eitaa logo
آیات برگزیده
798 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
125 فایل
﷽ هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي  [به شرط توفیق هرشب یک آیه] به همراه ترجمه،تفسیرو صوت ارتباط با خادم کانال👈 @Ghorun14 پیام رسان سروش http://sapp.ir/ghorun ✔️کپی مطالب کانال با ذکر صلوات جهت سلامتی و تعجیل در فرج حضرت مهدی (ع) مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
033009.mp3
147.6K
سوره احزاب: ۹ استاد پرهیزگار 🏴 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬سخنرانی حجت‌ الاسلام قرائتی با موضوع تفسیر سوره احزاب- آیه ۹ 🏴@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅 فقط برای خدا ؛ 🕊 شهید حاج قاسم سلیمانی شهدا را یاد کنیم با یک صلوات 🏴 @ghorun
6.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی 📽 فیلم کوتاه به نام «سرباز» شهدا را یاد کنیم با یک صلوات 🆔 @ghorun
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: حاج قاسم در راه خدا و انجام وظیفه و جهاد فی سبیل الله از هیچ چیز پروا نداشت، نه از دشمن پروا داشت، نه از حرف این و آن و نه از تحمل زحمت. 🏴@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✒️▪️✒️▪️✒️▪️✒️▪️〰〰〰〰〰〰 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ دوستان سوره احزاب آیات ۱۰ و ۱۱ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید التماس دعا ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ۱٠إِذْ جاؤُکُمْ مِنْ فَوْقِکُمْ وَ مِنْ أَسْفَلَ مِنْکُمْ وَ إِذْ زاغَتِ الأَبْصارُ وَ بَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَناجِرَ وَ تَظُنُّونَ بِاللّهِ الظُّنُونَا ۱۱هُنالِکَ ابْتُلِیَ الْمُؤْمِنُونَ وَ زُلْزِلُوا زِلْزالاً شَدِیداً 🏴▪️🏴▪️🏴▪️🏴▪️🏴▪️ ۱٠ ـ (به خاطر بیاورید) زمانى را که آنها از طرف بالا و پائین (شهر) بر شما وارد شدند (و مدینه را محاصره کردند) و زمانى را که چشمها از شدت وحشت خیره شده، و جانها به لب رسیده بود، و گمانهاى گوناگون بدى به خدا مى بردید. ۱۱ ـ آنجا بود که مؤمنان آزمایش شدند و تکان سختى خوردند! 🏴▪️🏴▪️🏴▪️🏴▪️🏴▪️ آیه بعد که ترسیمى از وضع بحرانى جنگ احزاب ، و قدرت عظیم جنگى دشمنان، و نگرانى شدید بسیارى از مسلمانان است، چنین مى گوید: به خاطر بیاورید، زمانى را که آنها از طرف بالا و پائین شهر شما وارد شدند (و مدینه را در محاصره خود قرار دادند) و هنگامى را که چشمها از شدت وحشت خیره شده بود، جانها به لب رسیده بود، و گمانهاى گوناگون بدى به خدا مى بردید ! (إِذْ جاؤُکُمْ مِنْ فَوْقِکُمْ وَ مِنْ أَسْفَلَ مِنْکُمْ وَ إِذْ زاغَتِ الأَبْصارُ وَ بَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَناجِرَ وَ تَظُنُّونَ بِاللّهِ الظُّنُونَا). بسیارى از مفسران کلمه فَوْق را در این آیه، اشاره به جانب شرق مدینه مى دانند که قبیله غطفان از آنجا وارد شدند، و أَسْفَل را اشاره به غرب که قبیله قریش و همراهان آنها از آنجا ورود کردند. البته، با توجه به این که مکّه درست در جنوب مدینه واقع شده، قبائل مشرکین مکّه ، باید از جنوب آمده باشند، ولى شاید وضع جاده و مدخل مدینه چنان بوده که، آنها کمى شهر را دور زده و از غرب وارد شده اند، و به هر حال، جمله بالا، اشاره به محاصره این شهر، از سوى دشمنان مختلف اسلام است. جمله زاغَتِ الأَبْصار با توجه به این که: زاغَت از ماده زیغ به معنى تمایل به یکسو است، اشاره به حالتى است که انسان به هنگام ترس و وحشت شدید، پیدا مى کند که چشمان او به یک سمت منحرف، و روى نقطه معینى ثابت و خیره مى شود. جمله بَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَناجِرَ (قلبها به گلوگاه رسیده بود) کنایه جالبى است، شبیه آنچه در زبان فارسى داریم که مى گوئیم جانش به لب رسید و گرنه هرگز، قلب ، به معنى عضو مخصوص، مرکز پخش خون از جاى خود حرکت نمى کند، و هیچ گاه به گلوگاه نمى رسد. جمله تَظُنُّونَ بِاللّهِ الظُّنُونَا اشاره به این است که: در این حالت، گمانهاى ناجورى براى جمعى از مسلمانان پیدا شده بود، چرا که، هنوز از نظر نیروى ایمان، به مرحله کمال نرسیده بودند، اینها همان کسانى بودند که در آیه بعد مى گوید: شدیداً متزلزل شدند. شاید بعضى، فکر مى کردند: ما سرانجام شکست خواهیم خورد، و ارتش دشمن با این قدرت و قوت پیروز مى شود، روزهاى آخر عمر اسلام، فرا رسیده است و وعده هاى پیامبر در زمینه پیروزى، مطلقاً تحقق نخواهد یافت! البته، این افکار نه به صورت یک عقیده که به صورت یک وسوسه در اعماق دلهاى بعضى پیدا شده بود، این شبیه همانست که در جنگ احد ، قرآن مجید از آن یاد کرده مى گوید: وَ طائِفَةٌ قَدْ أَهَمَّتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ یَظُنُّونَ بِاللّهِ غَیْرَ الْحَقِّ ظَنَّ الْجاهِلِیَّةِ: گروهى از شما در آن لحظات بحرانى جنگ، تنها به فکر جان خود بودند و گمانهاى نادرست همانند گمانهاى دوران جاهلیت داشتند !. 🆔@ghorun
ادامه تفسیر👇👇 مخاطب در آیه مورد بحث، مسلماً مؤمنانند، و جمله یا أَیُّهَا الَّذِیْنَ آمَنُوا در آیه قبل، دلیل روشنى بر این معنى است، و کسانى که مخاطب را منافقان دانسته اند، گویا به این نکته توجه نکرده اند، و یا پنداشته اند که این قبیل گمانها با ایمان و اسلام سازگار نیست، در حالى که بروز این قبیل افکار، در حد یک وسوسه، آن هم در شرائط بسیار سخت و بحرانى، براى افراد ضعیف الایمان، و تازه مسلمان، یک امر طبیعى است!. اینجا بود که کوره امتحان الهى سخت داغ شد، چنان که در آیه بعد مى گوید: در آنجا مؤمنان آزمایش شدند و تکان سختى خوردند (هُنالِکَ ابْتُلِیَ الْمُؤْمِنُونَ وَ زُلْزِلُوا زِلْزالاً شَدِیداً). طبیعى است، هنگامى که: انسان گرفتار طوفانهاى فکرى مى شود، جسم او نیز از این طوفان بر کنار نمى ماند، و در اضطراب و تزلزل فرو مى رود، بسیار دیده ایم افرادى که ناراحتى فکرى دارند، در همان جاى خود که نشسته اند مرتباً تکان مى خورند، دست بر دست مى مالند، و اضطراب خود را در حرکات خود کاملاً مشخص مى نمایند. یکى از شواهد این وحشت شدید، این بود که نقل کرده اند: پنج قهرمان معروف عرب، که عمرو بن عبدود سرآمد آنها بود، لباس جنگ پوشیده و با غرور خاصى به میدان آمدند و هَلْ مِنْ مُبارِز گفتند، مخصوصاً عمرو بن عبدود رجز مى خواند و بهشت و آخرت را به مسخره گرفته بود، و مى گفت: مگر نمى گوئید مقتولین شما در بهشت خواهند بود؟ آیا کسى از شما شوق دیدار بهشت در سر ندارد؟! ولى در برابر نعره هاى او سکوت بر لشکر حکمفرما بود، و کسى جرأت مقابله را نداشت، جز على بن ابیطالب(علیه السلام) که به مقابله برخاست، و پیروزى بزرگى نصیب مسلمانان نمود، که در بحث نکات مشروحاً خواهد آمد. آرى، فولاد را در کوره داغ مى برند، تا آبدیده شود، مسلمانان نخستین نیز باید در کوره حوادث سخت، مخصوصاً غزواتى همچون غزوه احزاب ، قرار گیرند تا آبدیده و مقاوم شوند. 🆔@ghorun
033010.mp3
112.8K
سوره احزاب: ۱۰ استاد پرهیزگار 🆔 @ghorun
033011.mp3
51.3K
سوره احزاب: ۱۱ استاد پرهیزگار 🆔 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی حجت‌ الاسلام قرائتی با موضوع تفسیر سوره احزاب- آیه ۱۰ و ۱۱ 🆔@ghorun