✦࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
@ghoran_tasviri_akhlagh
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
☀️رابطه ی معین الضعفا و مقام رضا
🎙 استاد صادقزاده
✍ویرایش عزیزی
♦️ یکی از القاب حضرت علی بن موسی الرضا ع «معین الضعفا» است.
از شئون امام این است که از ضعیفان دستگیری میکند. این دستگیری یک مرتبهی ظاهری دارد که در ذهن اکثر ما چنین متمرکز است که او به ضعفا کمک میکند و ضعیف کسی است که به جان و مال و قدرت مستضعف باشد.
این معنا مرتبهی ظاهری تفسیر این اسم شریف است. بسیاری از شما نیز چنین هستید و ممکن است با خدمت به ضعفا مظهر معین الضعفا باشید که امیدوارم همگی مظهر این شأن از امام بوده باشیم.
معین الضعفا معانی عمیق دیگری نیز دارد که به آن شأن اطلاقی امام بازمیگردد که امام، معینِ مطلق ضعفا است.
باید در این ضعفا دقت کنیم که هر ضعفی را شامل میشود. هر کسی که در مقام ضعف است، امام او را از ضعف خارج میکند. در نمازها نیز مرسوم شده است که همه میگویند «یا لطیفُ، إرحَم عَبدَکَ الضّعیف».
❓ مناسبت اسم لطیف با این الضعیف چیست؟
❓چرا برای خروج از ضعف به اسم لطیف حق متعال پناه میبریم؟
حکمای ما، ضعف را در پایین ترین مرتبه به قوه تعبیر کردهاند.
«خُلِقَ الْإِنسَانُ ضَعِيفًا»
لذا برخی بزرگان در آثار خود مرقوم داشتهاند که بزرگترین وصف حق متعال برای انسان همین آیه است که خدا انسان را ضعیف دانسته است.
♦️ این ضعف را به هیولای اولیٰ یا قوه و قابلیت محض تعبیر فرمودهاند. انسان، قابلیت محض است. حق متعال هر صورتی و فعلی را به او بدهد، انسان آن را میپذیرد در حالی که سایر مخلوقات اینگونه نیستند.
👈 این ضعف و ضعیف بودن همواره با انسان هست بس که انسان لطیف است و به هیچ صورتی که حق متعال به او بدهد نه نمیگوید.
دلیل اینکه اسم شریف لطیف را معین ضعیف آورده همین معنی است؛
یا لطیف، ارحم عبدك الضعیف.
یعنی ضعف انسان ناشی از مظهریت اسم لطیف است .چون لطیف است، ضعیف است!
و این ضعف، وصف کمالی است.
♦️ او از شدت لطافت هر کمالی را که از جانب حق به او القاء شود میپذیرد و باصطلاح هیولایی است که قابل همه صور است لذا از حقی که لطیف است میخواهد به لطافت او که در ضعف (قوه) ظهور کرده رحمت خودش را اعم از عامه و خاصه شامل گرداند.
♥️ حضرت علی بن موسی الرضا ع کسی است که معین ضعیف است اعنی او را از قوه به فعل میرساند.
او کسی است که به شما و بلکه به هر چیزی کمال میدهد. هر چیزی که در عالم قوه است، به واسطهی امام به کمال و فعلیت میرسد.
👈 لذا او معین است برای مطلق ضعفا.
خلاصه بگویم، امام به هر کسی که قابلیت اخذ کمال را دارد کمال را اعطا میکند. نکتهی لطیف این است که تا احساس ضعف نکنی، کمالی به تو داده نمیشود...
کمالات تکوینی به همه داده میشود
👈 اما اگر کمالات خاص الهی را بخواهی، باید اظهار ضعف کنی هر چند در تکوین نیز موجودات به جنبه ضعفشان فیض را از فیاض مطلق و معین ضعفا دریافت نموده اند.
♥️ اگر نگاه خاص و رحیمی خدا را نیز بخواهی باید ضعف خودت را به محضر او ببری.
وقتی سائلی به در منزل ما بیاید، غنای خودش را میآورد یا ضعفش را؟ وقتی شما به محضر علی بن موسی الرضا میروی میگویی
فقیر و خسته به درگاهت آمدم رحمی...
