ذُرِّيَّةً بَعْضُهَا مِن بَعْضٍ وَاللّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ (34)
فرزندانى كه بعضى از آنان از (نسل) بعضى ديگرند (از پدران برگزيده زاده شده و در پاكى همانند يكديگرند) و خداوند شنواى داناست.
- در طول تاريخ، دودمان نبوّت از نسل پاكان بوده است. «اصطفى... على العالمين ذريّة...»
- بعضى از ويژگى ها وكمالات از طريق وراثت منتقل مى شود. «بعضها من بعض»
- خداوند حتّى بر گفتار ورفتار برگزيدگان خود نظارت دارد. «اصطفى... سميع عليم»
🌺روش های قرآنی برای داشتن حال خوب:🌺
🍂۴_ توقع نداشتن از دیگران:
🔸إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنكُمْ جَزَاء وَلَا شُكُوراً
(انسان /٩)
⚡️ترجمه :
ما براى رضاى خدا به شما طعام مى دهيم و از شما پاداش و تشكّرى نمى خواهيم.
🔴 آدمهایی که از دیگران توقع تشکر و محبت دارن، اگر عکس العمل مناسب را دریافت نکنند، حالشون بد میشه.
💥اما کسانی که فقط بخاطر خدا کار انجام میدن و حتی خوبی، محبت و لطف کردنشونم بخاطر خداست نه بخاطر قدردانی طرف مقابل، همیشه حالشون خوبه.
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺
🍂برای هر کاری بسم الله بگویید🍂
⚡️بسم الله الرحمن الرحیم یعنی :
خدایا من بدون تو هیچم.
من با اتصال به تو و کمک گرفتن از تو میتوانم منشأ اثر باشم.
⚡️بسم الله الرحمن الرحیم یعنی :
خدایا من بسیار به دستگیری تو نیاز دارم.
⚡️بسم الله الرحمن الرحیم یعنی :
خدایا من بیش از هرچیز، به رحمت تو نیاز دارم.
هم به رحمت عام تو که مادی است.
و هم به رحمت خاص تو که معنوی است.
🔸و در یک کلام؛
بسم الله الرحمن الرحیم یعنی :
خدایا کمکم کن.
❣ #تدبر_در_قرآن
📢 آدمی مختار آفریده شده! خودش باید انتخاب کند! خودش باید بخواهد و حرکت کند که خدا هم بگیرد دستش را تا رسیدن به قله خوشبختی و کمال! ولی کسی که خودش نمیخواهد و با نمک نشناسی و گناه، دستش را جدا میکند از میان دستان خدا، تیشه به خوشبختی خودش زده و خدا هم بیخیالش شده و محروم میشود از تمام تبصرههای بخشش و مغفرت!
🌴 سوره نساء 🌴
🕋 إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَظَلَمُوا لَمْ يَكُنِ اللَّـهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَلَا لِيَهْدِيَهُمْ طَرِيقًا «168»
⚡️ترجمه:
آنانکه کافر و ستمگر شدند هیچ گاه خدا آنان را نخواهد آمرزید و به راهی هدایت نخواهد نمود.
قران صبحگاهی
سلام علیکم
هروز یک آیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
آیه35🌹ازسوره آل عمران 🌹
إِذْ قالَتِ امْرَأَتُ عِمْرانَ رَبِّ إِنِّي نَذَرْتُ لَكَ ما فِي بَطْنِي مُحَرَّراً فَتَقَبَّلْ مِنِّي إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ
(بياد آور) هنگامى كه همسر عمران گفت: پروردگارا! همانا من نذر كردهام آنچه را در رحم دارم، براى تو آزاد باشد (و هيچگونه مسئوليّتى به او نسپارم تا تمام وقت خود را صرف خدمت در بيتالمقدّس كند،) پس از من قبول فرما، كه براستى تو شنواى دانايى
آیه35🌹ازسوره آل عمران 🌹
إِذْ =یادکن آنگاه که
قالَتِ=گفت
امْرَأَتُ=زن
عِمْرانَ=عمران
رَبِّ =پروردگارا
إِنِّي=همانا من
نَذَرْتُ=نذر کردم
لَكَ=برای تو
ما =آنچه را
فِي=در
بَطْنِي=شکم من است
مُحَرَّراً=برای خدمت معبد آزاد باشد
فَتَقَبَّلْ=پس بپذیر
مِنِّي=از من
إِنَّكَ=همانا تو
أَنْتَ=خود
السَّمِيعُ=آن شنوای
الْعَلِيمُ=دانایی
إِذْ قَالَتِ امْرَأَةُ عِمْرَانَ رَبِّ إِنِّي نَذَرْتُ لَكَ مَا فِي بَطْنِي مُحَرَّراً فَتَقَبَّلْ مِنِّي إِنَّكَ أَنتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ (35):
(بیاد آور) هنگامى كه همسر عمران گفت: پروردگارا! همانا من نذر كردهام آنچه را در رحم دارم، براى تو آزاد باشد (و هیچگونه مسئولیّتى به او نسپارم تا تمام وقت خود را صرف خدمت در بیتالمقدّس كند،) پس از من قبول فرما، كه براستى تو شنواى دانایى.
چنانكه در تفاسیر و كتب روایى آمده است: دو خواهر به نامهاى «حَنّه» و «اشیاع»، كه اوّلى همسر «عمران» از شخصیّتهاى برجسته بنىاسرائیل، و دوّمى همسر زكریّاى پیامبر بود، بچّهدار نمىشدند. روزى «حَنّه» زیر درختى نشسته بود، پرندهاى را دید كه به جوجههایش غذا مىدهد. محبّت مادرانه، آتش عشقِ به فرزند را در وجود او شعلهور ساخت، در همان حال دعا كرد و مستجاب شد. از سوى دیگر به شوهرش الهام شد كه فرزندش از اولیاى خدا خواهد بود وبیماران را شفا و مردگان را زنده خواهد كرد.
وقتى «حَنّه» حامله شد، پیشبینى كرد آن فرزندى كه كارهاى خارقالعاده انجام دهد، پسر خواهد بود، لذا نذر كرد كه فرزندش خدمتكار بیتالمقدّس شود. امّا چون نوزاد به دنیا آمد، دیدند دختر است. آنها فهمیدند كه آن الهام الهى در مورد خود مریم نبوده است، بلكه درباره فرزند او خواهد بود.[40]
-----
40) كافى، ج1، ص 535.
- رشد معنوى زن تا آنجا بالا مىرود كه بعد از سالها انتظار، فرزند خود را نذر خدمت خانه خدا مىكند. «امرأت عمران ربّ انّى نذرت لك»
- افراد دوراندیش، قبل از تولّدِ فرزند به فكر مسیر خدمات او نیز هستند. «نذرت لك ما فى بطنى محرّراً»
- از خود بگذریم و تنها در راه خدا صرف كنیم. «نذرتُ لك»
- خدمت در مسجد به قدرى ارزشمند است كه اولیاى خدا عزیزان خود را قبل از تولّد نذر آن مىكنند. «نذرت لك...»
- موضوع نذر، تاریخى بس طولانى در ادیان الهى دارد. «ربّ انّى نذرت»
- مادر، نوعى ولایت بر فرزند دارد. «نذرت لك ما فى بطنى»
- میان گذشت از فرزند و برگزیدگى خداوند رابطه است. «اصطفى... آلعمران... نذرت لك ما فى بطنى محرّراً»
- كسانى در خدمات دینى موفّقترند كه تمام وجود خود را صرف خدمت نمایند، نه بخشى از وقت را. «محرّراً»
- خدمت فرزند به مادر، حقّ طبیعى مادر و قابل گذشت است. «محرّرا»
- اگر عزیزترین ومحبوبترین چیزها را مىدهید، به فكر قبولى آن نیز باشید. «فتَقبَّل»