eitaa logo
با قوانین حقوقی آشنا شویم
221 دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
2هزار ویدیو
48 فایل
⚖ آموزش جذاب مسائل عمومی، حقوقی، قضایی به مردم موجب کاهش مراجعه به دادگستری هاست. «مقام معظم رهبری
مشاهده در ایتا
دانلود
12.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥شرح قانون جدید " الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول " توسط دکتر حسین شفیعی ، معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی
▫️شهرداری قصد دارد به جهت توسعه طرح های خود املاک یا بخشی از ملک بنده را مطالبه کند، قیمت گذاری چطور محاسبه می شود؟ 🔹بر اساس قانون نحوه خرید و تملک اراضی و املاک، برای اجرای برنامه‌های عمومی، عمرانی و نظامی دولت‌ مصوب ۱۳۵۸.۱۱.۱۷، در صورتی که طرح شهرداری مصوب باشد، بر مبنای توافق دو طرف قیمت تعیین می شود. هرگاه نسبت به تعیین بهای عادله اراضی و ابنیه و تأسیسات و حقوق و خسارات وارده بین "‌دستگاه اجرایی" و مالک توافق حاصل نشود:‌ بهای عادله توسط هیأتی مرکب از سه نفر کارشناس رسمی دادگستری تعیین می‌گردد. ‌🔹کارشناسان یک نفر از طرف "‌دستگاه اجرایی" یک نفر از طرف مالک یا صاحب حق و نفر سوم به انتخاب طرفین و در صورت عدم توافق یا استنکاف به‌معرفی دادگاه صالحه محل وقوع ملک انتخاب می‌شوند رأی اکثریت هیأت مزبور قطعی و لازم‌الاجرا است.
▫️آیا هزینه تحصیل جزء نفقه زن محسوب می شود؟ 🔹هزینه تحصیل زن و مخارج و شهریه دانشگاه همسر، جزء نفقه وی محسوب نشده لذا پرداخت آن بر عهده شوهر او نمی باشد.
▫️در چه صورت بانک می‌تواند بدون دستور قضایی ملک وثیقه را توقیف نماید؟ 🔹طبق قوانین و البته قانون اجرای احکام مدنی، بانک تنها با حکم دادگاه می‌تواند اموال وثیقه‌ای بدهکار را توقیف کند. اگر بدهکار اقساط وام خود را پرداخت نکند، بانک باید ابتدا از طریق دادگاه درخواست توقیف و سپس فروش وثیقه را ارائه کند. بدون دستور قضایی، بانک نمی‌تواند مستقیماً اقدام به توقیف ملک وثیقه کند.
▫️آیا میتوان بخشی از خیابان را برای کسب خود اشغال کرد؟ 🔹مطابق قانون شهرداری ها، سد معبر عمومی برای کسب یا سکنی یا هر عنوان دیگر ممنوع است و شهرداری‌ها موظفند از آن جلوگیری کنند. 🔹مواد قانونی مربوط به سد معبر تبصره یک بند دو ماده ۵۵ قانون شهرداریها: سدمعابر عمومی و اشغال پیاده روها و استفاده غیرمجاز آنها و میدان و پارک ها و باغ های عمومی برای کسب یا سکنی و یا هر عنوان دیگری ممنوع است و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزاد کردن معابر و اماکن به وسیله ماموران خود اقدام کند. 🔹تبصره شش ماده ۹۶ قانون شهرداریها: اراضی، کوچه‌های عمومی، میدان‌ها، پیاده روها، خیابان‌ها و به طور کلی معابر و بستر رودخانه، نهرها و مجاری فاضلاب شهرها، باغ های عمومی، گورستان‌های عمومی و درخت‌های معابر عمومی واقع در محدوده شهر که مورد استفاده عمومی و درخت‌های معابر واقع در محدوده شهر که مورد استفاده عموم است، ملک محسوب و در مالکیت شهرداری است.
⚖📌 بایسته‌های حقوقی ▪️اگر اهل خرید اینترنتی هستید، این شروط از قانون تجارت الکترونیک رو باید بدونید 👇👇 ▪️خریدار می‌تواند بدون هیچ دلیلی حتی غیرموجهه، تا ٧ روز پس از تسلیم کالا، از خرید خود منصرف شده و کالا را پس بدهد و فقط باید هزینه‌های مربوط به ارسال را پرداخت نماید. ▪️چنانچه خریدار تا ٧ روز از خرید خود منصرف شود، تمامی مبلغی که از خریدار دریافت شده است، باید به او مسترد شود. ▪️چنانچه فروشنده توانایی ارسال کالای خریداری شده توسط خریدار را نداشت، باید تمامی مبلغ را به وی مسترد کند. ▪️ترتیب نحوه پرداخت، تحویل کالا، شرایط فسخ قرارداد و خدمات پس از فروش به نحو دقیق باید ذکر گردد.
تصاویر چند سنگ قبر برای حیوانات که در فضای مجازی پربازدید شده است! الزمان
🔴 بازدهی ۱۳/۵ درصدی خودرو در پاییز 🔹در این گزارش قیمت های ابتدا و انتهای پاییز 10 خودرو منتخب داخلی بررسی شده است. 🔹نتیجه اینکه میانگین قیمت در بازار خودروهای داخلی کشور طی بازه زمانی تحت بررسی حدود 13.5 درصد رشد کرده است. 🔹نگاهی کلی به وضع بازار خودرو در فصل پاییز نشان می دهد منحنی قیمت در مهر ماه نوسان کمتری نسبت به آبان و در آبان نیز افت و خیز کمتری از آذر داشته است. 🔹در پاییز برخی اتفاقات سبب شد منحنی قیمت در بازار خودرو در مقاطع مختلف دچار افت و خیز شود. برخی از این اتفاقات مانند اصلاح قیمت کارخانه ای خودروها، ابلاغ آیین نامه واردات خودروهای کارکرده برقی و هیبریدی و طرح های فروش، تاثیر مستقیم بر منحنی قیمت در بازار خودرو گذاشته است. 🔹برخی رخدادها نیز مانند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که با برد دونالد ترامپ همراه بود، به صورت غیر مستقیم بازار خودرو را متاثر از خود کرد 🔹در واقع بازار خودرو در پاییز امسال نیز مانند گذشته متاثر از اتفاقات خودرویی و غیر خودرویی، با نوسان قیمت مواجه شد، منتها با یک تفاوت بزرگ. بازار خودرو در این سال ها (سال های تحریم) همواره متاثر از رفتار بازار ارز و انتظارات تورمی بود، به نحوی که هر گاه انتظارات و ارز افزایشی می شد، قیمت خودرو نیز اوج می گرفت و هر زمان آن دو کاهشی می شدند، قیمت خودروها افت می کرد. 🔹این روند اما در پاییز امسال تا حدی تغییر کرد، به نحوی که بازار خودرو دیگر تمام و کمال از نوسان انتظارات و به خصوص ارز، پیروی نکرد. 🔹به عبارت بهتر، بازار خودرو در پاییز تا حدی راه خود را از بازار ارز جدا کرد و تناسب قبل بین قیمت ارز و خودرو دیگر برقرار نبود. 🔹به عنوان مثال، اگر افزایش 20 درصدی نرخ ارز، سبب رشد منحنی قیمت در بازار تا 15 درصد می شد، این رویه دیگر در پاییز به چشم نیامد و درصد افزایش قیمت خودرو عدد کمتری بود. 🔹در حال حاضر نیز که در واپسین روزهای پاییز به سر می بریم، محاسبات دنیای اقتصاد نشان می دهد ارز و خودرو هماهنگی گذشته را ندارند. طبق محاسبات، قیمت دلار (با توجه به نرخ 77 هزار و 240 تومانی تا لحظه تنظیم این گزارش) نسبت به روز نخست مهر ماه امسال، بیش از 35 درصد رشد کرده است. این در حالی است که رشد قیمت در بازار خودرو 13.5 درصد بوده است. 🔹اما در پاییز اتفاقات مختلفی رخ داد که بر سرعت افت و خیز قیمت خودرو در بازار آزاد اثرگذار بودند. 🔹به عنوان مثال، ابلاغ آیین نامه واردات خودروهای کارکرده برقی و هیبریدی با توجه به سیگنالی که بابت افزایش عرضه به بازار داد، اثر کاهشی بر منحنی قیمت گذاشت، اثری البته محدود. 🔹یا مثلا انتخاب دوباره ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، بازار ارز و انتظارات تورمی را تا حدی افزایشی کرد، اما اثر آن روی بازار خودرو چندان قابل توجه نبود. 🔹در بین تمام اتفاقات رخ داده در پاییز امسال، اصلاح میانگین 30 درصدی قیمت کارخانه ای خودروها بیشترین تاثیر را بر منحنی قیمت در بازار آزاد گذاشت.