eitaa logo
عزیز غضنفری*
3.4هزار دنبال‌کننده
24.4هزار عکس
18.2هزار ویدیو
271 فایل
 خط اغفال به خصوص خواص و نخبگان از تاثیر دشمن ، یکی از خطوط القائی و تبلیغاتی دشمن است.امام خامنه ایی دامت برکاته 🕛 مدیریت کانال @ghazanfariaziz
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عزیز غضنفری*
نقش بصيرت ياران ائمه عليهم السلام در تداوم شيعه انتقام و پيام‌رساني (بصيرت ياران امام سجاد عليه الس
نقش بصيرت ياران ائمه عليهم السلام در تداوم شيعه انتقام و پيام‌رساني (بصيرت ياران امام سجاد عليه السلام ) مختار ثقفي موضع‌گيري در برابر هتاكي ابن‌زياد به اهل بيت پيامبر صلي الله عليه و آله پس از شهادت امام حسين عليه السلام و چيره شدن ابن‌زياد بر كوفه، طرفداران اهل بيت پيامبر صلي الله عليه و آله تار و مار شدند و ابن‌زياد با كمال جسارت بر روي منبر مسجد كوفه به اميرمؤمنان و فرزندان او اهانت مي‏كرد كه با واكنش شديد مردم، همچون عبداللّه ‏بن ‏عفيف روبه‏رو شد. آن روز مختار نيز كه تازه آزاد شده بود، به مسجد آمد. ابن‌زياد مثل هميشه سخنش را با اهانت به اميرمؤمنان و اولاد حضرت آغاز كرد و چون ابن‏عفيف، روز گذشته به سبب اعتراضش شهيد شده بود، كسي جرئت نكرد در برابر اين مرد ياوه‌گو بايستد. سكوت همه جا حكم‌فرما بود كه ناگهان فرياد خشم‏آلود مختار از گوشه مسجد، قلب ابن‌زياد را لرزاند و مانند شيري كه از قفس آزاد شده باشد، بر سر فرزند سميه فرياد برآورد: واي بر تو، ابن‌زياد! آيا به علي عليه السلام و حسين عليه السلام اهانت مي‏كني؟! دهانت بشكند. تو اصلاً كيستي؟ همان زنازاده معروف! و اين تهمت‏هايي كه زدي، برازنده تو و اميرت يزيد است، نه حسين و خاندان پيامبر. سخنان مختار به حدي تند بود كه ابن‏زياد از همان بالاي منبر عصا يا چوب‌دستي خود را به طرف مختار پرت كرد كه صورتش را مجروح ساخت. بيان فضيلت‌هاي اهل بيت عليهم السلام و اعلام بيزاري از ستم‌ خاندان اموي در زماني كه مغيرة ‌بن ‌شعبه به ولايت كوفه نصب شد، مختار براي فراگيري آموزه‌هاي اهل بيت عليهم السلام به مدينه رفت و در كنار خاندان پيامبر، به ويژه محمد حنفيّه قرار گرفت و از محضر آنان كسب فيض و معرفت مي‌كرد و حديث مي‏آموخت. او پس از مدتي دوباره به كوفه بازگشت و به بيان فضيلت‌هاي اهل بيت پيامبر صلي الله عليه و آله و امام حسين عليه السلام پرداخت و از حقانيت آنان سخن به ميان آورد و گفت: «همانا خاندان پيامبر از هر كس ديگر به حكومت و رهبري مردم و جانشيني پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله سزاوارتر است.» مختار از مصيبت‏هايي كه بر خاندان پيامبر مي‏رفت و از ستم‏هايي كه در زمان حاكميت خاندان اموي بر آنان روا داشته مي‏شد، بسيار ناراحت و اندوهگين بود. خانه مختار، پايگاه مسلم و شيعيان كوفه مسلم در پانزدهم ماه مبارك رمضان، نامه امام حسين عليه السلام به بزرگان و مردم كوفه را گرفت و به ‏سوي كوفه حركت كرد. او سرانجام پس از نوزده روز، در شب پنجم شوال وارد كوفه شد. با وجود بزرگان و شخصيت‏هاي سرشناس شيعه، مانند هاني‏ بن‏ عروه، مسلم‌ بن ‌عوسجه، حبيب بن مظاهر و سليمان ‌بن ‌صرد خزاعي در كوفه، يكسره به خانه مختار كه به خانه مسلم‌ بن ‌مسيّب معروف بود وارد شد؛1 زيرا او از سرشناس‏ترين بزرگان شيعه و يكي از شمشيرهاي آنان بود و بيش از همه به حسين عليه السلام عشق و محبت مي‏ورزيد و به مصلحت‌ها، منفعت‌ها و اهداف آن حضرت پاي‏بند بود. 2 بدين ترتيب، مختار نخستين مهماندار و ميزبان نماينده خاص امام حسين عليه السلام «و از كساني بود كه در همان ابتدا، به‏طور سرّي (و پيش از حضور جمعي در خانه او) با مسلم بيعت كرد.»3 با ورود مسلم به خانه مختار، آنجا مركز انقلاب و پايگاه شيعيان شد و مردم براي بيعت به آنجا مي‏آمدند همراهي با امامان، در زمان صلح و جهاد صلح امام حسن عليه السلام موجب شد امام سال‌ها به آن پاي‏بند بماند و با سكوت تلخ و دردناك خود، پرده از چهره سياه معاويه بردارد و عهدشكني او را آشكار سازد. مختار نيز با اطاعت از امام خود و به پيروي از سياست او، تا زمان جانشيني يزيد به دستور معاويه همراه با عموي خود سعد كه از استانداري مدائن بر كنار شده بود، به حومه كوفه در محلي از خُطرنيه به نام لقفا كه در آنجا زمين زراعتي داشت، رفت و در ظاهر، عادي و آرام زندگي مي‌كرد و به كار كشاورزي مشغول بود. در واقع در آن زمان، معاويه با جانشين‌كردن يزيد، آخرين مواد تعهدنامه را شكست. 1 عهدشكني‏هاي پياپي معاويه و زير پا گذاشتن مواد عهدنامه صلح با امام حسن عليه السلام به ويژه با جانشيني يزيد ذهن همه‏ مسلمانان را به امام حسين عليه السلام متوجه ساخت. در اين ميان، شيعيان منتظر بودند ببينند او در برابر يزيد چه موضعي مي‌گيرد. مختار نيز كه تا آن زمان بي‏نام و نشان زندگي مي‏كرد، وقتي خبر مخالفت شديد امام حسين عليه السلام در خصوص خلافت يزيد را شنيد، همراه با بزرگان شيعه كوفه، نخستين جلسه مشورتي را درباره امر خلافت در خانه سليمان بن صُرد خزاعي تشكيل دادند. اين نشست، نشان‌دهنده مخالفت آشكار آنان با خلافت يزيد و پشتيباني از امامت حضرت حسين عليه السلام است. پس از آن، مختار فعاليت خود را براي ياري امام حسين عليه السلام و بيعت گرفتن از مردم براي آن حضرت آغاز كرد و خود وارد صحنه سياسي و مبارزاتي شد و براي همين، مزرعه خود را ترك كرد و به كوفه آمد.۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨ ﴾﷽﴿✨ 🌿اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِاللهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتي حَلَّتْ بِفِنائِكَ عَلَيْكَ مِنّي سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقيتُ وَبَقِيَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّي لِزِيارَتِكُمْ، اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَعَلى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَيْن🌿
دعای سلامتی امام زمان متن عربی و ترجمه فارسی دعای اللهم کن لولیک بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ به نام خداوند رحمن و رحیم اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ و عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، خدایا برای ولیت حجت بن الحسن که درودهایت بر او و پدرانش باد ، در این ساعت ، و فی کُلّ ساعَة وَلیّا و حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً و در هر ساعت سرپرست و نگهبان و پیشوا و یاور و راهنما و دیده بان باش ، حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً و تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً . تا او را با رغبت مردم در زمینت سکونت دهی، و زمانی طولانی بهره مندش سازی متن خالص عربی دعای اللهم کن لولیک اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا
گروه فشار مقصر بود یا تضمین روحانی به غرب؟ روزنامه سازندگی روز گذشته به نقل از مسیح مهاجری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: «گروه فشار تلاش کرد برجامی سر نگیرد. بعد که سر‌گرفت، تلاش کرد به کمک ترامپ، صهیونیست‌ها و ارتجاع عرب آمریکا از برجام خارج شود. البته ترامپ بیچاره خودش بنا نبود خارج شود بلکه او را خارج کردیم. یعنی همین گروه فشار ما او را از برجام خارج کرد.» مدعیان اصلاحات برای سرپوش گذاشتن بر ضعف‌ها و ‌اشتباهات راهبردی خود در مسئله برجام، حتی حاضرند به تطهیر ترامپ و دولت آمریکا دست بزنند و تمام مشکلات را به گردن مخالفین خود در داخل که حالا مهاجری نام گروه فشار بر آنها گذاشته است بیندازند! اما حقیقت آن است که علت اصلی خروج آمریکا از برجام، اطمینان از عدم پاسخ مناسب دولت روحانی و باقی‌ماندن ایران در برجام به هر قیمتی بود. امری که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی وقت اتحادیه اروپا سال 97 آن را فاش کرد و گفت از روحانی تضمین گرفته‌ام حتی در صورت خروج آمریکا از برجام، ایران در این معاهده باقی بماند. مدعیان اصلاحات در حالی منتقدان برجام را مورد هجمه قرار می‌دهند که در برجام به نحوی توافق کردند که بی‌سوادترین افراد هم این‌گونه معامله نمی‌کنند. خود علم‌پنداری و خود نخبه‌پنداری اصلاح‌طلبان روزنامه اعتماد در یادداشتی عنوان داشت: «از مهم‌ترين آثار اين پديده، تهي شدن دانشگاه از نخبگان،‌ انديشمندان و عالمان است. افراد توانمندي كه صرفا با هدف گسترش ‌انديشه و ارتقاي علمي دانشجويان پاي به اين عرصه گذاشته‌اند، با ايجاد چنين وضعيتي، ديگر رغبتي به حضور و تدريس در دانشگاه‌ها نخواهند داشت و جاي آنها را افراد كم‌مايه اما «وفادارنما» خواهند گرفت... دومين اثر، بي‌اعتباري دانشگاه نزد دانشجويان و جامعه علمي است. دانشگاه اعتبار خود را به‌شدت از دست خواهد داد و نتيجه آن سقوط رتبه علمي دانشگاه‌هاي ايران نسبت به ساير كشورهاست... از ديگر تاثيرات اخراج‌ها، افزايش احتمال خروج اساتيد اخراج‌شده از كشور است كه خود به معناي شتاب گرفتن خروج سرمايه‌هاي انساني از ميهن و جذب اين سرمايه‌ها در كشورهاي ديگر است. اخراج اساتيد به معناي اخراج ايده، فكر، خلاقيت و سرمايه‌هاي دانشي رشد و توسعه كشور است. به عبارتي در شرايط انزواي فعلي و در حالي كه به‌طور قطع نيازمند استفاده از نيروهاي متخصص داخلي هستيم، خروج اساتيد دانشگاه به معناي حركت در مسير تداوم نابساماني‌ها است.» روزنامه‌های زنجیره‌ای طی روزهای اخیر به شکل متحدی اقدام به بحران‌نمایی در حوزه دانشگاه و ایجاد جنجال در موضوع برخورد با افراد فاقد صلاحیت‌های در دانشگاه‌ها داشته‌اند. پدیده قابل ملاحظه در تمام این نوشته‌ها خود‌نخبه‌پنداری این افراد و وابستگان به اصلاح‌طلبان است. البته این ویژگی در بین اصلاح‌طلبان پدیده و ویژگی جدیدی نیست. خود را ژنرال و دانشمند می‌نامند و با بدترین عملکرد‌ها حوزه مسئولیت خود را تحویل می‌دهند. در حوزه دانشگاه نیز هر کسی که مبتنی بر مشی اصلاح‌طلبان به جای علم به دنبال حرف‌ها و سخنان شاذ سیاسی باشد یا در هر حوزه‌ای غیر از حوزه مطالعه و سابقه علمی خود حرف بزند، از دید اصلاح‌طلبان دانشمند به حساب می‌آید. مثلا سابقه فوق‌العاده بد فردی مثل شریفی زارچی در مدیریت سامانه‌های وزارت بهداشت در زمان اوج کرونا در دولت دوازدهم و عدم رضایت مسئولین دولت روحانی در وزارت بهداشت از وی را نیز گویا فراموش کرده‌اند. این نوشته در حالی است که دانشگاهیان رکود علمی شدید کشور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم و برخوردهای قهرآمیز و چکشی دولت روحانی با اساتید انقلابی و اساتیدی که به رویکرد این دولت با کارنامه فاجعه‌بارش انتقاد داشتند را فراموش نکرده‌اند. 💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95 💥کانال ما درپیام رسان بله https://ble.ir/jangnarmvdoshmanshnasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وقتی مسیحی‌ها هم به زائران امام حسین خدمت می‌کنند 💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95 💥کانال ما درپیام رسان بله https://ble.ir/jangnarmvdoshmanshnasi
چرا رهبر معظم انقلاب از دولت آقای رئیسی تمجید کردند؟ سنگینی کار دولت‌ها همیشه تذکر رهبری به مجالس و دیگران بوده است و عمدتاً در بزنگاه‌ها و تنگنا‌ها براساس اصل ۵۷ قانون اساسی به کمک دولت‌ها آمده‌اند. تلاش، زحمت و دوندگی در همه دولت‌ها با نوساناتی وجود داشته است، اما تمجید از این دولت و برجسته کردن این امر به‌عنوان یک «تمایز» صرفاً احساس تعلق عاطفی نیست که ترسیم افقی است تا دولت‌های آینده بدانند تعبیه کدام شاخص‌ها در رفتار، گفتار و عملکردشان آنان را واجد تمجید می‌کند؟ اما آنچه مورد تمجید رهبری است موجب تعجب و نقد عده‌ای در کشور است که اپوزیسیون به معنای عرفی آن هم نیستند. عده‌ای براساس قاعده «تصویر رقیب ضعیف» به مسئله نگاه می‌کنند که مبادا این تحسین و تمجید در فردای گزینش ملت به ضررشان شود. اما عده‌ای هستند که واقعاً دلیل تمجید را نمی‌دانند یا نمی‌فهمند. با فرض اینکه اغراض بر آنان حاکم نیست باید دو منظر نگاه به دولت‌ها در کشور (اینجا دولت مستقر) را اینگونه فهمید: دسته‌ای ایران را یک کشور طبیعی با همه امکانات و ظرفیت‌های بالقوه می‌بینند و استاندارد‌های غرب را که از قضا جهانشمول تعریف می‌کنند روی عمل دولت می‌گذارند و می‌بینند که نمی‌خواند. این جماعت فرضشان عملکرد یک دولتی است که در اتوبانی صاف در حرکت است. فرض آنان از ایران کشوری است مثل لهستان، اسپانیا، مالزی، الجزایر و غیره، یعنی کشوری که همه زمینه‌ها برای توسعه در آن آماده است و اگر مانعی وجود دارد صرفاً انسانی و بی‌عرضگی است. در نقطه مقابل (که نظر رهبری هم هست) دولت‌ها در حالی کشور را اداره می‌کنند که زیر فشار ۱۸۰۰ تحریم هستند، سیستم بانکی جهان روی ایران بسته است، پذیرش FATF (که برای کشور عادی چیز بدی نیست) به‌خاطر معنادهی غرب به تروریسم موجب بردن ایران به شورای امنیت می‌شود. دور زدن تحریم با سوختن و تحریم شرکت‌های لورفته امر پیچیده‌ای است، حتی مسیر‌های سنتی ارز نیز بسته می‌شود، در روابط ما با کشور‌ها اختلال ایجاد می‌کنند، فروش نفت را به حداقل می‌رسانند، دشمن میلیارد‌ها دلار صرف اقدامات امنیتی و رسانه‌ای علیه ایران می‌کند و.... در چنین شرایطی پرداخت بموقع حقوق ۵ میلیون شاغل و بازنشسته ازسوی دولت هنر محسوب می‌شود، نداشتن مشکل کمبود کالا‌های اساسی در کشور هنر است، بازگرداندن پول نفت (که در این دولت صددرصد برگشته است) مهارت است، کاهش ایران‌هراسی در منطقه غرب آسیا دستاوردی بزرگ است، درگیر کردن صهیونیست‌ها در درون سرزمین‌های اشغالی و کرانه باختری هنر است. زیر آتش سنگین دشمن و فعالیت ۳۸۰ کارمند وزارت خزانه‌داری امریکا در سراسر جهان علیه ایران، پیوستن به ائتلاف‌های بزرگ جهانی عظمت‌آفرین است. از سوی دیگر تورم از اثرات مستقیم تحریم است که در همه دولت‌ها با سلایق و توانمندی‌های متفاوت پابرجاست. پس اداره کشور زیر آتش سنگین دشمن هرقدر هنرمندانه‌تر و کم‌هزینه‌تر باشد واجد تمجید است. علاوه‌بر آن، نجابت رئیس دولت در کلام، دوری از تولید نخودسیاه برای سرکار گذاشتن مردم، نگاه نکردن دولتمردان به قدرت به مثابه طعمه، و مردمی بودن مسئولان کشور واجد تمجید است. برخی مدیران دولت قبل از سردمداران اقتصادی کشور در حوزه خصوصی بودند و تضاد منافع بر تصمیمات کشور مؤثر واقع می‌شد. این دولت از چنین چهره‌هایی برحذر است. سیاست برای آقای رئیسی حقه‌بازی نیست. رئیس این دولت نه‌تنها در دسترس کابینه است که به‌راحتی در دسترس استانداران نیز هست، در حوزه آب و برق و صنعت گام‌های بلندی برداشته است و از بی‌اعتقادی به پالایشگاه و نیروگاه‌سازی که قبلاً تیتر رسانه‌ها بود سخن نمی‌گوید و هنرمندانه چالش گاز و برق را در زمستان و تابستان تا نقطه رهایی از موانع دنبال می‌کند. بنابراین، اگر پذیرفتیم که در معرکه جنگ همه‌جانبه کشور اداره می‌شود، چنین دولتی هنرمند و واجد تمجید و ستایش است. اگر دولتی بود که سر سفره‌ای پهن‌شده می‌نشست حتماً بی‌عرضه است و همان است که اصلاح‌طلبان هر روز هشتک می‌زنند. ممکن است گفته شود که دولت اصل مسئله یعنی فشار‌ها را بردارد و دشمنی‌ها را برطرف کند. پاسخ این است که مسئله دشمن با ما بر سر وجود و ماهیت جمهوری اسلامی است نه حدود و عملکرد آن و تا به نقطه «قوی بودن» نرسیم، مأیوس کردن حداکثری دشمن سخت است و سازش نیز خلاف عزت و حکمت است. اما تلاش‌ها در این زمینه هویداست. خروج امریکا از برجام ثابت کرد که هسته‌ای بهانه است و راه عبوس ماندن مقابل دشمن فقط «ایران قوی» است که در مسیر شدن هستیم و این تنظیم‌گر دشمن است. دکتر گنجی .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95 💥کانال ما درپیام رسان بله https://ble.ir/jangnarmvdoshmanshnasi
عزیز غضنفری*
نقش بصيرت ياران ائمه عليهم السلام در تداوم شيعه انتقام و پيام‌رساني (بصيرت ياران امام سجاد عليه الس
نقش بصيرت ياران ائمه عليهم السلام در تداوم شيعه انتقام و پيام‌رساني (بصيرت ياران امام سجاد عليه السلام ) مختارثقفی انتقام از قاتلان امام حسين عليه السلام به ‏دنبال شهادت امام حسين عليه السلام و جنايت‌هاي يزيد، حركت توابين به رهبري سليمان بن صُرد خزاعي از اصحاب پيامبر شكل گرفت و مردم كوفه با توجه به عهدشكني خود با امام حسين عليه السلام ، تصميم گرفتند با ريختن خون خويش، كفاره گناه‏شان را بپردازند. حركت توابين، قيام انتقام‏جويانه صرف از قاتلان امام حسين عليه السلام بود كه بر اثر بي‏تجربگي، نتوانستند به همه هدف‌هاي خود برسند، ولي مختار توانست از نتيجه كار و فعاليت آنان، به سود حركت خويش بهترين بهره را برد. با اين حال، او نمي‏توانست سياست‏هايي را كه توابين در پيش گرفته بودند، بپذيرد؛ زيرا مختار باور داشت توابين، در حركت خود دچار اشتباه‏اند. موضع مختار در برابر قاتلان امام حسين عليه السلام ، قاطع، روشن و سازش‏ناپذير بود. از نظر او، همه كساني كه در جنگ با فرزند پيامبر در كربلا شركت داشتند، مجرم و گناه‌كار بودند و بايد به سزاي كارهاي زشت خود مي‏رسيدند. گفتني است حركت توابين نتوانست هم‌پاي شعارهاي خود عمل كند و از قاتلان آن حضرت قاطعانه انتقام بگيرد؛ زيرا وجود روحيه قوم‏گرايي و اشراف‏منشي در ميان بعضي از سران توابين، موجب شد عده‏اي از قاتلان سرشناس شهداي كربلا كه با بعضي از سران توابين خويشاوندي داشتند؛ از جمله عمر بن سعد ابي‌وقاص و ساير رؤسا و اشرافي كه در كربلا در مقابل امام ايستادند، بي‌هراس در كوفه زندگي كنند. به ‏همين علت، عبداللّه‏ بن سعد بن نوفل ازدي، از شيعيان و ياران اميرمؤمنان علي عليه السلام ، به سليمان و ديگر رهبران توابين اعتراض كرد و گفت: ما براي خون‌خواهي امام حسين عليه السلام قيام كرده‏ايم و حال كه قاتلان حسين عليه السلام ... در كوفه اقامت دارند، با اين وضع به كجا مي‏رويم؟!1 مختار با معرفي خود با عنوان نماينده اهل بيت عليهم السلام و گرفتن تأييد از محمدبن‌حنفيه كه در آن زمان، خود نماينده امام زين‌العابدين عليه السلام بود به نهضت خويش مشروعيت بخشيد. او با ابراهيم فرزند مالك‌اشتر، از ياران باوفا و شجاع علي عليه السلام و رهبر قبيله نخع،2 و نيز با محمد حنفيه ارتباط نزديك داشت و با ياري آنان توانست از قاتلان امام حسين عليه السلام انتقام بگيرد. بيعت بر اساس كتاب خدا، سنت پيامبر و خون‌خواهي امام حسين عليه السلام مختار پس از تبيين هدف‌هايش براي مردم، آنان را به هم‏پيماني با خود براي تحقق بخشيدن به آن هدف‌ها فرا خواند و مردم كوفه نيز گروه گروه ‏نزد او آمدند و با او پيمان بستند. مختار براي اينكه پيمانش استوارتر شود و بدانند بر سرِ چه با او بيعت كرده‏اند، متني را به كسي كه مي‏خواست با او دست بيعت دهد، نشان مي‏داد و اگر او آن را مي‏پذيرفت و پاسخ مثبت مي‏داد، با او بيعت مي‏كرد.1 آن متن بدين قرار بود: با من بيعت كنيد بر اساس دستورهاي كتاب خدا و سنت پيامبر او و خون‌خواهي از دشمنان اهل بيت عليهم السلام و جهاد با منحرفان و حمايت از ستم‏ديدگان و مظلومان و نبرد با آناني كه با ما سرِ جنگ دارند و صلح با كساني كه با ما از در صلح پيش آيند. همچنين به پيماني كه بسته‏ايم وفادار بمانيد. ما بيعت شما را فسخ نمي‏كنيم و از شما نيز نمي‏خواهيم آن را فسخ كنيد. پس از بيان اين سخنان، اگر شخص همه آنان را مي‏پذيرفت و مي‏گفت «بلي»، با او بيعت مي‏كرد. از خطبه مختار و مطالبي كه هنگام بيعت گرفتن انشا مي‏كرد، به‏دست مي‏آيد كه او نهضت خود را براي حمايت از خاندان پيامبر؛ گرفتن حقوقِ از دست رفته آنان، خون‌خواهي سالار شهيدان، حسين بن علي‌ عليهما السلام و برپايي عدالت و برچيدن ستم معرفي مي‏كند و بر آن اساس، از مردم بيعت مي‏گيرد. تاريخ نيز هرگز نمي‏نويسد او خطبه‏اي به نام خويش خوانده يا از مردم براي خلافت خود بيعت گرفته باشد.۴ .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95 💥کانال ما درپیام رسان بله https://ble.ir/jangnarmvdoshmanshnasi