فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ناراحتی رهبر انقلاب از عدم ورود فضلای حوزه علمیه در مسائل روز ایران و جهان!
آیت الله شب زندهدار: رهبری چندین بار فرمودند من به خیلی از مسائل نمیتوانم جواب بدهم اما چرا طلاب و فضلا جواب نمیدهند؟
┄┅═✧☫✧═┅┄
« یادداشت نماز جمعه ۱۴۰۳.۶.۲۳»
√ تقوا سلاح کارا و همیشگی مومن است برخی رفتارها و اعمال و از جمله نگاه شبهه آلود تیر شیطان و خلاف تقواست و شهوت باری در پی دارد .
√ رسول خدا ص فرمود : با دختران باکره و ولود ازدواج کنید که در قیامت من به زیادی شما بر سایر امت ها مباهات می کنم .حتی فرزندان سقط شده ممکن است در محشر شفیع پدر و مادر باشند .
√ امیر المومنین علیه السلام فرمود: ازدواج سنت پیامبر خداست .ازدیاد نسل ،امروز یک مساله اساسی و تعیین کننده در استمرار یک امت و تمدن آن است و دشمنان تمام تلاششان برای کاهش این ثروت بی بدیل است .
√ دشمن از طریق تحریم ایجاد سختی در معیشت ، سیاست تحدید نسل و تهاجم فرهنگی تلاش دارد به مقصود خود در کاهش جمعیت مسلمانان برسد . مباحث حجاب و عفاف و این فتنه اجتماعی که دشمن امت ما و بویژه جوانان را درگیر آن کرده است در همین راستاست.
√ نهم ربیع الاول آغاز ولایت و امامت حجت الهی و ذخیره او حضرت مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه بر زمین است که فرمود فرزندم غیبتی دارد که جز مومنان به او و دعا کنندگان برای فرجش به نجاح و فلاح نمی رسند .
√ قائلان به غیبت و منتظران ظهور بهترین امت هستند چون به درکی رسیده ااند که غیبت امام برایشان به منزله حضور شده است این ها مجاهدان مخلص و شیعه واقعی هستند . معتقدان به غیبت هرگز دچار یأس نمی شوند .
√ فرمود آنان که دستشان به ما نمی رسد به سراغ فقرای شیعه برود و از آنان دستگیری کنند . اینک فصل مهر و شروع سال تحصیلی است و باید دانش آموزان نیازمند که بسیاری شان استعداد و همت درخشان دارند را دریابیم نکند به خاطر لوازم التحریر کیف و کفش و لباس پیش هم سن ها و دیگر شاگردان و دانشجویان احساس شرمندگی کنند .
√ البته مراقب باشیم سنخ ولایتمداری ما از سنخ مدعیانی چون انجمن حجتیه نباشد که قائلند فرائضی چون امر به معروف و نهی از منکر تعطیل شود تا زمینه ظهور مهیا شود!
√ امروز باید تصمیم بگیریم جزء کدام گروه باشیم شیعیان واقعی یا شیعیان اسمی که مورد برائت اهل بیت هستند ؟ فرمود ؛ قد آذانا جهلاء الشيعة وحمقاؤهم، ومن دينه جناح البعوضة أرجح منه...شیعه نماهای جاهل احمق همواره سبب اذیت مایند ارزش بال پشه از این نحوه دینداری بیشتر است .
√ امروز سند دینداری و شیعه واقعی بودن در صحنه غزه و کم و کیف حمایت از آنان متجلی است . باید پای حمایت از مظلومان ایستاد و از با غاصبان قاتل کودک کش جانی و ددمنش تا آخر مبارزه کرد .باید کاری کرد که در غزه هم همچون عراق و افغانستان با صرف هزینه های گزاف و ارتکاب جنایات فراوان مجبور به ترک صحنه و واگذاری سرزمین عزیز فلسطین به صاحبان اصلی اش بشوند .
آقای فاضل میبدی عضو مجمع محققان حوزه علمیه قم و از فعالان سیاسی اصلاحات با ابراز نگرانی از اهتمام ( از نظر ایشان بیش از حد !) حوزه ها به امور سیاست فرموده اند ؛
✔️ «متاسفانه امروز حوزههای ایران به ویژه حوزه علمیه قم، به گونهای رفتار میکنند که از جایگاه اصلی خود خارج میشوند؛ یعنی حوزه بیش از حد خودش را سیاسی میکند»
💠 ما هم به سر ذوق آمدیم تا با آن فاضل اندیشمند سیاست پیشه و سیاست گریز سر شوخی را باز کنیم ؛
××××. ××××. ××××
√ کار آن فاضل قیاس از خود مگیر
آنچه گوید بی کم و کاهش پذیر
√او تریلی باشد و اعضای حوزه جمله مور
حق بود گر او بگیرد جمله آنان به زیر
√ در سیاست او سیاست می کند با فضل خود
حوزه را کی گفته راهی را رود بی آن امیر؟
√ می بد و می خورد و می نامه سرود
حوزه ها باید شود تابع از این مشک و عبیر
√ از سیاست دین باید می گریزد سوی عشق!
