#صحیفه_سجادیه_جامعه | ۵۰
『 #دعای پنجاه – هرگاه به یاد شیطان میافتاد و از او و دشمنی و مکرش پناه میجست 』
࿐ྀུ༅࿇༅════════
⤶ اَللّٰهُمَّ إِنّٰا نَعُوذُ بِكَ مِنْ نَزَغَاتِ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ وَكَيْدِەِ وَمَكَائِدِەِ، وَمِنَ الثِّقَةِ بِأَمَانِيِّهِ وَمَوَاعِيدِەِ وَغُرُورِەِ وَمَصَائِدِەِ، وَأَنْ يُطْمِعَ نَفْسَهُ فیٖ إِضْلَالِنَا عَنْ طَاعَتِكَ، وَامْتِهَانِنَا بِـمَعْصِيَتِكَ، أَوْ أَنْ يَحْسُنَ عِنْدَنَا مٰا حَسَّنَ لَنٰا، أَوْ أَنْ يَثْقُلَ عَلَيْنَا مٰا كَرَّەَ إِلَيْنَا، اَللّٰهُمَّ اخْسَأْەُ عَنّٰا بِعِبَادَتِكَ، وَاكْبِتْهُ بِدُؤُوبِنَا فیٖ مَحَبَّتِكَ، وَاجْعَلْ بَيْنَنَا وَبَيْنَهُ سِتْـراً لاٰ يَهْتِكُهُ، وَرَدْماً مُصْمَتاً لاٰ يَفْتُقُهُ.
خداوندا به تو پناه میبریم از فتنهانگیزیهای شیطان راندهشده و از نیرنگ و مکرهایش و از اینکه به دروغها و وعدهها و فریبکاری و دامهایش اطمینان کنیم. و از این که خود را در گمراه کردن ما از راه بندگیات و خوار کردنمان بر اثر معصیتت، به طمع اندازد؛ یا نزد ما نیکو شود زشتیهایی که او در نظر ما نیکو جلوه میدهد؛ یا گران و سخت شود، خوبیهایی که او در نظر ما زشت نشان میدهد. خداوندا به عبادت و بندگی ما، او را از عرصهگاه زندگیمان طرد کن و بِران؛ و به سبب جدّیت و تلاشمان در راه محبّتت، او را ذلیل و خوار گردان؛ و بین ما و او پردهای قرار ده که آن را ندرد؛ و حجابی ضخیم برقرار کن که آن را نشکافد.
اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ، وَاشْغَلْهُ عَنّٰا بِبَعْضِ أَعْدَائِكَ، وَاعْصِمْنَا مِنْهُ بِحُسْنِ رِعَايَتِكَ، وَاكْفِنَا خَتْـرَەُ، وَوَلِّنَا ظَهْرَەُ، وَاقْطَعْ عَنّٰا إِثْرَەُ. اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ، وَأَمْتِعْنَا مِنَ الْهُدىٰ بـِمِثْلِ ضَلَالَتِهِ، وَزَوِّدْنَا مِنَ الْتَّقْوىٰ ضِدَّ غَوَايَتِهِ، وَاسْلُكْ بِنٰا مِنَ التُّقىٰ خِلَافَ سَبِيلِهِ مِنَ الرَّدىٰ، اَللّٰهُمَّ لاٰتَجْعَلْ لَهُ فیٖ قُلُوبِنَا مَدْخَلًا، وَلاٰ تُوطِنَنَّ لَهُ فِيمٰا لَدَيْنَا مَنْزِلاً
خداوندا بر محمّد و آلش درود فرست و شیطان را با سـرگرم شدن به برخی دشمنانت از ما منحرف کن و ما را به توجه و نگهداری نیکویت از او حفظ فرما و از خیانت و نیرنگش بازدار و رویش را از ما برگردان و ردّ پایش را از ما قطع کن. خداوندا بر محمّد و آلش درود فرست و ما را از هدایتی که در دوام و پابرجایی مانند گمراهی او باشد، بهرهمند ساز و ما را در برابر گمراهی او، توشۀ تقوا کرامت کن؛ و خلاف راه هلاکتبار او، ما را به مسیر تقوا رهنمون باش. خداوندا برای او در دلهای ما راه وارد شدن قرار مده و در شئون زندگی ما برای او جایگاه اقامت فراهم نکن
