فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مقطعی ماندگار از
الشیخ محمود_علی_البنا
📖آیات ۱۱۳ و ۱۱۴ سوره طه
🔹مقام نهاوند
✅ تفسیر روان یک آیه👇
https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
💠 آیه #استقامت مرا پیر کرد!
✅ آیت الله جوادی آملی:
🔹 مرحوم بوعلی را خدا رحمت كند! ابنسینا یك رساله ای نوشته به نام رسالة البر، مهمترین كتاب ایشان در فلسفه همان الاهیات شفاست، ایشان هم در الهیات شفا این فرمایش را دارند هم در آنجا گفتند من در این زمینه یك رساله جداگانه نوشتم.
🔹فرمود «هؤلاء المتشبهة بالفلاسفة» فرمود اینها #متفلسف اند نه #فیلسوف! آن كه می گوید نماز استسقاء چه اثری دارد؟! آن كه می گوید دعای باران چه اثری دارد؟! آن كه نمیتواند ثابت كند بین #عبادت مردم و آمدن باران اثری ندارد او كه فیلسوف نیست! این شخص #متفلسف است.
🔺فرمود ما در این زمینه رساله نوشتیم که دعا اثر دارد، قربانی اثر دارد؛ این را اكثر تعبیر كردند نه همه. فرمود درست است در بین كارهای مردم بعضی از كارهاست كه قابل دفاع نیست، خب بالأخره عوام چهارتا خرافات هم دارند، فرمود اكثر كارهایی كه مسلمان ها می كنند قابل دفاع است! اینها سنت هایی است که از طرف رهبران الهی به اینها رسیده است.
🔸نگویید صدقه چه اثری دارد! نگویید صله رحم چه اثری دارد! نگویید نماز استسقاء چه اثری دارد! نگویید نماز باران چه اثری دارد! نگویید ما اگر خوب بودیم چه كار به این توده ابری دارد كه از كنار دریای مدیترانه می آید! بالأخره او یك راهنمایی دارد و بین ما و او یك پیوند ناگسستنی است! چون همه «إِلَیهِ رَاجِعُون» هستیم. فرمود «و اعلم أن أكثر ما یقربه الجمهور و یفزع إلیه و یقول به فهو حق»، البته در دست مردم چهارتا كار عوامی غیر قابل دفاع هم هست.
🔹 خب همین آیه سند است، اینهاست كه #حكیم_پرور است. (وَ أَنْ لَوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِیقَةِ لَأَسْقَینَاهُمْ مَاءً غَدَقاً)
حالا گاهی انسان مضطر می شود و نماز استسقاء هم می خواند، ولی نیازی به نماز استسقاء نیست، اگر نیاز بود خب برای ما واجب میكرد! فرمود شما مستقیم باشید (مأموران ما می دانند چقدر باران به شما بدهند!) چقدر آب به شما بدهند، چقدر هوای آزاد به شما بدهند، شما این را هدر ندهید!
🔹پس استقامت هم «بركات ظاهری» دارد، هم «بركات باطنی» دارد، هم فرشته ها نازل می شوند، هم باران نازل می شود، هم معارف قرآنی تأمین می شود؛ منتها هم علمای شیعه نقل كردند، هم علمای سنی نقل كردند، هم مرحوم ابوالفتوح رازی نقل كرده است، هم قرطبی در جامع خود ذكر كرده، هم در بیان السعاده آمده از ابن عباس نقل كردند كه به وجود مبارك پیغمبر (ص) عرض كردند كه «مَا اَسْرَعَ اِلَیكَ اَلشَّیب» چرا زود پیر شدی؟ فرمود «شَیبَتْنِی هُودُ وَ الْوَاقِعَةُ».[امالی صدوق،ص ۲۳۳]
🔹 قرطبی از ابوعلی سری نقل میكند كه من وجود مبارك پیغمبر (ص) را در عالم رویا دیدم ـ گرچه خواب حجت نیست، ولی خب شواهدی آن را تأیید می كند ـ حضرت را خواب دیدن به حضرت عرض كردم شما كه فرمودی #سوره_هود مرا پیر كرده منظورتان كدام آیه است؟
🛑 حضرت فرمود اینكه خدای سبحان دستور دارد (فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَ مَنْ تَابَ مَعَكَ) [هود/۱۲] این من را پیر كرده، برای اینكه من چقدر باید جان بكنم تا همراهانی داشته باشم كه خلاف نكنند! به اینها بگویم بالأخره آنچه كه رهزن شماست نه برای شما می ماند نه شما برای او می مانید، خودتان را ارزان نفروشید! این #بازیگری های دنیا شما را ارزان نخرد! من به تك تك اینها باید سفارش بكنم، لحظه لحظه باید دنبال اینها باشم كه آن جا اشتباه نكنید، آن جا باهم درگیر نشوید، آن جا دنبال هوس نروید، یك كاری كه زید دارد می كند تقویتش كنید، كارهای خیر فراوان است شما یك كار دیگر انجام بدهید، من در لحظه لحظه باید دنبال اینها بروم، این مرا پیر كرده است. فرمود آنچه كه من را پیر كرده همان است كه فرمود (وَ مَنْ تَابَ مَعَكَ).
🔹 گرچه در طلیعه سوره مباركه هود این مطلب اشاره شده که سیدنا الاستاد این را نقل می كند و بعد می فرماید در بحث روایی ما خواهیم گفت كه این جمله نمی تواند عامل پیری حضرت باشد، برای اینكه وجود مبارك حضرت فرمود «شَیبَتْنِی هُودُ وَ الْوَاقِعَةُ»، در روایت دیگر فرمود «سوره واقعه» هم من را پیر كرده و در سوره واقعه كه اصلاً سخن از امر به استقامت نیست! معلوم می شود آنچه كه پیر كننده است #یاد_معاد است كه مشترك بین این دو سوره است و قیامت هم روزی است كه آدم را پیر می كند كه (یوْماً یجْعَلُ الْوِلْدَانَ شِیباً) [مزمل/۱۷]
این در طلیعه بحث سوره مباركه هود گفته شد، این فرمایش فرمایشِ خوبی است؛ ولی منافات ندارد كه هم این عامل پیری باشد كه بالأخره توان فرساست، هم آن عامل.
📚 تفسیر سوره مبارکه هود، جلسه ۱۱۰
⏰ تاریخ: سال ۱۳۸۳
✅ تفسیر روان یک آیه👇
https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مقطعی تکان دهنده و با حزن عجیب
و صدای غیر قابل وصف استاد #عبدالباسط
💠 سوره مبارکه واقعه
🔊از آن دسته تلاوتها که کوه را ذوب می کند، لرایته خاشعه متصدعا من خشیه الله
✅ تفسیر روان یک آیه👇
https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
tafsir_talagh7.mp3
3.96M
🎙هرشب #تفسیر یک آیه /۵۵
حجتالاسلام دکتر #قربانی_مقدم
🔹موضوع: یک فرمول قرآنی جهت افزایش رزق (سوره طلاق آیه ۷)
✅ تفسیر روان یک آیه👇
https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
✍پاسخی برگرفته از بیانات آیت الله جوادی آملی به موسوی خویینی ها:
منافقان، مشکلاتی که خود مسبب آن بودند را به سوء مدیریت رهبری جامعه نسبت می دهند.
🔰همين گروهي كه يا در اثر «نفاق» يا در اثر «ضعف ايمان»، آن سخنان را با رسول خدا(صلّي الله عليه و آله و سلّم) در ميان گذاشتند، گاهي پيشنهاد ميدادند كه دفاع بر ما واجب بشود. وقتي كه دفاع بر اينها واجب شد، ميگفتند زود است، چرا مهلت ندادي! همين گروه، اگر فتح و پيروزي و عزّت و امثالذلك نصيبشان بشود، ميگويند اين نعمتهايي است كه از طرف خدا به ما رسيده است و اگر شكست و رنج و بلا و مِحنت و گراني و قحطي و امثالذلك برسد، براساس تطيّري كه رسم آنها بود، ميگفتند اين بدقدمي تويِ پيامبر است ـ معاذ الله ـ؛ تطيّر ميزدند. يا آنها كه به اين خرافات معتقد نبودند، ميگفتند اين از سوء مديريت و ضعف رهبريِ توست، اين دوتا حرف را ميزدند. فرمود:
🔸«إِن تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُوا هذِهِ مِنْ عِندِ اللّهِ وَإِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُوا هذِهِ مِن عِندِكَ؛و اگر به آنها (منافقان) حسنة (و پيروزي) برسد ميگويند از ناحيه خدا است و اگر سيئة (و شكستي) برسد ميگويند از ناحيه تو است»(نساء:79)؛
به تويِ پيامبر نسبت ميدهند، مشابه همان كاري كه پيروان موساي كليم داشتند. در سورهٴ مباركهٴ «اعراف» از وضع پيروان موساي كليم اينچنين ياد ميكند، آيه 131 سورهٴ مباركهٴ «اعراف» اين است كه:
🔸«فَإِذَا جَاءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قَالُوا لَنَا هذِهِ وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُوا بِمُوسَي وَمَنْ مَعَهُ؛ هنگامي كه نيكي (و نعمت) به آنها ميرسيد ميگفتند به خاطر خود ماست! ولي موقعي كه بدي (و بلا) به آنها ميرسيد ميگفتند از شومي موسي و كسان او است!»
«تطيّر»؛ بدقدمي، فالِ بدزدن، تشئّم كه از طَيران طير معمولاً اينها اين شئومت را به ياد داشتند، اخذ شده است. اينها به موساي كليم(سلام الله عليه) ميگفتند در اثر بدقدمي تو و همراهان توست كه ما الآن به زحمت افتاديم.
مشابه اين معنا را هم مسلمينِ ناآگاه صدر اسلام به رسول خدا(صلّي الله عليه و آله و سلّم) ميگفتند. ريشهاش هم در سورهٴ مباركهٴ «بقره» است كه ﴿تَشَابَهَتْ قُلُوبُهُمْ﴾ (بقره: 118) دلهاي اينها يكي است، طرز تفكّر اين كافران و منافقان يكي است ﴿تَشَابَهَتْ قُلُوبُهُمْ﴾. اينها اگر خيري ببينند، ميگويند از طرف خداست و شرّي ببينند براساس بدقدمي رسول خدا ـ معاذ الله ـ يا براساس ضعف رهبري و مديريت او تكيه ميكنند و اسناد ميدهند.
(جلسه 172 درس تفسیر سوره مبارکه نساء)
بصائر
✅ تفسیر روان یک آیه👇
https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
tafsir_tahrim6.mp3
3.8M
🎙هرشب #تفسیر یک آیه /۵۶
حجتالاسلام دکتر #قربانی_مقدم
🔹موضوع: وظیفهی حکومت در قبال بهشت و جهنم مردم (سوره تحریم آیه ۶)
✅ تفسیر روان یک آیه👇
https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فرازی بسیار زیبا از استاد طبلاوی
🎵 مقام رست
📖 سوره فتح
✅ تفسیر روان یک آیه👇
https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
tafsir_tahrim10.mp3
3.72M
🎙هرشب #تفسیر یک آیه /۵۷
حجتالاسلام دکتر #قربانی_مقدم
🔹موضوع: بهشت زنانه و مردانه!! (سوره تحریم آیه ۱۰ و ۱۱)
✅ تفسیر روان یک آیه👇
https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
7.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مقطع زیبا از الشیخ رافت حسین
سوره مبارکه حمد و بقره
#منبر
✅ تفسیر روان یک آیه👇
https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
tafsir_molk2.mp3
3.65M
🎙هرشب #تفسیر یک آیه /۵۸
حجتالاسلام دکتر #قربانی_مقدم
🔹موضوع: مرگ مخلوقی است مقدم بر حیات! (سوره ملک آیه ۲)
✅ تفسیر روان یک آیه👇
https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
💠 چیزی بنام طبیعت نداریم!
🎙علامه جوادی آملی:
🔹 خیلی ها خیال می كنند که علم و دانش صنعتی #سكولار است؛ می گویند صنعت و تولید، اسلامی و غیر اسلامی ندارد! زمین شناسی سكولار است، #اسلامی و غیر اسلامی ندارد! معدن شناسی سكولار است، دینی و غیر دینی ندارد!
🔺خب این فكر یك سم است، خیال می كنند به اینكه عالم همین طور خودساخته است و زمین، #طبیعت است، كوه طبیعت است، معدن طبیعت است. می گویند #طبیعت_شناسی كه اسلامی و غیر اسلامی ندارد؛ حالا این آقا چون مسلمان است، ممكن است ایام فاطمیه روضه خوانی هم داشته باشد و جامهٴ مشكی بپوشد، امّا بیرون محدودهٴ كار دارد دینداری می كند!
💎این درونش مشكل جدّی دارد! وقتی درونش اصلاح می شود و وقتی فرهنگ در درون صنعت راه پیدا می كند كه این آقا متوجّه باشد ما چیزی به نام طبیعت نداریم، هر چه هست #خلقت است.
✅طبیعت بی طبیعت! چیزی به نام #طبیعت نداریم زمین مخلوق خداست، آسمان مخلوق خداست، كوه مخلوق خداست، معدن مخلوق خداست. یك زمین شناس، یك معدن شناس و یك كوه شناس دارد #خلقت _شناسی می كند! او در تمام حالات مثل اینكه دارد ذكر می گوید.
♦️ #خلقت_شناسی معنایش این است كه خدا چنین كرد! این معدن سنگ مرمر كه الآن در دسترس است، چند میلیون سال قبل خاك عادی بود، با نظم و تدبیر الهی، تابش آفتاب، بارش باران، كمكم منجمد شد، سنگ شد، ماند و ظریف شد و تنظیم شد و شده سنگ مرمر. اگر آن بزرگوار گفت كه سال ها باید كه مثلاً یك تكه سنگ «لعل گردد در بدخشان یا عقیق اندر یمن»، اینطور نبود كه اوّل كسی در این كوه ها عقیق گذاشته باشد؛ این خاك بود، خاك را مدبّر اساسی و آن «ربّ العالمین»، آن حكیم، آن آگاه مطلق، خاك ها را شناسایی می كند، می داند كدام خاك می تواند بدخشان بشود و كدام خاك می تواند عقیق بشود، كدام خاك در كوه های نیشابور می تواند فیروزه بشود، همان طوری كه می داند كدام خاك طلا می شود، كدام خاك نقره می شود، او طلا می سازد، او نقره می سازد، او فیروزه می سازد، او عقیق می سازد.
💎 اگر ما باور كردیم چیزی به نام #طبیعت نداریم، اگر باور كردیم چیزی بهعنوان شانس نداریم و اینها خرافات و افسانه هست همین طوری كه صبر و جَخد افسانه است «طبیعت افسانه است»، همان طوری كه طبیعت افسانه است شانس افسانه است، یك مدبّر دارد اداره می كند! یك حكیم دارد اداره می كند! آن كه آفرید دارد می پروراند!
🔹قرآن کریم فرمود: ﴿اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَیءٍ﴾(رعد/۱۶) هر چه هست و مصداق شیء است مخلوق او خداست، او آفرید، دارد می پروراند، با نظم هم می پروراند، همان طوری كه انسان را آفرید با نظم می پروراند؛ این #مثلث كار خداست: (جهان، انسان، پیوند انسان و جهان)
هر سه ضلع را او آفرید و دارد اداره می كند. 1391/02/07
✅ تفسیر روان یک آیه👇
https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
سوال
آیا حیوانات هم بهشت و جهنم دارند؟ و اگر بهشت و جهنم دارند یعنی اختیار و تکلیف هم دارند؟
✅پاسخ:
علامه گرانقدر مجلسی در بحار الانوار شریف چنین می فرماید:
"اخبار داله بر این که خداوند حیوانات را محشور می کند واین که حتی بعضی از آنها در بهشت ( خدمتگزار بهشتیان) هستند فراوان است "
📚بحار الانوار،ج7 ص276
❗از ابوذر نقل شده است که ما خدمت پیامبر بودیم که در پیش روی ما دو بز به یکدیگر شاخ زدند.پیامبر فرمود:
"ایا می دانید چرا اینها به یکدیگر شاخ زدند؟
حاضران گفتند نه
پیامبر فرمود:ولی خدا می داند چرا؟وبه زودی در میان آنها داوری خواهد کرد
📚تفسیر مجمع البیان،ذیل آیه 38 انعام
📚تفسیر نور الثقلین،ذیل آیه 38 انعام
❗در روایت دیگر آمده است که فرمود:
"خداوند تمام این جنبندگان را روز قیامت بر می انگیزاند وقصاص بعضی را از بعضی می گیرد حتی قصاص حیوانی که شاخ نداشته ودیگری بی جهت به او شاخ زده است را از او خواهد گرفت"
📚تفسیر المنار،ذیل آیه فوق الذکر
خداوند نیز می فرماید:
"هیچ جنبنده ای درست زمین وهیچ پرنده ای که با دوبال خود پرواز می کند نیست مگر اینکه امتهایی همانند شما هستند... سپس همگی به سوی پروردگارشان محشور می گردند"( انعام 38)
ومی فرماید:
"هنگامی که حیوانات وحشی محشور میشوند"( 5 تکویر)
❗علامه مجلسی نیز در بحار الانوار شریف بابی را به ذکر روایات در محشور شدن حیوانات گشوده است
📚بحار الانوار،ج7 ص253 باب 11
❗اما بخش اخر سوالتان که آیا حیوانات عقل واختیار دارند که تکلیف داشته باشند ومحشور شوند؟
ایت الله العظمی مکارم شیرازی چنین پاسخ میدهند:
"تکلیف مراحلی دارد وهر مرحله ادراک وعقلی متناسب خود میخواهد، تکالیف فراوانی که در قوانین اسلامی برای یک انسان وجود دارد بقدری است که بدون داشتن یک سطح عالی از عقل ودرک انجام آنها ممکن نیست وما هرگز نمیتوانیم چنان تکالیفی را برای حیوانات بپذیریم زیرا شرط آن در آنها حاصل نیست اما مرحله ساده تر وپایین تری از تکلیف تصور میشود که مختصر فهم وشعور برای آن کافی است ما نمی توانیم چنان فهم وشعور وچنان تکالیفی را بطور کلی از حیوانات انکار کنیم. با توجه به مراتب تکلیف وتفاوت مراتب عقل اشکال بالا در مورد حیوانات نیز حل می شود "
📚تفسیر نمونه،ج5 ص226
✅ تفسیر روان یک آیه👇
https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70