از ولایت غیر حب معنا نباشد در غدیر!
√ اشتباه است انقلابی بودن اندر حوزه ها!
خرقه پوش و چون کبوتر در حرم آرام گیر
√ حال مردم کار حکام و قضای قاضیان
این قضایا حوزوی را می کند در لحظه پیر!
√ غزه و لبنان و اوضاع جهان و ظلم کفر
من ندانم ربط آن با عالمان خوش ضمیر!
√ عالم آن باشد که بر منبر نشیند با افاضاتی بلند
حاش لله! با سیاست لکه گیرد آن عباهای حریر!
√ درس و بحث و روضه های بزمی و هم گعده ها
عمر خود بگذار اندر عافیت، راحت بمیر!
ق.ج،۱۴۰۳،۶.۲۳.
https://eitaa.com/ghasemjafari
✅ اول قرار نبود که بسوزند عاشقان
- آتش به جان شمع فتد کاین بنا نهاد 🌷
قدرش رفیع است و مرامش بلند که در راه نجات گرفتاران در ارض مقدس کربلا شیرانه به وادی بلا ، ققنوس وش بال گشود و ایثارگرانه به مقتدای عظیمش حسین بن علی علیه السلام اقتدا کرد .
✅ مهاجر الی الله «جلال اسدی» جسمش سوخت اما قرین شهیدان گردید و جانش بهشتی شد . طوبی له و حسن مآب🌷🌷🌷
قاسم جعفری
وحدت توحیدی؛ وحدت تشریکی
« این ماجرا را در فتوحات مکیه ابن عربی دیدم که روزی نبی مکرم اسلام ص در جایی نشسته بود و اصحاب بر گردش جمع بودند با انگشت بر روی خاک نرم و یا با شیئ تیزی بر تخته سنگی صاف خطی مستقیم رسم کرد و بر اطرافش خطوط کج و معوجی نگاشت ؛ سپس این آیه را تلاوت نمود: " (وَأَنَّ هَٰذَا صِرَاطِی مُسْتَقِیمًا فَاتَّبِعُوهُ ۖ وَلَا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِکُمْ عَنْ سَبِیلِهِ ۚ ذَٰلِکُمْ وَصَّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ) اﻷنعام 153 راه راست الهی که باید اتباع کنید این است و از راه های پراکنده بپرهیزید که شما را دچار تفرق می کند.
اینک برای همگان روشن است که تفرقه ناصواب است و وحدت تعین عقلی دارد.این حقیقت در میدان تجربه سیاسی ، مذهبی و اجتماعی هم با یک پشتوانه مهم تاریخی که پر است از حوادث گوناگون موید است و با شواهد غیر قابل انکار به اثبات رسیده است.
به لطیفه گویند کسی در کنار چراغ روغن سوز قدیمی مشغول مطالعه کتابی روایی بود که حدیثی با این مضمون توجهش را جلب کرد " کسی که طول ریشش بیش از یک قبضه باشد احمق است . در همان حال محاسن خود را مشت کرد و متوجه مازاد شد برای فرار از انگ حماقت اضافی آن را بر روی چراغ گرفت تا در جا از شرش رهایی یابد اما تمام صورتش گر گرفت ؛چون از این ضایع کاری به خود آمد حاشیه ای نوشت که صدق این حدیث به تجربه هم ثابت شد .غرض آن که حتی برای اشخاص ، جریان ها و گروه هایی که در طول تاریخ با تفرقه افکنی موجبات تشرذم و ضعف و ذلت امت را فراهم کرده اند نیز مبرهن است که جدایی از سواد اعظم بسیار سفاهت بار و خیانت آمیز است گر چه ممکن است به دلایلی چون کج فهمی ، دنیاطلبی و غیره از اعتراف به این حقیقت خودداری کنند.
