عبادت است
✨جوانی هم بهار عمر است
💎جوان در ماه رمضان بهار مضاعف دارد، بهار در بهار دارد.
👌این را مغتنم بشمرید.
📖شرح حال شهدای عزیز را، بخصوص بعضیشان را که خیلی معنویّت دارند، بخوانید.
💠درباره دانشجویان
❇️اگر مبانی معرفتی یک جوان مستحکم باشد:
♦️دل او قرص میشود،
♦️گام او استوار میشود،
♦️حرکت او استمرار پیدا میکند،
♦️دیگر خستگی وجود ندارد.
⁉️این مبانی معرفتی چه چیزهایی است؟
1️⃣مسئلهی آزادی
📌مهمترین بخش نظریّهی آزادی در اسلام، آزادی از این چهارچوب مادّه است.
2️⃣مسئلهی عدالت
📌مبارزهی با استکبار یکی از مهمترین مصادیق عدالت بینالمللی است.
3️⃣مسئله انتظار فرج
📌انتظار فرج یعنی همهی سختیها قابل برداشته شدن و برطرف شدن است.
4️⃣مبنای توحید
📌توحید یعنی نفی حاکمیّت غیر خدا
🔎روی این مبانی کار کنید. روی یک نقطهی محدود هم متمرکز نشوید؛ وسیع نگاه کنید.
🏷درباره فرصت فعالیت دانشجویی
🔹احساس مسئولیّتی که دانشجوها دربارهی حوادث کشور میکنند
🔸اینکه با شور و شوق و اهتمام، فلان اشکال را ذکر میکنید،
🔹شوقی که جامعهی دانشجویی برای برطرف کردن نابسامانیها دارند،
🔸حضور شورانگیز دانشجوها در حوادث گوناگون،
🔹اظهار نظرها در مسائل سیاسی، اقتصادی، در برخی تصمیمها،
🔺همهی اینها فرصتهای مهمّی است.
🏷درباره آفات فعالیت دانشجویی
♻️باید آفات فعّالیّتهای دانشجویی را برطرف کرد؛ باید سالمسازی کرد:
⭕️نباید جامعه دانشجویی و کشور را دوقطبی کند
⭕️باید واقعبینانه باشد
⭕️حتّیالمقدور همراه با ارائهی راه حلّ علمی و عملی باشد
⭕️شتابزدگی نباید بشود
⭕️زبانِ دانشجو بلندگوی صرفاً مشکلات نباشد
⭕️تندخویی نباشد
⭕️سطحیگری نباشد
⭕️مشکل محلّی را ملّی نکنند
⭕️قصد دانشجو و تشکل دانشجویی دیده شدن نباشد
⭕️دانشجویان در فضای مجازی غرق نشوند
↙️یکی از برادرها گفت رفراندوم... مگر مسائل گوناگون کشور قابل رفراندوم است؟
🔺قضایا اینجوری نیست که آدم اینجور ساده از رویشان عبور کند.
🏷انتظارات از دانشجوی مطلوب و بلند همت و آیندهنگر:
❇️ایجاد تحول در ذهن و واقعیّت جامعه خود
❇️ایجاد تحول در ذهن و واقعیّت جهان
🔄دنیا در حال تحوّل است؛ این تحوّل را چه کسی به وجود میآورد؟
🧠مغزهای متفکّر، آدمهای فعّال، دستاندرکاران کارهای بزرگ
💪شما امروز دانشجویید، فردا همان کسی هستید که میتوانید آن تحوّل را به وجود بیاورید.
↙️باید سعی کنید:
✔️منحرف نشوید
✔️در خطّ درست و صراط مستقیم الهی حرکت کنید
✅هر کس که در این کارها خودسازی بیشتری انجام بدهد، فردا امکان تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت
♦️زیربنای فکری را باید محکم کنید:
📍با منابع دینی اُنس پیدا کنید،
📍با متفکّران عمیق و امین ارتباط برقرار کنید.
🔴شناخت راهبرد دشمن
🔄در مورد شناخت نقشه و راهبرد دشمن، بِروز باید باشیم.
❌راهبرد دشمن این است که ما به خودمان بدبین بشویم.
