قران صبحگاهی
سلام علیکم
هروز یک آیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
فَإنْ حَآجُّوكَ فَقُلْ أَسْلَمْتُ وَجْهِيَ لِلّهِ وَمَنِ اتَّبَعَنِ وَقُل لِّلَّذِينَ أُوْتُواْ الْكِتَابَ وَالأُمِّيِّينَ أَأَسْلَمْتُمْ فَإِنْ أَسْلَمُواْ فَقَدِ اهْتَدَواْ وَّإِن تَوَلَّوْاْ فَإِنَّمَا عَلَيْكَ الْبَلاَغُ وَاللّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ (20)
(از اين رو) پس اگر با تو به گفتگو وستيز ومحاجّه برخاستند، (با آنها مجادله مكن و) بگو: من و پيروانم روى به خدا تسليم كرده ايم. و به اهل كتاب (يهود و نصارى) و اُميّين (مشركان بى سواد مكّه) بگو: آيا شما هم (در برابر خدا) تسليم شده ايد، پس اگر تسليم شدند و اسلام آوردند همانا هدايت يافته اند، و اگر سرپيچى كردند (نگران مباش، زيرا) وظيفه ى تو فقط رساندن دعوت الهى است، (نه اجبار واكراه) و خداوند به حال بندگان بيناست.
تفسیر ایه صبحگاهی
https://eitaa.com/ghoransobghahi
آیه20🌹ازسوره آل عمران 🌹
فَإِنْ=واگر
حَاجُّوكَ =باتو چون وچرا کنند
فَقُلْ= پس بگو
أَسْلَمْتُ =تسليم کرده ام
وَجْهِيَ =خودرا
لِلَّهِ =برای الله
وَ مَنِ =وهرکه
اتَّبَعَنِ=مرا پیروی کرد نیز چنین است
وَ قُلْ=وبگو
لِلَّذِينَ =به کسانی که
أُوتُوا =داده شده اند
الْكِتابَ =کتاب آسمانی
وَ الْأُمِّيِّينَ=به درس ناخواندگان
أَ أَسْلَمْتُمْ =آیا شماهم تسليم شدهايد
فَإِنْ=پس اگر
أَسْلَمُوا =تسليم شوند
فَقَدِ=به راستی
اهْتَدَوْا =هدايت شده اند
وَ إِنْ=واگر
تَوَلَّوْا =روی برتابند
فَإِنَّما=پس جز این نیست که
عَلَيْكَ=برتو
الْبَلاغُ =رساندن پیام است
وَ اللَّهُ =والله
بَصِيرٌ=بیناست
بِالْعِبادِ=به حال بندگان
تفسیر ایه صبحگاهی
فَإنْ حَآجُّوكَ فَقُلْ أَسْلَمْتُ وَجْهِيَ لِلّهِ وَمَنِ اتَّبَعَنِ وَقُل لِّلَّذِينَ أُوْتُواْ الْكِتَابَ وَالأُمِّيِّينَ أَأَسْلَمْتُمْ فَإِنْ أَسْلَمُواْ فَقَدِ اهْتَدَواْ وَّإِن تَوَلَّوْاْ فَإِنَّمَا عَلَيْكَ الْبَلاَغُ وَاللّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ (20):
(از این رو) پس اگر با تو به گفتگو وستیز ومحاجّه برخاستند، (با آنها مجادله مكن و) بگو: من و پیروانم روى به خدا تسلیم كردهایم. و به اهل كتاب (یهود و نصارى) و اُمیّین (مشركان بىسواد مكّه) بگو: آیا شما هم (در برابر خدا) تسلیم شدهاید، پس اگر تسلیم شدند و اسلام آوردند همانا هدایت یافتهاند، و اگر سرپیچى كردند (نگران مباش، زیرا) وظیفهى تو فقط رساندن دعوت الهى است، (نه اجبار واكراه) و خداوند به حال بندگان بیناست.
اینكه مىگویند: سخن كز دل برآید، لاجرم بر دل نشیند، قانون كلّى نیست. زیرا سخن پیامبر از دل بود، ولى بر دل كفّار نمىنشست. با آنكه حضرت از عمق دل
مىفرمود: «اَسلمتُ وجهى» من با تمام وجود تسلیم خدا هستم، امّا گروهى اعراض مىكردند؛ «وان تولّوا»
محور اصلى دین، اسلام به معناى تسلیم حقّ بودن است كه در آیهى قبل و این آیه چهار بار مطرح شده است. «الاسلام، اسلمت، اسلمتم، اسلموا»
- جدال و محاجّه، از خصلتهاى مخالفان انبیاست. «فان حاجّوك»
- ابلاغِ رسالت واستدلال آرى، ولى ستیز با افراد لجوج ممنوع. «فان حاجّوك فقل اسلمتُ»
- به مجادلات بىنتیجه و بیهوده، پایان دهید. «فان حاجّوك فقل اسلمتُ»
- در گفتگوها، موضع خود ویاران خود را صریح اعلام كنیم. «فان حاجّوك فقل اسلمتُ... ومن اتبعن»
- پیروان واقعى پیامبر، كسانى هستند كه تسلیم خدا باشند. «اسلمتُ وجهى و من اتبعن»
- آنچه انسان را در برابر گفتگوهاى مغرضانه حفظ مىكند، اتصال به خداوند است. «اسلمت وجهى للّه»
- انبیا با تمام وجود و با عشق و نشاط به خدا دل بستهاند. «وجهى للّه»
- توجّه رهبر، باید هم به افراد با فرهنگ باشد و هم به عوام مردم. «اوتوا الكتاب و الامیّین»
- كتابهاى آسمانى، یك سند فرهنگى ارزشمند براى جوامع بشرى است. در آیه مردم به دو دسته تقسیم شدهاند؛ فرهنگیان وعوام. «اوتوا الكتاب و الامیّین»
- هدایت واقعى، در سایهى تسلیم بودن در برابر خداوند است. «فان اسلموا فقد اهتدوا»
- انسان در انتخاب راه آزاد است، نه مجبور. «فان اسلموا... و ان تولّوا...»
- علم و كتاب به تنهایى كافى نیست، چه بسا علم باشد، ولى تسلیم نباشد. «اوتوا الكتاب... وان تولّوا»
- ما مأمور انجام وظیفهایم، نه ضامن نتیجه. «انمّا علیك البلاغ»
- خداوند از طریق پیامبران، با مردم اتمام حجّت مىكند. «فانما علیك البلاغ»
.
❣ #تدبر_در_قرآن
📢 مراقب رفتارمان در خانواده باشیم که خدا دارد نگاهمان میکند! آنهایی که در خانواده و زندگی مشترک، مرامشان گذشت و مهربانی است، به تقوا و ایمان نزدیکترند و نزد خدا بیشتر عزیز میشوند.
🌴 سوره نساء 🌴
🕋 وَإِن تُحْسِنُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّـهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا «128»
⚡️ترجمه:
و اگر (درباره یکدیگر) نیکی کنید و پرهیزکار باشید، خدا به هر چه کنید آگاه است
https://eitaa.com/ghoransobghahi
قران صبحگاهی
سلام علیکم
هروز یک آیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللّهِ وَيَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَيَقْتُلُونَ الِّذِينَ يَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِيمٍ (21)
براستى كسانى كه به آيات خداوند كفر مى ورزند و پيامبران را به ناحق مى كشند وكسانى از مردم را كه فرمان به عدالت مى دهند مى كشند، پس آنان را به عذابى دردناك بشارت ده.
آیه 21🌹ازسوره آل عمران 🌹
إِنَّ =همانا
الَّذِينَ=کسانی که
يَكْفُرُونَ=کفر می ورزند
بِآياتِ =به آیه های
اللَّهِ=الله
وَ يَقْتُلُونَ=ومی کشند
النَّبِيِّينَ =پيامبران را
بِغَيْرِ حَقٍّ = به ناحق
وَ يَقْتُلُونَ =ومی کشند
الَّذِينَ =کسانی راکه
يَأْمُرُونَ =فرمان می دهند
بِالْقِسْطِ = به دادگری
مِنَ =از
النَّاسِ=میان مردمان
فَبَشِّرْهُمْ= پس مژده بده به آنان
بِعَذابٍ =به عذابی
أَلِيمٍ=دردناک
تفسیر ایه صبحگاهی 👇
https://eitaa.com/ghoransobghahi
تفسير آیه صبحگاهی
إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللّهِ وَيَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَيَقْتُلُونَ الِّذِينَ يَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِيمٍ (21):
براستى كسانى كه به آیات خداوند كفر مىورزند و پیامبران را به ناحق مىكشند وكسانى از مردم را كه فرمان به عدالت مىدهند مىكشند، پس آنان را به عذابى دردناك بشارت ده.
در تفسیر كبیر ومجمعالبیان وقرطبى مىخوانیم: بنىاسرائیل در اول روز آنهم در یك ساعت، چهل و سه نفر از پیامبران الهى و یكصد و دوازده نفر از آمران به معروف را به درجهى شهادت رساندند.
البتّه ناگفته پیداست كه در زمان پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله گروهى كه انبیا را شهید كنند نبودند، ولى چون زندهها به كار نیاكان خود راضى بودند، خداوند در این آیه، كسانى را كه به خاطر رضایت قلبى، شریك جرم نیاكان هستند، با خطاب «بشّرهم» مورد انتقاد و تهدید قرار داده است.
سؤال: از شرایط وجوب امر به معروف و نهى از منكر آن است كه خطرى در كار نباشد، ولى در این آیه از كسانى كه براى نهى از منكر تا پاى جان ایستادهاند، ستایش شده است، علّت چیست؟
پاسخ: اوّلاً: شرایط افراد و نوع معروف ومنكر تفاوت مىكند؛ گاهى منكر، حكومت یزید است كه امام حسینعلیه السلام براى نهى از آن به كربلا مىرود وشهید مىشود، مىفرماید: هدف من از این حركت و قیام، امر به معروف و نهى از منكر است، امّا گاهى منكر در این حدّ نیست، بلكه گناهى است كه باید میان خطر ومفسدهى گناه و از دستدادن مال وجان وآبرو مقایسه و با توجّه به اهمیّت و اولویّت عمل كرد.
ثانیاً: شاید مراد از كسانى كه در این آیه مورد ستایش قرار گرفتهاند آنهایى باشند كه خود پیشبینى شهادت نمىكردند، ولى ستمكاران آنان را به شهادت رساندند.
- از اعتقادات انحرافى و كفرآمیز، اعمال خطرناكى همانند قتل و كشتار انبیا سر مىزند. «یكفرون بآیات اللّه ویقتلون النبیین...»
- در شرایطى، اظهار حقّ لازم است؛ اگرچه به قیمت شهادت انبیا و اولیا باشد.
- دشمنان براى حقپوشى، دست به كشتن پیامبران مىزنند. «یقتلون النبیّین»
- گاهى طاغوتها براى كشتن فرزانگان با تبلیغات و شایعات و توجیهات، كار خود را حقّ جلوه مىدهند. «بغیر حقّ»
- نام كسانى كه به عدالت دعوت مىكنند وآمرین به معروف وناهیان از منكر، در ردیف انبیا برده شده است. لذا كیفر قاتلان آنان نیز همچون قاتلان پیامبران است. «فبشرهم بعذاب الیم»