🌹تدبر در قران 🌹
ق۱۶
وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ
ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺁﻓﺮﻳﺪﻳﻢ ﻭ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﺎﻃﻨﺶ [ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻌﺎﺩ ﻭ ﺩﻳﮕﺮ ﺣﻘﺎﻳﻖ ] ﺑﻪ ﺍﻭ ﻭﺳﻮﺳﻪ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ، ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻴﻢ ، ﻭ ﻣﺎ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺭﮒ ﮔﺮﺩﻥ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺗﺮﻳﻢ .(١٦)
https://eitaa.com/ghoransobghahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅... رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ ۖ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا ۚ أَنْتَ مَوْلَانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ ﴿۲۸۶﴾
🔸 پروردگارا، بار تکلیفی فوق طاقت ما بر دوش ما منه، و بیامرز و ببخش گناه ما را، و بر ما رحمت فرما، تنها آقای ما و یاور ما تویی، پس ما را بر گروه کافران یاری فرما.
💭 سوره: بقره
https://eitaa.com/ghoransobghahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 وَاللَّهُ يُرِيدُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَيُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَنْ تَمِيلُوا مَيْلًا عَظِيمًا ﴿۲۷﴾
🔸 و خدا میخواهد بر شما (به رحمت و مغفرت) بازگشت فرماید، و مردم هوسناکِ پیرو شهوات میخواهند که شما (از راه حقّ و رحمت) دور و منحرف گردید.
🔅 يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُخَفِّفَ عَنْكُمْ ۚ وَخُلِقَ الْإِنْسَانُ ضَعِيفًا ﴿۲۸﴾
🔸 خدا میخواهد کار بر شما آسان کند، که انسان ضعیف خلق شده است.
💭 سوره: نساء
https://eitaa.com/ghoransobghahi
یکی از سورههای قرآن به نام ماعون نام گزاری شده،
چند نکته کوتاه در مورد این سوره رو با هم بخونیم
👇👇👇
💫وَيَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ
💌و از [دادن] زكات [و وسايل و مايحتاج خانه] خوددارى مى ورزند (۷)
💚«ماعون» از «مَعن» به معناى ابزار و وسايلى است كه معمولاً همسايگان به يكديگر عاريه مى دهند تا آنكه نيازشان برطرف شود. مثل ظروف غذاخورى در مهمانى ها.
🪴دين يك مجموعه به هم پيوسته است. نمازش از اطعام مسكين و رسيدگى به محرومين جدا نيست..
نکته 👇
✔️بى تفاوتى نسبت به نيازهاى ضرورى مردم كيفر دارد. «فويل للمصلين... يمنعون الماعون»
✔️- خدمت به مردم در كنار نماز است. «فويل للمصلين... يمنعون الماعون»
سوره ماعون
#تفسیر_نور
#استادقرائتی
https://eitaa.com/ghoransobghahi
قران صبحگاهی
سلام علیکم
هروز صبح یک آیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
آیه 33 🌹ازسوره مائده🌹
إِنَّما جَزاءُ الَّذِينَ يُحارِبُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَساداً أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلافٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيا وَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذابٌ عَظِيمٌ
همانا كيفر آنان كه با خداوند و پيامبرش به محاربه برمىخيزند و (با سلاح و تهديد و غارت) در زمين به فساد مىكوشند، آن است كه كشته شوند، يا به دار آويخته شوند، يا دست و پايشان بطور مخالف بريده شود يا آنكه از سرزمين (خودشان) تبعيد شوند. اين كيفر ذلت بار دنيوى آنان است و در آخرت برايشان عذابى عظيم است.
آیه 33 🌹ازسوره مائده🌹
إِنَّما =جز این نیست که
جَزاءُ=سزای
الَّذِينَ=کسانی که
يُحارِبُونَ=می جنگند
اللَّهَ=با الله
وَ رَسُولَهُ=ورسولش
وَ يَسْعَوْنَ=ومی کوشند
فِي=در
الْأَرْضِ=زمین
فَساداً=به فساد
أَنْ يُقَتَّلُوا =این است که کشته شوند
أَوْ= یا
يُصَلَّبُوا=به دار آويخته شوند
أَوْ =یا
تُقَطَّعَ=بریده شود
أَيْدِيهِمْ=دست هایشان
وَ أَرْجُلُهُمْ =وپاهایشان
مِنْ خِلافٍ=برخلاف [همدیگر]
أَوْ =یا
يُنْفَوْا =دورکرده شوند
مِنَ=از
الْأَرْضِ=سرزمین [خود]
ذلِكَ =این
لَهُمْ=برای آنان
خِزْيٌ =رسوایی است
فِي=در
الدُّنْيا=دنیا
وَ لَهُمْ=وبرای آنان
فِي =در
الْآخِرَةِ=آخرت
عَذابٌ=عذابی
عَظِيمٌ =بزرگ است
تفسير آیه 👇👇
https://eitaa.com/ghoransobghahi
إِنَّمَا جَزَاء الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الأَرْضِ فَسَاداً أَن يُقَتَّلُواْ أَوْ يُصَلَّبُواْ أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُم مِّنْ خِلافٍ أَوْ يُنفَوْاْ مِنَ الأَرْضِ ذَلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِي الآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ (33):
همانا كیفر آنان كه با خداوند و پیامبرش به محاربه برمىخیزند و (با سلاح و تهدید و غارت) در زمین به فساد مىكوشند، آن است كه كشته شوند، یا به دار آویخته شوند، یا دست و پایشان بطور مخالف بریده شود یا آنكه از سرزمین (خودشان) تبعید شوند. این كیفر ذلت بار دنیوى آنان است و در آخرت برایشان عذابى عظیم است.
