📌 احوالات امام زمان (عج) نسبت به مردم
🔻حضرت مهدی(عجلالله تعالی فرجه الشریف):
إنّا غَیرُ مُهمِلینَ لِمُراعاتِکُم ولا ناسین لِذِکرِکُم و لَولا ذلِکَ لَنَزلَ بِکُم اللّأْواءُ وَ اصطَلَمکُمُ الأَعداءُ.
📓ما در رعایت حال شما هیچ کوتاهی نمیکنیم و یاد شما را از خاطر نمیبریم وگرنه محنت و دشواری ها شما را فرامیگرفت و دشمنان شما را از بُن و ریشه قلع و قمع میساختند.
📚 بحارالانوار، ج ٥٣، ص ٧٢
#امام_زمان
🆔@ghorun
📚📘📚📘📚📘📚📘«««««««
بسم الله الرحمن الرحیم
دوستان سوره قصص آیه ۶۱ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
۶۱أَ فَمَنْ وَعَدْناهُ وَعْداً حَسَناً فَهُوَ لاقِیهِ کَمَنْ مَتَّعْناهُ مَتاعَ الْحَیاةِ الدُّنْیا ثُمَّ هُوَ یَوْمَ الْقِیامَةِ مِنَ الْمُحْضَرِینَ
📝✏️📝✏️📝✏️📝✏️📝✏️
۶۱ـ آیا کسى که به او وعده نیکو داده ایم و به آن خواهد رسید، همانند کسى است که متاع زندگى دنیا به او داده ایم سپس روز قیامت (براى حساب و جزا) از احضارشدگان خواهد بود؟!
📝✏️📝✏️📝✏️📝✏️📝✏️
آنها هواى نفس خویش را مى پرستیدند
در آیات گذشته، سخن از کسانى بود که، به خاطر تمتع و بهره گیرى از نعمتهاى دنیا، کفر را بر ایمان، و شرک را بر توحید ترجیح داده اند، در آیات مورد بحث وضع این گروه را در قیامت، در برابر مؤمنان راستین مشخص مى کند.
نخست، با یک مقایسه، که به صورت استفهام مطرح شده، وجدان همگان را به داورى مى طلبد و مى گوید: آیا کسى که به او وعده نیک داده ایم، و به وعده خود قطعاً خواهد رسید، با کسى که تنها از متاع دنیا به او بهره داده ایم، سپس روز قیامت در پیشگاه پروردگار براى حساب و جزاء احضار مى شود، یکسان است ؟ (أَ فَمَنْ وَعَدْناهُ وَعْداً حَسَناً فَهُوَ لاقِیهِ کَمَنْ مَتَّعْناهُ مَتاعَ الْحَیاةِ الدُّنْیا ثُمَّ هُوَ یَوْمَ الْقِیامَةِ مِنَ الْمُحْضَرِینَ).
بدون شک، هر وجدان بیدار، وعده هاى نیک الهى و مواهب عظیم و جاویدان او را بر بهره گیرى چند روز از نعمتهاى فانى وپ لذات زودگذر ـ که به دنبال آن درد و رنج جاویدان است ـ ترجیح مى دهد.
جمله فَهُوَ لاقِیهِ ، تأکیدى است بر این که، وعده الهى تخلف ناپذیر است و باید چنین باشد; چرا که تخلف از وعده، یا به خاطر جهل است یا عجز، که هیچ یک از آنها در ذات خدا راه ندارد.
جمله هُوَ یَوْمَ الْقِیامَةِ مِنَ الْمُحْضَرِینَ ، اشاره به احضار در محضر خداوند، براى حساب اعمال است، و بعضى آن را به احضار در آتش دوزخ تفسیر کرده اند، ولى تفسیر اول، مناسب تر است.
و به هر حال، این تعبیر نشان مى دهد که این آلودگان، با اکراه و بدون تمایل به این صحنه کشانده مى شوند، و باید هم چنین باشد; چرا که وحشت حساب و کیفر، تمام وجود آنها را فرا گرفته است.
تعبیر به حیات دنیا که بارها در سوره هاى مختلف قرآن مجید آمده، اشاره به پستى این زندگى در مقایسه با حیات آخرت و زندگى جاویدان و زوال ناپذیر آن است; زیرا دنیا از ماده دنو (بر وزن غلو)، در اصل به معنى نزدیکى در مکان یا زمان یا منزلت و مقام است، سپس دنیا و ادنى گاه، به موجودات کوچک، که در دسترس قرار دارند، در مقابل موجودات بزرگ اطلاق شده، و گاه، در موضوعات پست، در مقابل خوب و والا، و گاه، به نزدیک، در مقابل دور اطلاق گردیده، و از آنجا که زندگى این جهان، در برابر جهان دیگر، هم کوچک است و هم بى ارزش و هم نزدیک، نام حیات دنیا کاملاً متناسب آن است
🆔@ghorun
🌼حضرت فاطمه (س):
شما را کجا به بیراهه می برند؟ درحالی که کتاب خدا (قرآن) میان شماست، امور قرآن آشکار است، احکامش درخشان است و نشانه های آن فروزنده.
🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
" گناه نـابودگر اعمال "
❌گناهی که ثواب ۲۰ سال عبادت خالصانه را نابود می کند!...
🎙سخنرانی استاد عالی
🆔@ghorun
🌷✨امام صادق علیه السلام:
در شب و روزت منتظر امر (فرج) مولايت باش
تَوَقَّع أمرَ صاحِبِكَ لَيلَكَ و نَهارَكَ
📙بحارالأنوار جلد 98 صفحه 159
#امام_زمان
🆔@ghorun
🪴➿🪴🪴🪴•🪴🪴🪴➿🪴
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره قصص آیه ۶۲و۶۳ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
🍃🍃🪴🍃🍃🪴🍃🍃
آیه۶۲) وَيَوْمَ يُنَادِيهِمْ فَيَقُولُ أَيْنَ شُرَكَائِيَ الَّذِينَ كُنْتُمْ تَزْعُمُونَ
آیه۶۳) قَالَ الَّذِينَ حَقَّ عَلَيْهِمُ الْقَوْلُ رَبَّنَا هَٰؤُلَاءِ الَّذِينَ أَغْوَيْنَا أَغْوَيْنَاهُمْ كَمَا غَوَيْنَا ۖ تَبَرَّأْنَا إِلَيْكَ ۖ مَا كَانُوا إِيَّانَا يَعْبُدُونَ
➖➖➖➖➖➖➖
آیه۶۲) و (یاد آور) روزی که خدا آن مشرکان را ندا کند و گوید که کجا شدند آن خدایانی که شریکان من میپنداشتید؟
آیه۶۳) در آن حال آنان که وعده عذابشان محقق و حتمی شده (یعنی پیشوایان کفر) گویند: پروردگارا، ما که این مردم را گمراه کردیم سببش گمراهی ما بود که خلق را هم مانند خود گمراه میخواستیم، و امروز (از پیروان خود) به سوی تو بیزاری میجوییم که آنها (از روی عقیده) ما را نمیپرستیدند (بلکه به هوای نفس خود در پی ما آمدند).
🍃🍃🪴🍃🍃🪴🍃🍃
تفسیر آیه) و به دنبال این سخن، صحنههای رستاخیز را در برابر کفار مجسّم میکند صحنههایی که از تصورش مو بر بدن راست میشود و اندام را به لرزه در میآورد.
میگوید: «روزی را (به خاطر بیاورید) که خداوند آنها را ندا میدهد و میگوید: کجا هستند همتایانی که برای من میپنداشتید»؟! (وَ یَوْمَ یُنادِیهِمْ فَیَقُولُ أَیْنَ شُرَکائِیَ الَّذِینَ کُنْتُمْ تَزْعُمُونَ).
این سؤال یک نوع سر زنش و مجازات است.
***
اما به جای این که آنها به پاسخ پردازند معبودهایشان به سخن در میآیند و از آنها اظهار تنفر و بیزاری میکنند، زیرا میدانیم معبودان گاه بتهای سنگ و چوبی بودند، و گاه مقدسینی همچون فرشتگان و مسیح، و گاه جن و شیاطین، در اینجا گروه سوم به سخن میآیند که سخن آنها را در این آیه میخوانیم:
«گروهی (از معبودان) که فرمان عذاب در باره آنها مسلم شده، میگویند:
پروردگارا! ما اینها [عابدان] را گمراه کردیم (آری) ما آنها را گمراه کردیم همان گونه که خودمان گمراه شدیم (ولی آنها به میل خویش به دنبال ما آمدند) ما (از آنها) به سوی تو بیزاری میجوییم، آنان در حقیقت ما را نمیپرستیدند بلکه هوای نفس خود را پرستش میکردند! (قالَ الَّذِینَ حَقَّ عَلَیْهِمُ الْقَوْلُ رَبَّنا هؤُلاءِ الَّذِینَ أَغْوَیْنا أَغْوَیْناهُمْ کَما غَوَیْنا تَبَرَّأْنا إِلَیْکَ ما کانُوا إِیَّانا یَعْبُدُونَ).
برگزیده تفسیر نمونه)
🆔 @ghorun