بسم الله الرحمن الرحیم
پاسخ به شبهات ربیع الاول
آنها به همراه گروهی به خانه علی علیه السلام حمله بردند ..ودر این گیر ودار شمشیر علی علیه السلام را شکستند!!!!!!
به دو دلیل این خبر صحت ندارد :
الف: پیامبر اکرم (ص) به آن حضرت وصیت فرموده بود که صبر کند ..(بحارالانوار 23/527-528)- (مناقب ابن شهر آشوب 3/336)
ششمیرکشیدن مخالف آن وصیت بود..
ب: شجاعتهای آن حضرت در جنگها با اینکه آن حضرت شمشیر کشیده باشد و هیچ کس کشته نشده باشد ، تعارض دارد... وآن کس که شمشیر کشید در خانه و شمشیرش را شکستند زبیر بود که در خانه علی (ع) برای بیعت با علی علیه السلام تحصن کرده بود.
مهاجران جرأت و جسارت ورود به خانه علی را پیدا کردند ووارد آنجا شدند (تاریخ یعقوبی 2/105)
عمر به خانه علی علیه السلام روی آورد در حالی که طلحه وزبیر و گروهی از مهاجران در آنجا تحصن کرده بودند .. زبیر (پسر عمه علی علیه السلام) با شمشیر کشیده به مقابله او شتافت ولی پایش لغزید و شمشیر از دستش بر زمین افتاد پس مهاجمان او را دستگیر کردند. (طبری 2/443- 444-446/- شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید 2/122- 132-134-58-6/2)کنزالعمال(3/ 128)
شبهه دوم :
ده روز پس از وفات پیامبر (ص) آنگاه که فاطمه همۀ شهود و دلایل خود را در مطالبه حقش ارائه کرد و ابوبکر از پذیرش آنها خودداری نمود وچیزی از ماترک رسول خدا(ص) و بخشش او را به وی باز نگرداند (فدک) و آن بانو تصمیم گرفت که موضوع را در برابر همۀ مسلمانان مطرح کند و اصحاب و یاران پدرش را به یاری طلبد .(شرح ابن ابی الحدید 4/97)
شاهد دوم:
اینکه فاطمه (س) پس از غصب فدک که ده روز بعد از رحلت پیامبر رخ داد به مسجد رفت خطبه ای خواند (خطبه فدکیه) ....یوسف غروی پژوهشگر تاریخ اسلام و تشیع هجوم بر اساس شواهدی معتقد است که زمان هجوم به خانه فاطمه سلام الله علیها بلافاصله پس از واقعه سقیفه و بیعت با ابوبکر نبوده بلکه حدود 50 روز یا بیشتر پس از رحلت پیامبر رخ داده است .(یوسف غروی تاریخ هجوم به خانه حضرت زهرا( ص 9-14)
نتیجه گرفته می شود که ماجرای هجوم قبل از زمان خطبه فاطمه سلام الله علیها رخ نداده است ، زیرا فاطمه با وجود آسیبهایی که در اثر هجوم دیده بود نمی توانست آن گونه راه برود (همان) چون فاطمه به هنگام حرکت برای احتجاج و گرفتن فدک از دست غاصب آنچنان حرکت می کردند که پوشش بلند ایشان زیر پا می رفت ...راه رفتن ایشان شبیه راه رفتن پدر گرامیشان بود(نطأ ذیولهاناتحرم مشیتها مشیه رسول الله (ص) {خطبه فدکیه}
شاهد سوم : پس از ماجرای سقیفه و مصادره فدک ؛ امام علی علیه السلام به همراه فاطمه (س) و حسنین علیهم السلام - شب هنگام به در خانه مهاجران و انصار رفتند تا از آنان برای پس گرفتن حق خویش یاری طلبند ، در صورتی که ماجرای هجوم پیش از این تاریخ رخ داده باشد فاطمه با وجود آسیبها توان همراهی با آنان را نداشت (یوسف غروی تاریخ هجوم بخانه حضرت زهرا (س) – آینه پژوهش شماره 37 –پاییز 1379)
شاهد چهارم:
شاهد این جریان فردی بنام بریده بن خضیب اسلمی که همراه سپاه اسامه به سوی موته رفته بود پس از بازگشت به مدینه و خبر دار شدن از ماجرای سقیفه همراه عده ای از افراد قبیله خود به طرفداری از امام علی علیه السلام پرداختند و گفتند تاعلی بیعت نکند ما بیعت نمی کنیم (همان) پس از این ماجرا بود که خلیفه و اطرافیانش به فکر بیعت گرفتن از امام علی علیه السلام افتادند و به گفته یوسف غروی با توجه به زمان رفت و برگشت سپاه و حوادث قبل و بعد از آن ماجرای هجوم حدود 50 روز پس از رحلت پیامبر رخ داده است .
