eitaa logo
قاصدک
916 دنبال‌کننده
8.2هزار عکس
4.4هزار ویدیو
121 فایل
#تربیتِ_نیرویِ_مومنِ_انقلابی
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎇💫🎇💫🎇💫🎇💫🎇💫 ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ{۲-بقره} ذَلِكَ= آن الْكِتَابُ= کتاب با عظمتی است که لَا رَيْبَ= شک راه ندارد؛ فِيهِ= در [حقانيت] آن هُدًى= و مایه هدایت لِلْمُتَّقِينَ= برای پرهیزکاران است. 🎇💫🎇💫🎇💫🎇💫
🎇💫🎇💫🎇💫🎇💫🎇💫 (آیه 2)- بعد از بیان حروف مقطعه، قرآن اشاره به عظمت این کتاب آسمانی کرده می‌گوید: «این همان کتاب با عظمت است که هیچ گونه تردید در آن وجود ندارد» (ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ). اینکه می‌گوید هیچ گونه شکّ و تردید در آن وجود ندارد این یک ادعا نیست بلکه آنچنان آثار صدق و عظمت و انسجام و استحکام و عمق معانی و شیرینی و فصاحت لغات و تعبیرات در آن نمایان است که هر گونه وسوسه و شکّ را از خود دور می‌کند. جالب اینکه گذشت زمان نه تنها طراوت آن را نمی‌کاهد بلکه هر قدر علم به سوی تکامل پیش می‌رود درخشش این آیات بیشتر می‌شود، سپس در ادامه می‌افزاید: این کتاب «مایه هدایت پرهیزکاران است» (هُدیً لِلْمُتَّقِینَ). هدایت چیست؟ کلمه «هدایت» در قرآن به دو معنی بازگشت می‌کند: 1- «هدایت تکوینی» و منظور از آن رهبری موجودات به وسیله پروردگار زیر پوشش نظام آفرینش و قانونمندی‌های حساب شده جهان هستی است. 2- «هدایت تشریعی» که به وسیله پیامبران و کتابهای آسمانی انجام می‌گیرد و انسانها با تعلیم و تربیت آنها در مسیر تکامل پیش می‌روند. چرا هدایت قرآن ویژه پرهیزکاران است؟ مسلما قرآن برای هدایت همه جهانیان نازل شده، ولی چرا در آیه فوق هدایت قرآن مخصوص پرهیزکاران معرفی گردیده؟ علت آن این است که تا مرحله‌ای از تقوا در وجود انسان نباشد (مرحله تسلیم در مقابل حق و پذیرش آنچه هماهنگ با عقل و فطرت است) محال است انسان از هدایت کتابهای آسمانی و دعوت انبیاء بهره بگیرد. «زمین شوره‌زار هرگز سنبل برنیارد، اگر چه هزاران مرتبه باران بر آن ببارد». سرزمین وجود انسانی نیز تا از لجاجت و عناد و تعصّب پاک نشود، بذر هدایت را نمی‌پذیرد، و لذا خداوند می‌فرماید: «قرآن هادی و راهنمای متقیان است». خلاصه تفسیر نمونه 🎇💫🎇💫🎇💫🎇💫🎇💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
29.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حکایت زیبای بایزید بسطامی ببینید و لذت ببرید @ghasedak40
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💚 الابذکرالله تطمئن القلوب 💚 ✨💎✨ نازنینا! بر من بیاموز اگر به خاطر تو صبر کنم، بر هر مرارتی که از شیطان بر من می‌رسد تو مرا کفایت خواهی کرد، و بر من بیاموز اگر معصیت و نافرمانی تو کنم مرا هیچ کس از عذاب تو قدرت کفایت‌اش نخواهد بود. ✨💎✨ ای خدایی که مرا می بینی ولی دیده نمی‌شوی، معرفت خویش چنان نصیبم فرما که با چشم دل ببینم تو را هر لحظه، و بترسم از نفس و معصیت تو که این فَوْز عَظیٖم است. ســـــــــ🌼ــــــــــلام روزتــان ســرشـار از نــگاه خــدا📗   امروز پنجشنبه پنجشنبه💛 لااله الاالله الملک الحق المبين ☀️ ‌🌻  ۶ مهر ماه     ۱۴۰۲    ه.ش ☀️ ‌🌾 ۱۲ ربیع الاول ۱۴۴۵ ه.ق ☀️ ‌🌻 ۲۸ سپتامبر   ۲۰۲۳ ميلادى            ✾࿐༅🍃♥️🍃༅࿐ 🌸🍃نبی گرامی اسلام (ص) فرمودند: 💫✨اگر جوانمردی گناه کرد برای او عذر بتراشید تا گناه او بپوشانید، هر کس چنین کند خداوند آبروی او حفظ کند و عزیزش دارد. 