مساله اساسی اینک اصل لزوم وحدت نیست بلکه تبیین درست و نقشه راه عالمانه و طی طریق صحیح این مسیر است . برخی از ملت ها مثلی دارند که می گوید شیطان همیشه در جزئیات است ؛ پس باید در باب جزئیات ، تامل و مداقه شود. به یک اعتبار باید وحدت را به نوع ۱- وحدت توحیدی ۲- وحدت تشریکی تقسیم کنیم . ( البته ممکن است نوع سومی را با عنوان وحدت اضطراری و مبتنی بر مصالح واقعیه یا دفع مفاسد واقعیه نیز تعریف کرد .نظیر عملکرد ۲۵ ساله امیر المومنین ع و یا پذیرش صلح و التزام به صمت و سکوت امام مجتبی ع در زمان معاویه برای صیانت از اصل شجره نوپای اسلام.
به نظر می رسد با بهره گیری از آیات و روایات و عقل سلیم می توان فهمید که خیمه وحدت توحید محور بر چهار پایه استوار است الف : راه و مسیر ب : راهنما و امام ج : رهروان و امت د : آرمان و غایت
راه انتخابی باید شاه راه هدایت الهی باشد (وَأَنَّ هَٰذَا صِرَاطِی مُسْتَقِیمًا ..)اﻷنعام 153 جلودار این راه باید امام الهدی باشد " (وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَیْنَا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْرَاتِ ..) اﻷنبیاء 73 ، غایت و نهایت این مسیر باید دعوت به خدا باشد " (قُلْ هَٰذِهِ سَبِیلِی أَدْعُو إِلَى اللَّهِ ۚ عَلَىٰ بَصِیرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِی ۖ وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِکِینَ) یوسف 108 و رهروان و سالکان طریق وحدت توحیدی هم باید خدا باور و خیر اندیش باشند.
{ كُنتُمۡ خَیۡرَ أُمَّةٍ أُخۡرِجَتۡ لِلنَّاسِ تَأۡمُرُونَ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَتَنۡهَوۡنَ عَنِ ٱلۡمُنكَرِ وَتُؤۡمِنُونَ بِٱللَّهِۗ .. } آل عمران: ۱۱۰] نشانه های امت خوب دعوت به خیر امر به معروف نهی از منکر و ایمان صادق به خداوند است .
اگر اهداف امام و امت و مدعیان وحدت متشتت و چندگانه باشد این کشتی به ساحل نجات نمی رسد . امام علی ع از همین عارضه اجتماعی مردم خود می نالد و خطابشان می کند ؛ راه و غرض من و شما متفاوت است من شما را برای خدا می خواهم و شما برای تحصیل دنیا گرد من آمده اید. " .. وَلَیْسَ أَمْرِی وَأَمْرُکُمْ وَاحِداً. إِنِّی أُرِیدُکُمْ لِلَّهِ وَأَنْتُمْ تُرِیدُونَنِی لِأَنْفُسِکُمْ." اگر امام راحل ره در تجلی بخشی یکی از آرمان های انقلاب اسلامی بنیان مرصوص وحدت بین مذاهب اسلامی ، آنهم در ایام مولد نبوی شریف ص را پیشنهاد می دهد ریشه در همین حقیقت دارد که هدف احیاء کلمة الله است " (.. ۗ وَکَلِمَةُ اللَّهِ هِیَ الْعُلْیَا ۗ وَاللَّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ) التوبة 40 اسلام بر مبنای همین کلمة الله است که فراتر از مسلمانان به اهل کتاب هم اجتماع و اتحاد را پیشنهاد می دهد " (قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْا إِلَىٰ کَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئًا وَلَا یَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ ۚ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ) آل عمران 64
اگر صاحبان ادیان ابراهیمی بر محور فصلی مشترک ، معبودی واحد به نام " الله " پرهیز از شرک ورزی و عدم سروری برخی بر برخی و نیز برده ناشدن بعضی بر بعضی دیگر از آدمیان جمع شوند وحدت حقیقی شکل گرفته است . سوی دیگر ماجرا وحدت تشریکی است.
یعنی یکی حرکت تاکتیکی ، معامله ای و سهم خواهانه . در این فرایند هر کسی برای دستیابی به خواسته های خویش با دیگری همراه می شود.
امام این جریان هم امام النار است " (وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً یَدْعُونَ إِلَى النَّارِ ۖ وَیَوْمَ الْقِیَامَةِ لَا یُنْصَرُونَ) القصص 41 در مشرب و نحله فکری این مذهب ، وحدت در واقع ابزاری برای رسیدن به آمال دنیایی است و فرد و یا جریان بر این باور است که با همپیمانی دیگران بده بستانی می کند که در نتیجه آن به منافع خویش می رسد.
وحدت شکل گرفته بر پایه شراکت بنا به قطعی بودن تعارض منافع و یا زیاده خواهی یک یا همه طرف ها دیر یا زود منجر به جدایی و تنازع می شود. شاید یک نمونه ساده اتحاد شکل گرفته بین علمای وهابی و خاندان آل سعود باشد که همگان شاهد ضعف و قربانی شدن تدریجی با شیب تند داعیه داران وهابیت به نفع دربار طاغوت و قارون مملکت بودیم. مدل وحدت مبتنی بر شراکت در جریان احزاب ، موسم انتخابات و حتی در حوادث بین المللی فراوان اتفاق می افتد و با اندک تغییراتی هم ممکن است دچار لرزه و تزلزل شود.
یکی از اساسی ترین مطالب که طلایه داران مذاهب اسلامی باید از نظر دور ندارند تمام تلاش دشمن بر آن است که او می خواهد با به کارگیری قدرت نرم و با کمترین هزینه اصل اسلام را نابود کند. آنان یک روز حرف اسلام با قرائت لیبرالی، دین فربه تر از ایدئولوژی ، می زنند. روز دیگر از مقوله اسلام بلامذاهب سخن می رانند.
در جایی تحت عنوان " مومنون بلاحدود " ایمان بدون مرزهای دینی ، مذهبی ، فرهنگی ، ایدئولوژی و.. را ترویج می دهند و خلاصه حرفشان آن است که انسان ، عقلانیت و آزادی های او بر همه چیز مقدم است . اینک حرف جدیدی را در مکاره بازار خود عرضه کردند تحت عنوان دین مبتنی بر قرآن و عاری از سنت نبوی ص و تشکیک در سند روایات ، رجال حدیث و مناقشه دلالی آن . به تعبیری در این نحله جدید به جای نفی صریح دین سعی می کنند که متشرعان را به این باور برسانند که شعار قدیمی " کفانا کتاب الله " حرفی درست است وقتی قرآن را داریم نیازی به طبقه ای به نام مجتهد احکام یا مفسر قرآن نداریم.
این گونه دین را در هاله ای از ابهام فرو می برند که ناخودآگاه بخش اعظمی از آیات به دلیل اجمال ، یا تشابه ، نسخ و .. کنار گذاشته می شود. بی دلیل نبود که امیر المونین ع به ابن عباس می گوید : با خوارج بر مبنای قرآن از در محاجه و مناظره وارد نشو چون قرآن چند وجهی است و قابل تاویل و تفسیرهای مختلف است .اما در برابر سنت راهی جز قبول یا انکار ندارند. " لا تخاصمهم بالقرآن فإن القرآن حمال ذو وجوه تقول ویقولون، ولکن حاججهم بالسنة فإنهم لن یجدوا عنها محیصا "و به همین دلیل است که فرمود : قرآن خطوط مسطوری است بین دو جلد و برای فهم نیاز به ترجمان و مفسر دارد که خود قرآن می فرماید تاویل و تفسیر قرآن را جز خدا و راسخان در علم (انبیاء ، اولیای حق و علمای ربانی ) نمی دانند. چند نکته : ۱- باید اذعان کرد که یکی از موانع اصلی وحدت توحید محور روحیه دگماتیسم زده و خود محور برخی صاحبان جایگاه و تریبون دارانی است که به راحتی خود را مساوی با کل اسلام می دانند و در تسفیه، تخطئه و تکفیر مخالفان اندک درنگی را روا نمی دارند.
این در حالی است که جمهوری اسلامی و ملت ایران بیشترین هزینه ها را برای مقابله با رژیم غاصب صهیونیستی ، حامیان بین المللی و منطقه ای اش و بویژه امریکای مستکبر و شیطان بزرگ و در حمایت از مردم فلسطین که سنی مذهب هستند پرداخت کرده است .البته چون این کار جمهوری اسلامی اعتقادی است نه از آن پشیمان است و نه بر کسی منت دارد.
۲ - مفاهیم دینی همچون وجوب طاعت اولی الامر ، وحدت ، جهاد وشهادت ، مقاومت و غیره نباید اقتضایی و در خدمت سیاست زودگذر و سودمحور هزینه شود . صاحبان علم و اطلاع خوب می دانند که برخی علمای درباری و دنیازده با تفسیر نادرست آیه "(یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ ۖ ..) النساء 59 اطاعت از حاکم غالب هر چند ظالم و فاسق را فرض و خروج بر او را کفر و بغی می شمارند. یا گروه هایی پلید چون داعش ، القاعده و... به بهانه جهاد اوج سفاکی و خشونت را به اسلام مبرا از همه ی این پیرایه ها نسبت می دهند. یا عده ای روزی بانگ برمی آورند که بزرگترین درس عاشورا مذاکره است چون می خواهند پرونده جنجالی برجام را با هر قیمتی پیش ببرند و دیگر روز که نیاز به پشتوانه ی مردم در برابر بد عهدی و نقض پیمان شیطان بزرگ می بینند چنین افاضه می کنند که بزرگترین پیام اربعین و قیام حسینی مقاومت است.
در مقوله وحدت نیز می تواند همین سیاق مصداق یابد پس باید مراقب بود اصلی ترین ابزار رشد و فلاح و عزت امت اسلامی تبدیل به ضد خود نشود.
۳ - کم نیستند اشخاص و جریاناتی که یا از سر تعصب جاهلی یا به دلیل منافع دنیایی و یا به واسطه ابزار دست اربابان قدرت و ثروت شدن و یا بازیچه دشمن بودن و سر در آخر خیانت فرو کردن با صدای کلفت و نکره و ده ها سفسطه و جدال غیر احسن نعره می زنند که وحدت میان مذاهب هرگز شدنی نیست . در این میان علما و عقلای قوم از هر تیره و ترکه و نحله و مذهبی باید وظیفه خویش را درست ایفا کنند و کار پیامبرانه خویش را که همانا تبیین و روشنگری و تبلیغ رسالات الهی است به تمام و کمال انجام دهند و برای موانع طبیعی یا تصنعی راه حل ارائه کنند.
۴ - کمترین ثمره اتحاد ، عیش مسالمت آمیز و تحمل دیگران است که موجب آرامش در زندگی می شود و به بیگانگان و بدخواهان امت اجازه نمی دهد تا با تفرقه افکنی و سوء استفاده از اختلافات به تاراج منابع مادی و معنوی و تراث فرهنگی یک امت بپردازد. بسیار روشن است که در سایه همین زندگی مسالمت بار ، امکان رشد و شکوفایی و تعمیق همبستگی ملی و دینی فراهم می شود.
۵ - کاش آحاد امت و بویژه حکام سبکسر و طاغی می اندیشیدند که این همه منابع مادی و معنوی که با حماسه و حرارت صرف درگیری و اختلاف در امت اسلامی و کشورهای آنان شد اگر صرف سازندگی و بالندگی می شد چه شرایط ایده آل و رویایی در انتظار همگان بود. مثلا حکام سعودی به جای صرف صدها میلیارد دلار جهت ایجاد دریای خون و دشت آتش و کوه هایی از خرابی و آوار و انتشار نفرت و کینه و فقر و یتیمی و امراض مسریه و .. می توانستند با هزینه کرد یک صدم این مبلغ در جهت سازندگی ، دل همه مردم یمن را به خود متمایل کنند. اما افسوس که انگار رسالتی جز خراب و دمار بر دوش ندارند.
امید است روزی عصر سیطره سیاه فکران به پایان رسد و آحاد نحله ها و مذاهب اسلامی به ریسمان مستحکم الهی چنگ زنند و عزت و فرادستی علمی ، اجتماعی ،اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی تمدن نوین اسلامی را در مرأى و منظر جهانیان تجلی بخشند. »
امروز قضایای جهان اسلام و در راس آن غزه و فلسطین عزیز و لبنان غیور آحاد امت را به یاری می خواند و صدای ناله و مظلومیت کودکان و زنان حجت را بر همگان و بویژه علما و حکام تمام کرده است . باید خویش را آماده پاسخگویی کنند آنکاه بپرسند چرا کوتاهی و سکوت کردید یا با سر فرو بردن در لاک تعصب و دنیا زدگی و دامن زدن به تفرقه و تکفیر و خود برتر بینی زمینه هزیمت امت و قتل و غارت آن توسط دشمنان را فراهم ساختید . راستی آن روز در محکمه الهی جواب رسول خدا و سایر اولیاء و شهدای راه فضیلت را چه خواهیم داد ؟!
سید حسن نصر الله: دشمن از جنایت ترکیبی دو روز گذشته چند هدف را دنبال می کرد ۱- جدا کردن حساب لبنان از غزه ۲- تضعیف روحیه مقاومت ۳- نابود کردن زیربناهای میدانی عملیاتی اجتماعی و فرماندهی مقاومت .اما بدانند مقاومت حزب الله تا پایان تجاوز به غزه با امکانات و روحیه قوی تر به جهاد ادامه می دهد.ضربه های دشمن در دو روز اخیر را ما به جای تهدید فرصت می دانیم و به دشمن می گوییم این نبرد ادامه دارد پس از کی کجا و چگونه نپرسید چون پاسخ ما در آینده آن است که می بینید نه آنچه می شنوید.
https://eitaa.com/ghasemjafari