•✨✨🌹•🌹✨🌹•🌹✨🌹•🌹✨✨•
•✨🌹🌹•🌹🌹✨•✨🌹🌹•🌹🌹✨•
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره سجده آیه ۱۰ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
••🌿••🌿••🌿••🌿••🌿••🌿••🌿••🌿••
آیه۱۰) وَقَالُوا أَإِذَا ضَلَلْنَا فِي الْأَرْضِ أَإِنَّا لَفِي خَلْقٍ جَدِيدٍ ۚ بَلْ هُمْ بِلِقَاءِ رَبِّهِمْ كَافِرُونَ
••🌹•••🌹•••🌹•••🌹•••🌹•••🌹•••🌹••
آیه۱۰) کافران (از روی تعجب و انکار) گویند که آیا پس از آنکه ما در زمین (خاک و در خاک) نابود و گم شدیم باز از نو زنده خواهیم شد؟! (بلی البتّه زنده خواهید شد) بلکه آنها به شهود و لقاء خدایشان کافرند.
••🌿••🌿••🌿••🌿••🌿••🌿••🌿••🌿••
تفسیر آیه۱۰) ندامت و تقاضای بازگشت! قرآن در اینجا بحث گویائی را در باره «معاد» آغاز میکند، سپس حال «مجرمان» را در جهان دیگر بازگو میکند، و مجموعا تکمیلی است برای بحثهای گذشته که پیرامون «مبدأ» سخن میگفت، زیرا میدانیم بحث از «مبدأ» و «معاد» در قرآن مجید غالبا توأم با یکدیگر است.
نخست میگوید: «آنها گفتند: آیا هنگامی که ما (مردیم و خاک شدیم و) در زمین گم شدیم، آفرینش تازهای خواهیم یافت»؟! (وَ قالُوا أَ إِذا ضَلَلْنا فِی الْأَرْضِ أَ إِنَّا لَفِی خَلْقٍ جَدِیدٍ).
تعبیر به «گم شدن در زمین» اشاره به این است که انسان پس از مردن خاک میشود، همانند سایر خاکها، و هر ذرهای از آن بر اثر عوامل طبیعی و غیر طبیعی به گوشهای پرتاب میشود، و دیگر چیزی از او باقی به نظر نمیرسد تا آن را در قیامت دوباره بازگردانند.
ولی آنها در حقیقت منکر قدرت خداوند بر این کار نیستند «بلکه آنان لقای پروردگارشان را انکار میکنند» و میخواهند با انکار معاد، آزادانه به هوسرانی خویش ادامه دهند (بَلْ هُمْ بِلِقاءِ رَبِّهِمْ کافِرُونَ).
در واقع این آیه شباهت زیادی با آیات نخستین سوره قیامت دارد آنجا که میگوید: «آیا انسان گمان میکند ما استخوانهای پراکنده او را جمع نخواهیم کرد! ما حتی قادریم (خطوط) سر انگشتان او را به نظام نخستین بازگردانیم! ولی هدف انسان این است که ایامی را که در این دنیا در پیش دارد (با انکار قیامت) به گناه و فجور بگذراند لذا سؤال میکند روز قیامت کی خواهد بود»؟ (قیامت/ 3- 6) بنا بر این آنها از نظر استدلال لنگ نیستند، بلکه شهوات آنها حجابی بر قلبشان افکنده، و نیات سوئشان مانع قبول مسأله معاد است.
برگزیده تفسیر نمونه)
🌿•🌿•🌿•🌿•🌿
🌹 @ghorun 🌿
10.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷✨🌷✨🌷✨🌷✨🌷✨
💐ولادت آخرین ذخیره ی الهی، بهار دل ها، یوسف زهرا، تبریک و تهنیت
🎦 دعای فرج - الهی عظم البلاء
#امام_زمان
#نیمه_شعبان
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🌿•🌿•🌿•🌿•🌿
🌹 @ghorun 🌿
🌺〰🌺〰🌺〰🌺〰
✅اعمال شب مبارک نیمهشعبان
این شب پس از شب قدر برترین شبهاست.
#امام_زمان عج
#نیمه_شعبان
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🌿•🌿•🌿•🌿•🌿
🌹 @ghorun 🌿
17.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سخنرانی استاد رائفی پور
☀️ آمادگی برای احیای نیمه شعبان
#امام_زمان عج
#نیمه_شعبان
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🌿•🌿•🌿•🌿•🌿
🌹 @ghorun 🌿
🌴🌴💢💢🌴🌴💢💢🌴🌴
🖌رسول خدا (ص) فرمودند: هر گاه شب نیمه شعبان رسید، آن شب را به عبادت بگذارنید و روزش را روزه بگیرید؛ زیرا خداوند متعال می فرماید: «آیا آمرزش خواهى هست تا او را بیامرزم؟ آیا روزى خواهى هست تا او را روزى دهم؟ آیا درخواست کننده اى هست تا به او عطا کنم؟ آیا چنین، آیا چنان؟»، تا آن گاه که سپیده بزند. (الإقبال: ج ۳ ص ۳۲۳)
#امام_زمان عج
#نیمه_شعبان
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🌿•🌿•🌿•🌿•🌿
🌹 @ghorun 🌿
🌾🌷🌾🌷🌾🌷🌾🌷〰〰〰〰
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره سجده آیه ۱۱ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
۱۱قُلْ یَتَوَفّاکُمْ مَلَکُ الْمَوْتِ الَّذِی وُکِّلَ بِکُمْ ثُمَّ إِلى رَبِّکُمْ تُرْجَعُونَ
🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿
۱۱ ـ بگو: فرشته مرگ که بر شما مأمور شده، (روح) شما را مى گیرد; سپس شما را به سوى پروردگارتان باز مى گردانند .
🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿
آیه بعد، پاسخ آنها را از طریق دیگرى بیان مى کند، مى گوید: تصور نکنید شخصیت شما به همین بدن جسمانى شما است، بلکه اساس شخصیتتان را روح شما تشکیل مى دهد، و او محفوظ است بگو: فرشته مرگ که مأمور شما است (روح) شما را مى گیرد، سپس به سوى پروردگارتان باز مى گردید (قُلْ یَتَوَفّاکُمْ مَلَکُ الْمَوْتِ الَّذِی وُکِّلَ بِکُمْ ثُمَّ إِلى رَبِّکُمْ تُرْجَعُونَ).
با توجه به مفهوم یَتَوَفّاکُم که از ماده توفِّى (بر وزن تصدّى) که به معنى بازستاندن است، مرگ به معنى فنا و نابودى نخواهد بود، بلکه یک نوع قبض و دریافت فرشتگان نسبت به روح آدمى است، که اساسى ترین بخش وجود انسان را تشکیل مى دهد.
درست است که قرآن از معاد جسمانى سخن مى گوید، و بازگشت روح و جسم مادى را در معاد قطعى مى شمرد، ولى هدف از آیه فوق، بیان این حقیقت است که اساس شخصیت انسان، این اجزاى مادى نیست، که تمام فکر شما را به خود مشغول ساخته، بلکه، همان گوهر روحانى است، که از سوى خدا آمده، و به سوى او باز مى گردد.
و در یک جمع بندى، مى توان چنین گفت: دو آیه فوق به منکران معاد چنین پاسخ مى دهد: اگر مشکل شما پراکندگى اجزاى جسمانى است، که خودتان قدرت خدا را قبول دارید و منکر آن نیستید، و اگر مشکل اضمحلال و نابودى شخصیت انسان بر اثر این پراکندگى است آن نیز درست نیست، چرا که پایه شخصیت انسان بر روح قرار گرفته.
این ایراد، بى شباهت به شبهه معروف آکل و مأکول نیست، همان گونه که پاسخ آن نیز در دو مورد با یکدیگر شباهت دارد.
ضمناً، توجه به این نکته نیز لازم است که: در پاره اى از آیات قرآن، توفى و قبض ارواح به خداوند نسبت داده شده: اللّهُ یَتَوَفَّى الأَنْفُسَ حِینَ مَوْتِها: خداوند جانها را به هنگام مرگ مى گیرد .
و در بعضى، به مجموعه اى از فرشتگان: الَّذِینَ تَتَوَفّاهُمُ الْمَلائِکَةُ ظالِمِی أَنْفُسِهِمْ...: آنها که فرشتگان قبض روحشان مى کنند در حالى که به خود ستم کرده اند... .
و در آیات مورد بحث، قبض ارواح به ملک الموت (فرشته مرگ) نسبت داده شده است.
ولى در میان این تعبیرات، هیچگونه منافاتى نیست ملک الموت معنى جنس را دارد و به همه فرشتگان اطلاق مى شود، و یا اشاره به رئیس و بزرگتر آنها است، و از آنجا که همه به فرمان خدا قبض روح مى کنند، به خدا نیز نسبت داده شده است.
🆔@ghorun