هدایت شده از سید علی عباسی *
بَلْ بَدَا لَهُم مَّا كَانُواْ يُخْفُونَ مِن قَبْلُ وَلَوْ رُدُّواْ لَعَادُواْ لِمَا نُهُواْ عَنْهُ وَإِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ (28) :
(چنین نیست،) بلكه آنچه (از كفر و نفاق) قبلاً (در دنیا) پنهان مىكردند، (در آن روز) برایشان آشكار شده و اگر آنان (طبق خواسته و آرزویشان) به دنیا بازگردانده شوند، بىگمان باز هم به آنچه از آن نهى شدهاند بازمىگردند. و آنان قطعاً دروغگویانند.
روز قیامت، روز آشكار شدن اسرار پنهانى مردم است و قرآن بارها به این حقیقت اشاره كرده است. از جمله: «وبدالهم سیّئات ما عملوا» (288) ، «و بدالهم سیّئات ما كسبوا» (289)
-----
288) جاثیه، 33.
289) زمر، 48.
- در قیامت، همهى اسرار و رازها كشف و نهان و درون انسانها آشكار مىشود. «بل بدالهم ما كانوا یخفون»
- برگشتن از آخرت به دنیا، محال است. «و لو ردّوا»
- بعضى هرگز امیدى به خوب شدن و اصلاحشان نیست و با فرصت دادن (كه خودشان خواستار آنند) باز هم همانند كه بودند. «لو ردّوا لعادوا»
(آرى انسان بارها در دنیا به هنگام برخورد با شداید و تلخىها، تصمیمهایى مىگیرد، ولى چون به آسایش رسید، همه چیز را فراموش مىكند).
- وقتى دروغگویى خصلت انسان شد، در قیامت هم دروغ مىگوید. «و انّهم لكاذبون» چنانكه در آیه 23 خواندیم كه مشركین در قیامت به دروغ قسم مىخورند و مىگویند: «واللَّه ربّنا ما كنّا مشركین»
🌹تدبر در قران 🌹
سوره نحل
إِنَّ ٱللَّهَ مَعَ ٱلَّذِينَ ٱتَّقَواْ وَّٱلَّذِينَ هُم مُّحۡسِنُونَ(١٢٨)
بى ترديد خدا با كسانى است كه پرهيزكارى پيشه كرده اند و آنان كه [واقعاً] نيكوكارند
قرآن نور
https://eitaa.com/ghoransobghahi
❣ #تدبر_در_قرآن
📢 اگر خیال کردهای، گاهی اوقات، دور از چشم خلایق، هر کشکی دلت خواست میخوری! و کسی هم نمیبیند، یک مُشت آب به صورتت بزن عجالتاً! شاید خواب تشریف داری عالیجناب!
👈 بیدار شو، تو در مقابل دوربینهای بیشمار خداوند هستی دم به دم و از اعمالت، حتی سرسوزنی مخفی نمیماند از نگاه تیزشان!
🌴 سوره ابراهیم 🌴
🕋 وَمَا يَخْفَى عَلَى اللَّهِ مِن شَىْءٍ «38»
⚡️ترجمه:
هیچ چیز بر خدا پوشیده نیست.
https://eitaa.com/ghoransobghahi
🌹تدبر در قران 🌹
سوره اسرا
يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُوْلَـئِكَ يَقْرَؤُونَ كِتَابَهُمْ وَلاَ يُظْلَمُونَ فَتِيلاً (71)
روزى كه هر گروهى از مردم را با پيشوايشان فرامى خوانيم، پس هر كس نامه ى عملش به دست راستش داده شود، پس آنان نامه ى خود را (با شادى) مى خوانند و كمترين ستمى بر آنان نمى شود.
https://eitaa.com/ghoransobghahi
هدایت شده از سید علی عباسی *
قران صبحگاهی
سلام علیکم
هروز صبح یک آیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
آیه 29🌹 از سوره انعام🌹
وَ قالُوا إِنْ هِيَ إِلَّا حَياتُنَا الدُّنْيا وَ ما نَحْنُ بِمَبْعُوثِينَ
و گفتند: جز زندگى دنيوى ما، هيچ زندگى ديگرى نيست و ما (پس از مرگ) برانگيحته نمىشويم.
آیه 29🌹 از سوره انعام🌹
وَ قالُوا =وگفتند
إِنْ=نیست
هِيَ=این [زندگی]
إِلَّا=مگر
حَياتُنَا=زندگانی ما
الدُّنْيا =دردنیا
وَ ما =ونیستیم
نَحْنُ=ما
بِمَبْعُوثِينَ=برانگیخته شدگان[از گورها]
آیه 30 🌹ازسوره انعام🌹
وَ لَوْ تَرى إِذْ وُقِفُوا عَلى رَبِّهِمْ قالَ أَ لَيْسَ هذا بِالْحَقِّ قالُوا بَلى وَ رَبِّنا قالَ فَذُوقُوا الْعَذابَ بِما كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ
و اگرببينى آنگاه كه در برابر پروردگارشان بازداشته شدهاند، (خدا) مىفرمايد: آيا اين (رستاخيز) حقّ نيست؟ مىگويند: بلى، به پروردگارمان سوگند (كه حقّ است). او مىفرمايد: پس به كيفر كفرورزىها و كفرانهايتان، عذاب را بچشيد
آیه 30 🌹ازسوره انعام🌹
وَ لَوْ =واگر
تَرى=ببینی
إِذْ=آنگاه که
وُقِفُوا =نگاه داشته شوند
عَلى=درپیشگاه
رَبِّهِمْ=پروردگارشان
قالَ=گوید[ الله]
أَ لَيْسَ=آيا نيست
هذا=این [برانگیخته شدن ]
بِالْحَقِّ =راست ؟
قالُوا =گویند
بَلى =آری
وَ رَبِّنا=سوگند به پروردگارمان
قالَ =گوید [الله]
فَذُوقُوا =پس بچشید
الْعَذابَ =عذاب را
بِما=به[ سزای] آنکه
كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ=کفر می ورزیدید
تفسير آیه 👇👇
https://eitaa.com/ghoransobghahi
هدایت شده از سید علی عباسی *
وَقَالُواْ إِنْ هِيَ إِلاَّ حَيَاتُنَا الدُّنْيَا وَمَا نَحْنُ بِمَبْعُوثِينَ (29)
وَلَوْ تَرَى إِذْ وُقِفُواْ عَلَى رَبِّهِمْ قَالَ أَلَيْسَ هَذَا بِالْحَقِّ قَالُواْ بَلَى وَرَبِّنَا قَالَ فَذُوقُواْ العَذَابَ بِمَا كُنتُمْ تَكْفُرُونَ (30) :
و گفتند: جز زندگى دنیوى ما، هیچ زندگى دیگرى نیست و ما (پس از مرگ) برانگیحته نمىشویم.
و اگرببینى آنگاه كه در برابر پروردگارشان بازداشته شدهاند، (خدا) مىفرماید: آیا این (رستاخیز) حقّ نیست؟ مىگویند: بلى، به پروردگارمان سوگند (كه حقّ است). او مىفرماید: پس به كیفر كفرورزىها و كفرانهایتان، عذاب را بچشید.
در آیه 27 و 30، دو بار كلمهى «و لو ترى» تكرار شده است تا صحنههاى سخت قیامت را ترسیم و گامى براى هدایت مردم باشد.
طبق آیهى 30 خداوند با مجرم سخن مىگوید. ولى بعضى آیات، سخن گفتن خدارا با آنان نفى مىكند. «لایكلّمهم اللَّه»، این مطلب یا اشاره به مواقف و صحنههاى مختلف در قیامت است، و یا آنكه مراد آن است كه خداوند با آنان كلام طیّب و دلشادكننده نمىگوید.
در آیهى 22، خداوند كفّار را در برابر نفى توحید مؤاخذه نمود: «أین شركاؤكم» و در آیه 27 به خاطر تكذیب نبوّت مؤاخذه كرد: «لانكذّب بایات ربّنا» و در آیه 30 به سبب انكار قیامت مؤاخذه مىكند. «ألیس هذا بالحقّ»
اسلام براى انسانها چند نوع حیات را ترسیم مىكند:
- حیات دنیا. «زهرة الحیاة الدّنیا» (290)
- حیات برزخى. «من ورائهم برزخ الى یوم یبعثون» (291)
- حیات معنوى و هدایت. «دعاكم لما یحییكم» (292)
- حیات اجتماعى. «ولكم فى القصاص حیاة» (293)
- حیات طیبه (در سایهى قلب آرام و قناعت). «فلنحیّینه حیاة طیّبة» (294)
-----
290) طه، 131.
291) مؤمنون، 100.
292) انفال، 24.
293) بقره، 179.
294) نحل، 97.
- مشركین، افرادى سطحىنگر و مادّى هستند و محدودهى حیات را تنها در همین دنیا مىبینند و منكر رستاخیزند. «اِن هى الاّ حیاتنا الدّنیا» (اگر در جاى دیگر قرآن مشركین بت را شفیع خود مىدانند: «هؤلاء شفعاؤنا» (295) مرادشان شفاعت در دنیاست. (296))
- خداوند، پیامبرش را تسلیت و دلجویى مىدهد كه همهى لجاجتها بىپاسخ نخواهد ماند. «و لوترى»
- مجرمان، همانند اسیران ذلیل، بازداشت و نگهداشته مىشوند. «اذ وقفوا»
- در قیامت قاضى و بازپرس در درجهى اوّل خود خداوند است. «قال ألیس هذا بالحقّ»
- اعترافات كفّار و مشركان در قیامت، سودى ندارد. «قالوا بلى... فذوقوا»
- كفّار، در قیامت بارها سوگند یاد مىكنند. «واللّه ربّنا ما كنّا مشركین - قالوا بلى و ربّنا»
- كیفرهاى قیامت، به خاطر مداومت در كفر و انكار معاد در دنیاست. «و مانحن بمبعوثین... فذوقوا العذاب بما كنتم تكفرون»
-----
295) یونس، 18.
296) تفسیرالمیزان.