پاسخ به شبهه دیگر:
شبهه دیگر که امروز مطرح است که خانه های زمان پیامبر (ص)دَر نداشت که عمر در خانه حضرت زهرا سلام الله علیها را آتش بزند --- این صحیح نیست با توجه به آنچه از کتب معتبر مکتب خلفا نقل شده و بنا به اعتراف خود خلفا از جمله ابوبکر و عمر ، آنها در خانه زهرا را آتش زدند و به زور وارد آن شدند ....ابوبکر در بستر مرگ گفت : فاما الثلاث اللتی وَدِدتُ أنّی ترکتُهُنّ فوددتُ أنی لم اکشف بیت فاطمه عن شیء و ان کانوا قد غلّقُدهُ علیّ الحرب (طبری 4/52- مردج الذهب مسعودی 1/414- کنزالعمال 3/135- امامة و السیاسة 1/18)
من بر هیچ چیز دنیا متأثر و اندوهناک نیستم مگر به سه کارکه کردم و ایکاش که آن کار را نمی کردم – ایکاش هرگز در خانه فاطمه را نگشوده بودم –گرچه برای جمگ و ستیز یا من آن را بسته بودند.
در کتاب سلیم بن قیس اثبات الوصیه و تفسیر عیاشی از منابع نخستین شیعه آمده است در این واقعه که به شکستن و آتش زدن در خانه انجامید جنین فاطمه (محسن )سقط شد. وپس از مدتی فاطمه به شهادت رسید.به گفته محمد هادی یوسفی غروی پژوهشگر تاریخ اسلام این واقعه حدود 50 روز پس از رحلت پیامبر رخ داده است .
شاهد دیگر: عمر بن خطاب به فرمان ابوبکر بخانه فاطمه آمد تا علی و همراهانش را برای بیعت ببرد وقتی او با خودداری اهالی خانه روبه رو
شد دستور جمع آوری هیزم داد و تهدید کرد که خانه را با اهلش به آتش خواهد کشید ، تهدید عمر به آتش زدن خانه در برخی از منابع اهل سنت مانند العقد الفرید و تاریخ طبری ، انساب الاشراف ، امامه و السیاسة نقل شده است ...عمر تهدید کرد اگر اهل خانه بیعت نکنند خانه را آتش خواهد زد ...بنا به نقل الامامة و السیاسة وقتی عمر چنین تهدیدی کرد به او گفتند : فاطمه در خانه است.... عمر در پاسخ گفت : اگر چه او در خانه باشد (52 شیبانی بغدادی- السنة 1406قج1ص553)
در کتاب سلیم ابن قیس آمده است ؛ عمربن خطاب تهدید خود را عملی کرد ودر خانه فاطمه را آتش زد و وارد خانه شد- وقتی با مقاومت فاطمه روبراه شد با غلاف شمشیر یه پهلوی او زد (کتاب سلیم بن قیس 1420 ق -ج1 ص150)
تقدیم به روح مطهر حضرت رسول صلوات الله علیه و حضرت فاطمه الزهرا سیدة نساء العالمین ---
فاطمه پورشفیع – پژوهشگر تاریخ اسلام
منابع دیگر : الغدیر علامه امینی
کتاب سقیفه بررسی نحوه شکل گیری حکومت پس از رحلت پیامبرنوشته مهدی دشتی
@ghasedaknoor
اکسیـــر کـــرامت شما میآید
انـــوار ولایت شمـــا میآید
این خرقهیِ سبزِ علوی ای آقا
الحق که به قامت شما می آید
💚 ردای امامت مـبارکت آقاجـان💚
✍سندِ تاریخ را به نامت زدند!
مبارک است آقا جان...
اما هنــوز؛
سندِ حضورت، به نامِ ما نخورده است!
أشهد أنّ لا حبیبَ الّا ... شما
أشهد أنّ لا أمل الّا .... شما
أشهد أن لا عمل الّا .. شما
🌸سالروز آغاز ولایتت بر پهنای گیتی، بر شما مبارک است!
⚡️حاضرم این اعتقادم را روی کفنام بنویسند!
⚡️تا میتونید از این افشاها بکنید!
✍ رضا امیرخانی نویسنده کتاب «جانستان کابلستان»:
🔻️سال ۸۸ سفری به افغانستان داشتم که بعضی قسمتهاش رو در کتاب «جانستان کابلستان» نوشتم؛ در اون سفر دیداری با یکی از مشاوران حامد کرزی و یکی از مشاوران وزیر خارجه وقت افغانستان داشتم.
️از هر دری سخنی شد تا بحث به مراسم ۹ ربیع و لعن بزرگان اهلسنت رسید. من هی سعی میکردم با دیدگاه وحدت اسلامی حرف بزنم، اما هر چی میگفتم مشاور کرزی یه فیلم بلوتوثشده توی گوشیش نشون میداد از مجالس لعنی که فلان سخنران معروف در اون صحبت میکرد. دیدم قبول نمیکنند.
