eitaa logo
📚📖 مطالعه
64 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
912 ویدیو
67 فایل
﷽ 📖 بهانه ای برای مطالعه و شنیدن . . . 📚 توفیق باشه هر روز صفحاتی از کتاب های استاد شهید مطهری را مطالعه خواهیم کرد... و برخی کتاب های دیگر ... https://eitaa.com/ghararemotalee/3627 در صورت تمایل عضو کانال اصلی شوید. @Mabaheeth
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از فقه و احکام
گاهی زیر پایمان را ببینیم.... ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
هدایت شده از مباحث
📣 رهبر انقلاب، صبح امروز: آخرین حرف من خطاب به مرددین شرکت در انتخابات این است که «در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست». 🇮🇷 | 🗳 🤝 │📱@Mabaheeth ╰๛- - - - -
هدایت شده از مباحث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 انتخاب کنید هرچند اشتباه درآید ... رشد اجتماعی در پرتو آزادی ... 🎙 علامه شهید مرتضی مطهری(ره) 🇮🇷 | 🗳 🤝 │📚 @ghararemotalee │📱@Mabaheeth ╰๛- - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🗳️ کارکرد رأی ما در انتخابات چيست؟ ✍️ حق مردم مظلوم منطقه به گردن ماست. @Aminikhaah_Media ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 یا ؟! ✅ فتوای رسول اکرم صلوات الله علیه و آله برای کسانی که در انتخابات شرکت نمی‌کنند... @Aminikhaah_Media ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗳️ «وبینار در قبالِ حاکميّت دینی» ⁉️ امروز اگر امام زمان ارواحنافداه شهروند جمهوری اسلامی بودند آیا در شرکت می‌کردند؟!
01_1 Vazife_Hadeaghali_Hakemiat_hadeaghali(1).mp3
14.13M
🔈 🔰 بخش اول 📌 بررسی و تحلیل سیره اهل بیت (علیهم‌السلام) در قبال حکومت‌ها 🖋 چهارچوب این بحث: 'حداقل وظیفه یک شهروند' در قبالِ 'کمترین حدّ حکومت دینی' [3:50] ⚜ ویژگی‌های کمترین حدّ حکومت در این بحث: 1⃣ حاکمان در واقع غاصبان حکومت اهل بیت (علیهم‌السلام) هستند [11:54] 2⃣ نوع حکومت و رفتارِ حاکم هیچ ربط و نسبتی با اهل بیت (علیهم‌السلام) ندارد [12:03] 3⃣ دستگاه حاکم قتل دختر پیامبر (صل‌الله‌علیه‌وآله) را در کارنامه خود دارد [12:21] 4⃣ دستگاه حاکم آتش زدن احادیث پیامبر (صل‌الله‌علیه‌وآله) را در کارنامه خود دارد [14:58] 5⃣ دستگاه حاکم با یک حدیث که خود جعل نموده مقابل قرآن و دختر پیامبر (صل‌الله‌علیه‌وآله) ایستاده است [15:30] * هنگامه تغییر جایگاه وصیّ پیامبر (صل‌الله‌علیه‌وآله) از حاکم به شهروند! [18:00] * استدلالی که منجر به کودتای نرم در سقیفه شد: درست نیست که هم نبوت و هم خلافت در بنی هاشم باشد! [18:44] * حضور امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در 'انتخابات مهندسی شده‌'! [21:46] * حقیقت تاریخی: همان کسی که با استدلالش امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) را در سقیفه رد صلاحیت نمود، ایشان را برای خلافت بعد خود کاندید کرد! [25:02] ⏰ مدت زمان: ۳۰:۰۹ 📆 ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
01_2 Vazife_Hadeaghali_Hakemiat_hadeaghali.mp3
16.68M
🔈 🔰 بخش دوم ⚜ بررسی و تبیین سیره امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در قبال چنین حاکمیتی با این اوصاف 1⃣ امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) این حاکمیت را پذیرفت و با حاکم وقت بیعت نمود 2⃣ حضرت به عنوان یک کنش‌گر اجتماعی برای پیشرفت این حکومت تلاش کرد [0:07] 3⃣ با وجود نارضایتی مردم، حضرت از تصمیم حکومت برای جنگ با روم حمایت نمود [1:15] 4⃣ به عنوان مشاور نظامی، حضرت خلیفه دوم را ازشرکت در جنگ بر حذر داشت تا جان حاکم اسلام را حفظ کند! [3:40] 4⃣ حضرت خطر را به جان فرزندانش خرید تا جان خلیفه سوم حفظ شود! [7:41] ⚜ بررسی اوضاع و احوال حکومت خلیفه سوم و رفتار امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در قبالِ او [9:33] * استعفای شدیداللحن مسئول بیت‌المال به خاطر فساد مالی در حکومت خلیفه سوم [10:35] * در شرایطی که حقوق ماهیانه یک کارگر ۳۰ درهم بود، تنها پیراهن خلیفه سوم ۲۰۰۰ درهم قیمت داشت! [12:33] 5⃣ حضرت برای کاهش خشم مردم، از آبروی خود خرج نمود و از طرف خلیفه قول بهبود اوضاع را دادند! [13:22] * نمک‌نشناسی حاکم وقت و تهمت به امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) که تو خودت باعث شورش مردم شدی! [15:53] 6⃣ حضرت برای این که به جنازه حاکم اسلامی تعرض نکنند، خود دفن او را به عهده گرفتند [22:17] ✅ وظیفه یک شهروند در قبالِ کمترین حدّ حکومت اسلامی نیز حفظ و تقویت آن است [23:23] ⏰ مدت زمان: ۳۱:۱۰ 📆 ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
01_3 Vazife_Hadeaghali_Hakemiat_hadeaghali.mp3
16.7M
🔈 🔰 بخش سوم ⚜ توجه خاص امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) به حفظ حاکمیتی با آن اوصاف در مقابل تهدیدات خارجی * ارزش و اهمیت حفظ 'اسمِ دین' در سیره اهل بیت (علیهم‌السلام) [0:33] ❇️ تضعیف قدرت حکومت اسلامی در جنبه‌های مختلف اقتصادی، نظامی و ... => تأثیر روشن و واضح رأی ندادن [4:35] * خلیفه دوم در موارد متعدد: پناه می‌برم به خدا از گرفتاری در حالی که ابوالحسن (علیه‌السلام) کنارم نباشد! [6:46] * پس چرا همان حکومت شاه را حفظ نکردیم و انقلاب کردیم؟ [7:13] ⚜ پس اعتراض خود نسبت به حکومت را چگونه نشان بدهیم؟ [8:04] * اساساً اعتراض و اصلاح حکومت وظیفه ماست [8:30] * اعتراض به عملکرد دستگاه حاکم در سیره امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) چگونه بود؟ [9:36] * پیدایش خیزش عمومی و جریان‌سازی => تنها راه اصلاح وضع موجود [11:55] * نقش خطیر خواص و فرماندهان میانی در تقویت حکومت و رفع مشکلات [12:03] ✅ اعتراض واقعی نیازمند کار و جهاد شبانه‌روزی است [13:40] * اهمیت 'حفظ قدرت و احترام جایگاه رهبری' در بیان امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) [15:34] * لزوم مطالبه‌گری و پی‌گیری مستمر برای به ثمر رسیدن اعتراض [24:58] ⏰ مدت زمان: ۳۱:۰۹ 📆 ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