👈اگر همواره در موطن ضعف باشیم، حضرت علی بن موسی الرضا در ما جلوه میکند و ما رضوی میشویم و به مقام رضا میرسیم.
♦️ راضی کسی است که خودش را ضعیف ببیند، لذا اگر کسی به ضعف خود اذعان داشته باشد، هرچه که به او بدهند او راضی است. گدای حقیقی به هر چیزی راضی است...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎶 صلوات خاصه حضرت امام رضا (ع)
#قرآنتصویریاخلاق 👇
┏━━━━ °•🍃•°━━━━┓
@ghoran_tasviri_akhlagh
┗━━━━ °•🍃•°━━━━┛
ده خصلت کامل بودن عقل👇
حضرت رضا علیه السلام فرمود:
«عقل شخص مسلمان تمام نیست، مگر این که 0⃣1⃣ خصلت را دارا باشد:
1⃣ از او امید خیر باشد.
2⃣ از بدى او در امان باشند.
3⃣خیر اندک دیگرى را بسیار شمارد.
4⃣خیر بسیار خود را اندک شمارد.
5⃣ هر چه حاجت از او خواهند دلتنگ نشود.
6⃣ در عمر خود از دانشطلبى خسته نشود.
7⃣ فقر در راه خدایش از توانگرى (توأم با فساد) محبوبتر باشد.
8⃣خوارى در راه خدایش از عزّت با دشمنش محبوبتر باشد.
9⃣گمنامى را از پرنامى خواهانتر باشد.
سپس فرمود: دهمى چیست؟ به او گفته شد: چیست؟ فرمود:
0⃣1⃣ احدى را ننگرد جز این که بگوید او از من بهتر و پرهیزکارتر است».
#قرآنتصویریاخلاق 👇
┏━━━━ °•🍃•°━━━━┓
@ghoran_tasviri_akhlagh
┗━━━━ °•🍃•°━━━━┛
*شرح زیارت جامعه کبیره
قسمت 27
16فقره شریف وَ خُزَّانَ الْعِلْمِ
روایت دارد که این عالم طبیعت نسبت به عالم ملکوت همچون انگشتری است که در بیابان باشد. همین مسأله دربارهی عالم ملکوت نسبت به قیامت صادق است. ما چه میدانیم؟! بشر از این خورشید منظومه ی خودمان خبر ندارد و نخواهد داشت مگر به مدد اهل بیت علیهم السلام.
«يٰا مَعْشَرَ اَلْجِنِّ وَ اَلْإِنْسِ إِنِ اِسْتَطَعْتُمْ أَنْ تَنْفُذُوا مِنْ أَقْطٰارِ اَلسَّمٰاوٰاتِ وَ اَلْأَرْضِ فَانْفُذُوا لاٰ تَنْفُذُونَ إِلاّٰ بِسُلْطٰانٍ»(الرحمن/۳۳) اى گروه جنیان و انسیان، اگر میتوانید از کرانه هاى آسمانها و زمین به بیرون رخنه کنید، پس رخنه کنید. ولی جز با سلطان رخنه نمى کنید.
سلطان کیست؟ علی بن موسی الرضا علیه السلام است. به تنهایی نمی توانی در اقطار آسمان ها و زمین نفوذ کنی، تنها با امام می توانی. در همین منظومه ی شمسی، ستاره ای هست به نام شِعرای یمانی که قدما آن را خدا میدانستند. خداوند در قرآن بدان اشاره کرده است: «وَ أَنَّهُ هُوَ رَبُّ اَلشِّعْرى»(النجم/۴۹) و هم اوست پروردگار ستارهی شعرى. نور خورشید نسبت به نور این ستاره ی شعرا نسبت نور کرم شبتاب است به نور خورشید. در همین منظومه ستاره ای وجود دارد به نام ستارهی ولکا. میگویند نور ستاره ی شعرای یمانی نسبت به این ستاره همچون نور کرم شبتاب است به نور ستاره ی شعرای یمانی. در عالم چه خبر است؟ و این منظومه ی شمسی و کهکشان راه شیری است که در عالم گم است...
امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرماید: أنا الَذي أعلَمُ مَا یُحدِثُ آناً بَعدَ آن وَ سَاعَةً بَعدَ ساعة. ساعة یعنی لحظه، «آن»، انتهای زمان است؛ یعنی شما یک ثانیه را به بی نهایت تقسیم کنی، آن آخرینش که اصلاً معلوم هم نیست میشود آن و لحظه... آقا میفرماید من آنچه آن به آن در عالَم تحقق مییابد عالم هستم... أنا الَّذي أعلَمُ خَطَراتُ القُلُوب... من کسی هستم که از همهی خواطری که در قلب همهی ابناء بشر و اجنه ها میگذرد مطلع هستم. من از عده ای از این علما تعجب میکنم...
شخصی از این علما به حرم حضرت علی بن موسی الرضا علیهما السلام مشرف شده بود. عرضه کرده بود که آقا جان، شما چگونه میتوانید حوائج همهی این زوار را یک جا بشنوید؟! در مطلبی از جناب ملاصدرا میخواندم که معارف اهلبیت علیهم السلام را به خیلی از بزرگان ما نیز ندادند... در همین اواخر داشتیم که یکی از همین مراجع تقلید گفته بود اگر کسی قائل باشد که جناب امیرالمؤمنین علیهالسلام صفات خدایی دارد کافر است!! البته عیبی هم ندارد، اینان نیز عالِم هستند و در آن رشتهی خودشان مورد احترام نیز باید باشند و ما هم احترام میگذاریم. آن عالِم پس از سوالش دید که در کنار هر زائر یک امام رضا ایستاده است!! چون که معرفت او پایین است دیگر امام رضا علیهالسلام باید به او اینگونه بفهماند اما امر که اینگونه نیست! وقتی آقا میفرماید أنا الَّذي أعلَمُ خَطَراتُ القُلُوب وَ لَمْحِ العُیُون، او حتی پلک زدن افراد نیز مطلع است، وَ مَا تُخفي الصُّدور... او مخفیگاه های باطن ما را نیز میداند و از آن خبر دارد... چرا؟ چون همهی خیالان خیال اوست... همهی دلها دل او و همهی بصر ها بصر اوست... او البصیر و السمیع مطلق است... اصلا کجا او نیست؟!! میگفت به دنبال امام زمان هستم، گفتا که خوب بنگر، شاید رسیده باشی... او همینجا کنار خودت است.
این حرفم به سخن راست نیاید به تمنی نشود
کاندر این راه بسی خون جگر باید خورد...
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده**
07_Porsesh_Pasokh_Mostanade_Soti_Shonood_Aminikhaah.ir.mp3
18.34M
📗🔈#مستند_صوتی_شنود
قسمت 3⃣2⃣
✅پرسش وپاسخ_بخش هفتم
* شب پره از نور فراری است.
* قم و مشهد نورانی ترین نقطه ایران
* شیطان از نطفه روی افراد کار می کند.
* ملائکه تجسم پیدا میکنند.
* تن حضرت حجت(ع) در اراده حضرت است.
* تمثلات مختلف شیطان
* تحت الحنک سیمای ملائکه است.
* ملائکه گرد حرم امام حسین ع طواف می کردند
* ملائکه مقیم حرم اباعبدلله (ع)
* کلمه کلمه ای که گر می گرفت.
* نود درصد تجربه نزدیک به مرگ، خروج روح از بدن است.
* هر شب خروج روح از بدن اتفاق می افتد.
* گاهی تقدیرات در خواب القا می شود.
* انس انسان با نجاست، او را از طهارت دور می کند.
#استاد_امینی_خواه
@audio_ketab
عشق و عرفان
(قسمت صد و شانزدهم )
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی
عامل پانزدهم :اخلاص
ادامه...
مقام اخلاص یکی از عالی ترین مراحل تکامل و سیر و سلوک است.در اثر اخلاص،قلب،مرکز تابش انوار الهی می گردد و حکمت و دانش از قلب بر زبان جاری می شود.
