👌~ســیمــای قـــُمـشان~👌:
احکام تقلید از مرجعی که از دنیا رفته 🔴
سلام علیکم خدمت دوستان،با توجه به اینکه حضرت آیت الله صافی گلپایگانی به رحمت خدا رفتند،وتقلید از میت، ابتدا جایز نیست, بنابراین مقلدین ایشان لازم است به یک مرجع زنده رجوع کنند و طبق نظر مرجع فعلی از مرجعی قبلی که از دنیا رفته تقلید کنند،
در این قسمت نظر مراجع در مورد بقاء میت مطرح میشود،امید است مومنین طبق نظر مرجع تقلید اعلم عمل نمایند
استفتائات جدید تقليد بقاء بر تقليد ميّت،،،،،،،،،،
بقاء بر تقليد ميّت
س 1 - تقليد ميّت ابتداءً جايز نيست، ولى بقاء بر تقليد ميّت اشكال ندارد و بايد بقاء بر تقليد ميّت به فتواى مجهتد زنده باشد و كسى كه در بعضى از مسائل به فتواى مجهتدى عمل كرده، بعد از مردن آن مجتهد مىتواند در همۀ مسائل از او تقليد كند.
مقام معظم رهبری: حکم بقاء بر تقلید میّت اگر اعلم باشد، چیست؟
پاسخ: بقاء بر تقلید میّت در هر صورت جایز است. ولى سزاوار است که احتیاط در بقاء بر تقلید میّت اعلم ترک نشود.
سؤال 36: آیا در بقاء بر تقلید میّت، اجازه از مجتهد اعلم معتبر است و یا اجازه هر مجتهدى کافى است؟
پاسخ: در جواز بقاء بر تقلید میّت، در صورتى که مورد اتفاق فقها باشد، اجازه از اعلم واجب نیست.
سؤال 37: شخصى که از امام راحل «قدس سره» تقلید مىکرده و بعد از رحلت ایشان در بعضى از مسائل از مجتهد دیگرى تقلید کرده است، اکنون آن مجتهد نیز وفات نموده است، این شخص چه تکلیفى دارد؟
پاسخ: مىتواند مانند گذشته، بر تقلید از امام «قدس سره»، در مسائلى که از ایشان عدول نکرده، باقى بماند. همچنان که مخیّر است در مسائلى که عدول نموده بر فتواى مجتهد دوم باقى بماند و یا به مجتهد زنده عدول کند.
سؤال 38: بعد از وفات امام راحل «قدس سره» گمان مىکردم که بنا بر فتواى ایشان بقاء بر تقلید میّت جایز نیست، لذا مجتهد زنده دیگرى را براى تقلید انتخاب کردم. آیا مىتوانم بار دیگر به تقلید از امام راحل رجوع کنم؟
پاسخ: رجوع به تقلید از امام «قدس سره» بعد از عدول از ایشان به مجتهد زنده در مسائلى که عدول نمودهاید، جایز نیست، مگر این که فتواى مجتهد زنده، وجوب بقاء بر تقلید میّت اعلم باشد، و شما معتقد باشید که امام (ره) نسبت به مجتهد زنده اعلم است، که در این صورت بقاء بر تقلید امام (ره) واجب است.
سؤال 39: آیا جایز است که در یک مسأله با وجود اختلاف در فتوا گاهى به فتواى مجتهد میّت رجوع کنم و گاهى به فتواى مجتهد زنده اعلم؟
پاسخ: بقاء بر تقلید میّت تا زمانى که به مجتهد زنده عدول نشده، جایز است و پس از عدول، رجوع مجدد به میّت جایز نیست.
سؤال 40: آیا بر مقلّدین امام راحل «قدس سره» و کسانى که قصد بقاء بر تقلید از ایشان را دارند، اجازه گرفتن از یکى از مراجع زنده واجب است؟ یا این که اتفاق اکثر مراجع و علماى اسلام بر جواز بقاء بر میّت کافى است؟
پاسخ: با فرض اتفاق علما، مبنى بر جواز بقاء بر تقلید از میّت، بقاء بر تقلید امام(ره) جایز است و در این مورد نیازى به رجوع به مجتهد معین نیست.
