بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ اجْعلنی فیهِ من المُتوکّلین علیکَ واجْعلنی فیهِ من الفائِزینَ لَدَیْکَ واجْعلنی فیهِ من المُقَرّبینَ الیکَ بإحْسانِکَ یاغایَةَ الطّالِبین.
خدایا قرار بده مرا در این روز از متوکلان بدرگاهت ومقرر کن در آن از کامروایان حضرتت ومقرر فرما در آن از مقربان درگاهت به احسانت اى نهایت همت جویندگان.
🔹دعای روز دهم ماه مبارک رمضان🔹
سلام صبح بخیر 💐
بسمه تعالی شانه
افطاری
قسمت ۸
معنای ضیافت را دریاب که مهمان در حریم میزبان داخل شد و همه از دست شد و او شد و أنا و أنت و هو، هو شد. مگر ضیافت الهی چون مهمانی دیگران است که مهمان غیر میزبان باشد؟! اینجا چون بر خوان ضیافتش بخواند و اذن ورود دهد، تو را اهل کرامت الله میکند و کرامت، توحید است یعنی تو کریم میشوی و کریم آن جهت وجه اللّهی است که باقی است به بقای او؛ «وَيَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلالِ وَالإكْرَامِ» (الرحمن، ۲۷) لذا فرمود «الصَّوْمُ لِي» ای «الصَّائمُ لِي». از این کرامت الهی آدمی میخواهد بمیرد؛ وه چه خدایی!!!
روزه ترک عمل است نه انجام عمل لذا نفی مثلیت از روزه در عبادات، نعت سلبی است و چون حق متعال در مورد خود فرمود: «لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ» (شوری، ۱۱)، مثلیت را از خود نفی کرد پس بین صائم و او جل جلاله مناسبتی ایجاد شد که به سبب آن حق تعالی روزه را مال خود دانست و فرمود پاداشش را هم خودش میدهد.
روزه را ماهیتی نیست که قابل تعقل باشد بلکه صرفا ترک است لذا نمیتوان آنرا عمل دانست و اگر عمل گفته میشود از روی تسامح است. پیامبر رحمت صلوات الله علیه و آله فرمود: «عَلَيكَ بالصّوْمِ فَإِنَّهُ لَا مِثلَ لَهُ» بدان جهت که حق را هم مثلی نیست و ماهیتی ندارد بلکه ماهیتش إنیت او میباشد پس روزه تشبه به إله عالم است بقدر وسع صائم...
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده
بسمه تعالی شانه
شرح مراتب نفس اماره
قسمت ۱۵
بنی اسرائیل از پرستش خدای یگانه به گوساله پرستی روی آوردند. «وَإِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ يَا قَوْمِ إِنَّكُمْ ظَلَمْتُمْ أَنفُسَكُم بِاتِّخَاذِكُمُ الْعِجْلَ فَتُوبُوا إِلَىٰ بَارِئِكُمْ فَاقْتُلُوا أَنفُسَكُمْ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ عِندَ بَارِئِكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ». حضرت موسی به آنها تشر سنگینی میزند و میگوید شما به نفستان ظلم کردید. اینجا دیگر حضرت موسی همراه آنها نیست چون به نفس خودش ظلم نکرده است اما در کشتن نفس موسی همراه آنهاست و در واقع اول کسی است که نفس خود را ذبح کرده است. شما با پرستش یک گوساله همه چیز را خراب کردید و در واقع خودتان گوساله شدید. چون عابد و معبود با هم اتحاد وجودی دارند یعنی شما هر چیز که میپرستی، همانی. خب شما، بنی اسرائیل، گوساله را پرستش کردید یعنی خودتان را به گوساله بودن صیرورت دادید و گوساله شدید حال با گوساله چه میکنند؟ ذبحش میکنند. حضرت موسی به آنها میگوید که همه باید به سوی خالقتان برگردید و برای این که حق متعال توبهتان را بپذیرد باید همدیگر را بکشید. روایات متعددی پیرامون این موضوع است؛ در روایتی هفتاد هزار نفر از قوم موسی کشته شدند. حضرت موسی هم وقتی به کوه رسید هفتاد موسی دید، هفتاد جلوه از شئون و قوای خود دید که اینها باید ذبح شوند تا حقیقت دل آرای توحید در جان حضرت موسی آشکار شود. در روایتی دیگر داریم که ده هزار نفر را کشتند و خدا پس از آن گفت بس است. در روایتی دیگر داریم که حضرت موسی شب اینها را برد، گفت چشمانتان را ببندید و همدیگر را بکشید. جنگی شد و این میان خشک و تر باهم سوخت، آنهایی هم که گوسالهپرست نشدند باید بکشند چون که در غیاب امام اجازه دادند عدهای گوسالهپرست و سامریپرست شوند.
