فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی حجت الاسلام قرائتی با موضوع تفسیر سوره احزاب- آیه ۱۰ و ۱۱
🆔@ghorun
➖➖🔸➖➖🔸➖➖
🌿پیامبر مهربانی(ص) :
هر کس کودک گریان خود را راضی کند تا آرام شود، . خداوند از بهشت آنقدر به او می دهد تا راضی شود.
🆔 @ghorun
📝امام حسن علیه السلام میفرمایند:
✨هرکه خدا را بندگی کند، خداوند همه چیز را بندهٔ او می کند.
📙تنبیه الخواطر ج۲ص۱۰۸
🆔@ghorun
🌾🌻🌾🌻🌾🌻🌾🌻============
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
دوستان سوره احزاب آیه ۱۲ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید التماس دعا
➖➖➖➖➖➖➖➖
۱۲وَ إِذْ یَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ ما وَعَدَنَا اللّهُ وَ رَسُولُهُ إِلاّ غُرُوراً
🔅🌻🔅🌻🔅🌻🔅🌻
۱۲ ـ و (نیز به خاطر آورید) زمانى را که منافقان و بیماردلان مى گفتند: خدا و پیامبرش جز وعده
🔅🌻🔅🌻🔅🌻🔅🌻
منافقان و ضعیف الایمان ها در صحنه احزاب
گفتیم: کوره امتحان جنگ احزاب داغ شد، و همگى در این امتحان بزرگ درگیر شدند، روشن است در این گونه موارد بحرانى، مردمى که در شرائط عادى ظاهراً در یک صف قرار دارند به صفوف مختلفى تقسیم مى شوند، در اینجا نیز مسلمانان به گروههاى مختلفى تقسیم شدند: جمعى مؤمنان راستین بودند، گروهى خواص مؤمنان، جمعى افراد ضعیف الایمان، جمعى منافق، جمعى منافق لجوج و سرسخت، گروهى در فکر خانه و زندگى خویشتن، و در فکر فرار، جمعى سعى داشتند دیگران را از جهاد باز دارند، و گروهى تلاش مى کردند، رشته اتحاد خود را با منافقین محکم کنند.
خلاصه، هر کس اسرار باطنى خویش را در این رستاخیز عجیب و یوم البروز آشکار ساخت.
در آیات گذشته از جمعیت مسلمانان ضعیف الایمان، و وسوسه ها، و گمانهاى بدى که با آن دست به گریبان بودند، سخن در میان بود، و در نخستین آیات مورد بحث، گفتگوى منافقان، و بیماردلان منعکس شده است.
مى فرماید: به خاطر بیاورید هنگامى را که منافقان، و آنها که دلى بیمار داشتند مى گفتند: خدا و پیامبرش چیزى جز وعده هاى دروغین به ما نداده اند ! (وَ إِذْ یَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ ما وَعَدَنَا اللّهُ وَ رَسُولُهُ إِلاّ غُرُوراً).
در تاریخ جنگ احزاب چنین آمده است: در اثناى حفر خندق که مسلمانان هر یک مشغول کندن بخشى از خندق بودند، روزى به قطعه سنگ سخت و بزرگى برخورد کردند که هیچ کلنگى در آن اثر نمى کرد، خبر به پیامبر(صلى الله علیه وآله) دادند، پیامبر(صلى الله علیه وآله) شخصاً وارد خندق شد، و در کنار سنگ قرار گرفت، کلنگى را به دست گرفت و نخستین ضربه محکم را بر مغز سنگ فرود آورد، قسمتى از آن متلاشى شد و برقى از آن جستن کرد، پیامبر(صلى الله علیه وآله) تکبیر پیروزى گفت، مسلمانان نیز همگى تکبیر گفتند.
بار دوم ضربه شدید دیگرى بر سنگ فرو کوفت، قسمت دیگرى در هم شکست، و برقى از آن جستن نمود، پیامبر(صلى الله علیه وآله) تکبیر گفت، و مسلمانان نیز تکبیر گفتند.
سرانجام، پیامبر(صلى الله علیه وآله) سومین ضربه را بر سنگ فرود آورد، و برق جستن کرد، و باقیمانده سنگ متلاشى شد، حضرت(صلى الله علیه وآله) باز تکبیر گفت، و مسلمانان نیز صدا به تکبیر بلند کردند، سلمان از این ماجرا سؤال کرد، پیامبر فرمود:
در میان برق اول، سرزمین حیره و قصرهاى پادشاهان ایران را دیدم، و جبرئیل به من بشارت داد که: امت من بر آنها پیروز مى شوند!، و در برق دوم قصرهاى سرخ فام شام و روم نمایان گشت، و جبرئیل به من بشارت داد که: امت من بر آنها نیز پیروز خواهند شد! در برق سوم قصرهاى صنعا و یمن را دیدم و جبرئیل باز به من خبر داد که: امتم باز بر آنها پیروز خواهند شد، بشارت باد بر شما اى مسلمانان!. منافقان نگاهى به یکدیگر کرده گفتند: چه سخنان عجیبى؟ و چه حرفهاى باطل و بى اساسى؟ او از مدینه دارد سرزمین حیره و مدائن کسرى را مى بیند، و خبر فتح آن را به شما مى دهد، در حالى که هم اکنون شما در چنگال یک مشت عرب گرفتارید (و حالت دفاعى به خود گرفته اید، چه خیال باطل و پندار خامى؟!).
آیه فوق نازل شد و گفت: که این منافقان و بیماردلان مى گویند: خدا و پیغمبرش جز فریب و دروغ وعده اى به ما نداده اند، آنها از قدرت بى پایان پروردگار بى خبرند.
و راستى در آن روز، چنین اخبار و بشارتى جز در نظر مؤمنان آگاه، فریب و غرورى بیش نبود، اما دیده ملکوتى پیامبر(صلى الله علیه وآله) در لابلاى جرقه هاى آتشینى که از برخورد کلنگ هائى که براى حفر خندق بر زمین کوبیده مى شد، جستن مى کرده، مى توانست گشوده شدن درهاى قصرهاى پادشاهان ایران ، روم و یمن را ببیند، و به امت جان بر کفش، بشارت دهد، و از اسرار آینده پرده بردارد.
شاید نیاز به تذکر نداشته باشد که: منظور از الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ همان منافقان است، و ذکر این جمله در واقع توضیحى است براى کلمه منافقین که قبل از آن آمده است، و چه بیمارى بدتر از بیمارى نفاق؟! چرا که انسان سالم و داراى فطرت الهى، یک چهره بیشتر ندارد، انسان هاى دو چهره، و چند چهره بیمارانى هستند که دائماً در اضطراب، تضاد، و تناقض گرفتارند.
🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬سخنرانی حجت الاسلام قرائتی با موضوع تفسیر سوره احزاب- آیه ۱۲
🆔@ghorun
✨🌼✨▫️✨🌼✨▫️
امام علی ع:
راستی تو را نجات می دهد، هرچند از آن بیمناک باشی و دروغ تو را نابود می کند گرچه از ان خطری برای خود حس نکنی
📚میزان الحکمه
🆔@ghorun