هدایت شده از مباحث
ای آیینه ماه کربلا، آقازاده شاه کربلا - حاج محمود کریمی.mp3
8.55M
ای آیینهی ماه کربلا
آقازادهی شاه کربلا
🎙 حاج محمود کریمی
🗓 شب هشتم محرم
📆 ۰۱ شهریور ۱۴۰۰ . زمینه . هیئت رایة العباس (علیهالسلام)
ضرر کرده ایم تمامی عالم را،
اگر پس از اشک بر حسین علیه السلام، نخواسته باشیم فرج آلِ محمّد را ...
🤲 اللّٰهم عجّل لولیّک الفرج
#امام_حسین علیه السلام
#حضرت_علی_اکبر علیه السلام
🏴 #ماه_محرم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
╭┈── 『 🚩 』──
╰➤ 📱 @Mabaheeth
هدایت شده از فقه و احکام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✖️جواب استاد عالی خطاب به کسانی که میگن اشکال نداره بی حجاب وارد مجالس عزاداری بشه
#حجاب | #قانون | #آرامش
╭───
│ 📖 @feqh_ahkam
╰──────────
هدایت شده از تلاوت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سه شباهت امام حسین علیهالسلام با قرآن کریم در کتاب عالم مصری ...
🎙 آیت الله فاطمینیا رضوان الله تعالی علیه
╭════════════
│📱 @Mabaheeth
│✨ @Nafaahat 🥀
╰๛--- ‑ ‑ - - ‑ ‑
🖼 #معرفی_کتاب | حماسه حسینی
🔹کتاب «حماسه حسینی» شهید مطهری یکی از آن کتابهایی است که ما را مجبور میکند بارها بعد از خواندنش به سراغش برویم، کتابی که برای شناختن امام حسینِ (ع) تحریف نشده، و برقراری پیوندی استوار و ناگسستنی با واقعه عاشورا و کاروان کرب و بلا، بارها و بارها و سالها باید بخوانیمش تا بتوانیم به این سوال، به درستی پاسخ دهیم که «امام حسینِ (ع) ما کدام است؟ تحریف شده یا تحریف نشده؟!»
🔍 ادامه را بخوانید:
khl.ink/f/56979
⎚ #حماسه_حسینی علیهالسلام
╭ ─━─━─• · · · · · ·
ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ
⎚ #حماسه_حسینی علیهالسلام
╭ ─━─━─• · · · · · ·
بسمه تعالی
مقدمه چاپ سی ام
حماسه حسینی مجموعه ای است مشتمل بر کلیه سخنرانیها و یادداشتهای استاد شهید آیت الله مطهری درباره حادثه کربلا.
کتاب حاضر جلد اول این مجموعه و شامل سخنرانیهاست.
جلد دوم، یادداشتهای استاد در این موضوع را در بر خواهد گرفت.
قبلا این کتاب در سه جلد به قطع رقعی منتشر می شد که جلدهای اول و دوم شامل سخنرانیها بود و جلد سوم شامل یادداشتها.
نظر به اینکه حروفچینی جلد اول آن مجموعه، دستی بود و با دو جلد دیگر هماهنگ نبود، برای رفع نقایص جزئی، این کتاب از نو حروفچینی شد و دقتهای لازم از قبیل علامتگذاری دستوری و اموری که مربوط به زیبایی کتاب می شود اعمال شد.
همچنین مطالب کتاب تیترگذاری شد و طبعا فهرست كتاب مفصل گردید.
فهرستهای آخر کتاب نیز که چاپهای قبل فاقد بود اضافه شد.
بنابراین چاپ جدید این کتاب با کیفیتی به مراتب برتر از چاپهای قبل عرضه می شود، خصوصا که بخش «تحریفات در واقعه تاریخی کربلا» که در چاپ قبل با عجله تنظیم شده بود، بار دیگر از نوار استخراج و به دقت تنظیم گردید.
استقبال کم نظیر مردم حقیقت جوی ایران - و حتی خارج از ایران - از این کتاب نیز عامل دیگری برای عرضه آن به شکل بهتر و کاملتر بوده است.
تعداد چاپ این کتاب خود بهترین دلیل بر این استقبال می باشد و البته این استقبال خلاف انتظار نیست؛ زیرا از طرفی موضوع آن، حادثه بی نظیر تاریخ و شخصیت عظیم امام حسین علیه است و از طرف دیگر گوینده و نویسنده کتاب، شخصیتی کم نظیر از نظر علمی و اجتماعی و پاره تن امام خمینی (ره) می باشد.
این کتاب شامل هفت فصل است.
1⃣ فصل اول تحت عنوان «حماسه حسینی، مجموعه سه سخنرانی استاد شهید تحت همین عنوان است که در حدود سال ۱۳۴۷ هجری شمسی در حسینیه ارشاد ایراد شده است و کتاب نیز به همین نام نامیده شد.
2⃣ فصل دوم را سخنرانیهای استاد تحت عنوان «تحریفات در واقعه تاریخی کربلا» تشکیل می دهد.
این سخنرانیها در فروردین ماه ۱۳۴۸ هجری شمسی برابر با محرم ۱۳۸۹ هجری قمری در حسینیه ارشاد ایراد شده است.
3⃣ ماهیت قیام حسینی» فصل سوم این کتاب را تشکیل می دهد. توضیح اینکه در سال ۱۳۵۶هجری شمسی استاد سخنرانیهایی تحت عنوان المسأله شناخته در کانون توحيد تهران، ایراد کردند. از آنجا که زمان آن سخنرانیها مقارن با دهه اول محرم بود، در سه جلسه ای که مصادف با شبهای تاسوعا و عاشورا بود، نیمی از وقت به بحث درباره حادثه کربلا اختصاص داده شد. مجموع آن سه نیم جلسه این فصل را تشکیل میدهد و عنوان آن نیز از یادداشتهای استاد اخذ شده است.
4⃣ فصل چهارم را یک سخنرانی آن شهید بزرگوار تحت عنوان تحلیل واقعه عاشورا، تشکیل می دهد.
این سخنرانی در سال ۱۳۵۶ در یکی از جلساتی که به طور هفتگی در برخی منازل برقرار و موسوم به «جلسه یزدیها» بود ایراد شده است.
5⃣ شعارهای عاشورا» (سخنرانی معروف استاد که توأم با گریه شدید ایشان است) فصل پنجم این کتاب را تشکیل می دهد.
این سخنرانی در روز عاشورا و در حدود سال ۱۳۵۲ در مسجد جامع نارمک (تهران) ایراد گردیده است.
6⃣ فصل ششم این کتاب مجموع هفت جلسه سخنرانی استاد شهید تحت عنوان «عنصر امر به معروف و نهی از منکر در نهضت حسینی است که در محرم ۱۳۹۰ هجری قمری برابر با اسفند ۱۳۴۸ و فروردین ۱۳۴۹ هجری شمسی در حسینیه ارشاد ایراد شده است.
در این فصل علاوه بر موضوع مذکور، به طور کلی اصل «امر به معروف و نهی از منکر» مورد بحث واقع شده که در خلال آن، مسائل اجتماعی و سیاسی روز نیز مطرح گردیده است. از جمله کارنامه مسلمین در مسأله فلسطین بررسی شده است.
7⃣ عنصر تبلیغ در نهضت حسینی» فصل هفتم این کتاب را تشکیل می دهد.
این فصل مجموع هفت سخنرانی استاد تحت همین عنوان است که در سال ۱۳۵۰ شمسی و در ماه محرم در مسجد جاوید تهران ایراد شده است.
در این فصل به طور کلی تبلیغ در اسلام نیز مورد بحث واقع شده است.
📼 نوارهای این سخنرانیها در دست نیست، لهذا در تدوین آن فقط از متن پیاده شده سخنرانیها که در همان زمان از نوار استخراج شده استفاده گردیده است و چنانچه در موارد اندکی احساس نارسایی می شده است امکان مراجعه به نوار وجود نداشته است.
بدیهی است چنانچه نوارهای این فصل به دست ما برسد، از نو تنظیم خواهد شد.
📕 این کتاب گرچه بعد از شهادت استاد به چاپ می رسد ولی از نظر نوع موضوعات و قوت تحلیل، از شاهکارهای آيت الله مطهری به شمار می رود و از نظر خرافشویی از این حادثه بزرگ و درس آموز و پرداختن به جنبه های مختلف این حادثه و ارزش گذاری برای هر یک از این جنبهها و از نظر پرداختن به جوابی که معمولا کمتر به آنها پرداخته می شود یک کتاب کم نظیر محسوب میشود.
امید است مورد بهره گیری مُحبّان اباعبدالله قرار گیرد و آثار معنوی آن در زندگی ما هویدا گردد.
از خدای متعال توفیق بیشتر مسألت می نماییم.
۱۲ بهمن ۱۳۷۷
شورای نظارت
دو چهره حادثه کربلا
بسم الله الرحمن الرحیم.
الحمد للَّه ربّ العالمین بارئ الخلائق اجمعین و الصلاة و السّلام علی عبد الله و رسوله و حبیبه و صفیه، سیدنا و نبینا و مولانا ابی القاسم محمّد صلّی اللّه علیه و آله و سلّم و علی آله الطّیبین الطّاهرین المعصومین، اعوذ بالله من الشّیطان الرّجیم:
یا قَوْمِ انْ کانَ کبُرَ عَلَیکمْ مَقامی وَ تَذْکیری بِایاتِ اللهِ فَعَلَی اللهِ تَوَکلْتُ فَاجْمِعُوا امْرَکمْ وَ شُرَکائَکمْ ثُمَّ لا یکنْ امْرُکمْ عَلَیکمْ غُمَّةً ثُمَّ اقْضوا الَی وَ لا تُنْظِروُنِ [1].
موضوع بحث «حماسه حسینی» است. اول باید کلمه «حماسه» را که در زبان فارسی زیاد استعمال میشود، برای شما توضیح بدهم.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. یونس/ 71.
#صحیفه_سجادیه_جامعه | ۷۵
『 #دعای هفتاد و پنج – در #توکل بر خداوند عزوجلّ 』
࿐ྀུ༅࿇༅════════
⤶ زید بن اسلم گفت: از دعای علی بن الحسین (علیهماالسلام) (این دعا) بوده است:
اَللّٰهُمَّ لٰا تَکِلْنِی اِلیٰ نَفْسِی فَاَعْجَزُ عَنْهٰا، وَ لٰا تَکِلْنِی اِلَی الْمَخْلُوقِینَ فَیُضَیِّعُونِی.
خداوندا، مرا به خودم وامگذار، که از آن ناتوان شوم، و مرا وامگذار به آفریدگان، که مرا تباه سازند.
┅───────────
🤲 #اللّٰهم_عجّل_لولیّک_الفرج
╭═══════๛- - - ┅┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
#داستانهای_شگفت
۹۳ - «قَندو» نوزاد و پروریده گور
ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ
و نیز جناب مولوی مزبور نقل نمودند سال وبائی در قندهار شخصی به نام محمدجمعه بزرگ و کدخدای محل و خیلی دلیر و پر جرأت بود.
شبها تنها میرفت در قبرستان و قبرهائی میکند و آماده مینمود برای جنازه وَبا زده ها.
روزی نزد عموی مادر من، مرحوم میرزاعلی گوهر می آید و شکایت میکند که شبها برای حفر قبور که میروم حیوانی پشمالو را میبینم که به هیچ حیوانی شبیه نیست تا به او متوجه میشوم از نظرم پنهان میگردد.
مرحوم میرزاعلی گوهر با چند نفر همراه محمدجمعه در شب می آیند در قبرستان و هر نفری در گوشه ای در کمین آن حیوان آماده میشوند و خودش پهلوی محمدجمعه بوده و محمدجمعه مشغول حفر قبر میشود. آن حیوان پیدا میگردد. میرزاعلی گوهر فریاد میزند او را بگیرید و میبینند در سوراخ قبری پنهان شد! قبر را میکنند و میبینند یک خشت لحد کم است. میرزاعلی دستور میدهد خشتها را به آرامی بر میدارند. چـ💡ـــراغ می آورند میبیند جسدِ زنیست که ضایع شده؛ لکن یک پستان او تازه و از آن قطراتِ شیر میریزد. هرچه فحص میکنند حیوان را نمی بینند ناچار قبر را بیشتر میشکافند چسد زن متلاشی می شود و صدای نفس تند حیوانی را می شنوند، می بینند پائین پای لحد سوراخی است و حیوان آنجا خزیده. خوب در او تأمل کردند دیدند بچه انسانیست که به نظر چهار ساله می آید.
دو سه نفری او را میکِشند و بقدری نیرومند بوده که این سه نفر به زحمت او را بیرون می آورند.
فریاد زیادی کرد و بالأخره او را از قبر بیرون آوردند و به شهر بردند و قند و شیرینی به او میدادند تا یک ماه همسایه ها از فریاد و ناله آن بچه از فراق قبر و مادر در زحمت بودند.
و نیز از سر انگشت سبابه اش هر گاه می مکید یا دیگری فشار میداد شیر بیرون می آمد و خدای تعالی علاوه بر پستان مادرش از راه انگشت هم روزی به او میرساند.
پس از یک ماه به زندگی شهری مأنوس شد و تنها کلمه قندو را یاد گرفت و بنام قندو شهرت یافت و تا سن ۲۵ سالگی زنده ماند و این موضوع در خانواده ما شایع و من سه ساله بودم که قندو مُرد.
🇯 🇴 🇮 🇳
https://eitaa.com/mabaheeth/51880
—— ⃟ ————————
🤲 اللّٰهم عجّل لولیّک الفرج
╭═══════๛- - - ┅┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
Hekayat 07.MP3
15.96M
🔉 #حکایات
7⃣ جلسه هفتم
* ماجرای زیبای مسلمان شدن حکیم ثروتمند هندی
* آیا #عزاداری امام حسین علیهالسلام بیمار را هم شفا میدهد؟
* حساب و کتاب فوق العاده پیچیده دستگاه اهل بیت علیهم السلام!
⏰ مدت زمان: 30:07
📅1392/08/19
#مشهد_مقدس | محرم_۹۲
@Aminikhaah_Media
┅───────────
🤲 اللّٰهم عجّل لولیّک الفرج
╭═══════๛ - 🚩 - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - -
📚📖 مطالعه
دو چهره حادثه کربلا بسم الله الرحمن الرحیم. الحمد للَّه ربّ العالمین بارئ الخلائق اجمعین و الصلاة و
معنی حماسه
کلمه «حماسه» به معنی شدت و صلابت است و گاه به معنی شجاعت و حمیّت استعمال میشود. علمای شعرشناس، منظومههای شعری را از نظر محتوا یعنی از نظر نوع معنی و هدف شعر به اقسامی تقسیم میکنند؛
بعضی از منظومهها را منظومههای غنایی، بعضی را منظومههای حماسی، بعضی را منظومههای وعظی و اندرزی، بعضی را منظومههای رثایی و بعضی دیگر را منظومههای مدحی میگویند.
دیوان و غزلیات حافظ، غزلیات سعدی و دیوان شمس تبریزی، منظومههای غنایی است؛ یعنی اگرچه هدف در اینها عرفان است ولی لااقل از نظر تشبیب، زبانْ عاشقانه است، سخن از حُسن و بیاعتنایی محبوب است،
سخن از درد فراق و درازی شب فراق و کوتاهی ایام وصال است.
فکر بلبل همه آن است که گل شَد یارش
گل در اندیشه که چون عشوه کند در کارش
دلربایی همه آن نیست که عاشق بکشند
خواجه آن است که باشد غم خدمتکارش
این یک شعر غنایی است، گرچه در آخر به یک معنی عرفانی بسیار لطیف و عالی میرسد، و حافظ همیشه اینطور است.
در آخر همین شعر میگوید:
صوفی سر خوش از این دست که کج کرد کلاه
به دو جام دگر آشفته شود دستارش
اشعار غنایی زیاد است.
شعر رثایی یا مرثیه که برای بزرگان دین و سایر بزرگان دنیا و کسانی که منشأ خیر و برکتی بودهاند گفته شده است، نوع دیگر شعر است. وقتی برامکه منقرض شدند، شعرایی که از دستگاه آنها استفاده میکردند قصایدی در رثای آنها گفتند.
خود همین حافظ، فرزند جوانش که میمیرد با همان زبان مخصوص خودش مرثیه میگوید:
بلبلی خون دلی خورد و گلی حاصل کرد
باد غیرت به صدش خار پریشان دل کرد
طوطیی را به هوای شکری دل خوش بود
ناگهش سیل فنا نقش امل باطل کرد
آه و فریاد که از چشم حسود مه و مهر
در لحد ماه کمان ابروی من منزل کرد
اشعار رثایی زیاد است.
مدح و ستایش هم که الی ماشاء الله، خصوصاً تملّق و چاپلوسی.
اشعار حماسی اشعار دیگری است که معمولًا آهنگ خاصی را میپذیرد. شعر حماسی شعری است که از آن بویی از غیرت و شجاعت و مردانگی میآید، شعری است که روح را تحریک میکند و به هیجان میآورد، مثلًا:
تن مرده و گریه دوستان
به از زنده و طعنه دشمنان
مرا عار آید از این زندگی
که سالار باشم کنم بندگی
این تقسیم بندی اختصاص به شعر ندارد، نثر هم همینطور است؛ نثرهای حماسی داریم، نثرهای غنایی داریم، نثرهای رثایی داریم، انواع نثرها داریم.
در جنگ صفّین در اولین برخوردی که میان سپاه علی علیه السلام و سپاه معاویه رخ میدهد، علی روی حساب خودش حاضر نیست که شروع کننده جنگ باشد و تمام کوشش او این است که تا حد ممکن مشکلات و اختلافات را حل بکند، بلکه بتواند معاویه و یارانش را به اصطلاح روبراه بکند، ولی یک وقت متوجه میشود که آنها پیشدستی کردهاند و شریعه یعنی جایی را که میشود از فرات آب برداشت گرفتهاند.
علی علیه السلام سعی میکند با مذاکره مسئله را حل کند، پیغام میدهد که هنوز بنای جنگ نیست و میخواهیم مذاکره کنیم بلکه مسئله با مذاکره حل بشود، ولی طرف مقابل قبول نکرد. بنابراین یا باید اصحابش از تشنگی از پا دربیایند و یا باید جنگید، جنگی که دشمن شروع کرده است.
در نهج البلاغه است که علی علیه السلام در مقابل جمعیت، ناراحت و عصبانی از این کار میایستد و یک خطبه چند سطری میخواند. میفرماید: «قَدِ اسْتَطْعَمْوکمُ الْقِتالَ» اینها گرسنه جنگند و از شما غذا میخواهند؛ اما از دم شمشیر. «فَاقِرّوا عَلی مَذَلَّةٍ وَ تَأْخیرِ مَحَلَّةٍ أَوْ رَوُّوا السُّیوفَ مِنَ الدِّماءِ تَرْووا مِنَ الْماءِ» لشکریانم! نمیگویم بروید بجنگید، بروید یکی از این دو راه را انتخاب کنید: یا تن به ذلت بدهید که آب را ببرند و شما نگاه کنید، یا اینکه این تیغها را از خون این ناکسان سیراب کنید تا خودتان سیراب شوید. «فَالْمَوْتُ فی حَیاتِکمْ مَقْهورینَ وَ الْحَیاةُ فی مَوْتِکمْ قاهِرینَ» [1] زندگی این است که بمیرید ولی فائق باشید و مردن این است که زنده باشید ولی توسری خور.
با این سخنان خود آنچنان هیجان ایجاد کرد که در کمتر از دو ساعت، دشمن را بکلی از کنار شریعه فرات دور کردند که دیگر دشمن از تشنگی له له میزد.
ولی علی علیه السلام به سپاهیان خود گفت: شما هر روز اجازه بدهید که بیایند و آب بردارند. لشکریان گفتند: آنها به ما آب ندادند، پس ما هم به آنها آب نمیدهیم.
ولی علی فرمود:
خیر، این یک کار غیرانسانی است؛ آب یک چیزی است که هر جانداری حق دارد از آن استفاده کند. به آنها آب بدهید.
پس معلوم شد سخن میتواند سخن حماسی باشد و سخن حماسی یعنی سخنی که در آن بویی از غیرت و شجاعت و مردانگی باشد، بویی از ایستادگی و مقاومت باشد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نهج البلاغه فیض الاسلام، خطبه 51، ص 138.
اگر شعر یا نثری دارای این خصوصیات باشد، آن را «حماسی» میگویند.
سرگذشتها و حادثهها و تاریخچهها هم اقسامی دارند. حادثههایی داریم غنایی، حادثههایی داریم اندرزی، حادثههایی داریم رثایی و حادثههایی داریم حماسی.
یک سرگذشت تمامش فقط غناست، بوی غنا میدهد، عشق است. مجلات را شاید کم و بیش میخوانید؛ در اینها، چه حکایت واقعی، چه افسانه، چه مخلوطی از واقعیت و افسانه، همه داستان غنایی است. حالا این همه داستان غنایی به گوش این ملت برود چه از آب در میآید، من نمیدانم [1]. داستانهای رثایی و به اصطلاح تراژدیها هم زیاد است. صفحات حوادث روزنامهها را اگر بخوانید، اغلب از اینجور قضایا میبینید. داستانهای اندرزی هم داستانهایی هستند که در آنها پند و اندرز است. داستان راستان [2] همهاش داستانهای اندرزی است.
حتی شخصیتها هم اقسامی دارند. بعضی از شخصیتها شخصیت حماسی هستند و روحشان حماسه است، بعضی روحشان غنایی است، بعضی روحشان رثایی است، آه و ناله است، بعضی شکل روحشان شکل پند و اندرز و موعظه است.
حالا که به طور اجمالی معنی حماسه را فهمیدیم، میتوانیم در اطراف حماسه حسینی بحث کنیم.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. [اشاره به مجلات زمان طاغوت است.]
۲. [اشاره به کتاب داستان راستان نوشته استاد شهید است.]
—— ⃟ ————————
ادامه مطلب : حسین علیه السلام یک شخصیت حماسی ↓
https://eitaa.com/ghararemotalee/10075
┅───────────
🤲 اللّٰهم عجّل لولیّک الفرج
╭═══════๛- - - ┅┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -