✅ نکته : امروز دهم دسامبر سالروز تصویب منشور حقوق بشر در ۱۹۴۸ بود و من مهمان تلفنی شبکه تهران بودم گفتم منشور حقوق بشر در واقع محصول تجربه تلخ بشر سرگشته ای بود که تنها در دو جنگ جهانی بیش از صد میلیون کشته برجای گذاشت یعنی کسانی که بانی جنایت بودند به یاد کرامت انسانی و حقوق قطعی او افتادند از جمله مواردی که در منشور سی ماده ای بدان اشاره شده اینان است ؛
۱- حق زندگی ۲- حق آبرو ۳- حق کسب و کار ۴- حق آزادی اندیشه و بیان ۵- حق مسکن ۶- حق فعالیت اجتماعی و سیاسی ۷- حق هجرت و پناهدگی ۸- حق برائت ۹- حق تملک ۱۰- حق دادخواهی ۱۱- حقوق اجتماعی ۱۲- حق مالکیت فکری ۱۳- حق تساوی در حقوق ۱۴- حق مادری ۱۵- حق تابعیت اصلی و فرعی ۱۶ - حق آموزش ۱۷- حق تربیت و فرزند بودن ۱۸- حقوق متقابل مردم و حاکمیت ۱۹ - حق زوجیت و..
# سه مسوولیت مهم دولت ها در این منشور چنین احصا شده است
- تعهد به حقوق قانونی و رفاه شهروندان
- احترام به دیگر ملت ها و دولت ها
- احترام به حقوق بشر
# یکی از مکانیزم های نظارتی این شورای حقوق بشر که تا۲۰۰۶ کمیته حقوق بشر خوانده می شد اعزام گزارشگران ویژه به طور موضوعی به کشورهای تعریف شده است مثلا
- برای بررسی کم و کیف شکنجه در یک کشور
- نحوه حمایت و یا حجم و نحوه نقض حقوق زنان
- واقعیت نابردباری مذهبی و تبعات آن در یک کشور
- شرایط آزادی بیان و عقیده و نقض احتمالی آن
و..
# قرار بر این بود که این گزارشگران کارشناسان آموزش دیده ای باشند که استقلال ، بی طرفی ، انعطاف پذیری -، عدم دخالت دادن امور امور سیاسی ، رعایت اصل انصاف و غیره را متصف باشند .
#این سازمان که تابع مجمع عمومی سازمان ملل است ۴۷ عضو سه ساله دارد که هر ساله یک سوم آن جدید انتخاب می شوند .
# مهمترین سازوکارهای پیشبینی شده برای کار شورای حقوق بشر عبارتند از: «مکانیسم جهانشمول بررسی دورهای حقوق بشر»، «سازوکار رویههای ویژه»، «کمیته مشورتی شورای حقوق بشر» و «رویههای شکایت.»
# حال از خود بپرسیم آیا این سازمان و سکانداران آن واقعا مبتنی بر چنین اهداف تعریف شده ای حرکت کردند یا آن که این عناوین جذاب و زیبا ابزاری شد کمک کار ارباب قدرت ثروت و تکنولوژی تا سیاست ماکیاولی خود را پیش ببرند . شرایط مصیبت زده غزه و لبنان و اکنون سوریه به ما چه می گوید ؟ چرا تن خسته دمشق زیر آتش صهیونیزم جنایت پیشه در میان سکوت و بلکه تشویق امریکا و ناتو یکپارچه خاکستر می شود ؟
» یادداشت نماز جمعه ۱۴۰۳.۹.۲۴»
√ یکی از پایه های ایمان عدل است و مومن طبق روایات محکم تر از «زبر الحدید» .
√ ایام رحلت ام البنین علیها سلام می تواند یاد آور یک اسوه و الگوی ایمانی برای باشد.