📡رسانههای بدخواه، اصرارشان این است که ثابت کنند ملّت ایران از اعتقادات دینی و انقلابی روگردان شده.
💎امّا شب قدر شد، ناگهان شما میبینید جلسات امسال از پارسال پُرشورتر است؛
💎راهپیمایی روز قدس میشود، جمعیّت از پارسال فشردهتر است؛
💎راهپیمایی بیستودوّم بهمن میشود، جمعیّت دو برابر پارسال است.
🔸درباره کینه دشمنان نسبت به جوان ایرانی
⁉️دشمنان با مسئولین جمهوری اسلامی خیلی بدند؛ امّا با جوانها بدترند؛ چرا؟
❇️برای خاطر اینکه اگر انگیزههای جوانها و جوانهای کشور نباشند، از دست مسئولین کشور کاری برنمیآید.
👇در میدانهای مختلف، جوانهای ایرانی کار کردهاند:
📌در میدان مدیریّتهای دولتی[شهیدان]:
⭐️موسی کلانتری
⭐️تندگویان
⭐️قندی
⭐️عبّاسپور
📌در میدان نظامی[شهیدان]:
⭐️همّت
⭐️خرّازی
⭐️بابایی
⭐️حسن باقری
⭐️شیرودی
⭐️اردستانی
⭐️صیّاد شیرازی
📌در میدان هنر و ادبیات:
⭐️شهید آوینی
⭐️مرحوم سلحشور
⭐️مرحوم طالبزاده
📌در میدان علم و تحقیق:
⭐️شهید تهرانیمقدم
⭐️مرحوم کاظمی آشتیانی
⭐️شهید مجید شهریاری
⭐️شهید رضائینژاد
⭐️شهید احمدی روشن
📌در همین زمان معاصر شما[شهیدان]:
⭐️حججی
⭐️مصطفی صدرزاده
⭐️آرمان علیوردی
⭐️روحالله عجمیان
🔺اینها نقطههای واقعاً برجستهاند.
⏫یکایک شما، باید اینجوری باشید... مثل شهیدها زندگی کنید.
👈راه روشن انقلاب و اسلام و کشور و نظام را با جدّیّت دنبال بکنید؛
♦️در راه انقلاب احتیاج دارید به:
📍آرمانخواهی که موتور پیشران حرکت است
📍امید که سوخت این موتور است
📍عقلانیّت هم فرمان این موتور است.
💠درباره دانشگاه
📌کمبودِ نقشهی واقعاً جامعِ علمی، امروز نقیصهی بزرگ دانشگاه ما است.
🔺ما نمیدانیم توزیع دانشجو بر حسب رشتههای علمی بر چه اساسی صورت میگیرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏱ #مثبت۱۰۰ثانیه | کارکرد رفراندوم
👈 بسته تصویری مثبت۱۰۰ثانیه در این شماره خود به بررسی بیانات رهبر انقلاب در دیدار دانشجویان درباره رفراندوم در پاسخ به دیدگاه یکی از دانشجویان پرداخته است.
📥 کیفیت اصلی
khl.ink/f/52557
aparat.com/v/6insu
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
34.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 گزارش خبری | راه روشن
👆 #روایت_یک_خبرنگار از دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر انقلاب.
Farsi.Khamenei.ir
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #به_روز_با_آقا
📝 برداشتی از بیانات در دیدار با دانشجویان
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
هدایت شده از 🌃 شبهای قدر 🌙
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نماهنگ | بهار جوانی و عبادت
✏️ رهبر انقلاب در دیدار اخیر: ماه رمضان #بهار_معنویت و عبادت است که دارد تمام میشود دیگر، منتها ماهرمضانهای دیگری انشاءالله شما در پیش دارید؛ دهها ماه رمضان شما #جوانها در پیش دارید، باید استفاده کنید.
✏️جوانی هم بهار است، بهار عمر است. پس جوان در #ماه_رمضان بهار مضاعف دارد، بهار در بهار دارد؛ از این استفاده کنید. خیلی فرق است بین بهرهای که شما میتوانید از شب_قدر ببرید با کسی که در سنین بنده و امثال بنده است؛ شما خیلی بیشتر میتوانید استفاده کنید؛ این را مغتنم بشمرید.
