🔎الگوی قصاص و اجرای عدالت با پیوست رسانهای
▫️روایت جنایت و #اقناع_افکارعمومی برای تبیین و توجیه عدالت و قضاوت دادگاه در عصر ارتباطات و رسانه، بسیار حیاتی است. در موقعیتی هستیم که بدلیل فشار رسانههای معاند و ضعف حافظه تاریخی ما ممکن است جای جلاد و شهید بتدریج یا دفعتا حتی عوض شود. شرایطی که دوسه سال پیش برای نویدافکاری رقم خورد را یادمان نرفته که چگونه وصف و عنوان قاتل از پسوند و پیشانی او #سانسور شد و وجه کمرنگ کشتی گیر بودنش #برجسته_سازی گردید.
▫️اما در جریان دو قصاص اخیر که صورت گرفت، الگویی در رسانههای ما عملیاتی شد که #پیشرفت_کنشگری را در سپهر رسانه ای کشور، تا حدودی نشان میداد. هرچند که تکثر سکوهای انتشار و تنوع بسترهای کنشگری و #ارتقای_محتوای_پدافندی و توجیه و تمرکز سکوهای مرجع(همچون اقلیتی نخبگان و علما که بافهم نادقیق میدان، به رسانه های معاند پاس گل میدهند)هنوز هم جای کار و پیشرفت دارد.
1⃣ استدلال و اعتبار شناختی: مناظره ای برای پاسخ به شبهات مطرح در فضای مجازی ترتیب داده شد تا مشروعیت بخشی توییتری و فانتزی در پوشش فقه و حقوق و اخلاق خنثی شود.(هرچند کم و لاغر بود)
2⃣ اقناع و القای فراگیری: نمونه های مشابه قصاص و عملکرد پلیس در خارج کشور و خصوصا کشورهای مدعی و معاند، منعکس شد.
3⃣ اسکات و مچ گیری: موارد مشابه قصاص، بنفع سلبریتی های مدعی و مخالف، بازنشر شد. افرادی که از قصاص سارق گردنبند خود نگذشتند و پای #احترام_قانون و #امنیت_مردم را وسط کشیدند!
4⃣ بیان عمق فاجعه از زبان سوژه(جدال اعتراف): عمق فاجعه از زبان خود قاتل در دادگاه و مراحل بازپرسی اش پخش گردید و شبهه مظلومیت و احتمال اسطورگی اش را مرتفع کرد.
5⃣ همذات پنداری و تمرکز بر ابعادعاطفی: مظلومیت مقتول و خانواده داغدارش به تصویر کشیده شد و تایید عاطفی قانون را ارتقا داد یا حداقل غلیان های مجازی معکوس را خنثی کرد.
6⃣ همراه سازی و اعتبار اجتماعی: روایت و شرح ماوقع از زبان شاهدان ماجرا تدوین و منعکس شد و همراهی افکارعمومی با اجرای قانون قصاص را تصویرسازی کرد.
🔻هرچند که شبهه و #جنگ_روانی در سطح خبری و عمق شناختی، تمام نشدنی است اما این سبک از #تبیین و روایت اگر با ارتقای ۱.کثرت و ۲.کیفیت و ۳.سرعت و ۴.هماهنگی مواجه شود، میتواند الگوی مناسبی برای عملیات های رسانه ای و #خنثیسازی_جنگهای_روانی جاری و آتی تلقی شود. خداقوت
🔎علیرضامحمدلو، کارشناس و تحلیگر رسانه
میخوای بدونید شدت تخریب چهره و مقام امام علی در چهحد بود؟
تو جمله ی کوتاه میگم
راویان حدیثی که روایت علی باب علم پیامبره
نقل کردن از درجه وثاقت افتادن و تو هر روایتی اینها راوی بودن اون روایت رو کنار میذاشتن ! میگفتن ایناون روایت رو آورده
اینکوچکترین نوع برخورد بود .
📜 کارتون
📌نام اثر: قمه کش را اعدام نکنید
🌹 اثر هنرمند: علی منتظران
#قمه_کش_را_اعدام_نکنید
🇮🇷
حقوق بشر واقعی در جنگ به روایت پیامبر اسلام
🔹پیامبر اسلام، هنگامی که سپاه اسلام در جنگ #موته به سمت سپاه روم در حرکت است چنین مطالبی بیان می کند:
▪️به افرادى که در صومعه ها(مکان مقدس) زندگى مى کنند آسیبى نرسانید.
▪️متعرض زنان، کودکان و پیران نشوید.
▪️هیچ درختی را قطع نکنید.
▪️هیچ خانه ای را خراب نکنید
📚منبع :المغازى، ج ۲، صص ۷۵۸- ۷۵۷؛ امتاع الاسماع، ج ۱، صص ۳۴۶- ۳۴۵
➕ تا همین ۱۰۰ سال پیش سیاهپوستان در کشورهای غربی به بردگی گرفته میشدند پیامبر رحمت ۱۴۰۰ سال پیش اینگونه زیبا حقوقبشر را تبیین میکردند و حتی به فکر محیطزیست هم بودند
🔻
انوشیروان و اعدام ۱۰۰ هزار مزدکی
طبق فیزیک و هم بر طبق فلسفه، هر رفتار بد یک تاوان دارد. این یک قانون است. از سویی دیگر:
اعدام مجرمین، یک قانون ایرانی است. به دستور انوشیروان پادشاه ساسانی، مزدک و 100 هزار نفر از پیروان او به جرم اقدام بر ضد حکومت ساسانی اعدام شدند. برخی را به دار آویخته و برخی را گردن زدند:
w57.ir/maz
ممکن است برخی بگویند آن مربوط به هزار و اندی سال پیش بود. اما امروز، جهان تغییر کرده و دیگر مجازات اعدام، انسانی نیست. پاسخ میدهیم: ذات بشر عوض نشده. ماهیت دنیا تغییر نکرده. فقط رنگ و لعابش کمی عوض شده. وگرنه قوانین طبیعت همان است که بود. تروریستهای امروز، بدتر از تروریستهای قدیم هستند. چون تروریستهای امروز، حامیان بسیار وقیحی دارند. .
💠 پوستر | هیپنوتیزم رسانه ای
نوجوانان و جوانان نباید تحت تاثیر القائات برخی خواص و رسانه های معاند قرار بگیرند...
-------------------------------------
#قمه_کش_را_اعدام_نکنید
-------------------------