√ در زمان غیبت باید منتظر ظهور بود و برای حصول فرج زمینه سازی کرد ولو با آماده کردن یک تیر « لَيُعِدَّنَّ أَحَدُكُمْ لِخُرُوجِ اَلْقَائِمِ وَ لَوْ سَهْماً فَإِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى إِذَا عَلِمَ ذَلِكَ مِنْ نِيَّتِهِ رَجَوْتُ لِأَنْ يُنْسِئَ فِي عُمُرِهِ حَتَّى يُدْرِكَهُ فَيَكُونَ مِنْ أَعْوَانِهِ وَ أَنْصَارِهِ .» فرمود چه بسا با آماده کردن یک تیر در جهت قیام قائم خداوند به خاطر نیت خوب مومن را عمری دهد که زمان ظهور را درک کند .
√ از جمله باید دلیستگی ها را به دنیا و حب دنیا کم کرد . گاهی زندگی ها شهیدانه است که مقدمه نیل به شهادت خاصه می گردد .
√ کسی که آماده فرج شود« ادرالله رزقه، و شرح صدره و بلغه امله و کان عونا علي حوائجه. » خداوند برکت رزق شرح صدر رسیدن به آرزو روزی اش می کند و در تحصیل حوائج یارش خواهد بود .
√ دوره غیبت دوره ابتلائات سخت است.مومن چون درخت بیابانی است. « أَلَا وَ إِنَّ الشَّجَرَةَ الْبَرِّيَّةَ أَصْلَبُ عُوداً وَ الرَّوَاتِعَ الْخَضِرَةَ أَرَقُّ جُلُوداً وَ النَّابِتَاتِ الْعِذْيَةَ أَقْوَى وَقُوداً وَ أَبْطَأُ خُمُوداً.» امام علی ع فرمود درخت بیانی بر خلاف گیاهان باغچه ای استوار و پابرجایند و درخت کویری آتش بسیار دارد و دیر خاموش می شود . کسانی که در عصر غیبت قائل به امامت هستند برترین خلق هستند چون دوره غیبت را چون حضور و ظهور می بییند .
√ یکی از عوامل رسیدن افرادی به این درجه مادران هستند . درجه مادران بسیار بالا و والاست . لذا گفته شده در دایه ای که طفل شما را شیر می دهد دقت کنید .« انظروا من ترضع اولادکم ..»
√ در دوران دفاع مقدس و عصر انقلاب دیدیم چه بسا مادری که چند دلبندش شهید، اسیر یا جانباز شده اما چون کوه ایستادند .
√ بلایی که سر سوریه آمد یک عاملش نتیجه تربیت ناصواب و مادران غیرعارفه بود . که فرزندان یک ملت تسلیم و هزینه بالای آن را به مقاومت و عزت ترجیح دادند . درست در نقطه مقابل حضرت ام البنین علیها سلام الله که فرزندی چون عباس تربیت کرد که به قول امام سجاد علیه السلام ؛« کان نافذ البصیره صلب الایمان ..»
√ خدا مشتری جان و مال مومنان است آنان که در راه خدا مجاهدت می کنند و وارد این تجارت پرسود با خداوند می شوند قطعا رستگارند .
√ اگر تاملی داشته باشیم دقیق ترین تحلیل در حوادث اخیر منطقه را مقام معظم رهبری ارائه کردند .
√ بازیگران صحنه سوریه تروریست ها اما بازیگردان امریکا و رژیم صهیونیستی است . ۳۷ گروه تروریست در آنجا فعالند که یکی از اصلی ترین هاشان تحریر الشام است . الجولانی در کمپ بوکای عراق بازداشت بود ولی بعدها امریکایی ها او را شناسایی کردند و برای این روزها آموزش دادند او در مصاحبه چند ماه پیش می گوید « بوکا» زندان نبود بلکه دانشگاه بود !
√ به تعبیر رهبری مقاومت مبتنی بر آموزه های دینی است یک نرم افزار قوی است و نه سخت افزار و لذا مستمر است و همه گیر خواهد شد .
√ سوریه در طول جنگ تحمیلی کمک کار ما بود بشار خیانت نکرد اما یک سیاستمدار عملگرا بود که غفلت کرد و آنچه قابل پیش بینی بود و به او هشدار داده شد جدی نگرفت .
√ چقدر اشتباه کرد که بسیج و قوات الدفاع المدنی را نادیده گرفت و نتیجه آن شد که شد ..
√ بشار به توصیه حاج قاسم ره برای سهیم کردن دیگران و غیر علوی ها در حکومت گوش نکرد و در مردمی کردن حکومت کم آورد .
√ امروز از این شکست ظاهری و حوادث سوریه دلگیر هستیم اما دچار یأس نمی شویم چون « { إِن یَمۡسَسۡكُمۡ قَرۡحࣱ فَقَدۡ مَسَّ ٱلۡقَوۡمَ قَرۡحࣱ مِّثۡلُهُۥۚ وَتِلۡكَ ٱلۡأَیَّامُ نُدَاوِلُهَا بَیۡنَ ٱلنَّاسِ وَلِیَعۡلَمَ ٱللَّهُ ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا۟ وَیَتَّخِذَ مِنكُمۡ شُهَدَاۤءَۗ وَٱللَّهُ لَا یُحِبُّ ٱلظَّـٰلِمِینَ } آل عمران: ۱۴۰] قرآن می گوید اگر شما زخم دید دشمن شما هم آسیب های زیادی دیده است ایام و اوضاع در کف اقوام و مردم دست به دست می شود تا معلوم شود که مومن الگو و چه کسی ظالم است .
√ همانگونه که انقلاب در شرایطی که باورنکردنی بود پیروز شد باز هم خدا فرج و گشایش خود را خواهد رساند .اگر گذشته را به طور گذرا بررسی کنیم حوادث درس آموز است و در عین حال بشارت آفرین !
√ طوفان الاقصی در واقع تاریخ معاصر را به دو مقطع قبل و بعد از خود تقسیم کرد . اما یادمان باشد تلک الایام نداولها بین الناس .
39.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ نغمه ای رحمانی که مبطل رنه های شیطانی است . آواز خوش نسل سیاوش که آتشی است برجان دیوان پلید و استکبار سرکش .بارک الله بر این فرزندان وطن !🍀🙏🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭐️ دلبری پنج آبشار دیدنی ایران
#ایران_من 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✉️ نامهای خطاب به آقای خامنهای!
#فرزند_ایران 🇮🇷
⭕️همایش وحدت حوزه و دانشگاه؛ فرصت ها و چالش ها
با شعار:
حوزه و دانشگاه
ایمان و امید
پیشرفت اسلامی_ایرانی
🕣زمان: سهشنبه ۲۷ آذر، بعد از نماز مغرب و عشا
📍مکان: دانشگاه قم، سالن شیخ مفید
@Basijasatidk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ این کلیپ رو که دیدم سال ۱۳۶۱ قم یادم آمد مدرسه ای بود کنار دبیرستان حکیم نظامی که آن روزها محل برگزاری نماز جمعه بود . این مدرسه مبدأ تشییع شهدا تا گلزار علی بن جعفر ع بود یک بار جنازه ۱۷ شهید وسط حیات مدرسه آماده تشییع بود مردی با سراسیمگی حلقه جمعیت را شکافت و تلاش می کرد خود را به جنازه برساند اما نگهبان بسیجی نمی گذاشت آخر سر با عصبانیت قنداق سلاح را با سینه او آشنا کرد و گفت اجازه ندارم، فهمیدی؟! مرد رو به آسمان کرد گفت ؛ خدا را شکر ، با جنازه آن یکی خدا حافظی کردم شاید رضای تو برای این یکی آنست که جنازه اش را هم نبینم ؛ دیگر شکوه نکرد و آرام ایستاد !
همایش پرشور « وحدت حوزه و دانشگاه ، فرصت ها و چالش ها»که به همت سازمان بسیج اساتید دانشگاه و حوزه در سالروز شهادت دانشمند پیشرو آیت الله دکتر مفتح ره در تالار مفید دانشگاه قم برگزار شد نشان داد شعارهای اصیل انقلاب هنوز هم دغدغه مندان زیادی دارد .
به عنوان خادم همایش از همه بانیان ، خادمان و مشارک کنندگان سپاس بی حد دارم .
✔️ گذری و نظری :
محقق محترم حجة الاسلام آقای محمد سروش محلاتی در دیداری که با اعضای انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها به بهانه روز وحدت حوزه و دانشگاه داشته اند چنین اظهار نظر کرده اند ؛
« حجاب حکم خدا هست و فتوای فقها هم هست ولی اصلا ظرفیت تبدیل شدن به قانون را ندارد. یکی از دلایلش این است که حجاب بر زنان مسلمان واجب است و بر غیر زن مسلمان واجب نیست و در جامعه اسلامی نمیشود زن مسلمان و غیر مسلمان را از یکدیگر تفکیک کرد.
∆ ملاحظه :
# این که حجاب و عفاف امروز یک مساله بلکه معضل مهم اجتماعی است و ابعاد مختلف نظری عملی و اجرایی دارد مقوله ای جداست و حتی نحوه تلقی و تفاسیر از آیات و روایات هم ممکن است متنوع باشد اما وقتی محقق محترمی اذعان دارد که حجاب هم حکم خداست و هم فقها به آن فتوا داده اند باید عنایت بفرماید که
√ ذکر دلیل ذیل حکم بدان معناست که اگر دلیل نادرست و مخدوش باشد حکم هم متاثر خواهد شد .
√ این که اقلیتی کمتر از یک درصد غیر مسلمان در کشوری با اکثریت قاطع مسلمان و حاکمیت اسلامی چگونه باعث می شود که از حکم خداوند صرف نظر کرد آیا مبنای فقاهتی دارد ؟
- آیا سیره پیامبر ص در مدینة النبی ص ، صرف نظر کردن از اجرای احکام الهی به خاطر وجود اقلیت اهل کتاب و غیر مسلم بوده است ؟
- آیا گوینده محترم در سایر موضوعات مثل منع دایر کردن مراکز قمار، مشروب فروشی ، روسپی خانه ها کازینوها، پارتی ها ، استخرهای مختلط و ..هم ناظر به اینکه تفکیک فروشنده ، مشتری و شارب خمر و.. به مسلم و غیر مسلم مشکل است همین مبنا را دارند ؟
√ این که برخی احکام مثل وجوب روزه مخاطب خاص دارد و ذوی الاعذار را شامل نمی شود آیا افطار آشکار و تجاهر به روزه خواری در ماه رمضان را نیز به دلیل عدم امکان تفکیک مکلفین و معذورین جایز می شمارند ؟
√ آیا این مبنای فقهی منجر به تعطیلی اکثریت قریب به تمام احکام دین نمی شود ؟
و..
√ نکته دیگر این که آیا خطابات شارع فقط مختص مشافهان ، حاضران معتنقان است ؟ به عبارتی آیا در قیامت غیر معتقدان بابت ترک فرائض و ارتکاب محرمات نباید پاسخ دهند ؟
√ از سویی آیا مسأله ای مثل حجاب ، صوم و..دو جنبه ای نیست ؛ به عبارتی آیا نمی شود جنبه فردانی و اجتماعی این پدیده را از هم تفکیک کرد و در بعد فردی کار فرد را به خدا و حساب یوم موعود واگذار نمود و بعد اجتماعی را به الزام حاکمیتی و قانونی سپرد ؟ خلاصه این که گذاره « مساله حجاب به رغم حکم خدا بودن و وجود فتوای فقها ، ظرفیت قانون شدن ندارد » خود اول بحث نیست ؟
# نکته جالب و عجیب آن است که از حاضران درخواست تبلیغ تشهیر و برجسته سازی شخصیت هایی را برای پیشبرد قرائت های خاص مورد نظر ایشان از احکام می نماید !
منتظر تکمیل و ارشاد این طلبه دانشجو از جانب صاحبنظران و ارباب فضل می مانم .
هدانا الله جمیعا الی الرشاد .
قاسم جعفری / معلم گروه فقه دانشگاه .۱۴۰۳.۹.۳۰
✅https://eitaa.com/ghasemjafari✔️