eitaa logo
سخنان دکتر قربانی‌مقدم
1.7هزار دنبال‌کننده
219 عکس
77 ویدیو
1 فایل
🔹کانال رسمی دروس و سخنان حجت‌الاسلام دکتر قربانی مقدم؛ مدیر گروه فقه و اصول جامعةالمصطفی و مدیر موسسه جهادی مصباح سایر صفحات 🆔 @shobhe_shenasi 🌍 ghorbanimoghadam.ir 📱Instagram.com/shobhe_shenasi 🆔 t.me/shobhe_shenasi 📚 @dastanak_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
👆👆👆👆 ✨🌹سپس به مسلمانان دستور داد كه در كنار چاه بدر فرود آيند. در اين گير و دار ابوسفيان توانست خود را با قافله از منطقۀ خطر رهايى بخشد، و از طريق ساحل دريا (درياى احمر) از بيراهه به سوى مكّه با عجله بشتابد، و به وسيلۀ قاصدى به لشكر پيغام فرستاد كه خدا كاروان شما را رهايى بخشيد، من فكر مى‌كنم مبارزۀ با محمّد در اين شرايط لزوم ندارد. ولى رئيس لشكر ابوجهل به بتهاى بزرگ «» و «» قسم ياد كرد كه ما نه تنها با آنها مبارزه مى‌كنيم بلكه تا داخل مدينه آنها را تعقيب خواهيم كرد. ✨🌹 سرانجام لشكر قريش نيز وارد سرزمين بدر شد، و غلامان خود را براى آوردن آب به سوى چاه فرستادند، ياران پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» آنها را گرفته و براى بازجويى به خدمت پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» آوردند، حضرت از آنها پرسيد شما كيستيد؟ گفتند: غلامان قريشيم، فرمود: تعداد لشكر چند نفر است، گفتند: اطّلاعى از اين موضوع نداريم. فرمود: هر روز چند شتر براى غذا مى‌كشند، گفتند: نه تا ده شتر. فرمود: جمعيّت آنها از نهصد تا هزار نفر است (هر شتر خوراك يكصد مرد جنگى) . ✨🌹محيط، محيط رعب‌آور و به راستى وحشتناكى بود، لشكر قريش كه با ساز و برگ جنگى فراوان و نيرو و غذاى كافى و حتّى زنان خواننده و نوازنده براى تهييج يا سرگرمى لشكر قدم به ميدان گذارده بودند، خود را با حريفى روبرو مى‌ديدند كه باورشان نمى‌آمد، با آن شرايط قدم به ميدان جنگ بگذارند. ✨🌹 مشكل ديگرى كه جنگجويان از آن وحشت داشتند، وضع ميدان بدر بود كه از شنهاى نرم كه پاها در آن فرو مى‌رفت پوشيده بود، در آن شب باران جالبى باريد، هم توانستند با آب آن وضو بسازند، خود را شستشو و صفا دهند و هم زمين زير پاى آنها سفت و محكم شد، و عجب اين كه اين رگبار در سمت دشمن بطور شديد بود كه آنها را ناراحت ساخت. ✨🌹 خبر تازه‌اى كه به وسيلۀ گزارشگران مخفى لشكر اسلام دريافت شد و بسرعت در ميان مسلمانان انعكاس يافت اين بود كه آنها گزارش دادند، كه لشكر قريش با آن همه امكانات، سخت بيمناكند. گويى خداوند لشكرى از وحشت در سرزمين قلب آنها فرو ريخته است. فردا صبح لشكر كوچك اسلام با روحيّه‌اى نيرومند در برابر دشمن صف كشيدند. قبلاً پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» به آنها پيشنهاد صلح كرد تا عذر و بهانه‌اى باقى نماند. بعضى از سران قريش نيز مايل بودند صلح كنند، ولى باز ابوجهل مانع شد. ✨🌹 سرانجام آتش جنگ شعله‌ور گرديد «» عموى پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» و السّلام كه جوانترين افراد لشكر بودند و جمعى ديگر از جنگجويان شجاع اسلام در جنگهاى تن به تن كه سنّت آن روز بود، ضربات شديدى بر پيكر حريفان خود زدند و آنها را از پاى درآوردند. ✨🌹 پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» دست به سوى آسمان برداشت و عرض كرد: يا ربّ ان تهلك هذه العصابة، لم تعبد: «اگر اين گروه كشته شوند كسى تو را پرستش نخواهد كرد». باد به شدّت به سوى لشكر قريش مى‌وزيد و مسلمانان پشت به باد به آنها حمله مى‌كردند. در نتيجه هفتاد نفر از سپاه دشمن كه ابو جهل در ميان آنها بود، كشته شدند و در ميان خاك و خون غلتيدند و ٧٠ نفر به دست مسلمانان اسير گشتند. ولى مسلمانان تعداد كمى كشته بيشتر نداشتند و به اين ترتيب نخستين پيكار مسلّحانۀ مسلمانان با دشمن نيرومندشان با پيروزى غير منتظره‌اى پايان گرفت. دارد ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
✨🌹اكنون باز گرديم به آيه: ✨🌹در اين آيه نخست اشاره به وعدۀ پيروزى اجمالى خداوند در جريان جنگ بدر شده، و مى‌گويد: «به ياد بياوريد هنگامى را كه خداوند به شما وعده داد كه يكى از دو گروه (كاروان تجارى قريش يا لشكر آنها) در اختيار شما قرار خواهد گرفت» (وَ إِذْ يَعِدُكُمُ اللّهُ إِحْدَى الطّائِفَتَيْنِ أَنَّها لَكُمْ). امّا شما براى پرهيز از دردسرهاى جنگ و تلفات و ناراحتيهاى ناشى از آن «دوست مى‌داشتيد كاروان در اختيارتان قرار بگيرد، نه لشكر قريش» (وَ تَوَدُّونَ أَنَّ غَيْرَ ذاتِ الشَّوْكَةِ تَكُونُ لَكُمْ). يعنى، گروهى از شما روى حس راحت طلبى يا علاقه به منافع مادّى، ترجيح مى‌دادند كه با مال التّجاره دشمن روبرو شوند، نه با سربازان مسلّح، در حالى كه پايان جنگ نشان داد، صلاح و مصلحت قطعى آنها در اين بود كه قدرت نظامى دشمن را درهم بكوبند، تا راه براى پيروزيهاى بزرگ آينده هموار گردد. ✨🌹 لذا به دنبال آن مى‌گويد: «خدا مى‌خواهد به اين وسيله حقّ را با كلمات خود تثبيت كند (و آيين اسلام را تقويت نمايد) و ريشۀ كافران را قطع كند» (وَ يُرِيدُ اللّهُ أَنْ يُحِقَّ الْحَقَّ بِكَلِماتِهِ وَ يَقْطَعَ دابِرَ الْكافِرِينَ). ✨🌹 اين تنها درسى براى مسلمان آن روز نبود، بلكه مسلمانان امروز نيز بايد از اين تعليم آسمانى الهام بگيرند، هرگز به خاطر مشكلات و ناراحتيها و زحمات طاقت فرسا از برنامه‌هاى اصولى چشم نپوشند و به سراغ برنامه‌هاى غير اصولى و ساده و كم زحمت نروند. ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
tafsir hashr 18.mp3
2.4M
🎙هرشب یک آیه /۵۴ حجت‌الاسلام دکتر 🔹موضوع: آسیب شناسی اعمال مومنان (سوره حشر آیه ۱۸) ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
emam sadegh a.mp3
7.48M
چرا کنیه امام صادق علیه‌السلام، اباعبدالله است؟ وجه تسمیه این کنیه چیست؟ حجت‌الاسلام دکتر ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
۞ إِنَّ الْإِنسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا به یقین انسان حریص و کم طاقت آفریده شده است، (معارج/19) ✍️«» هرگز نمی‌دانست که روزی، کارت عابر بانکی که در جیب ماست از آن کلیدهای خزانه وی که مردهای تنومند عاجز از حمل آن بودند، ما را به آسانی مستغنی می‌کند. و «» پادشاه ایران نمی‌دانست که مبل سالن خانه ما از تخت حکومت وی راحت‌تر است. و «» که بردگانش با پر شترمرغ وی را باد می‌زدند، کولرها و اسپلیت‌هایی را که درون اتاق‌هایمان هست ندید. و «» پادشاه روم که مردم به وی به خاطر خوردن آب سرد از ظرف سفالین حسرت می‌خوردند؛ هیچ‌گاه طعم آب سردی را که ما می‌چشیم نچشید... و «» که بردگان وی، آب سرد و گرم را باهم می‌آمیختند تا وی حمام کند، هیچ‌گاه در حمامی که ما به راحتی درجه حرارت آبش را تنظیم می‌کنیم حمام نکرد 😊به‌گونه‌ای زندگی می‌کنیم که حتی پادشاهان گذشته نيز اینگونه نمی‌زیستند اما باز گله‌منديم! و هر آنچه دارائیمان زیاد می‌شود تنگدست‌تر می‌شویم...! كمى متفاوت بنگريم... ✅👈حالا متوجه شدیم که چرا خداوند داره میفرماید بنده گان من خییییلی کم شکر گزارند👇👇 سوره سبأ آیه ۱۳ ....اعْمَلُوا آلَ دَاوُودَ شُكْرًا وَقَلِيلٌ مِّنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ ﺍﻱ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﺩﺍﻭﺩ ! ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺳﭙﺎﺱ ﮔﺰﺍﺭﻱ [ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻫﺎی ﺣﻖ ] ﻋﻤﻞ ﻛﻨﻴﺪ ; ﻭ ﺍﺯ ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﻢ ﺍﻧﺪﻛﻲ ﺳﭙﺎﺱ ﮔﺰﺍﺭﻧﺪ. ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مقطعی ماندگار از الشیخ محمود_علی_البنا 📖آیات ۱۱۳ و ۱۱۴ سوره طه 🔹مقام نهاوند ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
💠 آیه مرا پیر کرد! ✅ آیت الله جوادی آملی: 🔹 مرحوم بوعلی را خدا رحمت كند! ابن‌سینا یك رساله ‌ای نوشته به نام رسالة البر، مهمترین كتاب ایشان در فلسفه همان الاهیات شفاست، ایشان هم در الهیات شفا این فرمایش را دارند هم در آنجا گفتند من در این زمینه یك رساله جداگانه نوشتم. 🔹فرمود «هؤلاء المتشبهة بالفلاسفة» فرمود اینها ‌اند نه ! آن كه می‌ گوید نماز استسقاء چه اثری دارد؟! آن ‌كه می‌ گوید دعای باران چه اثری دارد؟! آن ‌كه نمی‌تواند ثابت كند بین مردم و آمدن باران اثری ندارد او كه فیلسوف نیست! این شخص است. 🔺فرمود ما در این زمینه رساله نوشتیم که دعا اثر دارد، قربانی اثر دارد؛ این را اكثر تعبیر كردند نه همه. فرمود درست است در بین كارهای مردم بعضی از كارهاست كه قابل دفاع نیست، خب بالأخره عوام چهارتا خرافات هم دارند، فرمود اكثر كارهایی كه مسلمان ها می ‌كنند قابل دفاع است! اینها سنت هایی است که از طرف رهبران الهی به اینها رسیده است. 🔸نگویید صدقه چه اثری دارد! نگویید صله رحم چه اثری دارد! نگویید نماز استسقاء چه اثری دارد! نگویید نماز باران چه اثری دارد! نگویید ما اگر خوب بودیم چه كار به این توده ابری دارد كه از كنار دریای مدیترانه می ‌آید! بالأخره او یك راهنمایی دارد و بین ما و او یك پیوند ناگسستنی است! چون همه «إِلَیهِ رَاجِعُون» هستیم. فرمود «و اعلم أن أكثر ما یقربه الجمهور و یفزع إلیه و یقول به فهو حق»، البته در دست مردم چهارتا كار عوامی غیر قابل دفاع هم هست. 🔹 خب همین آیه سند است، اینهاست كه است. (وَ أَنْ لَوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِیقَةِ لَأَسْقَینَاهُمْ مَاءً غَدَقاً) حالا گاهی انسان مضطر می‌ شود و نماز استسقاء هم می‌ خواند، ولی نیازی به نماز استسقاء نیست، اگر نیاز بود خب برای ما واجب می‌كرد! فرمود شما مستقیم باشید (مأموران ما می‌ دانند چقدر باران به شما بدهند!) چقدر آب به شما بدهند، چقدر هوای آزاد به شما بدهند، شما این را هدر ندهید! 🔹پس استقامت هم «بركات ظاهری» دارد، هم «بركات باطنی» دارد، هم فرشته ‌ها نازل می ‌شوند، هم باران نازل می‌ شود، هم معارف قرآنی تأمین می ‌شود؛ منتها هم علمای شیعه نقل كردند، هم علمای سنی نقل كردند، هم مرحوم ابوالفتوح رازی نقل كرده است، هم قرطبی در جامع خود ذكر كرده، هم در بیان السعاده آمده از ابن عباس نقل كردند كه به وجود مبارك پیغمبر (ص) عرض كردند كه «مَا اَسْرَعَ اِلَیكَ اَلشَّیب» چرا زود پیر شدی؟ فرمود «شَیبَتْنِی هُودُ وَ الْوَاقِعَةُ».[امالی صدوق،ص ۲۳۳] 🔹 قرطبی از ابوعلی سری نقل می‌كند كه من وجود مبارك پیغمبر (ص) را در عالم رویا دیدم ـ گرچه خواب حجت نیست، ولی خب شواهدی آن را تأیید می ‌كند ـ حضرت را خواب دیدن به حضرت عرض كردم شما كه فرمودی مرا پیر كرده منظورتان كدام آیه است؟ 🛑 حضرت فرمود اینكه خدای سبحان دستور دارد (فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَ مَنْ تَابَ مَعَكَ) [هود/۱۲] این من را پیر كرده، برای اینكه من چقدر باید جان بكنم تا همراهانی داشته باشم كه خلاف نكنند! به اینها بگویم بالأخره آنچه كه رهزن شماست نه برای شما می ‌ماند نه شما برای او می‌ مانید، خودتان را ارزان نفروشید! این های دنیا شما را ارزان نخرد! من به تك تك اینها باید سفارش بكنم، لحظه لحظه باید دنبال اینها باشم كه آن جا اشتباه نكنید، آن جا باهم درگیر نشوید، آن جا دنبال هوس نروید، یك كاری كه زید دارد می ‌كند تقویتش كنید، كارهای خیر فراوان است شما یك كار دیگر انجام بدهید، من در لحظه لحظه باید دنبال اینها بروم، این مرا پیر كرده است. فرمود آنچه كه من را پیر كرده همان است كه فرمود (وَ مَنْ تَابَ مَعَكَ). 🔹 گرچه در طلیعه سوره مباركه هود این مطلب اشاره شده که سیدنا الاستاد این را نقل می ‌كند و بعد می‌ فرماید در بحث روایی ما خواهیم گفت كه این جمله نمی ‌تواند عامل پیری حضرت باشد، برای اینكه وجود مبارك حضرت فرمود «شَیبَتْنِی هُودُ وَ الْوَاقِعَةُ»، در روایت دیگر فرمود «سوره واقعه» هم من را پیر كرده و در سوره واقعه كه اصلاً سخن از امر به استقامت نیست! معلوم می‌ شود آنچه كه پیر كننده است است كه مشترك بین این دو سوره است و قیامت هم روزی است كه آدم را پیر می‌ كند كه (یوْماً یجْعَلُ الْوِلْدَانَ شِیباً) [مزمل/۱۷] این در طلیعه بحث سوره مباركه هود گفته شد، این فرمایش فرمایشِ خوبی است؛ ولی منافات ندارد كه هم این عامل پیری باشد كه بالأخره توان‌ فرساست، هم آن عامل. 📚 تفسیر سوره مبارکه هود، جلسه ۱۱۰ ⏰ تاریخ: سال ۱۳۸۳ ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مقطعی تکان دهنده و با حزن عجیب و صدای غیر قابل وصف استاد 💠 سوره مبارکه واقعه 🔊از آن دسته تلاوتها که کوه را ذوب می کند، لرایته خاشعه متصدعا من خشیه الله ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
tafsir_talagh7.mp3
3.96M
🎙هرشب یک آیه /۵۵ حجت‌الاسلام دکتر 🔹موضوع: یک فرمول قرآنی جهت افزایش رزق (سوره طلاق آیه ۷) ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
✍پاسخی برگرفته از بیانات آیت الله جوادی آملی به موسوی خویینی ها: منافقان، مشکلاتی که خود مسبب آن بودند را به سوء مدیریت رهبری جامعه نسبت می دهند. 🔰همين گروهي كه يا در اثر «نفاق» يا در اثر «ضعف ايمان»، آن سخنان را با رسول خدا(صلّي الله عليه و آله و سلّم) در ميان گذاشتند، گاهي پيشنهاد مي‌دادند كه دفاع بر ما واجب بشود. وقتي كه دفاع بر اينها واجب شد، مي‌گفتند زود است، چرا مهلت ندادي! همين گروه، اگر فتح و پيروزي و عزّت و امثال‌ذلك نصيبشان بشود، مي‌گويند اين نعمتهايي است كه از طرف خدا به ما رسيده است و اگر شكست و رنج و بلا و مِحنت و گراني و قحطي و امثال‌ذلك برسد، براساس تطيّري كه رسم آنها بود، مي‌گفتند اين بدقدمي تويِ پيامبر است ـ معاذ الله ـ؛ تطيّر مي‌زدند. يا آنها كه به اين خرافات معتقد نبودند، مي‌گفتند اين از سوء مديريت و ضعف رهبريِ توست، اين دوتا حرف را مي‌زدند. فرمود: 🔸«إِن تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُوا هذِهِ مِنْ عِندِ اللّهِ وَإِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُوا هذِهِ مِن عِندِكَ؛و اگر به آنها (منافقان) حسنة (و پيروزي) برسد ميگويند از ناحيه خدا است و اگر سيئة (و شكستي) برسد ميگويند از ناحيه تو است»(نساء:79)؛ به تويِ پيامبر نسبت مي‌دهند، مشابه همان كاري كه پيروان موساي كليم داشتند. در سورهٴ مباركهٴ «اعراف» از وضع پيروان موساي كليم اين‌‌چنين ياد مي‌كند، آيه 131 سورهٴ مباركهٴ «اعراف» اين است كه: 🔸«فَإِذَا جَاءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قَالُوا لَنَا هذِهِ وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُوا بِمُوسَي وَمَنْ مَعَهُ؛ هنگامي كه نيكي (و نعمت) به آنها ميرسيد ميگفتند به خاطر خود ماست! ولي موقعي كه بدي (و بلا) به آنها ميرسيد ميگفتند از شومي موسي و كسان او است!» «تطيّر»؛ بدقدمي، فالِ بدزدن، تشئّم كه از طَيران طير معمولاً اينها اين شئومت را به ياد داشتند، اخذ شده است. اينها به موساي كليم(سلام الله عليه) مي‌گفتند در اثر بدقدمي تو و همراهان توست كه ما الآن به زحمت افتاديم. مشابه اين معنا را هم مسلمينِ ناآگاه صدر اسلام به رسول خدا(صلّي الله عليه و آله و سلّم) مي‌گفتند. ريشه‌اش هم در سورهٴ مباركهٴ «بقره» است كه ﴿تَشَابَهَتْ قُلُوبُهُمْ﴾ (بقره: 118) دلهاي اينها يكي است، طرز تفكّر اين كافران و منافقان يكي است ﴿تَشَابَهَتْ قُلُوبُهُمْ﴾. اينها اگر خيري ببينند، مي‌گويند از طرف خداست و شرّي ببينند براساس بدقدمي رسول خدا ـ معاذ الله ـ يا براساس ضعف رهبري و مديريت او تكيه مي‌كنند و اسناد مي‌دهند. (جلسه 172 درس تفسیر سوره مبارکه نساء) بصائر ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
tafsir_tahrim6.mp3
3.8M
🎙هرشب یک آیه /۵۶ حجت‌الاسلام دکتر 🔹موضوع: وظیفه‌ی حکومت در قبال بهشت و جهنم مردم (سوره تحریم آیه ۶) ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فرازی بسیار زیبا از استاد طبلاوی 🎵 مقام رست 📖 سوره فتح ✅ تفسیر روان یک آیه👇 https://eitaa.com/joinchat/2917007367C712c2d4b70