❣ #تدبر_در_قرآن
📢 علاوه بر سرنوشت قبر و قیامت، خوشبختی و توسعه اقتصادی همین دنیا نیز در گرو معنویات و اقامه معارف قرآن است! نزولات جوّی، باروری زمینها و برکت چشمهها، همه دست خداست! حالا نیز که آسمان قهر کرده با سرزمین ما، عمده دلیلش پشت کردن ما به قرآن و ولایت است.
🌴 سوره مائده 🌴
🕋 وَ لَوْ أَنَّهُمْ أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِيلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِم ْ«66»
⚡️ترجمه:
و اگر آنان (يهود و نصارا) تورات و انجيل و آنچه را از سوى پروردگارشان بر آنان نازل شده، برپا مىداشتند، از بالاى سرشان (آسمان) و از زير پاهايشان (زمين) روزى مىخوردند.
https://eitaa.com/ghoransobghahi
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺
🍂معاد و زندگی اخروی را ازیاد نبرید🍂
🍃توجه داشتن به معاد و فراموش نکردنِ قیامت، آنقدر مهم است که در صورت تداوم، انسان را به مقام مخلصین میرساند :
🔸إِنّا أَخْلَصْناهُمْ بِخالِصَة ذِکْرَى الدّارِ
ما آنها را با خلوص ویژه اى خالص کردیم، و آن یادآورى سراى آخرت بود!
(ص/۴۶)
⚡️اما آنچه که مانع از یاد معاد است و انسان را به غفلت می کشانَد، تکاثر و زیاده خواهی های دنیوی است :
🔸أَلْهاکُمُ التَّکاثُر
✅ آدمهایی که مدام بدنبال زیاد کردن اموال خود هستند تا به این وسیله بر دیگران تفاخر و مباهات کرده و پُز بدهند، گرفتار غفلت شده و از اخلاص دور خواهند ماند.
https://eitaa.com/ghoransobghahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ حکیمی را پرسیدند:
زندگی به جبر است یا به اختیار؟
پاسخ داد:
امروز را به اختیار است، تا چه بکاریم
اما فردا را به جبر است که چه برداشت کنیم
چرا که به اجبار باید درو کنیم هر آنچه را که دیروز به اختیار کاشته ایم.
فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ ﴿۷﴾
وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ ﴿۸﴾
پس هر کس به قدر ذرهای کار نیک کرده باشد،
پاداش آن را خواهد دید.
و هر کس به قدر ذرهای کار زشتی مرتکب شود،
آن هم به کیفرش خواهد رسید.
https://eitaa.com/ghoransobghahi
✍️وقتی این پیام رو دیدم یاد این آیه از قرآن افتادم:
وَلَنْ تَرْضَىٰ عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ
هرگز یهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد مگر آنکه پیروی از آیین آنها کنی.
📎تا وقتی مثل خودشون نشید اینها ازتون راضی نمیشن...
https://eitaa.com/ghoransobghahi
قران صبحگاهی
سلام علیکم
هروز یک آیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
آیه80🌹ازسوره آل عمران 🌹
وَ لا يَأْمُرَكُمْ أَنْ تَتَّخِذُوا الْمَلائِكَةَ وَ النَّبِيِّينَ أَرْباباً أَ يَأْمُرُكُمْ بِالْكُفْرِ بَعْدَ إِذْ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ
و (خداوند) به شما فرمان نمىدهد كه فرشتگان وانبيا را ارباب خود قرار دهيد، آيا ممكن است، پس از آنكه تسليم خدا شديد، او شما را به كفر فرمان دهد؟
آیه80🌹ازسوره آل عمران 🌹
وَ لا يَأْمُرَكُمْ=ونیز فرمان نمی دهدشمارا
أَنْ=که
تَتَّخِذُوا =بگیرید
الْمَلائِكَةَ=فرشتگان
وَ النَّبِيِّينَ=و پيامبران را
أَرْباباً=خداوندگار
أَ يَأْمُرُكُمْ=آيا فرمانتان می دهد
بِالْكُفْرِ =به کفر
بَعْدَ=پساز
إِذْ=آنکه
أَنْتُمْ =شما
مُسْلِمُونَ=تسليم فرمان خدا شده اید.
