حکمت ۲۳.mp3
3.72M
✍ حکمت ۲۳
✅ قَالَ امیر المومنین علیه السلام: مَنْ أَبْطَأَ بِهِ عَمَلُهُ، لَمْ يُسْرِعْ بِهِ [حَسَبُهُ] نَسَبُهُ.
✅ امیر المومنین علیه السلام:
آن كه كردارش او را به كندى حركت دهد، نسبش وى را سرعت ندهد.
#نهج_البلاغه
#حکمت23
💢حجت الاسلام حامد محقق
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••
#حکمت23
قَالَ (علیه السلام): مَنْ أَبْطَأَ بِهِ عَمَلُهُ، لَمْ يُسْرِعْ بِهِ [حَسَبُهُ] نَسَبُهُ
آن كه كردارش او را به كندى حركت دهد، نسبش وى را سرعت ندهد.
🌴مرد عمل باش!
امام(علیه السلام) در این سخن پربار و حکمت آمیز به اهمیت عمل صالح و نیک در سرنوشت انسان اشاره دارد و تلویحاً کسانى را که بر نسب خود تکیه مى کنند در خطا مى شمرد و مى فرماید: «کسى که عملش او را (از پیمودن مدارج کمال) کُند سازد نَسَبش به او سرعت نخواهد بخشید»;
قرآن و روایات در جاى جاى خود بر" فرهنگ عمل" تکیه کرده است و آن را مقدم بر هر چیز مى شمرد و این آیه شریفه قرآنى که به صورت شعار براى مسلمانان در آمده شاهد این گفتار است: (إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللّهِ أَتْقاکُم).
درست است که نسب عالى یکى از مزایاى اجتماعى افراد محسوب مى شود ولى در واقع جنبه تشریفاتى دارد; آنچه به حقیقت و واقعیت مقرون است اعمال خود انسان است و بسیار دیده ایم افرادى که از خانواده هاى پایین بودند به سبب تلاش و کوشش به مقامات عالى رسیده اند در حالى که افراد دیگرى با نسب هاى عالى بر اثر سستى و تنبلى خوار و بى مقدار شدند.
از آنچه گفتیم روشن مى شود که عمل در اینجا به معناى عبادت نیست بلکه هرگونه عمل مثبت معنوى و مادى را شامل مى شود.
در حدیث دیگرى از امام سجاد نقل شده است که «اصمعى» مى گوید: شبى در مکه بودم که شبى مهتابى بود هنگامى که اطراف خانه خدا طواف مى کردم صداى زیبا و غم انگیزى گوش مرا نوازش داد. به دنبال صاحب صدا مى گشتم که چشمم به جوان زیبا و خوش قامتى افتاد که آثار نیکى از او نمایان بود. دست در پرده خانه کعبه افکنده و با جمله هاى پرمعنا و تکان دهنده اى با خدا مناجات مى کند. مناجات او مرا سخت تحت تأثیر قرار داد. آن قدر ادامه داد و گفت و گفت که مدهوش شد و به روى زمین افتاد. نزدیک رفتم و سرش را به دامان گرفتم و به صورتش خیره شدم دیدم امام زین العابدین على بن الحسین(علیهما السلام) است. سخت به حال او گریستم. قطره اشکم بر صورتش افتاد و به هوش آمد و فرمود: «مَنِ الَّذِی أَشْغَلَنِی عَنِ ذِکْرِ مولاى; کیست که مرا از یاد مولایم به خود مشغول داشته»
عرض کردم: «اصمعى» هستم اى سید و مولاى من این چه گریه و چه زارى است؟ تو از خاندان نبوت و معدن رسالتى. مگر خدا در مورد شما نفرمود: (إِنَّما یُریدُ اللّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهیرا) امام برخاست و نشست و فرمود: «هَیْهاتَ هَیْهاتَ خَلَقَ اللَّهُ الْجَنَّةَ لِمَنْ أَطَاعَهُ وَأَحْسَنَ وَلَوْ کَانَ عَبْداً حَبَشِیّاً وَخَلَقَ النَّارَ لِمَنْ عَصَاهُ وَلَوْ کَانَ وَلَداً قُرَشِیّاً; هیهات هیهات خداوند بهشت را براى مطیعان و نیکوکاران آفریده، هرچند غلام حبشى باشد و دوزخ را براى عاصیان خلق کرده، هرچند فرد بزرگى از قریش باشد مگر این سخن خدا را نشنیده اى که مى فرماید: هنگامى که در صور دمیده شود و قیامت برپا گردد نسب ها به درد نمى خورد و کسى از آن سؤال نمى کند».
