eitaa logo
قاصدک
893 دنبال‌کننده
8.4هزار عکس
4.6هزار ویدیو
124 فایل
#تربیتِ_نیرویِ_مومنِ_انقلابی
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓 دوشنبه ٢٧ شهریور ماه ١۴٠٢ از آیت‌الله بهجت قدس‌سره ❓ چند سال است که در کارهایم دچار مشکل می‌شوم که راه‌ها به رویم بسته می‌شود، از جمله در زمینه اشتغال و ازدواج، و هرچه از خدا طلب یاری می‌کنم، راه مساعدی گشوده نمی‌شود؟ ✅ حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: ‌ 🔸زیاد از روی اعتقاد کامل بگویید: «أستغفرالله»، هیچ چیز شما را منصرف نکند غیر از ضروریات و واجبات تا کلیه ابتلائات رفع شود، بلکه بعد از رفع آنها هم بگویید، برای اینکه امثال آنها پیش نیاید. و اگر دیدید رفع نشد، بدانید یا ادامه نداده‌اید، یا آنکه با اعتقاد کامل نگفته‌اید. والله العالم. 🔻مناسبت‌ها: 🔹 درگذشت عالم بزرگوار، سید محمدباقر شفتی معروف به «حجت‌الاسلام»؛ ١٢۶٠ق. 🔹 روز شعر و ادب فارسی (روز بزرگداشت استاد سید محمدحسین شهریار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در حدیث معروف قدسی آمده است: « من طلبني وجدني و من وجدني عرفني و من عرفني أحبني و من أحبني یعاشقني و من یعاشقني أعاشقه و من أعاشقه أقاتله و من قتلته فعلي دیته و من علیي دیته فأنا دیته» 🔅 (خداوند فرمود): هر کس مرا طلب کند، مرا می یابد و هر که مرا بیابد، مرا می شناسد و هر که مرا بشناسد، مرا دوست دارد و هر کسی مرا دوست بدارد، عاشقم می شود و هر که عاشقم بشود، عاشقش می شوم و هر کس را که عاشقش بشوم، او را می کشم و هر کس را بکشم، دیه او به گردن من است و هر کس که به گردن من دیه دارد، من خودم دیه او هستم. 📙 ‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‎‌
✔️ مشخصات یک الگوی خوب از نظر چیه؟ ⬅️ ۱_ «اُسوة» در مورد تأسّى و پيروى كردن از ديگران در كارهاى خوب به كار مى رود. در قرآن دوبار اين كلمه درباره‌ى دو پيامبر عظيم الشّأن آمده است: يكى درباره حضرت ابراهيم عليه السلام و ديگرى درباره پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله. ⬅️ ۲_ معرّفى الگو، يكى از شيوه هاى تربيت است. «لكم - اُسوة» ⬅️ ۳_بايد الگوى خوب معرّفى كنيم، تا مردم به سراغ الگوهاى بَدَلى نروند. «رسول اللّه اُسوة» ⬅️ ۴_همانطور که پیامبر در گفتار، رفتار و حتی سكوتِ معنادارش الگو است، برای انتخاب یک الگوی خوب، باید به تمام ابعاد وجودی آن الگو دقت کرد. ⬅️ ۵_كسانى می‌توانند آدمهای خوب را الگو قرار دهند كه قلبشان سرشار از ايمان و ياد خدا باشد. (لمن كان يرجوا اللّه ...) پس تا کودکان، قلبشان مانند آینه زلال است، در همان اوایل نوجوانی، الگوی خوب در دسترسشان قرار دهیم. ⬅️ ۶_خدا پيامبر را یک الگوی مطمئن معرفی کرده (لقد) و این الگو بودن را هم دائمی معرفی کرده (کان). پس چه بهتر که با آشنا کردن فرزندمان از سنین کودکی با زندگی، رفتار، گفتار و منش پیامبر، کمک کنیم تا در نوجوانی پيامبر را الگوی خود قرار دهد. ⬅️ ۷_دقت کنید الگوها هر چقدر عزيز و خوب باشند؛ امّا نبايد انسان خدا را فراموش كند. (رسول اللّه اُسوة - ذكر اللّه كثيرا) نوجوان اگر الگوی خوبی را انتخاب کرد، باید او را متوجه این نکته کنیم که الگویش، در اثر نزدیک شدن به خدا، شاخص شده، پس از منبع اصلی غافل نشود. @ghasedak40
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ویژگی های نفاق و منافقین 🎙آیت الله مجتبی تهرانی(ره) 📖 خصوصیّات منافقین: از هر راهی غیر راه کج او بخواهی بروی، برایت مانع ایجاد می‎کند ✍️ نهج‌البلاغه خطبۀ صد و نود و چهار:«لَهُمْ بِكُلِّ طَرِيقٍ صَرِيعٌ»؛ در هر راهی برای آن‌ها یک به خاک افتاده‎هایی وجود دارد؛ یعنی از هر راهی غیر راه کج او بخواهی بروی، برایت مانع ایجاد می‎کند. یک معنای به خاک افتاده این است. «وَ إِلَى كُلِّ قَلْبٍ شَفِيعٌ»؛ برای هر دلی وسیله‎ای دارد؛ یعنی آن‌ها در جامعه دل‌ها را وارسی می‎کنند. دل‌ها؛ یعنی خواسته‎ها. جامعه را خوب طبقه‌بندی می‌شود کرد. یک عدّه هستند که کمبود از نظر بَطن و شکم دارند؛ دل‌شان دنبال این است که گره‎های شکمی‌شان باز شود. یک عدّه کمبود از نظر شهوت جنسی دارند و هر کسی به یک شکلی است. حالا، منافق برای هر دلی وسیله‎ای دارد. به طبقۀ اوّل که می‎رسد، برایش مسائل بَطنی را مطرح می‎کند. برای گروه دوّم، مسائل شهوی را مطرح می‎کند. برای هر طبقه‎ای آنچه را مایل است بیان می‌کند، چون همه را وارسی و بررسی کرده و نقطه ضعف‌ها را به دست آورده است. آن‌ها را می‎گیرد و رویش فشار می‎گذارد. برای هر دل و خواستۀ دلی ابزاری برای رسیدن به هدف خودش دارد. ┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄ 🆔 @ghasedak40
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درخواست شهریار از رهبری برای آزادی سایه!/ ۴۰ سال رفاقت شهریار و ابتهاج در چند قاب 🔹هرگاه از شهریار نامی برده می‌شود حواشی زندگی او نیز مورد توجه قرار می‌گیرد، از بیماری تا عشق قدیمی‌اش. 🔹در این میان شاید موضوعی که به آن توجه زیادی نشده باشد رابطه شهریار با ابتهاج است. 🔹رابطه‌ هوشنگ ابتهاج و شهریار، رابطه‌ای عجیب و منحصر به فرد است که روایت‌های جالبی پیرامون آن شکل گرفته است. @ghasedak40
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💚 «أَلا بِذِكرِ اللَّهِ تَطمَئِنُّ القُلُوبُ» 💚 خدایا، 💚🍃 توانایی عشق به دیگری را در وجودم بارور ساز، تا انسان ها را خالصانه دوست بدارم، و بهترین لحظات لذت زندگی ام، لحظاتی باشد که بدون هیچ نوع چشمداشتی، خدمتی به همنوع ام می کنم. مرا از هر نوع نفرت و کینه ای که حوادث تلخ روزگار بر وجودم نهاده است، رها کن، تا با رهایی از نفرت و کینه، بتوانم دیگران را آن طور که هستند، بپذیرم و دوست بدارم. آمیـن 🤲 ســـــــــ🌼ــــــــــلام روزتــان ســرشـار از نــگاه خــدا📗   امروز سه‌شنبه سه‌شنبه💛  ياارحم الراحمین ☀️ ‌🌻  ۲۸ شهریور   ۱۴۰۲   ه.ش ☀️ ‌🌾  ۳ ربیع الاول ۱۴۴۵ ه.ق ☀️ ‌🌻  ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۳ ميلادى ✾࿐༅🍃 ❤️🍃༅࿐ امام علی (ع) میفرمایند: فرومايه هرگاه از اندازه خود فراتر رود، احوال و رفتارش تغيير كند . غرر الحكم ،ح ۱۸۰۰ ✾࿐༅🍃 ❤️🍃༅࿐ لقمان حکیم که از بیهوده گویی خواجه سخت ناراحت بود،به دنبال فرصت بود که او را بیدار کند. روزی مهمانی گرامی بر خواجه وارد شد.به لقمان گفت که گوسفندی ذبح کند و از بهترین اعضای آن غذایی مطبوع درست کند. لقمان از زبان و دل گوسفند غذایی درست کرد و بر سفره گذاشت. روز دیگر خواجه گفت:گوسفندی را ذبح کن و از بدترین اعضای آن غذایی درست کند.این بار نیز غذایی از دل و زبان گوسفند آماده کرد. خواجه از کار او متحیر شد،پرسید:چگونه است که این دو عضو،هم بهترین و هم بدترین اعضا هستند؟ لقمان گفت:ای خواجه! دل و زبان، مؤثرترین اعضا در سعادت و شقاوت هستند؛چنانچه دل را منبع فیض نور گردانی و زبان را در راه نشر معرفت و اصلاح بین مردم در آوری،بهترین اعضا و هر گاه دل به ظلمت فرو رود و کانون کینه و عناد گردد و زبان به غیبت و فتنه انگیزی آلوده شود از بدترین اعضا خواهند بود. خواجه از این سخن پند گرفت و از آن پس به اصلاح خویش پرداخت. 🌴💠 یاعلی 💠🌴
✅حضرت آیت الله بهجت قدس سره: 🔰در طرف سقوط، انسان از ابلیس بدتر، و در طرف صعود، مقامش از مَلَک بالاتر است. 📚در محضر بهجت، ج۲، ص۳۵۸
🗓 سه‌شنبه ٢٨ شهریور ماه ١۴٠٢ ... 🔻 خاطراتی کوتاه از سیره و سبک زندگی آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔸صورتش پر از خاک بود.خیلی از بچه‌ها شهید شده بودند. امید به پیروزی نداشت و این را باید از بقیه مخفی می‌کرد. همه، حواس‌شان به او بود. فرماندۀ لشکر بود. رفت توی سنگر، گوشی را برداشت. * 🔹هنوز خوابم نبرده بود. به عقربه‌های ساعت خیره شده بودم. تلفن زنگ زد. این وقت شب؟! گوشی را برداشتم. صیاد شیرازی بود. 🔸می‌گفت: «عملیات گره خورده و اگر ادامه بدهیم، به‌ضرر ماست!» 🔹اول با امام قدس‌سره تماس گرفته بود. ایشان فرموده بودند: «تلفن بزنید به آقای بهجت، بگویید دعا کنند.» به آقا گفتیم؛ گفتند: «بگویید دعا کرده‌ام!» * 🔸با حیرت به‌ میدان نبرد خیره شده بود، باورش نمی‌شد! 🔹دشمن داشت از چیزی فرار می‌کرد... 📚 این بهشت، آن بهشت، ص٣۴ 🔻مناسبت‌ها: 🔹 یورش سپاهیان یزید به مکه و هجوم به کعبه با منجنیق؛ ۶۴ق. 🔹 درگذشت آیت‌الله آقا محمد کبیر، مدفون در شیخان قم؛ ١٢٨٨ق.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم با صلوات بر چهارده نور مقدس صلوات الله علیهم اجمعین وبا سلام خدمت همه بزرگواران اعضای محترم کانال "قاصدک" در این کانال هر صبح یک آیه از ابتدای قرآن کریم به صورت واژه ای ترجمه میشود و در ذیل آن چکیده ای خیلی مختصر از تفسیر نمونه بیان خواهد شد 🌹 امیدواریم چراغ راهی باشد در دنیا و آخرتمان ان شاءالله🙏🏻
🎇💫🎇💫🎇 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ{۱} بِسْمِ = به نام اللَّهِ = خداوند الرَّحْمَٰنِ = بخشنده الرَّحِيمِ = بخشایشگر 🎇💫🎇💫🎇💫🎇💫
🎇💫🎇💫🎇💫🎇💫 (آیه 1)- میان همه مردم جهان رسم است که هر کار مهم و پر ارزشی را به نام بزرگی از بزرگان آغاز می‌کنند، یعنی آن کار را با آن شخصیت مورد نظر از آغاز ارتباط می‌دهند. ولی آیا بهتر نیست که برای پاینده بودن یک برنامه و جاوید ماندن یک تشکیلات، آن را به موجود پایدار و جاویدانی ارتباط دهیم که فنا در ذات او راه ندارد، از میان تمام موجودات آنکه ازلی و ابدی است تنها ذات پاک خداست و به همین دلیل باید همه چیز و هر کار را با نام او آغاز کرد و از او استمداد نمود لذا در نخستین آیه قرآن می‌گوئیم: «بنام خداوند بخشنده بخشایشگر» (بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ). و در حدیث معروفی از پیامبر صلّی اللّه علیه و اله می‌خوانیم: کلّ امر ذی بال لم یذکر فیه اسم اللّه فهو ابتر: «هر کار مهمی که بدون نام خدا شروع شود بی فرجام است». و نیز امام باقر علیه السّلام می‌فرماید: «سزاوار است هنگامی که کاری را شروع می‌کنیم، چه بزرگ باشد چه کوچک، بسم اللّه بگوئیم تا پر برکت و میمون باشد». کوتاه سخن اینکه: پایداری و بقاء عمل بسته به ارتباطی است که با خدا دارد به همین مناسبت خداوند به پیامبر دستور می‌دهد که در آغاز شروع تبلیغ اسلام این وظیفه خطیر را با نام خدا شروع کند: اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ (سوره علق آیه 1)، و می‌بینیم حضرت نوح در آن طوفان سخت و عجیب هنگام سوار شدن بر کشتی برای پیروزی بر مشکلات به یاران خود دستور می‌دهد که در هنگام حرکت و در موقع توقف کشتی «بسم اللّه» بگویند (سوره هود آیه 41 و 48). و آنها نیز این سفر را سر انجام با موفقیت و پیروزی پشت سر گذاشتند. و نیز سلیمان در نامه‌ای که به ملکه سبا می‌نویسد سر آغاز آن را «بِسْمِ اللَّهِ» قرار می‌دهد (سوره نحل آیه 30). روی همین اصل، تمام سوره‌های قرآن- با بسم اللّه آغاز می‌شود تا هدف اصلی از آغاز تا انجام با موفقیت و پیروزی و بدون شکست انجام شود و تنها سوره توبه است که بسم اللّه در آغاز آن نمی‌بینیم چرا که سوره توبه با اعلان جنگ به جنایتکاران مکّه و پیمان شکنان آغاز شده، و اعلام جنگ با توصیف خداوند به «رحمان و رحیم» سازگار نیست. 🎇💫🎇💫🎇💫🎇💫
نکته‌ها: 1- آیا بسم اللّه جزء سوره است؟ در میان دانشمندان و علماء شیعه اختلافی نیست که بسم اللّه جزء سوره حمد و همه سوره‌های قرآن است، اصولا ثبت «بسم اللّه» در آغاز همه سوره‌ها، خود گواه زنده این امر است، زیرا می‌دانیم در متن قرآن چیزی اضافه نوشته نشده است، و ذکر «بسم اللّه» در آغاز سوره‌ها از زمان پیامبر صلّی اللّه علیه و اله تاکنون معمول بوده است. به علاوه سیره مسلمین همواره بر این بوده که هنگام تلاوت قرآن بسم اللّه را در آغاز هر سوره‌ای می‌خواندند، و متواترا نیز ثابت شده که پیامبر صلّی اللّه علیه و اله آن را تلاوت می‌فرمود، چگونه ممکن است چیزی جزء قرآن نباشد و پیامبر و مسلمانان همواره آن را ضمن قرآن بخوانند و بر آن مداومت کنند. به هر حال مسأله آنقدر روشن است که می‌گویند: یک روز معاویه در دوران حکومتش در نماز جماعت بسم اللّه را نگفت، بعد از نماز جمعی از مهاجران و انصار فریاد زدند أسرقت أم نسیت؟ آیا بسم اللّه را دزدیدی یا فراموش کردی! 2- اللّه جامعترین نام خداست: زیرا بررسی نامهای خدا که در قرآن مجید و یا سایر منابع اسلامی آمده نشان می‌دهد که هر کدام از آن یک بخش خاص از صفات خدا را منعکس می‌سازد، تنها نامی که جامع صفات جلال و جمال است همان «اللّه» می‌باشد. به همین دلیل اسماء دیگر خداوند غالبا به عنوان صفت برای کلمه «اللّه» گفته می‌شود به عنوان نمونه: «غفور» و «رحیم» که به جنبه آمرزش خداوند اشاره می‌کند (فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ)- سوره بقره آیه 266. «سمیع» اشاره به آگاهی او از مسموعات، و «علیم» اشاره به آگاهی او از همه چیز است (فَإِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ)- بقره: 227. و در یک آیه بسیاری از این اسماء، وصف «اللّه» قرار می‌گیرند. هُوَ اللَّهُ الَّذِی لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِکُ الْقُدُّوسُ السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَیْمِنُ الْعَزِیزُ الْجَبَّارُ الْمُتَکَبِّرُ: «اوست اللّه که معبودی جز وی نیست، اوست حاکم مطلق، منزه از ناپاکیها، از هر گونه ظلم و بیدادگری، ایمنی بخش، نگاهبان همه چیز، توانا و شکست ناپذیر، قاهر بر همه موجودات، و با عظمت». یکی از شواهد جامعیت این نام آن است که ابراز ایمان و توصیه تنها با جمله لا اله الّا اللّه می‌توان کرد. 3- رحمت عام و خاص خدا: مشهور در میان گروهی از مفسران این است که صفت «رحمان» اشاره به رحمت عام خداست که شامل دوست و دشمن، مؤمن و کافر و نیکوکار و بدکار می‌باشد، زیرا «باران رحمت بی‌حسابش همه را رسیده، و خوان نعمت بی‌دریغش همه جا کشیده». ولی «رحیم» اشاره به رحمت خاص پروردگار است که ویژه بندگان مطیع و صالح و فرمانبردار است. و تنها چیزی که ممکن است اشاره به این مطلب باشد آن است که «الرَّحْمنِ» در همه جا در قرآن به صورت مطلق آمده است که نشانه عمومیت آن است، در حالی که «الرَّحِیمِ» گاهی به صورت مقید ذکر شده که دلیل بر خصوصیت آن است مانند (وَ کانَ بِالْمُؤْمِنِینَ رَحِیماً) «خداوند نسبت به مؤمنان رحیم است» (احزاب: 43). در روایتی نیز از امام صادق علیه السّلام می‌خوانیم: «خداوند معبود همه چیز است، نسبت به تمام مخلوقاتش رحمان، و نسبت به خصوص مؤمنان رحیم است» 4- چرا صفات دیگر خدا در «بسم اللّه» نیامده است؟ و تنها روی صفت «رحمانیت و رحیمیّت» او تکیه می‌شود. امّا با توجه به یک نکته، پاسخ این سؤال روشن می‌شود و آن اینکه در آغاز هر کار لازم است از صفتی استمداد کنیم که آثارش بر سراسر جهان پرتوافکن است، همه موجودات را فرا گرفته و گرفتاران را در لحظات بحرانی نجات بخشیده است. بهتر است این حقیقت را از زبان قرآن بشنوید آنجا که می‌گوید: وَ رَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْ‌ءٍ «رحمت من همه چیز را فرا گرفته است» (اعراف- 156). از سوی دیگر می‌بینیم پیامبران برای نجات خود از چنگال حوادث سخت و دشمنان خطرناک دست به دامن رحمت خدا می‌زدند، در مورد «هود» و پیروانش می‌خوانیم: فَأَنْجَیْناهُ وَ الَّذِینَ مَعَهُ بِرَحْمَةٍ مِنَّا: «هود و پیروانش را به وسیله رحمت خویش (از چنگال دشمنان) رهائی بخشیدیم» (اعراف- 72). پس اساس کار خداوند بر رحمت است و مجازات جنبه استثنائی دارد چنانکه در دعا می‌خوانیم: یا من سبقت رحمته غضبه «ای خدائی که رحمتت بر غضبت پیشی گرفته است». انسانها نیز باید در برنامه زندگی اساس و پایه کار را بر رحمت و محبت قرار دهند و توسل به خشونت را برای مواقع ضرورت بگذارند. خلاصه تفسیر نمونه 🎇💫🎇💫🎇💫🎇💫
اجرت را ضایع نکن ◾️حاج بصیر در نامه‌ای به فرزندش «مهدی» می‌گوید: مهدی جان تو پدر منزل هستی و مسوولیت تو حالا سنگین است. خوشا به حال تو كه در این سن و سال مسوولیت منزل به دوش تو افتاد و من به تو افتخار می‌كنم. ◾️طوری رفتار كن كه هیچ كس خیال نكند پدرت در جبهه است و تنها هستی به كسی نگو بابام جبهه است، اجرت را ضایع نكن. وقتی دلتنگ شدی سری به مزار شهدا بزن و زیارت كن و به آنها بگو اگر شما شهید شدید. بابام سنگر شما را پر كرده و انشاء الله راه كربلا باز می‌شود و پدرتان و مادرتان و همسر و فرزندان تان به پیش امام حسین(ع) می‌روند و زیارت می‌كنند. ◾️اگر یک فرزند شهید را دیدی نزدیک او برو و با او صحبت كن و دلداری بده و برادرانه و با محبت رفتار كن كه او احساس كمبود نكند. به او بگو رزمندگان انشاءالله پیروز می شوند و انتقام خون شهدای ما را می‌گیرند. سردار شهید حاج حسین بصیر شادی روحش صلوات🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💚 «أَلا بِذِكرِ اللَّهِ تَطمَئِنُّ القُلُوبُ» 💚 ✨💎✨ خدایا! قلبی که ناآرام از عشق و مهر تو باشد در سینه بی‌قرار است و چیزی جز یاد تو، قرار و ساکن‌اش نمی‌کند. قلبی که در دنیا ناآرام از خوف تو و رحمت تو نباشد، آرامش آن قلب را دوامی نیست و با مرگ، ناآرامی آن شروع می‌شود. خدایا! آرام‌ترین قلب، قلبی است که از مهر و عشقِ تو بی‌قرار باشد. نازنینا! چه ماهرانه اضداد را در کنار هم جمع می‌کنی، قلب‌مان از مهر خود ناآرام ساز تا آرام گیرد. ✨💎✨ خدایا! مَثَل دنیا چون رودی است که می‌گذرد و اهلِ دنیا ساحل‌نشینان این رود هستند. برخی تور در این رود می‌گسترند و از رود روزی می‌گیرند و برخی بر کناری نشسته و نظاره‌گرند و فقط از صدایِ رود لذت می‌برند. معبودا! بر ما عنایتی کن تا در مسیر این رود توری پهن کنیم و برای آخرتِ خود از این رود، معرفت و عنایت و نعمت، برای روزی جمع کنیم که هیچ کس را بر ما در آن روز سودی از کسی نخواهد رسید. ســـــــــ🌼ــــــــــلام روزتــان ســرشـار از نــگاه خــدا📗   امروز چهارشنبه چهارشنبه💛  يا حی یا قیوم ☀️ ‌🌻  ۲۹ شهریور  ۱۴۰۲  ه.ش ☀️ ‌🌾  ۴ ربیع الاول ۱۴۴۵ ه.ق ☀️ ‌🌻  ۲۰ سپتامبر    ۲۰۲۳ ميلادى ✾࿐༅🍃 ❤️🍃༅࿐ امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السَّلام فرمودند: خداوند رحمت کند کسى را که چون سخن حکیمانه بشنود، خوب فرا گیرد؛ و چون هدایت شود بپذیرد و دست به دامن هدایت کننده زند و نجات یابد. نهج البلاغه ✾࿐༅🍃 ❤️🍃༅࿐ بعد از طوفان وقتی که کشتی نوح بر زمین نشست و نوح از کشتی فرود آمد، شیطان به حضورش آمد و گفت: تو را بر من حقی است، می خواهم عوض تو را بدهم. نوح گفت: من اکراه دارم بر تو حقی داشته باشم و تو جزای حق مرا بدهی، بگو آن چه حقی است؟ شیطان گفت: من فعلاً در آسايشم تا خلق ديگر به دنيا آيند و به تکليف رسند تا آنها را به معاصی دعوت کنم. الان به جهت ادای حق، تو را نصيحت می کنم. نوح ناراحت شد. خداوند وحی فرستاد که: ای نوح، سخن او را بشنو؛ اگرچه که فاسق است. نوح گفت: هرچه می خواهی بگو. پس شیطان گفت: ای نوح از سه خصلت احتراز کن:1- تکبر نکن که من به واسطه آن بر پدر تو آدم سجده نکردم و رانده شدم. 2- از حرص بپرهیز؛ که آدم به واسطه آن از گندم خورد و از بهشت محروم گردید. 3- از حسد احتراز کن که به واسطه آن قابیل برادر خود هابیل را کشت و به عذاب الهی هلاک شد.. 🌴💠 یاعلی 💠🌴
🌿 🔻هر هفته، کلامی از امام سجاد علیه‌السلام برگرفته از کتاب 🔸فصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، 🔹پس بر محمّد و آلش درود فرست، 🔸و افْتَحْ لِي يَا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِكَ، 🔹ای پروردگارم! و به فضل و احسانت، درِ گشایش و فرج را به روی من باز کن، 🔸و اكْسِرْ عَنِّي سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِكَ؛ 🔹و به چاره سازیت، تسلّط غم و اندوه را از من بشکن؛ 📚صحیفه کامله سجادیه، دعای هفتم، فراز ٨ ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره درباره اهمیت مطالعه و توجه به کلام اهل‌بیت علیهم‌السلام می‌فرمودند: «آثار اوصیاء _ مانند و _ مثل این است که گویا با خودشان مکالمه و صحبت می‌کنیم و گوش می‌دهیم که اصلاً چه می‌فرمایند».