اَللّٰهُمَّ وَمٰا سَوَّلَ لَنٰا مِنْ بَاطِلٍ فَعَرِّفْنَاهُ، وَإِذَا عَرَّفْتَنَاهُ فَقِنَاهُ، وَبَصِّـرْنَا مٰا نُكَايِدُەُ بِهِ، وَأَلْهِمْنَا مٰا نُعِدُّەُ لَهُ، وَأَيْقِظْنَا عَنْ سِنَةِ الْغَفْلَةِ بِالرُّكُونِ إِلَيْهِ، وَأَحْسِنْ بِتَوْفِيقِكَ عَوْنَنَا عَلَيْهِ. اَللّٰهُمَّ وَأَشْـرِبْ قُلُوبَنَا إِنْكَارَ عَمَلِهِ، وَالْطُفْ لَنٰا فیٖ نَقْضِ حِيَلِهِ. اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ، وَحَوِّلْ سُلْطَانَهُ عَنّٰا، وَاقْطَعْ رَجَاءَەُ مِنّٰا، وَادْرَأْەُ عَنِ الْوُلُوعِ بِنٰا.
خداوندا ما را به آنچه که از باطل در نظرمان بیاراید، آگاه ساز؛ و چون آگاهمان کردی، از آن نگاهمان دار؛ و ما را به زمینههای چارهجویی در برابر او بینا گردان؛ و آنچه را که باید علیه او آماده کنیم، به ما الهام کن؛ و ما را از خواب غفلتی که سبب گرایش به اوست بیدار فرما؛ و یاری دادن ما را در جنگ با او، به توفیقت نیکو گردان. خداوندا دلهای ما را از رد کردن و انکار عملش، سـرشار ساز؛ و به ما برای درهم شکستـن حیلهاش، مهربان باش. خداوندا بر محمّد و آلش درود فرست و سلطه و تسلّط شیطان را از ما بگردان و امیدش را از ما قطع کن و او را از حرص ورزیدن به گمراهی ما دفع فرما.
اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ، وَاجْعَلْ آبَاءَنَا وَأُمَّهَاتِنَا وَأَوْلَادَنَا وَأَهَالِينَا وَذَويٖ أَرْحَامِنَا وَقَرَابَاتِنَا وَجِیرَانَنَا مِنَ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ فیٖ حِرْزٍ حَارِزٍ وَحِصْنٍ حَافِظٍ وَكَهْفٍ مَانِعٍ وَأَلْبِسْهُمْ مِنْهُ جُنَناً وَاقِيَةً وَأَعْطِهِمْ عَلَيْهِ أَسْلِحَةً مَاضِيَةً
خداوندا بر محمّد و آلش درود فرست و پدران و مادران و فرزندان و اهل ما و خویشان و نزدیکان و همسایگانمان از مردان مؤمن و زنان مؤمنه، از وجود خطرناکی چون شیطان در جایگاهی محکم و دژی حفظکننده و پناهگاهی بازدارنده قرار ده؛ و آنان را برای دفع زیان او، زرههای نگاه دارنده بپوشان؛ و به ایشان اسلحههای برّنده بر ضد او عطا کن
اَللّٰهُمَّ وَاعْمُمْ بِذٰلِكَ مَنْ شَهِدَ لَكَ بِالرُّبُوبِيَّةِ، وَأَخْلَصَ لَكَ بِالْوَحْدَانِيَّةِ، وَعَادَاهُ لَكَ بِحَقِيقَةِ الْعُبُودِيَّةِ، وَاسْتَظْهَرَ بِكَ عَلَيْهِ فیٖ مَعْرِفَةِ الْعُلُومِ الرَّبَّانِيَّةِ، اَللّٰهُمَّ احْلُلْ مٰا عَقَدَ، وَافْتُقْ مٰا رَتَقَ، وَافْسَخْ مٰا دَبَّرَ، وَثَبِّطْهُ إِذٰا عَزَمَ، وَانْقُضْ مٰا أَبْرَمَ.
خداوندا مشمول این دعا قرار ده هر کسی را که به پروردگاریات گواهی میدهد و به وحدانیّتت اخلاص میورزد و به حقیقت بندگیات با شیطان دشمنی میکند و از تو برای شناخت علوم ربّانی، برضد او یاری جوید، خداوندا آنچه را گره زده بگشای و هر راهی که باز کرده ببند و هر تدبیری که اندیشیده به هم زن و از هر کاری که قصد کرده بازش دار و هر چه را محکم کرده سست کن.
اَللّٰهُمَّ وَاهْزِمْ جُنْدَەُ، وَأَبْطِلْ كَيْدَەُ وَاهْدِمْ كَهْفَهُ، وَأَرْغِمْ أَنْفَهُ. اَللّٰهُمَّ اجْعَلْنَا فیٖ نَظْمِ أَعْدَائِهِ، وَاعْزِلْنَا عَنْ عِدَادِ أَوْلِيَائِهِ، لاٰنُطِيعُ لَهُ إِذَا اسْتَهْوَانَا، وَلاٰ نَسْتَجِيبُ لَهُ إِذٰا دَعَانَا، نَأْمُرُ بِـمُنَاوَاتِهِ مَنْ أَطَاعَ أَمْرَنَا، وَنَعِظُ عَنْ مُتَابَعَتِهِ مَنِ اتَّبَعَ زَجْرَنَا.
خداوندا لشکرش را شکست ده و نیرنگش را باطل ساز و پناهگاهش را ویران کن و بینیاش را به خاک بـمال. خداوندا ما را در سلک دشمنانش قرار ده و از شمار دوستانش برکنار کن تا چون ما را بفریبد از او پیروی نکنیم و هرگاه ما را بخواند، پاسخش ندهیم؛ و هر که را پیرو دستور ماست به دشمنی با او دستور دهیم؛ و هر که را پیرو نهی ماست، برای بازداشتـن از اطاعت او پند دهیم.
اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ خَاتَمِ النَّبِيِّینَ وَسَيِّدِ الْمُرْسَلِینَ، وَعَلیٰ أَهْلِ بَيْتِهِ الطَّيِّبِینَ الطَّاهِرِينَ، وَأَعِذْنَا وَأَهَالِينَا وَإِخْوَانَنَا وَجَمِيعَ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ مِمَّا اسْتَعَذْنَا مِنْهُ، وَأَجِرْنَا مِمَّا اسْتَجَرْنَا بِكَ مِنْ خَوْفِهِ، وَاسْمَعْ لَنٰا مٰا دَعَوْنَا بِهِ، وَأَعْطِنَا مٰا أَغْفَلْنَاهُ، وَاحْفِظْ لَنٰا مٰا نَسَيْنَاهُ، وَصَيِّـرْنَا بِذَلِكَ فیٖ دَرَجَاتِ الصَّالِحِینَ، وَمَرَاتِبِ الْمُؤْمِنِینَ، آمِینَ رَبَّ الْعَالَمِینَ.
خداوندا بر محمّد خاتم انبیا و سیّد رسولان و بر اهل پاک و پاکیزۀ او درود فرست و ما و اهل ما و برادران ما و همۀ مؤمنان و مؤمنات را از آنچه از آن پناه میجوییم، پناه ده؛ و از آنچه از بیم آن، از تو ایمنی میخواهیم، امان بخش. و دعای ما را نسبت به آنچه دعا میکنیم، بشنو؛ و آنچه را از درخواستش غفلت میکنیم، به ما عطا فرما؛ و آنچه را فراموش کردیم، به ذهن و یادمان آر؛ و ما را به سبب آن به درجات شایستگان و رتبههای اهل ایمان انتقال ده؛ دعایمان را مستجاب کن، ای پروردگار جهانیان.
╭═══════๛- - - ┅┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
📸 تصویر جدیدی از حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای مدظله العالی در کتابخانه شخصی ایشان
🖨 نسخه قابل چاپ
📚📖 مطالعه
📸 تصویر جدیدی از حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای مدظله العالی در کتابخانه شخصی ایشان 🖨 نسخه قابل چاپ
📱از علامه طباطبایی و آیتالله جوادی آملی و دینانی تا افلاطون و راسل و کارلپوپر؛ کتابهای کتابخانه رهبر انقلاب در تازهترین عکس منتشر شده
♻️محمدصادق علیزاده خبرنگار حوزه کتاب، پس از انتشار تازهترین عکس رهبر انقلاب در کتابخانهی شخصیشان، کتابهایی که در این عکس به چشم میخورد را اینگونه روایت کرده است:
🔹فلسفه آقا... #فلسفه. این تصویری که از سیدناالقائد در کتابخانۀ شخصیشان منتشر شده، به احتمال زیاد مربوط به کتب فلسفی کتابخانۀ ایشان باشد آنهم بخشی از بخش فلسفه و کتب مربوطه! توی همین بخش کوچک منتشر شده هم اما اسم و اثر خیلیها هست از افلاطون و کارل پوپر و ویتگنشتاین گرفته تا حضرات آیات علامه طباطبایی و جوادی آملی. خب بیایید برویم توی نخ کتابها.
🔎آنجور که از توی تصویر معلوم است و تا حدی قابل تشخیص، این اسامی و عناوین توی قفسهها چیده شدهاند؛ اسامی و عناوینی که در نوع خودشان قابل توجهند:
✍منطق معرفت در نظر غزالی اثر دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، تحلیل ذهن اثر برتراند راسل، شرح رسائل فارسی سهروردی اثر سیدجعفر سجادی، جهان باز اثر کارل پوپر، ترجمه الهیات شفا از آیتالله محمدمهدی گیلانی، ترس و لرز اثر کییر کیگارد، فلسفه حقوق بشر از آیتالله جوادی آملی، جمهور اثر افلاطون، شرح مبسوط منظومه اثر شهید مطهری، مبادی مابعدالطبیعی علوم نوین اثر ادوین آرتور برت، شرح اسفار اربعه اثر آیتالله مصباح یزدی، اصول حکومت آتن اثر ارسطو، نهایه الحکمه اثر علامه طباطبایی، رساله منطقی فلسفی اثر لودویگ ویتگنشتاین، شرح حال و آرای فلسفی ملاصدرا از سیدجلالالدین آشتیانی، آشنایی ایرانیان با فلسفههای جدید غرب اثر کریم مجتهدی و فلسفه هگل از والتر ترنس ستیس.
@Negar_Resane
┅───────────
🤲 #اللّٰهم_عجّل_لولیّک_الفرج
╭═══════๛- - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - -
📚📖 مطالعه
#کتاب_صوتی #خون_دلی_که_لعل_شد "خاطرات حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه ای مدظله العالی از زندان
#کتاب_صوتی
#خون_دلی_که_لعل_شد
"خاطرات حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه ای مدظله العالی از زندان ها و تبعید دوران مبارزات انقلاب"
╭═══════๛- - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│✨ @Nafaahat
│📖 @feqh_ahkam
│💌 @arame_janam
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
Part19_خون دلی که لعل شد.mp3
13.55M
🎧 کتاب صوتی | قسمت پایانی
🩸خون دلی که لعل شد
" #خاطرات حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه ای مدظله العالی از زندان ها و تبعید دوران مبارزات انقلاب"
╭═══════๛- - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│✨ @Nafaahat
│📖 @feqh_ahkam
│💌 @arame_janam
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
انسان شناسی 89.mp3
11.63M
#انسان_شناسی ۸۹
#استاد_شجاعی
#حجت_الاسلام_رفیعی
🔺من نمیدانم چقدر زنده میمانم،
- چکار کنم، که زودتر به قلب سالم و باطن انسانی برسم؟
@Ostad_Shojae
—— ⃟ ———————
🤲 اللّٰهم عجّل لولیّک الفرج
╭═══════๛- - - ┅┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای نشستگان در مقابل خانه خدا، به ایستادگان در مقابل دشمنان خدا دعا کنید...
#سردار_دلها ❣
—— ⃟ ————————
🤲 #اللّٰهم_عجّل_لولیّک_الفرج
╭═══════๛- - - ┅┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی مطلب حضرت آقا را در خطبه های نماز جمعه زمان رئیس جمهوری شان تقطیع و بریده به عرض امام خمینی سلام الله علیه می رسانند،
تا ایشان را تخریب کنند و از چشم امام (رضوان الله تعالی علیه) بیاندازند،
و جالب اینکه عوامل نفوذی در دفتر امام (ره) نیز اجازه ملاقات برای رفع ابهام نمی دهند.
اما بشنوید رفتار رفسنجانی را که احتمالاً فکر کرد دیگر کار حضرت آقا تموم است و آتش بیار این اختلاف شد و خوشحالی می کرد و شعله ور می کرد اختلاف را ...
اللهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم
┅───────────
#اللّٰهم_عجّل_لولیّک_الفرج
#اللهم_احفظ_قائدنا_الخامنهای
#خامنه_ای_عزیز
╭═══════๛- - - ┅┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
هدایت شده از مباحث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این مرد بزرگ ...
#اللهم_احفظ_قائدنا_الخامنه_ای
#خامنه_ای_عزیز
┅───────────
🤲 #اللّٰهم_عجّل_لولیّک_الفرج
╭═══════๛- - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│✨ @Nafaahat
│📖 @feqh_ahkam
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - -
Bashgahe Badansazi.mp3
35.53M
#باشگاه_بدنسازی
🔰 جلسه افتتاحیه شذرات مدرسه تعالی
* علت تراکم بیشتر بقاع متبرکه در مناطق خاصی از ایران [3:38]
* زیر سوال رفتن مبانی روانشناسی غرب با نظریه دو بُعدی بودن انسان [14:50]
* متفاوت بودن مراتب وجودی انسان و اقتضائات هر نشئه: «وَ قَدْ خَلَقَكُمْ أَطْوَارً» [16:21]
* علامه طباطبایی مردی راه یافته به بهشت ذات [20:35]
* اصلیترین گام سلوکی عمل به دستورات و ظواهر شریعت است؛ به عاقلنمایان مخالف تعبد، توجه نکنید. [23:35]
* لزوم جمع بین تعبد و تعقل و حکایتی در این باب از یک فیلسوف [25:29]
* علامه حسن زاده: من از دین درآمدم و دوباره دین را قبول کردم. [29:35]
* نقد علامه طباطبایی به برخی از مطالب کتاب بحارالانوار [34:14]
* اشاره به ارزش عقل در آیه ۱۶۵ سوره مبارکه نساء [36:00]
* پاسخ به شبههی «دلت پاک باشه» [42:20]
* وسواس، از آسیبهای تعبد بدون تعقل [43:55]
* «اتحاد عقل و عاقل و معقول» قله مباحث ملاصدرا [56:38]
* علم خلق کننده روح برزخی است و عمل، بدن برزخی را میسازد. [1:00:15]
* انسان بینماز، لال از دنیا میرود. [1:06:00]
* مدرسه تعالی، نمونه یک باشگاه بدنسازی اخروی است. [1:07:59]
* خاطره پدر آرمان علی وردی از اخلاص این شهید [1:13:00]
* خبر دادن شهید آرمان از نحوه شهادت خود [1:14:42]
* حکمت تری چشم مومن در وقت جان دادن، دیدن اهل بیت (علیهم السلام) است. [1:20:30]
* خواب علامه طباطبایی درباره شهید مطهری و جایگاه ایشان [1:23:45]
⏰ مدت زمان: ۱:۲۶:۵۵
📅 ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
🤲 اللّٰهم عجّل لولیّک الفرج
╭═══════๛
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛
اللّٰهم صلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#اللهم_عجّل_لولیّک_الفرج
#امام_زمان علیه السلام
#صلوات 📿
—— ⃟ ————————
🤲 اللّٰهم عجّل لولیّک الفرج
╭═══════๛- - - ┅┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
📚📖 مطالعه
#خطبه_اول | ۴ أنْشَأ الْخَلْقَ إنْشاءً وَ ابْتَدأهُ اِبْتِداءً بِلا رَوِیَّة أجالَها وَ لا تَجْرِبَ
#خطبه_اول | ۵
ثُمَّ اَنشَاَ ـ سُبْحانَهُ ـ فَتْقَ الاَجواءِ وَ شَقَّ الاَرْجاءِ وَ سَکائِکَ الْهَواءِ
سپس خداوند سبحان طبقات جوّ را از هم گشود و اطراف آن را باز کرد و فضاهاى خالى ايجاد نمود!
┅───────────
مطالعه شرح این فراز ؛
https://eitaa.com/ghararemotalee/8256
—— ⃟ ————————
🤲 #اللّٰهم_عجّل_لولیّک_الفرج
╭═══════๛- - - ┅┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
چگونگى آغاز آفرینش جهان در نخستین جمله از عبارت مورد بحث، به سراغ آغاز آفرینش مى رود و با اشاره به خلقت فضا مى فرماید: «سپس خداوند سبحان طبقات جوّ را از هم گشود و فضا را ایجاد کرد» (ثُمَّ اَنْشَأ سُبْحانَهُ فَتْقَ(۱) الاَجْواءِ(۲)).
«و اطراف آن را از هم باز نمود» (وَ شَقَّ(۳) الاَرْجاءِ(۴)).
«و نیز طبقات فضا و هوا را به وجود آورد» (وَ سَکائِکَ(۵) الْهَواءِ(۶)).
در قسمت اوّل، اشاره به گشودن فضا و در قسمت دوّم، ایجاد اطراف و جوانب آن و در قسمت سوّم، اشاره به طبقات آن شده است.
تمام این جمله ها نشان مى دهد که نخستین آفرینش در جهان مادّه، آفرینش فضاى جهان بوده است، فضایى که استعداد پذیرش کرات آسمانى و منظومه ها و کهکشانها را داشته باشد.
درست همانند صفحه کاغذ وسیعى که نقّاش چیره دست، قبلا براى کشیدن نقش آماده مى کند.
از این جا روشن مى شود، کلمه «ثُمَّ» در این جا به معناى ترتیب تکوینى نیست، بلکه ترتیب و تأخیر بیانى است.
زیرا در جمله هاى قبل اشاره به آفرینش انواع موجودات و کائنات شده است و به یقین آفرینش فضا و سپس کرات آسمانى و زمین، بعد از آن، نمى تواند باشد.
در حقیقت در فراز گذشته بحثى اجمالى درباره آفرینش موجودات شده و در این قسمت شرح و تفصیل تازه اى براى آن بیان مى فرماید.
در هر حال ظاهر این عبارات این است که فضا یکى از مخلوقات یا نخستین مخلوق در عالم مادّه است.
ولى بعضى از فلاسفه و متکلّمان، در این که فضا امر وجودى یا عدمى است؟ تردید کرده اند و بعضى معتقدند: همان گونه که زمان بعد از پیدایش موجودات و حرکت آنها حاصل مى شود (چون زمان همان اندازه گیرى حرکت است) مکان نیز بعد از پیدایش اجسام مختلف و مقایسه آنها با یکدیگر حاصل مى گردد.
در حالى که بسیار مشکل است ما تصوّر کنیم هنگامى که نخستین جسم به وجود آمد مکانى مطلقاً وجود نداشت.
هنگامى که عمارت چندین طبقه اى را ایجاد مى کنیم، همان گونه که محلّى در روى زمین لازم دارد، فضایى را در بالاى زمین اشغال مى کند و اگر عمارت بزرگترى را ایجاد کنیم فضاى بزرگترى را مى طلبد.
به هر حال ما ظاهر کلام حضرت را که مى فرماید: فضا و اطراف آن و طبقات آن مخلوق خداست مى پذیریم و بحث بیشتر در این باره را به جاى خودش موکول مى کنیم.
نکته آیا جهان مادّه حادث است؟ در این که آیا عالم مادّه حادث است یا قدیم و ازلى؟ در میان دانشمندان و فلاسفه گفگوست.
بعضى آن را قدیم و ازلى مى دانند و گروه زیادى آن را حادث مى شمارند و با توجّه به دلایلى که مى گوید ازلى و ابدى، یک چیز بیش نیست و آن ذات پاک خداست، هر چه غیر از اوست حادث و مخلوق است و وابسته به ذات پاک او مى باشد.
طرفداران عقیده حدوث جهان، گاه دلایلى فلسفى براى آن ذکر کرده اند و گاه از دلایل علمى استفاده نموده اند.
برهان حرکت و سکون از استدلال هاى معروف فلسفى است که مى گوید جهان مادّه دائماً در معرض حرکت و سکون است و حرکت و سکون از «امور حادثه» است و چیزى که معروض حوادث است حادث مى باشد.
این دلیل را به تعبیر گسترده ترى مى توان ذکر کرد و آن این که جهان مادّه دائماً در حال تغییر است و تغییر و دگرگونى نشانه حدوث است زیرا اگر ازلى باشد و در عین حال همواره دستخوش تغییرات و حوادث گردد، جمع میان حدوث و قدم خواهد شد یعنى باید تغییرات را که امور حادث اند ازلى بدانیم و این یک تناقض آشکار است.
این دلیل با قبول حرکت جوهرى که مى گوید حرکت در ذات اشیا نهفته شده، بلکه عین ذات آنهاست، آشکارتر و روشن تر است زیرا وجود حرکت که امر حادثى است در ازل معناى ندارد.
(دقّت کنید) این دلیل قابل نقد و بررسیهایى است که جاى آن در مباحث فلسفى است.
امّا دلیل علمى دلیلى است که مى گوید عالم به طور دائم در حال فرسودگى و «آنتروپى» است و دلایل فراوان علمى این فرسودگى دائمى را به اثبات رسانده، سیّارات، ثوابت، کهکشانها، زمین و آنچه بر روى زمین است مشمول این قانون مى باشند.
این فرسودگى مستمر دلیل بر این است که جهان مادّه پایان و سرانجامى دارد.
زیرا فرسودگى تا بى نهایت نمى تواند ادامه یابد و هنگامى که قبول کنیم پایانى دارد، باید قبول کنیم آغازى هم دارد.
زیرا اگر چیزى ابدى نباشد حتماً ازلى هم نیست.
چرا که ابدیّت به معناى بى انتها بودن است و چیزى که بى انتهاست، نامحدود است و نامحدود آغازى ندارد بنابراین آنچه ابدى نیست ازلى هم نخواهد بود.
این سخن را به تعبیر دیگرى مى توان بیان کرد و آن این که اگر جهان ازلى باشد و در حال فرسودگى، باید این فرسودگى عمر جهان را پایان داده باشد، چرا که بى نهایت فرسودگى، مساوى است با عدم.
باز به تعبیر دیگر مطابق آخرین نظریات علمى، جهان مادّه به سوى یکنواختى مى رود.
اتمها تدریجاً متلاشى و مبدّل به انرژى مى شوند و انرژیها به سوى یکنواختى پیش مى روند (درست مثل این که شعله آتشى در اتاقى روشن کرده باشیم مادّه آتش زا تبدیل به حرارت مى شود وحرارت در فضاى اتاق تدریجاً پخش مى گردد و به صورت یکنواخت و بى تفاوت درمى آید).
هرگاه بى نهایت زمان بر جهان گذشته باشد، باید این حالت ـ تبدیل تمام مواد به انرژى و انرژیهاى فعّال به صورت انرژى یکنواخت و مرده ـ حاصل شده باشد.
ولى به هر حال مفهوم این سخن آن نیست که زمانى بوده که خداوند هیچ مخلوقى نداشته است و ذات فیّاض او بى فیض بوده است، بلکه به عکس مى توان گفت: خداوند همیشه مخلوقى داشته، امّا این مخلوقات دائماً در تغییر و تبدیل بوده اند و مجموع این مخلوقات، وابسته به ذات پاک او بوده و یا به تعبیرى دیگر حدوث ذاتى داشته اند نه حدوث زمانى.
زیرا براى مجموع، حدوث زمانى تصوّر نمى شود.
(دقّت کنید).
و این که در روایات آمده: «کانَ اللهُ ولا شَىْءَ مَعَهُ; خداوند همیشه بوده و چیزى با او نبوده است»(۷) منظور آن است که با ذات پاکش همراه نبوده، بلکه مخلوق او بوده است.
(دقّت کنید)
پاورقی :
۱. «فَتْق» (بر وزن مشق) در اصل به معناى گشودن و فاصله ميان دو چيز است ضدّ «رَتق» (چنانکه راغب در «مفردات» گفته است). و به صبح «فتيق» مى گويند، چون افق را مى شکافد و ظاهر مى شود و به گفته «لسان العرب» به افراد فصيح و سخنور «فتيق اللّسان» مى گويند زيرا زبان گشاده اى دارند.
۲. «اجواء» جمع «جوّ» ـ به گفته «مفردات» و «لسان العرب» ـ به معناى هوا و فضايى است که ميان زمين و آسمان قرار دارد.
۳. «شقّ» به معناى شکاف در چيزى است و از همين رو به اختلافاتى که در ميان جمعيّت واقع مى شود و آنها را از هم جدا مى سازد، شقاق مى گويند.
۴. «أرجاء» جمع «رجا» (بدون همزه) به گفته «مقاييس اللغة» به معناى اطراف چاه يا اطراف هر چيزى است و هنگامى که «رجاء» (با همزه) گفته شود به معناى اميد است. بعضى مانند نويسنده «التحقيق» معتقدند معناى اصلى، همان چيزى است که اميد وقوع آن در جوانب و اطراف مى رود و به اين گونه جوانب و اطرافى که مورد اميد است «رجا» (بدون همزه) اطلاق مى شود.
۵. «سکائک» جمع «سُکاکه» (بر وزن خلاصه) به گفته «لسان العرب» به معناى هوا و فضايى است که در ميان آسمان و زمين قرار گرفته است و به گفته «ابن ابى الحديد» قسمت هاى بالاى فضاست.
۶. «هواء» در اصل به معناى خالى بودن و سقوط کردن است و لذا به هر چيز خالى، هوا مى گويند، از جمله به فضاى ميان زمين و آسمان. و اين که به تمايلات شهوانىِ نفس «هوى» گفته مى شود به خاطر آن است که در دنيا و آخرت مايه سقوط انسان است (مَقاييس اللغة، مفردات راغب، لسان العرب).
به نظر مى رسد استعمال وسيع اين واژه در گاز نامرئى مرکّب از «اکسيژن» و «ازت» که اطراف ما را پر کرده يک استعمال جديد است، که تناسب با معناى اصلى نيز دارد. چون نوعى جاى خالى به نظر مى رسد (هر چند در بعضى از روايات به اين معنا نيز آمده است).
۷. توحيد صدوق، صفحه ۶۶. شبيه به همين مضمون در صفحات ۱۴۵ و ۲۲۶ نيز آمده است.
هدایت شده از مباحث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💗 #نماهنگ | برای طلوع خورشید
🎥 قرائت کامل زیارت آلیاسین به همراه بیانات و ذکر حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای مدظله العالی از فرازهای آن
✏️ رهبر انقلاب: یاد #امام_زمان علیه السلام نشاندهندهی این است که خورشید طلوع خواهد کرد، روز خواهد آمد.
🎧 نسخه صوتی زیارت آل یاسین
📥 سایت | آپارات
💻 Farsi.Khamenei.ir
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
╭═══════๛- - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -