در قرآن كريم تعبيرات بسيار بزرگ و پرمعنايي درباره صبر شده است كه باعث تشويق و دلگرمي انسان مي شود. همچنين در روايات، آثار گرانبها و مهمّي براي بردباري بيان شده است كه به اهمّ آيات و روايات در اين زمينه اشاره مي شود:
1. صابران، محبوب خداوند
«وَ اللَّهُ يحِبُّ الصَّابِرِينَ»؛ «خداوند بردباران را دوست دارد. »
2. خداوند، ياور صابران
«وَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَ اصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِين»؛ «خدا و رسولش را اطاعت كنيد و با هم نزاع نكنيد كه سست شويد و قدرت (و شوكت) شما از ميان برود و استقامت كنيد كه خداوند با استقامت كنندگان است. »
اين معيت، معيت خاص و ويژه است؛ غير از معيتي است كه خداوند با همه دارد؛ «اِنَّ اللهَ مَعَكُمْ» و «نَحْنُ اَقْرَبُ اِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَريدِ».
3. تسلط بر زمين، پاداش صبر
در قرآن كريم مي خوانيم: «سرانجام از فرعونيان انتقام گرفتيم... و مشرقها و مغربهاي پربركت زمين را به آن قومِ به ضعف كشانده شده (زير زنجير ستم) واگذار كرديم»: «وَ تَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ الْحُسْني عَلي بَنِي إِسْرائِيلَ بِما صَبَرُوا»؛
«وعده نيك پرورگارت بر بني اسرائيل، به سبب صبري كه به خرج دادند، تحقق يافت. »
گرت چو نوح نبي صبر هست در غم طوفان بلا بگردد و كام هزار ساله برآيد .
(نعمتی به نام صبر)³
مرگ مصائب دنیا را بر انسان سبک می کند. اگر بدانیم ما مسافر هستیم مثل وقتی که به مسافر خانه می رویم و می خواهیم یک شب بمانیم حالا شاید وسایلش هم خیلی جور نباشد مرتب نباشد به خودمان می گوییم می خواهی یک شب بمانی این قدر جوش این مسافر خانه را نخور، باید در مورد دنیا هم همان طور فکر می کنیم. حضرت نوح دو هزار و خرده ای سال عمر کرد به او گفتند دنیا را چگونه دیدی؟! گفت: دنیا را مثل دالانی که از این ورش آمدم و از آن ورش هم بیرون می روم. چشم هم چشمی ها را کنار بگذاریم هر چه قدر هم دنیایمان را آباد در آخرت به دردمان نمی خورد باید آخرت را آباد کرد.
تواضع به معناي افتاده حالي و دوري
از خودبرتربيني است
و نقطه مقابل آن تكبر است.
انسان موحد كه خداي تعالي را
سرچشمه هستي و كمال ميداند
هر نعمتي را از جانب خدا برميشمارد.
همين موضوع، سبب ميشود
كه هيچ چيز را عامل بزرگي و فخر خود نسبت به ديگري محسوب نكند.
البته تواضع هرگز به معناي عجز و زبوني نيست؛
بلكه مؤمن در عين خاكساري و افتادگي، غزتمند و توانمند است؛ اما در برابر ديگران، جانب فروتني را برميگزيند.
هدایت شده از ناجـــــیِ خیــــــال🤍
21.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حاج آقا اینجا مذهبی هارو هم فراری میدن .
یک نمازشب می تواند زمین و زمان را به هم بدوزد،این نماز شب کارها می کند.این نمازشب مرحوم محقق همدانی تحویل جامعه میدهد.
این نمازشب نه تنها حاجت میدهد،بلکه انسان میتواند به واسطه آن نمازشب،درخت رذالت را از دل بکند و حسود و متکبر و خودخواه نباشد و دنیا طلب نباشد.البته خدا می دهد؛اما واسطه نماز است.
_آیت الله مظاهری حفظه الله
خودت را فراموش نکن!
اینکه اگر کسی خدا را فراموش کند ، خود را نیز فراموش خواهد کرد ؛ بدترین بلایی است که میتواند بر سر انسان بیاید. خودفراموشی وضعیتی است که هیچ انسان خود خواهی حاضر نیست آن را بپذیرد. اگر خودت را فراموش کنی، هیچ گاه نمیتوانی برای حفظ منافعت قدمی برداری و دائما به ضرر خودت اقدام خواهی کرد.
هدایت شده از غریبہ186
3303418_128kb.mp3
37.56M
اغْفِرْ لِمَنْ لَايَمْلِكُ إِلّا الدُّعاءَ، فَإِنَّكَ فَعَّالٌ لِما تَشَاءُ، يَا مَنِ اسْمُهُ دَوَاءٌ، وَذِكْرُهُ شِفاءٌ، وَطَاعَتُهُ غِنىً، ارْحَمْ مَنْ رَأْسُ مالِهِ الرَّجاءُ، وَسِلاحُهُ الْبُكَاءُ، . . !
الابذکرلله تطمئن القلوب
لقد أصبحت شمس أملنا بنفس لون غروب الشمس
به مزار فاطمهاش نگاه میکرد
و با خود میگفت:
تو چنان در دل علی جای گرفتهای
که هرگز فراموش نمیشوی!
عشق تو در دل علی با شیر عجین شده،
و با جان به در رود ...
-اُميِالزهرا-
من الغریب . . . !
بتول از مادهٔ «بتل» بهمعنای انقطاع گرفته شده است. در قرآن نیز خطاب به رسول خدا (ص) دستور داده شده است: «وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا»(مزمل، ٨) پروردگارت را یاد کن و تنها به او دل ببند و از غیر او قطع امید کن. در تفسیر نمونه در ذیل این آیه آمده است: «تبتّل» آن است که انسان با تمام قلبش متوجه به خدا گردد، و از ماسویالله منقطع شود، و اعمالش را فقط بهخاطر او بهجا آورد و غرق در اخلاص گردد.
تبتّل همان کمال انقطاع است که در مناجات شعبانیه از خداوند خواسته میشود: «الهی هب لی کمال الانقطاع الیک»؛ الهی، کمال انقطاع بهسوی خودت را به من عطا کن!
اگر حضرت فاطمه را «بتول» نامیدهاند، بهدلیل انقطاع کامل ایشان از غیر خدا و توجه کامل بهسوی خدا بوده است و ایشان یکی از مصادیق اعلای انقطاع از ماسویالله هستند.
_فاطمه از نگاه علی_