eitaa logo
آیات برگزیده
797 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
2.4هزار ویدیو
125 فایل
﷽ هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي  [به شرط توفیق هرشب یک آیه] به همراه ترجمه،تفسیرو صوت ارتباط با خادم کانال👈 @Ghorun14 پیام رسان سروش http://sapp.ir/ghorun ✔️کپی مطالب کانال با ذکر صلوات جهت سلامتی و تعجیل در فرج حضرت مهدی (ع) مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
.~{}~{}~{}~{}~{}~{}~{}~{}~{}.♦️.🌺.♦️. ادامه تفسیر:👇 و در جاى دیگر از همان امام بزرگ مى خوانیم: وَ عَلَیْکُمْ بِکِتابِ اللّهِ فَإِنَّهُ الْحَبْلُ الْمَتِینُ وَ النُّورُ الْمُبِینُ وَ الشِّفاءُ النّافِعُ وَ الرِّیُّ النّاقِعُ وَ الْعِصْمَةُ لِلْمُتَمَسِّکِ وَ النَّجاةُ لِلْمُتَعَلِّقِ لایَعْوَجُّ فَیُقامَ وَ لایَزِیغُ فَیُسْتَعْتَبَ وَ لاتُخْلِقُهُ کَثْرَةُ الرَّدِّ وَ وُلُوجُ السَّمْعِ مَنْ قالَ بِهِ صَدَقَ وَ مَنْ عَمِلَ بِهِ سَبَقَ: کتاب خدا را محکم بگیرید; زیرا رشته اى است بسیار مستحکم، و نورى است آشکار، داروئى است شفابخش و پر برکت، و آب حیاتى است که عطش تشنگان حق را فرو مى نشاند، هر کس به آن تمسک جوید او را حفظ مى کند، و آن کس که به دامنش چنگ زند او را نجات مى بخشد، انحراف در آن راه ندارد، تا نیاز به راست نمودن داشته باشد، و هرگز خطا نمى کند، تا از خوانندگانش پوزش بطلبد، تکرارش موجب کهنگى و یا ناراحتى گوش نمى گردد (و هر قدر آن را بخوانند، شیرین تر و دلپذیرتر خواهد بود) کسى که با قرآن سخن بگوید، راست مى گوید، و کسى که به آن عمل کند گوى سبقت را از همگان مى برد . این تعبیرهاى رسا و گویا که نظیر آن در سخنان پیامبر(صلى الله علیه وآله) و سایر گفته هاى على(علیه السلام) و ائمه هدى(علیهم السلام) کم نیست، به خوبى ثابت مى کند که: قرآن نسخه اى است براى سامان بخشیدن به همه نابسامانى ها، بهبودى فرد و جامعه از انواع بیمارى هاى اخلاقى و اجتماعى. بهترین دلیل براى اثبات این واقعیت، مقایسه وضع عرب جاهلى با تربیت شدگان مکتب پیامبر(صلى الله علیه وآله) در آغاز اسلام است. دیدیم چگونه آن قوم خونخوار، جاهل و نادان که انواع بیمارى هاى اجتماعى و اخلاقى سر تا پاى وجودشان را فرا گرفته بود، با استفاده از این نسخه شفابخش، نه تنها درمان یافتند، بلکه آن چنان قوى و نیرومند شدند که ابرقدرت هاى جبار جهان را به زانو در آوردند. و این، درست همان حقیقتى است که مسلمانان امروز، آن را از یاد برده اند، و به این حال و روزگار که مى دانیم و مى دانید، گرفتار گشته اند. تفرقه، در میانشان غوغا مى کند، غارتگران بر منابعشان مسلط شده اند، سرنوشتشان به دست دیگران تعیین مى شود ، و انواع وابستگى ها آنها را به ضعف، زبونى و ذلت کشانده است. و این است، سرانجام کار کسانى که نسخه شفابخش در خانه هاشان باشد و براى شفاى دردهاى خود، دست به سوى کسانى دراز کنند که از آنها بیمارترند! قرآن، نه فقط شفا مى بخشد، که بعد از بهبودى، یعنى در دوران نقاهت، بیماران را با پیام هاى گوناگونش تقویت مى کند; چرا که بعد از شفا ، رحمت است. جالب این که: داروهاى دردهاى جسمانى غالباً اثرهاى نامطلوبى روى ارگان هاى بدن مى گذارند، تا آنجا که در حدیث معروفى آمده: هیچ داروئى نیست مگر این که: خود سرچشمه بیمارى دیگر است (ما مِن دَواء إِلاّ وَ یُهَیِّجُ داء). اما این داروى شفابخش، هیچ گونه اثر نامطلوب روى جان، فکر و روح آدمى ندارد، بلکه به عکس تمام آن خیر و برکت است. در یکى از عبارات نهج البلاغه مى خوانیم: شِفاءٌ لاتُخْشَى أَسْقامُهُ: قرآن داروى شفابخشى است که هیچ بیمارى از آن برنمى خیزد . کافى است یک ماه خود را متعهّد به پیروى از این نسخه شفابخش کنیم، فرمانش را در زمینه علم، آگاهى، عدل، داد، تقوا و پرهیزگارى، اتحاد و صمیمیت، از خود گذشتگى و جهاد و... پذیرا گردیم، خواهیم دید به سرعت نابسامانى هامان سامان مى یابد. 🔹ذکر این نکته نیز، ضرورت دارد که: این نسخه، مانند نسخه هاى دیگر، وقتى مؤثر است که به آن عمل شود و الا صد بار اگر بهترین نسخه هاى شفابخش را بخوانیم و روى سر بگذاریم ولى به آن عمل نکنیم، نتیجه اى نخواهیم گرفت. تفسیر نمونه آیه شفا) 🔸آیه ۸۲ اسراء، درباره شفابخش بودن قرآن برای مؤمنان را بیان می کند. به آیه ۸۲ سوره اسراء "آیه شفاء" می گویند. {}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}♦️📕 ✏️ @ghorun
017082.mp3
42.1K
سوره اسراء:۸۲ محمد حسین سعیدیان ✏️ @ghorun
636631819840161297.mp3
7.76M
🎙 استاد قرائتی تفسیر سوره اسراء آیات ۸۱_۸۲ ✏️ @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
......🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿...... خداوند آه مریض را دوست دارد: مریض در حال آه می‌کشد، تقاضای شفا می‌کند، خداوند این حالت مریض را دوست دارد و می‌پسندد که با او راز و نیاز می‌کند گاهی هم برای بالا رفتن درجات و مقامات معنوی خداوند او را مریض می‌کند. بهترین بیمار آن است که در این مصیبت صبر کند و درد را کتمان کند و نزد افراد از مرضش شکوه نکند تا اینکه عافیت الهی و ثواب کامل نصیبش شود. ▫️احادیث و روایات بسیاری از معصومین(ع) درباره بهره‌ها و آثار معنوی بیماری برای شخص بیمار وجود دارد از جمله امام صادق(ع) در حدیثی فرمودند: «همانا در بهشت منزلتی است، هیچ بنده‏‌ای بدان نرسد مگر با بلایی که (در دنیا) به بدنش رسد». ایشان همچنین می‌فرمایند: «بنده را نزد خدا مقام و منزلتی است که بدان نرسد مگر با یکی از این دو: از بین رفتن مال و دارایی‌اش یا رسیدن بلایی به جسمش» پیامبر خدا(ص) نیز در این خصوص در حدیثی زیبا تصریح می‌فرمایند که گناهان شخص بیمار، همچون برگ درخت، می‌ریزد. و در ادامه می‌فرمایند: «زن و مرد مؤمن پیوسته در جان و مال و فرزندشان گرفتار بلا می‌شوند تا آنکه بدون گناه، خدا را دیدار کنند» لحظه‏‌های درد، آثار لحظه‏‌های گناه را از میان می‌برد. آن حضرت همچنین در حدیثی دیگر بیماری را محو کننده گناهان معرفی کرده و می‌فرمایند: «لحظه‏‌های درد، آثار لحظه‏‌های گناه را از میان می‌برد». رسول مکرم اسلام در جایی دیگر می‌فرمایند: «به مؤمن در بیماری‏‌اش پاداش داده نمی‌شود؛ امّا گناه او فرو پوشانده می‌شود». همچنین ایشان در جای دیگری فرموده‌اند: انسان مؤمن، چون بیماری به وی برسد و خداوند، او را عافیت دهد، این بیماری، کفّاره گناهان گذشته او و مایه اندرز برای آینده اوست». امام سجاد(ع) نیز خطاب به بیماری که بهبود یافته بود، فرمودند: «پاک شدن از گناهان، بر تو مبارک باد! خداوند، تو را یاد کرده است. او را یاد کن، و از تو درگذشته است. او را سپاس گوی». ✏️ @ghorun
پیامبر اکرم (ص) : هر کس برای برآوردن نیاز بکوشد چه آن را برآورده سازد و چه نسازد مانند روزی که از مادرش زاده شده از گناهانش پاک می شود. ✏️ @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
...............🔷.🔹.⭕️⭕️⭕️.🔹.🔷............... بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان سوره نساء آیه۵۶ به همراه ترجمه،تفسیر و کلیپ اختصاصی آیه لطفا پس از خواندن دشر دهید.التماس دعا .....•...•...•...•...•...•...•...•... آیه۵۶) إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِنَا سَوْفَ نُصْلِيهِمْ نَارًا كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْنَاهُمْ جُلُودًا غَيْرَهَا لِيَذُوقُوا الْعَذَابَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَزِيزًا حَكِيمًا ... ... ... ... ... ... ....⭕️⭕️⭕️ آیه۵۶) كسانی كه به آیات ما كافر شدند، بزودی آنها را در آتشی وارد می‌كنیم كه هرگاه های تنشان (در آن) بریان گردد (و بسوزد)، پوستهای دیگری به جای آن قرار می‌دهیم، تا كیفر (الهی) را بچشند. خداوند، توانا و حكیم است (و روی حساب، كیفر می‌دهد). .....•...•...•...•...•...•...•...•... تفسیر آیه۵۶) سختى آتش دوزخ در تعقیب آیات گذشته، در این دو آیه، سرنوشت افراد با ایمان و بى ایمان تشریح شده است، آیه نخست مى گوید: کسانى که به آیات ما کافر شدند، به زودى آنها را در آتشى وارد مى کنیم که هر گاه پوست هاى تنشان در آن بریان گردد، پوست هاى دیگرى به جاى آن قرار مى دهیم تا کیفر الهى را بچشند (إِنَّ الَّذینَ کَفَرُوا بِآیاتِنا سَوْفَ نُصْلیهِمْ ناراً کُلَّما نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْناهُمْ جُلُوداً غَیْرَها لِیَذُوقُوا الْعَذابَ). علت این تبدیل پوست ها ظاهراً این است که به هنگام سوخته شدن پوست، ممکن است درد کمتر احساس شود اما براى این که مجازات آنها تخفیف نیاید و درد و الم را کاملاً احساس کنند، پوست هاى تازه اى بر بدن آنها مى روید و این نتیجه اصرار در زیر پا گذاشتن حق و عدالت و انحراف از فرمان خدا است. و در پایان آیه مى فرماید: خداوند نسبت به انجام این گونه مجازات ها هم قادر و توانا است و هم حکیم است و روى حساب کیفر مى دهد (إِنَّ اللّهَ کانَ عَزیزاً حَکیماً). ☀️گناه پوست هاى جدید چیست؟ ممکن است بعضى ایراد کنند: آیات فوق مى گوید: هنگامى که پوست تن بدکاران مى سوزد، ما پوست هاى تازه اى به جاى آن قرار مى دهیم، تا کیفر الهى را بچشند در حالى که پوست هاى اصلى گناهکارند و مجازات پوست هاى تازه با اصل عدالت سازگار نیست؟ پاسخ: درست عین همین پرسش را ابن اَبِى العَوجاء آن مرد مادى معروف معاصر امام صادق(علیه السلام) از آن حضرت کرد و پس از تلاوت آیه فوق گفت: ما ذَنْبُ الْغَیْرِ: یعنى گناه آن پوست هاى دیگر چیست ؟ امام(علیه السلام) پاسخى کوتاه و پر معنى به او داده، فرمود: هِىَ هِىَ وَ هِىَ غَیْرُها: یعنى پوست هاى نو همان پوست هاى سابق و در عین حال غیر آن است ! ابن ابى العوجاء که مى دانست در این عبارت کوتاه سرى نهفته شده است، گفت: مَثِّلْ لِى ذلِکَ شَیْئاً مِنْ أَمْرِ الدُّنیا: در این زمینه مثالى براى من بزن ! امام(علیه السلام) گفت: أَ رَأَیْتَ لَوْ أَنَّ رَجُلاً أَخَذَ لَبِنَةً فَکَسَرَها، ثُمَّ رَدَّها فِى مَلْبَنِها، فَهِىَ هِىَ، وَ هِىَ غَیْرُها: این همانند آن است که کسى خشتى را بشکند و خرد کند، دو مرتبه آن را در قالب بریزد و به صورت خشت تازه اى درآورد، این خشت دوم همان خشت اول است و در عین حال خشت نوى مى باشد (ماده اصلى محفوظ است و تنها صورت آن تغییر کرده است). از این روایت استفاده مى شود: پوست هاى جدید از همان مواد پوست هاى پیشین تشکیل مى گردد. ضمناً باید توجه داشت: پاداش و کیفر در حقیقت با روح و قوه درک انسان ارتباط دارد، و جسم همواره وسیله اى است براى انتقال پاداش و کیفر به روح انسان. تفسیر نمونه) 🆔 @ghorun
004056.mp3
56.7K
سوره نساء: ۵۶ محمد حسین سعیدیان 🆔 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 استاد قرائتی تفسیر آیه ۵۵_۵۶ سوره نساء جدیدی بر پوست های سوخته 🆔 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معجزه قرآن (سوره نسا:۵۶) ✅ پیشنهاد ویژه کانال 🎥 کلیپ را از دست ندهید 🆔🔮 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•🌹.🌹.🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹.🌹.🌹.🌹• •🌿.🌿.🌿.🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿.🌿.🌿• بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان سوره آل عمران آیه ۱۶۳ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید.التماس دعای فراوان ✨🌿🌿🌿🌿🌿🌿✨ آیه۱۶۳) هُمْ دَرَجَاتٌ عِنْدَ اللَّهِ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا يَعْمَلُونَ ... ... ... ..✨🌹🌹🌹🌹🌹🌹✨.. ... ... ... آیه۱۶۳) هر یك از آنان، درجه و مقامی در پیشگاه خدا دارند؛ و خداوند به آنچه انجام می‌دهند، بیناست. ✨🌿🌿🌿🌿🌿🌿✨ تفسیر آیه۱۶۳)سپس مى فرماید: هر یک از آنها براى خود درجه و موقعیتى در پیشگاه خدا دارند (هُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ اللّهِ). اشاره به این که نه تنها منافقان تن پرور و مجاهدان با هم فرق دارند، بلکه هر یک از کسانى که در این دو صف قرار دارند به تفاوت درجه فداکارى و جانبازى و یا نفاق و دشمنى با حق در پیشگاه خدا درجه خاصى خواهند داشت که از صفر شروع مى شود و تا ما فوق آنچه تصور شود ادامه مى یابد. 🌿جالب توجه این که: در روایتى از امام على بن موسى الرضا(علیه السلام) نقل شده که فرمود: هر درجه اى به اندازه فاصله میان آسمان و زمین است. 🌿و در حدیث دیگرى وارد شده: بهشتیان، کسانى را که در درجات علیین (بالا) قرار دارند آن چنان مى بینند که ستاره اى در آسمان دیده مى شود. اما باید توجه داشت که درجه معمولاً به پله هائى گفته مى شود که انسان به وسیله آنها به نقطه مرتفعى صعود مى کند و اما پله هائى که از آن براى پائین رفتن به نقطه گودى استفاده مى شود دَرْک (بر وزن مرگ) مى گویند و لذا درباره پیامبران در سوره بقره آیه ۲۵۳ مى خوانیم: وَ رَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجات و درباره منافقان در سوره نساء آیه ۱۴۵ مى خوانیم: إِنَّ الْمُنافِقینَ فِی الدَّرْکِ الأَسْفَلِ مِنَ النّارِ . ولى در آیه مورد بحث، چون سخن از هر دو طایفه در میان بوده، جانب طایفه مؤمنان، گرفته شده و تعبیر به درجه شده است (این طرز بیان را در اصطلاح ادبى تغلیب مى گویند). و در پایان آیه مى فرماید: خداوند نسبت به اعمال همه آنها بینا است (وَ اللّهُ بَصیرٌ بِما یَعْمَلُونَ). و به خوبى مى داند هر کسى طبق نیت، ایمان و عمل خود، شایسته کدامین درجه است. تفسیر نمونه) 🌿🌹 @ghorun 🌹🌿
003163.mp3
28.1K
سوره آل عمران: ۱۶۳ محمد حسین سعیدیان 🌿🌹 @ghorun 🌹🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎦 استاد قرائتی تفسیر آیه ۱۶۲_۱۶۳ سوره آل عمران درجات ایمان 🌿🌹 @ghorun 🌹🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یااَبَالحَسَنِ یا عَلِیَّ بنَ موُسَی الرِضا یَابنَ رَسوُلِ اللّهِ یا حُجَّةَ اللّهِ عَلی خَلقِهِ یا سَیِدَناوَ مَولانا اِنا تَوَجَّهنا وَستَشفَعنا وَ تَوَسَّلنا بِکَ اِلیَ اللّهِ وَ قَدَّمناکَ بَینَ یَدَی حاجاتِنا یا وَجیهاً عِندَاللّهِ اِشفَع لَنا عِندَالله 🌿🌹 @ghorun 🌹🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به امام جواد(ع) گفتم:"بعضی ها می گویند مامون به پدرت لقب رضا داد، وقتی به ولایت عهدی راضی شد." گفت :"دروغ می گویند . پدرم را خداوند رضا نامید چون ، خداوند او را پسندید و اهل آسمان، رسول خدا و ائمه در زمین از او خوشنود بودند." گفتم :" مگر بقیه پدرانتان پسندیده ی خدا و ائمه نبودند؟" گفت :"چرا؟" گفتم :"پس چه طور فقط او رضا شد؟" گفت:" چون دشمنانش هم او را پسندیدند و فقط پدرم بود که جمع دوست و دشمن از او راضی بودند." 🕊 🌿🌹 @ghorun 🌹🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎦 روایتی شنیدنی از شفا گرفتن کودک ۸ ساله با عنایت آن را بیان کرد. 🎙 صابر خراسانی   🌿🌹 @ghorun🌹🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💌{حکایاتی از ائمه معصومین (علیهم السلام)} کوهستان بود ، امام پیاده شدند از اسب، سیصد نفر هم همراهشان . عابد از غارش امد بیرون . امام را دید ، رفت به استقبال آقا جان ! چند سال است برای دیدنتان لحظه شماری می کنم می شود کلبه کوچکم را به قدومتان روشن کنید؟ امام اشاره کردند . همه وارد غار شدند . عابد مبهوت شده بود . سیصد نفر در غار کوچکش جا شده بودند . چیزی برای پذیرایی نداشت ، امام ، مهربان نگاهش کرد:" هر چه داری بیاور." سه قرص نان و کوزه ای عسل گذاشت جلوی امام . امام عبایش را کشید رویش ، دعا خواند . بعد از زیر عبا به همه نان و عسل داد. همه که رفتند، نان و عسل عابد هنوز آنجا بود. 🌿🌹 @ghorun🌹🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•🌻•🌱•======================= بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان سوره نور آیه ۴۱ به همراه ترجمه تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید.التماس دعا ----------------------------- آیه۴۱) أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُسَبِّحُ لَهُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالطَّيْرُ صَآفَّاتٍ كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلَاتَهُ وَتَسْبِيحَهُ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِمَا يَفْعَلُونَ 🌱🌱=========== آیه۴۱) آیا ندیدی تمام آنان كه در آسمانها و زمینند برای خدا می‌كنند، و همچنین پرندگان به هنگامی كه بر فراز آسمان بال گسترده‌اند؟! هر یك از آنها نماز و تسبیح خود را می‌داند؛ و خداوند به آنچه انجام میدهند داناست! ----------------------------- تفسیر آیه۴۱) همه تسبیح گوى او هستند در آیات گذشته سخن از نور خدا، نور هدایت و ایمان و ظلمات متراکم کفر و ضلالت بود، و در آیات مورد بحث، از دلائل توحید که نشانه هاى انوار الهى و اسباب هدایت است، سخن مى گوید: نخست روى سخن را به پیامبر(صلى الله علیه وآله) کرده، مى گوید: آیا ندیدى که تمام کسانى که در آسمان ها و زمین هستند، براى خدا تسبیح مى کنند ؟! (أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللّهَ یُسَبِّحُ لَهُ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الأَرْضِ). و پرندگان در حالى که بال ها را بر فراز آسمان گسترده اند مشغول تسبیح او هستند ؟! (وَ الطَّیْرُ صَافّات). همه آنها از نماز و تسبیح خود، آگاه و باخبرند (کُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ وَ تَسْبِیحَهُ). و خداوند از تمام اعمالى که آنها انجام مى دهند آگاه است (وَ اللّهُ عَلِیمٌ بِما یَفْعَلُونَ). ☀️ـ جمله أَ لَمْ تَرَ: آیا ندیدى ، به گفته بسیارى از مفسران به معنى أَ لَمْ تَعْلَمْ: آیا نمى دانى است; زیرا تسبیح عمومى موجودات جهان، چیزى نیست که با چشم دیده شود، بلکه به هر معنى که باشد، با قلب و عقل، درک مى گردد، اما از آنجا که این مسأله آن قدر واضح است که گوئى با چشم دیده مى شود، تعبیر به أَ لَمْ تَرَ شده است. این نکته نیز قابل توجه است که: مخاطب در این آیه گرچه شخص پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) مى باشد اما به گفته جمعى از مفسران، منظور از آن عموم مردم است، و این در قرآن امثال و نظائر فراوان دارد. اما بعضى گفته اند: این خطاب در مرحله رؤیت و مشاهده مخصوص پیامبر(صلى الله علیه وآله) است; چرا که خداوند درک و دیدى به او داده بود که تسبیح و حمد همه موجودات این عالم را مشاهده مى کرد، و همچنین بندگان خاص خدا که پیرو مکتب اویند به مقام شهود عینى مى رسند، ولى در مورد عموم مردم، جنبه شهود عقلى و علمى دارد نه شهود عینى. ☀️تسبیح ویژه پرندگان در این که: چرا در آیه فوق، از میان تمام موجودات جهان روى تسبیح پرندگان، آن هم در حالتى که بال هاى خود را بر فراز آسمان گسترده اند تکیه شده؟ نکته اى وجود دارد و آن این که: پرندگان علاوه بر تنوع فوق العاده زیادشان، ویژگى هائى دارند که چشم و دل هر عاقلى را به سوى خود جذب مى کنند، این اجسام سنگین، بر خلاف قانون جاذبه بر فراز آسمان ها با سرعت زیاد و برق آسا حرکت مى کنند، مخصوصاً هنگامى که بال هاى خود را صاف نگه داشته اند، بر امواج هوا سوارند، و بى آن که فشارى به خود آورند، با سرعت به هر سو که مایل باشند مى چرخند و پیش مى روند، وضع جالبى دارند. آگاهى هاى عجیب آنها در مسائل هواشناسى و اطلاعات عمیقشان از وضع جغرافیائى زمین به هنگام مسافرت و مهاجرت، از قاره اى به قاره دیگر حتى از مناطق قطب شمال به قطب جنوب، و دستگاه هدایت کننده مرموز و عجیبى که آنان را در این سفر طولانى حتى به هنگامى که آسمان پوشیده از ابر است راهنمائى مى کند، از شگفت انگیزترین مسائل، و از روشن ترین دلائل توحید است. رادار مخصوصى که در وجود شب پره ها قرار دارد که به وسیله آن در ظلمت و تاریکى شب، تمام موانع را بر سر راه خود مى بیند، و حتى گاه ماهى را در زیر امواج آب نشانه گیرى کرده و با یک حرکت برق آسا او را بیرون مى کشد، از ویژگى هاى حیرت انگیز این پرنده است!!. به هر حال، عجائبى در وجود پرندگان نهفته شده، که قرآن به خاطر آن مخصوصاً روى آنها تکیه کرده است.تفسیر نمونه) 📙📘📗📕 🌻 @ghorun
024041.mp3
64.4K
سوره نور: ۴۱ محمد حسین سعیدیان 🌻 @ghorun