eitaa logo
زندگی با قران
158 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
0 فایل
💎 اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
قران صبحگاهی سلام علیکم هروز یک آیه بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ قَدْ كَانَ لَكُمْ آيَةٌ فِي فِئَتَيْنِ الْتَقَتَا فِئَةٌ تُقَاتِلُ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَأُخْرَي كَافِرَةٌ يَرَوْنَهُم مِّثْلَيْهِمْ رَأْيَ الْعَيْنِ وَاللّهُ يُؤَيِّدُ بِنَصْرِهِ مَن يَشَاءُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَعِبْرَةً لَّأُوْلِي الأَبْصَارِ (13) به يقين در دو گروهى كه (در جنگ بدر) با هم روبرو شدند، براى شما نشانه (و درس عبرتى) بود. گروهى در راه خدا نبرد مى كردند و گروه ديگر كه كافر بودند (در راه شيطان و هوس خود.) كفّار به چشم خود مسلمانان را دو برابر مى ديدند (واين عاملى براى ترس آنان مى شد) وخداوند هر كس را بخواهد به يارى خود تأييد مى كند. همانا در اين امر براى اهل بينش، پند وعبرت است. آیه13🌹ازسوره آل عمران 🌹 قَدْ = به راستی كانَ=بود لَكُمْ=برای شما آيَةٌ=نشانه ای بزرگ ازقدرت خدا فِي فِئَتَيْنِ=دردوگروهی که الْتَقَتا =درجنگ بدر با هم روبه رو شدند فِئَةٌ=گروهی تُقاتِلُ = می جنگیدند فِي =در سَبِيلِ =راه اللَّهِ=الله وَ أُخْرى‌=وگروه دیگری که كافِرَةٌ =کافر بودند يَرَوْنَهُمْ = می دیدند آنان را مِثْلَيْهِمْ=دوبرابر خودشان رَأْيَ=به دیدن الْعَيْنِ=باچشم وَ اللَّهُ=والله يُؤَيِّدُ=تأييد می کند بِنَصْرِهِ =به یاری خود مَنْ =هرکه را يَشاءُ=خواهد إِنَّ=همانا فِي=در ذلِكَ=اين(کار) لَعِبْرَةً= البته پندی است لِأُولِي الْأَبْصارِ= برای صاحبان بینش تفسیر ایه صبحگاهی 👇 https://eitaa.com/ghoransobghahi
تفسیر ایه صبحگاهی قَدْ كَانَ لَكُمْ آيَةٌ فِي فِئَتَيْنِ الْتَقَتَا فِئَةٌ تُقَاتِلُ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَأُخْرَى كَافِرَةٌ يَرَوْنَهُم مِّثْلَيْهِمْ رَأْيَ الْعَيْنِ وَاللّهُ يُؤَيِّدُ بِنَصْرِهِ مَن يَشَاءُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَعِبْرَةً لَّأُوْلِي الأَبْصَارِ (13): به یقین در دو گروهى كه (در جنگ بدر) با هم روبرو شدند، براى شما نشانه (و درس عبرتى) بود. گروهى در راه خدا نبرد مى‏كردند و گروه دیگر كه كافر بودند (در راه شیطان و هوس خود.) كفّار به چشم خود مسلمانان را دو برابر مى‏دیدند (واین عاملى براى ترس آنان مى‏شد) وخداوند هر كس را بخواهد به یارى خود تأیید مى‏كند. همانا در این امر براى اهل‏بینش، پند وعبرت است. این آیه مربوط به جنگ بدر است كه دو گروهِ مسلمانان و كفّار در برابر یكدیگر قرار گرفتند. در این نبرد تعداد مسلمانان سیصد وسیزده نفر بود كه هفتاد وهفت نفر آنها از مهاجرین و دویست وسى وشش نفر از انصار بودند. پرچمدار مهاجرین حضرت على علیه السلام و پرچمدار انصار سعدبن عباده بود. مسلمانان هفتاد شتر، دو اسب، شش زره و هشت شمشیر داشتند، ولى لشكر كفر بیش از هزار رزمنده و صد اسب‏سوار داشت. مسلمانان در آن جنگ با دادن بیست ودو شهید - 14 نفر از مهاجرین و8 نفر از انصار - بر دشمن كافر با 70 كشته و70 اسیر پیروز شدند. جنگ بدر با پیش بینى قبلى انجام نشد. هدف، مصادره اموال كفّار به تلافى مصادره‏ى اموال مسلمین مهاجر از مكّه بود كه به جنگ و برخورد نظامى انجامید. «فى فئتین التقتا» سؤال: در این آیه مى‏خوانیم كه كفّار، مسلمانان را دو برابر دیدند؛ «یرونهم مثلیهم» در حالى كه در آیه 44 سوره انفال مى‏خوانیم: مسلمانان در چشم كفّار كم جلوه كردند؛ «یقلّلكم فى اعینهم» چگونه چنین چیزى ممكن است؟ پاسخ: در آغاز جنگ، مسلمین را كم دیدند تا جرأت هجوم پیدا كنند و از كفّار مكّه كمك نخواهند، ولى در هنگام جنگ، آنان را زیادى دیدند و خود را باختند. بنابراین كم دیدن و زیاد دیدن در دو مرحله و دو زمان بود، لذا تناقضى نیست.[15] ----- 15) تفسیر صافى. - هدف جنگ باید خدا و دین خدا باشد. «فى سبیل اللّه» - رزمندگان مسلمان داراى یك هدف هستند. «فئة تقاتل فى سبیل اللّه» (ولى رزمندگان كافر هركدام براى هدفى به جنگ آمده‏اند.) - آنجا كه خدا بخواهد دیدها، برداشت‏ها و افكار عوض مى‏شود. با همین چشم همین جمعیّت را دو برابر مى‏بیند. «یرونهم مثلیهم رأى العین» - یكى از امدادهاى غیبى، ایجاد رُعب در دل دشمنان است. «یرونهم مثلیهم... و اللّه یؤیّد» - جنگ بدر نشان داد كه اراده خداوند بر اراده خلق غالب، و تنها امكانات مادّى، عامل پیروزى نیست. «یؤیّد بنصره من یشاء» - گرچه خداوند هر كس را بخواهد یارى مى‏كند؛ «من یشاء» ولى شرط یارى آن است كه مردم در مقام نصرت دین او بپاخیزند.[16] «فى سبیل اللّه» - هدف از بیان تاریخ باید عبرت و پندگیرى باشد. «لعبرة» - گرچه حوادث براى همه مایه‏ى پند و عبرت است؛ «كان لكم آیة» ولى درس گرفتن از نشانه‏ها، بصیرت وبینش مى‏خواهد. «لعبرة لأولى الأبصار» - كسانى كه از جنگ بدر درس نگیرند، صاحب بصیرت نیستند. «لعبرةلاولى الابصار» ----- 16) در جاى دیگر نیز مى‏فرماید: «ان تنصروا اللّه ینصركم» محمّد، 7.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺سبک زندگی قرآنی:🌺 🍂موانع بصیرت را برطرف کنید.🍂 🔶أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَي عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَي سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَي بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَن يَهْدِيهِ مِن بَعْدِ اللَّهِ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ. (جاثیه/۲۳) 💥پیروی از هوای نفس، یکی از موانع بصیرت است. ⚡️هوى پرستى ابزار شناخت را از كار مى اندازد، نه چشم حقيقت را مى بيند و نه گوش حقّ را مى شنود و نه دل درك صحيح دارد. ❌اگر هوى پرستى حاكم شد، علم از كارآيى مى افتد. (وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَي عِلْمٍ) هوا پرستى حتّى دانشمندان و خواص را منحرف مى كند.  https://eitaa.com/ghoransobghahi
. ❣ 📢 از مهمترین ترفندهای شیطان برای گمراهی ما بندگان، آرزوها و هوسهای دور و دراز دنیوی است که ما را سالها از خدا و قرآن و ولایت جدا میکنند! 🌴 سوره نساء 🌴 🕋 وَلَأُضِلَّنَّهُمْ وَلَأُمَنِّيَنَّهُمْ وَلَآمُرَنَّهُمْ... «119» ⚡️ترجمه: و آنها را گمراه می کنم و بر آرزوها سرگرمشان میکنم و به آنها فرمان میدهم... https://eitaa.com/ghoransobghahi
📖🌸 سه جیم در مورد قرآن 🌸📖 🥀🌴🥀🌴🥀🌴🥀🌴🥀 1⃣ جاودانگی قرآن ✴️ وَأُوحِيَ إِلَيَّ هَٰذَا الْقُرْآنُ لِأُنذِرَكُم بِهِ وَمَن بَلَغَ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻗﺮﺁﻥ [ ﻛﻪ ﮔﻮﺍﻫﻲ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﺣﻘّﺎﻧﻴّﺖ ﻧﺒﻮّﺕ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ] ﺑﻪ ﻣﻦ ﻭﺣﻲ ﺷﺪﻩ ﺗﺎ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺁﻥ ﺷﻤﺎ ﻭﻫﺮ ﻛﺲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻣﻰ ﺭﺳﺪ ﺑﻴﻢ ﺩﻫﻢ.(انعام١٩) 2⃣ جهانی بودن دعوت قرآن ✴️ تَبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَىٰ عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺳﻮﺩﻣﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺑﺮﻛﺖ ﺍﺳﺖ ﺁﻧﻜﻪ ﻓﺮﻗﺎﻥ ﺭﺍ [ ﻛﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﺟﺪﺍ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺣﻖ ﺍﺯ ﺑﺎﻃﻞ ﺍﺳﺖ ] ﺑﻪ ﺗﺪﺭﻳﺞ ﺑﺮ ﺑﻨﺪﻩ ﺍﺵ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩ ، ﺗﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﺑﻴﻢ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ .(فرقان ١) 3⃣ جامعیت احکام قرآن ✴️ وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتَابِ وَمُهَيْمِنًا عَلَيْهِ ﻭ ﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﻛﺘﺎﺏ [ ﻗﺮﺁﻥ ] ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺭﺳﺘﻲ ﻭ ﺭﺍﺳﺘﻲ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺗﻮ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺗﺼﺪﻳﻖ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻛﺘﺎﺏ ﻫﺎﻱ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﻭ ﻧﮕﻬﺒﺎﻥ ﻭ ﮔﻮﺍﻩ ﺑﺮ [ ﺣﻘّﺎﻧﻴّﺖ ﻫﻤﻪ ] ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ.(مائده ٤٨) [جامعیت قرآن بر کتب پیشین] 🥀🌴🥀🌴🥀🌴🥀🌴🥀 https://eitaa.com/ghoransobghahi
قران صبحگاهی سلام علیکم هروز یک آیه بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاء وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاللّهُ عِندَهُ حُسْنُ الْمَآبِ (14) عشق وعلاقه به زنان وفرزندان پسر واموال زياد از طلا ونقره واسبان ممتاز وچهارپايان و كشتزارها كه همه از شهوات و خواسته هاى نفسانى است، در نظر مردم جلوه يافته است، (در حالى كه) اينها بهره اى گذرا از زندگانى دنياست و سرانجام نيكو تنها نزد خداوند است. آیه 14🌹ازسوره آل عمران 🌹 زُيِّنَ =آراسته شده است لِلنَّاسِ =برای مردمان حُبُّ=دوست داشتن الشَّهَواتِ=خواسته های نفس مِنَ=از النِّساءِ =زنان وَ الْبَنِينَ=وفرزندان وَ الْقَناطِيرِ =وداریی های الْمُقَنْطَرَةِ =هنگفت مِنَ=از الذَّهَبِ=طلا وَ الْفِضَّةِ=ونقره وَ الْخَيْلِ=واسب های الْمُسَوَّمَةِ=نشاندار وَ الْأَنْعامِ =وچهارپایان دامی وَ الْحَرْثِ=وکشتزارها ذلِكَ=اين مَتاعُ =بهره ی الْحَياةِ =زندگی الدُّنْيا =دنیوی است وَ اللَّهُ=والله عِنْدَهُ=نزد اوست حُسْنُ=نیک الْمَآبِ‌= فرجامی تفسیر ایه صبحگاهی 👇 https://eitaa.com/ghoransobghahi
تفسیر ایه صبحگاهی زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاء وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاللّهُ عِندَهُ حُسْنُ الْمَآبِ (14): عشق وعلاقه به زنان وفرزندان پسر واموال زیاد از طلا ونقره واسبان ممتاز وچهارپایان و كشتزارها كه همه از شهوات و خواسته‏هاى نفسانى است، در نظر مردم جلوه یافته است، (در حالى كه) اینها بهره‏اى گذرا از زندگانى دنیاست و سرانجام نیكو تنها نزد خداوند است. «قَناطیر» جمع «قِنطار» به معناى مال زیاد است وآمدن كلمه‏ى «مُقَنطرة» به دنبال آن، براى تأكید بیشتر است. نظیر اینكه بگوییم: آلاف و اُلوف، هزاران هزار. «خَیل» به معناى اسب و اسب سوار، هردو آمده است و «مُسَوّمة» یعنى نشاندار. اسب‏هایى كه به خاطر زیبایى اندام و یا تعلیمى كه مى‏دیدند، داراى برجستگى‏هاى خاصّى مى‏شدند، به آنها «خَیل مُسوّمة» مى‏گفتند. جلوه‏كردن دنیا در نظر انسان، گاهى از طریق خیالات شخصى و گاهى از سوى شیطان و گاهى از جانب اطرافیان متملّق صورت مى‏گیرد. از طریق اوهام شخصى: «یحسبون انّهم یُحسِنون صُنعاً»[17] و «فرَآه حسَناً»[18] و از سوى شیطان: «زُیّن لهم الشیطان اعمالهم»[19] و از طرف اطرافیان متملّق «زُیّن لفرعون سوء عمَله»[20] مصادیق جلوه‏هاى دنیا كه در آیه ذكر شده، با توجّه به زمان نزول آیه است و مى‏تواند در هر زمانى مصادیق جدیدى داشته باشد. طلا و نقره، كنایه از ثروت اندوزى، و اسب كنایه از مركب و وسیله‏ى نقلیّه است. سؤال: با اینكه خداوند زینت بودن مال و فرزند را پذیرفته است؛ «المال و البنون زینة الحیوة الدنیا»[21] پس چرا این آیه در مقام انتقاد است؟ پاسخ: زینت بودن چیزى، غیر از دلبستگى به آن است. در این آیه انتقاد از دلبستگى شدید است كه از آن به «حبّ الشهوات» تعبیر مى‏كند. كلمه‏ى «بَنین» شامل دختران نیز مى‏شود، نظیر اینكه مى‏گوییم: عابرین محترم از پیاده‏رو حركت كنند كه شامل زنان عابر نیز مى‏شود. امام صادق‏علیه السلام با استناد به «حبّ الشهوات من النساء...» فرمودند: مردم در دنیا و آخرت از چیزى بیشتر از زنان لذّت نمى‏برند... اهل بهشت نیز بیش از هر چیز به نكاح تمایل دارند تا خوردنى‏ها و آشامیدنى‏ها.[22] این روایت دلیل تقدّم «النساء» را بر دیگر موارد بیان مى‏كند. ----- 17) كهف، 104. 18) فاطر، 8. 19) انعام، 43. 20) غافر، 37. 21) كهف، 46. 22) كافى، ج 5، ص‏321. - علاقه‏ى طبیعى به مادّیات، در نهاد هر انسانى وجود دارد، آنچه خطرناك است فریب خوردن از زینت‏ها وجلوه‏هاى آن، وعدم كنترل دلبستگى‏هاست. «زُیّن للنّاس...» - جلوه‏ى دنیا براى مردمِ عادّى است، نه افراد فرزانه.[23] «زُیّن للناس» - علاقه‏ى بیش از حدّ به زن وفرزند، بیش از هر چیز مایه‏ى دلبستگى انسان به دنیا مى‏گردد. «حبّ الشهوات من النساء والبنین» - مراقب باشیم كه زینت‏ها وجلوه‏هاى دنیا، مقدّمه‏ى غفلت از آخرت است. «زُیّن للناس... واللّه عنده حسن المآب» - یكى از عوامل بد عاقبت شدن، شیفتگى و دلبستگى به دنیاست. زیرا عاقبت نیكو تنها نزد خداست. «زُیّن للناس... واللّه عنده حسن المآب» - یكى از شیوه‏هاى تربیتى، تحقیر مادّیات و بیان عظمت معنویات است. «ذلك متاع الحیوة الدنیا واللّه عنده حسن المآب» - بهترین راه براى كنترل علائق مخرّب، مقایسه آن با الطاف جاودانه‏ى الهى است. «واللّه عنده حسن المآب» ----- 23) در نظر همسر فرعون كه فرزانه‏ى تاریخ است، كاخ و طلاى او بى‏ارزش است. «نجّنى من فرعون و عمله». تحریم، 11.