چرا که هر علّتى تمام کمالات معلول و بالاتر از آن را دارد و از آن جا که خداوند علّت همه اشیاست و به ذات خویش آگاهى دارد و به همه اشیا نیز آگاه است و این در واقع یک نوع کشف تفصیلى است، نسبت به همه آنها از طریق علم اجمالى.
این سخن را مى توان به گونه دیگرى توضیح داد و گفت: حوادث گذشته هرگز به طور کامل نابود نشده و آثارش در دل حوادث امروز وجود دارد.
همچنین حوادث آینده از حوادث امروز جدا نیست و دقیقاً با آن مربوط است و از آن سرچشمه مى گیرد.
به این ترتیب گذشته و حال و آینده، یک مجموعه زنجیره اى از علّت و معلول را به وجود مى آورد که آگاهى بر هر یک از حلقه هاى آن، به معناى آگاهى از حلقه هاى قبل و بعد است.
به عنوان مثال اگر ما دقیقاً وضع هواى تمام کره زمین و عواملى را که سبب پیدایش هواى فعلى است بدانیم و از تمام جزئیّات و رابطه علّت و معلولهاى آن آگاه باشیم، مى توانیم دقیقاً از وضع هوا در هزاران سال قبل یا بعد آگاه شویم.
چرا که پرونده گذشته و آینده در حال موجود است.
امروز به طور دقیق بازتابى از دیروز، و فردا بازتابى از امروز است و آگاهى کامل بر تمام جزئیّات امروز، به معناى آگاهى کامل بر حوادث گذشته و آینده است.
حال اگر به این حقیقت توجّه کنیم که خداوند سرچشمه اصلى همه حوادث دیروز و امروز و فرداست و او به ذات پاک خویش علم دارد، باید بپذیریم که نسبت به حوادث آینده و گذشته و امروز نیز آگاه است.
البتّه هر موجودى هر اثرى دارد، به اذن و فرمان اوست، ولى سنّت او بر این جارى شده که آثار و خواصّى به موجودات بدهد و هرگاه بخواهد از آنها بازستاند.(۱۷) ۲ـ راه دیگرى که براى پاسخ به این سؤال گفته مى شود این است که دیروز و امروز و فردا، در مورد علم و آگاهى ما تصوّر مى شود چرا که ما وجود محدودى هستیم، ولى درباره خداوندى که ذاتش نامحدود است، امروز و دیروز و فردا مفهوم ندارد، بلکه همه اشیا و حوادث در ظرف خود، با تمام خصوصیّات و جزئیّات نزد او حاضرند.
این سخن باریک و دقیق را مى توان با ذکر مثالى روشن ساخت: فرض کنید کسى در اتاقکى زندانى است که فقط روزنه کوچکى به خارج دارد.
در حالى که یک قطار شتر از مقابل این روزنه مى گذرد او نخست ناظر سر و گردن یک شتر و سپس کوهان و بعد پاها و دم اوست و همچنین سایر شترهایى که در این قطارند.
این کوچک بودن روزنه دید، سبب مى شود که او براى خود گذشته و آینده و ماضى و مستقبل درست کند امّا براى کسى که بیرون این اتاقک است و بر پشت بام، در فضاى باز ایستاده، به تمام بیابان نگاه مى کند، مطلب طور دیگرى است او همه قطار شتران را یکجا مى بیند که در حال حرکتند.
(دقّت کنید)
پاورقی :
۱. «أنْشأ» از مادّه «إنشاء» گرچه معانى متعدّدى براى آن ذکر کرده اند ولى پيداست که در اين جا به معناى ايجاد است.
۲. «رويّة» به گفته مقاييس اللغة به معناى سيراب شدن است ولى در معناى تفکر و انديشه آميخته با دقّت نيز به کار مى رود. گويى فکرِ خود را درباره آن مسأله سيراب مى سازد و يا مسأله را با انديشه خود سيراب مى سازد و حق انديشه را ادا مى کند.
۳. «أجالَ» از مادّه «جَوَلان» به معناى حرکت کردن و به گردش درآمدن است.
۴. «هَمامة» شارحان و مفسّران نهج البلاغه براى «همامه» معانى مختلفى ذکر کرده اند: بعضى آن را به معناى تمايل درونى قطعى به چيزى به گونه اى که از فقدان آن ناراحت شود، معنى کرده اند (شرح ابن ميثم بحرانى، ج ۱، ص ۱۳۲).
برخى آن را به معناى ترديد در انجام کارى دانسته اند (منهاج البراعة، ج ۱، ص ۵۱).
بعضى آن را به معناى اهتمام و اهميّت دادن به مطلبى ذکر کرده اند (شرح مغنيه، ج ۱، ص ۲۷).
«ابن ابى الحديد» در شرح معروف خود «هماهمه» را از اعتقادات «مجوس» مى داند که معتقد بودند به اين که: نور اعظم به هنگام تصميم بر مبارزه با ظلمت و تاريکى گرفتار تزلزل و ترديد شد و از درون ذات او چيزى خارج شد که «همامه» نام دارد ولى در لغت ـ چنان که لسان العرب مى گويد ـ همامه به معناى ضعف و فتور و سستى است و لذا هر مرد و زن ناتوان را «هِمّ» و «همة» مى گويند از مجموع آنچه گفته شد به نظر مى رسد که همامه در عبارت فوق همان ترديد و سستى و ناتوانى عزم و اراده است به طورى که شخص نتواند تصميم بگيرد يا به زحمت قادر بر تصميم باشد
۵. سوره يس، آيه ۸۲.
۶. «لاَمَ» و «لائَمَ» از مادّه «لأم» به معناى جمع کردن، اصلاح نمودن و ضميمه کردن چيزى به چيز ديگر و التيام يافتن است و به همين دليل به زره «لاْمة» (بر وزن رحمة) مى گويند چون حلقه هاى آن به هم پيوسته و بر يکديگر قرار گرفته است.
۷. «غَرَّز» از مادّه «غَرْز» (بر وزن قرض) در اصل به معناى فرو کردن سوزن يا نشاندن و قرار دادن و داخل نمودن است، سپس به طبايعى که در انسان يا ساير موجودات زنده نهاده شده است اطلاق گشته، گويى اين طبايع و غرايز، همچون نهال هايى است که در سرزمين وجود انسان غرس شده است.
۸. «اشباح» جمع «شَبَح» ـ طبق تصريح بسيارى از ارباب لغت ـ در اصل به معناى شخص است و به معناى چيزى که آشکار و نمايان و ظاهر مى شود نيز آمده است و اين که در استعمالات امروز به موجود نيمه پيدا، که ناگهان نمايان مى شود «شبح» مى گويند به همين مناسبت است.
۹. سوره طه، آيه ۵۰.
۱۰. سوره روم، آيه ۳۰.
۱۱. سوره حجر، آيه ۲۱.
۱۲. «قرائن» جمع «قرينه» به معناى همراه، مصاحب و دوست آمده است و همسر مرد را به همين جهت قرينه مى گويند. (صحاح، قاموس و ديگر کتاب هاى لغت) بعضى از شارحان مانند «ابن ابى الحديد» «قرائن» را جمع «قرونة» (بر وزن معونه) به معناى نفس دانسته اند ولى با توجّه به ساير تعبيراتى که در جمله هاى بالا آمده، معناى اوّل مناسبتر است.
۱۳. «أحْناء» جمع «حِنْو» (بر وزن فعل) و حَنْو (بر وزن حرف) به گفته مقاييس و لسان العرب به هر چيزى گفته مى شود که در آن اعوجاج و انحنايى باشد; مانند: استخوان چانه و دنده ها. سپس به معناى جوانب نيز آمده است (چرا که جوانب و اطراف اشيا غالباً انحنايى دارد).
۱۴. توجّه داشته باشيد ضميرهايى که در اين چند جمله است به «اشيا» برمى گردد نه به «غرائز» آن چنان که بعضى از شارحان نهج البلاغه پنداشته اند زيرا احتمال دوّم تناسب چندانى با محتواى جمله ها ندارد.
۱۵. ابن ميثم اين مطلب را به عنوان يک اشکال طرح مى کند و سپس پاسخ مى گويد که نامهاى خدا افزون بر اين تعداد است و شواهدى براى آن ذکر مى کند (شرح نهج البلاغه، ابن ميثم ،ج ۱، ص ۱۳۷).
بايد توجّه داشت که حديث بالا در الدّرالمنثور از صحيح بخارى و مسلم و مُسند احمد و سنن ترمذى و کتب متعدد معروف ديگرى نقل شده است ـ الدّرالمنثور، ج ۳، ص ۱۴۷ (پيام قرآن، ج ۴، ص ۴۶).
۱۶. اصول کافى، ج ۱، ص ۹۱، باب النسبة، ح ۲، و ص ۱۱۳، باب حدوث الاسماء، ح ۲.
۱۷. کسانى که براى حلّ اشکال بالا به اين پاسخ روى آورده اند، در برابر اين سؤال قرار دارند که لازمه اين سخن آن است که خداوند به کثرت موجودات با وصف کثرت قبل از وجود آنها آگاهى نداشته باشد، زيرا کثرت هرگز در ذات او نيست يا به تعبيرى ديگر، علم او به موجودات قبل از وجود و بعد از وجود آنها متفاوت است: قبلا به صورت علم اجمالى است و بعداً به صورت علم تفصيلى و عجب اين که بعضى از آنان به اين تفاوت اعتراف کرده اند.
📚📖 مطالعه
📼 جلسه نوزدهم ... ●━━━━━────── ⇆ ◁ㅤ❚❚ㅤ▷ㅤ ↻ 🎧 #با_هم_بشنویم | #بشنویم ♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ
📼 جلسه بیستم ...
●━━━━━──────
⇆ ◁ㅤ❚❚ㅤ▷ㅤ ↻
🎧 #با_هم_بشنویم | #بشنویم
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓
https://eitaa.com/ghararemotalee/7913
8163077818.mp3
10.1M
🔊 #آن_سوی_مرگ | ۲۰
•──•❃❀✿◇✿❀❃•──•
00:30 ◇ ادامه بحث حقالناس و ارائه راهکار
01:00 ◇ روایت پیامبر (صلیالله علیه وآله) در مورد بزرگترین جهاد
02:00 ◇ اعضای بدن در دایره حقالناس
03:49 ◇ خاطره آیت الله سید عبدالله جعفری تهرانی در باب حقالناس
04:50 احترام به سید که سبب شد در خواب امام رضا علیه السلام فرد را راهنمایی کند به محضر علامه طباطبایی ره
06:00 ◇ ماجرای عجیب سید عبدالله جعفری
کتاب های سلوک با همسر، سلوک با فرزند (ص ج)
10:10 ◇ حساب ظلمهای بزرگ را در برزخ میکشند.
10:18 ◇ عالم آخرت مانند لایههای هوا مراتبی دارد.
12:00 ◇ بررسی جبران #حق_الناس به صورت نموداری
14:27 ◇ طریقه حلالیت مطلق
16:00 ◇ شرط امام صادق علیهالسلام برای بخشش فرد گناهکار
19:52 ◇ حقالناسهایی که بر گردن دکتر بود.
21:00 ◇ هر وعدهای حقی ایجاد میکند ...
( نویسنده میبدی است، تجربه گرها هم تهرانی اند ... )
22:00 ◇ در قیامت حق ضایع شده باید برگرداننده شود.
📅 ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
⏰ مدت زمان : ۲۴:۲۱
🧾دسترسی به فهرست جلسات :
https://eitaa.com/ghararemotalee/2494
╭═══════๛- - - ┅┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میترسم تشکر نکرده باشم و برای من وزر و وبال شود!
—— ⃟ ————————
بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از شاگردان مرحوم فقیه عارف حضرت آیت الله سید عبدالله جعفری تهرانی قدس سرّه میگوید:
ایشان فرمودند شما میتوانید با آیت الله مهدوی کنی تماس بگیرید؟
گفتم: بلی
فرمودند: ۶۰ سال قبل وقتی پدرم از دنیا رفت، پیکر او را با هشت نفر از بستگان به قم آوردیم و چون هوا سرد بود نزدیک غروب از دفن او فارغ شدیم و امکان برگشت این هشت مهمان ما به تهران وجود نداشت، لذا شب را در قم ماندیم و آقای مهدوی کنی غذای ساده ای آماده کردند برای مهمان های ما.
من امروز که اعمال خود را محاسبه میکردم، یادم نیست که از آقای مهدوی در آن روز تشکر کرده ام یا نه؟
میترسم تشکر نکرده باشم و برای من وزر و وبال شود.
وقتی آن شاگرد با آقای مهدوی تماس گرفت و جریان را گفت؛
آقای مهدوی فرمودند: چه وزری؟! چه وبالی؟!
ایشان استاد بنده بوده است.
یک سال قبل از فوت مرحوم آیت الله جعفری (رحمت الله علیه)، آیت الله مهدوی کنی(رحت الله علیه) به دیدار ایشان در بیمارستان میلاد رفتند.
┅───────────
🤲 اللّٰهم عجّل لولیّک الفرج
╭═══════๛- - - ┅┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
هدایت شده از مباحث
👱♀️ دختره گفت: برای دل خودم آرایش غلیظ میکنم و تیپ میرنم میام بیرون نه برای دیگران!
🧓 پسره گفت برای دل خودته ؟!
خُب آرایش کن بمون تو خونه،
آرایش کن برو کتاب بخون،
آرایش کن استراحت کن،
آرایش کن برو بگیر بخواب!
اگر تو این دنیا فقط خودت بودی و خودت، بازم اینقدر آرایش میکردی؟
#حجاب_حکم_خداست
#حجاب | #حق_الناس
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│ 📖 @feqh_ahkam
╰───────────
هدایت شده از مباحث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📡 اثرات ماهواره 🔞
⤴️ شرح در کلیپ ♨️
#قانون الهی حفظ عفت و پاکدامنی ...
#غیرت | #حق_الناس
╭────๛- - - - - ┅╮
│ 📳 @Mabaheeth
╰───────────
هدایت شده از فقه و احکام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💅💄 مسئله آرایش و #حجاب
🎬🎙 #استاد_قرائتی
👏
#حق_الناس
کلیپ | صحبت های یک تجربه گر نزدیک به مرگ (شنود) درباره مشاهده عواقب سنگین بدحجابی در برزخ
╭───
│ 📖 @feqh_ahkam
╰───────────
هدایت شده از فقه و احکام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چرا مبنای خانمها شده سلیقهی مردها؟!؟
🎙 علیاکبر رائفیپور
حجاب | #حق_الناس
#حجاب_حکم_خداست
╭═══════๛- - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│✨ @Nafaahat
│ 📖 @feqh_ahkam
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - -
هدایت شده از مباحث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞️ مدیون خواهیم بود اگر این فیلم را ببینیم و منتشر نکنیم.
روز قیامت جلوی تک تکتان را میگیرم ...
#زن_عفت_افتخار
#حق_الناس
#حجاب
╭───
│ 🌐 @Mabaheeth
╰──────────
هدایت شده از فقه و احکام
33.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 این خوشتیپی نیست، این جنایته!!
💠 یه خانوادهای دخترشون رو آورده بودند پیش من و گفتند که آقای دکتر لطفاً نصیحتش کنید!
خیلی وضع پوششش خرابه!!
گفتم دخترم، شما برای چی اینجوری میپوشی؟!
انگیزت چیه؟!
🎙 دکتر سیدعلی مرعشی
┅───────────
#حجاب | #حق_الناس
#حجاب_حکم_خداست
╭═══════๛- - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│✨ @Nafaahat
│ 📖 @feqh_ahkam
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - -
هدایت شده از فقه و احکام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رابطه #بی_حجابی و #حق_الناس
💥 بخشی از کتاب #سه_دقیقه_در_قیامت
📖 متن این بخش از کتاب
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
هدایت شده از مباحث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥 مشاهده وضعیت برزخی یک #بدحجاب توسط تجربه گر مرگ
😱 حق الناسی که بخاطر عدم رعایت #حجاب، به گردن زن بیحجاب هست رو نمیشه جبران کرد...
#حق_الناس | #حجاب
╭───
│ 🌙 @Mabaheeth
╰──────────
هدایت شده از مباحث
با یک آرایش 🧖
با یک لاک 💅
با یک رنگ مو 💇🏼♀️
با یک شلوار تنگ
با یک عشوه 💘
#حجاب_حکم_خدا
#حجاب | #حق_الناس
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
هدایت شده از فقه و احکام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴گناه های اجتماعی به راحتی بخشیده نمیشود!
🔴 بی حجابی گناه اجتماعی است!
🔰حجت الاسلام استاد عالی در مراسم احیای شب بیست و یکم :
🔻اون خانومی كه بی حجاب و با پوشش نامناسب مياد بيرون، بخواهد يا نخواهد، بداند يا نداند اين اتفاق رو رقم میزنه، جامعه رو درگير میکنه، داره جو درست میكنه عليه دين...
🔻خب اين گناه ديگه گناه شخصی تو خونه نیست، اين گناه ديگه همه رو درگير كرده، اون وقت میشه گناه اجتماعی و گناهان اجتماعی ديگه به اين سادگی بخشيدنی نيست!
#گناه_اجتماعی | #حق_الناس
#حرام_شرعی
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
هدایت شده از 📚📖 مطالعه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 گوش بدهیم و در عین خنده 😊 درس هم بگیریم...
🎙 حجتالإسلام #قرائتی
#اعتکاف | #حق_الناس
╭═══════๛- - - ┅┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
هدایت شده از فقه و احکام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ادای انواع #حق_الناس
https://eitaa.com/feqh_ahkam/11769
https://eitaa.com/feqh_ahkam/11771
https://eitaa.com/feqh_ahkam/10124
https://eitaa.com/feqh_ahkam/11616
https://eitaa.com/feqh_ahkam/11648
https://eitaa.com/feqh_ahkam/11756
╭────๛- - - - - ┅ ╮
│ 📖 @feqh_ahkam
│📱 @Mabaheeth
╰───────────