01_1 Porsesh Va Pasokh Vazife_Hadeaghali_Hakemiat_hadeaghali.mp3
12.78M
🔈 🔰 بخش چهارم، پرسش و پاسخ * ذکر بیانی از رهبر معظم انقلاب (دامت‌برکاته) در باب اهمیت مجلس خبرگان [0:20] 🖋 آیا رأی دادن به لیست‌های موجود مطلوب است؟ [3:56] * بهتر است تا حد امکان تحقیق و بررسی کنیم و از تمام حق رأی خود استفاده نمائیم [6:08] 🖋 نسبت به این کاندیدها دلگرم نمی‌شوم و نمی‌توانم در قیامت این رأی را گردن بگیرم، چه کنم؟ [7:03] 🖋 چگونه صلاحیت شخص را تشخیص بدهیم؟ [11:04] 🖋 اگر یک کاندید خلاف وعده‌ها عمل کند، تبلیغ چنین شخصی اشکال دارد؟ [12:20] 🖋 حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) چگونه کنش‌گری نمود که تضعیف حکومت اسلامی نشود؟ [16:53] * سوالی که از فردای انتخاب نمایندگان مجلس باید پرسید و مطالبه کرد: نتیجه رأی من چه شد؟ [20:21] ⏰ مدت زمان: ۲۳:۳۰ 📆 ۱۴۰۲/۱۲/۰۹ |
01_2 Porsesh Va Pasokh Vazife_Hadeaghali_Hakemiat_hadeaghali.mp3
13.83M
🔈 🔰 بخش پنجم، پرسش و پاسخ 🖋 آیا شما می‌فرمایید باید از حکومتی که فقط ظاهرش مسلمان است دفاع کرد؟! با این استدلال شما از حکومت سعودی هم باید دفاع کرد! [0:08] 🖋 آیا رأی دادن مختص اهل سنت نبود است؟! گاهی می‌گویند اصلا در شیعه رأی‌گیری معنایی ندارد [1:57] 🖋 قبلا رهبری فرموده بودند رفراندوم صحیح نیست چون همه قدرت تحلیل ندارند، حال می‌گویید بیایید رأی بدهید؟ [3:44] 🖋 آیا سایر اهل‌بیت (علیهم‌السلام) نیز در حفظ حکومت زمان خود کمک می‌کردند؟ [9:13] 🖋 چه معیارهایی را برای انتخاب فرد اصلح در مجلس خبرگان در نظر بگیریم؟ [15:54] 🖋 اگر به لیست‌ها رأی ندهیم طیف مقابل رأی می‌آورد، وظیفه ما چیست؟ [18:12] 🖋 بیشتر مسئولین نمی‌توانند بر اساس عدالت علوی عمل کنند، چه کار کنیم؟ [18:39] 🖋 آیا اعتراضات و مطالبه‌گری موجب تضعیف حکومت نمی‌شود؟ [19:12] 🖋 اگر بر اساس تحقیق رأی بدهیم ولی آن شخص کوتاهی کرد وظیفه‌ای نداریم؟ [21:02] 🖋 بنده رأی اولی هستم و زیاد نمی‌توانم تحقیق کاملی داشته باشم، آیا وظیفه من رأی دادن است یا نه؟ [21:32] 🖋 در مورد شبهه شورای نگهبان توضیح دهید که خود رهبر شش نفر از آن‌ها را انتخاب می‌کنند [22:24] ⏰ مدت زمان: ۲۵:۴۴ 📆 ۱۴۰۲/۱۲/۰۹ | ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
شرکت در انتخابات(1).mp3
5.88M
🎙️ ✍️ گناه اجتماعی سنگین تر از گناه فردی ✅ کسانی که مشارکت نکردند و پیامبر صلی الله علیه و آله تحریمشان کرد! 🔗صوت کامل سخنرانی (کلیک کنید) @Aminikhaah_Media ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