🗓 ۱۴۰۲/۱/۲۹
Farsi.Khamenei.ir
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #کلیپ_استوری | توسل به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف و علیهالسلام)
✏️ رهبر انقلاب: ما به #امام_زمان توجّه میکنیم، توسّل میکنیم، در مقابل آن بزرگوار عرض خاکساری میکنیم، برای اینکه این خاکساری به ذات احدیّت برسد و پیش خدای متعال اظهار عبودیّت کرده باشیم.
⛅ #مهدویت
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
📚📖 مطالعه
🎥 #به_روز_با_آقا 📝 برداشتی از بیانات در دیدار با دانشجویان ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰─
👌 #به_روز_با_آقا
📝 برداشتی از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان در ماه مبارک رمضان
🎞 کلیپ نوشته
https://eitaa.com/ghararemotalee/1322
#لبیک_یا_خامنه_ای
#ایران_عزیز
╭─────๛- - - 📖 ┅╮
│📚 @ghararemotalee
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
29.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #کلیپ_نوشت | مثل شهیدان...
✏️ از شهید تندگویان تا #شهید_عجمیان در بیانات اخیر رهبر انقلاب در دیدار دانشجویان
✏️ همهی شما باید اینجوری باشید. نمیگویم شهید بشوید، خدا کند شهید نشوید ــ البتّه در پیری اشکال ندارد؛ هفتاد هشتاد سالتان که شد، آنوقت شهید بشوید؛ امّا فعلاً تا جوانید کارتان داریم، شهید نشوید ــ امّا مثل شهیدها زندگی کنید...
#شهیدانه
Farsi.Khamenei.ir
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
#نهج_البلاغه
#نهج_البلاغه_بخوانیم
#فرازی_از_عهدنامه | ۲۱
____
📜 متن : ... وَ اجْعَلْ لِذَوِی الْحَاجَاتِ مِنْکَ قِسْماً تُفَرِّغُ لَهُمْ فِیهِ شَخْصَکَ، وَ تَجْلِسُ لَهُمْ مَجْلِساً عَامّاً فَتَتَوَاضَعُ فِیهِ لِلَّهِ الَّذِی خَلَقَکَ، وَ تُقْعِدُ عَنْهُمْ جُنْدَکَ وَ أَعْوَانَکَ مِنْ أَحْرَاسِکَ وَ شُرَطِکَ; حَتَّى یُکَلِّمَکَ مُتَکَلِّمُهُمْ غَیْرَ مُتَتَعْتِع، فَإِنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صلى الله علیه و آله و سلم یَقُولُ فِی غَیْرِ مَوْطِن، لَنْ تُقَدَّسَ أُمَّةٌ لاَ یُؤْخَذُ لِلضَّعِیفِ فِیهَا حَقُّهُ مِنَ الْقَوِیِّ غَیْرَ مُتَتَعْتِع.
ثُمَّ احْتَمِلِ الْخُرْقَ مِنْهُمْ وَ الْعِیَّ، وَ نَحِّ عَنْهُمُ الضِّیقَ وَ الاَْنَفَ یَبْسُطِ اللهُ عَلَیْکَ بِذَلِکَ أَکْنَافَ رَحْمَتِهِ وَ یُوجِبْ لَکَ ثَوَابَ طَاعَتِهِ وَ أَعْطِ مَا أَعْطَیْتَ هَنِیئاً وَ امْنَعْ فِی إِجْمَال وَ إِعْذَار.
╭───
│ 🌐 @Mabaheeth
╰──────────
🗞️ #ترجمه ...
📄 ... براى کسانى که به تو نياز دارند وقتى مقرّر کن که شخصاً (و چهره به چهره) به نياز آنها رسيدگى کنى و مجلسى عمومى و همگانى براى آنها تشکيل ده (و در آنجا بنشين و مشکلات آنها را حل کن) در آن مجلس براى خدايى که تو را آفريده است #تواضع کن و لشکريان و معاونانت اعمّ از پاسداران و نيروى انتظامى را از آنها دور ساز تا هر کَس بخواهد بتواند با صراحت و بدون ترس و لکنت زبان، سخن خود را با تو بگويد؛ زيرا من بارها از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) اين سخن را شنيدم که مى فرمود: «امتى که در آن حق ضعيف از زورمند با صراحت گرفته نشود هرگز روى قداست و پاکى را نخواهد ديد (و #آرامش از آنها رخت بر مى بندد).
