بسمه تعالی شأنه
شرح لیلةالقدر
قسمت ۱۷
این حدیث شریف پیغمبر که می فرماید: کُلُّ حَسَبٍ و نَسَبٍ مَقطوعٌ إلّا حَسَبی و نَسَبی، در آیه نیز اشاره می کند، فَجَعَلَهُ نَسَبًا وَصِهْرًا (فرقان/۵۴)، که صهر نیز حسب است و معنی دیگر آن نیز سبب است یعنی خویشاوندی و دامادی. در معنای صهر این را نیز دیدم که کسی را که قرابت دامادی با کسی پیدا می کند و از طریق ازدواج قرابت مییابد. نسب حضرت فاطمهی زهرا سلام الله علیها و صهر حضرت امیرالمؤمنین است. در روایات نیز چنان فرمودهاند که این آیه درباره امیرالمؤمنین علیهالسلام است.
این که پیغمبر میفرماید کُلُّ حَسَبٍ و نَسَبٍ مَقطوعٌ إلّا حَسَبی و نَسَبی دو تفسیر دارد: یک تفسیر آن این است که حسب و نسب پیغمبر که به حضرت بقیة الله الاعظم میرسد، از عالم برداشته شدنی نیست و همیشگی است. جالب است بدانید که من از کسی شنیده ام و ما نیز میگوییم و مقداری نیز از گفتنش می ترسیم که امام زمان برداشته شدنی نیست. امام زمان هست. تا چه زمانی؟ تا... نیز ندارد. این دوره و آن دوره ندارد. امام زمان همیشگی است. ازلی است و منقطع نخواهد شد. این آقا آیینه تمام نمای حق متعال است. مظهر اتم الله است. اصله قائم و نسله دائم. اصالتاً در عالمِ وجود، قائم است و قیام دارد و قیوم است و خود نیز به ذاته قائم است. و قیوم است و به ذات حق متعال قیوم است و هر شیء را قوام می دهد یعنی قوام هر مخلوقی به اوست. دوم اینکه ایشان در نشئهی عنصری هم هست. تا چه زمانی؟ تا... ندارد. همیشگی است. این یک بحث از روایتی که مطرح شد بود. بحث دیگر که موضوعی بسیار عرشی است و به همین موضوع اول باز میگردد این است که هر حسب و نسبی مقید به قید خاصی است. [چون مقید به قید خاصی است، ذهن شما فقط به حسب و نسب انسانها نرود. حسب یعنی اندازه. نسب نیز یعنی نسبت. تمام مخلوقات اندازه دارند. إِنَّا كُلَّ شَيْءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَرٍ. (قمر/۴۹) رَبُّنَا الَّذِي أَعْطَىٰ كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَىٰ. (طه/۵۰) همه خلق اند و كُلَّ شَيْءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَرٍ. همهی مخلوقات هم به قَدَر و اندازه خلق شدهاند.] لذا حسب و نسب هر مخلوقی مقید به قید خاصی است و محدود است. و گفتیم که چون قیود محدود هستند، فانیاند. نجساند. نجس نیز باید پاک شود. لذا پاک میشود.
این پاک شدن نامش قیامت کبری است. به تعبیر حضرت علامه حسن زاده آملی روحی فداه، "توییِ" تو را نیز از تو می گیرند. این خیلی لطافت دارد... این تویی تو هم مال تو نیست. آن من که تو میگویی من، آن من را هم از تو میگیرند. چون آن هم مال تو نیست. تو فکر میکردی که مال تو است اما مال تو نیست. مال چه کسی است؟ مال مطلق است. آن مطلق در لباس مقیدات ظهور کرده بود و این قید تو را فریب داد. تو فکر کردی تویی! قیامت چیست؟ قیامت ظهور مطلق است. لِمَنِ الْمُلْکُ الْيَوْمَ؟؟؟ کسی باقی نمیماند! یعنی تویی باقی نمیماند که تو بگویی من حسنم، من حسینم، همه را از تو می گیرند. کُلُّ حَسَبٍ و نَسَبٍ مَقطوعٌ!
فَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلَا أَنسَابَ بَيْنَهُمْ. (مؤمنون/۱۰۱) وقتی که در آن صورت دمیده شود، همهی نسبتها از بین میرود و هیچ نسبتی باقی نمیماند. آن قیامت ظهور کند یعنی آن مطلق قیام کند، آن نفّاخ حقیقی که همین اهل بیت علیهم السلام هستند در صور بدمند، همهی مقید ها سر به جیب عدم درمی کشند.
چو سلـطان عـزت علم بر کشد
جهان سر به جیب عدم درکشد
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده
عشق و عرفان
(قسمت نود و ششم )
راههای عملی کسب عشق و معرفت الهی
عامل سیزدهم :سکوت
ادامه...
پرگویی و قیل و قال ظاهری مانند زنگاری است که دل را تاریک میکند، ازاین رو برای پیمودن راه باید مدتی شیوۀ سکوت و خموشی را پیشه کرد. در بیتی که در قسمت قبل آورده شد ،مولانا تأکید میورزد که «مدتی» باید سکوت اختیار کرد؛ مدتی که مربوط به مراحل اولیه سلوک است. مولوی در داستان بازرگان و طوطی به این سکوت چنین اشاره دارد:
این زبان چون سنگ و هم آهن وَش است
و آنچه بِجهد از زبان، چون آتش است
در این بیت و ابعاد بعد از آن مولانا دوسویه بودن زبان را بیان میکند؛ بدینمعنا که این زبان هم میتواند مانند آتش در جایی نافع و در جایی دیگر سوزنده و مضر باشد.ازاینرو، مبتدی باید بداند که نباید در هرجا دهان باز کند؛ زیرا اگر «اسرار توحید» را برای برخی که طی مقدمات نکردهاند، بازگوئیم، مانند آن است که به پنبهزار آتش زده باشیم.
با این توصیف باید گفت سالکان مبتدی که زبانشان در اختیار آنها نیست، میباید کوشش بسیار کنند و به صمت و خاموشی خو گیرند تا هر سخنی را هرجا نگویند. در این راستا، غزالی ضمن بر شمردن آفات زبان، درباره فضیلت خاموشی این چنین میگوید: "و دلیل بر آنکه خاموشی لازم است، آن است که سخن چهار قسم است: قسم اول زیان محض، قسم دوم سود محض، قسم سوم آنچه در او سود و زیان هست [و] قسم چهارم آنچه در او نه سود است و نه زیان. اما آنچه زیان محض است، خاموش بودن از آن چاره نیست و همچنین آنچه در آن زیان و سود است که سود آن کم از زیان آن است. و اما آنچه در آن سود و زیان نیست، آن فضول است و مشغولشدن بدان تضییع روزگار، و آن عین زیانکاری است. پس نماند مگر قسم چهارم و سه ربع سخن ساقط شد و یک ربع باقی ماند.
2_ آلودن روح:
بیگمان آنچه موجب کدورت در جان و روح انسان میشود، مهارنبودن زبان است؛ چنانکه مولانا اینچنین شکوه سر میدهد:
ای زبان تو بس زیانی مر مرا
چون تویی گویا چه گویم من تو را
ای زبان هم آتش و هم خرمنی
چند این آتش درین خرمن زنی
در نهان جان از تو افغان میکند
گرچه هرچه گوییش، آن میکند
شکوه مولوی از زبان خویش، شکوهای است فراگیر؛ زیرا همهکس در ایجاد ارتباط زبانی با دیگران، به استفاده از آن ناگزیر است. اما این زبان با تمام این مشکلات، هم آتش است و هم خرمن. خرمن بودن زبان عبارت از تکلم آن است کلمات طیبه که سبب خرمن حسنات میباشد، و آتش بودنش کنایه است از تکلم کلمات فاسد که محرق خرمن طاعات است. چقدر این آتش را به این خرمن میزنی؟ چقدر از سخنانی که مفسد طاعات حسنه است، میگویی؟
بدین سبب است که مولوی به سالک هشدار میدهد که پیش از سخن گفتن تأمل کند :
من پشیمان گشتم این گفتن چه بود
لیک چون گفتم پشیمانی چه سود
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده
4_293413254921716288.mp3
4.04M
🌺 #تحدیر (تندخوانی)
🌺 #جزء_28
🌺 توسط استاد #معتز_آقائی
#ختم_قران
📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان قران تلاوت کنیم
🔸🌸🔸🌸🔸🌸🔸
4_5938061675658739977.mp3
12.64M
4_5859393250778939621.mp3
6.44M
🌺 #صوت_ترجمه
🌺 #جزء_28
🌺 ترجمه #فولادوند
#ختم_قران
📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان قران تلاوت کنیم
🔸🌸🔸🌸🔸🌸🔸
خدایا بهره ام را در این ماه از مستحبات فراوان کن، و مرا با تحقق درخواستها اکرام فرما، و از میان وسایل وسیله ام را به سویت نزدیک کن، ای که پافشاری اصرارورزان مشغولش نسازد
#دعای_روز_بیست_هشتم
⭕️ « ... وَالْجِبَالَ أَوْتَاداً»
«كوهها را ميخهاي زمين قرار داديم»
(نباء-7)
اسرارآفرینش _ ثریا
#قرآنتصویریاخلاق 👇
┏━━━━ °•🍃•°━━━━┓
@ghoran_tasviri_akhlagh
┗━━━━ °•🍃•°━━━━┛