در شأن نزول آیه آمده است كه جمعى از مشركانِ مكّه به مدینه آمده، مسلمان شدند. ولى چون بیمار بودند به فرمان پیامبر اكرمصلى الله علیه وآله به منطقهى خوش آب و هوایى در بیرون مدینه رفته و اجازه یافتند از شیر شترهاى زكات بهره ببرند. امّا چون سالم شدند، چوپانهاى مسلمان را گرفته، دست و پایشان را بریدند و چشمانشان را كور كرده، شتران را به غارت بردند و از اسلام هم دست كشیدند. رسول خداصلى الله علیه وآله دستور داد آنان را دستگیر كنند و همان كارى را كه با چوپانان كرده بودند، بر سر خودشان آوردند. آیهى فوق نازل شد.
كیفرهایى كه در آیه آمده، «حقّ اللّه» است و از جانب حكومت یا مردم قابل عفو و تبدیل نیست. (79) ودر تفسیر المیزان آمده است كه انتخاب یكى از چهار كیفر، با امام مسلمین است و اگر اولیاى مقتول هم عفو كنند، باید یكى از كیفرها اجرا شود.
كلمهى «جزاء» به معناى كیفر وپاداش كافى است یعنى حدود و مجازاتهاى چهارگانه براى مجرم عادلانه وكافى است. (80)
براى اصلاح جامعه، هم موعظه و ارشاد لازم است، هم شمشیر و برخورد قاطع و انقلابى. (آیهى قبل، پیام وهشدار به قاتل بود، واین آیه عقوبت افراد محارب ومفسِد را بیان مىكند)
عقوبت باید همراه با عدالت باشد. چون فسادها و خصوصیّات مفسدان متفاوت است، كیفرها هم یكسان نیست. مثلا اگر فساد، فجیعانه بود، كیفرش قتل است ولى اگر سطحى بود، كیفر آن تبعید است. این معنا از روایات فهمیده مىشود، از جمله آنكه: كیفر قتل، اعدام است، كیفر ارعاب، تبعید است، كیفر راهزنى و سرقت، قطع دست و پا است و كیفر قتل و راهزنى وسرقت مسلحانه، قطع دست و پا و به دار آویختن است. (81)
اجراى احكام و حدود الهى، در سایهى برپایى نظام و حكومت اسلامى میسّر است، پس دین از سیاست جدا نیست.
آنان كه بر امام و رهبر مسلمین یا حكومت اسلامى خروج كنند، مشمول «یحاربون اللّه» مىشوند. (82)
طبق آیه 279 سورهى بقره، رباخوار، «محارب» خدا و پیامبر است، «فأذنوا بحرب من اللّه و رسوله» چون امنیّت اقتصادى را به هم مىزند. همچنین در روایات، توهین به مسلمان، محاربهى با خدا به حساب آمده است: «من أهان لى ولیاً فقد بارزنى بالمحاربة». (83)
-----
79) تفسیر اطیبالبیان.
80) تفسیر راهنما.
81) تفسیر صافى.
82) تفسیر فىظلالالقرآن.
83) بحار، ج4ص65.
- وظیفهى نظام و حكومت، حفظ امنیّت شهرها، روستاها، جادهها و برخورد با متخلّفان است. «انّما جزاء...»
- جنگ با خلق خدا، جنگ با خداست وآنكه با مردم طرف شود، گویا با خداوند طرف است. «یحاربون اللّه»
- نافرمانى از دستورات پیامبر و مبارزه با آنها، جنگ با خداوند است. «یحاربون اللّه و رسوله»
- براى آنان كه امنیّت جامعه را بر هم مىزنند، چند نوع كیفر مقرر شده است: اعدام، تبعید، قطع دست و پا، به دار آویختن. «یقتّلوا او یصلّبوا...»
- عقوبت سخت براى ستمپیشگان است، نه آنان كه به ندرت مرتكب مىشوند. «یحاربون، یسعون» (فعل مضارع، نشان استمرار كار است)
- مخالفان ولایت رسول اللّه كه قصد براندازى دارند و با نظام الهى در جنگند، باید به سختترین كیفر مجازات شوند.«یحاربون اللَّه و رسوله... ان یقتّلوا»