📼 جلسه دوازدهم ... ●━━━━━────── ⇆ ◁ㅤ❚❚ㅤ▷ㅤ ↻ 🎧 |    ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲    ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ    ˢᵃᵛᵉ     ˢʰᵃʳᵉ‌ ↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓ https://eitaa.com/ghararemotalee/4752
AUD-20210426-WA0097.mp3
12.1M
| ۱۲ ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ 📖 شرح کتاب آن سوی مرگ ─━─━─• · · · · · · 🦋 بسیار شگفت‌انگیز 🔸 میلیاردها موجود وحشتناک زمین و آسمان شهر را پر کرده بودند. 🔸مثل سوسک‌های عجیب و عظیم. 10:00 🔸مارمولک‌های بسیار زشت و بزرگ. 10:35 🔸گوریل‌هایی کاملا غیر عادی  •──•❃❀✿◇✿❀❃•──• ✿ احاطه به روح ملکوتی اشیاء با چشم برزخی 04:00 📅 1397/12/26 ⏰ مدت زمان : ۳۳:۵۳ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 04:35 هر چیزی صورت برزخی دارد و شهادت خواهد بود 05:00 در پامنار عرق فروشی بود که مسجد شد، روز قیامت هر دو شهادت خواهد داد ... 05:45 مکان های که هم شهادت به قبرهایی(در وادی السلام) که شهادت خواهند داد از افراد مختلفی که در آنها دفن شده اند 7:00 کاغذی که اسم آقا امیرالمؤمنین علیه‌السلام نوشته شده باشد چقدر ثواب نوشته می شود. 11:00🖱حرف امام رضا علیه‌السلام ، پیرمرد آیینه را داد دستم، چهره خودم را دیدم ... 16:50 ماجرای آیت الله بهجت رضوان الله تعالی علیه از لباس و عمامه 18:27 ماجرای دعوت به گناه نور سحر، روز چاله را نشان می دهد ... 19:00 بازار خوراک شیاطین است، مسجد بازار هم کمترین ثواب را دارد. کراهت دارد اولین نفر باز کنی آخرین نفر ببندی چرا که فضا و محیط شیاطین است. 22:45 امام زمان علیه‌السلام، اذن الله الواعیة است ... 23:35 صحنه اول ... 25:40 روایتی است میرزا جواد آقا نقل کردند برای نماز شب ... https://eitaa.com/joinchat/2307129358C448afc1e38 ╭═══════๛- - - ┅┅╮ │📳 @Mabaheeth │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هفت امتحان علی(علیه‌السلام) بعد از رحلت پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه وآله) [ امْتَحَنَنِی بَعْدَ وَفَاةِ نَبِیِّهِ (صلی‌الله علیه وآله) فِی سَبْعَةِ مَوَاطِنَ ] ↓°↓°↓°↓°↓°↓°↓
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امتحان پنجم: بر سر یک دوراهی دشوار [وَ أَمَّا الْخَامِسَةُ؛ فَوَقَفْتُ مِنْ أَمْرِهِمْ عَلَى اثْنَتَیْنِ؛ کِلْتَاهُمَا فِی مَحَلِّهِ الْمَکْرُوهِ] ═════❖•° 𑁍 °•❖═════ امیرمؤمنان(علیه‌السلام) ادامه داد: ای مرد یهودی! اما امتحان پنجم این بود که: برخی از شخصیت‌هایی که با من بیعت کردند، هنگامی که مطامعشان حاصل نشد، عایشه را -که طبق وصیت پیامبر، من ولیّ و سرپرستش بودم- پیش انداخته و پشت سرش صف‌آرایی کردند. وی را بر شتر 🐪 سوار کرده و بار سفر برایش بستند و در دشت و بیابان روانه‌اش کردند تا اینکه از منطقه «حَوْأب» هم گذشت و پارس سگ‌های آنجا را شنید.