eitaa logo
قرآن تصویری و اخلاق اسلامی
156 دنبال‌کننده
906 عکس
2هزار ویدیو
34 فایل
مدیر: @AZIZI_104 کانال ها: (قرآن تصویری) @ghoran_tasviri_akhlagh @moosighi_salem (موسیقی سالم) (قرآن گویا) @DalayeleRoshan
مشاهده در ایتا
دانلود
💠«كسى كه مقصدى غیر خدا داشته باشد، گم شود.» حضرت علی (ع) غررالحكم حدیث۵۹۰۷ اسرارآفرینش _ ثریا 👇 ┏━━━━ °•🍃•°━━━━┓ @ghoran_tasviri_akhlagh ┗━━━━ °•🍃•°━━━━┛
♻️پروفسور استانسیلاس گوریارد فرانسوی می‌گوید: «معاویه از بسیاری جهات برخلاف قواعد اسلام رفتار کرده است، چنان که با علی بن ابی طالب (ع) که پس از پیغمبر اسلام (ص) بزرگ‌ترین، شجاع‌ترین، پرهیزگارترین، فاضل‌ترین، و خطیب‌ترین افراد عرب به شمار می‌رفت، در افتاد». اسرارآفرینش _ ثریا 👇 ┏━━━━ °•🍃•°━━━━┓ @ghoran_tasviri_akhlagh ┗━━━━ °•🍃•°━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ ❌ : واقعیت ابن ملجم (بهمن جاذویه) سردار بزرگ ایراني‎!بهمن جاذویه قهرمان ایراني از جان گذشته‌اي که علي‌بن‌ابی‌طالب را کشت و مسلمانان هویتش را 14قرن مخفي نگه داشته اند! ▀▀▀▀▀▀ ➤بخاطر ایجاد دشمني عرب و عجم چه چیزها که نمي‌گویند! ✘بهمن جاذویه که ابن‌ملجم معرفي شده است،حدود ۲۰سال پیش از خلافت حضرت علی علیه‌السلام و ۲۵سال قبل از شهادت ایشان در نبرد قادسیه به‌دست قعقاع کشته شده بود✘ بهمنُ جاذُوَيْهِ فَنادى: يالثَارات أَبي عبَيدٍ وَ..فَاجْتَلَدَا، فقتله الْقَعقَاع 📓تاریخ طبري ج۳، ص۵۴۳ http://lib.efatwa.ir/47196/3/543قاتل حضرت هم فرقه، هم نام هم قبیله‌‌اش مشخص است: مِنَ الْخوارِج: عبدالرّحْمن بنِ مُلْجَمٍ الْمُرَادِيّ وهوَ مِنْ حِمْيَر(یمن) 📓طبقات ج۳، ص۳۵ http://lib.efatwa.ir/40238/3/35 ➤شهادت امام علي علیه‌السلام به دست ابن‌ملجم در صدها منبع گزارش شده‌است: ↶ 📓مناقب ج۳، ص۳۱۲ http://lib.eshia.ir/12566/3/312 📓بحار ج۴۲، ص۲۳۸ http://lib.eshia.ir/71860/42/238 ↶ 📓عقدفريد ج۵، ص۱۰۸ http://lib.efatwa.ir/40936/5/108 📓فضائل ج۲، ص۵۶۰ http://lib.efatwa.ir/42183/2/560 @Elme_Islam🔬 ▀▀▀▀▀▀▀ 👇 ┏━━━━ °•🍃•°━━━━┓ @ghoran_tasviri_akhlagh ┗━━━━ °•🍃•°━━━━┛
17.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 ناامن ترین کشور دنیا برای زن ها! ♨️ وقت آن رسیده که با واقعیت آشنا شوید... @ghoran_tasviri_akhlagh 🔻 رتبه اول دنیا در تجاوز به زن‌ها! 🔻 فقیرترین و ثروتمندترین افراد دنیا در کدام کشور ساکنند؟! 🔻 بدهکارترین کشور دنیا کجاست! 🔻 کشوری که رتبه‌دار طلاق است! @ghoran_tasviri_akhlagh 🔻 رتبه پنجم سرطان در دنیا! 🎙 حجت الاسلام راجی 👇 ┏━━━━ °•🍃•°━━━━┓ @ghoran_tasviri_akhlagh ┗━━━━ °•🍃•°━━━━┛
🔻 رهبر انقلاب: 💢 کشتن کسی مثل «صیّاد شیرازی» خیلی هنر و توانایی و پیچیدگی تشکیلاتی نمی خواهد. آدمی از خانه‌اش بیرون می آید، سوار اتومبیلش می شود و بدون محافظ راه می افتد و می رود. ✅ در این میان اگر دو نفر آدم، نامردانه و مخفیانه و با فریبگری تصمیم بگیرند او را به قتل برسانند، کار ساده‌ای است، 💯 والّا اگر می خواستند مردانه جلو بیایند، صیّاد شیرازی یک نفری جواب امثال آنها را می داد. 〽️ کسی مثل امیرالمؤمنین علیه‌الصّلاةوالسّلام را هم یک نفر آدم با یک همدست می تواند بکشد؛ ✅ چون او شیر همه‌ی بیشه‌های مردانگی و شجاعت بود. 💯 بنابراین کشتن کسی مثل صیّاد شیرازی، نه دلیل قوّت سازمانی و نه دلیل طرفدار داشتن کسی است. 💢 این کار جز خباثت و شقاوت و دوری روزافزون آنها از مردم و ارزش‌ها، چیز دیگری را نشان نمی دهد. 🌹 خون شهید حقیقتاً چیز مبارک و عجیبی است. شما ببینید در تشییع شهید صیّاد شیرازی چه اجتماعی تشکیل شد! همه متأثّر بودند و گریه می کردند. ۱۳۷۸/۱/۲۵ 💻 Farsi.Khamenei.ir
بسمه تعالی شأنه شرح لیلة القدر قسمت 8 لذا حق متعال به پیغمبر می‌فرماید که ای پیغمبر! در اربعین بنشین و پیغمبر در این چهله اش کجا رفته است؟ می‌فرماید من به معراج رفتم. معراج پیغمبر در این چهله‌ی غار حرا اتفاق افتاده است. معراج کجاست؟ دَنَی فَتَدَلیَ‌ فَکاَنَ قَابَ قَوْسَینْ‌ِ أَوْ أَدْنیَ‌ یعنی از این مرتبه إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَیهِ رَاجِعونَ و قوس نزول و صعود هم فراتر رفته و به مهمان‌خانه و خلوت‌خانه سراح مطلق احدی باریافته است. آنجا فقط خدا هست و خدا هست و خدا و جز خدا کسی آنجا نیست. درعدم افکندم آخر خویش را وارهـاندم جـان پر تشویش را پیغمبر را به معراج بردند و ایشان در این سفر خود، بویی استشمام می‌کند که شگفتا! متحیر می‌شود! رَبِّ زِدنِی فِيكَ تَحَيُّراً همین است، تحیر پیغمبر است! تحیر انسان کامل است! تحیر منِ انسان عادی نیست بلکه تحیر انسان کامل است که متحیرم این چه بویی است! منی که مبدأ روائح هستم، ای جبرئیل! من از یمنِ نظامِ هستی، از مقام نَفَس رحمانی، از مقام احدیت عالم وجود، یک بویی استشمام می‌کنم که این بو از تمام بوهای بهشتی برتر است!! یعنی چه بوهای بهشتی؟! یعنی بوی آدم، سلیمان، نوح، مریم، بوی حضرت موسی، عیسی، ابراهیم، همه‌ی رایحه ها، بوی جبرئیل، میکائیل، اسرافیل، بوی ملائکه‌ی مهیمین و مقربین، از همه‌ی این روائح بالاتر است! و نکته در این است که آنها از این رایحه متأثرند نه این رایحه از آنها! این تأثر نمی‌پذیرد. این در موطن انفعالی قرار نمی‌گیرد. این در موطن فاعلیت، قاهریت و غلبه است. این رایحه بر تمام روائح عالم غلبه دارد. وقتی می‌گوییم رایحه، منظور این بوهای دنیایی نیست بلکه رایحه‌ی وجود و هستی است. در حدیث کساء می‌خوانیم که امام حسن و امام حسین می‌گویند،  رآئِحَةً طَیِّبَةً، این شامّه‌ی حسنی و حسینی می‌خواهد، هر شامّه ای مگر می‌تواند بوی وجود حضرت فاطمه زهرا-سلام‌الله علیها- را ادراک کند؟! شامّه‌ی علوی می‌خواهد، باید علی بشوی که بفهمی رآئِحَةً طَیِّبَةً کَاَنَّها رآئِحَةُ جَدّی رَسُولِ اللَّهِ. می خواهد بگوید که تو و رسول خدا رایحه یکسانی دارید. دو رایحه نیست. و همه‌ی روائح و بوهای عالم و خود بهشت، اصلاً حقیقت بهشت رایحه است. نه اینکه بهشت چیزی باشد و رایحه‌ای داشته باشد، خودِ بهشت رایحه است، ملائک رایحه‌اند. می‌خواهد بگوید که همه‌ی مخلوقات عالمِ وجود از تو متأثرند. من که در این افق اعلای عالم وجود قرار گرفته‌ام، ای جبرائیل، می‌بینم که این رایحه بر تمام روائح عالم قهر و غلبه دارد و همه‌ی رایحه ها زیر بال و پر این رایحه‌اند. سپس جناب جبرئیل می‌فرماید که بله، خدا این رایحه را سیصدهزار سال قبل خلق کرده است. و منِ جبرائیل که عقل کل هستم نمی‌دانم که اراده‌ی خدا از خلقت او چه بوده است! بله جناب جبرئیل، تو نمی‌دانی! در حدیث کساء هم وقتی این ذوات مقدس به زیر کساء رفتند از خدا سوال کردی وَمَنْ تَحْتَ الْکِساَّءِ؟ نمی‌دانی زیر کساء چیست!! تو عاجز از فهم انسان کاملی چون تو شأن امیرالمؤمنین هستی! امیرالمؤمنین فرمود جبرئیل و میکائیل شئون ما هستند. خدا اینها را خادم و مطیع ما قرار داده است. اینها باید از ما تبعیت کنند. این سیصد هزار سال قبل اشاره به چه چیز دارد؟ اشاره به عالم امر دارد که این بو و رایحه مربوط به عالم امر و ذات حق متعال است. عجب که وقتی پیغمبر جبرئیل را تمثل می‌کرد سیصدهزار بال می‌دید. این سیصدهزار، عدد کثرت و قوای عالم وجود است. این را در عالم امر خلق کرده و مبدأ این نور عالم امر است. لذا این نور همان قرآن است. إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ. این رایحه همان قرآن است. قرآن از عالم امر به عالم خلق آمده است. إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ... ادامه دارد التماس دعا صادقزاده
عشق و عرفان (قسمت هشتاد و هشتم ) راههای عملی کسب عشق و محبت الهی عامل سیزدهم :سکوت ادامه... سکوت و خلوت یکی از بهترین راههای شوراندن درون و مشاهده ملکات مکسوبه و مکتسبۀ نفسانی است : انگاه است که تمامی صفات و ملکات نفسانی در پیشگاه انسان محشور شده و انسان شاهد تمامی اعمال خود خواهد بود که؛ (اذا زلزلت الارض زلزالها) و آن هنگام زلزله ای در درون انسان پدید بیاید که هر چه در متن ذات نفسانی او موجود است بیرون بریزد. و مراد از آن زلزله ای که در قرآن بیان شده همین قیام ملکات انسانی است نه زلزله ای که مربوط به زمین و آسمان خارجی است. زلزله حقیقی موجود در نظام هستی که مورد کلام حق متعال در بسیاری از آیات قرآن قرار گرفته است، مربوط به جان و حقیقت نفس ناطقۀ انسانی است و آن زلزلۀ متعارف خارجی تمثیلی و اشاره ای از این حقیقت نفسانی است که فرموده اند عالم شرح عینی کتاب وجودی انسان است. لذا اگر می خواهی معنای واقعی زلزله را بدانی در ساعتی از شب از همه کناره بگیر و در تاریکی مطلق به سکوت نشسته و پیرامون حقیقت وجودی خود به تفکر بپرداز. یعنی در یک سکوت محض، سرت را خم کن و روی مشتت بگذار و در آن تاریکی از فکر هر چه این و آن است بیرون بیا، به طوری که هیچگونه صدایی اعم از تیک تیک ساعت و صدای جیک جیک پرندگان و غیر آن و هیچ گونه شکل و رنگ و بو و اندازه ای و حتی هیچ خاطره و حادثه ای از گذشته تو را مشغول نکند، در آن هنگام اگر خوب از هر چه بیرون ذات تو است انقطاع یافته و حتی از ظاهر اعضاء و جوارح خود نیز گذشتی و غرق در اندرون ذات خود شدی، خواهی دید معنای حقیقی زلزله چیست که قرآن کریم می فرماید: (إذا زلزلت الأرض زلزالها و أخرجت الأرض أثقالها) . زمین در لسان قرآن آن زمین پست شوره زار نفسانی است که بالا نرفته و با دنیا و کثرات خو کرده و عمری را در ظواهر گذرانده است و جز سنگینی و اثقالِ گناهان و معاصی چیزی را برای خود جمع ننموده است. و لذا سورۀ زلزال قرآن کریم به من و شما می فرماید اثقال پست زمین خبیث نفسانی ات را با زلزله ذکر و سکوت و اربعین و سحر از خود خارج کن تا آسمانی شوی و حقیقت انسانی خود را که در ذات و صفات و افعال به وزان حق متعال است مشاهده کنی. دروس معرفت نفس علامه حسن زاده املی ادامه دارد التماس دعا صادقزاده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5814682331989935458.pdf
5.31M
🌺 🌺 📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان قران تلاوت کنیم 🔸🌸🔸🌸🔸🌸🔸
20.mp3
4.01M
🌺 (تندخوانی) 🌺 🌺 توسط استاد 📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان قران تلاوت کنیم 🔸🌸🔸🌸🔸🌸🔸
4_5913566274578809349.mp3
12.68M
🌺 🌺 🌺 توسط استاد 📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان قران تلاوت کنیم 🔸🌸🔸🌸🔸🌸🔸
4_5859393250778939613.mp3
5.98M
🌺 🌺 🌺 ترجمه 📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان قران تلاوت کنیم 🔸🌸🔸🌸🔸🌸🔸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسمه تعالی شأنه شرح لیلةالقدر قسمت 9 لیلةالقدر تشکیکی است لذا از مرتبه اعلای وجود که حقیقت انسان کامل است شروع می‌شود تا مراتب پایین‌تر آن به عالم طبیعت رسیده و بین دو جلد به صورت کتبی و حرفی اعنی ۱۱۴ سوره قرآن قرار گرفته است. اصل این قرآن کجاست؟ این قرآن در عالم امر است. لذا می‌فرماید این قرآن هفت بلکه هفتاد بطن دارد. این هفتاد اشاره به همین عالمی است که سیصدهزار سال قبل از خلقت است. چون در ابجد عدد «کُن» هفتاد است لذا کُن اشاره به عالم امر دارد و عدد آن در ابجد ۷۰ است. یعنی چه که قرآن ۷۰ بطن دارد؟ یعنی ریشه قرآن به عالم امر باز‌میگردد. إِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتَابِ لَدَيْنَا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ. (زخرف/۴) حقیقت قرآن در مرتبه‌ی ام‌الکتاب است. همان جایی که ام‌الائمه است. همان جایی که پیغمبر این بوی خوش عالم وجود را استشمام کرده است. حال، چه هفتاد را عدد کثرت فرض کنیم یعنی قرآن بی‌شمار بطن دارد، زیرا قرآن از حقیقت لایتناهی حق متعال نازل شده پس کنه آن نیز لایتناهی است، قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَىٰ شَاكِلَتِهِ. (اسراء/۸۴) چه بفرمایید که اینجا اشاره به آن مقام امر دارد که خدا قرآن را از مقام امر نازل کرده است. لذا می‌فرماید: يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ. ای فاطمه! ای حقیقتی که خدا قبل از اینکه تو را به عالم خلق بیاورد در عالم امر مورد امتحان قرار داده است. مگر عالم امر امتحان دارد؟ حال اینها چیستند؟ ما نمی‌فهمیم. می‌فرماید که این متعلق به سیصدهزارسال قبل است که همه‌ی بوهای بهشتی را تحت تأثیر قرار داد و خدا و ذات حق متعال به دست قدرت‌اللهی خودش این بو را انشاء کرده است. مال خداست. قادر اسم ذات حق متعال است لذا به ید قدرت خودش، به دو دست جمال و جلال خودش یا به دست واحد قدرت خودش که بر جمال و جلال او قهر و غلبه دارد- جلال و جمال مرتبه پایین تری دارد و مربوط به مرتبه واحدیت است- به ید قدرت خودش این نور فاطمه زهرا را انشاء فرموده است. و من نمی‌دانم که از خلقت او چه چیزی را اراده کرد. ای جناب جبرائیل، از خلقت او اراده کرد که از آیینه‌ی جمال او، خودش را ببیند و بساط هستی را از این مبدأ بگستراند و اهل بیت علیهم السلام را ظهور دهد و الله اعلم. جبرئیل راست می‌گوید! ما هم نمی‌دانیم که آن کنه اراده حق متعال از تجلی این نور و این رایحه طیبه چه بوده است. در ادامه می‌فرماید همین که مشغول گفتگو بودم، فرشتگانی که متعلق به همین نور بود با خود تحفه ای آوردند و گفتند که این از طرف حق متعال، همین ید قدرت حق متعال است و تمثل یافته همان رایحه است. پیغمبر در عالم مثال کلی، این رایحه خوش طیبه عالم وجود را به شکل یک تفاحی دید که صورت تمثلی آن بود. تفاح یعنی سیب. [متن روایت] خدا به تو سلام رساند و به تو تحفه‌ای داد. پیغمبر این را به شکل تفاح دید. حال چرا به شکل تفاح دید؟! مراد از این تفاح چیست که حضرت ختمی مرتبت آن را بصورت سیب گرفت؟ فرق بین تحفه و تفاح چیست؟ فرق در الفِ احدیت است. خدا تحفه‌ای به پیغمبر داد. الفِ احدیت خود را داخل این تحفه گذاشت و تفاح شد و آن را به پیغمبر تقدیم کرد. لذا حضرت فاطمه زهرا-سلام‌الله علیها- قیام را دوست داشت. الوَلَدُ سِرُّ أبیه. سرِّ مقام حضرت فاطمی که فُطِمَ الخَلق عَن کُنهِ مَعرِفَتِها مقام واحدیت و مقام احدیت عالم وجود است. همواره دوست می‌داشت که در نماز بایستد. حَتّی تَتَوَرَّمَ قَدَماها. روایاتی از حسن بصری و ابن شهرآشوب و دیگران داریم که هیچ شخصی در عالم زاهدتر از فاطمه زهرا-سلام‌الله علیها- نبوده است. از بس قیام می‌کرد پاهای مبارکش ورم می‌کرد. لذا می‌فرماید من عَرَفَ ظاهر الالف و باطنه وصل الى درجة الصديقين و مرتبة المقربين. هر کس ظاهر و باطن الف را بشناسد، به مقام صدیقین و مقربین می‌رسد. الف چیست؟ الف مقام غیبی عالم وجود است. مرتبه‌ی احدیتی است که از ذات حق متعال ظاهر شده است. الف فاطمه زهرا -سلام‌الله علیها- است. در نوشتار، پس از این الف "ا" ، لف قرار گرفته. لف مرتبه‌ی تجلی بعد از الف در عالم حروف است. عدد لف ۱۱۰ است و ۱۱۰ عدد امیرالمؤمنین علی‌بن ابیطالب است یعنی از فاطمه ائمه اطهار صادر شدند. ملفوظی الف هم ۱۱۰ است یعنی آن اولی که همزه[ء] است، ه+م+ز+ه نیز ۱۱۰ است. هم ظاهر الف و هم باطن آن ولایت است. هم خود حضرت فاطمه زهرا صاحب ولایت است هم فرزندان او از این ولایت صادر شدند. سبحان الله! لذا پیغمبر این را به شکل سیب دید و عجب که در فارسی هم عدد سیب ۷۲ است! و قوای انسان کامل ۷۲ حرف است و با خودش ۷۳ حرف می‌شود که حروف اسم اعظم است. ادامه دارد التماس دعا صادقزاده
بسمه تعالی شأنه شرح لیلةالقدر قسمت 10 قوای انسان کامل ۷۲ حرف است و با حقیقت خودش ۷۳ حرف می‌شود. خودامام اسم مستأثره حق متعال است. این آقا ۷۲ حرف را دارد. ۷۲ اسم اعظم دارد، ۷۲ لشکر دارد. جنود عقل و جهل را ببینید! این ۷۲ لشکر برای چیست؟ لاِِِِْصْلاحِ أُمَّةِ جَدّی رسول‌الله صلی الله علیه و آله. با این ۷۲ حرف امت جدش را اصلاح می‌کند و امروز نیز حضرت بقیة‌الله ‌الاعظم (عج) روحی فداه ۷۲ حرف و صفت دارد که با این ۷۲ حرف ، اصلاح عالم را می‌کند. شهدای کربلا، نمونه‌ای از این حقیقت بودند. جناب حبیب، جناب مسلم، جناب زهیر، جناب حر، حضرت علی اکبر (ع)، خاندان بنی هاشم و حضرت اباالفضل‌العباس(ع) -که اسم اعظم حضرت اباعبدالله(ع) بود- اینها همان ۷۲اسمی هستند که کارشان اصلاح امت بود. یا اباعبدالله(ع)، شما برای چه خروج کردید؟ لاِِِِْصْلاحِ أُمَّةِ جَدّی رسول‌الله(ص). امت جد تو چیست؟ کل ماسوی‌الله امت من هستند. کان اُمّة واحِداً. مقام امامت، مصلح کل است که در عالم اصلاح امر می‌کند و اگر الآن امر ما اصلاح شده و ما هستیم، می‌بینیم، می‌شنویم، می‌خوریم، شب قدر داریم، روز داریم، اینها همه زیر سر این ۷۲ حرف است. عدد سیب در جمل ابجدی ۷۲است. باطن کربلا هم بوی سیب می‌دهد. اگر گفتید چرا؟ بخاطر اینکه حضرت فاطمه زهرا به کربلا آمده است. امام حسین مادری است. بوی مادرش را می‌دهد. خوش بحال آنهایی که موفق می‌شوند این رایحه طیبه را استشمام کنند. الآن در این شب قدر داریم استشمام می‌کنیم! خوب شامه‌ات را باز کن، دارید استشمام می‌کنید. منتها بعضی اوقات پرده افکندند و کس آگاه نیست. استشمام می‌کند ولی فکر می‌کند که... این حجاب‌های ظاهری و این بوهای ظاهری، همین بوی عطر و گل‌ها و همین عالم طبیعت رهزن ما می‌شود. می‌گوید که من بویی استشمام نمی‌کنم! شما خبر نداری که این معارف از همان معدن روائح است که نصیب تو شده است! تحفه ‌به شکل تفاح درآمد که باطن تفاح الف است. یعنی تحفه حامل الف است که می‌شود تفاح. پیغمبر این را تمثل کرد. حال این تمثل که مربوط به مرتبه‌ی نفسانی و عقلانی پیغمبر و باطن پیغمبر است، آیا این سیب عین پیغمبر نیست؟! بر اساس اتحاد عاقل و معقول، و مُدرِک و مُدرَک، این سیب جدای از پیغمبر است؟ آیا شبیه همین سیب‌های بیرون است که خارج از گوهر ماست؟ حضرت علامه می‌فرماید که این قرآن را در شب قدر به دل کنید که دل جوهر ذات شماست. قرآن به سر، خارج از گوهر وجودی شماست. قرآن به دل کنید. این سیب در دل پیغمبر است. در زیر بال جبرئیل است. زیر بال عقل اوست. لذا بنابر اتحاد عاقل و معقول، این سیب عین اوست. می‌فرمود: فاطمة بضعة منّی. فاطمه بضاعت من است. همه‌ی دارایی من است. یا فاطمه پاره تن من است. یا می‌فرمود: او مخ و جگرپاره من و آن دل خالص من است. او وجود من است. من و فاطمه یکی هستیم. لذا می‌فرماید که فاطمه عنصر و اصل و باطن این شجره است. من و فاطمه دوچیز نیستیم. الحمدلله رب العالمین... ادامه دارد التماس دعا صادقزاده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عشق و عرفان (قسمت هشتاد و نهم) راههای عملی کسب عشق و محبت الهی عامل سیزدهم :سکوت ادامه... یکی از مسائلی که هم در اخلاق مطرح است و هم در عرفان و هم در سیر و سلوک، مسئله ی سکوت و کم حرف زدن است، اینکه آدم اهل خلوت باشد و تا ضرورت نداشته باشد حرف نزد، در روایات فراوان داریم که می فرماید شیعتنا الخُرس، خُرس جمع اخرس به معنی لال(بی زبان) است. شیعیان ما کسانی هستند که لال و کم حرفند، فراوان داریم در روایات صمت یعنی سکوت. خیلی در روایات داریم درباره ی خموشی و حرف نزدن. یک جاهایی واجب است انسان حرف بزند، حکم خدا را بگوید ولی همان جایی که واجب است حرف بزند، همیشه به حد اقل نه حد اکثر. احادیث اهل بیت را نگاه کنید، سخنان