تفسیر ایه 👇
https://eitaa.com/ghoransobghahi
وَلاَ يَأْمُرَكُمْ أَن تَتَّخِذُواْ الْمَلاَئِكَةَ وَالنِّبِيِّيْنَ أَرْبَاباً أَيَأْمُرُكُم بِالْكُفْرِ بَعْدَ إِذْ أَنتُم مُّسْلِمُونَ (80)
و(خداوند) به شما فرمان نمى دهد كه فرشتگان وانبيا را ارباب خود قرار دهيد، آيا ممكن است پس از آنكه تسليم خدا شديد، او شما را به كفر فرمان دهد؟
- هرگونه دعوت به شرك از سوى هر كس كه باشد، ممنوع است. «ولايأمركم ان تتخذوا...»
- كفر، تنها انكار خدا نيست؛ بلكه پذيرش هرگونه ربّ و مستقل دانستن هر مخلوقى، كفر است. «تتّخذوا الملائكة و النبييّن ارباباً أيأمركم بالكفر»
#استاد_قرائتی
💥عادت کرده....
✅ روز قیامت بعضی بهشتیها به بعضی میگویند: چطور شد شما بهشتی شدید؟ میگویند: ما نسبت به بچههایمان #دلسوزی داشتیم. «إِنَّا كُنَّا قَبْلُ فِي أَهْلِنا مُشْفِقِينَ» ... دلمان به حال بچههایمان میسوخت.
📌نگفتیم: حالا این بچه است ولش کن، حالا این نوجوان است ولش کن، حالا این جوان است ولش کن، خوب دیگر بعد از کودکی و نوجوانی و جوانی چطور میخواهی صافش کنی؟
⚠️کسی که معتاد شد به کار خرابی، دیگر نمیشود... آقا این دختر هنوز ۹ ساله نشده است. اگر تا ۹ سالگی بی حجاب در خیابان رفت سر ۹ سال نمیتوانی فوری بگویی: چادر! این ۹ سال است به بی حجابی عادت کرده است.
🔹درس هایی از قرآن
https://eitaa.com/ghoransobghahi
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
سبک زندگی قرآنی
🍂 دنبال احکام و قوانین غیرخدایی نباشید🍂
🔸أَ فَحُكْمَ الْجاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ حُكْماً لِقَوْم يُوقِنُونَ.
(#مائده/۵۰)
⚡️ ترجمه :
آيا آنان حكم جاهليّت را مى طلبند؟
براى اهل ايمان و يقين، حکم چه كسى از خدا بهتر است؟
🔴 در كتاب «كافى» از امير مؤمنان على(عليه السلام) نقل شده كه فرمود:
🍃اَلْحُكْمُ حُكْمانِ: حُكْمُ اللّهِ وَ حُكْمُ الْجاهِلِيَّةِ فَمَنْ أَخْطَأَ حُكْمَ اللّهِ حَكَمَ بِحُكْمِ الْجاهِلِيَّةِ.
«حكم، دو گونه بيشتر نيست: يا حكم خدا است، يا حكم جاهليت. و هر كس حكم خدا را رها كند به حكم جاهليت تن در داده است»
💫 از اينجا روشن مى شود، افرادى كه با داشتن احكام آسمانى به دنبال قوانين ساختگى ملل ديگرى افتاده اند، در حقيقت در مسير جاهليت گام نهاده اند.
https://eitaa.com/ghoransobghahi
🦋میخواهم یک لحظه به این فکر کنید که خدایی ناخواسته در یک حادثه مجرای اشکی شما آسیب ببیند میدانید جه اتفاقی برایتان می افتد؟ دکتر برایتان اشک مصنوعی تجویز می کند و شما ناچارید هر چند دقیقه از این قطره چشمی استفاده کنید تا چشمانتان دچار خستگی نشود و به پلک هایتان نچسبد کاری سختر از این اینکه شب های یکی از عزیزانتان هر نیم ساعت یک بار در حین خواب شما این روند درمان را ادامه دهند
🌺🌿و آنجاست که الله تعالی میفرماید
خُلِقَ الْإِنْسانُ ضَعِيفاً
و انسان ضعیف آفریده شده !
(سورة نسا آیه ۲۸)
🦋وقت آن رسیده به سادگی یک تشکر از خداوند بگویید #الحمدلله
سورة الملك
قُلْ هُوَ الَّذِي أَنشَأَكُمْ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ ۖ قَلِيلًا مَّا تَشْكُرُونَ23
🦋بگو: او، ذاتی است که شما را آفرید و برای شما #گوش و #چشم و #قلب قرار داد؛ چه اندک سپاس می گزارید!
https://eitaa.com/ghoransobghahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 امام صادق (ع) میفرمایند: «مَن قَرَأَالقُرآنَ وَ هُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ، اِختَلَطَ القُرآنُ بِلَحمِهِ وَ دَمِهِ» هر جوان مؤمنی که قرآن بخواند، قرآن با گوشت و خونش آمیخته گردد. (اصول کافی ۲/۶۰۳)
🍃
وَإِن تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ لاَ يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئًا(آلعمران۱۲۰)
و اگر شکیبایی ورزید و پرهیزکاری کنید، نیرنگشان هیچ زیانی به شما نمی رساند.
تو صبور باش و درست رفتار کن،
مطمئن باش هر نقشهای برای زمین زدنت بکشن نقش بر آبِ.
#خدا
امان از جاهلیت😏
امان از تزویر😏
این جماعت غربزده ونادان مصداق آیه قرآن هستند که می فرماید. أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ..
اینها ازچهارپایان هم بدترن.
انسانهاى غافل و بىبصيرت، (در بىتفاوتى، شكمپرستى، شهوترانى، استثمار شدن و محروميّت از لذّت معرفت) مانند چهارپايان بلكه بدتر از آن مىباشند.
https://eitaa.com/ghoransobghahi
قران صبحگاهی
سلام علیکم
هروز یک آیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
وَإِذْ أَخَذَ اللّهُ مِيثَاقَ النَّبِيِّيْنَ لَمَا آتَيْتُكُم مِّن كِتَابٍ وَحِكْمَةٍ ثُمَّ جَاءكُمْ رَسُولٌ مُّصَدِّقٌ لِّمَا مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَلَتَنصُرُنَّهُ قَالَ أَأَقْرَرْتُمْ وَأَخَذْتُمْ عَلَي ذَلِكُمْ إِصْرِي قَالُواْ أَقْرَرْنَا قَالَ فَاشْهَدُواْ وَأَنَاْ مَعَكُم مِّنَ الشَّاهِدِينَ (81) فَمَن تَوَلَّي بَعْدَ ذَلِكَ فَأُوْلَـئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ (82)
و(بياد آور) هنگامى كه خداوند از پيامبرانِ (پيشين) پيمان گرفت كه هرگاه به شما كتاب و حكمتى دادم، سپس پيامبرى به سوى شما آمد كه آنچه را با شماست تصديق مى كرد، بايد به او ايمان آوريد واو را يارى كنيد. (سپس خداوند) فرمود: آيا به اين پيمان اقرار داريد و بار سنگين پيمان مرا (بر دوش) مى گيريد؟ (انبيا در جواب) گفتند: (بلى) اقرار داريم، (خداوند) فرمود: خود شاهد باشيد ومن هم با شما از جمله گواهانم.
پس كسانى كه بعد از اين (پيمان محكم،) روى برگردانند، آنان همان فاسقانند.
تفسير آیه 👇
https://eitaa.com/ghoransobghahi
آیه81🌹ازسوره آل عمران 🌹
وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثاقَ النَّبِيِّينَ لَما آتَيْتُكُمْ مِنْ كِتابٍ وَ حِكْمَةٍ ثُمَّ جاءَكُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِما مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ قالَ أَ أَقْرَرْتُمْ وَ أَخَذْتُمْ عَلى ذلِكُمْ إِصْرِي قالُوا أَقْرَرْنا قالَ فَاشْهَدُوا وَ أَنَا مَعَكُمْ مِنَ الشَّاهِدِينَ
و (به ياد آور) هنگامى كه خداوند از پيامبرانِ (پيشين) پيمان گرفت كه هرگاه به شما كتاب و حكمتى دادم، سپس پيامبرى به سوى شما آمد كه آنچه را با شماست تصديق مىكرد، بايد به او ايمان آوريد واو را يارى كنيد. (سپس خداوند) فرمود: آيا به اين پيمان اقرار داريد و بار سنگين پيمان مرا (بر دوش) مىگيريد؟ (انبيا در جواب) گفتند: (بلى) اقرار داريم، (خداوند) فرمود: خودتان شاهد باشيد ومن هم با شما از جمله گواهانم
آیه81🌹ازسوره آل عمران 🌹
وَ إِذْ=ویادکنیدزمانی که
أَخَذَ=گرفت
اللَّهُ=الله
مِيثاقَ =پيمانی استوار
النَّبِيِّينَ=ازپیامبران
لَما= که بی گمان هرآنچه
آتَيْتُكُمْ=دادم به شما
مِنْ=از
كِتابٍ =کتاب
وَ حِكْمَةٍ=وسنجیده کاری
ثُمَّ =سپس
جاءَكُمْ=آمدبرای شما
رَسُولٌ=پیامبری
مُصَدِّقٌ=که تصديق کننده است
لِما =آن چیزی راکه
مَعَكُمْ=باشماست
لَتُؤْمِنُنَّ=بايد ايمان بیاورید
بِهِ =به او
وَ لَتَنْصُرُنَّهُ=وباید یاری کنید اورا
قالَ=گفت
أَ أَقْرَرْتُمْ=آيا اقرارکردی
وَ أَخَذْتُمْ=وگرفتید
عَلى=بر
ذلِكُمْ=اين امر
إِصْرِي=پیمانم را
قالُوا=گفتند
أَقْرَرْنا=اقرارکردیم
قالَ=گفت
فَاشْهَدُوا=پس گواه باشيد
وَ أَنَا=و من نیز
مَعَكُمْ=باشما
مِنَ=از
الشَّاهِدِينَ=گواهانم
آیه 82🌹ازسوره آل عمران 🌹
فَمَنْ تَوَلَّى بَعْدَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ
پس كسانى كه بعد از اين (پيمان محكم،) روى برگردانند، آنان همان فاسقانند
آیه 82🌹ازسوره آل عمران 🌹
فَمَنْ =پس هرکه
تَوَلَّى= روی برتابد
بَعْدَ =پساز
ذلِكَ=آن
فَأُولئِكَ=آنگاه آنان
هُمُ =خودشان
الْفاسِقُونَ=نافرمانند
وَإِذْ أَخَذَ اللّهُ مِيثَاقَ النَّبِيِّيْنَ لَمَا آتَيْتُكُم مِّن كِتَابٍ وَحِكْمَةٍ ثُمَّ جَاءكُمْ رَسُولٌ مُّصَدِّقٌ لِّمَا مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَلَتَنصُرُنَّهُ قَالَ أَأَقْرَرْتُمْ وَأَخَذْتُمْ عَلَى ذَلِكُمْ إِصْرِي قَالُواْ أَقْرَرْنَا قَالَ فَاشْهَدُواْ وَأَنَاْ مَعَكُم مِّنَ الشَّاهِدِينَ (81) فَمَن تَوَلَّى بَعْدَ ذَلِكَ فَأُوْلَـئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ (82) :
و(بیاد آور) هنگامى كه خداوند از پیامبرانِ (پیشین) پیمان گرفت كه هرگاه به شما كتاب و حكمتى دادم، سپس پیامبرى به سوى شما آمد كه آنچه را با شماست تصدیق مىكرد، باید به او ایمان آورید واو را یارى كنید. (سپس خداوند) فرمود: آیا به این پیمان اقرار دارید و بار سنگین پیمان مرا (بر دوش) مىگیرید؟ (انبیا در جواب) گفتند: (بلى) اقرار داریم، (خداوند) فرمود: خود شاهد باشید ومن هم با شما از جمله گواهانم.
پس كسانى كه بعد از این (پیمان محكم،) روى برگردانند، آنان همان فاسقانند.
تفاوت مكتب انبیا، مانند تفاوت برنامهى دو استاد یا دو استاندار است كه در اصول مسائل علمى و سیاسى، داراى جهت واحدى هستند، ولى در مسائل جزئى، به جهت تفاوتهاى فردى دانش آموزان یا شرایط منطقهاى، برنامههاى گوناگون ارائه مىدهند.[91]
حضرت علىعلیه السلام فرمودند: خداوند از انبیاى پیشین پیمان گرفت كه مردم را به بعثت پیامبر اسلام و صفات او خبر و بشارت دهند و به آنان فرمان تصدیق آن حضرت را بدهند.[92] امام صادقعلیه السلام فرمود: مراد از «جائكم رسول مصدّق» پیامبر اسلام است.[93]
-----
91) تفسیر مراغى.
92) تفسیر مجمعالبیان.
93) تفسیر نورالثقلین.
- در مدیریّت الهى، لازمهى سپردن مسئولیّتها، گرفتن پیمان است. «اخذ اللّه میثاق النبیین»
- هر جا كار سخت است، پیمان گرفتن لازم است. دست برداشتن از آئین و سنّت موجود، و ایمان و حمایت از شخص نوظهور، ساده نیست. لذا خداوند میثاق مىگیرد. «اخذ اللّه میثاق...»
- آمدن پیامبر خاتم صلى الله علیه وآله قطعى است، لذا از همهى انبیا پیمان گرفته شده، نه بعضى از آنها. «میثاق النبیین... جائكم رسول»
- جریان نبوّت، مایهى وحدت است، نه اسباب تفرقه و انشعاب. «رسول مصدّق لما معكم لتؤمننّ به»
- انبیا داراى هدفى مشترك هستند. لذا پیامبران قبلى، آمدن انبیاى بعدى را بشارت مىدادند ونسبت به آنان پیمانِ ایمان ونصرت دارند، وپیامبران بعدى، انبیاى قبل را تصدیق مىكردند. «مصدّق لما معكم لتؤمننّ»
- قدیمىها، جدیدىها را تحویل بگیرند، آنها را به مردم معرّفى كنند و زمینهى رشد بعدىها را فراهم آورند. «لتؤمننّ... لتنصرنّه»
- ایمان به تنهایى كفایت نمىكند، بلكه حمایت نیز لازم است. «لتومنن به ولتنصرنه»
- در میان انبیا، سلسله مراتب است و خاتمالنبیّین اشرف آنهاست، زیرا همهى انبیا باید مؤمن به او و حامى او باشند. «لتؤمننّ به و لتنصرنّه»
- وقتى انبیاى پیشین موظّف به ایمان وحمایت از پیامبر اسلام هستند، پس پیروان آنها نیز باید به او ایمان آورده و از او اطاعت كنند. «لتؤمننّ به و لتنصرنّه»
- حمایتى ارزشمند است كه از ایمان سرچشمه گرفته باشد. «لتؤمننّ به ولتنصرنّه»
- مهم، داشتن روح تسلیم و پذیرفتن حقّ است، چه بسا در عمل، شرایط لازم به وجود نیاید. انبیاى قبل، زمان پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله را درك نكردند، ولى این روحیه را داشتند.[94] «لتؤمننّ به ولتنصرنّه»
- پیمانشكن فاسق است. «فمن تولّى... هم الفاسقون»
-----
94) مثلاً شهید شدن یك مسأله است و آمادگى براى شهادت مسألهاى دیگر. چنانكه خداوند نمىخواهد خون اسماعیل ریخته شود، ولى مىخواهد ابراهیم آمادگى كامل براى قربانى كردن فرزند داشته باشد. ممكن است ما زمان ظهور حضرت مهدى علیه السلام را درك نكنیم، ولى انتظار ظهور، و عشق و علاقه و انس و آمادگى براى حضورش، مسألهاى است كه در دهها آیه و روایت سفارش شده است.