(11) آن گروهِ فتنه‌گر، نشانه‌های پشیمانی را یکی پس از دیگری در او می‌دیدند؛ اما با توجیهات واهی وی را به ادامۀ مسیر راضی کردند. گروهی که یک‌بار زمان حیات پیامبر با من بیعت کرده بودند و یک‌بار هم پس از آن. [ فَقَالَ(علیه‌السلام): وَ أَمَّا الْخَامِسَةُ یَا أَخَا الْیَهُودِ فَإِنَّ الْمُتَابِعِینَ لِی، لَمَّا لَمْ یَطْمَعُوا فِی تِلْکَ مِنِّی، وَثَبُوا بِالْمَرْأَةِ عَلَیَّ وَ أَنَا وَلِیُّ أَمْرِهَا وَ الْوَصِیُّ عَلَیْهَا. فَحَمَلُوهَا عَلَى الْجَمَلِ وَ شَدُّوهَا عَلَى الرِّحَالِ وَ أَقْبَلُوا بِهَا تَخْبِطُ الْفَیَافِیَ وَ تَقْطَعُ الْبَرَارِیَ وَ تَنْبَحُ عَلَیْهَا کِلَابُ الْحَوْأَبِ وَ تَظْهَرُ لَهُمْ عَلَامَاتُ النَّدَمِ فِی کُلِّ سَاعَةٍ وَ عِنْدَ کُلِّ حَالٍ فِی عُصْبَةٍ قَدْ بَایَعُونِی ثَانِیَةً بَعْدَ بَیْعَتِهِمُ الْأُولَى فِی حَیَاةِ النَّبِیِّ(صلی‌الله علیه وآله).] آن زن سرانجام به سرزمینی رسید که مردمانش دستانی کوتاه؛ اما محاسنی بلند داشتند.[ix] عقل‌هایشان ضعیف و نظراتشان دور از صواب بود؛ همسایۀ بیابان بودند و به دریانوردی اشتغال داشتند. آن مردمان را برانگیخت تا کورکورانه با پیروی از او با تیر و شمشیر در مقابل من قرار گیرند. [ حَتَّى أَتَتْ أَهْلَ بَلْدَةٍ قَصِیرَةٍ أَیْدِیهِمْ طَوِیلَةٍ لِحَاهُمْ، قَلِیلَةٍ عُقُولُهُمْ، عَازِبَةٍ آرَاؤُهُمْ، وَ هُمْ جِیرَانُ بَدْوٍ وَ وُرَّادُ بَحْرٍ. فَأَخْرَجَتْهُمْ یَخْبِطُونَ بِسُیُوفِهِمْ مِنْ غَیْرِ عِلْمٍ وَ یَرْمُونَ بِسِهَامِهِمْ بِغَیْرِ فَهْمٍ.] این بود که بر سر در دوراهی‌ای قرار گرفتم که هیچ‌کدام را خوش نداشتم: یا دست از جنگ بردارم که در این صورت آنها از راه باطل خود دست نمی‌کشیدند، یا برخورد قاطع کنم که در این صورت خون مسلمین ریخته می‌شد. از این‌رو بسیار تلاش کردم که با هشدار و انذار آنها را متنبّه کنم. از عایشه خواستم که به خانه‌اش بازگردد و از آن جماعت خواستم که به بیعت با من پایبند باشند و عهد و پیمان الهی را نقض نکنند و تمام انعطافی که می‌شد نشان دادم. یکی از آنها با سخنان و تذکرهای من متنبه شد و میدان را ترک کرد.[x] [ فَوَقَفْتُ مِنْ أَمْرِهِمْ عَلَى اثْنَتَیْنِ؛ کِلْتَاهُمَا فِی مَحَلِّهِ الْمَکْرُوهِ؛ مِمَّنْ إِنْ کَفَفْتُ لَمْ یَرْجِعْ وَ لَمْ یَعْقِلْ، وَ إِنْ أَقَمْتُ کُنْتُ قَدْ صِرْتُ إِلَى الَّتِی کَرِهْتُ. فَقَدَّمْتُ الْحُجَّةَ بِالْإِعْذَارِ وَ الْإِنْذَارِ وَ دَعَوْتُ الْمَرْأَةَ إِلَى الرُّجُوعِ إِلَى بَیْتِهَا، وَ الْقَوْمَ الَّذِینَ حَمَلُوهَا عَلَى الْوَفَاءِ بِبَیْعَتِهِمْ لِی وَ التَّرْکِ لِنَقْضِهِمْ عَهْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِیَّ، وَ أَعْطَیْتُهُمْ مِنْ نَفْسِی کُلَّ الَّذِی قَدَرْتُ عَلَیْهِ وَ نَاظَرْتُ بَعْضَهُمْ فَرَجَعَ وَ ذَکَرْتُ فَذَکَرَ.] اما آن گفته‌ها در دیگران اثر نکرد و تنها آتش طغیانشان را شعله‌ورتر ساخت. آنگاه که دیدم به چیزی جز جنگ ⚔ راضی نیستند قاطعانه وارد شدم و نتیجه‌اش این شد که با تحمل تلفات فراوان شکست خورده و گریختند. [ ثُمَّ أَقْبَلْتُ عَلَى النَّاسِ بِمِثْلِ ذَلِکَ فَلَمْ یَزْدَادُوا إِلَّا جَهْلًا وَ تَمَادِیاً وَ غَیّاً. فَلَمَّا أَبَوْا إِلَّا هِیَ، رَکِبْتُهَا مِنْهُمْ، فَکَانَتْ عَلَیْهِمُ الدَّبْرَةُ وَ بِهِمُ الْهَزِیمَةُ وَ لَهُمُ الْحَسْرَةُ وَ فِیهِمُ الْفَنَاءُ وَ الْقَتْلُ. ]
در این واقعه، دیگر سکوت و کناره‌گیری برایم ممکن نبود و چاره‌ای جز آنچه انجام دادم نداشتم. دیدم اگر قاطعانه نایستم و مقابله نکنم آنان را در راه اهداف باطلشان یاری داده‌ام. آنها می‌خواستند با خون‌ریزی بر مسلمانان حاکم شوند و زنان را، آنچنان که رویۀ مردمان مغرب‌زمین و سرزمین یمن و برخی از امت‌های منقرض‌شده بود، بر مصدر امور قرار دهند و نتیجه‌ای رقم بخورد که به‌هیچ‌وجه به آن راضی نبودم. [ وَ حَمَلْتُ نَفْسِی عَلَى الَّتِی لَمْ أَجِدْ مِنْهَا بُدّاً وَ لَمْ یَسَعْنِی إِذْ فَعَلْتُ ذَلِکَ وَ أَظْهَرْتُهُ آخِراً مِثْلَ الَّذِی وَسِعَنِی مِنْهُ أَوَّلًا مِنَ الْإِغْضَاءِ وَ الْإِمْسَاکِ، وَ رَأَیْتُنِی إِنْ أَمْسَکْتُ کُنْتُ مُعِیناً لَهُمْ عَلَیَّ بِإِمْسَاکِی عَلَى مَا صَارُوا إِلَیْهِ وَ طَمِعُوا فِیهِ مِنْ تَنَاوُلِ الْأَطْرَافِ وَ سَفْکِ الدِّمَاءِ وَ قَتْلِ الرَّعِیَّةِ وَ تَحْکِیمِ النِّسَاءِ النَّوَاقِصِ الْعُقُولِ وَ الْحُظُوظِ عَلَى کُلِّ حَالٍ؛ کَعَادَةِ بَنِی الْأَصْفَرِ وَ مَنْ مَضَى مِنْ مُلُوکِ سَبَإٍ وَ الْأُمَمِ الْخَالِیَةِ؛ فَأَصِیرُ إِلَى مَا کَرِهْتُ أَوَّلًا وَ آخِراً.] این جنگ را هم تا حد امکان به تأخیر انداختم و به آن زن و سپاهش مهلت دادم که آنها هم مرتکب جنایت و خونریزی شدند. و حاضر به جنگ نشدم مگر پس از صحبت‌ها، پیک فرستادن‌ها، نامه‌نگاری‌ها، اتمام حجت‌ها و بعد از دادن هر امتیاز ممکنی که خواستند و نخواستند؛ اما هنگامی که دیدم جز جنگ به چیزی راضی نیستند به آن اقدام کردم و شد آنچه که خداوند متعال می‌خواست، و او شاهد بود که من چه تلاشی برای جلوگیری از جنگ کردم. [ وَ قَدْ أَهْمَلْتُ الْمَرْأَةَ وَ جُنْدَهَا یَفْعَلُونَ مَا وَصَفْتُ بَیْنَ الْفَرِیقَیْنِ مِنَ النَّاسِ وَ لَمْ أَهْجِمْ عَلَى الْأَمْرِ، إِلَّا بَعْدَ مَا قَدَّمْتُ وَ أَخَّرْتُ وَ تَأَنَّیْتُ وَ رَاجَعْتُ وَ أَرْسَلْتُ وَ سَافَرْتُ وَ أَعْذَرْتُ وَ أَنْذَرْتُ وَ أَعْطَیْتُ الْقَوْمَ کُلَّ شَیْ‏ءٍ یَلْتَمِسُوهُ بَعْدَ أَنْ عَرَضْتُ عَلَیْهِمْ کُلَّ شَیْ‏ءٍ لَمْ یَلْتَمِسُوهُ. فَلَمَّا أَبَوْا إِلَّا تِلْکَ أَقْدَمْتُ عَلَیْهَا فَبَلَغَ اللَّهُ بِی وَ بِهِمْ مَا أَرَادَ وَ کَانَ لِی عَلَیْهِمْ بِمَا کَانَ مِنِّی إِلَیْهِمْ شَهِیداً.] آنگاه رو به اصحاب کرد و پرسید: آیا چنین نبود؟ [ ثُمَّ الْتَفَتَ(علیه السلام) عَلَى أَصْحَابِهِ فَقَالَ أَ لَیْسَ کَذَلِکَ؟ ] اصحاب پاسخ دادند: چرا ای امیرمؤمنان. [ قَالُوا: بَلَى یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا