هدایت شده از Aminikhaah
💠 واکنش عجیب امام صادق ع در روزهای بد معیشتی مردم
🔶 امام صادق سلامالله علیه که به اقتضای زمان، زندگی را بر خاندان خود توسعه داده بود، یک وقت اتفاق افتاد که نرخ خواربار ترقی کرد و قحط و غلا پدید آمد. به خادم خود فرمود: چقدر آذوقه و گندم ذخیره موجود داریم؟ عرض کرد: زیاد داریم، تا چند ماه ما را بس است.
فرمود: همه آنها را ببر و در بازار به مردم بفروش. گفت: اگر بفروشم دیگر نخواهم توانست گندمی تهیه کنم. فرمود لازم نیست، بعد مثل سایر مردم روز به روز از نانوایی تهیه خواهیم کرد، و دستور داد از آن به بعد خادم نانی که تهیه میکند نصف جو و نصف گندم باشد، یعنی از همان نانی باشد که اکثر مردم استفاده میکردند. فرمود: من تمکن دارم به فرزندان خودم در این سختی و تنگدستی نان گندم بدهم، اما دوست دارم خداوند ببیند من با مردم مواسات میکنم.
🔻 مجموعه آثار شهید مطهری. ج18، ص 43
✅ @Aminikhaah
هدایت شده از Aminikhaah
💠 حجاب از منظر شریعتی
🔶یک انگیزه در حجاب این است که این یک لباس سنتی است , یک حجاب دیگر با همان فرم نیز هست اما نشانه این است که من یک طرز تفکر اعتقادی مذهبی خاص دارم . حجاب نوع اول به این معنا بود که خوب همه دارند ما هم داریم که نشانه هیچ ارزش انسانی نبود یک عادت سنتی بود ... اما یک حجاب مال نسل آگاهی است که به پوشش اسلامی برمی گردد ... این کسی که آگاهانه پوشش را انتخاب می کند مظهر چیست ؟ مظهر یک فرهنگ خاص , یک مکتب خاص , یک حزب فکری خاص , یک جناح خاص و یک جبهه خاص است این قیمت دارد , این ارزش دارد این آدم , همین طور که الآن دیده می شود در برابر آن دختری که اساساً به این مسأله نمی رسد یا ارزشی برایش قائل نیست نه تنها احساس حقارت نمی کند بلکه احساس برتری می کند .... بنابر این شما طرز فکر بچه ها را عوض کنید , آنها خودشان پوشش خود را انتخاب خواهند کرد .
🔻 علی شریعتی, مجموعه آثار 21 , زن
✅ @Aminikhaah
هدایت شده از انگشتر و حرز امام جواد اسرارالشفاء
#احکام #خمس
💠سوال: معمول است که برای اجاره خانه مقداری پولِ پیش پرداخت میکنند، اگر این پول از منابع کسب باشد، و چند سال در نزد صاحب خانه بماند آیا پس از دریافت بلافاصله باید خمس آن پرداخت شود و در صورتی که بخواهد با همان پول در جای دیگر منزل اجاره کند، چطور؟
✅جواب: خمس تعلّق میگیرد ولی اگر به این پول برای اجاره منزل نیاز دارد میتواند مهلت بگیرد و پس از رفع نیاز پرداخت نماید.
879
@esteftaate_rahbar کانال استفتائات رهبر
☑️ این آیه آشنا..
🔹«وَ وَاعَدْنَا مُوسَى ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً ...»
و با موسی [برای عبادتی ویژه و دریافت تورات] 30 شب وعده گذاشتیم و آن را با [افزودن] ده شب کامل کردیم، پس میعادگاه پروردگارش به چهل شب پایان گرفت...
📚 أعراف/142
🔹می دانید آن ۱۰ شب و روز، کدام شب و روزهاست؟
و آن 30 روز از کی آغاز شده بود؟
آن 10، از اول ماه ذی الحجة و این 30، از اول ماه ذی القعدة شروع شده و می شود.
🔹حال آنان که دغدغه خودسازی و معنویت دارند، از همین ماه ذی القعدة یعنی همین ایّامی که در آن به سر می بریم شروع می کنند؛ چلّه ای همراه و پا به پای حضرت موسی.
40 روز #رفتارمداوم در راستای انجام واجب ها و پرهیز از حرام ها؛ مثلِ #انس_بامسجدمحله یا #حفظ_آبروی_دیگران یا ...
📌قنوت خمار
@ghonootekhomar
هدایت شده از Aminikhaah
#روانشناسی_عفاف
#تربیتی
#خانوادگی
💠 دخترتان را مغرور بار بیاورید!
🔷 امروزه تفکیک روش های #تربیتی به حسب تفاوت های جنسیتی ، جزء بدیهیات مباحث روانشناسی و تربیتی به حساب می آید. مثلا کودک 4 ساله را به دختر و پسر تفکیک می کنند و برای درمان خلاها و آسیب های رفتاری او ، روش های پسرانه را جدای از روش های دخترانه به کار می بندند.
🔷 این نگاه تجزیه گرایانه ، ریشه در مبانی وحیانی دارد. آیات و روایات بسیاری تفاوت های زنانه و مردانه را برجسته کرده که این تفاوت ها در این دو جنس ، به نظام های تربیتی ، اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی متفاوت منجر خواهد شد.
یکی از این روایات ناب که زیر خروار خروار شعار ، غبار می خورد ، کلام راهگشای حضرت امیر ع درباره «ویژگی های مذموم مردانه و ممدوح زنانه» است.
حضرت در ابتدای آن فرمایش ، یکی از ویژگی های خوب زنانه و بد مردانه را «زَهو» می دانند و می فرمایند: «فَإِذَا كَانَتِ الْمَرْأَةُ مَزْهُوَّةً لَمْ تُمَكِّنْ مِنْ نَفْسِهَا» (نهج البلاغه ، حکمت 234)
«اگر زنان ، دارای «زَهو» باشند ، خود را در اختیار هر کسی قرار نمی دهند.»
🔷 واژه «زَهو» معادل دقیق و جامعی در زبان فارسی ندارد ؛ ولی می توان واژگانی چون «ناز» ، «غرور» ، «گردن فرازی» ، «خودگیری» و «بزرگ منشی» را در ترجمه آن به کار برد. که با این حساب ، «مرأه مَزهُوَّه» در روایت ، زنی است که خود را برای نامحرم می گیرد و منظر بلندی برای خود می بیند که هر کسی را به آن افق ، دسترسی نیست.
🔷 این نوع نگاه به «عفّت» و «حجاب» ، کیمیای گمشده زمانه ماست. چرا که در تعریف و ترویج حجاب ، عمدتا این بزرگ منشی زنانه به چشم نمی آید. ضمن اینکه این رویکرد ، فراتر از «مانتو» ، «چادر» و «مقنعه» است.
ای بسا خانمی که ناز زنانه را در رابطه با نامحرم لحاظ می کند و چادر بر سر نمی گیرد و ای بسا چادر به سری که در ارتباط با بیگانه ، خود را یگانه و موازی می بیند.
🔷 وقتی این نگاه غرورآفرین به زن و عفاف نباشد ، «زن مرتبگیِ» تقلبی فمنیسم ها سکّه رایج بازار می شود. با این تفاوت که زن فمنیستی از تمام قیود رها می شود تا راحت تر و آزادتر به کام مردان بنشیند ولی بانوی تراز وحی ، فراتر از کامرانی مردانه و هوس گرایانه است. مرد نیز برای دست یازیدن به بلندای دامن زن ، باید دامنه ها پشت سر گذارد و هوس رفتن تا قله ها داشته باشد.
زن بزرگ منش ، به راحتی به دست نمی آید. سخت و به ندرت جواب می دهد. ناشناس ها باید شناسه رو کنند تا با او گفتگو کنند. مردان را تا آن وقت که آنها را در قواره همدلی و همسری بیند ، ریز می بیند.
🔷 اما سوال این است چرا این بلندمرتبگی زنانه در «آموزش و پرورش» ، «رسانه» و حتی «سیاست» و «اقتصاد» ما کمتر یافت می شود؟ چرا وقت تقسیم شغل و پُست ، چیزی فراتر از «منشی مطب» نصیب زنان نمی شود؟ چرا بروز زنانه ارزشی بیش از کمک به فروش صابون و پودر لباسشویی ندارد؟ چرا مقام زنانه ، نمودی در دروس مدارس ندارد؟ چرا در سریال ها و فیلم ها به تکرار نمی شنویم که زنان ، جایگاهی فرادست مردان دارند؟
تحقیر شدگی های عاطفی و اجتماعی ، به عشوه گری های خیابانی و دلربایی های خودنمایانه سر می زند. اگر به دنبال امنیت روانی جامعه هستیم ، دختران خود را مغرور بار بیاوریم!
✅ @Aminikhaah
💠 با نرم افزار رسمی حرم امام هشتم ع ، با هر کد ملی یک بار در طول سال غذای حضرتی دریافت کنید.
👇👇👇👇👇
http://yon.ir/rezvanapp
📌قنوت خمار
@ghonootekhomar
امر جنسی، آموزش یا تربیت؟
خوانش گفتمانی از مناقشات امر جنسی در ایران
ابوالفضل اقبالی
پیرامون امر جنسی در جامعه ایرانی، دو گفتمان عمده وجود دارد. گفتمانی که بر محور #آموزش_جنسی شکل گرفته و رویکردی تقلیل گرایانه به مسائل جنسی دارد و گفتمانی که بر محور #تربیت_جنسی شکل گرفته و امر جنسی را در شبکه ای از عناصر زیستی و فرهنگی مطالعه می کند. عرصه عمومیِ متاخّرِ مناقشاتِ گفتمانی این دو رویکرد، #سند2030 بود. گفتمان اول با این اعتقاد که آموزش جنسی به کودکان و نوجوانان در مدارس و... به کاهش آسیب های رفتاری و اجتماعی در آینده منجر می گردد، از اجرای این سند حمایت می کند و گفتمان دوم با این استدلال که آموزش جنسی به کودک و نوجوان آن هم در فضای مدارس و... دقیقا به نقض غرض می انجامد، موضع مخالفی در این زمینه اتخاذ نمود.
این نوشتار قصد بررسی سند 2030 یا ارزیابی موافقان و مخالفان این سند را ندارد. بلکه صرفا قصد دارد عناصر محوری این دو گفتمان عمده پیرامون امر جنسی را بازخوانی نماید. به نظر می رسد مهمترین عرصه چالش این دو گفتمان در موضوع #دانش_جنسی است. گفتمان اول معتقد است فقدان اطلاعات یا وجود ابهام در زمینه مسائل جنسی، مهمترین منشاء بروز آسیب های بعدی در زمینه جنسی است. لذا رویکرد صحیح در این زمینه، ارائه دانش جنسی و آموزش به افراد است. این راهکار برای تمام رنج های سنّی افراد تعریف شده است. اگر در بزرگسالی عدم وجود دانش و مهارت در زمینه مسائل جنسی به روابط زناشویی نامطلوب می انجامد، در نوجوانی هم وجود کنجکاوی ناشی از ابهام در زمینه مسائل جنسی به رفتارهای ناهنجار منجر می گردد. لذا آموزش جنسی راهکاری فراگیر برای همه سنین است.
گفتمان دوم رویکردی کاملا متفاوت به این موضوع دارد. اگر چه از منظر آنها دانش جنسی در برخی از زمینه ها لازم و ضروری بوده و آموزش جنسی به معنای ارائه اطلاعات و دانش در این زمینه به افراد کاملا نفی نمی گردد، اما در این رویکرد، آموزش جنسی در ذیل یک استراتژی کلان تری تعریف می گردد و آن هم تربیت جنسی است. به عبارت دیگر نزد این رویکرد، آموزش جنسی یکی از استراتژی های(شاید حتی مهمترین) ذیل پروژه تربیت جنسی است. لذا چه بسا در شرایطی، استراتژی مواجهه با امر جنسی نه تنها زدودن ابهام بلکه حتی افزودن بر آن نیز باشد. شاید اگر بخواهیم لیستی از تفاوت های عمده این دو رویکرد عمده به امر جنسی را ارائه کنیم به موارد زیر حتما باید اشاره کنیم:
الف) «سکوت» و «تغافل» در مواجهه با امر جنسی برای گفتمان تربیت موضوعیت دارد اما برای گفتمان آموزش خیر.
ب) «مساله زدایی» نسبت به امر جنسی نزد گفتمان تربیت یک استراتژی مهم است. لذا مقولات «حجاب» یا «غض بصر» یا سایر توصیه های دینی که با هدف زدودن امر جنسی از عرصه عمومی وجود دارند، نزد گفتمان دوم موضوعیت مهمی دارند. به بیان دیگر، گفتمان تربیت جنسی قائل به این است که امر جنسی برای شرایط سنی، زمانی و مکانی خاصی است و هرآنچه که باعث برساخت امر جنسی در ذهن و فکر افراد در خارج از آن شرایط می گردد باید زدوده شوند.