شبیه همین داستان در بحارالانوار، جلد 46، صفحه 81، از طاووس یمانى نقل شده است.
تنها مسئله معاد و نجات یوم القیامة نیست که نسب ها در آن تأثیرى ندارد بلکه در گرو اعمال آدمى است، در دنیا نیز افرادى را مى شناسیم که از نسب هاى برجسته اى برخوردار بودند; اما بر اثر سستى و تنبلى عقب ماندند و راه به جایى نبردند و افرادى را سراغ داریم که از نظر نسب از یک خانواده به ظاهر پایین اجتماعى بودند; ولى لیاقت و کاردانى و تلاش و کوشش آنها را به مقامات بالا رساند.
در اینجا این سؤال پیش مى آید که ما در روایات اسلامى درباره فضیلت سادات و فرزندان پیامبر مطالب زیادى داریم و در نامه مالک اشتر، على(علیه السلام) به او توصیه مى کند که فرماندهان لشکرش را از خانواده هاى اصیل برگزیند (ثُمَّ الْصِقْ بِذَوِى الاْحْسابِ ...) و در دستورات مربوط به انتخاب همسر نیز آمده است که همسران خود را از خانواده هاى اصیل برگزینید و اینها نشان مى دهد که نسب و اصالت خانوادگى نیز مؤثر است.
پاسخ این سؤال با توجه به یک نکته روشن مى شود و آن این که منظور امام از نسب، نسب هاى تشریفاتى دنیوى است که فلان کس شاهزاده است یا پدرانش از مالکان بزرگ و ثروتمندان معروف شهر بوده اند; و اما نسب هاى معنوى که بر اساس ارزش هاى والاى اخلاقى و انسانى بنا شده به یقین مؤثر و در عین حال باز هم اصالت با عمل است و این گونه نسب ها نیز در درجات بعد قرار دارد. به همین دلیل افرادى از خانواده هاى اصیل بوده اند، همچون فرزند نوح و جعفر کذاب که بر اثر سوء عمل به اشقیا پیوستند و برعکس افرادى از خانواده هاى فاسد بودند که بر اثر حسن عمل در صف سعدا جاى گرفتند.
در حدیثى در حالات «سعد بن عبدالملک» که از خاندان بنى امیه بود آمده است که نزد امام باقر(علیه السلام) آمد و همچون زنان مصیبت زده گریه و ناله مى کرد. امام(علیه السلام) فرمود: 👇
چرا گریه مى کنى؟ عرض کرد: چگونه نگریم در حالى که من از همان طایفه اى هستم که به عنوان شجره ملعونه در قرآن از آنها نام برده شده! امام(علیه السلام) فرمود: تو از آنها نیستى; گرچه از بنى امیه اى; ولى از ما اهل بیتى. آیا این آیه را نشنیدى که خداوند از زبان ابراهیم در قرآن فرموده: «(فَمَنْ تَبِعَنِى فَإِنَّهُ مِنِّى); آن کس که از من پیروى کند او از من (و از خانواده من) است». (از این رو سعد را به موجب اعمال نیکش سعد الخیر مى نامیدند)
@gholch🌹
تفسیر صفحه ۷ قرآن کریم .mp3
26.27M
📌صوت تفسیر قرآن #حجت_الاسلام_راجی
📖 صفحه ۷ - سوره بقره (آیات ۳۸_۴۸)
_______________
⁉️ ابلیس چه زمانی از بهشت اخراج شد؟
♨️ مشکل اصلی #نسل جدید!
⁉️ صهیونیستها «اسرائیل» را چه معنا میکنند؟
♨️ چند نمونه از #خدمات رضاشاه!
⁉️ #دیکتاتور به چه معناست؟
⁉️ ابلیس چند مرتبه از جایگاهش تنزل یافت؟
♨️ تفاوت خوف با حزن در چیست؟
⁉️ در چه صورتی نگران آینده نباشیم؟
⁉️ چرا به «بنی اسرائیل» این لقب داده شد؟
♨️ راهحلی برای شاکر شدن!
♨️ یکی از پیامدهای از یاد بردن #گذشته!
♨️ معرفی کتاب در درون آسیا!
♨️ کشتن #سگها در سفرهای استانی!!!
♨️ خواب حامیان #حقوق حیوانات!!!
♨️ نظر چارلز سی هارت در رابطه با رضاشاه!
♨️ سه هفته مذاکره برای ۳ کامیون سیم خاردار!
⁉️ ۴۰ سال پیش چند درصد #تولید #علم متعلق به ایران بود؟
⁉️ رتبه امروز #ایران در تولید علم چند است؟
⁉️ #سرعت تبدیل علم به #ثروت در ایران چگونه است؟
♨️ تبعات فراموشی گذشته!
♨️ بنی اسرائیل، بافضیلتترین قوم!
______________
#دانشگاه_فردوسی_مشهد
✨اللّهمَعَجِلْلِوَلِیِڪالفَـ♡ج
@gholch
«دَحو» به معنای گسترش است و برخی نیز آن را به معنای تکان دادن چیزی از محلِ اصلی اش تفسیر کردهاند، منظور از «دحوالارض» (گسترده شدن زمین) این است که در آغاز، تمام سطح زمین را آبهای حاصل از باران های سیلابیِ نخستین فراگرفته بود، این آبها، به تدریج در گودالهای زمین جای گرفتند و خشکیها از زیر آب سر برآوردند و روز به روز گستردهتر شدند.
از سوی دیگر، #زمین در آغاز به صورت پستیها و بلندیها یا شیبهای تند و غیرقابل سکونت بود، بعدها بارانهای سیلابی مداوم باریدند، ارتفاعات زمین را شستند و درهها گستردند، اندک اندک زمینهایِ مسطح و قابل استفاده برای زندگی #انسان، کشت و زرع پدید آمد، مجموع این گسترده شدن، «دحو الارض» نامگذاری میشود.
@gholch🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«علیرضا کفش بچه نمی خواد»
حواسمان به علیرضاها هست؟
با اختلاف، یکی از بهترین کلیپ هایی است که در مورد #فرزنداوری دیدم!😊✌️
📆 روز ملی جمعیت
#هشدار
╭┅── ─ ┅╮
@gholch 🌹
╰┅── ─ ┅╯
#ولادت_حضرت_معصومه
🌸ای همه آسمانِ شده، خیره به هر نگاه تو
🌸چشم رضا ستاره شد، مانده کنارِ ماهِ تو
🌸لشگرِ حوریان ببین، برگِ خزانِ مقدمت
🌸آمده تا که بال خود، فرش کند به راهِ تو
✨ولادت باسعادت کوثر همیشه جاری کویرقم،حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را به محضر ولی نعمتمان حضرت علی ابن موسیالرضا علیه السلام و مولایمان #امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف تبریک میگوییم.💐
#روز_دختر
╭┅── ─ ┅╮
@gholch 🌹
╰┅── ─ ┅╯
@gholch
"داستان قلعه قلب"