بعد از پیغمبر ما هم چنین شد و باید یک امام حسین علیه السلام بیاید. جناب حر جلوی امام معصوم را با آن کیفیتی که میدانیم گرفت. همان اول که مانع امام حسین علیه السلام شد تا به کوفه بروند امام حسین علیه السلام به او گفت که تو اصلا عمرت کفاف نمیدهد که جلوی مرا بگیری و همینطور هم شد. جناب حر چون عاقل است خودش را بین بهشت و جهنم مخیّر میبیند و توبه میکند. از امام علیه السلام میپرسد که آیا خدا توبهی من را پذیرفت؟ امام حسین علیه السلام دستش را زیر محاسن حر میگذارد و سرش را بالا میآورد و میفرماید خدا همین الان توبهی تو را پذیرفت. نشانهی آن چیست؟ «فَاقْتُلُوا أَنفُسَكُمْ». وقتی توبه میکند امام او را اولین نفر میفرستد تا نفسش را بکشد. این ظاهر عنوان باطن است. تا انسان در درون نفس خودش را ذبح نکند، در بیرون هم نمیتواند. موضوعیت و اصالت هم با ذبح باطن و نفس است. برای ما هزار مسئله و گناه پیش میآید اگر میخواهی توبه کنی در همان موضوع نفست را بکش. با صرف استغفرالله گفتن و غسل توبه کردن که گناه بخشیده نمیشود...
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
https://eitaa.com/moosighi_salem
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
سلام بر خوبان جهان❤️
از خداوند مهربان بهترین ها را خواستاریم🤲
🌸°∞°❀🌸❀°∞°🌸•
{♡أللَّہُمَ؏َـجِّڸْ لِوَلیِڪَ ألْفَـرَج♡}
✦࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
4_5954052569046191325.mp3
12.88M
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
@ghoran_tasviri_akhlagh
#قرآنتصویری
࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐
💠ترتیل جزء یازدهم🌸
🎙استاد پرهیزکار🌸
تقدیم به ساحت مقدس امام عصر ارواحنا فداه❤️
11.mp3
4.12M
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
@ghoran_tasviri_akhlagh
#قرآنتصویری
࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐
💠تند خوانی جزء یازدهم🌸
🎙استاد معتز آقایی🌸
تقدیم به ساحت مقدس امام عصر ارواحنا فداه❤️
#دعایروز ۱۱ ماه مبارک رمضان🤲
❤️ نیکی کردن
⛔️ عصیان
❌ خشم و آتش
#راهکارهایزندگیموفق در جزء ۱۱ ام
#قرآنتصویریاخلاق 👇
┏━━━━ °•🍃•°━━━━┓
@ghoran_tasviri_akhlagh
┗━━━━ °•🍃•°━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعاییاعلییاعظیم بعد نماز در ماه مبارک رمضان الکریم 🤲
#قرآنتصویریاخلاق 👇
┏━━━━ °•🍃•°━━━━┓
@ghoran_tasviri_akhlagh
┗━━━━ °•🍃•°━━━━┛
اَللَّهُمَّ أَرِنِي الطَّلْعَهَ الرَّشِيدَهَ وَ الْغُرَّهَ الْحَمِيدَهَ وَ اكْحُلْ(اكْحَلْ) نَاظِرِي بِنَظْرَهٍ مِنِّي إلَيْهِ
خدايا آن جمال با رشادت، و پيشاني ستوده را به من بنمايان، و با نگاهي از من به او ديده ام را سرمه بنه،
سلام علیکم صبح به خیر انشالله شما که از اولیای خدا وازمنتظزین ظهور وفرج یوسف زهرا س مهدی فاطمه بقیه الله اعظم عج هستید حضرت رزاق به فضل وکرمش این قسمت از دعای عهد را که بهترین خیر هست طبق ایه قران رانصیب وقسمت شما واهل بیت شما بکرداند ودر رکابش از مخلصین ومجاهدین قرارتان دهد انشاالله وبه زیر سایه گل نرکس سلامت وسربلند وموفق باشید
التماس دعا
سرسجاده دعاگویتان هستیم
بسمه تعالی شانه
افطاری
قسمت ۹
روزه عوام امساک از خوردن و آشامیدن و... است و روزه خواص مراقبت از گناه و روزه خاص الخاص، امساک از ماسوی الله... . در هر مرتبه روح تنزیه مشاهده میشود. خوردن و آشامیدن و مباشرت با همسران از صفات نفس حیوانی است و مراقبت از گناه مربوط به اهل آخرت است و اهلالله کسانی هستند که دنیا و آخرت بر آنها حرام است. پس صائم در هر مرتبه از صیامش در مقام تجرید خود است تا به تنزیه برسد و خود را مال او ببیند، «الصَّائمُ لِي» مکشوف شود و صائم در مضیف الهی پردهی إثنیت را بدرد و جزای الهی را که وصول به همین مقام است مشاهده فرماید.
روزه مال خداست پس روزهدار هم مال خداست. حال خدا میخواهد جزا بدهد؛ این جزا را باید به چه کسی بدهد؟ به خودش... معنی جزای حق به خود همان تجلی حق است به خود که کمال جلاء و استجلاء است؛ ببین روزه تا کجا صائم را بالا برد! لذا پیغمبر ختمی صلی الله علیه و آله فرمود: «لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ يَفْرَحُهُمَا إِذَا أَفْطَرَ فَرِحَ بِفِطْرِهِ وَإِذَا لَقِيَ رَبَّهُ فَرِحَ بِصَوْمِهِ». صائم عند ملاقات ربش به صومش فرحناک میشود نه به لقاء ربش! چون به صومش در مقام تنزیه قرار میگیرد و خود موهوم از ميان بر میخیزد و همه او میشود... در این شهود رائی و مرئی خود حق است. این قرب فریضه است که صائم به صومش بالا میرود و عین الله میشود و به او، او را میبیند و این جزای روزه است...
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده
بسمه تعالی شانه
شرح مراتب نفس اماره
قسمت ۱۶
در امت پیغمبر هم همین اتفاق افتاد و عدهای گوساله پرست شدند و جنگ صفین اتفاق افتاد. حمله به مدینه به دستور یزید اتفاق افتاد و چه جنایات و خونریزیهایی رخ داد. وقتی از علی بن ابیطالب علیه السلام روی برگرداندند و به سمت گوساله رفتند، خروجی آن همین میشود. یا توبه میکنید و کشته میشوید یا توبه نکردید و هدر میروید. اینجا هم میفرماید که اگر میخواهید خدا شما را ببخشد باید خودتان را بکشید. این نفس پلید حیوانی را باید قلع و قمع کنید. اگر هوای نفست را از بین ببری، نجات پیدا میکنی. همانگونه که آن مرده با اصابت گوشت آن بقره زنده میشود. «وَإِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تَذْبَحُوا بَقَرَةً قَالُوا أَتَتَّخِذُنَا هُزُوًا قَالَ أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ »(بقره/۶۷)
بنی اسرائیل پاسخ دادند که آیا شما ما را به سخره گرفتهای تا ما را خفیف کنی؟ قرآن درباره ی فرعون اینگونه میگوید: «فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمًا فَاسِقِينَ» (الزخرف/۵۴) انسان کامل که کسی را مسخره نمیکند تا بر او غلبه کند! این وهم و خیال و شیطان است که از طریق مسخره کردن دیگران را تحت حکومت خود در میآورد. فرعون هم اینگونه بود. فرعون مظهر اتم نفس اماره است و به همین دلیل برای این که بر قوم خودش تسلط پیدا کند تا او را اطاعت کنند، آنها را خفیف میکند چون اینها فاسد هستند.
قوم من و شما اعضا و جوارح و قوای ما هستند. اگر اعضا جوارح و قوای ما فاسد بشوند یعنی چشم مرتب گناه بکند، گوش مرتب هرزه بشنود، زبان کارش دروغ گفتن و تهمت زدن و غیبت کردن باشد، خیال و وهم ما مدام دنبال گناه باشد، نفس اماره او را به خفت میکشاند. وقتی نفس آنها را خفیف کرد، دیگر این اعضا و جوارح و قوا صددرصد تابع نفس اماره هستند. نفس اماره به هر بدی و زشتی آنها را دعوت کند، آنها به نفس نه نخواهند گفت. به دست و پا اگر دستور دهد تا گناه کنند، انجام میدهند. اما عقل اینگونه نیست. عقل هرگز من و شما را به سخره نمیگیرد. هم تسخیر و مُسخّر کردن به جنبهی حیوانی ما برمیگردد و هم این مسخره کردن. تا من و شما مُسخّر کسی نشویم به این دام نمیفتیم. قرآن هم میگوید که بعضی ها بعضی دیگر را به تسخیر خود درمیآورند. انسان به ما هو انسان مسخّر کس دیگری نمیشود. انسان به ما هو انسان عقل است و عقل برتری دارد. «قُلْنَا لَا تَخَفْ إِنَّكَ أَنتَ الْأَعْلَىٰ» (طه/۶۸) جناب موسی شما علو و برتری دارید. به این توجه نکن که فرعون میگوید: «أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلَىٰ» (نازعات/۲۴) فرعون نفس است و فقط میتواند انسان خوار و کوچک را به تبع خود دربیاورد. انسان از آن حیثی که انسان است هیچ نقصی ندارد. «وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي» (حجر/۲۹) مگر روح حق متعال نقص دارد؟ مگر انسان از آن جنبهای که به حق متعال اتصال دارد، نقص دارد؟ خیر. لذا آن جنبه ی باطنی و روحانی من و شما اسمش انسان است....
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┊ ┊ ┊ ┊
┊ ┊ ┊ 🌸
┊ ┊ 🌸
┊ 🌸
🌸
🌸پیشکش اول صبـح ام
🌸یک سـلام نـاب
🌷بـا طعم مـهربـانی
🌸از بـاغ عشق اَزلی است
🌷هـر لحظـه زنـدگی تـان
🌸مـزیـن بـه لبخـنـد خــدا
🌷ســلام صبح اول هفته تون بخیر
💚السلام علیک یاصاحب
الزمان عجل الله💚
🌹گفتم چرا قلبم دگر بر تار زلفت گير نيست
💚سر برزمين افڪند و گفت خودڪرده را تدبير نيست
🌹اشڪی به زير مقدمش انداختم رحمی ڪند
💚گفتا ڪه اشڪ بی ورع در رتبهٔ تاثير نيست
🌹اَللَّھُـمَ ؏ـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌹
💚سلام محبوب قلبم
🌹صبحت بخیر آقای دو عالم
4_5999264010438968894.mp3
3.89M
🌷صوت زیارت حضرت رسول (ص)
🌷در روز شنبه،
🌷روزتون محمدی
12.mp3
4.06M
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
@ghoran_tasviri_akhlagh
#قرآنتصویری
࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐
💠تند خوانی جزء دوازدهم🌸
🎙استاد معتز آقایی🌸
تقدیم به ساحت مقدس امام عصر ارواحنا فداه❤️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان
🕊🌹🕊
جالب است که بدانید؛
«تورات» در ششم ماه رمضان
«انجیل» در دوازدهم ماه رمضان،
«زبور» در هجدهم ماه رمضان
و «قرآن»در شب قدر نازل شده است.
🌹نقل از امام صادق(ع)
📚وسائل الشیعه، ج۷، ص۲۲۴
قرآن تصویری_ اخلاق 👇
┏━━━━ °•🍃•°━━━━┓
@ghoran_tasviri_akhlagh
┗━━━━ °•🍃•°━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان
🤲 خدایا مرا در این ماه به پوشش و پاکدامنی بیارای، و به لباس قناعت و اکتفا به اندازه حاجت بپوشان و بر عدالت و انصاف وادارم نما، و مرا در این ماه از هرچه می ترسم ایمنی ده، به نگهداری ات ای نگهدارنده هراسندگان .
#قرآنتصویریاخلاق 👇
┏━━━━ °•🍃•°━━━━┓
@ghoran_tasviri_akhlagh
┗━━━━ °•🍃•°━━━━┛
بسمه تعالی شانه
افطاری
قسمت ۱۰
مطلب را کمی عیانتر بگویم: خداوند متعال فرمود: «الصَّوْمُ لِي وَ أَنَا اُجْزَي بِه». حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در حدیثی فرمود: «أنَا صَلاةُ الْمُؤمِنینَ وَ صِیامُهُمْ» حق متعال میفرماید: «صوم مال من است» و خلیفهی خدا میفرماید «صوم مؤمن من هستم». دو معنی از این بیان عرشی مستفاد میشود: نخست اینکه «الصَّوْمُ لِأمیرالمؤمنین علیه السلام» و دیگر اینکه به بیان الهی، «امیرالمؤمنین لِي».
هر دو سخن صحیح است؛ صوم امیرالمؤمنین علیه السلام است. «وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ ۚ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ» (بقره، ۴۵). در تأویل آیه فرمود صبر رسول الله صلی الله علیه و آله است و صلاة امیرالمؤمنین علیه السلام و صبر همان حقیقت صوم است... لذا صوم و صلاة شئون انسان کامل هستند بنابراین صائم حقیقی متصل به ولایت امام و انسان کامل میباشد و کسی که از این حصن حصین جدا باشد، اگر روزه بگیرد و نماز بخواند نه روزهدار است و نه نمازخوان... و دیگر اینکه چون صوم امام است پس آنکه برای حق است و از حق جزا میگیرد فقط انسان کامل است و دیگران طفیلی او هستند...
امام ظل ممدود و نفس رحمانی و جلوهی اتمّ حق است و آنکه کمالِ کمال جلاء و کمال استجلاء را مظهر است فقط هموست لذا حق او را میبیند و به او فرحناک میشود و فرح حق به مشاهده او که جلوه اتمّ خود است فیض را از ذات تا تعینات خلقی میگستراند و این همان جزای اوست. این سخن را دریاب و مغتنم بدان تا به معرفت نورانیت آن ذوات اقدس ارتقاء یابی...
حال که صوم، علی وصی علیه السلام است پس هرچه را که او سه طلاقه کرده است نباید به او نزدیک کنی؛ خوردن و آشامیدن و رفث و گناه و... همه دنیاست و مولای ما دنیا را سه طلاقه نمود و ریسمانش را بر گردن آن انداخت. حال اگر میخواهی به صوم و صلاة مظهر او شوی باید در حالت صوم از دنیا امساک کنی وگرنه صائم نیستی...
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده
بسمه تعالی شانه
شرح مراتب نفس اماره
قسمت ۱۷
«ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ» (مؤمنون/ ۱۴) این مخلوق، انسان است. این انسان هیچ نقصی ندارد و هرگز تحت تاثیر وهم و خیال قرار نمیگیرد. چرا؟ چون انسان است. تعریف انسان چیست؟ انسان موجودی درّاک، دارای نفس ناطقه و قدرت فهم کلیات است. به تعبیر جناب فارابی، سعید کسی است که به مرتبهی عقل برسد و در شمار موجودات عقلی قرار بگیرد. عقل مجسم بشود و در وهم و خیال غوطهور نشود. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به امام علی علیه السلام میفرماید: «يَا عَلِي إِذَا تَقَرَّبَ النَّاسُ إِلَى خَالِقِهِمْ فِي أَبْوَابِ الْبِرِّ فَتَقَرَّبْ إِلَيْهِ بِأَنْوَاعِ الْعَقْلِ تَسْبِقْهُمْ بِالدَّرَجَاتِ». اگر دیدی که مردم با چیزهایی که مربوط به وهم و خیال هستند و لزوما بد هم نیستند، به خدا نزدیک میشوند، تو با عقل به خدا برس چون شأنیت تو این نیست که با وهم به خدا برسی. چون شما، مصداق اتمّ انسان هستی. هرجا در قرآن اسمی از انسان آمدهاست، مراد علی بن ابی طالب علیهما السلام است.
ما یک جنبهی حیوانیت هم داریم که به آن بشر میگویند. بشر به معنی ظاهر و پوسته است. جنبهی حیوانیت ما نقص است. حیوان ناقص است. وقتی ما ناقص هستیم پس تحت تصرف شیطان قرار میگیریم. اما اگر انسان به مرتبهی عقلانیت برسد، اینگونه نیست. انسانی که به مرتبهی عقلانیت رسیده است تابع یزید و شمر نمیشود. اینها همگی در مرتبهی حیوانیت بودند. عمر سعد به لشگر خود اینگونه خطاب میکرد: «یا خیل الله! اركبی و بالجنة ابشری». لشگر خدا قیام كن، بشارت باد تو را به بهشت! آن بدبختهای گرفتار در مرتبهی حیوانیت که دین را هم مبتنی بر نگاه حیوانی خودشان پذیرفته بودند؛ وضو گرفتند، نماز خواندند، نیت قربت کردند و رفتند با امام حسین علیهالسلام جنگیدند تا امام را شهید کنند. «فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ» (زخرف/۵۴) به همین معناست. یزید اینها را خفیف کرد و از او تبعیت کردند. اگر شما در مرتبهی انسانیت قرار بگیری دیگر اینگونه خفیف نمیشوی. روح انسانی جناب حر لحظهای بیدار شد، به سوی اباعبدالله علیه السلام رفت.
جامعه، جامعهی خیالی است. «وَإِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ» (تکویر/۵) ما به در خانهی اباعبدالله آمدهایم تا انسان بشویم. ما انسان خلق شدهایم. در این بین، در دنیا، خودمان را خراب کردهایم و میخواهیم انسان برگردیم. به زودی هم برخواهیم گشت. هر روز به مرگ فکر کنید. امام علی علیه السلام میفرمایند: «اُذكُروا هادِمَ اللَّذّاتِ». مرگ بغتتاََ به سراغ آدم میآید. اینطور نیست که ما فکر میکنیم که همه باید ۸۰، ۹۰ سال عمر کنند. حتی اگر ۹۰ سال هم عمر کنی به سرعت میگذرد و مرگ بالاخره میرسد. بعد یکدفعه میبینی که سقط شدی. اگر در مسیر امیرالمؤمنین علیهالسلام سقط شوی باز هم خوب است اما گاهی انسان در مسیر دیگران سقط میشود و سپس ابد در پیش دارد. انسان هشیارتر میشود وقتی به خود تذکر میدهد که ابد در پیش دارد. و آن هم ابدیتی که آن را بر اساس عمر محدودمان در این دنیا میسازیم.
دی شیخ گرد شهر همیگشت با چراغ
کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست
انسان که به مرتبهی عقل میرسد، میخواهد همه را با خود به مرتبهی عقل بکشاند. اما خیال مدام عوام الناس را با آن جلوات فریبندهی زودگذرش به سمت خودش جذب میکند. اما عقل به عقل هم بسنده نمیکند و انسان را به فوق عقل و بالاتر از آن دعوت میکند. خدا میگوید که برای شما چیزهایی فراهم کردهام که اصلا به ذهن شما خطور نمیکند.
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده