🏴 سالروز وفات حضرت خدیجه سلامالله علیها تسلیت باد
✅ تفسیر روان یک آیه👇
https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
❌شبهه
در قرآن حرفی از برف زده نشده است. چرا؟ چون در گرمای صحرای عربستان برف نمی باریده که با آن آشنایی داشته باشند و چون نميدانستند چيست بنابراين به عقلشان نميرسيده براي آن هم سوره اي درست كنند!! اگر در عربستان برف میامد امروزه درمورد برف هم احکام زيادي داشتيم.
1-درست کردن آدم برفی حرام میشد!
2-برف بازی کردن برای زنان حرام میشد!
3-خوردن برف شفا دهنده بود!
4-اسکی بازی حرام میشد و اسکی باز کافر محسوب میشد و گردن زدن او جهاد در راه خدا به حساب میامد!
5-در صورت نبود آب باید با برف تیمم میشد!
6-برای راه رفتن بر روی برف اول باید پای راست را میگذاشتیم!
7-دو رکعت نماز خواندن روی برف ثواب هزار رکعت را داشت!
8-برای پارو کردن برف باید قبلش سوره برف را میخواندیم!
9-در صورت نیامدن برف دعای برف ساخته میشد!
آيا اسلام فقط براي عربستان آمده يا براي تمام مردم دنيا؟ آيا خدا نميدانسته برف چيست؟ نبايد دو كلمه هم درباره چيزهايي كه عربها عقلشان نميرسيده ، نوشته شده باشد تا بقيه مردم دنيا راهم شامل شود؟ شانس آوردیم که برف در عربستان نمیومده ، وگرنه زمستان هم همانند ماه رمضان پر قوانین میشد !!!
✅پاسخ
در حجاز «تگرگ» هم نبوده است اما در قرآن بدان اشاره شده است: (نور/ 43)
در سرزمین حجاز میوه «موز» هم وجود نداشته است اما در قرآن به آن اشاره شده است: (واقعه/ 29)
به جز «برف» موارد بسیار دیگری (پرتقال، آب هویج، زغال اخته، لواشک و ...) نیز در قرآن نیامده است؛ زیرا قرآن کتاب دائرة المعارف نیست، تا اسامی هر چیزی در آن وجود داشته باشد. وقتی می گوییم قرآن کتابی جامع است، منظورمان این است که همه چیزهایی که انسان برای رسیدن به کمال و سعادت اخروی و دنیوی خود بدان محتاج است، در قرآن بیان شده است.
جالب است که اسلام ستیزان، گاهی میگویند در قرآن چیزهایی آمده است که برای عرب آرزو بوده مانند «جنات تجری من تحتها الانهار؛ باغهای پردرختی که در آن نهرهایی جاری است» و گاهی می گویند: در قرآن تنها به مواردی مانند خرما و شتر اشاره شده است که در حجاز موجود بوده است!!
از آنها باید پرسید: بالاخره در قرآن چیزهایی که در حجاز نبوده آمده است یا چیزهایی که بوده؟؟
به نظر می رسد با این توضیح از بررسی سایر بخش های تمسخر آمیز این شبهه بی نیاز باشیم
✅ تفسیر روان یک آیه👇
https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
TAFSIR-maede6.mp3
2.66M
🎙هرشب #تفسیر یک آیه/ ۱۰
حجتالاسلام دکتر #قربانی_مقدم
موضوع: روش وضوی شیعه درست است یا اهل سنت؟ (مائده آیه ۶)
🔹 مشکل اساسی اختلاف شیعه و سنی در چیست؟
✅ تفسیر روان یک آیه👇
https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
TAFSIR-nesa90.mp3
1.97M
🎙هرشب #تفسیر یک آیه /۱۱
حجتالاسلام دکتر #قربانی_مقدم
موضوع: اسلام دین خشونت یا صلح (سوره نساء آیه ۹۰)
✅ تفسیر روان یک آیه👇
https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
📖 #نکات_کلیدی جزء یازدهم قرآن
🔸از حدس و گمان و خیال پیروی نکنید
✅ تفسیر روان یک آیه👇
https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
❌شبهه
تنافی زوجیت در قرآن با علم امروز
در قرآن فرموده همه چیز را زوج آفریدم، در حالی که علم امروز در ساختار اتم، الکترون و پروتون را بارهای متضاد و هم چنین نوترون را با بار خنثی و یا حلزونی که نرینگی و مادینگی را در درون خود دارد، ثابت کرده است.
✅پاسخ
متن و ترجمه آیه مورد بحث به شرح ذیل است:
«وَمِن كُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ» (الذّاریات، ۴۹) و از هر چيزى جفت خلق كرديم باشد كه شما متذكر شويد.
الف – وقتی میفرماید: «زوج – یا – جفت»، به نرینگی و مادینگی که سبب تکثیر گردد، خلاصه نمیشود، بلکه معنای و مصادیق بسیاری به خود میگیرد. به عنوان مثال: نر و ماده – مثبت و منفی – جاذبه و دافعه – کنش و واکنش - نور و ظلمت و ...، در عین حال که مقابل یا متضاد و گاه به حیثی شبیه یک دیگرند، جفت و زوج یک دیگر نیز هستند و البته هیچ چیزی وجود ندارد که از این قاعدهی زوجیت، به طور کلی مستثنی باشد. همان بار خنثای نوترون نیز زوج بار مثبت و زوج بار منفی میباشد.
ب – این آیه، بیش و پیش از آن که به چگونگی زوجیت اشاره داشته باشد، به وحدانیت خداوند متعال و بیمانند (لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ) بودن او اشاره و تأکید دارد و میفرماید که «زوجیت» به هر شکلی که باشد، از صفات و ویژگیهای مخلوق است، پس وقتی همه چیز محکوم به قانون زوجیت است، از یک سو فهمیده میشود که خالق منزه (سبحان) از زوجیت در هر امر و شئونی است و از سوی دیگر فهمیده میشود هر چه زوجیت به او راه یابد، خالق و خدا نیست. چنان چه در آیهی ذیل ضمن اشاره به زوجیت جنسی بین انسانها و حیوانات (چهارپایان)، میفرماید برای او مثل و مانندی نیست:
«فَاطِرُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ جَعَلَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا وَمِنَ الْأَنْعَامِ أَزْوَاجًا يَذْرَؤُكُمْ فِيهِ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ» (الشوری، ۱۱)
ترجمه: پديد آورنده آسمانها و زمين است از خودتان براى شما جفتهايى قرار داد و از دامها [نيز] نر و ماده [قرار داد] بدين وسيله شما را بسيار مىگرداند چيزى مانند او نيست و اوست شنواى بينا.
ج – توجه به احادیث ذیل در تفسیر این آیهی ژرف، معنا و مفهوم آن را به خوبی روشن میسازد:
*- «امیرالمؤمنین امام علی علیهالسلام: خداوند ميان چيزهايی که با هم دشمناند، الفت برقرار کرده و ميان چيزهايی که با هم الفت دارند، دوری افکند؛ و با جدايی افکندن ميان آنچه با هم الفت دارند، دلالت بر جدايی افکننده و با الفت دادن ميان آنچه با هم در تضاد هستند، دلالت بر تأليف کنندهی آنها نمود و اين همان چيزی است که خداوند در کتاب خود فرمود: «وَ مِن کُلِّ شِیءٍ خَلَقنا زَوجَينِ لَعَلَّکُم تَذَکَّرُونَ» (بحارالانوار، ج۴، ص ۳۰۵)
*- امام رضا علیهالسلام: «خداى تعالى با اين كه (به سبب آن که) شعور را شعور كرد، به اين معنا شناخته شد كه كسى او را داراى شعور نكرده، و با اين كه جوهرها را جوهر كرده، شناخته شده به اينكه خودش جوهر ندارد، و با اينكه بين موجودات ضديت برقرار كرد، شناخته شده به اينكه خودش ضد ندارد، و با اينكه بين بسيارى از موجودات مقارنه قرار داده شناخته شده به اينكه خود قرين ندارد. او بود كه بين نور و ظلمت، خشكى و ترى، خشونت و نرمى و سرد و گرم ضديت برقرار كرد، و باز او بود كه بين دو چيز ناسازگار الفت و بين دو چيز نزديك به هم جدايى انداخت، و با همين جدايى انداختنها فهماند كه جدا كنندهاى در كار است، و با اين الفت اندازیها فهماند كه الفت دهندهاى در بين است، و در همين مقام فرموده: «وَ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ».
بين قبل و بعد جدايى انداخت تا معلوم شود خودش قبل و بعدى ندارد، غريزههايى كه در موجودات هست شهادت مىدهد به اينكه پديد آورنده و سازنده غريزهها، خود غريزه ندارد. و با اينكه وقت را وقت كرد فهمانيد كه وقت كنندهی وقت، خود وقت ندارد، و با اينكه بعضى از موجودات حجاب بعضى ديگر شد، فهماند بين خود او و خلقش حجابى نيست» (توحيد صدوق، ص ۳۴)
د – همین که هیچ چیزی قائم به خود نیست و برای پیدایش و بودنش نیازمند به غیر از خود است، خود دلیلی بر زوجیت است، چنان چه هیچ بیاثری در چرخهی حیات وجود ندارد، پس اگر در چرخه حیات و ارتباط اجزای آن با یک دیگر، فاعل باشد، زوج آن مفعول میشود و اگر مفعول باشد، زوج آن فاعل است.
در اینباره از امام رضا علیهالسلام حدیثی هم وجود دارد. (بحارالانوار، علامه محمد باقر مجلسی، ج۱۰، ص ۳۱۶ )
✅ تفسیر روان یک آیه👇
https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
📖 #نکات_کلیدی جزء دوازدهم قرآن
🔸اگر خدا بخواهد هر کار نشدنی، شدنی میشود
✅ تفسیر روان یک آیه👇
https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
ghorbanimoghadam7.mp3
1.26M
هرشب #تفسیر یک آیه/ ۱۲
حجتالاسلام دکتر #قربانی_مقدم
موضوع: فلسفه شکست و پیروزی در جبهه حق ؛ سوره آل عمران آیه ۱۴۰
✅ تفسیر روان یک آیه👇
https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
6.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تفسیر قرآن رهبر معظم انقلاب| نعمت ولایت
✅ تفسیر روان یک آیه👇
https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
8.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️آیا در قرآن آمده است که پیامبر عزیز اسلام گناه کرده است؟
کدام گناه پیامبر را خدا بخشید؟
پاسخ این سوال و سوالات قرآنی در کانال نکات تفسیری حجتالاسلام دکتر قربانی مقدم
✅ تفسیر روان یک آیه👇
https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
15_ghorbanimoghadam.ir.mp3
1.51M
🎙هرشب #تفسیر یک آیه/۱۳
حجتالاسلام دکتر #قربانی_مقدم
موضوع: معنای زنده بودن شهدا (سوره آل عمران آیه ۱۶۳)
✅ تفسیر روان یک آیه👇
https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
📖 #نکات_کلیدی جزء سیزدهم قرآن
🔸در هنگام گرفتاری و مشکلات از پدرتان بخواهید دعایتان کند
✅ تفسیر روان یک آیه👇
https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70