6.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
🔘✨سـ♥️ــلام
🕊✨روزتـــون
🔘✨پر از خیر و برکت
🕊✨امروز چهارشنبه↶
✧ 10 خرداد 1402 ه.ش
❖ 11 ذیقعده 1444 ه.ق
✧ 31 می 2023 میلادی
┄┄┄┅┅❅✾❅┅┅┄┄┄
🔘✨↯ ذڪر روز ؛
🕊✨《 یا حَیُّ یا قَیّوم 》
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸برضامن غربتـــ غریبان صلوات
💫بر پادشه ملڪِ خراسان صلوات
🌸یارب به رضاے تو رضا بود، رضا
💫خشنودی جمله اهل ایمان صلوات
🌸 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ
وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌸
11.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
@ghoran_tasviri_akhlagh
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
#چگونهعاقبتبخیرشویم؟
🌀 معمولاً هر انحرافی انحراف دیگر را به دنبال دارد،بعضی ابتدا کفر می ورزند و آنگاه مانع ایمان دیگران می شوند. «کَفَرُوا وَ صَدُّوا»
🌀 تلاش کفّار ناکام می شود،کوشش آنان عاقبت ندارد و مردم دیر یا زود حقیقت را خواهند فهمید. صَدُّوا ... أَضَلَّ أَعْمالَهُمْ
🌀راه خدا دشمن دارد و دشمنان بیکار نمی نشینند و در صدد انحراف دیگرانند.
«صَدُّوا عَنْ سَبِیلِ اللّهِ»
🌀 ایمانی ارزش دارد که به اطاعت کامل از دستورات الهی بیانجامد. «بِما نُزِّلَ عَلی مُحَمَّدٍ»
🌀احکام و شریعت دین،برای رشد و تربیت انسان است. نُزِّلَ ... مِنْ رَبِّهِمْ
🌀برای دریافت الطاف الهی،ایمان به تنهایی کافی نیست،بلکه عمل صالح و پیروی از رسول خدا نیز لازم است.
🌀 کفر،سبب تباهی عمل،و ایمان و عمل صالح،سبب اصلاح عمل می گردد.اَلَّذِینَ کَفَرُوا ... أَضَلَّ أَعْمالَهُمْ ...
🌀گناهان و بدی ها مانع اصلاح انسان است،ابتدا باید آنها برطرف شود تا زمینه اصلاح فراهم گردد. «کَفَّرَ عَنْهُمْ سَیِّئاتِهِمْ وَ أَصْلَحَ بالَهُمْ»
🌀سرنوشت و عاقبت خوب یا بد انسان،تابع افکار و اعمال اوست. «أَضَلَّ أَعْمالَهُمْ ... أَصْلَحَ بالَهُمْ - ذلِکَ بِأَنَّ الَّذِینَ...»
🌀 باطل گرایی،زمینه گرایش به کفر است. «الَّذِینَ کَفَرُوا اتَّبَعُوا الْباطِلَ»
🌀هر راهی که در مقابل حقّ قرار گیرد،باطل و بی اساس است و میان حق و باطل،راه سومی وجود ندارد. اِتَّبَعُوا الْباطِلَ ... اِتَّبَعُوا الْحَقَّ
🌀مصداق بارز و روشن حقّ،قرآن است. «اتَّبَعُوا الْحَقَّ مِنْ رَبِّهِمْ»
#تلاوتتصویری_ترجمهگویا_تفسیرمختصرسورهمحمد۱_۳
بسمه تعالی شانه
یکی از القاب حضرت سلطان علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة و الثناء، «معین الضعفا» است. از شئون امام این است که از ضعیفان دستگیری میکند. این دستگیری یک مرتبهی ظاهری دارد که در ذهن اکثر ما چنین مرتکز است که او به ضعفا کمک میکند و ضعیف کسی است که به جان و مال و قدرت مستضعف باشد. این معنا مرتبهی ظاهری تفسیر این اسم شریف است. بسیاری از شما نیز چنین هستید و ممکن است با خدمت به ضعفا مظهر معین الضعفا باشید که امیدوارم همگی مظهر این شأن از امام بوده باشیم. معین الضعفا معانی عمیق دیگری نیز دارد که به آن شأن اطلاقی امام بازمیگردد که امام، معینِ مطلق ضعفا است. باید در این ضعفا دقت کنیم که هر ضعفی را شامل میشود. هر کسی که در مقام ضعف است، امام او را از ضعف خارج میکند. در نمازها نیز مرسوم شده است که همه میگویند «یا لطیفُ، إرحَم عَبدَکَ الضّعیف». مناسبت اسم لطیف با این الضعیف چیست؟ چرا برای خروج از ضعف به اسم لطیف حق متعال پناه میبریم؟
حکمای ما، ضعف را در پایین ترین مرتبه به قوه تعبیر کردهاند. «خُلِقَ الْإِنسَانُ ضَعِيفًا»، لذا برخی بزرگان در آثار خود مرقوم داشتهاند که بزرگترین وصف حق متعال برای انسان همین آیه است که خدا انسان را ضعیف دانسته است. این ضعف را به هیولای اولیٰ یا قوه و قابلیت محض تعبیر فرمودهاند. انسان، قابلیت محض است. حق متعال هر صورتی و فعلی را به او بدهد، انسان آن را میپذیرد در حالی که سایر مخلوقات اینگونه نیستند. این ضعف و ضعیف بودن همواره با انسان هست بس که انسان لطیف است و به هیچ صورتی که حق متعال به او بدهد نه نمیگوید. دلیل اینکه اسم شریف لطیف را معین ضعیف آورده همین معنی است؛ یا لطیف، ارحم عبدك الضعیف. یعنی ضعف انسان ناشی از مظهریت اسم لطیف است .چون لطیف است، ضعیف است! و این ضعف، وصف کمالی است. او از شدت لطافت هر کمالی را که از جانب حق به او القاء شود میپذیرد و باصطلاح هیولایی است که قابل همه صور است لذا از حقی که لطیف است میخواهد به لطافت او که در ضعف (قوه) ظهور کرده رحمت خودش را اعم از عامه و خاصه شامل گرداند.
حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام کسی است که معین ضعیف است اعنی او را از قوه به فعل میرساند. او کسی است که به شما و بلکه به هر چیزی کمال میدهد. هر چیزی که در عالم قوه است، به واسطهی امام به کمال و فعلیت میرسد لذا او معین است برای مطلق ضعفا. خلاصه بگویم، امام به هر کسی که قابلیت اخذ کمال را دارد کمال را اعطا میکند. نکتهی لطیف این است که تا احساس ضعف نکنی، کمالی به تو داده نمیشود... کمالات تکوینی به همه داده میشود اما اگر کمالات خاص الهی را بخواهی، باید اظهار ضعف کنی هر چند در تکوین نیز موجودات به جنبه ضعفشان فیض را از فیاض مطلق و معین ضعفا دریافت نموده اند. به هر حال اگر نگاه خاص و رحیمی خدا را نیز بخواهی باید ضعف خودت را به محضر او ببری. وقتی سائلی به در منزل ما بیاید، غنای خودش را میآورد یا ضعفش را؟ وقتی شما به محضر علی بن موسی الرضا میروی میگویی فقیر و خسته به درگاهت آمدم رحمی...
اگر همواره در موطن ضعف باشیم، حضرت علی بن موسی الرضا در ما جلوه میکند و ما رضوی میشویم و به مقام رضا میرسیم. راضی کسی است که خودش را ضعیف ببیند، لذا اگر کسی به ضعف خود اذعان داشته باشد، هرچه که به او بدهند او راضی است. گدای حقیقی به هر چیزی راضی است...
چهارشنبه 11ذی القعده ولادت با سعادت علی ابن موسی الرضا علیه السلام
التماس دعا
صادقزاده
✦࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
@ghoran_tasviri_akhlagh
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
☀️رابطه ی معین الضعفا و مقام رضا
🎙 استاد صادقزاده
✍ویرایش عزیزی
♦️ یکی از القاب حضرت علی بن موسی الرضا ع «معین الضعفا» است.
از شئون امام این است که از ضعیفان دستگیری میکند. این دستگیری یک مرتبهی ظاهری دارد که در ذهن اکثر ما چنین متمرکز است که او به ضعفا کمک میکند و ضعیف کسی است که به جان و مال و قدرت مستضعف باشد.
این معنا مرتبهی ظاهری تفسیر این اسم شریف است. بسیاری از شما نیز چنین هستید و ممکن است با خدمت به ضعفا مظهر معین الضعفا باشید که امیدوارم همگی مظهر این شأن از امام بوده باشیم.
معین الضعفا معانی عمیق دیگری نیز دارد که به آن شأن اطلاقی امام بازمیگردد که امام، معینِ مطلق ضعفا است.
باید در این ضعفا دقت کنیم که هر ضعفی را شامل میشود. هر کسی که در مقام ضعف است، امام او را از ضعف خارج میکند. در نمازها نیز مرسوم شده است که همه میگویند «یا لطیفُ، إرحَم عَبدَکَ الضّعیف».
❓ مناسبت اسم لطیف با این الضعیف چیست؟
❓چرا برای خروج از ضعف به اسم لطیف حق متعال پناه میبریم؟
حکمای ما، ضعف را در پایین ترین مرتبه به قوه تعبیر کردهاند.
«خُلِقَ الْإِنسَانُ ضَعِيفًا»
لذا برخی بزرگان در آثار خود مرقوم داشتهاند که بزرگترین وصف حق متعال برای انسان همین آیه است که خدا انسان را ضعیف دانسته است.
♦️ این ضعف را به هیولای اولیٰ یا قوه و قابلیت محض تعبیر فرمودهاند. انسان، قابلیت محض است. حق متعال هر صورتی و فعلی را به او بدهد، انسان آن را میپذیرد در حالی که سایر مخلوقات اینگونه نیستند.
👈 این ضعف و ضعیف بودن همواره با انسان هست بس که انسان لطیف است و به هیچ صورتی که حق متعال به او بدهد نه نمیگوید.
دلیل اینکه اسم شریف لطیف را معین ضعیف آورده همین معنی است؛
یا لطیف، ارحم عبدك الضعیف.
یعنی ضعف انسان ناشی از مظهریت اسم لطیف است .چون لطیف است، ضعیف است!
و این ضعف، وصف کمالی است.
♦️ او از شدت لطافت هر کمالی را که از جانب حق به او القاء شود میپذیرد و باصطلاح هیولایی است که قابل همه صور است لذا از حقی که لطیف است میخواهد به لطافت او که در ضعف (قوه) ظهور کرده رحمت خودش را اعم از عامه و خاصه شامل گرداند.
♥️ حضرت علی بن موسی الرضا ع کسی است که معین ضعیف است اعنی او را از قوه به فعل میرساند.
او کسی است که به شما و بلکه به هر چیزی کمال میدهد. هر چیزی که در عالم قوه است، به واسطهی امام به کمال و فعلیت میرسد.
👈 لذا او معین است برای مطلق ضعفا.
خلاصه بگویم، امام به هر کسی که قابلیت اخذ کمال را دارد کمال را اعطا میکند. نکتهی لطیف این است که تا احساس ضعف نکنی، کمالی به تو داده نمیشود...
کمالات تکوینی به همه داده میشود
👈 اما اگر کمالات خاص الهی را بخواهی، باید اظهار ضعف کنی هر چند در تکوین نیز موجودات به جنبه ضعفشان فیض را از فیاض مطلق و معین ضعفا دریافت نموده اند.
♥️ اگر نگاه خاص و رحیمی خدا را نیز بخواهی باید ضعف خودت را به محضر او ببری.
وقتی سائلی به در منزل ما بیاید، غنای خودش را میآورد یا ضعفش را؟ وقتی شما به محضر علی بن موسی الرضا میروی میگویی
فقیر و خسته به درگاهت آمدم رحمی...
👈اگر همواره در موطن ضعف باشیم، حضرت علی بن موسی الرضا در ما جلوه میکند و ما رضوی میشویم و به مقام رضا میرسیم.
♦️ راضی کسی است که خودش را ضعیف ببیند، لذا اگر کسی به ضعف خود اذعان داشته باشد، هرچه که به او بدهند او راضی است. گدای حقیقی به هر چیزی راضی است...