سپس خشونت و کندى و ناتوانى آنها را در سخن، تحمّل کن و هرگونه محدوديت و تنگخويى و استکبار در برابر آنها را از خود دور ساز (تا بتوانند حرف دل خود را بگويند).
خداوند با اين کار، رحمت واسعه خود را بر تو گسترش خواهد داد و ثواب اطاعتش را براى تو قرار مى دهد.
آنچه مى بخشى به گونه اى ببخش که گوارا (و بى منت باشد) و آن گاه که (به هر علت) از بخشش خوددارى مى کنى آن را با لطف و معذرت خواهى همراه ساز.
#نهج_البلاغه_بخوانیم
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
[ ۲۱ / ۱ ]
🏷 تشکیل مجلس عام براى رسیدگى به کار مردم
امام(علیه السلام) بعد از شرح کامل طبقات جامعه و دستورات لازم در مورد هر یک و وظایفى را که زمامدار در برابر آنها دارد نکاتى را یادآور مى شود که ناظر به همه آنهاست و هر یک به نحوى در آن مشترک اند.
نخستین دستور اینکه مى فرماید: «براى کسانى که به تو نیاز دارند وقتى مقرر کن که شخصاً (و چهره به چهره) به نیاز آنها رسیدگى کنى و مجلسى عمومى و همگانى براى آنها تشکیل ده (و در آنجا بنشین و مشکلات آنها را حل کن)»; (وَ اجْعَلْ لِذَوِی الْحَاجَاتِ مِنْکَ قِسْماً تُفَرِّغُ لَهُمْ فِیهِ شَخْصَکَ، وَ تَجْلِسُ لَهُمْ مَجْلِساً عَامّاً).
بعضى تصور کرده اند که این فصل دنباله فصل سابق و مربوط به محرومان و نیازمندان جامعه است در حالى که چنین نیست و ممکن است کسى کاسب یا تاجر یا کارمند اداره اى باشد و فرد زورمندى حقش را پایمال نموده باشد و نیاز به دادخواهى داشته باشد.
تعبیر به «ذَوِی الْحَاجَاتِ مِنْکَ» به جاى «ذَوِی الْحَاجَاتِ مِنْهُمْ» نیز دلیل بر عمومیت است.
و تعبیر به «گرفتن حق ضعیف از قوى» که ذیل این کلام آمده، دلیل دیگرى بر عمومیت مفهوم این بخش است.
امام(علیه السلام) به دنبال این سخن مى فرماید: دو نکته دیگر را نیز فراموش نکن:
▫️نخست اینکه «در آن مجلس براى خدایى که تو را آفریده است #تواضع کن»; (فَتَتَوَاضَعُ فِیهِ لِلَّهِ الَّذِی خَلَقَکَ(۱)).
روشن است اگر زمامدار تواضع نکند و با ابُّهت و کبر و غرور در بالاى مجلس بنشیند ضعیفان و نیازمندان جرأت نمى کنند که با صراحت مشکل خود را مطرح کنند.
▫️دیگر اینکه «لشکریان و معاونانت اعم از پاسداران و نیروى انتظامى را از آنها دور ساز تا هر کَس بخواهد بتواند با صراحت و بدون ترس و لکنت زبان، سخن خود را با تو بگوید»; (وَ تُقْعِدُ عَنْهُمْ جُنْدَکَ وَ أَعْوَانَکَ مِنْ أَحْرَاسِکَ(۲) وَ شُرَطِکَ(۳)، حَتَّى یُکَلِّمَکَ مُتَکَلِّمُهُمْ غَیْرَ مُتَتَعْتِع(۴)).
بدیهى است اگر مأموران با لباس هاى رسمى اطراف مجلس را گرفته باشند چنان رعب و وحشتى به افراد دست مى دهد که توان بیان حاجت خود را پیدا نمى کنند.
ممکن است گفته شود که حضور زمامدار بدون اعوان و انصار و پاسدار در چنین مجلسى خطرناک است; ولى اوّلاً، زمامدارانِ عادل و مردمى، هنگامى که میان مردم مى آیند خود مردم محافظ و پاسدار آنها هستند.
ثانیاً، ممکن است عده اى با لباس هاى عادى و معمولى در لا به لاى جمعیت باشند تا اگر شخصى شرور قصد سوئى داشته باشد بتوانند جلوى او را بگیرند.
آن گاه امام(علیه السلام) براى این دستور مهم و اجتماعى، دلیل روشنى از کلام پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) نقل مى کند و مى فرماید: «زیرا من بارها از رسول خدا ـ که درود خدا بر ایشان و خاندان پاکش باد ـ این سخن را شنیدم که مى فرمود: «امتى که در آن حق ضعیف از زورمند با صراحت گرفته نشود هرگز روى قداست و پاکى را نخواهد دید (و آرامش از آنها رخت بر مى بندد)»; (فَإِنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صلى الله علیه وآله وسلم یَقُولُ فِی غَیْرِ مَوْطِن: لَنْ تُقَدَّسَ أُمَّةٌ لاَ یُؤْخَذُ لِلضَّعِیفِ فِیهَا حَقُّهُ مِنَ الْقَوِیِّ غَیْرَ مُتَتَعْتِع).
منظور از تقدس و پاکیزگى همان پاکیزه شدن از ظلم و جور و جنایت و هرج و مرج است، چرا که اگر ضعیفان جامعه، پناهگاهى براى خود پیدا نکنند دست به دست هم مى دهند و شورشى به راه مى اندازند که کنترل آن بسیار مشکل و گاه غیر ممکن است و تاریخ نشان مى دهد که قیام ضعفاى جامعه و شورش هاى فراگیر از همین جا سرچشمه مى گیرد.
بنابراین آنچه امام و همچنین پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله فرمودند افزون بر اینکه دستورى اخلاقى و انسانى و سبب پیشرفت دین و آیین است جنبه سیاسى هم دارد.
در حدیثى ابن مسعود نقل مى کند: «أَتَى النَّبِیَّ(صلى الله علیه وآله) رَجُلٌ یُکَلِّمُهُ فَأُرْعِدَ فَقَالَ هَوِّنْ عَلَیْکَ فَلَسْتُ بِمَلِک إِنَّمَا أَنَا ابْنُ امْرَأَة کَانَتْ تَأْکُلُ الْقَدَّ; مردى خدمت پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) آمد و در حالى که با پیامبر صحبت مى کرد مى لرزید.
پیغمبر فرمود کار را بر خود آسان گیر (بیهوده نترس) من شاه نیستم.
من فرزند زنى هستم که غذاى بسیار ساده اى مى خورد».(۵)
آن گاه امام(علیه السلام) در دستور دیگرى به دنبال دستور بار عام براى همه حاجت مندان مى افزاید: «سپس خشونت و کندى و ناتوانى آنها را در سخن، تحمّل کن و هرگونه محدودیت و تنگخویى و استکبار در برابر آنها را از خود دور ساز (تا بتوانند حرف دل خود را بگویند) خداوند با این کار، رحمت واسعه خود را بر تو گسترش خواهد داد و ثواب اطاعتش را براى تو قرار مى دهد»; (ثُمَّ احْتَمِلِ الْخُرْقَ(۶) مِنْهُمْ وَ الْعِیَّ(۷)، وَ نَحِّ(۸) عَنْهُمُ الضِّیقَ وَ الاَْنَفَ(۹) یَبْسُطِ اللهُ عَلَیْکَ بِذَلِکَ أَکْنَافَ رَحْمَتِهِ، وَ یُوجِبْ لَکَ ثَوَابَ طَاعَتِهِ).
[ ۲۱ / ۲ ]
در نهایت مى فرماید: «آنچه مى بخشى به گونه اى ببخش که گوارا (و بى منت باشد) و آن گاه که (به هر علت) از بخشش خوددارى مى کنى آن را با لطف و معذرت خواهى همراه ساز»; (وَ أَعْطِ مَا أَعْطَیْتَ هَنِیئاً، وَ امْنَعْ فِی إِجْمَال(۱۰)وَ إِعْذَار(۱۱)).
#قرآن_مجید نیز در این زمینه دستور صریحى دارد.
