هدایت شده از سید علی عباسی *
وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلاَّ لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَلَلدَّارُ الآخِرَةُ خَيْرٌ لِّلَّذِينَ يَتَّقُونَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ (32) :
و زندگى دنیا جز بازى و سرگرمى نیست و البتّه خانهى آخرت، براى تقوا پیشگان بهتر است. آیا نمىاندیشید؟
اگر دنیا مزرعهى آخرت قرار نگیرد، بازیچه مىشود و مردم مانند كودكانى كه سرگرم به اسباب بازىهایى چون مال و مقام و مانند آن شدهاند. مثل صحنهى نمایش كه یكى لباس شاه مىپوشد، دیگرى نقش نوكر را بازى مىكند و سوّمى وزیر مىشود، ولى ساعتى بعد كه همهى لباسها و نقشها كنار مىرود، مىفهمند كه همهى عناوین، خیالى بیش نبود.
خیر بودن آخرت به خاطر آن است كه هم لذّتهایش آمیخته به رنج نیست و هم زودگذر و موهوم و خیالى نیست.
با توجّه به آیات دیگر قرآن، نباید این آیه را دعوت به رهبانیّت و ترك دنیا دانست.
كلمهى «لعب» به كارى گفته مىشود كه قصد صحیحى در آن نباشد و كلمهى «لهو» به كارى گفته مىشود كه انسان را از كارهاى مهم و اصلى باز دارد. (299)
شباهت دنیا به لهو و لعب از جهاتى است:
الف: دنیا مثل بازى، مدّتش كوتاه است.
ب: دنیا مثل بازى، تفریح و خستگى دارد و آمیختهاى از تلخى و شیرینى است.
ج: غافلان بىهدف، بازى را شغل خود قرار مىدهند.
د: دنیاگرایى مثل بازى، انسان را از اهداف مهم باز مىدارد.
-----
299) مفردات راغب.
- دنیا محورى، فكرى كودكانه و پوچ است. (لهو ولعب معمولاً كار كودكان است و سرگرم شدن به دنیا انسان را از آخرت باز مىدارد) «لهو ولعب»
- راه نجات از حسرت آخرت، فكر و تعقّل است. «یا حسرتنا... أفلا تعقلون»
- خردمند، فریب دنیا را نمىخورد. «و للدّار الاخرة خیر... أفلا تعقلون»
- بكار نگرفتن اندیشه، زمینه توجّه به دنیا وغفلت از آخرت است. «أفلاتعقلون»
- غفلت از آخرت، سبب توبیخ است. «أفلا تعقلون»
- تعقّل و تقوا، ملازم یكدیگرند. «یتّقون أفلاتعقلون»
❣ #تدبر_در_قرآن
📢 پا در راه خدا و قرآن که گذاشتی، از چهار طرف هجوم میآورند، سختیها و نیش و کنایهها همه را باید تحمل کنی برای خدا و استقامت کنی پای دینداریات
🌴 سوره ابراهیم 🌴
🕋 وَ لَنَصْبِرَنَّ عَلَى مَآ ءَاذَيْتُمُونَا «12»
⚡️ترجمه:
قطعاً ما در برابر هر آزارى كه شما نسبت به ما روا داريد، مقاومت خواهيم كرد.
https://eitaa.com/ghoransobghahi
🌺سبک زندگی قرآنی:🌺
🍂مراقب آفات هدایت خود باشید.🍂
🔶إِنَّ هَؤُلَاء يُحِبُّونَ الْعَاجِلَةَ وَيَذَرُونَ وَرَاءهُمْ يَوْماً ثَقِيلاً
(انسان/۲٧)
❌دو آفت مهم برای هدایت و سعادت انسان:
⚡️۱ـ حب دنیا
⚡️۲ـ بی توجهی به معاد
✅اگر مراقب آفتها نباشیم، نهال ایمانمان خوب رشد نمی کند.
💫پس:
🔸با توجه به فانی بودن دنیا، حب دنیا را در وجودمان کاهش دهیم.
🔸و با توجه به سختی و سنگینی روز قیامت، اعمالمان را اصلاح کنیم.
https://eitaa.com/ghoransobghahi
❣ #تدبر_در_قرآن
📢 شیطان هیچ کسی را نمیتواند مجبور به گناه کند، شعاع نفوذ این ملعون، فقط در حد وسوسه و تبلیغات است، پس بیخودی کاسه کوزهها را سر این فلک زده خرد نکنیم و تقصیرها را گردنش نیاندازیم، که جز خودمان، هیچکس مستحق ملامت و سرزنش نیست.
🌴 سوره ابراهیم 🌴
🕋 ما كانَ لِي عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلَّا أَنْ دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي فَلا تَلُومُونِي وَ لُومُوا أَنْفُسَكُمْ «22»
⚡️ترجمه:
(شیطان گفت) من بر شما تسلّطى نداشتم، جز آن كه شما را دعوت كردم و شما (به ميل خود) استجابت كرديد. پس مرا ملامت و نكوهش نكنيد و خود را سرزنش كنيد.
https://eitaa.com/ghoransobghahi
هدایت شده از سید علی عباسی *
قران صبحگاهی
سلام علیکم
هروز صبح یک آیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
آیه 33 🌹از سوره انعام🌹
قَدْ نَعْلَمُ إِنَّهُ لَيَحْزُنُكَ الَّذِي يَقُولُونَ فَإِنَّهُمْ لا يُكَذِّبُونَكَ وَ لكِنَّ الظَّالِمِينَ بِآياتِ اللَّهِ يَجْحَدُونَ
البتّه ما مىدانيم كه آنچه مىگويند، تو را اندوهناك مىكند، (ولى غم مخور و بدان كه) آنان (در واقع) تو را تكذيب نمىكنند، بلكه (اين) ستمگران آيات خدا را انكار مىكنند
آیه 33 🌹از سوره انعام🌹
قَدْ =به راستی
نَعْلَمُ=می دانیم
إِنَّهُ=همانا
لَيَحْزُنُكَ =اندوهگین می گرداندتورا
الَّذِي =آنچه
يَقُولُونَ =می گویند
فَإِنَّهُمْ =پس همانا آنان
لا يُكَذِّبُونَكَ=دروغگونمی انگارندتورا
وَ لكِنَّ=ولی [این]
الظَّالِمِينَ=ستمکاران
بِآياتِ =آیات
اللَّهِ=الله را
يَجْحَدُونَ =انکار می کنند
تفسير آیه 👇👇
https://eitaa.com/ghoransobghahi
هدایت شده از سید علی عباسی *
قَدْ نَعْلَمُ إِنَّهُ لَيَحْزُنُكَ الَّذِي يَقُولُونَ فَإِنَّهُمْ لاَ يُكَذِّبُونَكَ وَلَكِنَّ الظَّالِمِينَ بِآيَاتِ اللّهِ يَجْحَدُونَ (33):
البتّه ما مىدانیم كه آنچه مىگویند، تو را اندوهناك مىكند، (ولى غم مخور و بدان كه) آنان (در واقع) تو را تكذیب نمىكنند، بلكه (این) ستمگران آیات خدا را انكار مىكنند.
در شأن نزول آیه آمده است كه: دشمنان پیامبر صلى الله علیه وآله آن حضرت را امین و صادق مىدانستند، ولى مىگفتند: اگر او را تصدیق كنیم، قبیله و موقعیّت ما تحقیر مىشود. گاهى هم مىگفتند: او صادق است ولى خیال مىكند به او وحى شده، از این روى، این گونه آیات الهى را تكذیب مىكردند.
امام صادقعلیه السلام دربارهى «لا یكذّبونك» فرمود: یعنى آنان نمىتوانند گفتار و مدّعاى تو را ابطال كنند. (300)
-----
300) تفسیر عیّاشى.
- رهبر نباید از تكذیب مخالفان محزون شود. به همین دلیل، خداوند پیامبرش را دلدارى مىدهد و حمایت مىكند. «قد نعلم انّه لیحزنك»
- خداوند به حالات درونى انسان آگاه است. «قد نعلم انّه لیحزنك»
- تكذیب پیامبر، تكذیب خداست، همانگونه كه بیعت با پیامبر، بیعت با خداوند است. «لایكذّبونك ولكن الظالمین بایات اللَّه یجحدون»
- با توجّه به مشكلات و تكذیب و جسارتهاى بزرگتر به دیگران، مشكل خود را آسان بدانیم. «لایكذّبونك... بآیات اللَّه یجحدون»
- مخالفان رسول خدا، با مكتب طرفند، نه با شخص. «لایكذّبونك... بآیات اللّه یجحدون»
- تكذیب آیات الهى، هم ظلم به خود است، هم ظلم به رسول اللّه، هم ظلم به مكتب و هم ظلم به نسلهاى بعد. «ولكنّ الظالمین بآیات اللّه یجحدون»