آية اللّٰه بهجت: فقها حيات را شرط مىدانند؛ يعنى مىگويند:
براى ابتداى تقليد بايد از مجتهد زنده تقليد كرد و امّا اگر مرجع تقليد انسان از دنيا رفت، در اينكه آيا مىتواند بر تقليد باقى بماند يا بايد به مجتهد زنده مراجعه نمايد، مورداختلاف است، پس اگر كسى در اين مسأله مجتهد بود طبق نظر خودش عمل مىكند وگرنه طبق نظر مجتهد زنده عمل مىكند.
باقى ماندن بر تقليد ميّت در مسائلى كه در آنها تقليد و عمل كرده است، در صورتى كه مجتهدى كه از دنيا رفته با مجتهد زنده از نظر علمى مساوى باشند، بنابر اقوى جايز است، هر چند با اجازۀ مجتهد ديگرى بر تقليد باقى بوده و عمل كرده باشد؛ و اگر مجتهدى كه از دنيا رفته اعلم باشد، واجب است بر تقليد او باقى بماند و اگر مجتهد زنده بعداً اعلم شد واجب است در تمامى مسائل به او عدول نمايد.
آية اللّٰه زنجانى: اگر انسان مجتهدى را در زمانى كه مىتوانسته از او تقليد كند - يعنى در هنگامى كه مميّز بوده و خوب و بد را مىفهميده (هر چند بالغ نشده) - درك كند، مىتواند پس از مرگ آن مجتهد از او تقليد كند، خواه در زمان زنده بودن مجتهد از او تقليد كرده باشد يا از او تقليد نكرده باشد، در غير اين صورت، بنابر احتياط عمل كردن به فتواى مجتهدى كه از دنيا رفته جايز نيست.
و چنانچه مجتهدى كه انسان از او تقليد مىكند از دنيا برود حكم بعد از فوت او حكم زنده بودنش است، بنابراين اگر مجتهدى كه از دنيا رفته اعلم باشد يا در صورت تساوى به فتواى او عمل كرده باشد، لازم است بر فتواى او باقى بماند و اگر مجتهد زنده اعلم شده باشد، بايد به او مراجعه شود و اگر به فتواى مجتهد متوفى كه با مجتهد زنده مساوى است عمل نكرده باشد، از هر يك از آنها كه بخواهد مىتواند تقليد كند.
و اگر مجتهد پيش از عمل كردن به فتواى او از دنيا برود و انسان به فتوا
ى مجتهد مساوى ديگر عمل كند ديگر نمىتواند به فتواى مجتهدى كه از دنيا رفته عمل نمايد.
آية اللّٰه سبحانى: ابتداى تقليد بايد از مجتهد زنده باشد و اگر مجتهدى كه انسان از او تقليد مىكند از دنيا برود بايد از مجتهد زنده تقليد كند ولى مسائلى كه آنها را ياد گرفته است مىتواند بر تقليد قبلى باقى بماند در اين صورت حكم بعد از وفات او حكم زنده بودنش است.
آية اللّٰه سيستانى: اگر مجتهدى كه انسان از او تقليد مىكند از دنيا برود، حكم بعد از فوت او حكم زنده بودنش است.
بنابراين، اگر او اعلم از مجتهد زنده باشد بايد - با علم به اختلاف در مسائل محل ابتلا ولو اجمالاً - بر تقليد او باقى بماند و چنانچه مجتهد زنده اعلم از او باشد، بايد به مجتهد زنده رجوع كند. و اگر اعلميتى در ميان آنها معلوم نشود يا
مساوى باشند مخيّر است عمل خود را با فتواى هر كدام تطبيق نمايد مگر در موارد علم اجمالى يا قيام حجّت اجمالى بر تكليف مانند موارد اختلاف در قصر و تمام كه بنابراحتياط واجب بايد رعايت هر دو فتوا را بنمايد و مراد از تقليد در صدر اين مسأله صرف التزام به متابعت از فتواى مجتهد معيّن است نه عمل كردن به دستور او.
آية اللّٰه صافى: بلكه جواز بقا بر تقليد او در ساير مسائل نيز بعيد نيست. ولى اگر مجتهد ميّتى كه از او تقليد مىكرده، اعلم از حى باشد، بقا بر تقليد او، بنابر احتياط، واجب است؛ چنانكه اگر مجتهد حىّ، از ميّت اعلم باشد عدول به حىّ واجب است.