پیشگویی خواب دید که حادثه عظیمی برای پادشاه اتفاق خواهد افتاد؛پادشاه از شنیدن این پیش گویی خوشحال شد چرا که می توانست پیش از وقوع حادثه کاری بکند؛پادشاه به سرعت به بهترین معماران کشورش دستور داد هر چه زودتر محکم ترین قلعه را برایش بسازند معماران بی درنگ بی آن که هیچ سهل انگاری و معطلی نشان بدهند دست به کارشدند آنها از مکان های مختلف سنگ های محکم و بزرگ را به آنجا منتقل کردند و روز و شب به ساختن قلعه پرداختند؛ سرانجام یک روز پیش از روز مقرر قلعه آماده شد؛پادشاه از قلعه راضی شد و با خوش قولی و شرافت مندانه به همه معماران جایزه داد سپس ورزیده ترین پاسداران خود را دراطراف قلعه گماشت؛پادشاه در آستانه روز وقوع حادثه به گفته پیش گو، وارد اتاق سری شد که از همه جا مخفی تر و ایمن تر بود اما پیش از آن که کمی احساس راحتی کند متوجه شد که حتی در این اتاق سری هم چند شعاع آفتاب دیده می شود او فورا به زیر دستان خود دستور داد که هر چه زودتر همه شکاف های این اتاق سری را هم پر کنند تا از ورود حادثه و بلا از این راه ها هم جلوگیری شود سرانجام پادشاه احساس کرد آسوده خاطر شده است چرا که گمان کرد خود را کاملا از جهان خارج، حتی از نور و هوایش،جدا کرده است؛ معلوم است که پادشاه خیلی زود در اتاق بدون هوا خفه شد و مرد؛پیش گویی منجم پادشاه به حقیقت پیوسته بود و سرنوشت شوم؛ طبق گفته پیش گو رقم خورده بود! معنی این داستان را می توان اینگونه تشبیه کرد که در دل ما هم قلعه بسیار محکمی وجود دارد؛ این قلعه با مواد مختلفی محکم تر از سنگ ساخته شده است؛ این مواد چیزی به جز خشم و نفرت،گله و شکایت،خود خوار شمردن و غرور و کبر،شتاب، تعصب و بدبینی و... نیستند با این مواد واقعا هم می توان قلعه دل را محکم و محکم و باز هم محکم تر کرد و دیگران را پشت درهای آن گذاشت همان طور که این پادشاه عمل کرد؛بنابراین قلعه قلب ما هر چه محکم تر و کم منفذتر باشد، احساس خفگی ما هم شدیدتر خواهد بود.
@gholch🌹
خدا میدونه این دلم_۲۰۲۳_۰۵_۲۰_۱۴_۳۴_۰۱_۴۱۱.mp3
7.05M
#میلاد_حضرت_معصومه
خدا میدونه این دلم
تو حرمت یاد رضاست
🎙 #امیر_کرمانشاهی
#روز_دختر
╭┅── ─ ┅╮
@gholch 🌹
╰┅── ─ ┅╯
💖امشب ڪه گلے نجمہ بہ بر آورده
🎊بر سینہے عرشیان شرر آورده
💖گویند بہگوش هم در افلاڪ و زمین
🎊حق حضرٺ زهراے دگر آورده
#روز_دختر
#حضرت_معصومه
#میلاد_حضرت_معصومه
╭┅── ─ ┅╮
@gholch 🌹
╰┅── ─ ┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌌 #استوری
✋عهد میبندم روزی لازمت بشم...
✋عهد میبندم حاج قاسمت بشم...
#امام_زمان
╭┅── ─ ┅╮
@gholch 🌹
╰┅── ─ ┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌛🌙🌛🌙🌛🌙
شب مانند پرده سیاهی؛
کل شهر را گرفته است. 🍃
قلمی بردار و فردایت را
با ستاره های درخشان،
به تصویر بکش🤩
بدان این" تو "هستی
که، فردایت رامیسازی🥰
شبتون بخیــــــــر🌙✨
༊࿐𖡹❤️𖡹࿐༊
╭┅── ─ ┅╮
@gholch 🌹
╰┅── ─ ┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تدبردرقرآن🔻#روزحساب🔻
✍ سوره انبیاء با یک #تلنگر جدّی شروع میشه:
🕋 اِقْتَرَبَ لِلنّٰاسِ حِسٰابُهُمْ وَ هُمْ فِی غَفْلَةٍ مُعْرِضُونَ. مٰا یَأْتِیهِمْ مِنْ ذِکْرٍ مِنْ رَبِّهِمْ مُحْدَثٍ إِلاَّ اِسْتَمَعُوهُ وَ هُمْ یَلْعَبُونَ. (انبیاء/۱و۲)
💢 #حسابِ مردم به آنها نزدیک شده است، امّا آنها در غفلتند و روی گردانند!
💢 هر یادآوری تازهای از طرف پروردگارشان برای آنها بیاید، با شوخی و سرگرمی به آن گوش فرا میدهند.
اعمال و رفتار ما نشون میده که #غفلت و بیخبری همه وجودمون رو فرا گرفته..😔
👈 آخه چطور ممکنه⁉️
آدم #ایمان داشته باشه که حسابش نزدیک شده، و اینطور همه چیز رو سرسری بگیره
✍ در آیه ۹۷ همین سوره میفرماید که روز #قیامت، خودِ مردم هم اقرار میکنند که در #غفلت بودند:
🕋 وَ اقْتَرَبَ الْوَعْدُ الْحَقُّ فَإِذَا هِیَ شَاخِصَةٌ أَبْصَارُ الَّذِینَ کَفَرُوا یَا وَیْلَنَا قَدْ کُنَّا فِی غَفْلَةٍ مِّنْ هَذَا بَلْ کُنَّا ظَالِمِینَ (۹۷)
💢 وقتی وعده حقّ نزدیک میشود، و علائم #قیامت آشکار میشود، در آن هنگام چشمهای کافران از شدّتِ وحشت از حرکت باز میماند.
💢 و می گویند: ای وای بر ما که از این روز در #غفلت بودیم..
💢 بلکه ما ستمکار بودیم!
☝️ پس قبل از اینکه از شدّت وحشت، چشمهامون از حرکت بیفته، و پشیمون بشیم، خودمون از خواب #غفلت بیدار بشیم.🍃
✍️یادمون باشه..
دنیا زنگ آخر نیست... زنگِ بعد #حساب داریم..
🚫 مواظب اعمالمون باشیم👇
⚠️ کسی نمیدونه آخرین خداحافظیاش چه وقتی است؟!👉
@gholch🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#یا_ڪریمہ_اهل_بیٺ💛
💞اے ڪه موسے الرضا را خواهرے
❣️در سما و ڪهڪشان ها اخترے
💞باب حاجات تمام شیعیان
❣️در میان شهر قم تو گوهرے
#یافاطمه_اشفعے_لے_فےالجنة💚
#میلاد_حضرت_معصومه_س 🌺
#مبارڪ_باد💚✨
@gholch🌹
حکمت ۲۴.mp3
3.67M
✍ حکمت ۲۴
✅ قَالَ امیر المومنین علیه السلام:
مِنْ كَفَّارَاتِ الذُّنُوبِ الْعِظَامِ، إِغَاثَةُ الْمَلْهُوفِ وَ التَّنْفِيسُ عَنِ الْمَكْرُوبِ.
✅ امیر المومنین علیه السلام:
از كفّاره هاى گناهان بزرگ به داد دادخواه رسيدن، و اندوه اندوهگين را برطرف كردن است.
#نهج_البلاغه
#حکمت24
💢حجت الاسلام حامد محقق
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
@gholch🌹
هدایت شده از ✨یا مهدی✨
#حکمت24
قَالَ (علیه السلام): مِنْ كَفَّارَاتِ الذُّنُوبِ الْعِظَامِ، إِغَاثَةُ الْمَلْهُوفِ وَ التَّنْفِيسُ عَنِ الْمَكْرُوبِ
: از كفاره هاى گناهان بزرگ، به فرياد رسيدن ستمديدگان است و شاد كردن غمگينان.
☀
«ملهوف» معناى وسیعى دارد که هر فرد مظلوم و بیچاره اى را شامل مى شود; خواه بیمار باشد یا گرفتار طلبکار و یا فقیر نادار و یا زندانى بى گناه. کسى که به کمک این گونه افراد بشتابد مى تواند عفو الهى را در برابر گناهانى که انجام داده به خود متوجه سازد.
«مکروب» به هر شخص غمگین گفته مى شود; خواه غم او در مصیبت عزیزش باشد یا غم بیمارى یا فقر یا شکست در امر تجارت و یا هر غم دیگر.
«تنفیس» همان زدودن غم است. در جایى که ممکن است عامل غم برطرف شود زدودنش از این طریق خواهد بود; مانند زدودن فقر از طریق کمک مالى و آنجا که نمى توان عامل آن را برطرف کرد مى توان از طریق تسلى دادن، غم و اندوه را سبک نمود مانند کسى که عزیزش را از دست داده با تسلیت گفتن و دلدارى دادن به وسیله دوستان، غم و اندوهش کاهش مى یابد یا برطرف مى شود. اینها همه مصداق تنفیس است.
در یک جمله کمک هاى مردمى در اسلام به هر شکل و به هر صورت اهمیت فوق العاده اى دارد; هم موجب برکت در زندگى و هم سبب برطرف شدن بلاها و هم کفاره گناهان است.
در کتاب تمام نهج البلاغه این سخن حکمت آمیز با اضافاتى آمده است. مى فرماید: «مِنْ کَفّارَاتِ الذُّنُوبِ الْعِظَامِ إِغَاثَهُ الْمَلْهُوفِ، وَمِنْ أَفْضَلِ الْمَکَارِمِ التَّنْفیسُ عَنِ الْمَکْرُوبِ، إِقْرَاءُ الضُّیُوفِ، وَمِنْ أَفْضَلِ الْفَضَائِلِ اصْطِنَاعُ الصَّنَائِعِ، وَبَثُّ الْمَعْرُوفِ; از جمله کفارات گناهان بزرگ کمک به مظلوم و از برترین فضایل اخلاقى برطرف ساختن غم اندوهگین و پذیرایى از مهمانان و از افضل فضایل، نیکى کردن و نشر کارهاى پسندیده است».
در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم که از رسول خدا(صلى الله علیه وآله)نقل مى کند: «مَنْ أَعَانَ مُؤْمِناً نَفَّسَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ عَنْهُ ثَلاَثاً وَسَبْعِینَ کُرْبَةً وَاحِدَةً فِی الدُّنْیَا وَثِنْتَیْنِ وَسَبْعِینَ کُرْبَةً عِنْدَ کُرَبِهِ الْعُظْمَى قَالَ حَیْثُ یَتَشَاغَلُ النَّاسُ بِأَنْفُسِهِمْ; کسى که انسان باایمانى را یارى دهد خداوند متعال هفتاد و سه اندوه را از او زایل مى کند; یکى در دنیا و هفتاد و دو اندوه به هنگام اندوه بزرگ (در قیامت) در آنجا که همه مردم مشغول به خویشند».
کفاره ـ چنان که از نامش پیداست ـ چیزى است که امر دیگرى را مى پوشاند. در روایات اسلامى امور زیادى به عنوان کفاره گناه ذکر شده است; از جمله: فقر، بیمارى، ترس از حاکم ظالم، خسارات مالى، غم و اندوه، ترس و وحشت، سجده هاى طولانى، انجام حج و عمره، زیارت قبور معصومان(علیهم السلام) مخصوصاً زیارت امام حسین(علیه السلام) و صلوات بر محمد و آل محمد.
این سخن را با کلامى از امام على بن موسى الرضا(علیهما السلام) پایان مى دهیم که مى فرماید: «مَنْ لَمْ یَقْدِرْ عَلَى مَا یُکَفِّرُ بِهِ ذُنُوبَهُ فَلْیُکْثِرْ مِنَ الصَّلاَةِ عَلَى مُحَمَّد وَآلِهِ فَإِنَّهَا تَهْدِمُ الذُّنُوبَ هَدْما; کسى که توانایى ندارد کفاره اى براى گناهان خود فراهم سازد فراوان بر محمد و آل محمد صلوات بفرستد که گناهان را نابود مى کند