بسمه تعالی شانه
افطاری قسمت5
ماه مبارک رمضان جلوه و تجلی اسم شریف رمضان است کما اینکه در روایت آمده «...فَإِنَّ رَمَضَانَ اسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّه...». این اسم مبارک رمضان دو سدنه و خدمه دارد که به تعاون آن دو اسم شریف احکامش را ساری میکند و آن دو عبارت است از اسم «المُمْسِک» و اسم «الفٰاطِر». اسم الممسک حاکم بر صائم است و اسم الفاطر حاکم بر مریض و مسافر و...
آغاز دولت اسم ممسک حق تعالی از خیط_ابیض است تا خیط_اسود و دولت اسم فاطر برای صائم از خیط اسود است تا خیط ابیض؛ «وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْر» (بقره/۱۸۷)
خیط ابیض را مظهر عقل بدان که عقل، سفید است و خیط اسود را مظهر جسم بگیر که جسم، ظلمت و سیاهی است و برزخ این دو سرخ است که مرتبه نفسانی است و شیخ شهید از آن به عقل_سرخ تعبیر کرده است. حضرت خاتم صلوات الله علیه و علی آله نیز چنین فرمود که «سَجَدَ لَكَ سَوَادِي وَ خَيَالِي وَ بَيَاضِي و آمَنَ بِکَ فُؤَادِی».
پس مناسبت امساک از مادیات با عقل است و خوردن و آشامیدن با جسم و آدمی برزخ بین این دو است پس کمالش به جمع این دو امر آمد، نه مثل ملائکه است و نه مثل جماد. بر بیمار و مسافر اسم ممسک حکومت ندارد چون امساک مقام تنزیه و وحدت است و بیماری که نقص دارد و مسافری که در سیر و انتقال از حدی به حد دیگر است با ویژگی این اسم سازگاری ندارند. البته صائم به سبب اینکه مظهر اسم ممسک است و امساک از اسماء تنزیهی است لذا در وقت صوم، طعام و شراب مادی و مباشرت جسمانی بر او حرام شده است چون روزهدار توجه به طعام و شراب روحانی و مباشرت با موجودات مجرد عقلی دارد و این دو مقابل هم هستند، تا این دهان بسته نشود آن دهان باز نمیشود.
اندرون از طعام خالی کن
تا در او نور معرفت بینی
ملائکةالله بر اساس روایات وارده طعامشان تسبیح و شرابشان تقدیس است و تقدیس، تنزیه الهی است از همه نقائص و کمالات موجودات امکانی. و حال اینکه خوردن و آشامیدن و مباشرت با زنان وصف و کمال موجود مادی است و مجرد از ماده مبرا از این امور است؛ «وَلَقَدْ جَاءَتْ رُسُلُنَا إِبْرَاهِيمَ بِالْبُشْرَىٰ قَالُوا سَلَامًا قَالَ سَلَامٌ فَمَا لَبِثَ أَن جَاءَ بِعِجْلٍ حَنِيذٍ فَلَمَّا رَأَىٰ أَيْدِيَهُمْ لَا تَصِلُ إِلَيْهِ نَكِرَهُمْ وَأَوْجَسَ مِنْهُمْ خِيفَةً...» (هود/ ۶۹-۷۰)
پس صائم به صومش در عداد جواهر_مجرده در میآید و این دهان را میبندد و دهان دیگر میگشاید که دهان جبروتی است و طعامش تسبیح و شرابش تقدیس است و مباشرتش اتحاد با صور_علمی و موجودات مجرد عقلی است از اینرو حق تبارک و تعالی به اقتضای این مرتبه فرمود نفس_کشیدن و خواب روزه دار نیز تسبیح_الهی است.
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده**
عشق و عرفان
(قسمت هشتاد و دوم )
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی
عامل دوازدهم :مراقبه
ادامه...
مراقبه از دیدگاه امام خمینی ره :
ایشان نمونه بارز و کامل انسانی است که شاید در یک قرن اخیر، میان عرفای دیگر بهلحاظ جامعیت نظیر نداشته است. تلمذ در خدمت عارف کامل، مرحوم شاه آبادی(ره) از او فقیهی عارف ساخت به گونه ای که هم به عرفان نظری و هم به عرفان عملی تسلط کامل پیدا نمود. احاطه او به عرفان نظری از تفحص و تدقیق در آثارش به خوبی پیداست. حواشی او بر شرح فصوصالحکم قیصری و مصباحالانس ابن فناری، همچنین تألیف کتاب پرمضمون شرح دعای سحر و رساله مصباحالهدایه که به حق اثری است نفیس در عرفان نظری که به خلافت و ولایت و نبوت انسان کامل میپردازد، جایی برای چون و چرا در مباحث عرفان نظری او باقی نمیگذارد. همچنین مباحث اخلاقی و سیر و سلوکی او در کتاب اربعین حدیث، شرح حدیث جنود عقل و جهل و جهاد اکبر و موارد دیگر نشان از تسلط و اشراف او به چنین مباحثی دارد. در اینجا به یکی از اشارات و لطایف او در سلوک الی الله اشاره می شود .
مراقبه نفس
«مراقبت و محاسبه نفس در تشخیص راه خودخواهی و خداخواهی از جمله منازل سالکان است.» (صحیفه امام ج16ص221)
مراقبت در اوان سلوک، مواظبت از خود در گناه نکردن است، به نحوی که مقبول شرع و عقل باشد. یکی از وظایف مهم سالک در سلوک، توجه به مسئله مراقبه است زیرا تا مراقبتی نباشد تحولی صورت نخواهد گرفت؛ ولذا یکی از متفرعات مراقبه، محاسبه و مشارطه است. محاسبه در مراتب ابتدایی، عبارت است از اینکه سالک وقتی از شب یا روز را به حساب اعمال خود رسیدگی میکند؛ چنانکه گفته اند بهترین زمان آن آخر شب یا موقع خواب است. اما در مقام محاسبه، سالک دائماً از نفس خود حساب میکشد؛ چنانکه پیوسته مراقب اعمال خود است؛ اگر محاسبه متوقف به زمان خاصی نباشد، در پیشگیری از ارتکاب به گناهان بسیار مفید خواهد بود؛ در صورتی که پس از بیداری از غفلت، اطفاء نائره شهوت و غضب تا حدی شده باشد. همچنین مراقبه در مراتب میانی سلوک، عبارت است از مواظبت در تشخیص و تمییز میان راه حق و باطل یا راه خودخواهی و خداخواهی و عدم سلوک به سوی نفس که بسیار مورد توجه عرفا و مورد تاکید بزرگان دین است، به همین جهت از منازل مهم سالکان است.
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿گیاهی که با احساس خطر به سرعت در شن پنهان می شود !
💫امام علی (ع): "ای کسی (خدا ) که در دریاها آثار شگفت انگیز او نهان است!"
📘 نفحات القرآن، ج۲، ص۲۷۵
امام سجاد (ع) دعای جوشن کبیر
⚠️حواسمان باشد ۱۴ قرن پیش بدون ابزار لازم به عجایب آفرینش در دریاها اشاره شده .
#اللّهم_صلّ_علی_محمّدوآل_محمّدوعجّل_فرجهم
#قرآنتصویریاخلاق 👇
┏━━━━ °•🍃•°━━━━┓
@ghoran_tasviri_akhlagh
┗━━━━ °•🍃•°━━━━┛
قدم های شیطان برای انحراف انسان - @Maddahionlin.mp3
3.63M
👺شیطون هیچ وقت همون اول نمیگه
برو سمته فحشا...
شیطون قدم به قدم میبرتت جهنم👣
مواظب باش!!
#قرآنتصویریاخلاق 👇
┏━━━━ °•🍃•°━━━━┓
@ghoran_tasviri_akhlagh
┗━━━━ °•🍃•°━━━━┛
⭕️چرا از دهان کودکان آب جاری می شود ؟؟!!