رسول خدا (ص) فرمود: هر کس که چهل روز خالص و فارغ برای خدا شد،چشمه های حکمت از قلب بر زبانش جاری می گردد.(بحار،ج70،ص242)
رسول خدا صلی الله علیه و آله از جبرئیل نقل کرده که او هم از خدای متعال روایت نموده که فرمود : اخلاص سرّی از اسرار من که در قلب هر کس که او را دوست بدارم ودیعه می گذارم.(بحار،ج70،ص249)
اخلاص دارای مراتب و درجاتی است،اقل مرتبه اش این است که انسان عبادت هایش را از شرک و ریا و خودنمایی خالص نماید و فقط برای خدا انجام دهد.این مقدار از اخلاص،شرط صحت عبادت می باشد و بدون آن،تقرب حاصل نمی شود.ارزش عمل به نیت پاک و اخلاص از شرک و ریاء است.
حضرت صادق (ع) فرمود: خدای متعال می فرماید : من بهترین شریک هستم هر کس که دیگری را در عمل شریک قرار دهد(همه را به او واگذار می کنم) من قبول نمی کنممگر عمل خالص را.(بحار،ج70،ص243)
امیرالمؤمنین (ع) فرمود: خوشا به احوال کسی که عبادت و دعایش را فقط برای خدا انجام دهد و قلبش را به آنچه چشمش می بیند مشغول نسازد و به واسطۀ آنچه به گوشش می رسد ذکر خدا را فراموش نکند و به چیزی که به دیگری داده شده محزون نگردد.(بحار،ج70،ص229)
حضرت علی(ع) فرمود : اخلاص در عمل از علائم سعادت است.(غررالحکم،ص43)
عبادتی مورد قبول خدای متعال قرار می گیرد و سبب قرب و کمال می شود که از هرگونه ریا و خودخواهی و خودنمایی خالص بوده،فقط و فقط برای خدا انجام بگیرد.معیار قبول و ارزش عمل ،اخلاص است.هر چه اخلاص بیشتر باشد عمل نیز کاملتر و ارزشمندتر خواهد بود.
عبادت کنندگان چند دسته اند:
دستۀ اول :
کسانی هستند که به خاطر خوف از عذاب الهی و آتش دوزخ خدای را عبادت می کنند.
دستۀ دوم :
به امید نیل به نعمت های بهشتی و ثواب های اخروی از اوامر و نواهی الهی اطاعت می کنند.این گونه مقاصد ضرری به صحت عمل نمی زند.عمل اینان درست است و موجب تقرب و ثواب می شود.زیرا قرآن و احادیث برای ارشاد و هدایت مردم غالباً از این دو روش استفاده نموده اند.بعلاوه خود پیامبر اکرم(ص) و اولیاء الهی نیز از عذاب های خدا می ترسیدند و جزع و فزع می کردند و به بهشت و نعمت های آن اظهار اشتیاق و امیدواری می نمودند.
دستۀ سوم :
کسانی هستند که به شکرانۀ نعمت های خدا او را پرستش می کنند.چنین قصدی نیز با اخلاصی که شرط قبولی اعمال است منافات ندارد.لذا در احادیث برای ترغیب مردم به اطاعت،نعمت های الهی را یادآور می شود تا به پاس آنها از اوامرش اطاعت نمایند.حتی خود پیامبر و ائمه اطهار نیز گاهی برای توجیه در جدیت در عبادت می فرمودند : افلا اکون عبداً شکوراً.
گر چه عمل این سه گروه مورد قبول واقع می شود لیکن عمل دستۀ سوم از امتیاز و ارزش بیشتری برخوردار می باشد.چون اخلاص بیشتری دارند.
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: کسانی که خدا را عبادت می کنند سه دسته اند : گروهی برای نیل به ثواب های اخروی خدای را عبادت می کنند،این روش تجارت پیشه گان است،دستۀ دیگر،به جهت ترس از عذاب عبادت می نمایند و چنین عبادتی نظیر اطاعت بردگان است.دستۀ سوم،به شکرانۀ نعمت های الهی عبادت می کنند و این،عبادت آزادگان است.
دستۀ چهارم :
کسانی که به منظور تکمیل نفس و پرورش روح عبادت می کنند.چنین قصدی نیز به اخلاص که از شرائط صحت عمل می باشد،لطمه ای وارد نمی سازد.
دستۀ پنجم :
بندگان مخصوص و ممتاز الهی هستند که چون خدا را خوب می شناسند و او را منبع همۀ کمالات و خیرات می دانندپرستش می کنند. چون به عظمت و قدرت بی پایان الهی توجه دارند و جز او مؤثر دیگری را سراغ ندارند،تنها او زا لایق پرستش می دانند و به همین جهت خدای را دوست دارند و در برابر قدرت و عظمتش خضوع و خشوع می کنند،این عالی ترین مرتبۀ اخلاص می باشد.
ادامه دارد...
التماس دعا
صادقزاده
🌹 تقویم شیعه🌹
☀️ امروز
شمسی: پنج شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ هجری شمسی
میلادی:Thursday 01 june 2023
قمری: الخميس ۱۲ ذی القعده ۱٤٤٤
🌹 امروز متعلق است به:
🔸حضرت حسن بن علی العسكری عليهما السّلام
💠 اذکار روز:
👈صد مرتبه ذکر لا اله الا الله الملک الحق المبین
👈۳۰۸ مرتبه یا رزاق بگوید تا روزى اش فراوان شود.
🙏بارالها در فرج حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف تعجیل فرما و گره از مشکلات همه مردم باز کن.
✅وقایع روز:
مناسبت خاصی ثبت نشده است.
⌛️📆روز شمار تاریخ:
🇮🇷⬛️⏳۰۳ روز تا سالروز ارتحال حضرت امام خمینی رحمهالله علیه (۱۳۶۸ه ش)
◼️⏳۱۱ روز تا سالروز شهادت حضرت امام رضا علیه السلام به روایتی(۲۰۲ ه ق)
☀️⏳۱۳ روز مانده به دحوالارض ، حرکت حضرت امام رضا علیه السلام از مدینه به خراسان(۲۰۰ه ق)
◼️⏳۱۸ روز تا سالروز شهادت حضرت امام محمد تقی علیه السلام(۲۲۰ه ق)
💐⏳۱۹ روز تا سالروز فرخنده ازدواج حضرت امیرالمؤمنین علی عليه السّلام و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها(۰۲ ه ق)
🌻 #نماز_حاجت_روز_پنجشنبه
🍃توصیه موکد #آیتالله_بهجت قدسسره به اطرافیان جهت خواندن این نماز
🔸️آیتالله بهجت اطرافیان و شاگردان خود را بسیار به خواندن نماز حاجت روز پنجشنبه توصیه میکردند و میفرمودند: «آیتالله سید مرتضی کشمیری هر وقت این نماز را میخواند، هدیهای برای او میرسید».
⚘️پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله فرمود:
اگر از خدا بخواهد که کوهی را نابود کند کوه نابود میشود؛ نزول باران را بخواهد بهیقین باران نازل میشود؛ همانا هیچچیز مانع میان او و خداوند نیست؛ خداوند متعال بر کسی که این نماز را بخواند و حاجتش را از خدا نخواهد غضب میکند.
این روایت، بر اهمیت این نماز، برای حاجت روایی تاکید دارد.
🔰شیوه خواندن نماز از کتاب جمالالاسبوع سیدبنطاووس:
👈چهار رکعت (دو نماز دورکعتی)
👈در رکعت اول بعد از حمد ۱۱ بار سورۀ توحید
👈در رکعت دوم بعد از حمد ۲۱ بار سورۀ توحید
👈در رکعت سوم بعد از حمد ۳۱ بار سورۀ توحید
👈در رکعت چهارم بعد از حمد ۴۱ بار سورۀ توحید
👈بعد از سلام نماز دوم ۵۱ بار سورۀ توحید
👈۵۱ بار «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد» را بخواند
👈و سپس به سجده برود و ۱۰۰ بار «یاالله» بگوید و هرچه میخواهد از خدا درخواست کند.
📚برگرفته از کتاب بهجت الدعا، ص٣٨٠
#قرآنتصویریاخلاق 👇
┏━━━━ °•🍃•°━━━━┓
@ghoran_tasviri_akhlagh
┗━━━━ °•🍃•°━━━━┛