آية اللّٰه فاضل: مسأله باقى ماندن بر تقليد ميّت جايز است در صورتى كه مجتهد ميّت و مجتهد حىّ مساوى در علم باشند و چنانچه يكى از آن دو اعلم باشد تقليد از اعلم لازم است و در باقى ماندن بر تقليد ميّت، فرقى بين مسائلى كه عمل نموده ومسائلى كه عمل ننموده وجود ندارد.
آية اللّٰه گلپايگانى: اگر مجتهدى كه انسان از او تقليد مىكند از دنيا برود، بايد از مجهتد زنده تقليد كند. ولى كسى كه در مسألهاى به فتواى مجهتدى عمل كرده يا آن را ياد گرفته و ملتزم به عمل به آن شده باشد، اگر بعد از مردن آن مجتهد در آن مسأله به فتواى مجتهد زنده رفتار نكرده باشد، مىتواند در آن مسأله به فتواى مجتهدى كه از دنيا رفته باقى باشد.
اگر چه احتياط مستحب آن است كه به فتواى مجتهد زنده رفتار نمايد.
آية اللّٰه مكارم: هر گاه مجتهدى كه انسان از او تقليد مىكند از دنيا برود، باقى ماندن بر تقليد او جايز است بلكه اگر اعلم باشد واجب است، به شرط اينكه عمل به فتواى او كرده باشد و يا حداقل فتواى او را براى عمل گرفته باشد.
عمل كردن به فتواى مجتهد مرده ابتداءً جايز نيست هر چند اعلم باشد بنابر احتياط واجب.
🔴کجای دنیا برای یک اشتباه کشوری را از جام جهانی محروم میکنند!
🔹یک ماه پیش در مکزیک ۱۷ نفر داخل ورزشگاه به طرز وحشتناکی کشته شدند و کلی تماشاچی جلو چشم زن و کودک زخمی شدند
🔹آیا کسی گفت که فیفا باید مکزیک را محروم کند؟ قطعا دنبال کنندگان این موضوع وطنفروش و خائن هستند!
☑️ @ghomshan
🔰 گزارش ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری: یکشنبه اول ماه رمضان خواهد بود
🔺️ بر اساس گزارش ستادهای استهلال و گروههای رصدی دفتر مقام معظم رهبری در سراسر کشور که به همراه تجهیزات رصدی در غروب امروز (جمعه) اقدام به استهلال کردند، رؤیت هلال ماه رمضان در غروب روز جمعه امکان پذیر نبوده است. بنابراین ماه شعبان ۳۰ روزه بوده و غرّه ماه رمضان ۱۴۴۳ روز یکشنبه ۱۴ فروردین ماه خواهد بود.
📝 گزارش استهلال ماه رمضان ۱۴۴۳:
https://khl.ink/f/49965
هدایت شده از ثقلین بابِ حطه
27.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بدون تعارف با خانواده حجت الاسلام اصلانی/ روایت زندگی روحانی جهادگری که به دست یک تروریست تکفیری به شهادت رسید
#شهید_اصلانی
#شهید_دارایی
☆━🍃🌺🍃━☆
@thaqaleyn110
هدایت شده از امین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷
🎥#کلیپ | مروری بر زندگی نامه امیر سرافراز سپهبد علی صیاد شیرازی
🍃🌹🍃
🌺 ۲۱ فروردین ماه سالروز شهادت شهید #صیادشیرازی گرامی باد..
#روشنگری | #ثامن | #ماه_رمضان
🆔 eitaa.com/meyarpb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺گلباران درب سفارت ایران توسط شهروندان کابلی
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
🇮🇷
📝#یادداشت_کوتاه آخرین فرصت آل سعود در یمن
🍃🌹🍃
🔻 ورود جنگ یمن به هشتمین سال خود با آتشبس دوماههای همراه شده است که به نظر میرسد این آتشبس، تنها راه و فرصت استثنایی و طلایی برای خروج متجاوزان سعودی از باتلاق خودساخته در یمن است.درصورتیکه عربستان با سوءاستفاده نظامی و میدانی آتش بس را نقض کند، قطعاً با «واکنش کوبنده» و «حملات دردناکتری» مواجه خواهد شد. ادامه جنگ و فرسایشی کردن آن، گزینه مطلوبی برای سعودیها نیست؛ چرا که انصارالله و ملت یمن نشان دادهاند که تحت هیچ شرایطی حاضر به تسلیم و عقبنشینی از مواضع و اصول خود نیستند.
🔹 ادامه جنگ موضوعی نیست که یمنیها از آن واهمه داشته باشند. تجربه نشان داده است هر چقدر که صحنه نبرد طولانیتر شده، به تناسب آن بر قدرت نظامی و عملیات تهاجمی و راهبردی انصارالله علیه سعودیها نیز افزوده شده است. رهبر معظم انقلاب در دیدار دیروز خود با مسئولان نظام، با نصیحت و خیرخواهی برای آل سعود، بیان داشتند: «چرا جنگی را که یقین دارید در آن پیروز نمیشوید، ادامه میدهید؟ اصلاً احتمالش هم نیست. خب جنگی که در آن احتمال پیروزی وجود ندارد، چرا ادامه پیدا میکند؟ یک راهی پیدا کنید خودتان را خارج کنید از این جنگ!».
👌 بیانات رهبر معظم انقلاب کاملاً دقیق و منطقی بود؛ اگر جوانک هایِ خام آل سعود بفهمند.
#روشنگری | #ثامن | #ماه_رمضان
🆔 eitaa.com/meyarpb
@ghomshan
🇮🇷
📝 #صرفا_جهت_اطلاع | در افطاری اصلاحطلبان چه گذشت؟
🍃🌹🍃
🔻 محمدعلی ابطحی در صفحۀ اینستاگرامش از مراسم افطاریِ جمعی از اصلاح طلبان به میزبانی محمد مهاجری خبر داده است و از افراد حاضر، بدین شرح نام برده: عباس عبدی، مهدی نصیری، آذری جهرمی، زیباکلام، حسن آقامیری، علی ربیعی، یاشار سلطانی و...
🔹 در افطاری منزل مهاجری كه با حضور برخی از موثرين اصلاحات و تعدادی از وزراي دولت روحانی برگزار شد دو موضوع مورد بحث قرار گرفت:
1⃣ چگونگي متقاعد سازی مردم براي رأی آوري و لزوم عملیات روانی و تخريبی عليه مجلس و دولت
2⃣حضور ليستی در انتخابات مجلس با سرليستی لاريجانی يا آذری جهرمی
#روشنگری | #ثامن | #ماه_رمضان
🆔 eitaa.com/meyarpb
@ghomshan
🇮🇷
🖼 #اینفوگرافیک | محور بیانات مقام معظم رهبری در « دیدار با مسئولان نظام»
🍃🌹🍃
#روشنگری | #ثامن | #ماه_رمضان
🆔 eitaa.com/meyarpb
@ghomshan
🇮🇷
📝#صرفا_جهت_اطلاع | هشدارهایی که در خصوص روابط ایران - افغانستان باید مورد توجه قرارگیرد چیست؟
🍃🌹🍃
🔻 در راستای ادامه تنش ها در فضای مجازی و احتمال تکرار برخی اقدامات علی الخصوص تعرض به سفارت ایران در افغانستان، احتمال فعال شدن گروهکها در داخل کشور دور از ذهن نبوده و بر همین اساس نیز موارد زیر متصور است:
1⃣ احتمال حضور گروههای خودجوش مقابل اماکن وابسته به افغانستان به خصوص کنسولگری و سفارتخانه افغانستان و تعرض به آنها
2⃣ احتمال هرگونه اقدام سازمان یافته سرپلهای ضدانقلاب برای تحرکات میدانی علیه اماکن دیپلماتیک با هدف گسترش دامنه موج ایجاد شده با محوریت اتباع افغانی
3⃣ احتمال هر گونه واکنش متقابل اتباع به خصوص در مناطق افغاننشین علیه شهروندان ایرانی همراه با مستند سازی
4⃣ احتمال آتش زدن پرچم افغانستان توسط گروههای خودسر و یا پرچم طالبان و گسترش دامنه جریان سازیها
#روشنگری | #ثامن | #ماه_رمضان
🆔 eitaa.com/meyarpb