eitaa logo
آیات برگزیده
798 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
125 فایل
﷽ هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي  [به شرط توفیق هرشب یک آیه] به همراه ترجمه،تفسیرو صوت ارتباط با خادم کانال👈 @Ghorun14 پیام رسان سروش http://sapp.ir/ghorun ✔️کپی مطالب کانال با ذکر صلوات جهت سلامتی و تعجیل در فرج حضرت مهدی (ع) مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
AUD-20210515-WA0029.mp3
1.86M
🎙 استاد عالی 🔅 ارزش خانه داری 🆔 @ghorun
📝امام حسن علیه السلام میفرمایند: ✨هرکه خدا را بندگی کند، خداوند همه چیز را بندهٔ او می کند. 📙تنبیه الخواطر ج۲ص۱۰۸ 🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌾🌻🌾🌻🌾🌻🌾🌻============ بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ دوستان سوره احزاب آیه ۱۲ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید التماس دعا ➖➖➖➖➖➖➖➖ ۱۲وَ إِذْ یَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ ما وَعَدَنَا اللّهُ وَ رَسُولُهُ إِلاّ غُرُوراً 🔅🌻🔅🌻🔅🌻🔅🌻 ۱۲ ـ و (نیز به خاطر آورید) زمانى را که منافقان و بیماردلان مى گفتند: خدا و پیامبرش جز وعده 🔅🌻🔅🌻🔅🌻🔅🌻 منافقان و ضعیف الایمان ها در صحنه احزاب گفتیم: کوره امتحان جنگ احزاب داغ شد، و همگى در این امتحان بزرگ درگیر شدند، روشن است در این گونه موارد بحرانى، مردمى که در شرائط عادى ظاهراً در یک صف قرار دارند به صفوف مختلفى تقسیم مى شوند، در اینجا نیز مسلمانان به گروههاى مختلفى تقسیم شدند: جمعى مؤمنان راستین بودند، گروهى خواص مؤمنان، جمعى افراد ضعیف الایمان، جمعى منافق، جمعى منافق لجوج و سرسخت، گروهى در فکر خانه و زندگى خویشتن، و در فکر فرار، جمعى سعى داشتند دیگران را از جهاد باز دارند، و گروهى تلاش مى کردند، رشته اتحاد خود را با منافقین محکم کنند. خلاصه، هر کس اسرار باطنى خویش را در این رستاخیز عجیب و یوم البروز آشکار ساخت. در آیات گذشته از جمعیت مسلمانان ضعیف الایمان، و وسوسه ها، و گمانهاى بدى که با آن دست به گریبان بودند، سخن در میان بود، و در نخستین آیات مورد بحث، گفتگوى منافقان، و بیماردلان منعکس شده است. مى فرماید: به خاطر بیاورید هنگامى را که منافقان، و آنها که دلى بیمار داشتند مى گفتند: خدا و پیامبرش چیزى جز وعده هاى دروغین به ما نداده اند ! (وَ إِذْ یَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ ما وَعَدَنَا اللّهُ وَ رَسُولُهُ إِلاّ غُرُوراً). در تاریخ جنگ احزاب چنین آمده است: در اثناى حفر خندق که مسلمانان هر یک مشغول کندن بخشى از خندق بودند، روزى به قطعه سنگ سخت و بزرگى برخورد کردند که هیچ کلنگى در آن اثر نمى کرد، خبر به پیامبر(صلى الله علیه وآله) دادند، پیامبر(صلى الله علیه وآله) شخصاً وارد خندق شد، و در کنار سنگ قرار گرفت، کلنگى را به دست گرفت و نخستین ضربه محکم را بر مغز سنگ فرود آورد، قسمتى از آن متلاشى شد و برقى از آن جستن کرد، پیامبر(صلى الله علیه وآله) تکبیر پیروزى گفت، مسلمانان نیز همگى تکبیر گفتند. بار دوم ضربه شدید دیگرى بر سنگ فرو کوفت، قسمت دیگرى در هم شکست، و برقى از آن جستن نمود، پیامبر(صلى الله علیه وآله) تکبیر گفت، و مسلمانان نیز تکبیر گفتند. سرانجام، پیامبر(صلى الله علیه وآله) سومین ضربه را بر سنگ فرود آورد، و برق جستن کرد، و باقیمانده سنگ متلاشى شد، حضرت(صلى الله علیه وآله) باز تکبیر گفت، و مسلمانان نیز صدا به تکبیر بلند کردند، سلمان از این ماجرا سؤال کرد، پیامبر فرمود: در میان برق اول، سرزمین حیره و قصرهاى پادشاهان ایران را دیدم، و جبرئیل به من بشارت داد که: امت من بر آنها پیروز مى شوند!