گاه خداوند به پیامبرش خطاب مى کند و مى فرماید: «(وَ إِمّا تُعْرِضَنَّ عَنْهُمُ ابْتِغاءَ رَحْمَة مِنْ رَبِّکَ تَرْجُوها فَقُلْ لَّهُمْ قَوْلاً مَیْسُوراً); و هر گاه از آنان ]مستمندان[ روى برتابى و انتظار رحمت (و نعمت) پرودگارت را داشته باشى (تا توانایى یابى و به آنها کمک کنى) با گفتار نرم و آمیخته با لطف با آنان سخن بگو».(۱۲)
و در جاى دیگر عموم مردم را مخاطب ساخته مى فرماید: «(قَوْلٌ مَّعْرُوفٌ وَ مَغْفِرَةٌ خَیْرٌ مِّنْ صَدَقَة یَتْبَعُها أَذىً); گفتار پسندیده (در برابر نیازمندان) و عفو (و گذشت از تندخویى آنها) از صدقه اى که آزارى به دنبال آن باشد بهتر است».(۱۳)
امام(علیه السلام) به این ترتیب تمام ظرافت هاى مربوط به چنان مجلسى را بیان فرموده و نکات روانى لازم را که سبب بهره گیرى بهتر و بیشتر از چنین مجلسى مى شود گفته است.
گرچه در دنیاى امروز کمتر زمامدارى دست به تشکیل چنین مجلسى مى زند; ولى به یقین ارتباط مستقیم با مردم حاجتمند و به شکل چهره به چهره مى تواند حلاّل بسیارى از مشکلات باشد و فواید زیر را در بر دارد:
۱. مردم مى توانند عقده هاى دل خود را در نزد زمامدار بگشایند.
۲. این امر پیوند محبّت را میان مردم و زمامدار محکم مى کند.
۳. کارمندان و دولتمردان از ترس اینکه در چنین مجلسى رازشان فاش شود از ظلم به رعایا و غصب حقوق آنان خوددارى خواهند کرد.
ممکن است گفته شود با توجّه به فزونى جمعیت و سرعت و آسانى ارتباط ها، هجوم مردم حاجتمند رشته کار را از دست زمامدار خواهد گرفت، چرا که ممکن است در یک کشور در زمان واحد ده ها هزار یا صدها هزار از این قبیل افراد باشند؛ ولى راه حل آن با دادن نوبت و در نظر گرفتن اولویت، و بهره گیرى از مشاوران امین قابل حلّ است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پاورقی :
۱. در بعضى از نسخه ها «رَفَعَک» (يعنى برترى داد) آمده است که تناسب بيشترى دارد.
۲. «أحْراس» جمع «حارس» و «حَرَسىّ» به معناى نگهبان از ماده حراست به معناى نگهبانى گرفته شده است.
۳. «شُرَط» جمع «شُرطة» به معناى پاسبان (نيروى محافظت شهر) است. ارباب لغت گفته اند که اين واژه از «شَرَط» بر وزن «شرف» به معناى علامت گرفته شده؛ زيرا اين مأموران هميشه علامت هايى بر خود مى نهند که شناخته شوند.
۴. «مُتَتَعْتِع» به شخصى که داراى لکنت زبان است گفته مى شود. از ريشه «تَعْتَعة» به معناى لکنت زبان گرفته شده و در واقع شبيه به اسماى اصوات است.
۵. بحارالانوار، ج ۱۶، ص ۲۲۹.
۶. «خُرْق» به معناى سخت گيرى در برابر «رفق» که به معناى مدارا کردن است.
۷. «عِىّ» (با کسر عين) به معناى کند زبانى است و «عَىّ» بر وزن «حىّ» معناى وصفى دارد; يعنى کند زبان.
۸. «نحّ» فعل امر از باب تفعيل و از ريشه «تنحيه» به معناى دور کردن و زائل کردن گرفته شده است.
۹. «الأنَف» يعنى خوددارى از کارى بر اثر استکبار و خودبرتربينى است.
۱۰. «اِجْمال» به معناى لطف و مدارا کردن است.
۱۱. «اِعذار» به معناى معذرت خواهى نمودن است.
۱۲. اسراء، آيه ۲۸.
۱۳. بقره، آيه ۲۶۳.
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────