🌸🌿:::::::::::::::::::::::::::::::::::🌿🌸
ادامه تفسیر : 👇
این، تهدید بزرگى است که نظیر آن در آیه ۵۴ سوره مائده نیز آمده است: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِى اللّهُ بِقَوْم یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّة عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّة عَلَى الْکافِرِینَ یُجاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَ لایَخافُونَ لَوْمَةَ لائِم: اى کسانى که ایمان آورده اید! هر کس از شما از آئین خود بازگردد (به خدا زیانى نمى رساند)، خداوند در آینده جمعیتى را مى آورد که آنها را دوست دارد، و آنها نیز خدا را دوست دارند، در برابر مؤمنان، متواضع، و در برابر کافران، نیرومند و شکست ناپذیر، مردانى که در راه خدا جهاد مى کنند و هرگز از سرزنش سرزنش کنندگان هراسى به خود راه نمى دهند .
📒جالب توجه این که: اکثر مفسران در ذیل آیه مورد بحث، نقل کرده اند که بعد از نزول این آیه، جمعى از اصحاب رسول خدا(صلى الله علیه وآله) عرض کردند: مَنْ هؤُلاءِ الَّذِیْنَ ذَکَرَ اللّهُ فِی کِتابِهِ: این گروهى که خداوند در این آیه به آنها اشاره کرده کیانند ؟!
در این هنگام، سلمان نزدیک پیامبر(صلى الله علیه وآله) نشسته بود، پیامبر(صلى الله علیه وآله) دست بر پاى سلمان (و طبق روایتى بر شانه سلمان) زده فرمود: هذا وَ قَوْمُهُ، وَ الَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ لَوْ کانَ الاِیْمانُ مَنُوطاً بِالثُّرَیّا لَتَناوَلَهُ رِجالٌ مِنْ فارْس: منظور، این مرد و قوم او است، سوگند به آن کس که جانم به دست او است، اگر ایمان به ثریا بسته باشد، گروهى از مردان فارس آن را به چنگ مى آورند !
این حدیث و مشابه آن را محدثان معروف اهل سنت، مانند محدث معروف بیهقى و ترمذى در کتب معروف خود آورده اند، و مفسران معروف شیعه و اهل سنت بر آن اتفاق دارند، مانند: نویسنده تفسیر قرطبى ، روح البیان ، و مجمع البیان و فخر رازى و مراغى و ابوالفتوح رازى و مانند آنها.
در تفسیر درّ المنثور در ذیل همین آیه نیز، چندین حدیث در همین زمینه آورده است.
📗حدیث دیگرى از امام صادق(علیه السلام) نقل شده که مکمل حدیث فوق است، فرمود: وَ اللّهُ أَبْدَلَ بِهِمْ خَیْراً مِنْهُمْ، المَوالِی: به خدا سوگند که خداوند به این وعده خود وفا کرده، و گروهى را از غیر عرب، بهتر از آنها جانشین آنها فرمود .
اگر با دقت و خالى از هر گونه تعصب، به تاریخ اسلام و علوم اسلامى بنگریم، و سهم عجم، و مخصوصاً ایرانیان را در میدان هاى جهاد و مبارزه با دشمنان از یکسو، و تنقیح و تدوین علوم اسلامى را از سوى دیگر، بنگریم، به واقعیت این حدیث پى خواهیم برد و شرح این سخن بسیار است.
تفسیر نمونه)
✍ @ghorun 👈
🖌✏️🖌✏️🖌✏️🖌✏️🖌✏️🖌✏️
امام محمدباقر(علیهالسلام)»:
ما مِن عَبدٍ یَبخَلُ بِنَفَقَةٍ یُنفقُها فیما یَرضَی اللهُ اِلاَّ ابتَلی بِأَن یُنفِقَ اَضعافَها فیما أَسخَطَ اللهُ!
هر بندهای که از انفاق کردن در راه رضای خدا بخالت کند (بداند) حتماً چندین برابر آن را در راهی که رضای خدا نیست مصرف خواهد نمود! (سفینه، ج ١، ص ٦١)
#حدیث
📖 @ghorun
🖍📚🖍📚🖍➖➖➖➖➖➖➖
فرازی از صحیفه سجادیه
دعا در سختی و گرفتاری
دعای بیست و دوم
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ ارْزُقْنِى سَلامَةَ الصَّدْرِ مِنَ الْحَسَدِ حَتَّى لا أَحْسُدَ أَحَدا مِنْ خَلْقِكَ عَلَى شَيْءٍ مِنْ فَضْلِكَ، وَ حَتَّى لا أَرَى نِعْمَةً مِنْ نِعَمِكَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ فِى دِينٍ أَوْ دُنْيَا أَوْ عَافِيَةٍ أَوْ تَقْوَى أَوْ سَعَةٍ أَوْ رَخَاءٍ إِلا رَجَوْتُ لِنَفْسِى أَفْضَلَ ذَلِكَ بِكَ وَ مِنْكَ وَحْدَكَ لا شَرِيكَ لَكَ.
خدایا درود بر محمد و آل او فرست، و سینه مرا از حسد پاک کن تا بر هیچ یک از بندگان تو بر هیچ نعمتى رشک نبرم، و هیچ نعمتى از نعم تو را، دنیوى باشد یا اخروى، از عافیت یا تقوا، یا فراخى یا خوشى، و راحتى بر بندگان تو نبینم، مگر براى خویش به از آن خواهم، اما از تو خواهم و یارى تو خواهم، از تو تنها که شکایت و انباز ندارى.
#صحیفه_سجادیه
🔸 @ghorun 📒
🌼🌱🌼🌱🌼〰〰〰〰〰〰〰
حکمت ۲۳۶ نهج البلاغه: بیارزشی دنیا
وَ قَالَ (علیه السلام): وَ اللَّهِ لَدُنْيَاكُمْ هَذِهِ أَهْوَنُ فِي عَيْنِي مِنْ عِرَاقِ [عُرَاقِ] خِنْزِيرٍ فِي يَدِ مَجْذُومٍ.
زشتى دنياى حرام (اخلاقى، اعتقادى):
و درود خدا بر او، فرمود: به خدا سوگند اين دنياى شما كه به انواع حرام آلوده است، در ديده من از استخوان خوكى كه در دست بيمارى جذامى باشد، پست تر است.
#نهج_البلاغه
📚 @ghorun🍃
💠💠💠💠💠〰〰〰〰〰〰〰
🌿🌿〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره هود آیه ۸ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
〰🔹〰🔹〰🔹
آیه۸) وَلَئِنْ أَخَّرْنَا عَنْهُمُ الْعَذَابَ إِلَىٰٓ أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ لَيَقُولُنَّ مَا يَحْبِسُهُٓ أَلَا يَوْمَ يَأْتِيهِمْ لَيْسَ مَصْرُوفًا عَنْهُمْ وَحَاقَ بِهِمْ مَا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِئُونَ
〰🌿〰🌿〰🌿
آیه۸) و اگر عذاب را از آنان تا مدتی اندك به تأخیر اندازیم، مسلماً [از روی استهزا] خواهند گفت: چه عاملی آن را [از آمدن] باز میدارد؟! آگاه باشید! روزی كه عذاب به آنان رسد، بازگشتی برای آنان از آن عذاب نیست و عذابی را كه همواره مسخره میكردند، آنان را فراخواهد گرفت.
〰🔹〰🔹〰🔹
تفسیر آيه۸)مؤمنان، پر ظرفیت، و افراد بى ایمان، کم ظرفیت اند
در این آیات ـ به تناسب بحثى که درباره افراد بى ایمان گذشت ـ گوشه هائى از حالات روانى و نقاط ضعف اخلاقى این گونه افراد تشریح شده، همان نقاط ضعفى که انسان را به راه هاى تاریک و فساد مى کشاند.
نخستین صفتى که براى آنها ذکر مى کند، شوخى کردن با حقایق و مسخره نمودن مسائل سرنوشت ساز است، که بر اثر جهل و نادانى و غرور، هنگامى که تهدید رجال آسمانى را در زمینه مجازات و کیفر بدکاران مى شنوند، عکس العمل نشان مى دهند، مى فرماید: هر گاه چند صباحى بگذرد و ما عذاب و مجازات آنها را تأخیر اندازیم، با بى شرمى مخصوصى مى گویند: چه چیز این عذاب را به تأخیر انداخت ؟ چه شد این مجازات؟ کجا رفت این کیفر؟ (وَ لَئِنْ أَخَّرْنا عَنْهُمُ الْعَذابَ إِلى أُمَّة مَعْدُودَة لَیَقُولُنَّ ما یَحْبِسُهُ).
امّت از ماده أُمّ به معنى مادر است، و در اصل به معنى انضمام اشیاء به یکدیگر مى باشد، و به همین جهت، به هر گروهى که در هدف، یا در زمان و مکان واحدى جمعند امت گفته مى شود، ولى این کلمه به معنى وقت و زمان نیز آمده است; چرا که اجزاى زمان به هم پیوسته اند، و یا به خاطر این که هر جماعت و گروهى در عصر و زمانى زندگى مى کنند.
در سوره یوسف آیه ۴۵ مى خوانیم: وَ ادَّکَرَ بَعْدَ أُمَّة: زندانىِ آزاد شده، بعد از مدتى به یاد یوسف افتاد .
در آیه مورد بحث نیز، امّت به همین معنى آمده است، و لذا با کلمه مَعْدُودَة توصیف شده است، یعنى اگر مدت کوتاهى مجازات را از آنها تأخیر بیندازیم مى گویند: چه چیز مانع آن شده است؟
به هر حال، این شیوه همه جاهلان مغرور و بى خبر است، که هر چه با تمایلات آنها سازگار نباشد، در نظرشان مسخره است، لذا تهدیدهاى تکان دهنده و بیدارکننده مردان حق را، به شوخى مى گیرند و همیشه با آتش، بازى مى کنند.
اما قرآن، با صراحت به آنها پاسخ مى گوید: آگاه باشید آن روز که مجازات الهى فرا رسد هیچ چیز جلو آن را نخواهد گرفت (أَلا یَوْمَ یَأْتیهِمْ لَیْسَ مَصْرُوفاً عَنْهُمْ).
و آنچه را مسخره مى کردند بر آنان نازل مى شود و آنها را درهم مى کوبد (وَ حاقَ بِهِمْ ما کانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُنَ).
درست است که در آن موقع ناله و فریادشان به آسمان بلند مى شود، و از گفته هاى شرم آور خود، پشیمان مى گردند، اما نه آن ناله به جائى مى رسد، و نه این پشیمانى سودى خواهد داشت.
تفسیر نمونه)
📚 @ghorun 🍃