پیغمبر اکرم (ص) همه کوچک و بریده بریده است، کم پیدا می کنید در احادیث پیامبر حدیثی که دو سطری باشد، هر چه هست یک سطری یا نیم سطری است. در کل عمر مبارک رسول خدا صلی الله علیه و آله یکی دو خطبه داریم که مفصل است، و همان خطبه های مفصل را اگر عادی از رو بخوانیم 5 دقیقه طول می کشد، پس معلوم می شود رسول خدا آدمی کم حرف بود، ائمه اطهار علیهم السلام کم حرف بودند، خطبه های نهج البلاغه اگر خطبه ی قاصعه را استثنا کنیم، تمام خطبه ها را وقتی آدم بخواند 5 دقیقه بیشتر طول نمی کشد، خطبه ی قاصعه که مفصل ترین خطبه ی نهج البلاغه و امیرالمومنین علیه السلام است را 20 دقیقه ای می شود خواند یعنی مفصل ترین خطبه امام 20 دقیقه طول کشیده است. اینها شاهد این است که معصومین علیهم السلام آدم های کم حرفی بوده اند. مجالس امام خمینی را می گفتند مجالس مساکته بود یعنی وقتی کنارش می نشستید حرف نمی زد، وقتی جواب استفتاء فقها را که نگاه کنید، می بینید که معمولا در حداقل است نه حداکثر، یعنی وقتی سوالی را مطرح می کنند به حداقل جواب می دهند، یعنی هم در نوشتن اینطور است و هم در گفتار. یکی از چیزهایی که بر همه ما خوب است و لازم است این است که کم حرف باشیم، البته کم حرفی در جامعه و مجتمع ، اما با زن و بچه حرف زدن و هرچه بیشتر معاشرت داشتن بهتر است ، نسبت به خانواده و بچه ها، همین که آدم بنشیند با آنها حرف بزند ، گفتگو باشد، چه قصه و چه شوخی باشد، خوب است، ثواب هم دارد و ارزش دارد، ولی بیرون و با مردم، همیشه به حداقل کلام اکتفا کنیم بهتر از این است که زیاد حرف بزنیم. در شرح حال علامه طباطبایی نوشته اند که علامه طباطبایی یکبار نشد چیزی از استاد سوال کند، همیشه سکوت می کرد. بهرحال این گناهان کبیره ای که می گویند 75 تا است، 36 تا برای زبان است و 34 تا برای کل اعضای دیگر. یعنی بیشترین گناهان برای زبان است، حدیث است که و هل یکبّ النّاس علی مناخرهم(فی النّار) الّا حصائدالسنتهم ، آیا غیر از حرفهای زبان چیز دیگری آدم را به رو به جهنم می اندازد، یعنی آنکه آدم را با رو به چهنم می اندازد حصائد السنتهم است همین چیزهایی که با زبان درو می کنیم و بیرون می ریزیم. شرح حال علما و بزرگان را وقتی می خوانیم، امام خمینی اینطور بود، علامه طباطبایی این طور بود، بسیار بسیار کم حرف، نمی شد چیزی را بپرسید جواب بدهد و دوباره بپرسید و جواب بدهد، اگر دوباره می پرسیدید سکوت می کرد. یک مواقعی واجب است کسی مسئله می پرسد، یا جایی باید موعظه کنیم یا نصیحت کنیم، حرف زدن خوب است، با زن و بچه حرف زدن خوب است، پهلوی پدر و مادر نشستن و نفس اینکه در صورتشان نگاه کنیم، با آنها حرف بزنیم و شوخی کنیم، این گفتگو ثواب دارد ولی این در خانواده است و موارد دیگر سکوت کردن همیشه بهتر است از حرف زدن. و این هم در عرفان مطرح است هم در اخلاق و هم در سیر و سلوک تعبیر های فراوانی نیز در دین داریم، خُرس ، لال بودن، صمت، ساکت بودن، خلوت، سکوت و این تعابیر در آیات و روایات خیلی بکار رفته و می خواهد بگوید انسان کم حرف باشد خیلی خوب است . ادامه دارد... التماس دعا صادقزاده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا