💌{حکایاتی از ائمه معصومین (علیهم السلام)}
🌟دروغگویی:
مـردى بـه رسـول خـدا(صلی الله علیه و آله و سلم) عـرض کـرد: اى رسـول خـدا، چـهـار کـار خوشایند من است:زنا، شـرابـخوارى، دزدى و #دروغ. اما هر کدام را که بفرمایید به خاطر شما ترک مى کنم حضرت فرمود: دروغ را رها کن مرد رفت و تصمیم گرفت، زنا کند اما با خودش گفت:پیامبر از من مى پرسد (که زنـا کـرده اى یـا نـه)،اگـر انکار کنم، قولى را که به ایشان داده ام شکسته ام و اگر اقرار کنم، حد مى خورم سپس تصمیم گرفت دزدى کند، بعد تصمیم گرفت شراب بخورد، اما هر بار همین فکر رابـا خود کرد لذا نزد رسول خدا برگشت وعرض کرد: شما راه را بکلى بر من بستید، من همه این کارها را رها کردم. (میزان الحکمه،ج۱۱)
#حکایت
🌿 @ghorun
🌷♦️•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره هود آیه۱۱۴ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.
آیه۱۱۴) «وَأَقِمِ الصَّلَاةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِنَ اللَّيْلِ ۚ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ ۚ ذَٰلِكَ ذِكْرَىٰ لِلذَّاكِرِينَ»
🌷♦️.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.
آیه۱۱۴)و در دو طرف روز [=اول و آخر آن] و نخستين ساعات شب نماز را برپا دار، زيرا خوبيها بديها را از ميان مىبرد. اين براى پندگيرندگان، پندى است.
.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.
تفسیر آیه۱۱۴) نماز و صبر
در این آیات، انگشت روى دو دستور از مهم ترین دستورات اسلامى، که در واقع روح ایمان و پایه اسلام است گذارده شده:
نخست، فرمان به اقامه نماز داده، مى گوید: نماز را در دو طرف روز، و در اوائل شب بر پا دار (وَ أَقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَیِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّیْلِ).
ظاهر تعبیر طَرَفَىِ النَّهار (دو طرف روز) این است که، نماز صبح و مغرب را بیان مى کند، که در دو طرف روز قرار گرفته و زُلف که جمع زلفه به معنى نزدیکى است، به قسمت هاى آغاز شب که نزدیک به روز است گفته مى شود، بنابراین بر نماز عشاء منطبق مى گردد.
همین تفسیر، در روایات ائمه اهل بیت(علیهم السلام) نیز وارد شده، که آیه فوق اشاره به سه نماز (صبح، مغرب و عشاء) است.
در اینجا این سؤال پیش مى آید که: چرا از نمازهاى پنجگانه تنها در اینجا به سه نماز صبح و مغرب و عشاء اشاره شده، و از نماز ظهر و عصر سخن به میان نیامده است؟
پیچیده بودن پاسخ این سؤال، سبب شده است که: بعضى از مفسران طَرَفَىِ النَّهار را آن چنان وسیع بگیرند، که هم نماز صبح، هم ظهر و عصر و هم مغرب را شامل شود، و با تعبیر به زُلْفاً مِنَ اللَّیْل که اشاره به نماز عشاء است، همه نمازهاى پنجگانه را در برگیرد.
ولى، انصاف این است که طَرَفَىِ النَّهار تاب چنین تفسیرى را ندارد، مخصوصاً با توجه به این که: مسلمانان صدر اول، مقید بودند نماز ظهر را در اول وقت و نماز عصر را حدود نیمه وقت (میان ظهر و غروب آفتاب) انجام دهند.
تنها چیزى که در اینجا مى توان گفت، این است که: در آیات قرآن گاهى هر پنج نماز ذکر شده مانند: أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلى غَسَقِ اللَّیْلِ وَ قُرْآنَ الْفَجْر: نماز را از زوال خورشید (هنگام ظهر) تا نهایت تاریکى (نیمه شب) بر پادار; و همچنین قرآن فجر (نماز صبح) را .
گاهى سه نماز مانند آیه مورد بحث.
و گاهى تنها یک نماز ذکر شده است، مانند: حافِظُوا عَلَى الصَّلَواتِ وَ الصَّلاةِ الْوُسْطى وَ قُومُوا لِلّهِ قانِتین: در انجام همه نمازها و (به خصوص) نماز وسطى (نماز ظهر) کوشا باشید! واز روى خضوع و اطاعت، براى خدا به پاخیزید! .
ادامه تفسیر👇
.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.
🌷 @ghorun
.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.
ادامه تفسیر:👇
بنابراین، لزومى ندارد که در هر مورد، هر پنج نماز با یکدیگر ذکر شود، به خصوص این که:
گاهى مناسبات ایجاب مى کند تنها روى نماز ظهر (صلوة وسطى) به خاطر اهمیتش تکیه شود.
و گاهى روى نماز صبح و مغرب و عشاء، که گاهى به خاطر خستگى و یا خواب ممکن است در معرض فراموشى قرار گیرد.
سپس، براى اهمیت نماز روزانه خصوصاً و همه عبادات و طاعات و حسنات عموما چنین مى گوید: حسنات، سیئات را از میان مى برند (إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ).
و این تذکر و یادآورى است براى آنها که توجه دارند (ذلِکَ ذِکْرى لِلذّاکِرینَ).
آیه فوق، همانند قسمتى دیگر از آیات قرآن، تأثیر اعمال نیک را در از میان بردن آثار سوء اعمال بد بیان مى کند، در سوره نساء آیه ۳۱ مى خوانیم: إِنْ تَجْتَنِبُوا کَبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئاتِکُم: اگر از گناهان بزرگ دورى کنید گناهان کوچک شما را مى پوشانیم .
و در آیه ۷ سوره عنکبوت مى خوانیم: وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ لَنُکَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَیِّئاتِهِم: کسانى که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دارند گناهان آنان را مى پوشانیم .
و به این ترتیب، اثر خنثى کننده گناه را در طاعات و اعمال نیک تثبیت مى کند.
از نظر روانى نیز، شک نیست که هر گناه و عمل زشتى، یک نوع تاریکى در روح و روان انسان ایجاد مى کند، که اگر ادامه یابد اثرات آنها متراکم شده، به صورت وحشتناکى انسان را مسخ مى کند.
ولى، کار نیک که از انگیزه الهى سرچشمه گرفته، به روح آدمى لطافتى مى بخشد که آثار گناه را مى تواند از آن بشوید، و آن تیرگى ها را به روشنائى مبدل سازد.
اما، از آنجا که جمله فوق (إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ) بلافاصله بعد از دستور نماز ذکر شده، یکى از مصداق هاى روشن آن، نمازهاى روزانه است، به همین جهت در روایاتى به نماز شب نیز تفسیر شده است، و تفسیر آن به نمازهاى روزانه، دلیل بر انحصار نیست، بلکه همان گونه که بارها گفته ایم بیان یک مصداق روشن قطعى است.
تفسیر نمونه)
.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.
🌷 @ghorun
...•...🌷...•...🌿...•...🌷...•...🌿...•...🌷...•...
☀️ #امید بخش ترین آیه قرآن از نظر امام علی (ع)
شاید تاکنون این سؤال برای ما پیش آمده باشد که امیدوارکنندهترین آیه قرآن که خداوند در قرآن قرار داده است کدام است؟ امیرالمؤمنین(ع) روزی همین سؤال را از مردم پرسیدند و در پایان خودش به این سؤال پاسخ دادند.
ابوحمزه ثمالی از امام سجاد یا امام محمدباقر(ع) نقل میکند روزی امام علی(ع) رو به مردم کرد و فرمود از نظر شما کدام آیه قرآن امیدوارکنندهتر است. برخی گفتند آیه «إِنَّ اللَّهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ وَ یَغْفِرُ ما دُونَ ذلِکَ لِمَنْ یَشاء؛ مسلّماً خدا، این را که به او شرک ورزیده شود نمیبخشاید و غیر از آن را برای هر که بخواهد میبخشاید». علی(ع) فرمود آیه نیکویی است، اما این آیه نیست. برخی گفتند «وَ مَنْ یَعْمَلْ سُوءاً أَوْ یَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ یَسْتَغْفِرِ اللَّهَ یَجِدِ اللَّهَ غَفُوراً رَحیما؛ و هر کس کار بدی کند، یا بر خویشتن ستم ورزد؛ سپس از خدا آمرزش بخواهد، خدا را آمرزنده مهربان خواهد یافت.» علی(ع) فرمود آیه نیکویی است، اما این آیه نیست.
برخی گفتند آیه «قُلْ یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلی أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیم؛ بگو:«ای بندگان من -که بر خویشتن زیاده روی روا داشته اید- از رحمت خدا نومید مشوید. در حقیقت، خدا همه گناهان را میآمرزد، که او خود آمرزنده مهربان است.» علی(ع) فرمود آیه نیکویی است، اما این آیه نیست.
سپس حضرت پرسیدند:
آیا آیه دیگری نمیدانید که به نظر شما امیدوارکنندهترین آیات قرآن باشد؟ اصحاب گفتند نه یا امیرالمومنین، به خدا سوگند چیزی در نزد ما نیست که بخوانیم.
امام(ع) فرمود:از حبیبم رسول خدا (صلی الله علیه و آله) شنیدم که فرمودند:امیدوارکنندهترین آیه در قرآن این آیه شریفه است:«وَ أَقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَیِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّیْلِ إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ ذلِکَ ذِکْری لِلذَّاکِرِینَ؛
و در دو طرف روز [=اول و آخر آن] و نخستین ساعات شب نماز را برپا دار، زیرا خوبیها بدیها را از میان میبرد. این ذکری است برای ذکرکنندگان.»
سپس پیامبر(ص) فرمود:یا علی قسم به خدایی که مرا بشیر و نذیر قرار داد و مبعوث به رسالت کرد، اگر یکی از شما با وضو قیام به نماز کند، گناهان او از اعضای او فرو میریزد؛ یَا عَلِیُّ وَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ بَشِیراً وَ نَذِیراً إِنَّ أَحَدَکُمْ لَیَقُومُ إِلَی وُضُوئِهِ فَتَسَاقَطُ عَنْ جَوَارِحِهِ الذُّنُوب»
چون با چهره و دل خود به خدا روی کند، هنوز نماز را به پایان نبرده، تمام گناهانش پاک شود، مانند روزی که از مادر متولد شده است و گناهانی که در فاصله دو نماز کرده نیز پک شود؛ فَإِذَا اسْتَقْبَلَ اللَّهَ بِوَجْهِهِ وَ قَلْبِهِ لَمْ یَنْفَتِلْ عَنْ صَلَاتِهِ وَ عَلَیْهِ مِنْ ذُنُوبِهِ شَیْءٌ کَمَا وَلَدَتْهُ أُمُّهُ فَإِنْ أَصَابَ شَیْئاً بَیْنَ الصَّلَاتَیْنِ کَانَ لَهُ مِثْلُ ذَلِک.» حضرت به همین ترتیب نمازهای پنجگانه را بر شمرد.
سپس پیامبراکرم(ص) فرمود:یاعلی! بدان که منزلت نماز های پنجگانه برای امت من مانند نهری است که بر درِ خانه یکی از شما باشد. آیا اگر شخصی در بدن او چرک باشد و هر روز پنج بار در آن نهر شستشو کند، آیا در بدن او از آن چرک باقی خواهد ماند؟ به خدا سوگند که نمازهای پنجگانه نیز برای امّت من چنین حکمی دارند؛ یَا عَلِیُّ إِنَّمَا مَنْزِلَةُ الصَّلَوَاتِ الْخَمْسِ لِأُمَّتِی کَنَهَرٍ جَارٍ عَلَی بَابِ أَحَدِکُمْ فَمَا ظَنَّ أَحَدُکُمْ لَوْ کَانَ فِی جَسَدِهِ دَرَنٌ ثُمَّ اغْتَسَلَ فِی ذَلِکَ النَّهَرِ خَمْسَ مَرَّاتٍ فِی الْیَوْمِ أَ کَانَ یَبْقَی فِی جَسَدِهِ دَرَنٌ فَکَذَلِکَ وَ اللَّهِ الصَّلَوَاتُ الْخَمْسُ لِأُمَّتِی.»
علامه مجلسی در جلد79، صفحه220 بحارالانوار از تفسیر عیاشی و مجمع البیان
🌷 @ghorun