📕نهج‌الفصاحه             ✾࿐༅🍃♥️🍃༅࿐ ريشه هاي قالي را تا مي کنيم تا سالم بماند... ولي ريشه زندگي يکديگررا با تبر نامهرباني قطع مي کنيم و اسمش را مي گذاريم برخورد منطقي!!!! دل مي شکنيم واسمش ميشود فهم وشعور!!!! چشمي رااشکبار مي کنيم واسمش را مي گذاريم حق!!!! غافل ازاينکه اگر درتمام اين موارد فقط کمي صبوري کنيم ديگر مجبور نيستيم عذرخواهي کنيم ... ريشه زندگي انسانهارا دريابيم وچون ريشه هاي قالي محترم بشماريم... گاهي متفاوت باش... بخشش را ازخورشيد بياموز… که ترازوئي ندارد… سبک وسنگين نميکند… جدا نمي سازد... و فرقي نميگذارد.... به همه از دم روشنايي مي بخشد... محبت را بي محاسبه پخش کن... دروازه هاي قلبت رابه روي همه بگشا .... و باور داشته باش خدايي که در اين نزديکيست، بهترينها رابرايت رقم زده است.                🌴💠  یاعلی 💠🌴
❓وقتی از حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره درباره معنای آیه شریفه «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکمْ؛ مرا بخوانید تا به شما پاسخ دهم» پرسیده شد، ایشان در جواب فرمودند: ✅ «معنی آیه این نیست که همان چیزی را که خواسته شده می‌دهند، آیا اگر دعا کننده یک تومان بخواهد و به او صد تومان بدهند، نمی گیرد؟!» 📚بهجة‌الدعاء، ویراست دوم، ص۴٩
🗓 پنجشنبه ۶ مهر ماه ١۴٠٢ 🔻 گزیده‌ای از روایات ، مورد توصیه آیت‌الله بهجت قدس‌سره ✅ پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در حدیثی فرمود: ☘️خوشا به حال کسی که مشغول‌شدنش به ترس از خدا او را از ترس از مردم باز دارد و خوشا به حال کسی که مشغول‌شدن به عیب خویش او را از توجه به عیب‌های برادران مؤمنش باز دارد. 📚 وسائل‌الشیعه، ج١۵، ص٢٨٩ 🔻مناسبت‌ها: 🔹 ولادت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم به روایت اهل سنت؛ ۵٣ سال پیش از هجرت (آغاز هفته وحدت) 🔹 ورود رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم به مدینه؛ ١ق. 🔹 انقراض بنی‌امیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎇💫🎇💫🎇💫🎇💫🎇💫 الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ{۳-بقره} الَّذِين = (پرهیزکاران) کسانی هستند که َ يُؤْمِنُونَ = ایمان می‌آورند؛ بِالْغَيْبِ = به غیب [=آنچه از حس پوشیده و پنهان است‌] وَيُقِيمُون = و برپا می‌دارند؛ َ الصَّلَاةَ = نماز را وَمِمَّا = و از آنچه( تمام نعمتها و مواهبی که ) رَزَقْنَا = روزی داده‌ایم، هُم = ایشان را ْ يُنْفِقُونَ = انفاق می‌کنند. 🎇💫🎇💫🎇💫🎇💫🎇💫
🎇💫🎇💫🎇💫🎇💫🎇💫 (آیه 3)- آثار تقوا در روح و جسم انسان! قرآن در آغاز این سوره، مردم را در ارتباط با برنامه و آئین اسلام به سه گروه متفاوت تقسیم می‌کند: 1- «متقین» (پرهیزکاران) که اسلام را در تمام ابعادش پذیرا گشته‌اند 2- «کافران» که در نقطه مقابل گروه اول قرار گرفته و به کفر خود معترفند. 3- «منافقان» که دارای دو چهره‌اند، با مسلمانان ظاهرا مسلمان و با گروه مخالف، مخالف اسلامند، البته چهره اصلی آنها همان چهره کفر است، بدون شکّ زیان این گروه برای اسلام بیش از گروه دوم است و به همین سبب قرآن با آنها برخورد شدیدتری دارد. در این آیه سخن از گروه اوّل است، ویژگیهای آنها را از نظر ایمان و عمل در پنج عنوان مطرح می‌کند، 1- ایمان به غیب: نخست می‌گوید: «آنها کسانی هستند که ایمان به غیب دارند» (الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ). «غیب و شهود» دو نقطه مقابل یکدیگرند، عالم شهود عالم محسوسات است، و جهان غیب، ماوراء حسّ، زیرا «غیب» در لغت بمعنی چیزی است که پوشیده و پنهان است و چون عالم ماوراء محسوسات از حسّ ما پوشیده است به آن غیب گفته می‌شود، ایمان به غیب درست نخستین نقطه‌ای است که مؤمنان را از غیر آنها جدا می‌سازد و پیروان ادیان آسمانی را در برابر منکران خدا و وحی و قیامت قرار می‌دهد و به همین دلیل نخستین ویژگی پرهیزکاران ایمان به غیب ذکر شده است. «مؤمنان به غیب» عقیده دارند، سازنده این عالم آفرینش، علم و قدرتی بی‌انتها، و عظمت و إدراکی بی‌نهایت دارد، او ازلی و ابدی است، و مرگ به معنی فنا و نابودی نیست بلکه دریچه‌ای است به جهان وسیعتر و پهناورتر، در حالی که یک فرد مادّی معتقد است جهان هستی محدود است به آنچه ما می‌بینیم و قوانین طبیعت بدون هیچ گونه نقشه و برنامه‌ای پدید آورنده این جهان است، و پس از مرگ همه چیز پایان می‌گیرد. آیا این دو انسان با هم قابل مقایسه‌اند؟! اولی نمی‌تواند از حق و عدالت و خیر خواهی و کمک به دیگران صرف نظر کند، و دومی دلیلی برای هیچ گونه از این امور نمی‌بیند، به همین دلیل در دنیای مؤمنان راستین برادری است و تفاهم، پاکی است و تعاون، امّا در دنیای مادّیگری استعمار است و استثمار، خونریزی است و غارت و چپاول و این سیر قهقهرائی را تمدّن و پیشرفت و ترقی نام می‌نهند! و اگر می‌بینیم قرآن نقطه شروع تقوی را در آیه فوق، ایمان به غیب دانسته دلیلش همین است. «غیب» در این جا دارای مفهوم وسیع کلمه می‌باشد و اگر در بعضی روایات غیب در آیه فوق تفسیر به امام غائب حضرت مهدی (عج) شده در حقیقت می‌خواهد وسعت معنی ایمان به غیب را حتّی نسبت به امام غائب (عج) مجسّم کند بی‌آنکه به آن مصداق محدود باشد. 2- ارتباط با خدا: ویژگی دیگر پرهیزکاران آن است که: «نماز را برپا می‌دارند» (وَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ). «نماز» که رمز ارتباط با خداست، مؤمنانی را که به جهان ماوراء طبیعت راه یافته‌اند در یک رابطه دائمی و همیشگی با آن مبدء بزرگ آفرینش نگه می‌دارد، آنها تنها در برابر خدا سر تعظیم خم می‌کنند، چنین انسانی احساس می‌کند از تمام مخلوقات دیگر فراتر رفته، و ارزش آن را پیدا کرده که با خدا سخن بگوید، و این بزرگترین عامل تربیت او است. 3- ارتباط با انسانها: آنها علاوه بر ارتباط دائم با پروردگار رابطه نزدیک و مستمری با خلق خدا دارند، و به همین دلیل سومین ویژگی آنها را قرآن چنین بیان می‌کند: «و از تمام مواهبی که به آنها روزی داده‌ایم انفاق می‌کنند» (وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ). قابل توجه اینکه قرآن نمی‌گوید: من اموالهم ینفقون (از اموالشان انفاق می‌کنند) بلکه می‌گوید: «مِمَّا رَزَقْناهُمْ» (از آنچه به آنها روزی داده‌ایم) و به این ترتیب مسأله «انفاق» را آنچنان تعمیم می‌دهد که تمام مواهب مادی و معنوی را در بر می‌گیرد. بنابراین مردم پرهیزگار آنها هستند که نه تنها از اموال خود، بلکه از علم و عقل و دانش و نیروهای جسمانی و مقام و موقعیت اجتماعی خود، و خلاصه از تمام سرمایه‌های خویش به آنها که نیاز دارند می‌بخشند، بی‌آنکه انتظار پاداشی داشته باشند. خلاصه تفسیر نمونه 🎇💫🎇💫🎇💫🎇💫🎇💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️این سکانس از فیلم موقعیت مهدی را باید هر روز ببینیم تا بدانیم در هر جایی که هستیم مسئولیم . رسولخدا صلی اللّه علیه و آله و سلّم: «کُلُّکُم راعٍ وَ کُلُّکُم مَسئولٌ... فَکُلُّکُم مَسئوُلٌ عَن رعیته. همه شما نسبت به آنچه عهده دار شده اید مسئولید... پس هر کس نسبت به انجام وظایف و حقوقی که به او واگذار شده مسئول است. (صحیح بخاری، ج 3)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ویژگی ممتاز یاران ⁉️ چرا شهید حسن باقری در شب عملیات اینگونه گریه می‌کرد؟ ♨️ او با لشکری از شهدا خواهد آمد... _____________________ 🔰 برشی از سخنرانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ باور میکنید امام زمان دلتنگ ماست....؟ استاد پناهیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
28.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خدایا ما را از آغوش امن خود جدا مکن. “آمیـن” ببینید ولذت ببرید @ghasedak40
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💚 الابذکرالله تطمئن القلوب 💚 🌱 خدایا شوق آخرت را روزی من فرما تا از بی رغبت ای ام به  دنیا ، به صدق وعده های آخرت تو پی ببرم.خدایا بصیرت در آخرت را روزی من‌فرما! تا با شوق از پی خوبی ها برآیم و با بیم از بدی ها گریزان شوم ای پروردگار من. 🪸حکمت حدیث آن است که تا خدا چشم دل انسان را باز نکند تا حقایق دنیا و آخرت را ببنید و به  أَرَى برسد. هرگز میل به انجام عمل صالح و اخلاص در دنیا در او پدیدار نمی شود و اگر در دنیا عمل صالح انجام دهد از روی ناخالصی است چون دنبال آخرت خود در دنیا نبوده است ســـــــــ🌼ــــــــــلام روزتــان ســرشـار از نــگاه خــدا📗   امروز جمعه جمعه💛 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى محمد وَعَلَى آلِ محمد ☀️ ‌🌻 ۷ مهر ماه  ۱۴۰۲    ه.ش ☀️ ‌🌾  ۱۳ ربیع الاول ۱۴۴۵ ه.ق ☀️ ‌🌻 ۲۹ سپتامبر    ۲۰۲۳ ميلادى ✾࿐༅🍃♥️🍃༅࿐ 💚پیامبر رحمت(ص) : 🍃وحدت مايه رحمت ، و تفرقه موجب عذاب است.🍃 📚كنزالعمّال ، ح 20242 💚هفته وحدت گرامی باد💚             ✾࿐༅🍃♥️🍃༅࿐ ✍️ گویند اسکندر شهری را درآسیای صغیر فتح کرد. چون به آن شهر رسید، عادت داشت سلطان زادگان آن دیار را وزیر خود کند. پرسید از فرزندان سلاطین این شهر چه کسی زنده است؟ گفتند جوانی زنده مانده است که علاقه ای به تخت شاهی ندارد و شب و روز در گورستان می گردد. اسکندر برای دیدن او به گورستان شهر رفت، دید در گورستان خاک گوری را کنار زده و با چند استخوان سخن می گوید. نزدیک شد و پرسید ای جوان چه می کنی؟ جوان سر بالا آورد و گفت: من ده نسل است که پدرانم سلاطین این شهر بودند. فقط مزار پدرم را می شناسم. از پدرم روزی پرسیدم مزار پدرانت کجاست؟ گفت: در این گورستان عادی خاک شده اند. من عمرم کفاف نداد، اگر تو توانستی استخوان های مانده آنها را جمع کن و در کنار مقبره من خاک کن. من سالهاست به دنبال وصیت پدرم هستم، تمام قسمت های قدیمی این گورستان را نبش کرده ام و صدها استخوان دیده ام ولی وقتی استخوان ها را نگاه می کنم، هیچ علامتی در آنها نمی بینم تا مطمین شوم، استخوان های اجداد من است، شاید استخوان غلامی از آنها باشد که اجدادم به ناحق گردن اش زده اند!! نگاهی به اسکندر کرد و گفت: ای مرد ، راستی چقدر شاه و غلام پس از مر گشان به هم شبیه هستند، پدران مان در زمان حیات شان هزاران تفاوت با غلام هایشان داشتند، امان از دست خاک، و دریغ از یک تفاوت که از فرق سلطان و غلام را به من نشان دهد. تا من بتوانم اجدادم را جدا کنم!!! اسکندر چون خودشناسی این جوان شاهزاده را دید، در حیرت سری تکان داد و گفت: این جوان عقلش از اسکندر بالاتر است حتی پادشاه نمی شود که مرا به وزیری خود قبول کند، بیایید برویم...                🌴💠  یاعلی 💠🌴
✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 💠اقبال و ادبار دنیا عجیب نیست و تازگی ندارد، برای همه چنین بوده و هست. 🔸 بالاترین شخصیت‌های اجتماعی یا دینی و مذهبی و پایین‌ترین آن‌ها همه محکوم به عدم می‌شوند. 📚در محضر بهجت، ج٣، ص٢۶٧
🗓 جمعه ٧ مهر ماه ١۴٠٢ ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔸 ترک صلوات و دعا کردن به دعاهای شخصی، مانند رها کردن سرچشمه و به دنبال جوی آب و یا حوض گشتن است؛ زیرا وقتی برای وسعت مقام و درجه واسطه فیض دعا می‌شود، دعاهای شخصی هم در آن گنجانده شده است. 📚 نکته‌های ناب، ص٧٧ 🔻مناسبت‌ها: 🔹 درگذشت حضرت آیت‌الله حاج سید رضا بهاءالدینی؛ ١۴١٨ق. 🔹 شهادت سرداران اسلام: فلاحی، فكوری، نامجو، كلاهدوز و جهان‌آرا؛ ١٣۶٠ش؛ روز بزرگداشت فرماندهان شهید دفاع مقدس 🔹 روز آتش‌نشانی و ایمنی 🔹 روز بزرگداشت شمس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎇💫🎇💫🎇💫🎇💫🎇💫 وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ{۴-بقره} وَالَّذِينَ = و کسانی که َ يُؤْمِنُونَ = ایمان می‌آورند؛ بِمَا = به آنچه أُنْزِلَ = نازل گردیده، إِلَيْكَ = بر تو وَمَا = و آنچه أُنْزِلَ = نازل شده، مِنْ = از قَبْلِكَ = پیش تو (بر پیامبران پیشین) وَبِالْآخِرَةِ = و به رستاخیز هُمْ = ایشان يُوقِنُونَ = یقین دارند. 🎇💫🎇💫🎇💫🎇
🎇💫🎇💫🎇💫🎇💫 (آیه 4)- ویژگی چهارم پرهیزکاران ایمان به تمام پیامبران و برنامه‌های الهی است، قرآن می‌گوید: «آنها کسانی هستند که به آنچه بر تو نازل شده و آنچه پیش از تو نازل گردیده ایمان دارند» (وَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ). ویژگی پنجم: ایمان به رستاخیز، صفتی است که در این سلسله از صفات برای پرهیزکاران بیان شده است «آنها به آخرت قطعا ایمان دارند» (وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ). آنها یقین دارند که انسان عبث و بی‌هدف آفریده نشده، آفرینش برای او خط سیری تعیین کرده است که با مرگ هرگز پایان نمی‌گیرد، او اعتراف دارد که عدالت مطلق پروردگار در انتظار همگان است و چنان نیست که اعمال ما در این جهان، بی‌حساب و پاداش باشد. این اعتقاد به او آرامش می‌بخشد، از فشارهائی که در طریق انجام مسئولیتها بر او وارد می‌شود نه تنها رنج نمی‌برد بلکه از آن استقبال می‌کند و مطمئن است کوچکترین عمل نیک و بد پاداش و کیفر دارد، بعد از مرگ به جهانی وسیعتر که خالی از هر گونه ظلم و ستم است انتقال می‌یابد و از رحمت وسیع و الطاف پروردگار بزرگ بهره‌مند می‌شود. ایمان به رستاخیز اثر عمیقی در تربیت انسانها دارد، به آنها شهامت و شجاعت می‌بخشد زیرا بر اساس آن، اوج افتخار در زندگی این جهان، «شهادت» در راه یک هدف مقدس الهی است که آغازی است برای یک زندگی ابدی و جاودانی. و ایمان به قیامت انسان را در برابر گناه کنترل می‌کند، و به هر نسبت که ایمان قویتر باشد گناه کمتر است. خلاصه تفسیر نمونه 🎇💫🎇💫🎇💫🎇