تفسیر ایه صبحگاهی
الشَّهْرُ الْحَرَامُ بِالشَّهْرِ الْحَرَامِ وَالْحُرُمَاتُ قِصَاصٌ فَمَنِ اعْتَدَى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُواْ عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَيْكُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ (194):
ماه حرام در برابر ماه حرام و (اگر دشمنان احترام آنرا شكستند و با شما جنگ كردند، شما نیز حقّ دارید مقابله به مثل كنید. زیرا) حرمتها را (نیز) قص وهركس به شما تجاوز كرد، به مانند آن تجاوز، بر او تعدى كنید و از خدا بپرهیزید (كه زیادهروى نكنید) و بدانید كه خداوند با پرهیزگاران است.
قبل از اسلام در میان عربها، هر سال چهار ماه احترام خاصّى داشت كه در آن ماهها جنگ، حرام و ممنوع بود، سه ماه آنها پى درپى كه عبارتند از ذىالقعده، ذىالحجّه و محرم، و یكى هم ماه رجب كه جداست. حتّى یكى از علل تسمیه ماه ذىالقعده آن گفتهاند كه در این ماه قعود از جنگ لازم است.
اسلام این سنّت را پذیرفت و در هر سال چهار ماه را آتش بس اعلام نمود، ولى دشمن همیشه در كمین است تا از فرصتها سوء استفاده كند و چه بسا با خود فكر كند كه چون مسلمانان در این ماهها موظف به رعایت آتش بس هستند، پس به آنها حمله كنیم. این آیه مىفرماید: اگر مخالفان شما در این چهار ماه به شما هجوم آوردند، شما نیز در برابرشان بایستید و در همان ماهها با آنان بجنگید و ماه حرام را در برابر ماه حرام قرار دهید. زیرا حرمت خون مسلمانان و حفظ نظام اسلامى از حرمت این ماهها بیشتر است، و هركس حرمتها را شكست باید مورد قصاص قرار گیرد. سپس به عنوان یك قانون كلّى مىفرماید: هركس به شما تجاوز كرد، به همان مقدار به او تعدّى كنید. و تقوا داشته باشید و بیش از مقدار لازم قصاص نكنید و بدانید كه خداوند با متّقین است.
صاحب مجمعالبیان در ذیل آیه مىگوید: در مورد غصب نیز مىتوان با استدلال به این آیه تقاص كرد، یعنى از مال غاصب تقاص نمود.
- همهى زمانها یكسان نیستند، حرمت بعضى ماهها باید حفظ شود. «الشهر الحرام»
- در اسلام بنبست وجود ندارد. حفظ اسلام و جان مسلمانها بر حفظ احترام مكانها و زمانها مقدّم است. «فمن اعتدى علیكم فاعتدوا علیه»
- اسلام، دین تجاوز و تعدّى نیست، ولى تعدّى و تجاوز دیگران را نیز نمىپذیرد. «فمن اعتدى علیكم فاعتدوا علیه»
- حتّى در برخورد با دشمنان، عادل باشیم. «فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدى علیكم»
- سیستم قانونگذارى باید به نحوى باشد كه موجب یأس مسلمین وجرأت كفّار نگردد واصل مقابله به مثل به همین خاطر است. «فاعتدوا... بمثل ما اعتدى»
- رعایت تقوى حتّى به هنگام جنگ، از اصول تربیتى اسلام است. «اتّقوا اللّه»
- اگر در جنگ از مرز عدالت خارج نشوید، از امدادهاى الهى نیز برخوردار خواهید بود. و گمان نكنید عدالت و تقوى پیروزى شما را به تأخیر مىاندازد. «بمثل ما اعتدى... واتقوا... و اعلموا ان اللَّه مع المتّقین»
https://eitaa.com/m0hbinvelayt
❣ #تدبر_در_قرآن
🔔 در قرآن خیلی جاها در مورد جهنم صحبت شده است، اما یجا خیلی عجیبه و قابل تأمله
قرآن میفرماید هیزم آتش جهنم دو چیزه
یکی سنگ ☄
دیگری انسانها 🧐🤔
یعنی خداوند برای شعله کشیدن جهنم از بعضی انسانها استفاده میکند، انگار خیلی خوب شعله میکشن 🔥🔥
🌴 آیه ۲۴ سوره بقره 🌴
🕋 فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ
⚡️ترجمه:
پس بپرهیزید از آتشی که هیزم آن مردم بدکار و سنگهای خارا است.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
https://eitaa.com/ghoransobghahi
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺
🍂 اهل صبر و تقوی باشید. 🍂
🔶..... إِنَّهُ مَن يَتَّقِ وَيِصْبِرْ فَإِنَّ اللّهَ لاَ يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ
(یوسف/٩٠)
⚡️ ترجمه :
هر كس تقوا و صبر پيشه كند پس همانا خداوند پاداش نيكوكاران را تباه نمى کند.
💥صبر، یعنی مقاومت و ایستادگی بر روی هدف، و کم نیاوردن.
و تقوی، یعنی توجه دائم به خدا، و نگهداشتن خود از گناه.
❌ صبر و تقوا، کلید رسیدن به نتیجه است.
🍁کسی که اهل تقوی و صبر باشد، از محسنین است. و خدا پاداش محسنان را حتما خواهد داد. یعنی کارشان را به نتیجه خواهد رساند.
https://eitaa.com/ghoransobghahi
قران صبحگاهی
سلام علیکم
هروز یک آیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ (١)
وَأَنفِقُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَلاَ تُلْقُواْ بِأَيْدِيكُمْ إِلَي التَّهْلُكَةِ وَأَحْسِنُوَاْ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ (195)
و در راه خدا انفاق كنيد (و با ترك انفاق،) خود را به دست خود به هلاكت نياندازيد. و نيكى كنيد كه خداوند نيكوكاران را دوست مى دارد.
تفسیر ایه صبحگاهی 👇
https://eitaa.com/ghoransobghahi
تفسیر ایه صبحگاهی
وَأَنفِقُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَلاَ تُلْقُواْ بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ وَأَحْسِنُوَاْ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ (195):
و در راه خدا انفاق كنید (و با ترك انفاق،) خود را به دست خود به هلاكت نیاندازید. و نیكى كنید كه خداوند نیكوكاران را دوست مىدارد.
پنج آیه پى درپى، مسلمانان را به دفاع از دین و مقابله با كفّار فرخواند، این آیه پایان آن را با انفاق و احسان تمام كرده است.
خودكشى وضرر به نفس، حرام قطعى است كه از آیه استفاده مىشود. امّا شهادت طلبى در مواردى كه اساس اسلام در خطر باشد، افتادن در تهلكه نیست.
این آیه در كنار سفارش به انفاق، مسلمانان را از هرگونه افراط و تفریط بازمىدارد. زیرا اگر ثروتمندان بخل ورزند و به فكر محرومان نباشند، اختلاف طبقاتى روز به روز توسعه پیدا كرده و عامل انفجار جامعه و نابودى آنان خواهد گردید. چنانكه اگر میانهروى در انفاق مراعات نشود و انسان هرچه را دارد به دیگران ببخشد، به دست خود، خود و خانوادهاش را به هلاكت كشانده است.
قرآن در آیات دیگر نیز مسلمانان را به میانهروى در انفاق سفارش نموده و به پیامبرش مىفرماید: «ولا تجعل یدك مغلولة الى عنقك و لا تبسطها كل البسط» [580]اى پیامبر! نه دست بسته باش كه چیزى نبخشى و نه آنچنان كه هر چه دارى یكجا ببخشى. امام صادق علیه السلام نیز در ذیل این آیه مىفرماید: انفاق شما، نباید در حدّى باشد كه دستِ خودتان خالى وبه بدبختى كشیده شوید. [581]
انسان علاقه دارد كه محبوب باشد، لذا قرآن از این فطرت استفاده كرده و مىفرماید: نیكى كن كه نیكوكاران محبوب خداوند هستند.
-----
580) اسراء، 29.
581) بحار، ج93، ص168.
- اقتصاد، پشتوانهى هر حركتى است. «انفقوا...» جهاد نیز بدون پشتوانه مالى و گذشت از برخى امكانات، امكان ندارد. اگر مردم به هنگام هجوم دشمن و در راه دفاع از حقّ، اموال خود را بكار نگیرند، گرفتار شكست قطعى مىشوند.
- با انفاق، خود و اموالتان را بیمه كنید. «انفقوا فى سبیل اللّه و لاتلقوا بایدیكم الى التهلكة»
- در اسلام جبهه و جنگ و كمكهاى مالى همه باید رنگ الهى داشته و براى رضاى خداوند باشد. «فى سبیل اللَّه»
- محبوب خدا شدن، بهترین تشویق براى احسان است. «اناللّه یحبّ المحسنین»
https://eitaa.com/ghoransobghahi
✨﷽✨
💠انواع برخورد انسان با نعمتهای دیگران... 💠
✅ آدم وقتی می بیند که دیگران نعمتی دارند، مثلاً یک کسی خانه، ماشینی، درآمدی، شکلی، جهیزیه ای، تجارت موفقی دارد، در انتخابات رأی می آورد و... چهار رقم برق او را میگیرد:
1⃣ «غبطه» می خورد.
می گوید: خوب نعمت دارد، الحمدلله! خدایا تو که به او دادی، نوش جانش! به من هم بده! این مثبت فکر می کند. به قول سیاسیون برد برد است.
2⃣ «حسادت» می کند.
میگوید: من ندارم، ان شاء الله او هم نداشته باشد. این فکر منفی است. باخت باخت است.
3⃣ «بخل» می ورزد.
می گوید: من داشته باشم، او نداشته باشد. این هم بد است.
4⃣ «ایثار» می کند.
می گوید: او داشته باشد، من نداشته باشم. مثل مادری که پتو را از روی خودش برمی دارد و روی بچه اش می اندازد. می گوید من سرما بخورم طوری نیست، این بچه سرما نخورد.
❌ ما باید حساب کنیم که خداوند اگر چیزهایی به دیگران داده است، در عوض چیزهایی دیگری به ما داده است که به آن ها نداده است. «نَحْنُ قَسَمْنا بَيْنَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا» (زخرف/32) «ما معيشت آنان را در زندگى دنيا ميانشان تقسيم كرده ايم»
https://eitaa.com/ghoransobghahi
🌹بزرگان در قرآن🌹
🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼
1⃣ خدا 💖
لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ
ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺍﺳﺖ ، ﻓﻘﻂ ﺩﺭ ﺳﻴﻄﺮﻩ ﻣﺎﻟﻜﻴّﺖ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍﻳﻲ ﺍﻭﺳﺖ ، ﻭ ﺍﻭ ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﻭ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﺳﺖ .(شوری٤)
2⃣ قرآن💖
وَلَقَدْ آتَيْنَاكَ سَبْعًا مِّنَ الْمَثَانِي وَالْقُرْآنَ الْعَظِيمَ
ﻭ ﺑﻪ ﺭﺍﺳﺘﻲ ﻛﻪ ﻫﻔﺖ ﺁﻳﻪ ﺍﺯ ﻣﺜﺎﻧﻲ [ ﻳﻌﻨﻲ ﺳﻮﺭﻩ ﺣﻤﺪ ]ﻭ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﺰﺭﮒ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻳﻢ .(حجر٨٧)
3⃣ پیامبر 💖
وَإِنَّكَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ
ﻭ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺗﻮ ﺑﺮ ﺑﻠﻨﺪﺍﻱ ﺳﺠﺎﻳﺎﻱ ﺍﺧﻠﺎﻗﻲ ﻋﻈﻴﻤﻰ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﻱ .(قلم٤)
4⃣ امام علی 💖
(طبق روایت علوی در کافی)
عَنِ النَّبَإِ الْعَظِيمِ
ﺍﺯ ﺁﻥ ﺧﺒﺮ ﺑﺰﺭﮒ(نباء٢)
5⃣ امام حسین 💖
(طبق روایت رضوی در کتاب خصال صدوق)
وَفَدَيْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ
ﻭ ﻣﺎ ﺍﺳﻤﺎﻋﻴﻞ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻗﺮﺑﺎﻧﻲ ﺑﺰﺭﮔﻲ [ ﺍﺯ ﺫﺑﺢ ﺷﺪﻥ ]ﺭﻫﺎﻧﻴﺪﻳﻢ ،(صافات١٠٧)
🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼
https://eitaa.com/ghoransobghahi
❣ #تدبر_در_قرآن
🔹 دوست دارید دشمنتون تبدیل به دوست بشود؟؟
🔹 بیاید براتون از قران نسخه دارم
👈 قرآن میفرمایید اگه با کسی دشمن بودید هرچی بدی کرد، تو خوبی کن
🌴 سوره فصلت آیه 34 🌴
🕋 ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ
⚡️ترجمه:
(بدى ديگران را) با شيوهى بهتر (كه نيكى است) دفع كن، كه اين هنگام آن كس كه ميان تو و او دشمنى است همچون دوست گرم مىشود
😊 من نمیگما خود قرآن میگه
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
https://eitaa.com/ghoransobghahi