️گفتم براتون خاطرهای تعریف میکنم: «مدتی پیش که در یک مراسمی نزد رهبر انقلاب بودم، بعد از مراسم سوالی از ایشون داشتم و ایستاده بودم تا نوبتم بشه. یک حاجی بازاری متدین به آقا گفت: از موقعی که شما برگزاری مجالس ۹ ربیع رو ممنوع کردید، خودم دم در خونه میایستم و هر گوشی و ضبط صوتی که مدعوین دارن میگیرم ازشون و نمیذارم هیچ فیلم و صوتی از این مجالس بیرون بره. حاجی، توقع داشت مورد تحسین رهبری قرار بگیره؛ آقا گفت: «این که من لعن بزرگان اهلسنت رو ممنوع کردم، به خاطر عواقب اینطوریش نیست! این اعتقاد قلبی منه و حاضرم این اعتقاد رو روی کفنام بنویسن!»
️وقتی این خاطره رو برای اون دو مشاور نقل کردم، مشاور کرزی گفت: وقتی رفتی ایران به خامنهای بگو «یک مرید به مریدان تو افزوده شد!»
من چندی بعد در دیداری با رهبری این رو تعریف کردم و گفتم من افشای سرّ کردم. آقا فرمودند: «تا میتونید از این افشاها بکنید!»
⚡️استفتاء از آیات عظام خامنهای، نوری همدانی و مکارم شیرازی درباره «عیدالزهرا»ولعن علنی
✔️در قرنهای اخیر چنین مرسوم بوده است که عامه شیعیان در روز نهم ربیع - با توجه به نسبتی که به این روز میدهند - توجهی خاص به این روز داشته و مجالسی را در آن تشکیل میدادهاند.
از صحت و سقم این انتساب که بگذریم آن چه موجب نگرانی است انجام اعمال و گفتار خلاف شرعی است که در بعضی از این مجالس صورت میگیرد و از ساحت فرد مسلمان و شیعه اهلبیت(ع) به دور است و آن چه بر این نگرانی میافزاید وجهه شرعی دادن بعضی افراد به این اعمال خلاف شرع است که با بهانه «رفع القلم» و... انجام میگیرد.
متأسفانه در سالهای اخیر و با امکانات جدیدی هم که به وجود آمده، امکان ضبط تصاویر یا صوت این مجالس برای شرکت کنندگان در آن به سهولت وجود دارد که در بعضی موارد این فیلمها و صوتها به کشورهای مجاورمان که شیعیان و اهل تسنن در کنار یکدیگر زندگی میکنند زندگی می کنند نفوذ یافته و باعث ایجاد فتنه و ریختن خون پاک شیعیان آن منطقه گردیده است. با توجه به نکاتی که گفته شد خواهشمند است نظر شریف معظم له را نسبت به این سؤالات بیان فرمائید.
1. حکم برپایی این گونه مجالس با صورتی که گفته شد چیست؟
2. شرکت در این مجالس چه حکمی دارد؟
3. نظر حضرت عالی درباره «رفع القلم» که مجوز انجام بعضی گناهان و مناهی در این ایام میشود چیست؟
4. توصیهای به این افراد را بیان کنید.
🔹آیتالله خامنهای در پاسخ به این استفتا مینویسند: هرگونه گفتار یا کردار و رفتارى که در زمان حاضر سوژه و بهانه به دست دشمن بدهد و یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمین شود شرعاً حرام اکید است.
🔸آیتالله نوری همدانی نیز مینویسد: چیزی به عنوان رفع قلم در روز به خصوصی نداریم و مسلمانان باید از تفرقه بپرهیزند و از هر چیزی که موجب وهن مذهب می باشد جداً اجتناب نمایند.
🔹آیتالله مکارم شیرازی در پاسخ خود به این استفتا مرقوم کرده است: اولاً: روایتی با عنوان رفع قلم در آن ایام مخصوص در منابع معتبر نداریم. و ثانیاً بر فرض چنین چیزی باشد که نیست مخالف کتاب و سنت است و چنین روایتی قابل پذیرفتن نیست و حرام و گناه در هیچ زمانی مجاز نیست. همچنین سخنان رکیک و کارهای زشت دیگر و ثالثاً: تولّی و تبرّی راههای صحیحی دارد نه این راههای خلاف.
@ghasedaknoor
‼️معنای تبری و لعن
🔷س ۵۶۸۶: تبری به چه معناست؟ و نسبت بین تبرّی و لعن چیست؟
✅ج: از حیث اعتقادی تولّی یعنی ما به ولایت اولیای الهی، پیامبران خدا و ائمهی اطهار علیهمالسلام معتقد باشیم و همچنین علاقه نسبت به آنها و پیروانشان داشته باشیم. تولّی یک جنبهی عملی نیز دارد که اطاعت از این اولیای الهی است.
✅ تبرّی نقطهی مقابل تولّی است؛ یعنی دشمنی نسبت به دشمنان خدا و دشمنان اولیای خدا.
✅ لزوماً اینگونه نیست که کسی که میخواهد تبرّی بجوید با لعن و ناسزا و بدگویی همراه باشد. بسیاری از مسلمانان از صدر اسلام تاکنون و حتی در عصر حاضر -نمونهاش حضرت امام رحمهالله و حضرت آیتالله خامنهای- اینها واقعاً اهل تولّی و تبرّی هستند، ولی اهل سب و لعن نیستند.
✅ بنابراین انسان میتواند تبرّی داشته باشد، اما توهین و فحاشی و لعن به مقدسات دیگران نکند. حضرت آقا توهین به مقدسات دیگر را جایز ندانسته، بلکه حرام میدانند.
✍به نقل از حجتالاسلاموالمسلمین فلاح زاده
📕منبع: کانال رسمی امام خامنهای
🆔 @resale_ahkam
کانال برنامه آموزش احکام که اخیرا از شبکه های مختلف سیما پخش میشه
https://t.me/ahkamtv
کانال تلگرامی احکام به زبان ساده
را به دوستان خود معرفی کنید
کاری از گروه معارف شبکه ۳ سیما
https://chat.whatsapp.com/KNV09HXkV1n2pPNso6OznC
کانال واتساپ احکام به زبان ساده
@ghasedaknoor
#معرفی-کانال
هر یک از اعضای گرامی که عربیشون خوبه و در حوزه ترجمه و یادگیری متون تخصصی عربی دوست دارن فعالیت کنن، می تونن از نکات اموزشی که در کانال متن خوانی عربی تخصصی قرار می دیم استفاده کنن.
https://eitaa.com/nosoos
❓ چرا اسلام حکم به قتل مرتد داده است؟
🔻پاسخ به شبهات (۵۱)؛
🔹ارتداد در ادیان الهى غیر از اسلام جرم و گناه، و مجازات آن مرگ است. البته حکم سایر ادیان، با اسلام در برخی شرایط، متفاوت است.
🔹حکم جزایى #مرتد نیز این است که: مرتد فطرى اگر مرد باشد کشته میشود و توبه او نزد قاضى قبول نمیشود، اما اگر مرد مرتد ملّى باشد نخست دعوت به توبه میشود، اگر توبه کرد آزاد میشود، و إلّا کشته میشود. زن مرتد، چه فطرى باشد چه ملّى، کشته نمیشود، بلکه دعوت به توبه میشود، اگر توبه کرد آزاد میشود، و الّا در زندان باقى میماند.
🔹در فقه اهل سنت؛ بنابر رأى مشهور، مرتد – در همه انواع آن – ابتدا دعوت به توبه میشود، اگر توبه کرد آزاد میشود، و گرنه کشته میشود و فرقى میان ملّى و فطرى و زن و مرد نیست.
🔹ارتداد ذاتا ارتباطی با حوزه اعتقادی فرد ندارد، بلکه قانونی سیاسی – اجتماعی است؛ به همین خاطر اولین شرط ارتداد، #اظهار_کردن ارتداد است.
معنای دقیقتر ارتداد را می توان، موضع گیری در مقابل اسلام در فضای جامعه بیان داشت.
بنابراین ارتداد از این جهت که افکار عمومى و ایمان مردم را متزلزل مىکند، اظهار آن روا و شایسته نیست، و با وجود یک سرى شرایط اسلام با مرتد برخورد مىکند؛ اما اگر باور خود را رواج نداد و به امنیت فکرى و فرهنگى جامعه آسیبى وارد نکرد، به او کارى ندارند و حکم ارتداد نداشته و عقیدهاش نزد خودش محترم است.
🔻برخی از حکمتهای این حکم:
۱_ بازدارندگی از فساد اجتماعی:
۲_ بازدارندگی از فساد فردی:
۳_ دفع حداقلی:
۴_ جلوگیری از جنگ روانی:
۵_ جلوگیری از اقدام عجولانه و انتخاب کورکورانه:
شخصی که در امری دینی شک و تردید دارد و یا از روی جهل یک مسالهی ضروری دین را منکر شده است (بدون اینکه بداند آن مساله دینی است) و یا از روی اجبار و کراهت و … مجبور به این انکار و خروج از دین شده باشد و یاهمه شرایط را داشته باشد، اما علیه حکومت و یا اسلام، اقدامی عملی ننماید و انکارش را نمایان ننماید، حکم ارتداد بر وی ثابت نخواهد بود.
متنکامل+منابع:👇
http://hawzahnews.com/detail/News/467230
@ghasedaknoor