قران صبحگاهی
سلام علیکم
هروز صبح یک آیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
آیه ۳۲🌹 ازسوره مائده🌹
مِنْ أَجْلِ ذلِكَ كَتَبْنا عَلى بَنِي إِسْرائِيلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعاً وَ مَنْ أَحْياها فَكَأَنَّما أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعاً وَ لَقَدْ جاءَتْهُمْ رُسُلُنا بِالْبَيِّناتِ ثُمَّ إِنَّ كَثِيراً مِنْهُمْ بَعْدَ ذلِكَ فِي الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ
به همين جهت، بر بنىاسرائيل نوشتيم كه هر كس انسانى را جز به قصاص يا به كيفر فساد در زمين بكشد پس چنان است كه گويى همهى مردم را كشته است، و هر كه انسانى را زنده كند (و از مرگ يا انحراف نجات دهد) گويا همهى مردم را زنده كرده است و البتّه رسولان ما دلايل روشنى را براى مردم آوردند، امّا (با اين همه) بسيارى از مردم بعد از آن (پيام انبيا) در روى زمين اسرافكار شدند.
آیه ۳۲🌹 ازسوره مائده🌹
مِنْ أَجْلِ=به سبب
ذلِكَ=همین
كَتَبْنا=نوشتيم[=مقررداشتیم]
عَلى=بر
بَنِي=بنی
إِسْرائِيلَ=اسرائیل
أَنَّهُ=که همانا
مَنْ=هرکس
قَتَلَ=بکشد
نَفْساً =کسی را
بِغَيْرِ=بدون [کشتن]
نَفْسٍ=کسی
أَوْ=یا
فَسادٍ=[ایجاد ]فسادی
فِي =در
الْأَرْضِ=زمين
فَكَأَنَّما=پس چنان است که
قَتَلَ=کشته است
النَّاسَ=مردمان را
جَمِيعاً =همگی
وَ مَنْ=وهرکه
أَحْياها=زنده بدارد اورا
فَكَأَنَّما=پس چنان است که
أَحْيَا=زنده داشته است
النَّاسَ=مردمان را
جَمِيعاً =همگی
وَ لَقَدْ=وبه درستی که
جاءَتْهُمْ=آمدند به سوی آنان
رُسُلُنا=پيامبران ما
بِالْبَيِّناتِ=با نشانه های روشن
ثُمَّ=سپس
إِنَّ=همانا
كَثِيراً =بسیاری
مِنْهُمْ=ازآنان
بَعْدَ =پساز
ذلِكَ =آن
فِي=در
الْأَرْضِ=زمین
لَمُسْرِفُونَ =البته گزافکاران اند
تفسير آیه 👇👇
https://eitaa.com/ghoransobghahi
مِنْ أَجْلِ ذَلِكَ كَتَبْنَا عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعاً وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعاً وَلَقَدْ جَاءتْهُمْ رُسُلُنَا بِالبَيِّنَاتِ ثُمَّ إِنَّ كَثِيراً مِّنْهُم بَعْدَ ذَلِكَ فِي الأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ (32):
به همین جهت، بر بنىاسرائیل نوشتیم كه هر كس انسانى را جز به قصاص یا به كیفر فساد در زمین بكشد پس چنان است كه گویى همهى مردم را كشته است، و هر كه انسانى را زنده كند (و از مرگ یا انحراف نجات دهد) گویا همهى مردم را زنده كرده است و البتّه رسولان ما دلایل روشنى را براى مردم آوردند، امّا (با این همه) بسیارى از مردم بعد از آن (پیام انبیا) در روى زمین اسرافكار شدند.
در این آیه از كشتن یك نفر به منزلهى كشتن همه مردم مطرح شده است. براى توضیح این حقیقت چند بیان و معنا مىتوان عرضه كرد:
الف: قتل یك نفر، كیفرى همچون قتل همه مردم را دارد.
ب: حرمت قتل یك نفر نزد خداوند، به منزله قتل همهى مردم نزد شماست.
ج: قتل یك نفر، بىاعتنایى به مقام انسانیّت است.
ه : قتل یك نفر، سلب امنیّت از همهى مردم است.
و: چون انسانها به منزلهى اعضاى یك پیكرند، پس قتل یكى قتل همه است.
ز: جایگاه دوزخى قاتل یك نفر، جایگاه كسى است كه قاتل همه باشد. (71)
ح: قتل یك نفر، زمینهساز قتل همه است.
ط: یك انسان مىتواند سرچشمهى یك نسل باشد، پس قتل او به منزلهى قتل یك نسل است. (به نظر مىرسد این احتمال بهتر است)
در روایات مىخوانیم: فانىشدن تمام دنیا نزد خداوند، از كشتن یكمؤمن آسانتر است. (72)
امام صادقعلیه السلام فرمودند: كسى كه در موضعى كه آب یافت نمىشود، تشنهاى را سیراب كند، مانند كسى است كه نفسى را زنده كرده باشد. (73)
طبق آیات و روایات، هدایت وارشاد مردم به راه حقّ، نوعى احیا مىباشد و گمراه كردن مردم، نوعى قتل است. سوره انفال، آیه 24، دعوت پیامبر را مایهى حیات مردم مىخواند: «دعاكم لما یحییكم».
امام صادقعلیه السلام نیز فرمودند: «مَن اخرجها من ضلال الى هدى فكانّما أحیاها ومن اخرجها من هدى الى الضلال فقد قتلها» هركس نفس منحرفى را هدایت كند او را زنده كرده و هر كس دیگرى را منحرف كند او را كشته است. (74)
امام صادقعلیه السلام فرمودند: «نجاها من غرق او حرق او سَبُع او عدوّ» مراد از احیاى نفس، نجات گرفتاران از غرق وآتش سوزى ودرّنده یا دشمن است. (75) و در روایت دیگر آنمده است: كسى كه به گرسنهاى غذا ندهد، به منزلهى كشتن اوست وغذا دادن، به منزلهى زنده كردن اوست. (76)
امام باقرعلیه السلام فرمود: مسرفان همان كسانى هستند كه حرامها را حلال مىشمرند و خونها را مىریزند. (77)
-----
71) كافى، ج7، ص271.
72) بحار، ج10، ص382. این حدیث را در شب جمعه آخر ماه رمضان 1379 مىنویسم كه روز جمعهاش روز قدس است و در حالى كه تلویزیونهاى دنیا صحنههاى دلخراشى از كشتن مسلمانان بىپناه فلسطین را به دست صهیونیستها نشان مىدهند.
73) مكارمالاخلاق، ص135.
74) كافى، ج2، ص210.
75) تفسیر برهان.
76) كافى، ج2، ص204.
77) تفسیر نورالثقلین.
- گاهى حوادث تاریخى، عامل صدور فرمانهاى الهى است. «من أجل ذلك»
- انسانها و سرنوشتشان در طول تاریخ به هم پیوند دارند. «من أجل ذلك كتبنا على بنى اسرائیل»
- احكام الهى حكمت دارد وگزاف نیست. «من اجل ذلك»
- براى جلوگیرى از سنگدلى وپرهیز از تكرار حادثه، كیفر ومجازات لازم است. «من اجل ذلك كتبنا»
- جان همهى انسانها از هر نژاد و منطقه كه باشند، محترم است. «نفساً»
- اعدام مفسد، در قانون بنىاسرائیل نیز بوده است. «كتبنا على بنىاسرائیل انّه من قتل نفساً بغیر نفس او فساد فى الارض»
- خودكشى و سقط جنین، از نمونههاى «قتل نفس» و حرام است. «من قتل نفساً...»
- جان كسى كه در زمین فساد مىكند یا براى جان مردم ارزشى قائل نیست و آنان را به قتل مىرساند، بىارزش است و باید از بین برود. «بغیر نفس او فساد»
- كشتن انسان در دو مورد جایز است:
الف: به عنوان قصاصِ قاتل. «بغیر نفس»
ب: براى از بین بردن مفسد. «او فساد»
- ارزش عمل مربوط به انگیزه و هدف است. كشتن یك نفربه قصد تجاوز، به قتل رساندن یك جامعه است؛ «فكانّما قتل النّاس جمیعاً» امّا كشتن به عنوان قصاص، حیات جامعه است. «ولكم فى القصاص حیوة» (78)
- تجاوز به حقوق یك فرد، تهدید امنیّت جامعه است. «فكانّما قتل النّاس جمیعاً» آنان كه كارشان نجات جان انسانهاست، مانند پزشكان، پرستاران، مأموران آتشنشانى، امدادگران، داروسازان و... باید قدر خود وارزش كار خویش را بدانند. «فكانّما قتل النّاس جمیعاً»
- نشان جامعهى زنده، امداد رسانى به گرفتاران و نجات جانهاست. «من أحیاها فكأنّما أحیى النّاس جمیعاً»
- عدم ایمان وعمل مردم به گفتار رسولان، در طول تاریخ بوده است. «و لقد جائتهم رسلنا بالبیّنات ثمّ انّ كثیراً منهم بعد ذلك فى الارض لمسرفون»
- انسان مختار است، با آمدن پیامبران هم مىتواند راه خلاف برود. «و لقد جائتهم رسلنا بالبیّنات... بعد ذلك فى الارض لمسرفون»
-----
78) بقره، 179.
🌹تدبر در قران 🌹
ق۱۶
وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ
ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺁﻓﺮﻳﺪﻳﻢ ﻭ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﺎﻃﻨﺶ [ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻌﺎﺩ ﻭ ﺩﻳﮕﺮ ﺣﻘﺎﻳﻖ ] ﺑﻪ ﺍﻭ ﻭﺳﻮﺳﻪ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ، ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻴﻢ ، ﻭ ﻣﺎ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺭﮒ ﮔﺮﺩﻥ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺗﺮﻳﻢ .(١٦)
https://eitaa.com/ghoransobghahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅... رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ ۖ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا ۚ أَنْتَ مَوْلَانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ ﴿۲۸۶﴾
🔸 پروردگارا، بار تکلیفی فوق طاقت ما بر دوش ما منه، و بیامرز و ببخش گناه ما را، و بر ما رحمت فرما، تنها آقای ما و یاور ما تویی، پس ما را بر گروه کافران یاری فرما.
💭 سوره: بقره
https://eitaa.com/ghoransobghahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 وَاللَّهُ يُرِيدُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَيُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَنْ تَمِيلُوا مَيْلًا عَظِيمًا ﴿۲۷﴾
🔸 و خدا میخواهد بر شما (به رحمت و مغفرت) بازگشت فرماید، و مردم هوسناکِ پیرو شهوات میخواهند که شما (از راه حقّ و رحمت) دور و منحرف گردید.
🔅 يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُخَفِّفَ عَنْكُمْ ۚ وَخُلِقَ الْإِنْسَانُ ضَعِيفًا ﴿۲۸﴾
🔸 خدا میخواهد کار بر شما آسان کند، که انسان ضعیف خلق شده است.
💭 سوره: نساء
https://eitaa.com/ghoransobghahi
یکی از سورههای قرآن به نام ماعون نام گزاری شده،
چند نکته کوتاه در مورد این سوره رو با هم بخونیم
👇👇👇
💫وَيَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ
💌و از [دادن] زكات [و وسايل و مايحتاج خانه] خوددارى مى ورزند (۷)
💚«ماعون» از «مَعن» به معناى ابزار و وسايلى است كه معمولاً همسايگان به يكديگر عاريه مى دهند تا آنكه نيازشان برطرف شود. مثل ظروف غذاخورى در مهمانى ها.
🪴دين يك مجموعه به هم پيوسته است. نمازش از اطعام مسكين و رسيدگى به محرومين جدا نيست..
نکته 👇
✔️بى تفاوتى نسبت به نيازهاى ضرورى مردم كيفر دارد. «فويل للمصلين... يمنعون الماعون»
✔️- خدمت به مردم در كنار نماز است. «فويل للمصلين... يمنعون الماعون»
سوره ماعون
#تفسیر_نور
#استادقرائتی
https://eitaa.com/ghoransobghahi