☑️ نشستن و هی انتقاد كردن و ایراد گرفتن، این كار را نكن، آن كار را نكن، اسمش هدایت نیست!
یك روز در مدرسه ی مروی با چند نفر از آقایان طلاب همین مطلب را در میان گذاشته بودم و می گفتم: آقایان! معنی هادی قوم بودن این نیست كه ما تنها حالت منع و توقف به خود گرفته ایم؛ به هر كاری كه می رسیم می گوییم این را نكن، آن را نكن، و مردم را گرفتار كرده ایم، یك جا هم باید مردم را تشویق كرد و به حركت آورد. همین مثال اتومبیل را ذكر كردم و گفتم كه ما باید مثل راننده ی اتومبیل باشیم، یك جا به اتومبیل گاز بدهیم، یك جا فرمان را بپیچیم، یك جا ترمز كنیم، یك جا كار دیگر مثلاً چراغ بدهیم؛ هر موقعیتی اقتضایی دارد. بعد شوخی كردم و گفتم: ما كه نباید همیشه «آقا شیخ ترمز» باشیم، همه جا ترمز بكنیم. تنها ترمز كردن كافی نیست، یك جا هم باید «آقا شیخ فرمان» باشیم، یك جا «آقا شیخ موتور» باشیم.
یكی از طلاب گفت: ما هیچ كدام نیستیم، ما «آقا شیخ دنده عقب» هستیم!
📚 مجموعه آثار شهید مطهری . ج25، ص: 348
📌قنوت خمار
@ghonootekhomar
☑️ بدون تعارف!
ما به گور پدر خویش از آن می خندیم
ڪه در صبح همان اول شب می بندیم
📌قنوت خمار
@ghonootekhomar
ڪشاورز اصفهانی با اشڪ و آه می گفت: ”سالهای قبل ما خودمان زڪات ده بودیم، حالا صدقه بگیر شدیم...“
📌قنوت خمار
@ghonootekhomar
☑️ در عین بیداری!
گویند مردی وارد مسجدی شد تا ڪمی استراحت ڪند.ڪفشهایش را گذاشت زیر سرش و خوابید طولی نڪشید ڪه دو نفر وارد مسجد شدند یڪی از آن دو نفر گفت طلاها را بگذاریم پشت جعبه مهرها آن یڪی گفت نه آن مرد بیدار است وقتی ما برویم طلاها را بر میدارد گفتند امتحانش ڪنیم ڪفشهایش را از زیر سرش برمیداریم اگر بیدار باشد معلوم میشود. مرد ڪه حرفهای آنها رو شنیده بود خودش را بخواب زد آنها ڪفشهایش را برداشتند و مرد هیچ واڪنشی نشان نداد و گفتند پس خواب است؛ طلاها را بگذاریم زیر جعبه مهرهای نماز... بعد از رفتن آن دو مرد بلند شد و رفت ڪه جعبه طلای آن دو را بردارد اما اثری از طلا نبود و متوجه شد ڪه همه این حرفها برای این بوده ڪه در عین بیداری ڪفشهایش رو بدزدند...
امان از خواب غفلت !
👈اگر ڪسی خوابیده باشد میتوان او را بیدار ڪرد؛ ولی وای به آن روزی ڪه بر اثر غفلت انسانی خودش را به خواب بزند...
📌قنوت خمار
@ghonootekhomar
هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
✅ خداوند دلهای مشتاق را تنها نمی گذارد.
🔶استاد #علی_صفایی_حائری:
مربى بزرگ هستى خداست و او دلهاى مشتاق را تنها نمىگذارد.
مربى بزرگ هستى، آنهايى را كه مىخواهند حركت كنند رها نمىكند بلكه رهبرى مىنمايد.
آنها كه يافتهاند كه بايد بروند اما از راه بىخبرند و راهنمايى ندارند به هدايت او خواهند رسيد و به راه دست خواهند يافت؛ «اَلَّذينَ جاهَدُوا فينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا»، ١ «وَ مَنْ يُؤمِنْ بِاللّهِ يَهْدِ قَلْبَهُ». ٢ تا حدى كه در كلاس هستى از مورچهها مىتوانند درس بگيرند و از حركت ابرها و جنبش برگها و ريزش باران و لرزش موج و از تاريكى و نور مىتوانند حقيقتهايى را بيابند و پيش بروند.
بسيارى را مىشناسم كه هنگام خواستن و طلب،به راه رسيدند و پيش تاختند در حالى كه هيچ اميدى به رستگارى و نجات آنها نبود.
📚 #مسئولیت_وسازندگی ج۱ص۸۴
🌿 @einsad
هدایت شده از کانال حسین دارابی
🔴 کسی رو انتخاب کنید که بعدا خودتون رو فحش ندید
چند سال قبل تو یکی از شهرستانها که خودم کامل در جریان امورش بودم، یه خانوم معلم کاندید نمایندگی مجلس شد. همه گفتن این با چه امیدی کاندید شده. چون درمقابلش کسایی بودن که سابقه خیلی قوی ای داشتن، هم از لحاظ تحصیلات، هم از لحاظ سابقه کاری. یکی دوتاشون نمایندگان دورههای قبلی مجلس بودن. گذشت و گذشت در دوران تبلیغات، پسر این خانم، ماشین زد بهش از دنیا رفت. تو شهر پیچید که پسر فلانی مرده. این خانوم هم میرفت برای تبلیغات انتخاباتی این ور اونور بجای اینکه صحبت کنه، گریه میکرد و از بچهش میگفت، بقیه هم گریه میکردن. خلاصه همون شد. با چنان اختلافی رای آورد که نگو. بقیه کاندیداهم فکر کنم به این رای دادن😆
مردم با خودشون گفتن برای تسکین دل این مادر داغدار هم که شده، بفرستیمش مجلس، یکم حال و هواش عوض شه، شاید فراموش کنه. انقدر ماها احساساتی هستیم. بعد تو مشکلاتی که برای کشور بوجود خودمون که این مدلی رای میدیم و این افراد رو میفرستیم مجلس، نمایندهها رو فحش میدیم. که چیکار میکنن تو مجلس. آخه لامصب تو خودت کیو فرستادی تو مجلس؟
#حسین_دارابی 👇
http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
هدایت شده از تربیت فرزند نوردیده
🔴 چیکار کنیم فرزندانمان واجباتی مثل حجاب و نماز رو بهراحتی انجام بدن
دین یک مجموعهای هست از اعتقادات، اخلاق و احکام. فرض کنید بخوایم یه غیر مسلمون رو به اسلام دعوت کنیم، از کدوم یکی از حوزهها باید شروع کنیم؟
اگه از اون اول بیایم از احکام شروع کنیم و بگیم خب اسلام میدونی چیه؟ اسلام دینی هست که باید توش اینطوری غسل کنی، اینطوری وضو بگیری، 5وعده نماز بخونی، یک ماه روزه بگیری، حج بری، تازه باید پول هم بدی (خمس و زکات). طرف میگه بروبابا، نخواستیم، چه کاریه؟
پیامبر(ص) چیکار کرد که دینش در کمتر از یک قرن جهانی شد؟ شما قرآن رو نگاه کنید، آیاتی که ابتدای بعثت پیامبر در مکه نازل شد عموما درباره توحید و نفی شرک، معاد و همچنین آیات تکان دهنده و منقلب کنندهس که دلهای مردم رو زیر و رو میکرد. آیات احکام تو مدینه نازل شد. مثلا آیه تحریم شراب 17سال بعد از بعثت پیامبر نازل شد، یا مثلا آیات وجوب حجاب، 18سال بعد از بعثت و درسال پنجم هجری نازل شد. یعنی بعد از اینکه پیامبر سالهای سال اعتقادات مسلمونا رو تغییر داد، قلبهاشونو نرم کرد. آیات احکام نازل شد.
یکی از مشکلاتی که ما در بحث حجاب یا دیگر واجبات مثل نماز داریم، همین موضوعه. ما قبل از اینکه روی اعتقادات خودمون یا بچههامون کار کنیم و اونو قوی کنیم، میریم سراغ احکام که سخته و نیاز به اراده و اعتقاد قوی داره. بخاطر همین خودمون هم که آدم مقیدی هستیم گاهی به زور نماز میخونیم و لذت نمیبریم.
ما چون مسلمونیم و تو جامعه اسلامی زندگی میکنیم فکر میکنیم بچههامونم معتقدن. درحالیکه نوجوان از دوران نوجوانی به بعد که سن استدلال و منطق هست، کلی سوال داره. از طرفی هم امروزه شبهات و مطالب دروغ درباره دین به شدت درحال پخش شدنه، و نوجوان یا جوان ما خیلی سردرگمه، اعتقاداتش هم کامل شکل نگرفته یا اصلا شکل نگرفته تو این وضعیت ما میایم دستور میدیم نماز بخون، حجابتو رعایت کن.
بعد میایم از فلسفه حجاب و نماز و عواقب بینمازی و بیحجابی میگیم، که کامل توجیه بشه. طرف میگه آقا حجاب یکی از فروعات اسلامه، من هنوز تو اصل اسلام موندم. چه انتظاری داری از من؟
من موارد زیادی رو تو اطرفیانم دیدم که طرف بیحجاب بود، محجبه شد. وقتی بررسی کردم دیدم طرف اصلا درباره حجاب تحقیق خاصی نکرده، یه سری جلسات اعتقادی، معرفتی یا اخلاقی رفته. یعنی اعتقاداتش و نگاهش عوض شده، خودبخود محجبه شده.
پس اگه میخوایم برای حجاب کار کنیم. باید چندبرابر برای اعتقادات کار کنیم، خودبخود برای حجاب و نماز وبقیه واجبات کارکردیم. اگه میخواید ده جلسه برای حجاب سخنرانی بذارید، هشت جلسهشو برای اعتقادات و اخلاق و معارف دین بگذارید و دو جلسهشو برای حجاب
والدین عزیز برای اینکه در سن بلوغ بچهها احکام الهی رو راحتتر قبول کنن و انجام بدن، سالها قبل از سن بلوغ روی اعتقادات و شناخت خدا کار کنید. نمونه بارزش خود من که تو نوجوانی، مدرسه تاثیر زیادی تو تغییر نگاه و اعتقاداتم داشت و خودم، خودبهخود رفتم سراغ رساله توضیحالمسائل و فراگرفتن احکام
این کاری هست که همه مردم و خانوادهها و فعالان فرهنگی باید انجام بدن. حکومت هم میتونه در کنار وظایف خودش در اجرای قانون، این کار رو در ارگانهای مختلف انجام بده. چه مدرسه، چه دانشگاه، چه ادارهجات. که اعتقادات و معرفت دینی مردم و بچههاشون رو بالا بره. حتی اگه هیچکدوم از اینا کاری نکنن، خانواده به تنهایی میتونه
#قسمت_اول ادامه دارد...
#حسین_دارابی
برای مطالب بیشتر به کانال نویسنده بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
یادمه #رهبری در یکی از صحبتاشون _تابستان 95_ درباره شیوه جذب جوانها به #مسجد اسم میز پینگ پنگ رو بردند و از این روش مساجد برای اینگونه جذب کردن انتقاد کردند!
با توجه به اینکه چندین ساله در #مساجد کار فرهنگی میکنم؛ تجربه م اینو میگه که همه این سرگرمیها فقط برای جذب اولیه و یه مدت کوتاه جواب میده نه برای بلند مدت!!
تو اون مدت کوتاهی که نونهال و نوجوان به این بهانه ها مسجد میاد، اگه تونستیم او رو با اخلاق خوبمون و با مفاهیم دینی _به ویژه در مرحله اولویتی و اولیتی با مفاهیم اعتقادی قبل از مفاهیم احکام و اخلاقی_ آشنا و علاقمندش کنیم و روز به روز پیشرفتش بدیم و به جایی برسونیمش که اگه دیگه این سرگرمی ها نبود، برای رفاقت و احترام و محبت به مربی _اوایل کار_ و بعدها برای خود خدا بیاد _که این روند هم البته خیلی نباید طول بکشه_ در اینصورت موفق بودیم.
سالها دل طلب جام جم از ما میکرد/ وآنچه خود داشت ز بیگانه تمنا میکرد
در پی: عکس فوق آمده چهار بزرگواری هستند که از دهه شصت تا کنون در بستر مسجد و جلسات قرآنِ خانگی در امر #تربیت به مدد حضرت #رب، حقیقتاً #مربی بوده اند و مربی ام هستند
از راست به چپ
استاد محمدعلی قاسمی
استاد محمدصادق علمی
استاد غلامعباس سرشور خراسانی
استاد محمدحسین حسین زاده بحرینی
📌قنوت خمار
@ghonootekhomar
گر ز مسیح پرسدت،
مرده چگونه زنده ڪرد!؟
بوسه بده به پیش او،
برلب ما،
..ڪه اینچنین
مولانا
📌قنوت خمار
@ghonootekhomar
هدایت شده از بر پا
حزب اللهی های یک جمله ای
⚡️ برخی ها در یک جمله خلاصه میشوند. بیشتر از یک جمله نیستند. و همیشه باعث غربت و مظلومیت حق بوده اند.
در #صحیفه حضرت امام جستجو کنید کلیدواژه #غربت_اسلام را، خواهید دید که امام ریشه غربت اسلام را همین یک نکته میداند. حزب اللهی های یک جمله ای. ریشه غربت انقلاب هم همین است.
⚡️ مثلا یادگرفته #ولایت. آن وقت برای آنکه جلوی ولایت قرار نگیرد بنا میگذارد بر جهالت. اگر به او بگوییم اینجا چه باید کرد، منتظر میماند تا ولایت حرفی بزند و الا خفه میماند. اگر ولایت نمیتوانست سخن بگوید او هم نمیتواند سخن بگوید. میترسد که نکند حرفی بزند بعد که ولایت اعلام موضع کرد ضایع شود آنهم در میان حزب اللهی های ولایت بسنده ای مثل خودش. همه آنچه در کتب روایت درباره مذمت عبودیت خالی از فهم شنیده اید در ولایت خالی از فهم هم پیاده کنید.
⚡️ ناراحت نشوید اما جریان تردید و غربگرایی که امروز مشاهده میکنید اکثرا امام بسنده هایی بودند در زمان خمینی که چشمشان به دهان امام بود و خفه بودند. این جماعت اگر در میان جنگ احد هم باشند با شنیدن شایعه مرگ پیغمبر جنگ را رها میکنند. من از این طایفه که عمدتا در زمان حضور یک ولی ارج و قربی دارند میترسم . برای آینده شان.
⚡️ جمع دیگری از انقلابی ها داریم که یاد گرفتند #مردم. آن وقت به اسم مردم حاضرند، عوامانه ترین رفتارها را هم انجام دهند. هر جا افکار عمومی را کسی ولو دشمن جهت دهی کرد، اینها همانجا هستند. مثلا اگر مردم ناراضی بودند اینها هم ناراضی اند. نا امید شدند اینها هم ناامیدند. کلا مردم جلو میروند و اینها پشت سرشان هستند. اگر بگویی فلانی چرا از نظرت برگشتی میگوید چون مردم برگشتند. مثل سلبریتی ها نیستند که همیشه شهوت شهرت داشته باشند. نه . اینها یک خطی اند. یادگرفته اند مردم. و اگر در زمان مردم مدینه بعد از پیامبر هم بودند و امیرالمومنین میگفت سرتراشیده بیرون بیایید با شمشیر برهنه. نمیامدند چون عموم مردم سکوت کرده بودند. نمیدانم اما شاید روز عاشورا هم در لشکری قرار داشتند که سیاهه بیشتری داشت.
⚡️ جمع دیگری از انقلابی ها داریم که یادگرفته اند #عدالت. حالا وقتی میگوییم این کارت غیر قانونی است میگوید #قانون چه کشکیه؟ قانون قرار بود عدالت رو پیاده کنه حالا من دارم عدالت رو خودم پیاده میکنم دیگه. بگوییم #ولایت؟ میگوید ولایت رو اساسا خدا گذاشته برای ایجاد عدالت در جامعه. خوب من خودم عدالت رو میفهمم و پیاده میکنم. از ولایت هم تا جایی تبعیت باید کرد که قبولش داشته باشیم و الا جلویش میایستیم.
⚡️ اینها اگر زمان امام حسن بودند حتما فریاد میزدند بر سر او که ای ذلیل کننده مسلمین. چرا به ظلم تن دادی؟ اگر زمان پیامبر و صلح حدیبیه اش بودند فریاد میزدند که ای پیامبر چرا به ظلم تن دادی؟ یک خطی اند دیگر چه میشود کرد؟ اینها اگر میشنیدند کلمه لااله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی همراه میشدند اما وقتی میشنیدند بشرطها و شروطها و انا من شروطها احتمالا هنگ میکردند. البته زمان امیرالمومنین که عکس نبود ولی شاید اگر بود میگفتند عکس امیرالمومنین را بردارید بنویسید لا حکم الا لله.
@ali_mahdiyan