eitaa logo
قرآن تصویری و اخلاق اسلامی
153 دنبال‌کننده
917 عکس
2هزار ویدیو
34 فایل
مدیر: @AZIZI_104 کانال ها: (قرآن تصویری) @ghoran_tasviri_akhlagh @moosighi_salem (موسیقی سالم) (قرآن گویا) @DalayeleRoshan
مشاهده در ایتا
دانلود
بسمه تعالی شانه 🌸 حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله فرمود: «مَنْ أَحَبَّ فَاطِمَةَ اِبْنَتِي فَهُوَ فِي اَلْجَنَّةِ مَعِي وَ مَنْ أَبْغَضَهَا فَهُوَ فِي اَلنَّارِ» 🍃 بدان ای عاشق و دلباخته‌ی آل الله، محبت حضرت فاطمه‌ی زکیه، صیرورت به جنت ذات محمدی صلی الله علیه و آله است. صادر اول در جنت ذات است بلکه خود جنت ذات است؛ «يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبَادِي وَادْخُلِي جَنَّتِي». جنت به حق تبارک و تعالی مضاف شده است و آن جنت معانی است که پیچیده به درختان و میوه اسماء و اعیان است و حضرت ذات احدی در لابه لای آن اسماء الله بدون آمیختن و جمع بودن مستور گشته است. 🌸 جناب مقام ذات و حضرت احدیت به سبب جلوه جلال و قهاریت الهی مستور به ستری نیست بلکه آنجا وحدت حقیقی حکم فرماست و جنت ذات که مقام الوهیت و واحدیت است جلوه و تجلی اوست که بدان تجلی، آن زمین احدی به اشجار سرمدی پوشیده شده است. 🍃 حضرت پیامبر خاتم صلی الله علیه وآله به حضرت وصی خاتم فرمود: «أَنَا مَدِينَةُ اَلْحِكْمَةِ وَ هِيَ اَلْجَنَّةُ، وَ أَنْتَ يَا عَلِيُّ بَابُهَا، فَكَيْفَ يَهْتَدِي اَلْمُهْتَدِي إِلَى اَلْجَنَّةِ، وَ لاَ يُهْتَدَى إِلَيْهَا إِلاَّ مِنْ بَابِهَا». دریاب حقیقت بهشت و جنت را که شهر علم نبوی است و باب آن ولایت علوی، و هر که بخواهد به آن شهر وارد شود ناگزیر است از در آن داخل گردد: «وَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا» (بقره، ۱۸۹) 🌸 پس اگر خواهان جنت محمدی و علوی هستی بدان، راهش محبت فاطمی است. حضرت ختمی مآب صلی الله علیه وآله فرمود: «ومَن أرادَ دُخولَ الجَنَّةِ بِغَيرِ حِسابٍ فَليُحِبَّ أهلَ بَيتي». جنت ذات به غیر حساب است اما جنات دیگر حساب دارد. 🍃 در مواقفی که موطن دخول از ابواب بهشتی است سوال می‌کنند و حساب می‌کشند و در قسطاس مستقیم وزن می‌کنند؛ اگر از کسانی بود که «ثَقُلَتْ مَوَازِينُهُ»، او را می‌گویند: «ادْخُلُوهَا بِسَلَامٍ آمِنِينَ» (حجر، ۴۶). اما اگر او را وزنی نبود، «فَلَا نُقِيمُ لَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَزْنًا» اذن ورود نمی‌دهند. در هر حال صفات و افعال سوال دارند، «وَقِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ» (صافات، ۲۴) 🌸 اما در بهشت ذات سوال نیست چون به غیر حساب است. اگر محبت بیاید، محب را در خود فانی می‌کند؛ دیگر سائل و سوال و مسئولی باقی نمی‌ماند، همه محبوب می‌شود، پس چه سوالی؟ «تُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهَارِ وَتُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِ وَتُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَتُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَتَرْزُقُ مَنْ تَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ» (آل‌عمران، ۲۷) 🍃 اگر ذات بتابد لیل و نهار یکی می‌شود، حیات و ممات جمع می‌شود، از شب، روز بیرون می‌آید و از روز، شب و از حی، میت و از میت، حی! یعنی همه او می‌شود. آنجا دیگر چیزی بحسبان نیست بلکه همه در نور جلال فاطمی بغیر حساب است... 🌸 در مقام فاطمی، هر رزقی بغیر حساب است، هر نعمتی احدی است و هر اسمی اسم دیگر را در بر دارد و در عین حال فقط آن اسم نیست؛ یعنی غیرت او اغیار را می‌سوزاند و منادی جلالی ندا می‌دهد: «يَا أَهْلَ اَلْجَمْعِ، نَكِّسُوا رُءُوسَكُمْ وَ غُضُّوا أَبْصَارَكُمْ حَتَّى تَمُرَّ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله عَلَى اَلصِّرَاطِ» 🍃 چون اهل جمع را یارای تماشای نقطه‌ی تلاقی بحر نبوت با بحر ولایت نیست مگر چون ابراهیم خلیل و اولاد طاهرین آن جناب. چه صراط، علی است و عبور فاطمه از صراط مقامی است که ذات علوی، ممسوس در ذات الله می‌شود و بدان تماس، فیضی از مبدأ هستی جاری می‌شود که بدان فیض اقدس، اشجار اسماء و اعیان که هفتاد هزار حجاب نوری و سرادقات عز ربوبی‌اند از زمین فاطمی بیرون کشیده می‌شوند و آن ناموس ذات را مستور به حجب نوری می‌کنند. 🌸 پس محبت فاطمه سلام الله علیها کلید ورود در جنت معانی و صیرورت به مقام بهشت محمدی است و نفس تا بدین محبت نرسد در اضطراب است اما چون محبت حضرت مرضیه سلام الله علیها بر قلب وارد شود، نفس محب، مطمئنه می‌شود و ندای «وَادْخُلِي جَنَّتِي» می‌شنود، آنهم بغیر حساب. 🍃 چرا محبت فاطمه تجلی اعظم ذاتی نباشد در حالیکه او را خدا دوست دارد کما اینکه حق تبارک و تعالی در معراج حبیبش را بدان محبت آگاه فرمود و امر به سجده نمود؛ «یا محمد! إنَّ رَبّك یحب فاطمة فاسجد، فسجدت». سرّ سجده، جلوه‌ی ذات است بر عبد اعنی ظهور محبت فاطمی در قلب، پس تو نیز اگر در دل حب او و اولاد طاهرینش را داری سجده کن! التماس دعا صادقزاده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای که از دل منہ ... امام زمان الّلهُـمَّ‌عَجِّــلْ‌لِوَلِیِّکَـــ‌الْفَـــرَج
. 🌺برخیز و برفروز چراغِ سپیده را 🍃تا بنگرم به روی تو صبح ندیده را 🌺تا سر برآورم به تماشای آفتاب 🍃روشن کنم نگاه سیاهی کشیده را صبحتون پر شور و نشاط امروز تون پر از یهویی های شاد
14.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
࿐᪥•💞💞•᪥࿐ اسلام و احترام به زن 🌼افراد آسیب پذیر باید مورد حمایت قرار گیرند و از بیت المال یا غنائم، خسارت آنها جبران شود. فاتَکُمْ شَیْءٌ، فَآتُوا ،مِثْلَ ما أَنْفَقُوا 🌸 زن،موجودی مستقل،با اراده،انتخابگر و دارای شخصیّت حقیقی و حقوقی مستقل است،تا آنجا که در صدر اسلام،زنان مستقیماً با پیامبر اسلام گفتگو و اظهار نظر می کردند یا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِذا جاءَکَ الْمُؤْمِناتُ یُبایِعْنَکَ 🌼امنیّت از موضوعات مورد توجّه نظام اسلامی است؛هم امنیّت مالی و اقتصادی لا یَسْرِقْنَ هم امنیّت خانوادگی لا یَزْنِینَهم امنیّت جانی «لا یَقْتُلْنَ»هم امنیّت حیثیّتی و عِرضی لا یَأْتِینَ بِبُهْتانٍو هم امنیّت سیاسی،اجتماعی.لا یَعْصِینَکَ فِی مَعْرُوفٍ 🌸اصلاح عقاید،بر اصلاح رفتار مقدم است. 🌼ایمان به تنهایی کافی نیست،تعهد و بیعت بر عمل و اطاعت از رهبر جامعه اسلامی لازم است. اَلْمُؤْمِناتُ یُبایِعْنَکَ عَلی 🌸سلامتِ زن از مفاسد،زمینه سلامت جامعه است. لا یُشْرِکْنَ 🌼در نهی از منکر،با تمام مظاهر منکر مبارزه کنید،اعتقادی لا یُشْرِکْنَ اقتصادی لا یَسْرِقْنَ جنسی لا یَزْنِینَخانوادگی لا یَقْتُلْنَ أَوْلادَهُنَّ ، اجتماعی. لا یَأْتِینَ بِبُهْتانٍ 🌸در نظام اسلامی،رهبری محور است و تمام مردم باید مطیع او باشند.لا یَعْصِینَکَ 🌼 زنان در مسایل عقیدتی،اجتماعی،اخلاقی و سیاسی در کنار مردان هستند و پیامبر اکرم در پرتو وحی با آنان رفتار عادلانه داشت. فَبایِعْهُنَّ 🌸دوست خدا،با کسانی که مورد غضب او هستند،رابطه دوستی ندارد.یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَوَلَّوْا تلاوت تصویری ترجمه گویا تفسیر مختصر سوره ممتحنه ۱۱تا آخر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎◍⃟♥️◍⃟♥️◍⃟♥️◍⃟♥️◍⃟♥️◍⃟♥️ ❥♥️❥ذکر روز چهارشنبه ❥♥️❥یا حی و یا قیـــــوم ❥♥️❥چهارشنبه متعلق است ❥♥️❥به وجود نازنین، امام کاظم ❥♥️❥امام رضا و امام جواد و ❥♥️❥امام هادی علیه السلام السلام علیک یا امام کاظـم(ع) السلام علیک یا امام رضـــا(ع) السلام علیک یا امام جـواد(ع) السلام علیک یا امام هادی(ع) ❥♥️❥تقدیم به روح بلند ❥♥️❥آن چهار بزرگوار صلوات ❥♥️❥اللهم صل علی محمد ❥♥️❥و آل محمد و عجل فرجهم ❥♥️❥روزتان پر از عطر ❥♥️❥ خوش خدای مهربان =====🍃🌺🍃=====
20.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐ @Quran124 ࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐ 😔آیا آه دل این مادران، کارساز خواهد بود؟😭💔 ┄┅═✧❁🌼❁✧═┅┄ 💠 تقدیمی اندیشکده "علوم قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید"
بسمه تعالی شانه معانی ومراتب مختلف نفس قسمت۳ در مناجات‌الشّاكين از مناجات خمس‌عشر منسوب‌به امام سجّاد عليه‌السّلام در مقام شکایت از نفس امّاره است که: إلٰهِی إِليْكَ أَشْكُو نَفْساً بِالسُّوءِ أَمّٰارَةً وَ إِلَى الْخَطيئَةِ مُبٰادِرَةً وَ بِمَعٰاصِيكَ مُولَعَةً وَ لِسَخَطِكَ مُتَعَرِّضَةً؛ تسْلُكُ بِی مَسٰالِكَ الْمَهٰالِكِ وَ تَجْعَلُنِی عِنْدَكَ أَهْوَنَ هٰالِك، مَيّٰالَةً إِلَى اللَّعِبِ وَ اللَّهْوِ، مَمْلُوَّةً بِالْغَفْلَةِ وَالسَّهُوِ، تُسْرِعُ بِی إِلَى الْحَوْبَةِ وَ تُسَوِّفُنِي بِالتَّوْبَةِ: خدایا! نزد تو از نفسی شکایت می‌کنم که بسیار به بدی فرمان می‌دهد و به کارهای خطا مبادرت می‌ورزد و نسبت‌به انجام معصیتِ تو حریص است و متعرّض آنچه موجب غضب تو است، می‌شود؛ مرا به راه‌های هلاکت و تباهی می‌برد و نزد تو از پست‌ترین هلاک‌شدگان قرار می‌دهد؛ به لهو و لعب بسیار تمایل دارد و از غفلت و اشتباه‌کاری آکنده است؛ حرکتم به‌سوی گناه را شتاب می‌بخشد و توبه‌کردنم را به تأخیر می‌افکند. این، خصوصیات نفس امّاره است؛ سياهِ‌سياه و كَدر و تمام توانش را گذاشته است روی وادار کردن من به بدی. امّا شما شروع می‌كنيد به كار كردن روی آن؛ كمی كه آن را شفّاف كرديد، می‌شود نفس لوّامه؛ نفس سرزنش­گر. كه در اثر آن، بعد از اینکه كار بدی می‌كنید، به خود می‌گويید اين چه كاری بود من كردم؟ كاش نكرده بودم! خودتان را سرزنش می‌کنید. اين مرحلۀ لوّامگی نفس است. اين همان نفس قبلی است كه از امّارگی به لوّامگی منتقل شده است. همین نفس لوّامه را هم باز می‌توانید تزکیه، تصفیه، تهذیب، پاک و کدورت‌زدایی کنید. ادامه دارد التماس دعا صادقزاده
پیام روز چهارشنبه 🌹 قضا شدن نماز صبح به چه قیمت؟!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسمه تعالی شانه معانی ومراتب مختلف نفس قسمت۴ در این صورت به نفس مُلهَمه می‌رسید؛ که قرآن دربارۀ آن فرمود: وَ نَفْسٍ وَ مٰا سَوّٰاهٰا، فَأَلْهَمَهٰا فُجُورَهٰا وَ تَقْوٰاهٰا: و سوگند به نفس و آنچه آن را متناسب و متوازن ساخت و آلودگی‌ها و پرواپیشگی‌ها را به آن الهام فرمود. این شد نفس مُلهَمه. نفسی که الهامات را دریافت می‌کند. آن سنگ خارای سیاه اوّلیّه حالا تبدیل شده است به یک شیشه‌ی مات. اگر نفس را از این هم بیشتر تصفیه و کدورت‌زدایی کنید، شفّاف‌تر می‌شود و به نفس مطمئنّه تبدیل می‌شود که قرآن خطاب به آن فرمود: يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلىٰ رَبِّكِ: ای نفس به آرامش رسیده! به‌سوی پروردگارت بازگرد. آن نفس دیگر بین خوبی و بدی آمدوشد ندارد و در خوبی تثبیت شده و به آرامش رسیده و حسابش یک­سره شده است. همان‌طور که اوّل در حالت امّارگی، یک­سره بدی بود، حالا در خوبی حسابش یک­سره شده است. این‌طور نیست که یک روز گناه کند و یک روز ثواب؛ یک روز دروغ بگوید و یک روز راست؛ یک روز حسد بورزد و یک روز با خوشحالی، موفقیّت­های دیگران را پذیرا باشد؛ یک روز از خدا غافل باشد و یک روز ذاکر و به یاد خدا باشد. در این مرحله نفس به آرامش رسیده است و متلاطم و متلوّن و متغیّر نیست. اگر باز هم از نفس کدورت‌زدایی کنید، از این هم شفّاف‌تر می‌شود و به نفس راضیه تبدیل می‌شود. قرآن فرمود: يٰا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلىٰ رَبِّكِ رٰاضِيَةً: ای نفس به آرامش رسیده! به‌سوی پروردگارت بازگرد در حالی که از خدا خشنود و راضی هستی. این نفسِ راضیه است و از خدا راضی است و از هرچه خدا می‌کند و می‌گوید، با خشنودی استقبال می‌کند و مقدّرات الهی را به شیرینی تحویل می‌گیرد و پذیرا می‌شود. هم از مقدّرات تکوینیِ خداوند راضی است، یعنی از هر اتّفاقی که خدا برایش پیش می‌آورد و از هر شرایطی که او را در آن قرار می‌دهد، راضی است، هم از مقدّرات تشریعی خدا راضی است، یعنی از دستورات و احکامی که خدا برای او در قالب اوامر دینی صادر کرده است، راضی است و آنها را هم به خشنودی تحویل می‌‎گیرد و می‌پذیرد. با تلخ‌کامی چادر سرش نمی‌کند؛ بلکه از چادر سر کردن لذّت می‌برد. با تلخ‌کامی نماز نمی‌خواند؛ به زور خودش را وادار به روزه نمی‌کند؛ بلکه به گوارایی و خشنودی دستورات الهی را انجام می‌دهد. این نفس راضیه است. در صورت ادامه‌ی کدورت‌زدایی و تزکیه‌ی نفس، نهایتاً به نفس مَرضیّه تبدیل می‌شود؛ که قرآن فرمود: رٰاضِيَةً مَرْضِيَّةً: در حالی که هم تو از پروردگارت خشنودی و هم پروردگارت از تو راضی است. حالا دیگر او مورد رضایت خداست. خدا او را پسندیده است. به قول شاعر: یار پسندید مرا. این نفس، مَرضیّه‌ی خداست. این همان نفس است که پی‌درپی متحوّل شد؛ تغییر کرد و از امّارگی رسید به نفس مرضیّه. نفس هر چه شفّاف می‌شود، نور و کمالات روح، در ظاهر وجود شخص بیشتر ظهور می‌کند. تا اینکه به‌قدری زلال می‌شود که گویا اصلاً وجود ندارد. یعنی حائلی که بین روح و او بود، گویا دیگر اصلاً نیست. تمامیّت کمال و نور روح در شخص ظهور می‌کند. مسیر تهذیب و تزکیه‌ی نفس این است. ادامه دارد التماس دعا صادقزاده