اسرارآفرینش _ ثریا
#قرآنتصویریاخلاق 👇
┏━━━━ °•🍃•°━━━━┓
@ghoran_tasviri_akhlagh
┗━━━━ °•🍃•°━━━━┛
**
بسمه تعالی شانه
شرح لیلة القدر
قسمت 1
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ ﴿۱﴾
وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ ﴿۲﴾
لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ ﴿۳﴾
تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ ﴿۴﴾
سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ ﴿۵﴾
در روایات ما مطالبی بسیار عمیق و عرشی پیرامون حقیقت لیلةالقدر به صورت کد و رمز بیان شده است منتها همانطور که آیه مبارکه میفرماید، وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ؟! کسی نمیتواند به کنه لیلةالقدر پی ببرد به جز خود صاحبان لیلةالقدر که اهل بیت علیهم السلام هستند. اما ما میتوانیم در این شبها اقرار کنیم که ای اهل بیت! شما خود لیلةالقدر هستید. به محضر ائمه اطهار بفرمایید که یا فاطمةالزهرا سلام الله علیكِ! من مُقرّم که شما لیلةالقدر هستید. یا صاحب الامر و الزمان علیكالسلام! من اقرار میکنم که شما لیلةالقدر هستید. یا زینب کبری! انتِ لَيْلَةُ الْقَدْرِ! یا اباالفضلالعباس! شما لیلةالقدر هستید. کما اینکه در روایتی داریم که شخصی به محضر حضرت علی بن موسیالرضا علیهالسلام شرفیاب شد و دید که حضرت پیرامون شرافت لیلةالقدر سخن میگوید. افسوس خورد که نمیدانست دیشب شب قدر بوده است. حضرت به او فرمودند که شما لیلةالقدر را درک کردید. چرا؟! چون که نیمهشب جرعه آبی نوشیدی و عرضه داشتی که صلّیالله علیک یا اباعبدالله... یعنی شما به این حقیقت اقرار دارید که امامحسین علیهالسلام را در کربلا مظلوم کشتند. لب تشنه کشتند. همین اقرار به مظلومیت امامحسین درک لیلةالقدر است. سبحانالله! همین اعتراف به اینکه شما امامِ معصومِ مفترضالطاعة هستید و شما را شهید کردند، این درک لیلةالقدر است. ما اجمالاً لیلةالقدر را درک کردهایم. الحمدلله رب العالمین...
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ مولانا أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علی بن ابیطالبٍ وَ اولادِه المَعصُومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ✨
خدایا ما اجمالاً درک کردیم که لیلةالقدر امیرالمؤمنین علیهالسلام و کنه و مغز لیلةالقدر حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها است.
لیلةالقدر👈 حضرت بقیةاللهالاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف
و جوهر لیلةالقدر 👈حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها است که وَ في إِبْنَةِ رَسُولِ اللّهِ صلى الله علیه و آله لي أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ. میتوانیم پیرامون این لیلةالقدر شناگری و غواصی کنیم. یکی از آن روایات بسیار عرشی که در تفسیر شریف فرات کوفی در ذیل آیه مبارکه إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ آمده است، اشاره به همین نکته عُلیا و عرشی پیرامون سرّ لیلةالقدر دارد.
حدثنا محمد بن القاسم بن عبید معنعنا عن ابی عبد الله علیه السلام إنه قال: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَهِ اَلْقَدْرِ. اَللَیْلَهُ: فاطمة و القدر: اَللَّهُ. فمن عرف فاطمه حق معرفتها، فقد ادرک لیله القدر، و انّما سُمّیت فاطمه لانّ الخلق فطموا عن معرفتها... و قوله: وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَهُ اَلْقَدْرِ لَیْلَهُ اَلْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ، یعنى: خیر من الف مؤمن و هى ام المؤمنین.»؛ حضرت زهرا سلامالله علیها ام المؤمنین است. لذا چون امّ ، علت و اصل است، علت برتر از معلول خود است.
آیا هزار مرتبه برتر است؟! هزار عدد کثرت است. نمیتوان برای آن حد تعیین کرد. برتری علت و آن هم علتی که میتوان گفت نسبت به مخلوقات، علت تامّه است و امام و مبدأ خلقت است،
او دیگر خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ أَلْفِ أَلْفِ أَلْفِ... شَهر است. (ادامه روایت تفسیر فرات کوفی) تَنَزَّلُ اَلْمَلائِکَهُ وَ اَلرُّوحُ فِیها و الملائکه المؤمنون الذین یملکون علم آل محمد (ص) و الروح القدس هى فاطمة. بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ اَلْفَجْرِ👈 یعنى حتى یخرج القائم.
این روایت به صراحت بیان میدارد که حقیقت لیلةالقدر حضرت فاطمه زهرا -سلامالله علیها- و حضرات اهلالبیت سلامالله علیهم است. حال ببینیم این لیلةالقدر چیست که تأویل آن انسان کامل است؟ البته نه تنها تأویل لیلةالقدر بلکه تأویل همهی مخلوقات عالَم، ولایت اهلبیت سلامالله علیهم و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها است. تأویل نیمهی شعبان نیز اهلبیت سلامالله علیهم است. تأویل ۱۳ رجب، اول رجب و آخر رجب هم اهلبیت سلامالله علیهم است. کما اینکه خودشان فرمودهاند: نحنُ اللَّیالي و الأیّام.
ادامه دارد...
التماس دعا
صادقزاده
13.mp3
3.95M
🌺 #تحدیر (تندخوانی)
🌺 #جزء_۱۳
🌺 توسط استاد #معتز_آقائی
📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان قران تلاوت کنیم.
#قرآنتصویریاخلاق 👇
┏━━━━ °•🍃•°━━━━┓
@ghoran_tasviri_akhlagh
┗━━━━ °•🍃•°━━━━┛
4_5890836856676810910.mp3
12.19M
🌺 #ترتیل
🌺 #جزء_۱۳
🌺 توسط استاد #پرهیزگار
📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان قرآن تلاوت کنیم.
#قرآنتصویریاخلاق 👇
┏━━━━ °•🍃•°━━━━┓
@ghoran_tasviri_akhlagh
┗━━━━ °•🍃•°━━━━┛
4_5794095956739753198.pdf
5.37M
🌺 #متن_عربی
🌺 #جزء_۱۳
📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان قرآن تلاوت کنیم.
#قرآنتصویریاخلاق 👇
┏━━━━ °•🍃•°━━━━┓
@ghoran_tasviri_akhlagh
┗━━━━ °•🍃•°━━━━┛
4_5859393250778939606.mp3
6.01M
🌺 #صوت_ترجمه
🌺 #جزء_۱۳
🌺 ترجمه #فولادوند
📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان قرآن تلاوت کنیم
#قرآنتصویریاخلاق 👇
┏━━━━ °•🍃•°━━━━┓
@ghoran_tasviri_akhlagh
┗━━━━ °•🍃•°━━━━┛
نکات تفسیری جزء سیزدهم.mp3
7.9M
📝توضیح مفاهیم جزء سیزدهم قرآن کریم« آستانه مقدسه حضرت معصومه(سلام الله علیها)»
🔹سوره یوسف، رعد و ابراهیم
🎤استاد محمد #حاجابوالقاسم
#قرآنتصویریاخلاق 👇
┏━━━━ °•🍃•°━━━━┓
@ghoran_tasviri_akhlagh
┗━━━━ °•🍃•°━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️ دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان♻️
✅ اى خدا در اين روز مرا از پليدى و كثافات پاك ساز و بر حوادث خير و شر قضا و قدرت صبر و تحمل عطا كن.🤲
و بر تقوى و پرهيزكارى و مصاحبت نيكوكاران موفق دار به يارى خود اى مايه شادى و اطمينان خاطر مسکینان🤲
#قرآنتصویریاخلاق 👇
┏━━━━ °•🍃•°━━━━┓
@ghoran_tasviri_akhlagh
┗━━━━ °•🍃•°━━━━┛
دعایِ-مجیر-_-ویژۀ-ماهِ-مبارکِ-رمضان-_-سید-مهدی-میرداماد.mp3
2.59M
#دعای_مجیر
📝دعای مجیر
🎤 حاجسیدمهدی#میرداماد
#قرآنتصویریاخلاق 👇
┏━━━━ °•🍃•°━━━━┓
@ghoran_tasviri_akhlagh
┗━━━━ °•🍃•°━━━━┛
بسمه تعالی شانه
شرح لیلةالقدر
قسمت2
حکماء و عرفاء، مراتبِ حقایقِ ممکنات را به حسب نشئات و اطوار وجودی به سه دسته کلی تقسیم میکنند: ۱. صورت طبیعی آنها، ۲. صورت مثالی و برزخی آنها و ۳. صورت عقلی آنها.
چرخ با این اختران نغز و خوش و زیباستی
صــورتی در زیــر دارد آنـــچه در بــــالاستی
و این سه مرتبه دارای یک هویت واحد است. سه مرتبهی متباین و جدای از هم نیست. یعنی مرتبهی مثال همین صورت طبیعی است و مرتبهی عقل و عقلانیت، همین صورت مثالی است. لذا در حدیثی پیغمبر صلی الله علیه و آله به قیس -آن شخص بیاباننشین که به محضر حضرت ختمی مرتبت رسید و عرض کرد که در بیابانم و دستوری به من بفرمایید- فرمود: إنَّ معَ الدنیا الآخره. دنیا و آخرت از هم منفک نیستند که ما قائل به این بشویم که عالمی به نام عالم طبیعت داریم و در ماوراء عالم طبیعت و در جای دیگری جدای از این عالم، عالمی به نام عالم برزخ است و جدای از آن نیز عالمی به نام عالم جبروت و عالم عقل یا عالم قیامت است. حال اسامی این عوالم مختلف است. این سه مرتبهی کلی دارای یک هویت واحدِ شخصی و یک حقیقت است. هر حقیقتی در نظام وجود اینگونه است. جنابعالیِ انسان، یک مرتبهی ظاهر، یک مرتبهی مثال و یک مرتبهی عقل دارید. شما یک نفر این سه مرتبه را دارید. و همینطور تمام مخلوقات عالم اینگونهاند. و هر مرتبهی عالی، علت مرتبهی دانی است. هر مرتبهی عالی اصل است و مرتبهی دانی فرعِ اوست. هر مرتبهی عالی حقیقت است و مرتبهی دانی رقیقت اوست. یعنی عالمِ عقل، اصل و علت و حقیقت مرتبهی مثال و مرتبهی مثال، ظلّ و عکس و رقیقت آن است و به همین وزان، عالم مثال و عالم برزخ اصل، حقیقت و علت عالم طبیعت و عالم طبیعت ظل است. عالم طبیعت خودش سایه ندارد. تاریک ترین مرتبهی عالم وجود عالم طبیعت است. لذا عالم طبیعت شب مطلق است. هرچقدر از این عالم طبیعت بالاتر برویم وارد روز میشویم. عالم برزخ نورانی تر از عالم طبیعت است. لذا عدهای از مرگ می ترسند. نمیدانند که با مرگ می خواهند وارد عوالم نورانی بشوند. عالم مثال نیز نسبت به عالم عقل و عالم قیامت و عالم جبروت تاریک است. وقتی وارد عالم قیامت میشوید، آنجا روز است. وجود و هستی دو مرتبه دارد. یک مرتبهاش مرتبهی نزولی و یک مرتبه اش مرتبه صعودی است. این مرتبهی نزولی، از اصل و علت شروع میشود و به معلول میرسد و مرتبهی صعودی از معلول و پایین ترین مرتبه شروع میشود تا به اصل خودش برسد. آن مرتبهی اول را إِنَّا للّه یا قوس نزول و این مرتبهی ثانی را و إِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ یا قوس صعود میگویند.
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده
بسمه تعالی شانه
قسمت 6(پایانی)
با غروب آفتاب دولت اسم الفاطر در ماه مبارک رمضان آغاز میشود لذا صائم از مغرب که خیط اسود است تا طلوع فجر_صادق که خیط ابیض است صائم نیست ولو چیزی نخورد و نیاشامد. امر به خوردن از باب رعایت احکام اسم حاکم بر شبهای ماه مبارک است. یعنی به وفق اسم الفاطر باید صائم افطار کند و مراعات اقتضائات حاکم بر اسم فاطر را بنماید. این امر چنان اهمیت دارد که تاکید شده است بلافاصله نزد مغرب افطار شود و اگر قصد کند نماز را جلو بیندازد و عدهای سر سفره افطار منتظر بودند، افطار را بر نماز مقدم کند و اگر انتظاری نبود نماز مغرب را بخواند که نماز حق خداست و افطار حق نفس اما مستحبات را بگذارد و افطار کند و سپس بدان بپردازد.
عرفا فرح افطار را از مقامات محمدی میداند و آن را خروج از جبر به اختیار و از بازداشت به رهایی و از تنگی به فراخی معرفی میکند چون خداوند آن حضرت را رحمةللعالمین فرستاده و رحمت فراگیر است و فراگیری و فراخ تحمل قید و تنگی را ندارد. از اینرو صلوات الله علیه و آله فرمود؛ «رَحِمَ اللّهُ أخي يُوسُفَ، لَو أنا أتاني الرَّسولُ بعدَ طُولِ الحَبسِ لأسرَعتُ الإجابَةَ»، چون فرستاده ملک نزد یوسف آمد و او را نوید رهایی داد، یوسف گفت من نزد پادشاه و عزیز مصر نمیآیم تا داستان بریدن دستان زنان مصری آشکار شود. این بدان خاطر بود که او سجن را از روی #محبت پذیرفت؛ «رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا يَدْعُونَنِي إِلَيْهِ» (یوسف/۳۳). البته این محبت به سبب دوری از گناه بود لذا تعجیل در آزادی از زندان نکرد اما پیامبر ما به سبب غلبه رحمت فراگیر فرمود اگر من جای برادرم یوسف بودم، همان اول فرستاده عزیز مصر را اجابت میکردم.
پس چون در طول روز از اذان صبح تا اذان مغرب نفس را از خوردن و آشامیدن و مباشرت با حلال بازداشتی و آنچه از مبطلات روزه را که شرع فرموده مراعات نمودی و ترک کردی، حال به غروب آفتاب نفس را به افطار از این تنگنا به فراخی ببر که در فراخ فرح است.
در روز اقتضاء اسم الممسک، امساک از خوردن و آشامیدن و مباشرت با زنان است. در طول روز غلبه با احکام روح است و روح مجرد است و او را خوردن و آشامیدن مادی و مباشرت با زنان نیست بلکه آسمان روح طعام و شرابش تسبیح و تقدیس و مباشرتش اتحاد با جواهر_مجرده است؛ «وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ». به مقتضای اسم الممسک، آسمان روح بر روی زمین ماده واقع نمیشود که احکام این دو غیر هم است؛ «إِنَّ اللَّهَ يُمْسِكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ أَن تَزُولَا»...
پس حق تبارک و تعالی به این اسم شریف مانع از انحراف آسمان و زمین از جایشان است وگرنه احکام آن دو بهم میریزد و این خلاف توقیفیت_اسماء است. آسمان روح اقتضائاتی دارد که غیر از آثار و احکام زمین جسم است....
قسمت پایانی
التماس دعا
صادقزاده
عشق و عرفان
(قسمت هشتاد و سوم )
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی :
عامل دوازدهم :مراقبه
ادامه:
مراقبه توام با مشارطه:
مشارطه نوعی تلقین به نفس و بسیار مؤثّر است و باید جدّی گرفته شود و پیوسته انجام شود. امروزه بسیاری از كارهای درست یا نادرست، با تلقین به اشخاص و جوامع صورت میپذیرد. تلقین حتی نسبت به مردگان تأثیر دارد و لذا تلقین میت یکی از دستورات دینی ماست. پس سالک که دلی زنده و روحی سرزنده دارد، باید از آن بهره بجوید.
مشارطه:
سالک الی الله سپیدهدمان، پیش از آغاز فعالیت روزانه، در خلوت خود در محضر پروردگار با نفس خویش همچون شریکی دقیق و حسابگر به مشارطه مینشیند و با او عهد و پیمان میبندد، پیمانی محکم و استوار که هرگز از آنچه وظیفۀ سلوکی اوست، تخلّف نورزد.
مشارطه نوعی تلقین به نفس و بسیار مؤثّر است و باید جدّی گرفته شود و پیوسته انجام شود. امروزه بسیاری از كارهای درست یا نادرست، با تلقین به اشخاص و جوامع صورت میپذیرد. تلقین حتی نسبت به مردگان تأثیر دارد و لذا تلقین میت یکی از دستورات دینی ماست. پس سالک که دلی زنده و روحی سرزنده دارد، باید از آن بهره بجوید. سالک هر صبحگاه نفس خویش را مخاطب قرار داده و به او میگوید:
مبادا در لحظهای از لحظات امروز غفلت عارض تو گردد.
و اگر نسبت به لغزشی یا دستوری ضعف دارد، همان را مورد تأکید قرار میدهد.
مثلاً میگوید:
مبادا در محیط کار نتوانی بر اعصابت مسلّط باشی و دلی را از خود برنجانی.
این جملۀ شریف در روایت اشارتی به مشارطه دارد. «یصْبِحُ وَ شُغْلُهُ الذَّكْرُ وَ یمْسِی وَ هَمُّهُ الشُّكْر» یا «یمْسِی وَ هَمُّهُ الشُّكْرُ وَ یصْبِحُ وَ شَغْلُهُ الْفِكْرُ» بحار الانوار ص 23؛
یعنی :
«مؤمن در صبحگاهان همّتش بر یاد خدا و انجام اعمال و وظائف است و شامگاهان همتش بر سپاسگزاری است».
مشارطه میتواند در روز بیش از یک بار تکرار شود، بهویژه اگر سالک برای کار بیش از یک بار از منزل بیرون میرود.
کتاب
رساله سیر و سلوک ایت اله رضایی تهرانی
ص 368
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده
💫 سه شرط مؤثر و جاودانه بودن کار نیک و خدمت به دیگران:
1_خود را کوچک بشمار تا خدا بزرگت شمارد
۲_ کار خوبت را پنهان کن تا خدا آشکارش کند.
۳_ در کار خیر شتاب کن تا شیرین و گوارا باشد.
امام علی(ع) حکمت ۸۹
#اللّهم_صلّ_علی_محمّدوآل_محمّدوعجّل_فرجهم
#قرآنتصویریاخلاق 👇
┏━━━━ °•🍃•°━━━━┓
@ghoran_tasviri_akhlagh
┗━━━━ °•🍃•°━━━━┛
💠سوگند به خدايى كه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را به حق مبعوث كرد، #سخت_آزمايش مىشويد، چون #دانهاى كه در #غربال ريزند، يا غذايى كه در ديگ گذارند! به هم خواهيد ريخت، #زير_و_روخواهيد شد.
امام علی (ع)، نهج البلاغه، خطبه: ۱۶
اللّهم_صلّ_علی_محمّدوآل_محمّدوعجّل_فرجهم
#قرآنتصویریاخلاق 👇
┏━━━━ °•🍃•°━━━━┓
@ghoran_tasviri_akhlagh
┗━━━━ °•🍃•°━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️ 10000 هزار متر زیر اقیانوس و دیدن موجوداتی که تاکنون کمتر کسی به چشم خود دیده است !
دنیایی از زیبایی ها و ناشناخته ها که شما را مات و مبهوت خویش می کند!
💫امام علی (ع): "ای کسی (خدا ) که در دریاها آثار شگفت انگیز او نهان است!"
📘 نفحات القرآن ج۲، ص۲۷۲
امام سجاد (ع) دعای جوشن کبیر
⚠️حواسمان باشد ۱۴ قرن پیش بدون ابزار لازم به عجایب آفرینش در دریاها اشاره شد.
#اللّهم_صلّ_علی_محمّدوآل_محمّدوعجّل_فرجهم
#قرآنتصویریاخلاق 👇
┏━━━━ °•🍃•°━━━━┓
@ghoran_tasviri_akhlagh
┗━━━━ °•🍃•°━━━━┛
⭕️اشارۀ علمی امام علی (ع) به ستارگان مسکون !!
#اللّهم_صلّ_علی_محمّدوآل_محمّدوعجّل_فرجهم
#قرآنتصویریاخلاق 👇
┏━━━━ °•🍃•°━━━━┓
@ghoran_tasviri_akhlagh
┗━━━━ °•🍃•°━━━━┛
4_5796608748831114375.pdf
5.37M
🌺 #متن_عربی
🌺 #جزء_۱۴
📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان علیه السّلام قرآن تلاوت کنیم.
#قرآنتصویریاخلاق 👇
┏━━━━ °•🍃•°━━━━┓
@ghoran_tasviri_akhlagh
┗━━━━ °•🍃•°━━━━┛
14.mp3
3.9M
🌺 #تحدیر (تندخوانی)
🌺 #جزء_۱۴
🌺 توسط استاد #معتز_آقائی
📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان علیه السّلام قرآن تلاوت کنیم.
#قرآنتصویریاخلاق 👇
┏━━━━ °•🍃•°━━━━┓
@ghoran_tasviri_akhlagh
┗━━━━ °•🍃•°━━━━┛
4_5780803827527584487.mp3
36.68M
🌺 #تحدیر (تندخوانی)
🌺 #جزء_14
🌺 توسط استاد #احمد_دباغ
📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان علیه السّلام قرآن تلاوت کنیم.
14.mp3
5.65M
🌺 #تندخوانی ساده
🌺 #جزء_14
🌺 توسط استاد #حجت_الاسلام_قاسمیان
#ختم_قران
📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان قران تلاوت کنیم
کانال
صوتهای دلنشین
هدیه به چهارده معصوم
@delneshinha
🔸🌸🔸🌸🔸🌸🔸