eitaa logo
آیات برگزیده
801 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
125 فایل
﷽ هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي  [به شرط توفیق هرشب یک آیه] به همراه ترجمه،تفسیرو صوت ارتباط با خادم کانال👈 @Ghorun14 پیام رسان سروش http://sapp.ir/ghorun ✔️کپی مطالب کانال با ذکر صلوات جهت سلامتی و تعجیل در فرج حضرت مهدی (ع) مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜⚫️.•° ⚫️.•° .•° بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان سوره احزاب آیات۲و۳ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا ........................ ۲وَ اتَّبِعْ ما یُوحى إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ إِنَّ اللّهَ کانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبِیراً ۳وَ تَوَکَّلْ عَلَى اللّهِ وَ کَفى بِاللّهِ وَکِیلاً ✨.⚜.✨ ۲ ـ و از آنچه از سوى پروردگارت به تو وحى مى شود، پیروى کن که خداوند به آنچه انجام مى دهید آگاه است. ۳ ـ و بر خدا توکل کن، و همین بس که خداوند حافظ و مدافع (انسان) باشد. ........................ تفسیر آیات۲و۳) ✨در سومین، دستور مسأله بذر افشانى توحید و تبعیت از وحى الهى را مطرح مى کند، مى گوید: از آنچه از طرف پروردگارت به تو وحى مى شود، پیروى کن (وَ اتَّبِعْ ما یُوحى إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ). و مراقب باش و بدان که: خداوند به آنچه انجام مى دهید آگاه است (إِنَّ اللّهَ کانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبِیراً). بنابراین، نخست، باید دیو را از درون جان بیرون راند، تا فرشته در آید. خارها را بر چید تا بذر گلها بروید. باید طاغوت زدائى کرد، تا حکومت اللّه و نظام الهى جانشین آن گردد. و از آنجا که در ادامه این راه، مشکلات فراوان است و تهدید و توطئه و کار شکنى بسیار زیاد، ✨چهارمین دستور را به این صورت صادر مى کند: بر خدا توکل کن، و از توطئه هاشان نترس ! (وَ تَوَکَّلْ عَلَى اللّهِ). و همین بس، که خداوند ولى و حافظ و مدافع انسان باشد (وَ کَفى بِاللّهِ وَکِیلاً). اگر هزار دشمن قصد هلاکت تو را دارند، چون من دوست و یاور توام، از دشمنان باکى نداشته باش!. گر چه مخاطب در این آیات، شخص پیامبر است، ولى پیدا است، دستورى است براى همه مؤمنان، و همه مسلمانان جهان، نسخه اى است نجات بخش و معجونى است حیات آفرین، براى هر عصر و هر زمان. بعضى از مفسران گفته اند: خطاب یا أَیُّها مخصوص مواردى است که هدف، جلب توجه عموم به مطلب است، هر چند مخاطب یک نفر باشد، به خلاف خطاب به یا که معمولاً در مواردى گفته مى شود که: منظور شخص مخاطب است. و چون در آیات مورد بحث خطاب با یا أَیُّها شروع شده، عمومیت هدف این آیات را تأکید مى کند. شاهد دیگر براى تعمیم این است که: جمله إِنَّ اللّهَ کانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبِیراً به صورت جمع آمده، مى گوید: خدا به اعمال همه شما آگاه است و اگر تنها پیامبر(صلى الله علیه وآله) مخاطب بود مى بایست گفته شود: خدا به عمل تو آگاه است (دقت کنید). ناگفته پیدا است، مفهوم این دستورات به پیامبر این نیست که او در مسأله تقوا و ترک اطاعت کافران و منافقان کوتاهى داشته، بلکه این بیانات از یکسو، جنبه تأکید در مورد وظائف پیغمبر(صلى الله علیه وآله) دارد، و از سوى دیگر، درسى است براى همه مؤمنان. ▪️ 🔘▪️ ▪️🔘▪️ 🏴 @ghorun
033003.mp3
14.1K
سوره احزاب: ۳ استاد منشاوی ▪️ @ghorun ▫️
033002.mp3
24.7K
سوره احزاب: ۲ استاد منشاوی ▪️ @ghorun ▫️
30.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💬 استاد قرائتی سوره احزاب آیه ۲ الی ۴ 🏴@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖋🖌🖋🖌🖋🖌🖋🖌🖋🖌🖋🖌 🖋 حضرت زهرا(س)  قالَتْ علیها السلام : مَنْ اصْعَدَ إ لىَ اللّهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، اهْبَطَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ افْضَلَ مَصْلَحَتِهِ. بحار هر كس عبادات و كارهاى خود را خالصانه براى خدا انجام دهد، خداوند بهترین مصلحت ها و بركات خود را براى او تقدیر مى نماید. ✋ السَّلامُ عَلیَکِ یا فاطِمَةَ الزَّهرا(س)   🏴 @ghorun
24.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙سرمشق فاطمی | توصیه حضرت زهرا(س)؛ مقدم کردن دعا برای دیگران 🏴@ghorun
◾️حضرت فاطمه (علیها السّلام)  در قسمتی از خطبه فدکیه چنین فرمودند: اَنّی تُؤفَکونَ؟ و کِتابُ اللهِ بَینَ اَظهُرِ کُم، اُمُورُهُ ظاهِرَةٌ وَ احکامُهُ زاهِرَةٌ وَ اَعلامُهُ باهِرةٌ… ؛ شما را کجا به بیراهه می برند؟ درحالی که کتاب خدا (قرآن) میان شماست، امور قرآن آشکار است، احکامش درخشان است و نشانه های آن فروزنده. العوالم، ج 11، ص 471 🏴@ghorun
💌💌💌💌〰〰〰〰〰〰〰〰 سلام و رحمت خدمت همه همراهان قرآنی دوستان از آیات و مطالب کانال در کانال و گروه های خود ارسال کنید تا خیر و ثوابی باشد برای همه در ضمن اگر نقد یا پیشنهادی هست و یا مطالبی مرتبط با موضوع کانال برای ما ارسال فرمایید تا باقی عزیزان هم استفاده کنند. 🔸ارتباط با خادم کانال @Ghorun14 🌹در پناه قرآن ▪️ @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️🌱▫️..........................▫️🌱▫️ بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان سوره احزاب آیه ۴ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا 〰〰〰〰〰〰〰〰 ۴) ما جَعَلَ اللّهُ لِرَجُل مِنْ قَلْبَیْنِ فِی جَوْفِهِ وَ ما جَعَلَ أَزْواجَکُمُ اللاّئِی تُظاهِرُونَ مِنْهُنَّ أُمَّهاتِکُمْ وَ ما جَعَلَ أَدْعِیاءَکُمْ أَبْناءَکُمْ ذلِکُمْ قَوْلُکُمْ بِأَفْواهِکُمْ وَ اللّهُ یَقُولُ الْحَقَّ وَ هُوَ یَهْدِی السَّبِیلَ ▪️➖▪➖▪️➖▪️➖▪️ ۴) خداوند براى هیچ کس دو دل در درونش نیافریده; و هرگز همسرانتان را که مورد ظهار قرار مى دهید مادران شما قرار نداده; و (نیز) فرزندخوانده هاى شما را فرزند حقیقى شما قرار نداده است; این سخن شماست که به دهان خود مى گوئید (سخنى باطل و بى پایه); اما خداوند حق را مى گوید، و او به راه راست هدایت مى کند. ▪️➖▪➖▪️➖▪️➖▪ در تعقیب آیات گذشته که، به پیامبر(صلى الله علیه وآله) دستور مى داد: تنها از وحى الهى تبعیت کند، نه از کافران و منافقان، در آیات مورد بحث، نتیجه تبعیت از آنها را منعکس مى کند که، پیروى از آنان انسان را به یک مشت خرافات، اباطیل و انحرافات دعوت مى نماید که: سه مورد آن در نخستین آیه مورد بحث، بیان شده است: نخست مى فرماید: خداوند براى هیچ کس دو قلب در درون وجودش قرار نداده است ! (ما جَعَلَ اللّهُ لِرَجُل مِنْ قَلْبَیْنِ فِی جَوْفِهِ). جمعى از مفسران، در شأن نزول این قسمت از آیه، نوشته اند: در زمان جاهلیت مردى بود به نام جمیل بن معمر داراى حافظه بسیار قوى، او ادعا مى کرد: در درون وجود من دو قلب ! است که با هر کدام از آنها بهتر از محمّد(صلى الله علیه وآله) مى فهمد! لذا مشرکان قریش او را ذو القلبین ! (صاحب دو قلب) مى نامیدند. در روز جنگ بدر که مشرکان فرار کردند، جمیل بن معمر نیز در میان آنها بود، ابوسفیان او را در حالى دید که، یک لنگه کفشش در پایش بود و لنگه دیگر را به دست گرفته بود و فرار مى کرد. ابوسفیان به او گفت: چه خبر؟!. گفت: لشکر فرار کرد. گفت: پس چرا لنگه کفشى را در دست دارى و دیگرى را در پا؟! جمیل بن معمر گفت: به راستى متوجه نبودم، گمان مى کردم هر دو لنگه در پاى من است (معلوم شد با آن همه ادعا چنان دست و پاى خود را گم کرده که به اندازه یک قلب هم چیزى نمى فهمد، البته منظور از قلب، در این موارد عقل است). به هر حال، پیروى از کفار و منافقان و ترک تبعیت از وحى الهى، انسان را به این گونه مطالب خرافى دعوت مى کند. ولى گذشته از اینها، این جمله معنى عمیق ترى نیز دارد و آن این که انسان یک قلب بیشتر ندارد، و در این قلب جز عشق یک معبود نمى گنجد، آنها که دعوت به شرک و معبودهاى متعدد مى کنند، باید قلبهاى متعددى داشته باشند تا هر یک را کانون عشق معبودى سازند! اصولاً، شخصیت یک انسان سالم، شخصیت واحد، و خط فکرى او خط واحدى است، در تنهائى و اجتماع، در ظاهر و باطن، در درون و برون، در فکر و عمل، همه، باید یکى باشد، هرگونه نفاق و دوگانگى در وجود انسان امرى است تحمیلى و بر خلاف اقتضاى طبیعت او. انسان، به حکم این که یک قلب بیشتر ندارد باید داراى یک کانون عاطفى و تسلیم در برابر یک قانون باشد. مهر یک معشوق در دل بگیرد. یک مسیر معین را در زندگى تعقیب کند. با یک گروه و یک جمعیت هماهنگ گردد، و گر نه تشتّت و تعدّد، و راههاى مختلف، و اهداف پراکنده، او را به بیهودگى، و انحراف از مسیر توحیدى فطرى مى کشاند. لذا در حدیثى از امیرمؤمنان على(علیه السلام) در تفسیر این آیه مى خوانیم: دوستى ما و دوستى دشمن ما در یک قلب نمى گنجد; چرا که خدا براى یک انسان دو قلب قرار نداده است که با یکى دوست بدارد و با دیگرى دشمن، دوستان ما در دوستى ما خالصند، همان گونه که طلا در کوره خالص مى شود و هیچ تیرگى در آن وجود ندارد، هر کس مى خواهد این حقیقت را بداند، قلب خود را آزمایش کند، اگر چیزى از محبت دشمنان ما در قلبش با محبت ما آمیخته است، از ما نیست و ما هم از او نیستیم . بنابراین، قلب واحد کانون اعتقاد واحدى است و آن هم برنامه عملى واحدى را اجراء مى کند، چرا که انسان نمى تواند حقیقتاً معتقد به چیزى باشد اما در عمل از آن جدا شود، و این که: بعضى در عصر ما براى خود شخصیتهاى متعددى قائل هستند و مى گویند: فلان عمل را از جنبه سیاسى انجام دادم و فلان کار را از جنبه دینى و کار دیگر را از نظر جنبه اجتماعى و به این ترتیب، اعمال متضاد خود را توجیه مى کنند، منافقان زشت سیرتى هستند که، مى خواهند قانون آفرینش را با این سخن زیرا پا بگذارند. ادامه تفسیر👇 ▪️@ghorun