ج) جنبه «رازگونگی» امر جنسی نیز از دیگر جنبه های تمایز این دو گفتمان است. گفتمان تربیت قائل به ابهام زایی نسبت به امر جنسی در میان کودک و نوجوان است. (شاید حرمت نظر به جاهایی از بدن نیز به این جنبه از امر جنسی مرتبط باشد) اما گفتمان آموزش جنسی قائل به ابهام زدایی از امر جنسی است. اینکه در جوامع غربی در مدارس از دختر و پسر خواسته می شود که در مقابل یکدیگر برهنه شوند با این منطق قابل فهم است.
د) قراردادن فرد در مسیر اعتدال در رفتار جنسی نزد گفتمان تربیت، پروژه ای است که فرآیند آن از زمان قبل از تولد آغاز می گردد و تا پس از ازدواج ادامه دارد. اما نزد گفتمان آموزش، اگر هم قائل به رویکرد «فرآیند»ی باشند، آغاز آن زمان «تمییز» است.
و) شاید مهمترین تفاوت این دو رویکرد در تعریف آسیب های جنسی بروز می کند. نزد گفتمان تربیت، وضع جنسی جوامع غربی که آزادی و لاقیدی در التذاذ جنسی مهمترین مشخصه آن است، مهمترین مصداق ناهنجاری و آسیب در زمینه امر جنسی تلقی می گردد، در حالیکه این شرایط نزد گفتمان آموزش چنین تعریفی ندارد.
📌قنوت خمار
@ghonootekhomar
💢 استدلالهای آشنا 💢
✳️ بسیاری از افراد با آنکه میدانند آب یکی از این دو لیوان، گوارا و از بهترین سرچشمهها و دومی آبی آلوده و سمی است، از لیوان دوم مینوشند. اگر از آنها بپرسید چرا چنین میکنند، پاسخهایی از این دست خواهید شنید:
🔸میدانیم آب زلال بهتر است ولی فعلا درگیر مشکلات زندگی هستیم و حال و حوصلهٔ دقت به این مسائل را نداریم.
🔸بیشتر کسانی که از بهداشت و آب سالم دم میزنند دروغگو و دزد و آلودهاند و آبهای سمیتری را مصرف میکنند.
🔸مگر نمیبینید لیوان دوم چقدر زیباتر است؟ ما شیفتهٔ نقش و نگار این لیوان شدهایم و به جنبههای دیگرش فکر نمیکنیم.
🔸سخت نگیرید! اگر قرار باشد برای هر بار آب خوردن، سالم و بهداشتی بودنش را بررسی کنیم. از زندگی لذت نمیبریم.
🔸به حرف متخصصان بهداشت و درمان گوش نکنید؛ این مطالب را از خودشان در آوردهاند و بین خودشان هم اختلاف است.
🔸از منش خشک و ریاکارانهٔ کسانی که آب سالم مصرف میکنند خوشمان نمیآید و از لج آنها هم که شده از لیوان دوم مینوشیم.
🔸قصد بدی نداریم؛ از روی کنجکاوی و ماجراجویی یا از سر عادت چنین میکنیم؛ البته در آینده روش خود را اصلاح خواهیم کرد.
✳️ شاید این جملات، عجیب بهنظر برسد؛ اما اگر یک بار دیگر آن را مرور کنید و «اطاعت از خدا» را بهجای «آب سالم» و «نافرمانی او» را بهجای «آب آلوده» بگذارید میبینید چنین استدلالهایی چقدر آشنا و رایج است.
📌قنوت خمار
@ghonootekhomar
☑️برنده تحریم حج کیست⁉️
◀️مدت هاست افراطی های وهابی و سلفی که صاحب قدرت در عربستان سعودی هستند به دنبال عدم حضور حجاج ایرانی در این کشورند؛ در سال های متمادی شاهد این بوده ایم که مبلّغین وهابی با اِعمال محدودیتها و برخوردها و توهینها به آزار دادن شیعیان مشغولند و این "خار در چشم بودن" خود گواهی است که آن ها به دنبال حضور کمرنگ ایرانیان و شیعیان در سرزمین وحی می باشند.
فصل حج بهترین فرصت برای ارتباط چهره به چهره شیعیان در میان مسلمانان و نیز نقش بر آب کردن شیعه هراسی و ایران هراسی ای است که در تبلیغات پرهزینه آن ها وجود دارد؛ با این حضور در موسم حج و عمره، مسلمانان میبینند که شیعیان نیز مانند اهل سنت دوشادوش هم به مناسک حج اقدام میکنند، همگی به سمت یک قبله نماز می گزارند و یک کتاب را می خوانند و چه بسا گفتگوهایی که بین نخبگان ایرانی با دیگر نخبگانِ کشورهای اسلامی صورت می گیرد موجب اصلاح تفکر و کنار رفتن کدورت ها شده و فرهنگ تشیع و تمدن ایران اسلامی تبلیغ شود. فرصتی که با تحریم کامل حج، دستاویزی برای وهابیت می شود تا شیعیان و ایرانیان را مشرک و ضد توحید در مقابل دیگر مسلمانان تصویرسازی کنند.
◀️حال سؤال این است آیا با پذیرفتن این اصل که کسی که استطاعت داشته باشد حج بر او واجب است و از جمله آن، استطاعت طریقی (باز بودن مسیر و امنیت سفر) است، خوفی که با اخبار و تبلیغاتی که در شبکه های مجازی موجب تردید برخی شده و همچنین تجربه حوادث تلخ حج سال 94 ، مانع از استطاعت می شود یا نه؟ به راستی از آن جا که در طول تاریخ همواره اماکن زیارتی تحت تسلط دشمنان اهل بیت علیهم السلام بوده و اگر قرار بود از ترس جان، این گونه سفرها را تحریم کنند، الان اسم و یادی از ایشان نبود؛ با این اوصاف باید همیشه مراسم عظیم حج و زیارت پیامبر صلّی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام توسط شیعیان تعطیل باشد! البته اين مسئله فقط در حج صدق نمي كند بلكه در ساير سفر های خارجی این اشکال وارد است و اگر اين دليل بر تحریم فريضۀ حج مؤثر است پس بايد با همين دليل ساير سفر های خارجی هم از ريشه تعطيل بشوند و چيزی به نام سفر خارجی نداشته باشيم؛ آيا منطقی است؟
◀️به بیان دیگر فریضه حج يكی از فروعات دين و مانند واجبات دينی دیگر بايد انجام بگيرد و بخاطر رجحان دادن يك امری به حج نباید در آن خللی ايجاد كرد البته ولیفقیه می تواند بر اساس مصالح اهم مسلمین به خاطر عناوين ثانويه يا احکام حکومتی موقتاً حکم به تعطیلی یک حکم شرعی بنماید؛ مصلحتی که باید از مصلحت موجود در آن امر عبادی مهمتر باشد.
◀️از طرفی همان خدایی که بشر را به دستگیری از فقراء و ... توصیه کرده همو سفارش به واجبی چون حج کرده که شرط قبولی اش با مال پاک رفتن است و این یعنی هر حاجی قبل از رفتن، اموالش را با پرداخت خمس و زکات واجب، پاک کردن.
◀️جالب این که طبق آمار، درآمد حج تنها 3% از تولید ناخالص ملی عربستان است و هزینه خرید تسلیحات کشتار جمعی در این کشور که عمدتاً از درآمد نفتی است، 346 برابر کل درآمد حج ایرانیان است؛ جالب تر این که بیشتر همین درآمد حاصل از حج، از خرید سوغات حاجیان است نه از هزینه خود مناسک حج!
◀️معتقدم شعار "تحریم خرید سوغات حج" به جای تحریم خود حج و مطالبه "رعایت حکمت در ارتباطات جهانی و اهتمام به اقتدار بینالمللی" از دولتمردان، جایگزین دقیق و مناسبی است که این روزها بیشتر به آرامش جامعه کمک می کند و تهدیدها را به فرصت تبدیل خواهد کرد.
📌قنوت خمار
@ghonootekhomar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ برادر من بیدار شو!
به خدا قسم مسؤولیم!!
🔹بی تفاوت بودن ما در این برهه از زمان مسئله خواهد شد.
🌷شهید #حسین_اسماعیلی_فرد
📌قنوت خمار
@ghonootekhomar
17.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☝️سکوت کرد،عینک را ازچشمانش برداشت و بادست،نم اشک را اززیرچشمانش گرفت؛
«من هرگاه نام بی بی فاطمه زهرا را برزبان می آورم،ناخودآگاه ازخود بی خودمیشوم»
#شهیدمحمد_اسلامی_نسب
📌قنوت خمار
@ghonootekhomar