هدایت شده از سید علی عباسی *
قران صبحگاهی
سلام علیکم
هروز صبح یک آیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
آیه 116🌹 از سوره مائده🌹
وَ إِذْ قالَ اللَّهُ يا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ أَ أَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِي وَ أُمِّي إِلهَيْنِ مِنْ دُونِ اللَّهِ قالَ سُبْحانَكَ ما يَكُونُ لِي أَنْ أَقُولَ ما لَيْسَ لِي بِحَقٍّ إِنْ كُنْتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ تَعْلَمُ ما فِي نَفْسِي وَ لا أَعْلَمُ ما فِي نَفْسِكَ إِنَّكَ أَنْتَ عَلَّامُ الْغُيُوبِ
و زمانى كه خداوند گفت: اى عيسى بن مريم! آيا تو به مردم گفتى: به غير از خدا، من و مادرم را به عنوان دو معبود بگيريد؟ (عيسى) گفت: (خدايا!) تو پاك و منزّهى، مرا نشايد كه حرف ناروايى كه سزاوار من نيست بگويم، اگر چنين گفته بودم، تو آن را مىدانستى (زيرا) تو آنچه را در دل و جان من است مىدانى، امّا من از آنچه در ذات توست بىخبرم، همانا، داناى تمام غيبها تويى تو
آیه 116🌹 از سوره مائده🌹
وَ إِذْ =و[به یادآور] آنگاه که
قالَ=گفت
اللَّهُ =الله
يا عِيسَى=ای عیسی
ابْنَ=پسر
مَرْيَمَ =مريم
أَ أَنْتَ=آيا تو
قُلْتَ =گفتی
لِلنَّاسِ=به مردم
اتَّخِذُونِي =که بگیرد مرا
وَ أُمِّي=ومادرم را
إِلهَيْنِ =دو اله
مِنْ =به
دُونِ =جای
اللَّهِ=الله؟
قالَ =گفت
سُبْحانَكَ =پاک ومنزهی تو
ما يَكُونُ=نسزد
لِي=مرا
أَنْ=که
أَقُولَ =بگویم
ما =آنچه را
لَيْسَ=که نیست
لِي =برایم
بِحَقٍّ =سزاوار
إِنْ =اگر
كُنْتُ قُلْتُهُ=گفته باشم آن را
فَقَدْ=پس به راستی
عَلِمْتَهُ=دانسته ای آن را
تَعْلَمُ =می دانی
ما=آنچه را
فِي=در
نَفْسِي=دل من است
وَ لا أَعْلَمُ=ونمی دانم
ما=آنچه را
فِي=در
نَفْسِكَ=ذات توست
إِنَّكَ=همانا تو
أَنْتَ=خود
عَلَّامُ=بسیار داننده ی
الْغُيُوبِ =نهان هایی
تفسير آیه 👇👇
https://eitaa.com/ghoransobghahi
هدایت شده از سید علی عباسی *
وَإِذْ قَالَ اللّهُ يَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ أَأَنتَ قُلتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِي وَأُمِّيَ إِلَـهَيْنِ مِن دُونِ اللّهِ قَالَ سُبْحَانَكَ مَا يَكُونُ لِي أَنْ أَقُولَ مَا لَيْسَ لِي بِحَقٍّ إِن كُنتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ تَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِي وَلاَ أَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِكَ إِنَّكَ أَنتَ عَلاَّمُ الْغُيُوبِ (116):
و زمانى كه خداوند گفت: اى عیسى بن مریم! آیا تو به مردم گفتى: به غیر از خدا، من و مادرم را به عنوان دو معبود بگیرید؟ (عیسى) گفت: (خدایا!) تو پاك و منزّهى، مرا نشاید كه حرف ناروایى كه سزاوار من نیست بگویم، اگر چنین گفته بودم، تو آن را مىدانستى (زیرا) تو آنچه را در دل و جان من است مىدانى، امّا من از آنچه در ذات توست بىخبرم، همانا، داناى تمام غیبها تویى تو.
در آیه 109 همین سوره خواندیم كه خداوند پیامبران را در قیامت جمع كرده و از آنان مىپرسد: از مردم چه پاسخى شنیدید؟ این آیه، گفتگوى خدا و حضرت عیسى را در آن روز بیان مىكند.
گرچه مسیحیان، امروز مریم را خدا نمىدانند، ولى چون گروهى از آنان در آن زمان عقیده به خدا بودن مریم داشتند و یا به خاطر آنكه عبادت در برابر مجسّمه او به منزلهى معبود قرار دادن اوست، تعبیر به «اله» شده است. «اتّخذونى و اُمّى الهین»
«دون اللّه»، نشانهى شرك است، نه نفى خدا، یعنى علاوه بر خدا، عیسى و مریم را معبود دانستن شرك است. البتّه تثلیث فعلى مسیحیان، اب و ابن و روحالقدس است.
امام رضا علیه السلام فرمود: دربارهى من دو گروه هلاك مىشوند و من تقصیرى ندارم: یكى علاقمندان افراطى، دیگرى كینه توزان بىجهت. (223)
تسبیح حضرت مسیح، خود نشانه دیگرى است كه خداوند منزّه از هرگونه شریكى است. در آیات دیگر آمده است: «وقالوا اتّخذ الرّحمن ولداً سبحانه» (224) ، «ویجعلون للّه البنات سبحانه» (225) كه خدا را از داشتن هر گونه فرزند، چه دختر چه پسر، منزّه مىشمارد.
-----
223) تفسیر نورالثقلین.
224) انبیاء، 26.
225) نحل، 57.
- گاهى سؤال و توبیخ یك بىگناه، براى هشدار به دیگران است. «ءأنت قلت» گاهى به در مىگویند تا دیوار بشنود.
- ادّعاى الوهیّت براى انسان، گرچه پیامبر باشد، ادّعایى باطل است. «ما یكون لى ان اقول ما لیس لى بحقّ»
- انبیا معصومند. «مایكون لى أن أقول ما لیس لى بحقّ»
- انبیا از غلوّ پیروان خود بیزارند. «ان كنت قلته فقد علمته»
- همهى گفتههاى انسان و اسرار درونش براى خداوند روشن و معلوم است. «فقد علمته تعلم ما فى نفسى»
- تسبیح و تنزیه خدا از هر نسبت ناروا، لازم است. «سبحانك»
- علم انبیا محدود است. «لا اعلم ما فى نفسك» و كسى كه علمش محدود است، شایستهى خدایى نیست.
- افكار و اسرار مردم از امور غیبى است كه خدا بدان آگاه است. «تعلم ما فى نفسى... انّك انت علاّم الغیوب»
- آگاهى كامل و گسترده بر همهى حقایق مخصوص خداست. «انّك انت علاّم الغیوب»
❣ #تدبر_در_قرآن
📢 منكر معاد چون تمام هدفش دنيا است، به غل و زنجير ماديّت، هوا پرستى، جهل و خرافات مبتلا مىگردد و اينچنين كسى در آخرت نيز در غل و زنجير عذاب الهى خواهد بود.
🌴 سوره رعد 🌴
🕋 وَ إِنْ تَعْجَبْ فَعَجَبٌ قَوْلُهُمْ أَ إِذا كُنَّا تُراباً أَ إِنَّا لَفِي خَلْقٍ جَدِيدٍ أُولئِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ وَ أُولئِكَ الْأَغْلالُ فِي أَعْناقِهِمْ وَ أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِيها خالِدُونَ «5»
⚡️ترجمه:
اگر تعجّب مىكنى پس عجيب گفتار آنهاست (كه مىگويند:) آيا آنگاه كه خاك شديم، آيا به آفرينش تازهاى در مىآييم؟ اینان هستند که به خدای خود کافر شدند و هم اینان زنجیرها (ی قهر و عذاب) بر گردن دارند و هم اینان اصحاب دوزخند و در آن همیشه معذبند.
https://eitaa.com/ghoransobghahi
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺
🍂 مراقب نگاه خود باشيد. 🍂
🔶فِيهِنَّ قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنسٌ قَبْلَهُمْ وَلَا جَانٌّ
(الرحمن/۵۶)
⚡️در بهشت، همسرانى هستند كه نگاهشان از بيگانه كوتاه و پيش از اينان، هيچ جنّ و انسى آنان را لمس نكرده است.
❌قاصرات الطرف، یعنی چشم ندوختن به دیگران.
💥از ویژگیهای زنان بهشتی این است که جز به همسر خود، به کس دیگری نگاه نمی دوزند، و عشق نمی ورزند.
🍁و این ویژگی، هم مطابق با آیه ٣١ سوره نور است:
وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ.....
یعنی:
و به زنان با ايمان بگو: از بعضى نگاه هاى خود (نگاه هاى غير مجاز) چشم پوشى كنند.
🍃و هم مطابق فرمایش حضرت زهرا سلام الله علیها است که فرمودند:
بهترین زنان، آنانند که مردنامحرمی را نبینند (یعنی به مرد نامحرمی توجه نکرده و چشم ندوزند)
https://eitaa.com/ghoransobghahi
هدایت شده از سید علی عباسی *
قران صبحگاهی
سلام علیکم
هروز صبح یک آیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥآیه 117🌹 از سوره مائده🌹
ما قُلْتُ لَهُمْ إِلَّا ما أَمَرْتَنِي بِهِ أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ رَبِّي وَ رَبَّكُمْ وَ كُنْتُ عَلَيْهِمْ شَهِيداً ما دُمْتُ فِيهِمْ فَلَمَّا تَوَفَّيْتَنِي كُنْتَ أَنْتَ الرَّقِيبَ عَلَيْهِمْ وَ أَنْتَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ
(حضرت عيسى به خداوند گفت:) من، به آنان نگفتم مگر آنچه مرا به آن فرمان دادى كه بپرستيد خداوندى را كه پروردگار من و پروردگار شماست، و تا زمانى كه در ميان آنان بودم، شاهد و ناظر بر آنان بودم، پس چون مرا (از ميانشان) باز گرفتى، تو خود بر آنان مراقب بودى و تو بر هر چيز گواهى
آیه 117🌹 از سوره مائده🌹
ما قُلْتُ =نگفته ام
لَهُمْ=به آنان
إِلَّا=مگر
ما=آنچه
أَمَرْتَنِي =فرمان داده بودی مرا
بِهِ=بدان
أَنِ =که
اعْبُدُوا =بپرستید
اللَّهَ =الله را
رَبِّي =که پروردگار من
وَ رَبَّكُمْ=وپروردگارشماست
وَ كُنْتُ =وبودم
عَلَيْهِمْ =برآنان
شَهِيداً =گواه
ما دُمْتُ =تا زمانی که بودم
فِيهِمْ=درمیانشان
فَلَمَّا =پس هنگامی که
تَوَفَّيْتَنِي=برگرفتی مرا
كُنْتَ=بودی تو
أَنْتَ=خود
الرَّقِيبَ=نگهبان
عَلَيْهِمْ=برآنان
وَ أَنْتَ =وتو
عَلى =بر
كُلِّ=هر
شَيْءٍ=چیزی
شَهِيدٌ =گواهی
تفسير آیه 👇👇
https://eitaa.com/ghoransobghahi
هدایت شده از سید علی عباسی *
مَا قُلْتُ لَهُمْ إِلاَّ مَا أَمَرْتَنِي بِهِ أَنِ اعْبُدُواْ اللّهَ رَبِّي وَرَبَّكُمْ وَكُنتُ عَلَيْهِمْ شَهِيداً مَّا دُمْتُ فِيهِمْ فَلَمَّا تَوَفَّيْتَنِي كُنتَ أَنتَ الرَّقِيبَ عَلَيْهِمْ وَأَنتَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ (117):
(حضرت عیسى به خداوند گفت:) من، به آنان نگفتم مگر آنچه مرا به آن فرمان دادى كه بپرستید خداوندى را كه پروردگار من و پروردگار شماست، و تا زمانى كه در میان آنان بودم، شاهد و ناظر بر آنان بودم، پس چون مرا (از میانشان) باز گرفتى، تو خود بر آنان مراقب بودى و تو بر هر چیز گواهى.
«توفّى» به معناى اخذ و گرفتن تمام و كمال است و مرگ یكى از مصادیق آن است. خداوند حضرت عیسىعلیه السلام را از میان قومشان برداشته و تا زمان قیام امام زمانعلیه السلام زنده نگه مىدارد و همراه آن حضرت ظهور خواهد كرد.
- پیامبران معصومند و جز فرمان خدا، كارى را انجام نمىدهند و در وحى هیچ تغییر و تصرّفى نمىكنند. «ما قلت لهم الاّ ما أمرتنى به»
- حضرت عیسى، خود را همچون دیگران، دست پروردهى خدا مىداند. «ربّى و ربّكم»
- انبیا، ناظر بر افعال مردمند. «كنت علیهم شهیداً»
- دعوت به یكتاپرستى، مهمترین وظیفهى انبیاست. «ان اعبدوا اللَّه» (با اینكه مأموریّت عیسى تنها توحید نبوده، امّا آیه فقط توحید را مطرح مىكند)
- دلیل و ملاك پرستش خدا، ربوبیّت اوست. «ان اعبدواللَّه ربّى و ربّكم»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫
خواص شگفت انگیز آیت الکرسی :
1️⃣ هنگام خارج شدن از منزل ؛ هفتاد هزار فرشته نگهبان شما خواهند بود...
2️⃣ هنگام ورود به منزل ؛ قطحے و فقر هرگز به منزل تان نرسد...
3️⃣ بعد از وضو ؛ هفتاد مرتبه درجه را بالا مے برد...
4️⃣ قبل از خواب ؛ فرشته ها تمام شب محافظ شما باشند...
5️⃣ بعد از نماز واجب ؛ فاصله بین شما و بهشت فقط مرگ مےشود...
📚 ثوابالاعمال و عقابالاعمال
https://eitaa.com/ghoransobghahi
هدایت شده از سید علی عباسی *
قران صبحگاهی
سلام علیکم
هروز صبح یک آیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
آیه 118 🌹از سوره مائده🌹
إِنْ تُعَذِّبْهُمْ فَإِنَّهُمْ عِبادُكَ وَ إِنْ تَغْفِرْ لَهُمْ فَإِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
(عيسى گفت: خدايا!) اگر عذابشان كنى، پس آنان بندگان تو هستند و اگر آنان را بيامرزى، پس همانا تو خود توانمند و حكيمى.
آیه 118 🌹از سوره مائده🌹
إِنْ =اگر
تُعَذِّبْهُمْ=عذاب کنی آنان را
فَإِنَّهُمْ =پس همانا آنان
عِبادُكَ =بندگان تواند
وَ إِنْ =واگر
تَغْفِرْ=بیامرزی
لَهُمْ=آنان را
فَإِنَّكَ =پس همانا تو
أَنْتَ=خود
الْعَزِيزُ =بسی پیروزمند
الْحَكِيمُ =سنجیده کاری است
تفسير آیه 👇👇
https://eitaa.com/ghoransobghahi
هدایت شده از سید علی عباسی *
إِن تُعَذِّبْهُمْ فَإِنَّهُمْ عِبَادُكَ وَإِن تَغْفِرْ لَهُمْ فَإِنَّكَ أَنتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (118):
(عیسى گفت: خدایا!) اگر عذابشان كنى، پس آنان بندگان تو هستند و اگر آنان را بیامرزى، پس همانا تو خود توانمند و حكیمى.
حضرت عیسى در پاسخ خداوند كه فرمود: آیا تو به مردم گفتى من و مادرم را خدا بگیرد؟ با جدا كردن خود از مرد و اینكه تنها خداوند مالك آنان است، فرمود: در گرایشهاى شركآلود امّت خود نقشى نداشته است.
به روایت ابوذر، پیامبر اكرمصلى الله علیه وآله شبى تا صبح در ركوع و سجود این آیه را تلاوت مىنمود. از آن حضرت سؤال كردم چگونه بود كه تا صبح این آیه را تلاوت فرمودید. حضرت فرمود: از خداوند طلب شفاعت براى امّتم مىكردم و خداوند سرانجام آن را به من داد و امّتم در صورتى كه شرك نورزند، به آن نائل خواهند شد. (226)
در روایتى دیگر آمده است وقتى حضرت این آیه را تلاوت فرمود، دستان مبارك را بلند كرده و با حال گریه فرمود: «اللّهم امّتى» وبه امّت خود دعا مىكرد. خداوند جبرئیل را بر حضرت فرستاد و فرمود: «انّا سنرضیك فى امّتك و لا نسوئك» ما تو را خشنود خواهیم كرد و نمىگذاریم ناراحت شوى. (227)
-----
226) تفسیر مراغى.
227) تفسیر ابنكثیر.
- انبیا، تسلیم پروردگارند. «ان تعذّبهم... و ان تغفر لهم» از كار خدا نمىتوان سؤال كرد: «لایسئل عمّا یفعل» (228)
- عذاب ویا آمرزش مشركان بدست خداست. «ان تعذّبهم...و ان تغفر لهم»
- انبیا، مقام شفاعت دارند، ولى گاهى گناه و جرم در حدّى است كه آنان نیز پاى خود را كنار مىكشند. «ان تعذّبهم فانّهم عبادك»
- قهر یا مهر خداوند، بر اساس عزّت و حكمت است. «انت العزیز الحكیم»
-----
228) انبیاء، 23.
🌸🌸تدبر در قران 🌸🌸
سوره رعد
وَقَدۡ مَكَرَ ٱلَّذِينَ مِن قَبۡلِهِمۡ فَلِلَّهِ ٱلۡمَكۡرُ جَمِيعࣰاۖ يَعۡلَمُ مَا تَكۡسِبُ كُلُّ نَفۡسࣲۗ وَسَيَعۡلَمُ ٱلۡكُفَّـٰرُ لِمَنۡ عُقۡبَى ٱلدَّارِ(٤٢)
كسانى كه پيش از اين كافران لجوج و منكران عنود بودند [در برابر حكومت و حكم خدا] مكر و نيرنگ كردند [ولى به هدفشان نرسيدند] چرا كه همۀ تدبيرها و نقشه ها در اختيار خداست؛ زيرا او هر كارى را هر كس انجام مى دهد، مى داند [به همين سبب مكر و نيرنگ هر كس را با تدبير و نقشۀ حكيمانه اش باطل و نابود مى كند] و كافران و منكران به زودى خواهند دانست كه فرجامِ [نيك و بدِ] سراىِ ديگر براى كيست ؟
قرآن نور
https://eitaa.com/ghoransobghahi
❣ #تدبر_در_قرآن
📢 تمام انبیاء و کتابهای آسمانی، تلاششان این است که ما به یقین و باور قطعی برسیم نسبت به قیامت و روز حساب کتاب، پس با دقت و وسواس بیشتری مواظب اعمال و ثانیه های عمرمان باشیم.
🌴 سوره رعد 🌴
🕋 يُدَبِّرُ الْأَمْرَ يُفَصِّلُ الْآياتِ لَعَلَّكُمْ بِلِقاءِ رَبِّكُمْ تُوقِنُونَ «2»
⚡️ترجمه:
خداوند كار (هستى) را تدبير مىكند، آيات خود را به روشنى بيان مىكند تا شايد به لقاى پروردگارتان يقين حاصل كنيد.
https://eitaa.com/ghoransobghahi
هدایت شده از سید علی عباسی *
قران صبحگاهی
سلام علیکم
هروز صبح یک آیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
آیه 119 🌹از سوره مائده🌹
قالَ اللَّهُ هذا يَوْمُ يَنْفَعُ الصَّادِقِينَ صِدْقُهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِينَ فِيها أَبَداً رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ ذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ
خداوند فرمود: اين، روزى است كه راستگويان را صداقتشان سود دهد، برايشان باغهايى است كه زير درختانش نهرها جارى است، هميشه در آن ماندگارند، خداوند از آنان راضى است، آنان نيز از او راضىاند، اين رستگارى بزرگ است.
آیه 119 🌹از سوره مائده🌹
قالَ=گفت
اللَّهُ=الله
هذا =این
يَوْمُ =روزی است که
يَنْفَعُ=سود دهد
الصَّادِقِينَ=راستگويان را
صِدْقُهُمْ=راستیشان
لَهُمْ=برای آنان
جَنَّاتٌ =بهشت هایی است که
تَجْرِي=روان است
مِنْ=از
تَحْتِهَا =زیر[درختان] آنها
الْأَنْهارُ =جویبارها
خالِدِينَ=که ماندگاران اند
فِيها=درآن
أَبَداً=همیشه
رَضِيَ=خشنود شد
اللَّهُ=الله
عَنْهُمْ=ازآنان
وَ رَضُوا=وخشنود شدندآنان
عَنْهُ=ازاو
ذلِكَ=این است
الْفَوْزُ=رستگاری
الْعَظِيمُ=بزرگ
آیه 120🌹 ازسوره مائده🌹
لِلَّهِ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما فِيهِنَّ وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
ملك و حكومت آسمانها و زمين و آنچه در آنهاست تنها از آن خداست، و او بر هر چيزى تواناست
آیه 120🌹 ازسوره مائده🌹
لِلَّهِ=تنها برای الله است
مُلْكُ=فرمانروایی
السَّماواتِ=آسمان ها
وَ الْأَرْضِ=وزمین
وَ ما=آنچه
فِيهِنَّ=درمیان آنهاست
وَ هُوَ=واو
عَلىكُلِّ شَيْءٍ=بر هرچیزی بسی
قَدِيرٌ=تواناست
تفسير آیه 👇👇
https://eitaa.com/ghoransobghahi