، و در برق دوم قصرهاى سرخ فام شام و روم نمایان گشت، و جبرئیل به من بشارت داد که: امت من بر آنها نیز پیروز خواهند شد! در برق سوم قصرهاى صنعا و یمن را دیدم و جبرئیل باز به من خبر داد که: امتم باز بر آنها پیروز خواهند شد، بشارت باد بر شما اى مسلمانان!. منافقان نگاهى به یکدیگر کرده گفتند: چه سخنان عجیبى؟ و چه حرفهاى باطل و بى اساسى؟ او از مدینه دارد سرزمین حیره و مدائن کسرى را مى بیند، و خبر فتح آن را به شما مى دهد، در حالى که هم اکنون شما در چنگال یک مشت عرب گرفتارید (و حالت دفاعى به خود گرفته اید، چه خیال باطل و پندار خامى؟!). آیه فوق نازل شد و گفت: که این منافقان و بیماردلان مى گویند: خدا و پیغمبرش جز فریب و دروغ وعده اى به ما نداده اند، آنها از قدرت بى پایان پروردگار بى خبرند. و راستى در آن روز، چنین اخبار و بشارتى جز در نظر مؤمنان آگاه، فریب و غرورى بیش نبود، اما دیده ملکوتى پیامبر(صلى الله علیه وآله) در لابلاى جرقه هاى آتشینى که از برخورد کلنگ هائى که براى حفر خندق بر زمین کوبیده مى شد، جستن مى کرده، مى توانست گشوده شدن درهاى قصرهاى پادشاهان ایران ، روم و یمن را ببیند، و به امت جان بر کفش، بشارت دهد، و از اسرار آینده پرده بردارد. شاید نیاز به تذکر نداشته باشد که: منظور از الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ همان منافقان است، و ذکر این جمله در واقع توضیحى است براى کلمه منافقین که قبل از آن آمده است، و چه بیمارى بدتر از بیمارى نفاق؟! چرا که انسان سالم و داراى فطرت الهى، یک چهره بیشتر ندارد، انسان هاى دو چهره، و چند چهره بیمارانى هستند که دائماً در اضطراب، تضاد، و تناقض گرفتارند. 🆔@ghorun
033012.mp3
92.3K
سوره احزاب: ۱۲ استاد پرهیزگار 🆔 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬سخنرانی حجت‌ الاسلام قرائتی با موضوع تفسیر سوره احزاب- آیه ۱۲ 🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🌼✨▫️✨🌼✨▫️ امام علی ع: راستی تو را نجات می دهد، هرچند از آن بیمناک باشی و دروغ تو را نابود می کند گرچه از ان خطری برای خود حس نکنی 📚میزان الحکمه 🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 آثار قرائت سوره احزاب 🎙 سخنرانی حجت الاسلام رفیعی 🆔@ghorun
➖💠➖➖💠➖➖💠➖ «شیطان می خواهد اختیاراً انسان را متوجّه غیر خدا کند. وقتی دید که در حال اختیار، به غیر خدا توجّه نمی کند، او را رها می کند» 📚آیت الله بهجت قدس سره 🆔 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◽️🔘◽️... ... ... ... ... ... ..◽️🔘◽️ بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان سوره احزاب آیه ۱۳ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا ... ... ... ... ... ... ... ...🔹 آیه۱۳) وَإِذْ قَالَتْ طَآئِفَةٌ مِنْهُمْ يَآ أَهْلَ يَثْرِبَ لَا مُقَامَ لَكُمْ فَارْجِعُوا وَيَسْتَأْذِنُ فَرِيقٌ مِنْهُمُ النَّبِيَّ يَقُولُونَ إِنَّ بُيُوتَنَا عَوْرَةٌ وَمَا هِيَ بِعَوْرَةٍ إِنْ يُرِيدُونَ إِلَّا فِرَارًا ... ... ... ... ... ... ... ...🔘 آیه۱۳) و آن گاه كه گروهی از آنان گفتند: ای اهل مدینه! [میدان نبرد] جای درنگ شما نیست، پس برگردید. و گروهی از آنان از پیامبر اجازه [برگشتن‌] می‌خواستند، و می‌گفتند: خانه‌های ما بدون حفاظ است. در صورتی كه بدون حفاظ نبود، و آنان جز فرار را قصد نداشتند! ... ... ... ... ... ... ... ...🔹 تفسیر آیه۱۳)آیه بعد، به شرح حال گروه خطرناکى از همین منافقان بیمار دل، که نسبت به دیگران خباثت و آلودگى بیشترى داشتند، پرداخته مى گوید: و نیز به خاطر بیاورید، هنگامى را که گروهى از آنها گفتند: اى مردم یثرب! (مدینه) اینجا جاى توقف شما نیست، به خانه هاى خود بازگردید (وَ إِذْ قالَتْ طائِفَةٌ مِنْهُمْ یا أَهْلَ یَثْرِبَ لا مُقامَ لَکُمْ فَارْجِعُوا). خلاصه، در برابر این انبوهِ دشمن، کارى از شما ساخته نیست، خود را از معرکه بیرون کشیده، و خویشتن را به هلاکت، و زن و فرزندتان را به دست اسارت نسپارید. و به این ترتیب، مى خواستند: جمعیت انصار را از لشکر اسلام جدا کنند، این از یکسو. از سوى دیگر گروهى از همین منافقین که در مدینه خانه داشتند از پیامبر(صلى الله علیه وآله) اجازه مى خواستند که باز گردند، و براى بازگشت خود عذرتراشى مى کردند، از جمله، مى گفتند: خانه هاى ما دیوار، و در و پیکر درستى ندارد، در حالى که چنین نبود، آنها فقط مى خواستند: صحنه را خالى کرده فرار کنند (وَ یَسْتَأْذِنُ فَرِیقٌ مِنْهُمُ النَّبِیَّ یَقُولُونَ إِنَّ بُیُوتَنا عَوْرَةٌ وَ ما هِیَ بِعَوْرَة إِنْ یُرِیدُونَ إِلاّ فِراراً). واژه عَوْرَه در اصل از ماده عار است، و به چیزى گفته مى شود که: آشکار ساختنش موجب عار باشد، به شکاف هائى که در لباس یا دیوار خانه ظاهر مى شود، و همچنین به نقاط آسیب پذیر مرزها، و آنچه انسان از آن بیم و وحشت دارد نیز عوره گفته مى شود، در اینجا منظور خانه هائى است که در و دیوار مطمئنى ندارد، و بیم حمله دشمن به آن مى رود. منافقان با مطرح ساختن این عذرها، مى خواستند: میدان جنگ را ترک کرده، و به خانه هاى خود پناه برند. در روایتى آمده است: طایفه بنى حارثه کسى را خدمت پیامبر(صلى الله علیه وآله)فرستاده گفتند: خانه هاى ما بدون حفاظ است و هیچ یک از خانه هاى انصار همچون خانه هاى ما نیست، و میان ما و طایفه غطفان که از شرق مدینه هجوم آورده اند، حایل و مانعى وجود ندارد، اجازه فرما به خانه هاى خود باز گردیم، و از زنان و فرزندانمان دفاع کنیم، پیامبر(صلى الله علیه وآله) به آنها اجازه داد. این موضوع، به گوش سعد بن معاذ ، بزرگ انصار رسید، به پیامبر(صلى الله علیه وآله)عرض کرد: به آنها اجازه نفرما، به خدا سوگند! تاکنون هر مشکلى براى ما پیش آمده، این گروه، همین بهانه را پیش کشیده اند، اینها دروغ مى گویند، پیامبر(صلى الله علیه وآله)دستور داد باز گردند. یثرب نام قدیمى مدینه ، پیش از آن که پیامبر(صلى الله علیه وآله) به آنجا هجرت کند بوده، بعد از آن کم کم نام مدینة الرسول (شهر پیغمبر) بر آن گذارده شد، که مخفف آن همان مدینه بود. این شهر نامهاى متعددى دارد، سید مرتضى (رحمة اللّه علیه) علاوه بر این دو نام، (یثرب و مدینه) یازده نام دیگر براى این شهر ذکر کرده، از جمله: طیبه و طابه و سکینه و محبوبه و مرحومه و قاصمه است (بعضى یثرب را نام زمین این شهر مى دانند). در پاره اى از روایات آمده است: پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: این شهر را یثرب ننامید شاید به این جهت که: یثرب در اصل از ماده ثرب (بر وزن حرب) به معنى ملامت کردن است، و پیامبر(صلى الله علیه وآله) چنین نامى را براى این شهر پر برکت نمى پسندید. به هر حال، این که، منافقان اهل مدینه را با عنوان یا اهل یثرب خطاب کردند، بى دلیل نیست، شاید به خاطر این بوده که مى دانستند، پیامبر(صلى الله علیه وآله) از این نام متنفر است، و یا مى خواستند: عدم رسمیت اسلام و عنوان مدینة الرسول را اعلام دارند، و یا آنها را به دوران جاهلیت توجه دهند!. تفسیر نمونه) 🆔 @ghorun