✨ #فوق_کلام_مخلوق_دون_کلام_خالق 🌿
🔻هر هفته، کلامی از امام سجاد علیهالسلام برگرفته از کتاب #صحیفه_سجادیه
🔸فصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ،
🔹پس بر محمّد و آلش درود فرست،
🔸و افْتَحْ لِي يَا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِكَ،
🔹ای پروردگارم! و به فضل و احسانت، درِ گشایش و فرج را به روی من باز کن،
🔸و اكْسِرْ عَنِّي سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِكَ؛
🔹و به چاره سازیت، تسلّط غم و اندوه را از من بشکن؛
📚صحیفه کامله سجادیه، دعای هفتم، فراز ٨
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره درباره اهمیت مطالعه و توجه به کلام اهلبیت علیهمالسلام میفرمودند:
«آثار اوصیاء _ مانند #صحیفه_سجادیه و #نهجالبلاغه _ مثل این است که گویا با خودشان مکالمه و صحبت میکنیم و گوش میدهیم که اصلاً چه میفرمایند».
🎇💫🎇💫🎇💫🎇💫
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ{۲-فاتحه}
الْحَمْدُ = ستایش
لِلَّهِ = مخصوص خداوندی است
رَبِّ = که پروردگار
الْعَالَمِينَ= جهانیان است.
🎇💫🎇💫🎇💫🎇
💫🎇💫🎇💫🎇💫
(آیه 2)- بعد از «بسم اللّه» که آغازگر سوره بود، نخستین وظیفه بندگان آن است که به یاد مبدء بزرگ عالم هستی و نعمتهای بیپایانش بیفتند، همان نعمتهای فراوانی که راهنمای ما در شناخت پروردگار و انگیزه مادر راه عبودیت است.
اینکه میگوئیم: انگیزه، به خاطر آن است که هر انسانی به هنگامی که نعمتی به او میرسد فورا میخواهد، بخشنده نعمت را بشناسد، و طبق فرمان فطرت به سپاسگزاری برخیزد و حق شکر او را ادا کند به همین جهت علمای علم کلام (عقائد) در نخستین بحث این علم «وجوب شکر منعم» را که یک فرمان فطری و عقلی است به عنوان انگیزه خداشناسی، یادآور میشوند.
و اینکه میگوئیم: راهنمای ما در شناخت پروردگار نعمتهای اوست، زیرا بهترین و جامعترین راه برای شناخت مبدء، مطالعه در اسرار آفرینش و رازهای خلقت و مخصوصا وجود نعمتها در رابطه با زندگی انسانها است.
به این دو دلیل سوره فاتحة الکتاب با این جمله شروع میشود «حمد و ستایش مخصوص خداوندی است که پروردگار جهانیان است» (الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ).
«حمد» در لغت به معنی ستایش کردن در برابر کار یا صفت نیک اختیاری است.
1- هر انسانی که سر چشمه خیر و برکتی است و هر پیامبر و رهبر الهی که نور هدایت در دلها میپاشد، هر شخص سخاوتمندی که بخشش میکند، و هر طبیبی که مرهمی بر زخم جانکاهی مینهد، ستایش آنها از ستایش خدا سر چشمه میگیرد، چرا که همه این مواهب در اصل از ناحیه ذات پاک او است، و نیز اگر خورشید نورافشانی میکند، ابرها باران میبارند، و زمین برکاتش را به ما تحویل میدهد، همه از ناحیه او است.
2- جالب اینکه «حمد» تنها در آغاز کار نیست، بلکه پایان کارها نیز چنانکه قرآن به ما تعلیم میدهد با حمد خواهد بود، در مورد بهشتیان میخوانیم: «سخن آنها در بهشت نخست منزه شمردن خداوند از هر عیب و نقص و تحیت آنها سلام، و آخرین سخنشان الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ است». (یونس: 10) 3- امّا کلمه «ربّ» در اصل به معنی مالک و صاحب چیزی است که به تربیت و اصلاح آن میپردازد.
4- کلمه «الْعالَمِینَ» جمع «عالم» است و عالم به معنی مجموعهای است از موجودات مختلف و هنگامی که به صورت «عالمین» جمع بسته میشود اشاره به تمام مجموعههای این جهان است.
در روایتی از علی علیه السّلام چنین میخوانیم که در ضمن تفسیر آیه «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ» فرمود: «رَبِّ الْعالَمِینَ اشاره به مجموع همه مخلوقات است اعم از موجودات بیجان و جاندار».
خلاصه تفسیر نمونه
📰 نشریه اخبار و تحلیلهای چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۲
🔗ادامه مطلب در لینک زیر
https://basirat.ir/fa/news/351058/
📌#نشریه_اخبار_و_تحلیل_ها
┄┅┅┅┅♦️BASIRAT♦️┅┅┅┅┄
🇮🇷| basirat.ir
🇮🇷| @basirat_fa
خدایا اگر روزی آمد که محبت علی(ع) را از من گرفتی، جان من در بدنم نباشد
خدایا حال میدانم که علی(ع) چرا چیزی را جز دل چاه برای درد دل انتخاب نکرد. خیلی چیزها را نمیتوان به هیچکس گفت.
خدایا جان امام زمان(عج) را سالم بدار که او امید شیعه است.
در طول ۱۴۰۰ سال شیعه را کشتند به خاطر مولایشان، به خاطر یک کلام “عشق چهارده تن”
شهید مصطفی احمدی روشن
شادی روحش صلوات
💚 «أَلا بِذِكرِ اللَّهِ تَطمَئِنُّ القُلُوبُ» 💚
معبودا! چگونه چشمی تواند در سحرگاهان به خواب رود وقتی تو او را سحرگاهان برای تماشای دیدن اش در قبله خویش به سوی خویش می خوانی؟! و چگونه تواند چشمی بخوابد نرود وقتی که نفس شیرین، او را برای طلب لذت خویش به خواب می خواند؟
ای یگانه خالق هستی که از خواب بی نیازی، در عمر چند صباح من، خواب پلک از چشمانم و خواب غفلت از قلبم از رحمت خویش فرو گیر و با این رحمت خویش عمر کوتاه مرا دو چندان ساز تا در عبادت تو در این دنیا کام از رحمت تو گیرم که هر کامیابی را در دنیا کامیابی دیگری خلق کردی مگر کامیابی از جوار قرب رحمت خویش که برتر از آن هیچ کامی برای مخلوق خویش خلق نکردی و آن را نهایت مقصود در کامیابی بشر قرار دادی. همه جای هستی را تلاطمی برای خلق قرار دادی إلّا جوار قرب رحمت خویش.
خدایا! مرا با توفیق ترک گناه و انجام عمل صالح، جوار و همنشینی قرب خویش از رحمت ات عنایت فرما.
ســـــــــ🌼ــــــــــلام
روزتــان ســرشـار از نــگاه خــدا📗
امروز پنجشنبه
#ذڪࢪࢪوز پنجشنبه💛 لااله الاالله الملک الحق المبين
☀️ 🌻 ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ ه.ش
☀️ 🌾 ۵ ربیع الاول ۱۴۴۵ ه.ق
☀️ 🌻 ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۳ ميلادى
✾࿐༅🍃 ❤️🍃༅࿐
«مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام»:
آدم منافق بَسان درخت حَنظل است، برگهایش سبز و خُرّم اما طَعم تلخ و ناگواری دارد. (فهرست غرر، ص ٣٩٥)
✾࿐༅🍃 ❤️🍃༅࿐
کارت بانکیام رو به فروشنده دادم و با خیال راحت منتظر شدم تا کارت بکشه، ولی در کمال تعجب، دستگاه پیام داد: موجودی کافی نمیباشد! امکان نداشت، خودم میدونستم که اقلاً سه برابر مبلغی که خرید کردم، در کارتم پول دارم. از فروشنده خواستم که دوباره کارت بکشه و این بار پیام اومد: رمز نامعتبر است. این بار فروشنده با بیحوصلگی گفت: آقا لطفا نقداً پرداخت کنید، پول نقد همراهتون هست؟ فکر کنم کارتتون رو پیش موبایلتون گذاشتین کلاً سوخته.
در راه برگشت به خانه مرتب این جمله فروشنده در سرم صدا میکرد؛ پول نقد همراهتون هست؟ خدایا! ما در کارت اعمالمان کارهای بسیاری داریم که به امید آنها هستیم مثلاً عبادتهایی که کردیم، دستگیریها و انفاقهایی که انجام دادیم و.. نکند در روز حساب و کتاب بگویند موجودی کافی نیست و ما متعجبانه بگوییم: مگر میشود؟ این همه اعمالی که فکر میکردیم نیک هستند و انجام دادیم چه شد؟
و جواب بدهند: اعمالتان را در کنار چیزهایی قرار دادید که کلاً سوخت و از بین رفت! کنار «بخل»؛ کنار «حسد»؛ کنار «ریا»؛ کنار «بیاعتمادی به خدا»؛ کنار «دنیادوستی»؛ نکند از ما بپرسند: نقد با خودت چه آوردهای؟ و ما کیسههایمان تهی باشد و دستانمان خالی. خدایا! از تمام چیزهایی که باعث از بین رفتن اعمال نیکمان میشود، به تو پناه میبریم.
🌴💠 یاعلی 💠🌴
🗓 پنجشنبه ٣٠ شهریور ماه ١۴٠٢
🔻 گزیدهای از روایات #جهاد_با_نفس، مورد توصیه آیتالله بهجت قدسسره
✅ امام صادق علیهالسلام میفرمود:
در آسمان دو فرشته است که موکل بندگانند، اگر کسی تواضع کند، بلندش میکنند (و مقامش را بالا میبرند) و اگر تکبر کند پائینش میآورند (و در نزد مردم پست میکنند).
📚 وسائلالشیعه، ج۱۵، ص۲۷۲
🔻مناسبتها:
🔹 رحلت حضرت سکینه، دختر امام حسین علیهالسلام؛ ١١٧ق.
🔹 درگذشت حاج شیخ مهدی واعظ خراسانی؛ ١٣٧٠ق.