🗓 چهارشنبه ٢٩ شهریور ماه ١۴٠٢ از حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره ❓ سؤال: آيا بعد از تمام شدن سوره حمد و سوره‌ى واجب، مى‌توان آيات ديگرى از قرآن يا سوره‌ى ديگرى خواند؟ ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: کراهت دارد. 🔻مناسبت‌ها: 🔹 درگذشت شیخ یوسف بحرانی، مؤلف «الحدائق‌الناظرة»؛ ١١٨۶ق.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎇💫🎇💫🎇💫🎇💫 الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ{۲-فاتحه} الْحَمْدُ = ستایش لِلَّهِ = مخصوص خداوندی است رَبِّ = که پروردگار الْعَالَمِينَ= جهانیان است. 🎇💫🎇💫🎇💫🎇
💫🎇💫🎇💫🎇💫 (آیه 2)- بعد از «بسم اللّه» که آغازگر سوره بود، نخستین وظیفه بندگان آن است که به یاد مبدء بزرگ عالم هستی و نعمتهای بی‌پایانش بیفتند، همان نعمتهای فراوانی که راهنمای ما در شناخت پروردگار و انگیزه مادر راه عبودیت است. اینکه می‌گوئیم: انگیزه، به خاطر آن است که هر انسانی به هنگامی که نعمتی به او می‌رسد فورا می‌خواهد، بخشنده نعمت را بشناسد، و طبق فرمان فطرت به سپاسگزاری برخیزد و حق شکر او را ادا کند به همین جهت علمای علم کلام (عقائد) در نخستین بحث این علم «وجوب شکر منعم» را که یک فرمان فطری و عقلی است به عنوان انگیزه خداشناسی، یادآور می‌شوند. و اینکه می‌گوئیم: راهنمای ما در شناخت پروردگار نعمتهای اوست، زیرا بهترین و جامعترین راه برای شناخت مبدء، مطالعه در اسرار آفرینش و رازهای خلقت و مخصوصا وجود نعمتها در رابطه با زندگی انسانها است. به این دو دلیل سوره فاتحة الکتاب با این جمله شروع می‌شود «حمد و ستایش مخصوص خداوندی است که پروردگار جهانیان است» (الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ). «حمد» در لغت به معنی ستایش کردن در برابر کار یا صفت نیک اختیاری است. 1- هر انسانی که سر چشمه خیر و برکتی است و هر پیامبر و رهبر الهی که نور هدایت در دلها می‌پاشد، هر شخص سخاوتمندی که بخشش می‌کند، و هر طبیبی که مرهمی بر زخم جانکاهی می‌نهد، ستایش آنها از ستایش خدا سر چشمه می‌گیرد، چرا که همه این مواهب در اصل از ناحیه ذات پاک او است، و نیز اگر خورشید نورافشانی می‌کند، ابرها باران می‌بارند، و زمین برکاتش را به ما تحویل می‌دهد، همه از ناحیه او است. 2- جالب اینکه «حمد» تنها در آغاز کار نیست، بلکه پایان کارها نیز چنانکه قرآن به ما تعلیم می‌دهد با حمد خواهد بود، در مورد بهشتیان می‌خوانیم: «سخن آنها در بهشت نخست منزه شمردن خداوند از هر عیب و نقص و تحیت آنها سلام، و آخرین سخنشان الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ است». (یونس: 10) 3- امّا کلمه «ربّ» در اصل به معنی مالک و صاحب چیزی است که به تربیت و اصلاح آن می‌پردازد. 4- کلمه «الْعالَمِینَ» جمع «عالم» است و عالم به معنی مجموعه‌ای است از موجودات مختلف و هنگامی که به صورت «عالمین» جمع بسته می‌شود اشاره به تمام مجموعه‌های این جهان است. در روایتی از علی علیه السّلام چنین می‌خوانیم که در ضمن تفسیر آیه «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ» فرمود: «رَبِّ الْعالَمِینَ اشاره به مجموع همه مخلوقات است اعم از موجودات بیجان و جاندار». خلاصه تفسیر نمونه
📰 نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ 🔗ادامه مطلب در لینک زیر https://basirat.ir/fa/news/351058/ 📌 ┄┅┅┅┅♦️BASIRAT♦️┅┅┅┅┄ 🇮🇷| basirat.ir 🇮🇷| @basirat_fa
خدایا اگر روزی آمد که محبت علی(ع) را از من گرفتی، جان من در بدنم نباشد خدایا حال می‌دانم که علی(ع) چرا چیزی را جز دل چاه برای درد دل انتخاب نکرد. خیلی چیزها را نمی‌توان به هیچ‌کس گفت. خدایا جان امام زمان(عج) را سالم بدار که او امید شیعه است. در طول ۱۴۰۰ سال شیعه را کشتند به خاطر مولایشان، به خاطر یک کلام “عشق چهارده تن” شهید مصطفی احمدی روشن شادی روحش صلوات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا