eitaa logo
د. قاسم جعفری عضو علمی دانشگاه
398 دنبال‌کننده
461 عکس
357 ویدیو
137 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✅🌷تقبل الله اعمالکم ! « ماه خوب برای خوبان » ( ۱) پیامبرش فرمود : رمضان ماه خداست .ماه برکت رحمت و مغفرت . خداوند فرمود روزه برای من است و جزای روزه دار خود من هستم و خدمتش جز از خودم برنیاید . در روایتی آمده است ؛« دو نفر از قبیله بنی فظاعه مسلمان شدند یکی در همان زمان شهید شد و دیگری یک سال بعد ؛ فردی از اصحاب در عالم رویا دید دومی زودتر از اولی وارد بهشت شد ! ، موضوع را با نبی مکرم ص در میان گذاشت ؛ فرمود : آیا دومی یک سال بیشتر روزه نگرفته است و یک سال نماز افزون تر نخوانده است ؟ صرف نظر از بحث های فنی سندی رجالی و فقه الحدیثی صدر حدیث با سایر آموزه های دینی بی انطباق نیست . در روایات آمده است که رهروان نبی محمد صلی الله علیه وآله به لحاظ خلقت دنیوی امت آخرالزمانند ولی در نوبت ورود به بهشت اولین اند . به تعبیری تقدم رتبی بر تقدم زمانی مقدم است . شاید رمز الحاح و اصرار علمای عارف برای طولانی شدن عمر و افزایش عبادت حق و به ویژه درک صیام رمضان المبارک در همین نکته نهفته باشد . در دعا آمده است ؛« اللهم اجعل فی ما تقضی و تقدر ان تطیل عمری ..» البته باید مراقب باشیم این سرمایه بر طاعت مستهلک شود و الا غبن و خسران فاحش خواهد بود . « اللهم اجعل صیامنا فیه صیام الصائمین و قیامنا فیه قیام القائمین ..آمین یا رب العالمین ! @ghasemjafari
5.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑🎥 شعرخوانی یکی از حضار در محفل قرآنی امروز در حضور رهبر انقلاب
🌷✅ تقبل الله اعمالکم! « ماه خوب برای خوبان ! » ( ۲ ) روایات متعددی بر این حقیقت تاکید دارد که خداوند منان با دعوت بندگانش به میهمانی عظیم رمضان لطف را بر آنان کامل کرده است . به عبارتی هم اسباب هدایت و ثواب را به آنان عطا کرده است و هم موانع اهتداء و درک ثواب را از مسیرشان برداشته است . چون فرموده در این ماه هر عملی حتی نفس کشیدن و خوابیدن را برایشان خیر و عبادت محسوب می کند و شیطان و جنودش را به زنجیر کشیده است . باید مراقب بود شیطان با وسوسه نفس مانع خیر می شود .یکی از علائم دوری انسان از خداوند و اخلاق الهی آن است که نه تنها دیگران به دلایل مختلف به شخصی اعتماد ندارند که در گذر زمان خود آن شخص هم دچار حالت روانی می شود که به هر فرد ، نهاد و سازمان اجتماعی رسمی و غیر رسمی بی اعتماد می شود . مثلا مال و اموال دارد ولی در تشخیص موضع انفاق و مساعده دچار شک و بی اعتمادی می شود .از کجا معلوم فلان فرد مستحق واقعی است ؟ از کجا معلوم فلانی ها که خیریه دایر کرده اند در واقع هم کار خیر می کنند ؟ و شبهاتی از این قبیل .. چنین آدمی برای توجیه عدم توفیق خود در انجام خیر و خدمت اجتماعی در مرحله بعد تلاش می کند تا برخی ضعف ها و لغزش ها ی آدم صالح جامعه را برجسته کرده اشاعه دهد تا دیگران را قانع کند که بله ، بین او و کسانی که دست به خیرند تفاوتی نیست .این رذیلت ها موجب آن است که افراد دچار سوء عاقبت و محرومیت از توفیق و رحمت الهی شوند . ماه مبارک رمضان اتفاقا یکی از بسترهای بسیار ارزشمند الهی برای معالجه چنین اخلاقی ناپسند است . در موسم مهمانی خدا تلاش کنیم حسن ظن به خدا و مومنان را تمرین کنیم . در امور خیر هر چند یسیر مشارکت نماییم خیر و خوبی دیگران را کثیر و عیب و شرشان را قلیل ببینیم و مطمئن باشیم که خداوند وجودمان را بر ملکات فاضله استوار خواهد کرد . ☑️ ملاحظه : البته از سویی افرادی که در هر بوم و بر شهر و روستا و محله و مسجد و..واسطه خیرند مثلا کمک های دیگران را دریافت می کنند و به مستحقین می رسانند بهتر است به نوعی عمل کنند که در معرض سوء ظن نباشند مثلا تا جایی که ممکن بویژه در امور مالی شفافیت سازی و اطمینان بخشی را پیشه کنند . حساب های بانکی غیر شخصی و تحت نظارت و کنترل برای دریافت کمک ها تهیه کنند و ... @ghasemjafari
فایل پی دی اف.pdf
حجم: 1.53M
دعوت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به پویش تفکر و اندیشه‌ورزی در هشت مطلب کلیدی سخنان رهبری در حرم مطهر حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه السلام در اول فروردین ۱۴۰۲ 🆔@Khosrorpanah_ir
🌹. 🇮🇷. 🌷. 🇮🇷 « مجلس ، دولت و تعاملات پیش رو » √ امسال هم رهبر معظم انقلاب شعار و نماد اصلی برنامه پیش روی نظام بویژه دولت و مجلس را مقوله اقتصادی انتخاب کرد . « مهار تورم و رشد تولید » √ نکته مهم آن است که عنوان انتخاب شده رهبری به گونه ای است که کم تر قابل تفسیر و توجیه است چون میزان تورم شاخص کمی دارد و هم اکنون در مراکز و پایگاه های رسمی اعلام می شود پس کاملا قابل اندازه گیری است . √ پس از گذشت زمانی منطقی در واقع هر دو قوه یعنی دولت در وهله اول و مجلس در مرحله بعد باید در خصوص این تکلیف و مطالبه رهبری به افکار عمومی پاسخ بدهند . مثلا باید بگویند اگر هم اکنون رشد تورم ۴۰/. است ۶ ماه بعد فلش و نمودار به کدام جهت حرکت کرده است . √ چقدر خوب است این دو قوه در کمال مسوولیت پذیری و هم افزایی برای تحقق منویات عالیه و کارشناسانه و شدنی رهبری جد و جهد کنند . √ یک آسیب که از هم اکنون برخی علائم خود را نشان می دهد آن است که تعدادی از نمایندگان محترم به دلیل حرکت در مسیر انتخاباتی شدن اوضاع ، خواسته یا ناخواسته در پی آن باشند که به حساب همدلی و همزبانی با مردم و اقشار مختلف مطالباتی را دامن بزنند که در عمل تورم آفرین است . √ از برخی زمزمه ها و تحلیل ها چنان بر می آید که گروهی از دوستان مجلسی جرح و تعدیل تیم اقتصادی دولت را نسخه ای می دانند که حاوی این پیام است که مجلس در فکر بهبود معیشت و اقتصاد جامعه هست و در این راستا کنشگرانه عمل می کند . آنان برای حصول این خواسته دو راه را پیشنهاد می کنند ؛ ۱- دولت به حکم اشارت مجلسیان محترم خود مهره های اصلی اقتصادی را تغییر دهد .به نظرم اگر دولت محترم و شخص رییس جمهور و لو با مشورت مجلسیان مکرم خود به این حجت برسد طبیعتا باید اقدام کند چون مصلحت عام بر مصلحت شخص قطعا مقدم است اما اگر به صرف اشارت و از باب تحصیل رضایت دیگران چنین اقدامی صورت پذیرد حتما آثار مناسبی در پی نخواهد داشت . ۲- دست به کار شدن مجلس با فعال کردن ظرفیت های قانونی که در اختیار دارد مثل طرح استیضاح و وفور طرح سوالات اقتصادی در صحن مجلس. و ارائه کارت های هشدار دهنده زرد . √ انصاف اقتضا می کند که بگوییم طرح هر سوال و استیضاحی الزاما به معنای غیر کارشناسی بودن یا ترجیح صبغه سیاسی و اهداف ثانوی بر اصل موضوع نیست اما لازم می دانم این نکته را برادرانه یادآور شوم تکثر اظهار نظرها ، شکل گیری تقابل ها ، نطق های انتقادی تند و طرح مشکلات مختلف در سطح ملی یا منطقه ای که فارغ از ارائه راه حل است الزاما برآورنده مقاصد به هر نیتی که باشد نیست . گر چه بر این باورم که در خصوص اعمال وظایف نظارتی از سوی نمایندگان محترم اصل بر صحت و نیت مشروع و قانونی آنان است مگر آن که حجتی قاطع خلافش حاصل باشد اما مراقبت از مواضعی که می تواند عمل افراد را در مظان گمان ها قرار دهد طبیعتا حکیمانه و مورد توصیه دین و عقل است . √ روزها و ماه های آینده روشن تر می کند که مجلسیان محترم کدام رویه را در تعامل با دولت ترجیح می دهند و دولت با کدام ساز و کار برای تحقق اهداف تعریف شده و مطالبات به حق رهبری معظم حرکت خواهد کرد . @ghasemjafari
14.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اجرای بی نظیر، زیبا و عالی اسمای پروردگار به زبان شیرین فارسی که تا حالا عربی می‌شنیدید.
امروز ۱۴۰۲.۱.۷ همایش مدیران ارشد در خصوص تلاش برای تحقق شعار سال « مهار تورم و رشد تولید » در محل اجلاس سران با حضور رییس جمهور محترم برگزار شد . نکات زیادی مطرح شد که رسانه ها به آن پرداختند و نیاز به تکرار نیست . فقط مایلم دوباره پیرو یادداشت قبلی ام تاکید کنم بحث تورم یک شاخص کمی است پس باید در یک محدوده زمانی منطقی مثلا ۶ ماهه به مردم گفته شود تورم چند درصد مهار شد یا کاهش یافت یا خدای ناخواسته مسیر لگام گسیختگی خود را ادامه داد . یعنی دولت ، مجلس و مجموعه نهادهای مسوول در نظام ، باید مسوولانه پاسخگو باشند . تا برسیم به مقوله رشد تولید که خود داستان طولانی دارد . با حرارت و انگیزه ای که امروز در رییس جمهور محترم دیده می شد و اراده ای که در مسوولان و سایر همکاران قوه مجریه در سطوح مختلف دیده می شد ان شاء الله رسیدن به هدف تعریف شده با لطف الهی و همراهی مردم به رغم کینه توزی ها و مانع تراشی دشمنان میسر است . اللهم یسر و لاتعسر و سهل علینا الامور یا رب العالمین ! @ghasemjafari
🌻☘❤️🌻☘❤️🌻☘❤️ 👌پنج هم نشین خوب از زبان امیرالمومنین علیه السلام : 🌹👈1. بردباران: با بردباران همنشینی کن، حلم و بردباری ات زیاد می شود. 🌹👈 2. دانشمندان: با دانشمندان همنشینی کن خوشبخت می شوی 🌹👈3. نیازمندان: با فقرا همنشینی کن، شکر گزاری ات زیاد می شود 🌹👈4 دور اندیشان: با دور اندیشان همنشینی کن ، خردت کامل و نفست شریف و نادانی ات از بین می رود 🌹👈5 عاقلان: همنشینی با دوست عاقل(موجب) زندگانی روح است 📚 غررالحکم ج ۳ ص ۳۵۶_۳۵۷ ⭕️ همنشين تو، به باید تا تو را، عقل و دین بیفزاید 🌻☘❤️🌻☘❤️🌻☘❤️
9.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اشتباه کردم به دولت آقای رئیسی رای دادم..... 👈این حرف بعضی از مردم است... 🔘اما حالا این کلیپ را ببینید بعدش قضاوت کنید. 🖊مراقب فتنه های دشمنان داخلی و خارجی باشیم 🖊نقد دلسوزانه باید همراه با ارائه راهکار باشد که آن هم باید در شرایط خاص خودش انجام بگیرد 🖊انتقاد صرف و ایجاد ناامیدی در جامعه همراهی با دشمن است ➖سواد رسانه ای داشتم باشیم
🌷. 🇮🇷. 🍀. 🇮🇷 « عیار نقد ! » ✅. چند روز پیش حال عزیزی را پرسیدم و به رسم ادب سال نو را تبریک گفتم و برایش آرزوی قبولی طاعات کردم . کمی هم وارد بحث حساس حجاب و نحوه تعامل نظام به معنای عام با این ماجرا شدم . کلامم منعقد نشده بود که این بزرگوار فریاد اعتراضش بلند شد ما در این قضیه مطالبه گریم و مدعی ! . دولت چه طرحی دارد ؟ فریاد اعتراض بچه حزب اللهی ها و متدینین بلند است و حرف هایی از این قبیل که همگی از سر دلسوزی بود اما نسخه شفایی برای درد من و امثال من و به تعبیری همان متدینین در آن یافت نمی شد . کمی محاجه طول کشید حرف من این بود همه فریاد به اعتراض شان بلند است اما کسی پیشنهاد عملیاتی و نقشه راه اجرایی ندارد . این بزرگوار می فرمود نوشته مفصلی در این خصوص به رییس جمهور داده است و کمی هم روی طرح کمیسیون فرهنگی مجلس مانور داد . گفتم اگر مطلبی مفید به رییس جمهور داده اید من به آنچه بین بزرگان گذشته واقف نیستم اما بیت الغزل طرح و گزارش کمیسیون فرهنگی بر مدار دو نکته می چرخد ؛ ۱- قوه قضاییه برای برخورد با پدیده بی حجابی از طریق دولت در اسرع وقت لایحه به مجلس بفرستد . ۲- پدیده بی حجابی بیشتر با صبغه فرهنگی دیده شود و به جای جرم انگاری تخلف انگاری شود . یعنی مثلا چیزی شبیه تخلفات رانندگی دیده شود . مثلا جریمه نقدی ، محرومیت از برخی خدمات و حقوق اجتماعی در سطوح مختلف و امثال آن . ( در ادامه صحبت حس کردم مرقومه تقدیمی شان به رییس جمهور خلاصه ای از همین طرح کمیسیون است که با ایشان هم در میان گذاشته اند .) البته ایشان بیشتر اصرار داشت که با تعبیر انضباطات اجتماعی با مساله مواجهه‌ شود و از عبارت تخلف انگاری به جای جرم انگاری ابا داشت اما واقعیت این است که تغییر عبارات کنه و ماهیت موضوع را تغییر نمی دهد . اینک با کمال تواضع عرض می کنم همه ما می دانیم که حجاب شرعی دژی است که اگر بیش از این ثغره بردارد یا خدای ناخواسته فرو ریزد سایر ارکان نظام دینی را هم متاثر خواهد کرد واقعا اگر راهکاری جامع سراغ دارید که کمترین هزینه و چالش را برای نظام داشته باشد بفرمایید . قبلا با استناد به یک پژوهش در نوشته ای اوردم که امروزه جنبش های فمینیستی تقریبا شکست خورده اند اما حضور پر رنگ و توام با حس نقش آفرینی زنان در این جنبش ها پاشنه آشیل نقشه های براندازی استکبار است . به تعبیری حرکات مستقل مردانه یا زنانه بی حاصل است بلکه باید جنبش های مختلطی راه انداخت که زنان حس اثرگذاری و در مدار ماجرا بودن را داشته باشند اما هدایت و راهبری آن از جای دیگر شکل می گیرد و نقشه های از پیش طراحی شده اجرایی می گردد .فتنه چند ماهه نیمه دوم ۱۴۰۱ در ایران نمونه ای از همین مدل جنبش ها را پرده برداری کرد . آرزوی دشمن آن است که در ماجرای حجاب جامعه ایران دچار یک دو قطبی تمام عیار و کشمکش های ناشی از آن شود لذا باید بر این فراست بود که معالجه این چالش جز با دقت و حزم و فطانت مطلوب و مراد نیست . صمیمانه عرض می کنم جهاد تبیین و بیان حکم الهی در این خصوص و سایر تحرکات ایجابی بسیار ارزشمند و بجاست اما فریاد زدن بر سر منبر و فضای رسانه ای مجازی و غیر مجازی و بهره گیری از تریبون های رسمی توام با عصبیت و قلم فرسودن در تبعات این عارضه اجتماعی و فرافکنی مسوولیت بر دوش دیگران هیچکدام از ما را به مقصود نمی رساند . به تعبیری واضح باید گفت در هر زمینه ای و از جمله این موضوع حساس و مهم بلکه اهم ارزش نقد ها به عیار معتبر ان است و نه شگفتانگی کلمات و بلندی اصوات .چه که گفته آمده ؛ دلایل قوی باید و معنوی نه رگ های گردن ترا باد قوی برخی می فرمایند دولت قدرت و امکانات دارد ، بله ، اما نحوه به کارگیری این دارایی ها در شرایط سخت جنگ ترکیبی مطالبه دولت و نظام از جامعه حوزویان و دانشگاهیان و سایر فرهیختگان است . @ghasemjafari
🇮🇷. 🌷. 🇮🇷. 🇮🇷 «« پوشش دینی حاکمیت و مردم »» یکی از دانشجویان عزیز و ساعی مقطع دکتری که دغدغه مسائل دینی را به جد دارد متن زیر را برای حقیر فرستاد و درخواست نظر نمود . ابتدا متن پیشنهادی منتشره در فضای مجازی و بعد نکته نظرات خود را در حد بضاعت مزجات ناظر به برخی از ابعاد متن تقدیم می کنم . ☑️الف متن : بنام خدا چند موضوع یقینی: ۱. اصل حجاب و عفاف قابل مسامحه و مصلحت اندیشی نیست. ۲. اتفاقات بی‌سابقه ماه‌های اخیر، ظواهر غیرقابل تحملی را پدید آورد و با گرم شدن هوا، گستره و ثبات بیشتری خواهد یافت. ۳. وظیفه امربه‌معروف همگانی و همیشگی است اما عوامل مختلف موجب شد که نیروی محترم انتظامی تنها بماند. ۴. ظرفیت نهادهای مردمی و مذهبی و فعالان فرهنگی اجتماعی و دانشجویی، با حفظ روال موجود، به فعلیت نمی‌رسد. ۵. کنترل و اصلاح حجاب ادارات و مراکز دولتی، همانند مفاسد اقتصادی، بسیار ضروری و نیازمند صراحت و قوه قاهره است. ۶. در این مطالبه، درخواست می‌کنیم که نیروی انتظامی و گشت ارشاد، به اصلاح مفاسد اداری و دولتی همت گمارد، و در نتیجه‌ی این نقل مکان، مسؤلیت اصلاح عرصه‌ی جامعه و اماکن عمومی مشخصاً بر عهده‌ی مردم و نهادهای مذهبی قرار خواهد گرفت. ☑️ ب: نقد متن : این نوشتار حاوی مطالبی است که قابل تحلیل است ؛ √ این که برخورد با معاصی و ناهنجاری ها در چارچوب فریضه امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همگانی جامعه اسلامی است به قول علما فی الجمله نه بالجمله درست است . √ در این نوشتار نیروی انتظامی و به عبارتی ساختار حاکمیت را بالکل به مرخصی اجباری می فرستد و از آن سلب مسوولیت می کند . این دقیقا خلاف نص قرآنی و سنت مأثوره است قرآن کریم می گوید مومنان اگر به ساحت حکومت مکنت یافتند باید اقامه نماز کنند و ایتاء زکات و امر به معروف و نهی از منکر .« { ٱلَّذِینَ إِن مَّكَّنَّـٰهُمۡ فِی ٱلۡأَرۡضِ أَقَامُوا۟ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتَوُا۟ ٱلزَّكَوٰةَ وَأَمَرُوا۟ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَنَهَوۡا۟ عَنِ ٱلۡمُنكَرِۗ وَلِلَّهِ عَـٰقِبَةُ ٱلۡأُمُورِ } الحج: ۴۱] از سویی باید توجه کرد امر به معروف و نهی از منکر مراحلی دارد آیا مرحله را می شود به گروه های مردم نهاد واگذار کرد ؟! آیا موجب هرج و مرج و شکل گیری حالت دولت در دولت نمی شود ؟ رهبر معظم به درستی فرمودند وظیفه عمومی تنها تذکر لسانی است . √ این که مراکز و نهادهایی فرهنگی و حاکمیتی در انجام وظایف قانونی خود کم کاری و بی مسوولیتی داشته اند حرف فی الجمله پذیرفتنی است اما معنایش نادیده گرفتن قدرت و اعتبار و کارآیی حاکمیت نیست . √ نیروی انتظامی ده ها و بلکه صدها ماموریت دارد که هر کدام در جای خود مهم است و غیر قابل اغماض . خروج کلی حاکمیت از فرایند مساله عفاف و حجاب و واگذاری موضوع به گروه های مردمی به بهانه توجه جدی تر به مفاسد اقتصادی ، اداری و .. اگر دقت نشود خود می تواند به همان دو قطبی مردم در برابر مردم که خواست دشمن هم هست دامن بزند . √ از سویی چنین کار بزرگی نمی تواند بدون یک نهاد یا گروه یا بخش مسوولیت پذیر و پاسخگو به پیش رود . واگذاری به نهاد های مردمی یعنی چه ؟ اگر این نهاد مثل هیات گروه یا هر تشکل دیگری که عموما تبرعی و داوطلبانه است وظیفه اش را انجام نداد در برابر این قصور یا تقصیر احتمالی چه ضمانت اجرایی وجود دارد ؟ √ به نظر می رسد در خصوص عفاف و حجاب به طور ویژه و سایر مسائل و آسیب های اجتماعی عموما وجود نهادهای مردمی و احساس مسوولیت ایمانی آحاد مردم متدین و شهروندان مسوولیت شناس بسیار مغتنم است و ضروری است اما هدایت و سیاست گذاری و زمام امر الزاما باید دست حاکمیت و بازوی قانونی آن باشد تا تبعات ناخواسته و مفسده انگیز احتمالی کمتر اتفاق بیفتد . √ آیا صاحبان این نوشتار در پی تحقق نظریه شکل گرفته « تخلف انگاری بد و بی حجابی » به جای جرم انگاری است اگر این هم باشد با خلع مسوولیت حاکمیت نه مقبول است نه مطلوب و نه میسور . √ نکته آخر این که این متن پیشنهادی از جانب یک نهاد و گروه شناسنامه دار است و برنامه و ظرفیت ، توانایی و امکانات اجرایی واقعی دارد یا صرف طرح موضوعی بدون توجه به تالی ها و تبعات آن است ؟ بنابراین به نظر می رسد ضمن تقدیر از نیت نکوی صاحبان متن، نسخه پیشنهادی شفابخش و جامع برای واقعیت اجتماعی و معالجه مساله مورد نظر نباشد . @ghasemjafari
1.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سید الشهدای انقلاب اسلامی در باره پوشش دینی چه گفت ؟ @ghasemjafari