eitaa logo
زندگی با قران
157 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
0 فایل
💎 اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
قران صبحگاهی سلام علیکم هروز صبح یک آیه بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ آیه ۳۲🌹 ازسوره مائده🌹 مِنْ أَجْلِ ذلِكَ كَتَبْنا عَلى‌ بَنِي إِسْرائِيلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعاً وَ مَنْ أَحْياها فَكَأَنَّما أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعاً وَ لَقَدْ جاءَتْهُمْ رُسُلُنا بِالْبَيِّناتِ ثُمَّ إِنَّ كَثِيراً مِنْهُمْ بَعْدَ ذلِكَ فِي الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ به همين جهت، بر بنى‌اسرائيل نوشتيم كه هر كس انسانى را جز به قصاص يا به كيفر فساد در زمين بكشد پس چنان است كه گويى همه‌ى مردم را كشته است، و هر كه انسانى را زنده كند (و از مرگ يا انحراف نجات دهد) گويا همه‌ى مردم را زنده كرده است و البتّه رسولان ما دلايل روشنى را براى مردم آوردند، امّا (با اين همه) بسيارى از مردم بعد از آن (پيام انبيا) در روى زمين اسرافكار شدند. آیه ۳۲🌹 ازسوره مائده🌹 مِنْ أَجْلِ=به سبب ذلِكَ=همین كَتَبْنا=نوشتيم[=مقررداشتیم] عَلى‌=بر بَنِي=بنی إِسْرائِيلَ=اسرائیل أَنَّهُ=که همانا مَنْ=هرکس قَتَلَ=بکشد نَفْساً =کسی را بِغَيْرِ=بدون [کشتن] نَفْسٍ=کسی أَوْ=یا فَسادٍ=[ایجاد ]فسادی فِي =در الْأَرْضِ=زمين فَكَأَنَّما=پس چنان است که قَتَلَ=کشته است النَّاسَ=مردمان را جَمِيعاً =همگی وَ مَنْ=وهرکه أَحْياها=زنده بدارد اورا فَكَأَنَّما=پس چنان است که أَحْيَا=زنده داشته است النَّاسَ=مردمان را جَمِيعاً =همگی وَ لَقَدْ=وبه درستی که جاءَتْهُمْ=آمدند به سوی آنان رُسُلُنا=پيامبران ما بِالْبَيِّناتِ=با نشانه های روشن ثُمَّ=سپس إِنَّ=همانا كَثِيراً =بسیاری مِنْهُمْ=ازآنان بَعْدَ =پس‌از ذلِكَ =آن فِي=در الْأَرْضِ=زمین لَمُسْرِفُونَ =البته گزافکاران اند تفسير آیه 👇👇 https://eitaa.com/ghoransobghahi
مِنْ أَجْلِ ذَلِكَ كَتَبْنَا عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعاً وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعاً وَلَقَدْ جَاءتْهُمْ رُسُلُنَا بِالبَيِّنَاتِ ثُمَّ إِنَّ كَثِيراً مِّنْهُم بَعْدَ ذَلِكَ فِي الأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ (32): به همین جهت، بر بنى‏اسرائیل نوشتیم كه هر كس انسانى را جز به قصاص یا به كیفر فساد در زمین بكشد پس چنان است كه گویى همه‏ى مردم را كشته است، و هر كه انسانى را زنده كند (و از مرگ یا انحراف نجات دهد) گویا همه‏ى مردم را زنده كرده است و البتّه رسولان ما دلایل روشنى را براى مردم آوردند، امّا (با این همه) بسیارى از مردم بعد از آن (پیام انبیا) در روى زمین اسرافكار شدند. در این آیه از كشتن یك نفر به منزله‏ى كشتن همه مردم مطرح شده است. براى توضیح این حقیقت چند بیان و معنا مى‏توان عرضه كرد: الف: قتل یك نفر، كیفرى همچون قتل همه مردم را دارد. ب: حرمت قتل یك نفر نزد خداوند، به منزله قتل همه‏ى مردم نزد شماست. ج: قتل یك نفر، بى‏اعتنایى به مقام انسانیّت است. ه : قتل یك نفر، سلب امنیّت از همه‏ى مردم است. و: چون انسان‏ها به منزله‏ى اعضاى یك پیكرند، پس قتل یكى قتل همه است. ز: جایگاه دوزخى قاتل یك نفر، جایگاه كسى است كه قاتل همه باشد. (71) ح: قتل یك نفر، زمینه‏ساز قتل همه است. ط: یك انسان مى‏تواند سرچشمه‏ى یك نسل باشد، پس قتل او به منزله‏ى قتل یك نسل است. (به نظر مى‏رسد این احتمال بهتر است) در روایات مى‏خوانیم: فانى‏شدن تمام دنیا نزد خداوند، از كشتن یك‏مؤمن آسان‏تر است. (72) امام صادق‏علیه السلام فرمودند: كسى كه در موضعى كه آب یافت نمى‏شود، تشنه‏اى را سیراب كند، مانند كسى است كه نفسى را زنده كرده باشد. (73) طبق آیات و روایات، هدایت وارشاد مردم به راه حقّ، نوعى احیا مى‏باشد و گمراه كردن مردم، نوعى قتل است. سوره انفال، آیه 24، دعوت پیامبر را مایه‏ى حیات مردم مى‏خواند: «دعاكم لما یحییكم». امام صادق‏علیه السلام نیز فرمودند: «مَن اخرجها من ضلال الى هدى فكانّما أحیاها ومن اخرجها من هدى الى الضلال فقد قتلها» هركس نفس منحرفى را هدایت كند او را زنده كرده و هر كس دیگرى را منحرف كند او را كشته است. (74) امام صادق‏علیه السلام فرمودند: «نجاها من غرق او حرق او سَبُع او عدوّ» مراد از احیاى نفس، نجات گرفتاران از غرق وآتش سوزى ودرّنده یا دشمن است. (75) و در روایت دیگر آنمده است: كسى كه به گرسنه‏اى غذا ندهد، به منزله‏ى كشتن اوست وغذا دادن، به منزله‏ى زنده كردن اوست. (76) امام باقرعلیه السلام فرمود: مسرفان همان كسانى هستند كه حرام‏ها را حلال مى‏شمرند و خون‏ها را مى‏ریزند. (77) ----- 71) كافى، ج‏7، ص‏271. 72) بحار، ج‏10، ص‏382. این حدیث را در شب جمعه آخر ماه رمضان 1379 مى‏نویسم كه روز جمعه‏اش روز قدس است و در حالى كه تلویزیون‏هاى دنیا صحنه‏هاى دلخراشى از كشتن مسلمانان بى‏پناه فلسطین را به دست صهیونیست‏ها نشان مى‏دهند. 73) مكارم‏الاخلاق، ص‏135. 74) كافى، ج‏2، ص‏210. 75) تفسیر برهان. 76) كافى، ج‏2، ص‏204. 77) تفسیر نورالثقلین. - گاهى حوادث تاریخى، عامل صدور فرمان‏هاى الهى است. «من أجل ذلك» - انسان‏ها و سرنوشتشان در طول تاریخ به هم پیوند دارند. «من أجل ذلك كتبنا على بنى اسرائیل» - احكام الهى حكمت دارد وگزاف نیست. «من اجل ذلك» - براى جلوگیرى از سنگدلى وپرهیز از تكرار حادثه، كیفر ومجازات لازم است. «من اجل ذلك كتبنا» - جان همه‏ى انسان‏ها از هر نژاد و منطقه كه باشند، محترم است. «نفساً» - اعدام مفسد، در قانون بنى‏اسرائیل نیز بوده است. «كتبنا على بنى‏اسرائیل انّه من قتل نفساً بغیر نفس او فساد فى الارض» - خودكشى و سقط جنین، از نمونه‏هاى «قتل نفس» و حرام است. «من قتل نفساً...» - جان كسى كه در زمین فساد مى‏كند یا براى جان مردم ارزشى قائل نیست و آنان را به قتل مى‏رساند، بى‏ارزش است و باید از بین برود. «بغیر نفس او فساد» - كشتن انسان در دو مورد جایز است: الف: به عنوان قصاصِ قاتل. «بغیر نفس» ب: براى از بین بردن مفسد. «او فساد» - ارزش عمل مربوط به انگیزه و هدف است. كشتن یك نفربه قصد تجاوز، به قتل رساندن یك جامعه است؛ «فكانّما قتل النّاس جمیعاً» امّا كشتن به عنوان قصاص، حیات جامعه است. «ولكم فى القصاص حیوة» (78) - تجاوز به حقوق یك فرد، تهدید امنیّت جامعه است. «فكانّما قتل النّاس جمیعاً» آنان كه كارشان نجات جان انسان‏هاست، مانند پزشكان، پرستاران، مأموران آتش‏نشانى، امدادگران، داروسازان و... باید قدر خود وارزش كار خویش را بدانند. «فكانّما قتل النّاس جمیعاً»
- نشان جامعه‏ى زنده، امداد رسانى به گرفتاران و نجات جانهاست. «من أحیاها فكأنّما أحیى النّاس جمیعاً» - عدم ایمان وعمل مردم به گفتار رسولان، در طول تاریخ بوده است. «و لقد جائتهم رسلنا بالبیّنات ثمّ انّ كثیراً منهم بعد ذلك فى الارض لمسرفون» - انسان مختار است، با آمدن پیامبران هم مى‏تواند راه خلاف برود. «و لقد جائتهم رسلنا بالبیّنات... بعد ذلك فى الارض لمسرفون» ----- 78) بقره، 179.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹تدبر در قران 🌹 ق۱۶ وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺁﻓﺮﻳﺪﻳﻢ ﻭ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﺎﻃﻨﺶ [ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻌﺎﺩ ﻭ ﺩﻳﮕﺮ ﺣﻘﺎﻳﻖ ] ﺑﻪ ﺍﻭ ﻭﺳﻮﺳﻪ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ، ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻴﻢ ، ﻭ ﻣﺎ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺭﮒ ﮔﺮﺩﻥ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺗﺮﻳﻢ .(١٦) https://eitaa.com/ghoransobghahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅... رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ ۖ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا ۚ أَنْتَ مَوْلَانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ ﴿۲۸۶﴾ 🔸 پروردگارا، بار تکلیفی فوق طاقت ما بر دوش ما منه، و بیامرز و ببخش گناه ما را، و بر ما رحمت فرما، تنها آقای ما و یاور ما تویی، پس ما را بر گروه کافران یاری فرما. 💭 سوره: بقره https://eitaa.com/ghoransobghahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 وَاللَّهُ يُرِيدُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَيُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَنْ تَمِيلُوا مَيْلًا عَظِيمًا ﴿۲۷﴾ 🔸 و خدا می‌خواهد بر شما (به رحمت و مغفرت) بازگشت فرماید، و مردم هوسناکِ پیرو شهوات می‌خواهند که شما (از راه حقّ و رحمت) دور و منحرف گردید. 🔅 يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُخَفِّفَ عَنْكُمْ ۚ وَخُلِقَ الْإِنْسَانُ ضَعِيفًا ﴿۲۸﴾ 🔸 خدا می‌خواهد کار بر شما آسان کند، که انسان ضعیف خلق شده است. 💭 سوره: نساء https://eitaa.com/ghoransobghahi
یکی از سوره‌های قرآن به نام ماعون نام گزاری شده، چند نکته کوتاه در مورد این سوره رو با هم بخونیم 👇👇👇 💫وَيَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ 💌و از [دادن] زكات [و وسايل و مايحتاج خانه] خوددارى مى ‏ورزند (۷) 💚«ماعون» از «مَعن» به معناى ابزار و وسايلى است كه معمولاً همسايگان به يكديگر عاريه مى دهند تا آنكه نيازشان برطرف شود. مثل ظروف غذاخورى در مهمانى ها. 🪴دين يك مجموعه به هم پيوسته است. نمازش از اطعام مسكين و رسيدگى به محرومين جدا نيست.. نکته 👇 ✔️بى تفاوتى نسبت به نيازهاى ضرورى مردم كيفر دارد. «فويل للمصلين... يمنعون الماعون» ✔️- خدمت به مردم در كنار نماز است. «فويل للمصلين... يمنعون الماعون» سوره ماعون https://eitaa.com/ghoransobghahi
💌 رفیق‌بازی بد نیست، اگر رفیقت خدا و اهل بیت باشن! مراقب باش با کسایی رفاقت نکنی که اون دنیا به خودت بگی کاش از اول باهاش حرف نمیزدم! 🌿🌺يَا وَيْلَتَىٰ لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا 🦋ﺍﻱ ﻭﺍﻱ ، ﻛﺎﺵ ﻣﻦ ﻓﻠﺎﻧﻲ ﺭﺍ [ ﻛﻪ ﺳﺒﺐ ﺑﺪﺑﺨﺘﻲ ﻣﻦ ﺷﺪ ] ﺑﻪ ﺩﻭﺳﺘﻲ ﻧﻤﻰ ﮔﺮﻓﺘﻢ ،(٢٨) سوره فرقان 🌿